9 Şubat 2011 Çarşamba

Pik Kör Savaşları


RuffingNedir? 
Çakmak, kozlamak
*****
SENİ İÇTİM BU GECE

Bütün şarkılar güzeldi bu akşam
Güzeldi bütün şarkılar
Saçların konuşuyordu kemanın tellerinde,
Dudaklarındı öpüşen notalarla
Tuşlarında piyanonun.
Bir nameydi bütün gülüşler senden kopmuş.
Işık ışık, renk renk
Sen vardın kadehlerin parıltısında,
Ve ben seni içtim, bu akşam yudum yudum
Zaman zincirinin her halkasında.
Bu akşam o kadar yakındım ki sana;
O kadar yakın olamazdın
Sen bile, senden sana.
Gözlerin bir kelebek gibi
Konmuştu renkli ampullere,
Bin bir yerde görüyorum seni.
Bu akşam: renktin, kadehtin, aşktın
Tuşlarda, tellerde, perdelerde.
Sen vardın içimde,
Her zerremi okşuyordun; kanımdaydın
Sen bu akşam
Söylenen bütün şarkılardaydın.
Mehmet Bozkurt Esenyel
****
PİK KÖR SAVAŞLARI

Savaşlar insanlık tarihinin en kötü ve acı veren yönüdür. Başka bir bakış açısıyla da savaşlar gelişmenin temelindeki öğedir. İnsanlık tüm tarihi boyunca çeşitli savaşlar yaşamıştır. Yaşanan savaşların temelinde kimi zaman ekonomik, kimi zaman felsefi ‘’benim dediğimi kabul et‘’ isteği yatar. Taraflardan birisi gücünü gösterse de öbürü ikna olmadığı sürece aralarındaki savaş kimi zaman soğuk kimi zaman sıcak savaş şeklinde devam eder. Bunların arasında yüz yıl sürenleri bile olmuştur. Ancak bence insanlık tarihi boyunca devam eden en büyük savaş kadınlar ile erkekler arasında süregelmektedir. Bu savaş pek çok şekil değiştirmiş olmasına rağmen binlerce yıldır devam etmektedir.

Briç bunun en güzel örneğini verir. Pik kozuyla kör kozu arasında devamlı bir çekişme vardır. Bu savaş kimi zaman ortaklar arasında olabildiği gibi kimi zaman da rakipler arasında olabilir. Bazen bu çekişme bir tarafın dört piki üzerine beş kör boyutuna kadar gider. Diğer taraf beş pik desin mi demesin mi, bu ikilem briçteki en zor kararlardan biridir, yanlış karar oyuncuların sonuçtaki başarısını birinci derecede etkiler. Pik ile kör arasındaki savaştaki güzel taraf çok kan akıtmayan iki seviyesindeki rekabettir, aynen çiftler arasındaki tatlı çekişme gibi. İki körün üstüne iki pik diyelim mi? Erkekler çoğunlukla benim kozum daha doğrudur derler ve iki piki söylerler, kadınlar ise bu tür savaşta daha uzlaşmacı bir yapı sergileyerek bir opsiyon daha kullanırlar “ hadi ikimizin de dediği olmasın kozsuz oynayalım mı ? ” teklifini seçenek olarak sunarlar. Ülkeler arasındaki düşük seviyedeki uzlaşmazlıklar, iki ve üç seviyelerindeki kör pik savaşları gibi olaydaki rekabeti etkiler, yanlış karar verildiyse de minör bir zarar içerir. Ama seviye dörde veya beşe yükseldikçe daha yüksek bir kan akmaya başlar ve sonuçta hatalı kararlar majör zararlara neden olabilir.
21 Ekim 2007 Faik Falay, Cumhuriyet

Hiç yorum yok: