30 Eylül 2011 Cuma

Soloff

Esko Könönen: Hiljaa soivat balalaikat 
*****
En zor amaçlara çok zor ulaşıldığını unutmayın.
Zafer kolay kazanılıyorsa amaçlarınızın değerli olup olmadığını sorgulamalısınız.
Hun Hakanı Attila
*****
ANNEM
Hani eski zaman masalları anlatır
Hüznümü huzura dolarsın
Kaşım gözümden çok içim bir parçan
Annem sen benim yanımda kalansın.

Hani bir biblon vardı kırdığım
Üstüne ne kırgınlıklar yaşadın
Ama bil ki ben de parçalandım
Annem ben senin yanına kalanım

Annem annem sen üzülme
Sözlerin hep yüreğimde
Annem annem gel üzülme
Ben hala senin dizlerinde

Uzayan sohbet gecelerinde
Rolleri unutup dost oluruz
Bizi bağlayan bu kan değil yalnız
Annem biz birbirimize kalanız

Ben kararlı uçarken yolumda
Sen çatık kaşlarının altında
Her yeni güne sevgiyle başlarsın
Annem sen benim yanımda kalansın.
Z. Aylin Atalay
*****
SOLOFF
Soloff  2 NT açışından sonra hem majör hem de minör renklere olan ilgiyi gösteren kombine bir uygulamadır.                                                                                              
Bu konvansiyon ortaklığın üzerinde çalışıp anlaşmasından sonra uygulanabilir
Cevapçı elinin durumuna göre majör sorabilir veya minör renk ilgisini belirtebilir.

2NT ÜZERİNE MİNÖR ŞLEMİ ARAMA SOLOFF
Soloff  2 NT açışından sonra hem majör hem de minör renklere olan ilgiyi gösteren kombine bir uygulamadır.                                                                                              
Bu konvansiyon ortaklığın üzerinde çalışıp  anlaşmasından sonra uygulanabilir. Cevapçı elinin durumuna göre majör sorabilir veya minör renk ilgisini belirtebilir.
Soloff  Bid:
2NT  -----> 3Trefl: Puppet stayman
                  3Karo: Köre transfer
                  3Kör: Pike transfer
                  3Pik: 3NT ye transfer
                  3NT: Beşli pik, dörtlü kör 5-8P

Cevapçının 5 minörü STOP,
Yeni renk Grandşleme doğru kontrol cue-bid,
6 Minör ise oynamak için.
“zafer ulusakarya”

29 Eylül 2011 Perşembe

Benim Doğamda Var

                                                                                                                   flickr
Alışkanlık, 
anahtarı kaybolmuş bir kelepçedir.
Amos Parrish
*****
BİR GÜN KALDI BİZE YAŞANACAK
Dün kopan bir yapraktı, düşen bir kuru daldı
Bugünden güzel değil bulacağın yarında
Aç ellerini bir bak yanan avuçlarında
Dün gitmiş yarın yok bize bir bugün kaldı
*
Bir bugün kaldı bize birlikte yaşanacak
Bir bugün öyle güzel ve dopdolu özlemli
Dalından yeni kopmuş tomurcuk güller gibi
Bir bugün her şeyiyle taptaze ve sımsıcak.
Ümit Yaşar Oğuzcan
*****
BENİM DOĞAMDA VAR
Akrep sudan karşıya geçebilmek için kurbağadan yardım istemiş. 
Kendisini sırtına alıp karşıya geçirmeye çalışan kurbağayı sokmuş, boğulmak üzereyken bir adam onu görmüş. 
Hemen elini uzatıp kurtarmak istemiş ama  akrep kuyruğunu kaldırıp onu da sokmaya çalışmış.

Adam:
- Ne yapıyorsun, boğulacaksın deyince, akrep:
- Ne yapayım, SOKMAK BENİM DOĞAMDA VAR demiş.
Adam hızlıca yakalayıp kıyıya bırakmış onu.
- KURTARMAK, SEVMEK, KORUMAK, BUNLAR DA BENİM DOĞAMDA VAR  demiş.

27 Eylül 2011 Salı

Kıvılcımı Üfleme Yolu


Yıldız arayıp gökte nice turfa müneccim,
Gaflet ile görmez kuyuyu rehgüzerinde.

Gökte yıldız arayan pek çok yeni müneccim,
Gafletleri yüzünden yollarının üzerindeki kuyuyu görmezler.
Ziya Paşa
****
KIVILCIMI ÜFLEME YOLU
İnsanın beyninde bir kıvılcım parlar, bu kıvılcım kimi zaman iş hayatına, kimi zaman erkek kadın arasındaki arkadaşlığa, kimi zaman da içinde yaşadığı toplumuna olumlu bir gelişme yaratmaya yöneliktir. Bu kıvılcımın büyüyerek güzel bir ateş haline gelmesi yaşamda çok değerlidir. Bu nedenle, çevrenin kıvılcıma üfleme metodu önemlidir. Benden briçle ilgili ders isteyenler, sorular soranlar, briçini geliştirmek için katkıda bulunmamı isteyenler olur. Beyinlerindeki briç kıvılcımına bakarım, ilerde ateş haline gelebilecek bir kıvılcım varsa ona yardımcı olmak yaşamsal hedeflerim içindedir. Bu kıvılcıma üflemenin yolu da çok önemlidir. Kıvılcım kimi zaman üfledikçe ateş haline gelmeye başlar, kimi zaman da sönmeye doğru itilir.

Geçenlerde üniversitede öğretim görevlisi Nihal diye bir arkadaşımla sohbet ediyorduk. Zaman zaman üniversitede bazı kişilerin beyinlerinde ilginç kıvılcımlar oluyor dedi, bu kişiler kimi zaman öğretim görevlisi, kimi zamanda ders alan gençlerden çıkabiliyor. Kıvılcımın işe yarar olup olmadığı çok önemli değildir, önce kıvılcımın ateş haline getirilmesi önemlidir, ateş oluştuktan sonra işe yaramayan bir bakış açısıysa zaten kısa zamanda sönecektir, ancak üniversitedeki çevre ister öğretim alanı olsun isterse eğitimdeki arkadaşları olsun kıvılcımı söndürmek için üfleme yolu başlatırlar. Kıvılcım daha minnacık iken çevre olumsuz görüşleri ön plana çıkardığı için insanların kıvılcımları bir türlü büyüyemez, ateşlenemez, ne kadar düşüncenizin işe yarayabileceğini söyleseniz de çevreniz içinde bulunduğumuz ortamda bunun yapılamayacağını sunmaya çalışır, artık bu alandaki düşünceleriniz sisler altında kalır. Arkadaşım bu nedenle yurt dışına gitmeyi seçenlerin hemen tümünün başarılı olduğunu söyledi.


Türkiye’nin çözmesi gereken kültür altyapısının önemli bir alanının bu olduğunu düşünüyorum. Devlet mekanizması da her türlü kıvılcım hareketine karşı konumdadır, kıvılcımı engellemek temel yapı halindedir. Yurtdışı ülkelerde, başka kişilere zarar vermediği sürece kıvılcımı desteklemek genel kabul görmüş bir yoldur. Briçte de gelişmenin yolu kıvılcımı doğru üfleme metoduyla ateşleyebilmekle olur. Briç hocalarımıza sunulur.
08 Ağustos 2010  Faik Falay, Cumhuriyet

26 Eylül 2011 Pazartesi

Sihirli Kelime

                                                   Schubert Erno-Still-Life with Sunflower


Muistoja Karpaateilta-Matti Viljanen
*****
Büyüklüğün belli bir ölçüsü yoktur.
Yükselten ya da alçaltan şey kıyaslamadır.
Nehirde büyük görünen bir gemi, denizde küçüktür.
Seneca
*****
ŞİİRİN KENARINDAKİ YAZI
İç geçirmelerimi satın alın.
Kuşkularımı alın.
Size bir külah yüz buruşturması mı vereyim?
Her şeyi sattığımda
Kendimden uzakta yeniden doğmaya gideceğim
bir hintkirazıyla çok yumuşak bir öpücük
adsız bir kaç nesne arasında.
Umutlarımı satın alın.
Gerçekliklerimi alın.
Bir külah gülücük mü vereyim?
Ben dört mevsim satarım.
Alain Bosquet   'aymavisi'
****
SİHİRLİ KELİME!

Kara Kutu
Bir zamanlar devamlı kazanan bir briç oyuncusu varmış.
Bu briç oyuncusu kritik bir karar vermesi gerektiğinde cebinden siyah bir kutu
çıkarıp kimsenin görmesine izin vermeden içine bakar, kapatıp tekrar cebine koyarmış. Değişik partnerle oynamasına rağmen turnuvaları hep üst sıralarda bitirirmiş.
*
Günlerden bir gün adam ölünce bu küçük kara kutu açık arttırma ile satışa
çıkarılmış. Açık artırmada en fazla fiyatı veren kişi, kulüpte  her el zon söylemesi
ile tanınan biriymiş.
Heyecanla kutuyu açtığında içinden üzerinde tek bir kelime yazılı bir kağıt parçası çıkmış: PAS.
“http://bridgeoffinesse.blogspot.com”

25 Eylül 2011 Pazar

Dördüncü Renk Forsingi


Stand by me - B. E. King
*****
Bir insanın,
bildiğini zannettiği bir şeyi öğrenmesi imkansızdır.
Epiktetos 
*****
SENİN GÖZLERİNDE ATEŞ
Senin gözlerin ateş, benim ruhum ağaç sakızı ve ırmaklar.
Bir çıra gibi tutuşmadan uzaklaş benden!
Kutusunda dünyanın tüm şarkıları saklı bir kemanım ben,
Çıkar şarkıları ve çal, nasıl ve hangisini  istersen.
Beni bırak ama dön bana! Hem yanmak hem serinlemek istiyorum
Ben tutku ve özlemim, hazan ile ilkyazın kavuşumdaki konuk
Gerilsin teller, şarkı söylesin sarhoş ve çılgınca
Aşkla geçen yıllarım aşkına son bir şarkı işte kahkahalarla.

Beni bırak, ama dön bana! Bir hazan akşamı gibi yanalım;
Fırtınaların sevinci esip duruyorken içimizde -
Duruluncaya dek ve akşam karanlığı inerken gözden yitiyor adımlarınla
Ve sen, benimle gelen en son ateşli gençliğim aşkına.

Erik Axel Karlfeldt
Çeviren: Oğuz Yaşar A.
****
DÖRDÜNCÜ RENK FORSİNGİ
Bir renk açılışından sonra; cevapçının pasdan gelmediği durumlarda basitçe (sıçramadan) yeni bir renk okumasının ardından, açıcının geri kalan renklerden birini söylediği ve cevapçının, uygun bir deklare bulamadığı durumlarda 4. rengi 3NT nin altında basitçe (sıçramadan) konuşması ile yapılır.  
Naturel değil, soru anlamı taşır. (Dördüncü renk keser sorar, Üçüncü renk ise keser gösterir). En az bir tur için forcingdir. Ancak;

Araya giriş varsa veya NT konuşulmuşsa 4. renk yapılmaz.
Aksine bir anlaşma yoksa Bir seviyesinde de yapılmaz.
3NT’yi geçen 4. renk olmaz.

Eğer, naturel bir deklare ile el anlatılabiliyorsa, 4. renk yapmaya gerek kalmaz.

Dört koşul:
Araya girilmemiş olacak.
NT konuşulmamış olacak.
Diğer üç renk birer kere söylenmiş olacak.
4. renk başka anlama gelmesin diye sıçramadan söylenecek.
12+ HCP olacak.

Açıcının reverse’nden sonra cevapçının 4. Rengi 12+ HCP değil, 10+ gösterir. Öncelikle ilk renge 3’lü tutuş, yoksa 4. renkten stoper sorar. Bu da yoksa el tarifi ister. Açıcı cevap verirken 4’lü seviyeye çıkabileceği için gereksiz yere 4. renk yapmamak gerekir.

4. renk yapma amaçları :
Cevapçı 5’li rengi varsa, açandan 3’lü tutuş arıyor olabilir, veya;
Cevapçı  NT diyecek ama konuşulmamış 4. rengi durduramadığı için okuyamadığı NT için stoper arıyor olabilir.
Briçte, partnerinizle üç rengi konuşmuşken kalan 4. rengin nihai koz olma ihtimali zayıftır. Bu nedenle 4. rengi artifisyel olarak oynuyoruz.
Hemen burada  kesin bir kural koyalım. Cevapçının 2. turdaki sıçramaları davet, 4. renkten geçtikten sonraki tutuşları mutlak forsingdir. 4. renkten sonra açıcı zondan önce duramaz.
“Mehmet Aydın”

24 Eylül 2011 Cumartesi

Uluslararası Briç Şampiyonaları

                                                                        flickr
Geçmişin tehlikelerinden biri esir olmaktı,
geleceğinki  ise robot olmaktır.
Erich From
****
AGORAFİLİYA
Çaresizliğim, sevgimsin.
Çılgınlığım, sezgimsin.
Dört bucaktan bana seslenen
Görmediğim her yersin.
Çığlık atmamak için sığındığım
Bu altı dizesin sen.
Henrik Nordbrandt, çeviri: Murat Alpar
****
ULUSLARARASI BRİÇ ŞAMPİYONALARI
Dünya Takımlar Briç Şampiyonaları, tek sayılı yıllarda, 3 Kategoride Yapılmaktadır.

1. Bermuda Bowl
Bermuda Bowl, en prestijli dünya şampiyonasıdır. 1950 yılında, daha dünya briç Federasyonu kurulmadan 8 yıl önce oynanmaya başlanmıştır. 1957 yılına kadar, Avrupa Şampiyonluğunu kazanan takımla Amerika arasında oynanmaktaydı. 1957 yılından itibaren, Dünya Briç Federasyonuna üye diğer bölgelerin takımlarıyla oynanmaya başlandı.
2. Venice Cup
1974 yılında, Italya'nın Venice şehrinde yeni bir şampiyona başlatıldı. Bugün Bermuda Bowl'un hanımlar için olanıdır ve Bermuda Bowl ile aynı formatta ve kurallarla organize edilmektedir.
3. Senior Bowl
Üçüncü bir seri ise Senior Bowl'dur. 2001 yılında oynanmaya başlanmıştır ve 55 yaş üstü oyunculardan kurulu, dünya briç bölgelerini temsil hakkı kazanan takımlarla oynanmaktadır.
*
Dünya Briç Olimpiyatları
1960 da Italya, Turin'de açık ve bayanlar kategorilerinde oynanmaya başlanmıştır. 2000 yılından sonra senyörler de eklenmiştir.

Dünya Briç Federasyonu'na üye her ülkenin, açık, bayanlar ve senyörler serilerinde birer takımla temsili ile oynanır.
2008 yılında, briç olimpiyatları, Dünya Zihin Sporları Oyunları ile birleşmiş ve Dünya Briç Oyunları adını almıştır. yeni formatta, gençler kategorileri de eklenmiştir. “ethbridge”

23 Eylül 2011 Cuma

Bir Seviyesinde Açışlar


master and commander-mozart y boccherini
*****
Nerede hayat varsa orada umut da vardır. 
Terence
*****
ÜÇ YIL SONRA
Çürümüş dar kapıyı açtım ardına kadar,
Günün ilk ışıklarıyla her sabah aydınlanan
Nemli bir kıvılcımla çiçeği pul pul yanan
Küçük bahçeye girdim yüreğimde anılar

Her şey yerli yerinde, o delişmen asmalar,
Sevimli çardak, iskemleler Hint kamışından.
Yaşlı adam, tükenmeyen hüznünü yakınan,
Fıskiyeden gümüş bir sesle dökülür sular.

Yine eskisi gibi titriyor tomurcuklar,
Ve rüzgarlarda salınıyor iri zambaklar,
Gidip gelen her tarla kuşu tanıyor beni.

Ayakta bekler buldum, yeşil yolun sonunda
Alçıları dökülmüş Velléda heykelini
Muhabbet çiçeğinin yaban kokularında.
Paul Verlaine
*****
1 KARO     2TREFL  SEKANSI VE  GELİŞMELER

Bire- iki konuşmaları ve gelişmeleri; çoğu kez ortaklar arasında sorunlara neden olmuş, zaman zaman doğru kontratların bulunmasında problemler yaratmıştır.
Bire- iki konuşmaları bazı yerde en az 13 puanla başlayıp, en az zona kadar forsing (Two over one ) şeklinde oynanarak beğeni kazanıyor.
Prensip olarak burada incelemeye çalışacağımız  1D…2 CL sekansı; 11 (onbir) üstü puan ve en az 5 kart CL gösterir. Bu prensip, konvansiyonumuzun vazgeçilmez şartlarını oluşturacak.
Yeri gelmişken  1 majör açışlarına cevapçı tarafından 5 kart olmadan  2 CL veya 2 D denebilen durumların da olduğunu hatırlatarak 1 D…..2 CL sekansını inceleyelim.

1D…  2CL
1-)  2 D: Minimum el. En az 5 kart karo var. 3 veya 4 kart CL olabilir. Ayrıca 4 lü majörler de olabilir.
2-)  2 H: Güçlü el. 16 + üstü puan ve prensip olarak 5 li karo 4 lü kör gösterir. Elbette 4 4 4 1 el de olabilir.
3-)  2 SP: Aynı
4- )  2NT: 12-14 puan aralığında min. el. 5 kart karo yok. 3 veya 4 kart trefl olabilir.
5-)  3CL:  4 kart trefl desteği ve iyi el. Ya 18-19 puanlı  4-4 minörlü dengeli el ya da 5 li karo 4 lü trefl olan reverse eli güçlü el.
6-)  3D  =  En az 6 kartlı iyi karolar. 16-19 puan. 3 lü CL olabilir.
7-)  3 H  = En az 6 kart karo ve 5 kart kör olan min.el.
8-)  3 SP = aynı (6 kart D + 5 kart SP ) min. el.
9-)  3 NT = 18-19 puan. dengeli. 4 kart trefl yok.

A. 1D…2CL
2D (min. el, en az 5 kart)            2NT (forsing. el tarifi istiyor)
3CL: 3 kart CL var, 5 +D, min.el.
3D:  3 kart CL yok. Min.6 kart karo
3H:  3 kart CL yok. min.el. 5+ D  ve 4 lü kör.
3SP: 3 kart CL yok. min.el. 5+ D  ve  4lü pik.
3NT:  5 D  + 2 CL + 3 H , 3 SP .  min.el.
4CL:  4 lü trefl. karo kontrol yok. Min. El.
4D : 4 lü trefl. karoda kontrol  var. Min. el.
4H:  4 lü CL, karo da kontrol yok. Min. El.
4SP:  4 lü CL, karo ve körde kontrol yok. Min.el

B. 1 D…2 CL
2H …2NT ( forsing el tarifi soruyor)
3CL: Güçlü el. 5 karo,4 kör, 3 kart trefl var
3D: 6 karo,4 lü kör var. 3 kart trefl yok.
3H: iyi el. 6 kart karo ve 5 kart kör var.
3SP:  İyi el. 5 kart karo, 4 kart kör ve 4 kart pik var.
3NT: İyi el. 5 karo, 4 kör, 2 pik, 2 trefl var.
            
C. 1D…2 CL
2SP…2NT
3CL:  Yukarıdaki gibi. 4lü pik var.
3D:  Yukarıdaki gibi
3SP: Aynı. Pik 5 kart. Karo 6 kart.
3 NT: Yukarıdaki gibi.

D. 1 D…2CL
2NT….3 CL (el tarifi soruyor)
3D: 3 kart trefl yok. Majörler 4 – 4  ( 4 4 3 2 )
3H: 3 lü CL yok. 4 lü H var. 3 lü SP var (3 4 4 2 )
3SP: 3 lü CL yok. 4 lü pik, 3lü kör var (4 3 4 2 )
3NT:  3 kart CL var. Majörlerden biri 4 lü olabilir.
4CL:  4 CL var. 4 lü karo, majörler 3-2 min el. karoda kontrol yok.
4D: 4-4 minör. Karoda kontrol. min el. dengeli.
4H: 4 minör. Körde kontrol. Karoda kontrol yok
4SP: 4-4 minör. Karo ve körde kontrol yok. Pikte kontrol var.

E. 1D…2CL
3CL………3D (el tarifi soruyor)
3H = 5 D + 4 CL + 3 H + 1 SP     konuşulan majör
3SP= 5 D + 4 CL + 1 H + 3SP      3 kart.

Bu iki tarifte de açanın 4 4 4 1 eli olabilir. Bu durumda karo rengi 4 karta düşeceğinden, konuşulan majör de 4 kart olur. (5 + 4 minörlerden sonra, uzun majörün söylenme nedeni; rakipler tarafından daha az kontrlanma ihtimali taşımasıdır. Konuşmalarımızın kesilmesini ve belki de rakiplere kompetisyon yapacak bir renk bulmalarına katkı sağlamamasıdır.)
3NT: 5 D + 4 CL + 2 H + 2 SP
4CL: Kör şigan… (4 cl + 5 d +0 h + 4 sp  veya  4 6 0 3 )
4 D: Pik şigan…..(  4         5      4        0               4 6 3 0 )
 
Bu bölümde  sorun gibi görünen iyi 13-14 puanlı 5 li karo ve 4 lü trefl olan ellerin, hangi şık içinde kullanılacağıdır. Bu kararı vermek zor. Görüşümüz  elimizi değerlendirdikten sonra  tercihimizi ortağı cesaretlendirme yönünde kullanmamızdır.
“yusuf ziya serifoglu”

22 Eylül 2011 Perşembe

Briçte Ortağı Anlamak


Zenginle arkadaşlık pahalıdır.
**
SERENAD
Yarın sabah erken uyan
Ben yıldızıma söyledim 
Işıklar serpecek üzerine
Nur içinde uyanacaksın

Ben ağaçlarıma söyledim
Yarın sabah erken uyan
Dağıt saçlarını silkin
Dallar titreyecek, şaşacaksın

Yarın sabah erken uyan
Ben göklerime söyledim
Uzat ellerini fecre doğru
Şafak sökecek bakacaksın

Ben yerlerime söyledim
Yarın sabah erken uyan
Gözünün değdiği her yerde
Çiçekler açacak göreceksin.
Celal Sılay
**
BRİÇTE ORTAĞI ANLAMAK
Karşıdaki Bencil
Bir ırmağın bu yakasında bir adam varmış. 
Karşı yakasında da başka bir adam. 
Irmak geçilmesi zor bir ırmakmış. 
Bu yakadaki karşı yakadakine seslenmiş:
- Hey, karşıya nasıl geçebilirim?
Karşı yakadaki adam hayretle cevap vermiş: 
- Ne gerek  var, sen zaten karşıdasın.

21 Eylül 2011 Çarşamba

Çinliler ve Çubuk


Bir insanın karakterini iki temel davranışı ortaya koyar:
a) Kendisine iyiliği dokunmamış kişilere nasıl davrandığı,
b) Kendisiyle mücadele edemeyecek kişilere nasıl davrandığı.
(Abagail Van Buren)
****
GECE GEL AY BAHÇESİNE
“Bahar geldi artık” dedin.

Ah sevgilim, merhamet et.

“Ay ışığının güle eriştiği an,

Çıplak bağrımla yalnızım bahçede”.

Ah sevgilim, merhamet et.

Gece gel ay bahçesine,

Aşkın armağanıdır gülün kokusu.

Gülden bir mektup göndereceğim sana.
 

Ah sevgilim, merhamet et.

Güllerle itiraf edeceğim aşkımı.

Meze ve rakı da getir beraberinde.

Özlemlerimi anlatacağım sana.

Ah sevgilim, merhamet et.

Gece gel ay bahçesine,

Aşkın armağanıdır gülün kokusu.

Senle kıyasladığımda gül ormanları nedir ki?
Ah sevgilim, merhamet et.

Oyun oynayıp kuşatır saçın çehreni,

Tez ayaktır bahar kokusu rüzgârın hafif yolunda.

Ah sevgilim, merhamet et.

Gece gel ay bahçesine,

Aşkın armağanıdır gülün kokusu.
Bahar gülünden daha güzelsin.
Ah sevgilim, merhamet et.

Şakır dururum bir bülbül misali:

Acaba ulaşır mı sana ricalarım?

Ah sevgilim, merhamet et.

Gece gel ay bahçesine,

Aşkın armağanıdır gülün kokusu.
Tak saçına kızıl gülleri.
Ah sevgilim, merhamet et.

Yoksa kanar bütün düşlerim.

Yüreğimi ıssız koyan acıları sök çıkar.

Ah sevgilim, merhamet et.

Gece gel ay bahçesine,

Aşkın armağanıdır gülün kokusu.

Nagasj İonatan - 
 çeviren: İsmail Haydar Aksoy
****
ÇİNLİLER VE ÇUBUK
Çinliler, yiyeceklerini çok küçük parçalar halinde yedikleri için çubuk kullanırlar. 
Çin'de eskiden yalnızca zenginler masada otururlardı. 
Halkın çoğunluğu tabakları ellerinde yemek yerlerdi. 
Bir elleriyle tabaklarını tutar, öteki elleriyle çubuk kullanarak beslenirlerdi. 
Hızla artan nüfus yüzünden yiyecek sıkıntısı çeken Çinliler önlerindeki yiyeceği küçük parçalar halinde "çoğaltarak" yiyorlardı. 
O zamanlar ağaç sıkıntısı nedeniyle de tahta kullanımı kısıtlıydı. 
Masa kullanımı bu yüzden çok zordu. 
Çubuklar fildişinden ve kemikten yapılırdı.
(denizce.com)

20 Eylül 2011 Salı

İyi Briç Oynamak İçin İlke ve Öğütler

Dvořák Humoresque Yo Yo Ma, Itzhak Perlman
*****
Alışkanlıkların zincirleri, 
önce duyulamayacak kadar hafif, 
sonra kırılamayacak kadar 
güçlü olurlar.
Benjamin Dizraelli
*****
Anlaşmak için benzeşmek,
sevmek için 
biraz ayrışmak gerekir.
Paul Geraldy   
******
ÖZGÜRLÜĞE TÜRKÜ
Bildiğim en iyi şeysin sen.
Dünyadaki en değerli şeysin sen.
Yıldızlar gibisin sen, rüzgârlar gibi, dalgalar gibisin,
Kuşlar gibisin, tarladaki çiçekler gibisin.
Yol gösteren yıldızım ve dostumsun.
İnancım, umudum, sevdamsın sen.
Kanım, ciğerlerim ve gözlerimsin,
Omuzlarım, ellerim ve yüreğimsin.
Özgürlüktür senin güzel adın.
Dostluktur senin mağrur annen,
Adalettir erkek kardeşin, barıştır kız kardeşin,
Dirençtir senin baban, gelecektir sorumluluğun senin.
Bildiğim en iyi şeysin sen.
Dünyadaki en değerli şeysin sen.
Yıldızlar gibisin sen, rüzgârlar gibi, dalgalar gibisin,
Kuşlar gibisin, tarladaki çiçekler gibisin.
Bir İsveç Şarkısı
(Söz ve müzik: Björn Afzelius)
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****
İYİ BRİÇ OYNAMAK İÇİN İLKE VE ÖĞÜTLER
İyi  briç oyuncusu bir çok prensibi öğrenir ve uygular. Pratikten gelen birikimlerini de oyunda  kullanır. Bunlar bricin can alıcı noktalarıdır. 
İşte bunlardan bazıları:
1- Zayıf açış yapan (2 veya baraj açışları) ortağı soru sormadıkça bir daha konuşmaz.
2- Zayıf minör açışı yapanda 4 lü majör olamaz. Zayıf 2 majör açanda diğer majör 4 lü olamaz.
3- Koz fiti varken ceza pası geçilmez.
4- 4-4 koz çoğu zaman en iyi kozdur.
5- Şilem için cesur, grandşilem için korkak olun. Kozun 3 baş onörü, tüm aslar ve yan renk kapalı olmadıkça  grandşlem oynamayın.
6- Sadece 8 kozla 10 lövelik baraj yapmayın.
7- Overcal yaparken sanzatu demesi gereken el kontur atmaz.
8- Rakibin konuşmadığı renkten korkup sanzatudan vaz geçmeyin. Ya çıkmazlar ya ortak kesiyordur ya çıkıp devam etmezler ya da bloke olur.
9- Ortak bir renkten keser sorarsa yarım keserle var deyin.
10- Rakibin kaçarak geldiği her renge kontur atmayın.
11- Rakibin direkt fiti varsa 2 seviyesinde oynatmamaya çalışın.
12- Part-skorun iyisi için fazla araştırmacı olmayın.
13- Natürel sanzatulara konturu ceza oynayın.
14- Dengesiz iken cesur ol, dengeli iken puan çalma.
15- Koz oyunlarında yer güçlü değilken As altından atak yapma.
16- Negatif konturunuzu ortak cezaya çevirirse koz atak et. 1Majör- kontur - pas - pas sekansında koz atak emirdir.
17- Rakibin direkt fitini ve başka bir yan rengi olmadığını biliyorsan koz atak et.
18- Rakibin koz fiti yoksa koz atak etmemeye çalış.
19- Rakibin koz fiti varken ortak baraj yapıyorsa koz atak edilebilir.
20- Rakip ikinci rengine oynuyorsa koz atak iyidir.
21- Sanzatuya atak ederken uzun rengini çıkmaya özen göster.
22- Kozlarınız alıcı değilse tek kartınızı çıkın.
23- Şilem düşünürken bir renkten iki kaybetmemek için kontrol sor. Kontroller tamam olmadıkça as sorma.
24- Rakip negatif konturu cezaya çevirdi ise kozdan kısalmaktan korkma, başka renge kaçmaktan korkma.
25- Takım maçlarında fazla löve için çalış ama bu uğurda batma riskini göze alma.
26- Kontrolsuz 4 majöre geldiyseniz 4nt yu KC sorusu, 5X i ise X renginden kontrol sorusu oyna.
27- Kendin oynarken de, rakip oynarken de rakibin lövelerini say.
28- Eldeki bir kuş, çalılıktaki iki kuştan iyidir.
29- İki batma olasılığı varsa sürkontur atmayın.
30- Oyun ortasında bir renkten küçük dönmek o renkten onör vaad eder.
31- Rakip kontrol sormadan şileme geldiyse en güçlü renginizden atak edin.
32- Alıcı kozla üste çakmayın.
33- Eller dengeli ise pasif defans yapın. (Aldığınızı geri verin)
34- Rakipte sağlam uzun renk varsa riske girin.
35- Rakipte 4+4 koz varsa 3’lü kozu olan defansçının çakması kazandırmaz.
36- Atak renginin kimde kaç tane olduğunu bilmek, defanstakiler içinde, dekleran içinde önemlidir.
37- Oyun sonunda ortak apel vermez. Rakip verir.
38- Büyük sana kalmıyorsa rakibin onörünü ezmekten zevk alma.
*****
ÖĞÜTLER 
1. Deklare bitti yer açıldı, yere bakıp hemen ortağın deklarelerini eleştirmeye başlamayın. İlla bir şey söyleyeceksiniz, verdiğiniz kartlar veya tercihleriniz için özür dileyin. Kağıtları yere şaklatmayın. Çok sık karşılaştığımız bir konu; kuzey körlere kontur atar, güney tutmaz konuşur. Ataktan sonra elinizi yere açarken RDV98 gibi körlerinizi yere kurşun gibi atmayın. Kartlarınızı yere sakince sererseniz  bunun etkisi daha az olmayacaktır. Akıllı bir dummy oyun sonrası konuşmalarda kendini daha iyi anlatır.
2. Eğer deklerasyon sırasında bir renkte anlaşmış sonra vaz geçerek sanzatu oynamaya karar vermişseniz (Örn.8 kartlı bir majör) kartları dizerken o rengi sağ başa koymayın. Turnuvanın o gerilimi içinde oynadığı kontratı şaşırmak rastlanmamış bir olay değildir.
3. Dummy iseniz oyun başlayınca sizin işiniz bitmiş olur. O bordun oynamasındaki süreyi dinlenmek için kullanın. Oyunu dikkatle izlemek, ne verildi ne alındı kurcalamak, yalnızca sizi yormakla kalmaz, oynayanı baskı altında tutar.
4. Yerin yapacağı en kötü şey yüz ifadeleri veya çeşitli mimiklerle oyunu yönlendirmeye çalışmaktır. Oynayanların çoğu zaman zaman insanın sinirlerini test eden, garip bir oyun tarzı tuttururlar, hele bir el görmüşseniz dayanmak iyice zorlaşır. Ama kendinizi zorlamak pahasına da olsa oturup tepkisiz kalmalısınız. Başınızı sallamak veya daha kötüsü soruşturmak '' ne küçük karomu, emin misin'' söylemleri veya duraksamak gibi olaylar çok yanlıştır ve yasaktır.
5. Enerjinizi koruyun, hayal kurun, hatta uyuklayın, bu elin nasıl oynanması gerektiğini düşünmeyin, siz sadece bir eli görüyorsunuz, ortağınız ise iki eli de görüyor onun daha iyi karar verme şansı sizden daha fazladır.
6.  Atak yapıldı, ortak yeri inceliyor. Tabi ki yerin ikilisini mi yoksa üçlüsünü mü vereyim diye düşünmüyor. Fark yok deyip hemen kartı masaya sürmeyin. 1NT oynamak çoğu şilem ellerinden daha fazla düşünmeyi gerektirir. Atak rengi yerde tek bile olsa ortak işaret etmeden vermeyin. Ortak o renkten ne oynayacağını değil oyunu nasıl yapacağının planını yapıyor. Siz sadece ortağın imlemesini bekleyin. Ortakla beraber oyunu oynamaya kalkarsanız bu sizi çok fazla yorar.
7. Neden piki yerden almadın? Al, karo pasını yap, tutsa da tutmasa da evdesin. Bir kör lövesi yetiyor, Karo pası tutmazsa, Trefler 5-3 değilse ve kör as uzun treflerin yanındaysa zaten kurtuluşun yok. Bu tür konuşmalardan sonra ortak aptal durumuna düşmekten sıkkın, bir şeyler mırıldanıyor. ' öyle olduğuna emin değilim. Bir şeyler de açıklamaya çalışacak. Şimdi onun enerjisini de boşa harcıyorsunuz.
8. Analiz yapmayı seviyorsanız buna diyecek bir şey yok ama bu oyun sonunda yapılmalı.  Ortak oyuna başlamadan bir çok analiz yapar. Bu oyun skora nasıl etki edecek, bu oyun diğer masalarda ne oynanmıştır. Sonuç o masalarda ne olmuştur. oyunu nasıl yaparım gibi bir çok şeye enerji harcayacaktır. Anında sorular sorarsanız ne der bilemem ama oyun sonunda sorarsanız, uzun bir tartışmaya gerek kalmadan, bir baş sallama, hafif bir gülümseme vb. gibi size düşüncelerini aktaracaktır.
Bu yazılanları düşünüp daha fazlasını da siz ekleyebilirsiniz. Yazılanlar gibi olayları kafanızda çözüp uygulayabilirseniz iyi bir oyuncu olur musunuz bilemem ama iyi bir dummy olacağınız kesin.
“mehmetagir.com”