31 Ekim 2011 Pazartesi

Squeeze


Beethoven: Sonata "Pathetique" Op. 13 - I. Grave. Allegro di molto e con brio
*****
Yaşınız sizi aşktan korumaz ama aşk bir dereceye kadar sizi yaşlılıktan korur.
Jean Moreau
***
HER ŞEY YOLUNDA
(osmancoskun’a teşekkürler)
Köyümüzde yaşlı bir bekçi vardı, gece devriyelerinde bağırırdı:
‘Her şey yolunda. Her şey yolunda!’
Biz de huzurlu bir şekilde uyurduk.
Sonra bir gece, bir hırsızlık oldu. Öğrendik ki meğerse bekçi körmüş!
O, ‘Her şey yolunda!’ derdi, biz de güvende hissederdik kendimizi.
O gün, bu kalbin ne kadar kolayca korkabildiğini öğrendim.
Kandırmanız gerekiyor onu.
Sorun ne kadar büyük olursa olsun, ‘Her şey yolunda.’ diyeceksiniz. 
Yılmaz Güney
***
İŞTE SESSİZLİK SESİMİZLE BULUŞUYOR
İşte sessizlik sesimizle buluşuyor,
Farkında olmasak da.
O şarkılar üzünç iklimi,
Harfler, harfler, harfler,
Harflerin yarattığı bir mutluluk bu..

İşte sessizlik sesimizle çarpışıyor,
Tam karşında tutkunluk,
Tam karşımda bir gül,
Tam karşında özlem,
Tam karşımda vurgunluğum,
Tam karşında süvarin,
Tam karşımda sevinç,
Karşı karşıya aşk..

Sözcüklerin taşıdığı duygular,
Değiştiriyor insanı ne yapsan.
Gözlerin görmeye başlıyor,
Kulaklarım işitmeye,
Yüreklerimiz çarpmaya, coşkulu,
Yorgunluk, unutkanlığa yazdırıyor kendini.

Ben kılıncımı bıraktım,
Sen kalkanını,
Pusatsız kaldık işte..

Aşk, aşk, aşk

Yengisi gövdesine saklı,

Yenilgisi de...

Tuğrul Asi Balkar (Mustafa Esim)
***
SQUEEZE  (skuiz, sıkıştırma)
Kural olarak, bir briç elinde bir yanda değersiz kağıtlar ve öte yanda alıcı, durdurucu, koruyucu vs. olarak yararlı bir rol oynayan kağıtlar vardır. Bunlara sırasıyla işe yaramayan ve işe yarayan kağıtlar denir.
Bazen oyunculardan birinin elinde artık işe yaramayan bir kağıt kalmadığı için işe yarayan bir kağıt yemek zorunda kaldığı hallere rastlanır. İşte o zaman bu oyuncunun skuize geldiği ya da sıkıştığı söylenir.
“Mehmet Aydın”
*
Rakiplerin alıcı kağıtlarını atmaya zorlanmasına skuiz (sıkıştırma) denir. Sıkıştırma hamleleri bricin seyrine doyum olmayan hamleleridir. Skuiz yerine squiz de denilir. Genellikle, başka hiçbir şekilde elde edilme olanaığı bulunmayan tek löveyi kazanmak için skuiz (sıkıştırma) yapılır.
http://www.bridge7.com/ a teşekkürler

30 Ekim 2011 Pazar

Smith Echo

                                                                                                          flickr
Sarabande (G. F. Händel) - Andrés Segovia
***
Take-out Konturu
Ortağın,  konuşulmamış renklerden birini söylemesini isteyen bir ya da iki seviyesinde atılan kontr. Türkçesi ‘konuş konturu’
***
Sen mi?- Siz mi?
Acerakis - twitter
Babamdan ilk hiddetli azarı 5 yaşımdayken komşu teyzeye “sen” hitabetimle yemiştim. “Asla samimiyetle mesafesizliği karıştırma” demişti o davudi sesiyle.
Yaş aldıkça idrak ettim ne demek istediğini.
“Siz” zarafetiyle başlayan iletişimin “sen”e evrilmesindeki emeği.
Öyle işte.
***
ÇOCUKLAR UZUN UZUN HAYRAN KALARAK
Çocuklar uzun uzun hayran kalarak
dinlediler kadını, kendi ülkesini anlatan
o yabancı kadını,
sonra sordu biri: - Doğru mu
sizin ülkenizde milyonlarca insanın
okuma yazma bilmediği?
Ve yabancı kadın usulca
başını sallayarak yanıtladı:
- Evet, milyonlarca insan okuma yazma bilmiyor ülkemde…
Fakat sizler biliyorsunuz.
Anlatın bana: Okuduğunuz ne?
Carl Scharnberg (1930-1995, Danimarka), çeviren: İsmail Haydar Aksoy
***
SMİTH-ECHO  (simit eko)  
Defansta, ortakla sinyalleşmenin  çok önemli  yöntemlerinden biridir. Atak edilen rengin, ortağı tarafından beğenilip  beğenilmediği anlatırken, aynı zamanda atak
edenin, yapmış olduğu atağını beğenip- beğenmediğini de ortağına bildirir. Bu durum, atağın devamına, değiştirilmesine olanak sağlar. Örnek:
Eliniz                          yerin eli            ortak                       oynayan
♠ A10852                      ♠ 73                                        
10X2                         RD                     
1053                          ARD
♣ RX                            ♣ DV10XXX
Deklareler:          
1CL……………2NT
3NT……………Pas
Siz,  11 kuralı içinde, 4. pik kartınızı, yani pik 5 liyi çıktınız. Yerden küçük, ortağınız vale pik, oynayan rua pik le alıyor. Ne düşünürsünüz?  Öncelikle  oynayanda 4 kart pik olmadığı biliniyor. 4 kart pik olsa, 2 NT yerine 1 S derdi. Oynayanın  ya 2 ya da 3 kart piki olduğu, bu nedenle de ortağınızda en az 3 kart pik olduğu anlaşılıyor. Ortağınızda DVX pik olsa V pik koyacaktı. Diğer taraftan  RDX  pik oynayanda olsa, Vale  piki, rua ile alacağı açıkça belli. Sorun,  dam pikin nerede olduğu! Dam pik ortağınızda mı, oynayanda mı? İşte bunu anlamanın yolu, SMİTH- ECHO.
Oynayan,  rua pikle kazandıktan sonra, trefl empası yapmak için Karo ile yere geçiyor. Sizin karo renginden hiçbir iddianız yok. Karo 10 lu markası, atağınızı beğendiğinizi, karo 3 lü atağınızı beğenmediğinizi, karo 5 li de tereddüt içinde olduğunuzu gösterir. Sizin sinyaliniz ( SMİTH-ECHO), bu kartlarla ortağınıza iletilmiş olacak. Atağınızı beğenmeniz gerektiğinden ilk karo rengine 10 (onlu) atarsınız. Şimdi  gözünüz  ortağınızın karo rengine vereceği markadadır.
Yine aynı mantıkla, ortağınız karoya büyük marka atarsa D,V pikten  ilk pike vale koyduğunu ve dam pikin de kendisinde olduğunu, bu nedenle, ilk el tutanın, hemen pik dönerek oyunun batırılmasına katkıda bulunacağını belirtiyor. Ortağınız karo ya küçük marka verirse, Dam  pike sahip olmadığını, 5-6 markalarının da tereddüt taşıdığını gösterir. Elinde dam pik olmayan nasıl tereddütte olabilir? Burada anlatılmak istenen Dam pik olmamakla birlikte, 4 kart Pik olduğunu ve bu durumun işe yarayıp yaramadığını bilmediği anlatmayı hedefliyor. Bu durunda siz, As pik çekerek, dam  piki düşüreceğinizi görüyorsunuz.
Devam edelim. Ortağınız ilk karoya  2 li (karo ikili) veriyor, demek ki; ortağınız  sizin  atağınızı beğenmedi. Siz yanlış bir atak yaparsanız, oynayan 5 C + 3 veya 4 karo ve 1 Pik yaparak 3 sanzatu yu yapacak. Kör gitmekten başka çareniz yok. Kör As ortaktaysa alır ve pik dönerek  2 batırır. Diğer ellerin dağılımı şöyleydi:
ortağınızın eli             oynayanın eli
♠ VXX                            ♠ RDX
AXXXX                       VXX
972                             VXXX
♣ XX                              ♣ A9X
İşte  sinyalizasyonun (smith-echo) ne denli etkili olduğuna dair çarpıcı  bir örnek. Simit- ekonun, sanzatu oyunlarında kullanıldığını unutmayalım.

29 Ekim 2011 Cumartesi

Sayın


                                                                                                                    flickr
Dengeli Dağılım Nedir?
Kozdan çok  NT oynamaya uygun dağılım. 
4.3.3.3, 4.4.3.2 veya 5.3.3.2.
Ayrıca 5.4.2.2. ve 6.3.2.2. ikinci derece dengeli dağılımlardır.
****
KEDER VE SEVİNÇ
Her derin keder
kaybetmiştir sevinci nesnede.
Yitirme bu yönü asla.

Keder görevini unutmasın sakın.
Sevincin alabileceği
en derin onurdur keder.

Harry Martinson (1904-1978, İsveç, 1974 Nobel Edebiyat Ödülü)
çeviren: İsmail Haydar Aksoy
****
SAYIN
“Bricinizi Sınayınız, Edwin Kantar”
Zonsuz, dağıtan doğu, atak batıdan kör 5
   















Doğu              Güney       Batı        Kuzey
1NT (16-18)     2Pik          Pas         3Pik
Pas                   4Pik…
Batı kör beşli çıkar, doğu damla alır ve AR körle devam eder. Çakıp AR pik çekersiniz. Doğudan dam, vale düşer. Batı ikinci pike küçük bir trefl atar. AR trefl çekip bir trefle çakarsınız. Doğu önce küçük sonra dam, vale verir. 

Karoları nasıl oynarsınız?

Doğu pikten 3, körden 9, treflden 3 puan göstermiştir. Toplam 15 puan göründüğüne göre karo as elinde olamaz. 19 Puanla 1NT açılmayacağına göre karo valesi mutlaka elinde olmalıdır.
Dama doğru küçük bir karo oynar, dönüşte karo valeye onluyla empas yaparsınız!

NOT
1.Rakiplerinizin sanzatu limitlerini sorun.
2. Oyun sırasında rakiplerden birinin dengeli bir eli olduğu halde renkle açtığını anlarsanız neden 1NT açmadığını düşünün. Nedeni ya 18P üzeri olması ya da 16P altında olmasıdır.

Rönons - Yasa 61

Asla bir salakla tartışmayın.
Çünkü dışarıdan bakanlar,
hanginizin salak olduğunu anlamayabilir.
Bob Dylan
*****
TAZE EKMEK KOKAR AŞK
Ne zaman soyunsam
Yalnızlığıma
Anlamam niye
Bitti dediğim aşklar
Gelir aklıma...
Taze ekmek kokusuyla birlikte
Ne mi çıkar bundan?
Demek ki aşk
Bitti demekle bitmez
Küllenirmiş yalnızca
Üfle/tme Alevlenir yeniden
Metin Yaltı
*****
YASA 61 RENGE  UYMAMAK- RÖNONS İLE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR
A.         Rönonsun Tanımı
Yasa 44’e göre bir renge uymamak veya yasa tarafından emredilen ya da bir usulsüzlüğün düzeltilmesi için bir seçeneğin uygulanması sırasında bir rakip tarafından belirtilen bir rengi veya kartı, imkan varken, çıkmamak ya da oynamamak rönons teşkil eder (ancak uymanın imkansız olduğu durumda bkz. Yasa 59).
B.        Olası Rönonsla İlgili Araştırma Yapma Hakkı
Dekleran renge uymamış olan bir defans oyuncusuna çıkılan renkte kartı olup olmadığını sorabilir.
(a)       Yer deklerana sorabilir (ancak bkz. Yasa 43B2(b) ).
(b)       Yer defans oyuncularına soramaz ve Yasa 16B uygulanabilir.
Defans oyuncuları deklerana sorabilirler ve Yetkili Federasyon yasaklamadıkça biri diğerine (izinsiz bilgi yaratma riskiyle beraber) sorabilir.
YASA 62 - RÖNONSUN DÜZELTİLMESİ
A.         Rönons Düzeltilmelidir
Bir oyuncu rönonsu resmileşmeden önce usulsüzlüğün farkına varırsa, rönonsunu düzeltmek zorundadır.
B.        Rönonsun Düzeltilmesi
Bir rönonsu düzeltmek için, kusurlu oyuncu oynadığı kartı geri alır ve yerine yasal bir kart koyar.
1.         Bu şekilde geri alınan kart bir defans oyuncusunun kapalı elinden oynanmışsa majör cezalı karta dönüşür (Yasa 50).
2.         Bu kart dekleranın (Yasa 43B2(b)’ye tabi) veya yerin elinden oynanmışsa ya da bir defans oyuncusunun gözüken kartı ise bir başka onarma olmaksızın değiştirilebilir.
C.        Löveye Oynanan Daha Sonraki Kartlar
Kusursuz tarafın her üyesi rönonstan sonra ancak buna dikkat çekilmeden önce oynamış olabileceği her kartı geri alabilir ve eline geri koyar (bkz. Yasa 16D).
Kusursuz bir oyuncu bir kartı bu şekilde geri aldıktan sonra, kusurlu tarafın sıradaki oyuncusu da kartı değiştirebilir, bu oyuncu defans oyuncusu ise bu kart cezalı karta dönüşür ve bkz. Yasa 16D.
Bir rönons talebi, kapanmış lövelerin incelenmesine kendiliğinden hak sağlamaz. (bkz. Yasa 66C)
D.        Onikinci Lövede Rönons
1.         Onikinci lövedeki, rönons, resmileşmiş olsa dahi ellerin dördü de borda geri konulmadan önce fark edilmiş ise düzeltilmelidir.
2.         Eğer bir defans oyuncusunun rönonsu onikinci lövede olmuşsa ve bu löveye kart oynama sırası onun ortağına gelmeden önce ise kusurlu oyuncunun ortağı, iki renkte kartı olduğu zaman, rönons kartının görülmesinin ihtimal dahilinde belirginleştirdiği oyun tarzını seçemez.
YASA 63. RÖNONSUN RESMİLEŞMESİ
A.         Rönons Resmileşmiş Olur
Bir rönons aşağıdaki durumlarda resmileşmiş olur:
1.         Kusurlu oyuncu veya ortağı bir sonraki löveye çıkış yaptığı ya da kart oynadığında (bu tür her oyun yasal olsun veya olmasın, rönonsu resmileştirir).
2.         Kusurlu oyuncu veya ortağı bir sonraki löveye oynanacak kartı söylediğinde ya da başka herhangi bir şekilde işaret ettiğinde.
3.         Kusurlu tarafın bir üyesi sözle veya elini göstererek ya da başka herhangi bir yolla, talep veya terk isteminde, bulunduğunda ya da uzlaşıldığında.
B.        Rönons Düzeltilemez
Rönons bir kere resmileştikten sonra, artık düzeltilemez (Onikinci lövedeki rönons için Yasa 62D’de belirtilen durum hariç) ve rönonsun meydana geldiği löve oynandığı gibi kalır (ancak bkz. Yasa 43B2(b)).           
Dünya Briç Federasyonu WBF

Danish

Tumbalalaika
***
Zihnin ebedi dinginliği diye bir şey yoktur. Hayatın kendisi devinimdir. Asla tutkusuz,  korkusuz ve anlamsız olamaz. 
***
ASLANIN YÖNETİCİLİĞİ
Aslanı hayvanların başına yönetici yapmışlar.  Aslan da aslanmış hani; iyiliksever, adaletten yana, eşitlik dedin mi, kimselere ayrıcalık tanımayan, eşi bulunmaz bir aslanmış.
Hayvanları toplamış:
- Benim liderliğimde kimse kimseye üstünlük taslamayacak. Kimse kimseye ilişmeyecek. Artık yağma yok. Vurgun da geçti, çalıp çırpma da. Onun  için düşmanlar barışsın, küsler birbirleriyle sarmaş dolaş olsun! Birinizi birinize yan bakarken görmeyeyim demiş. 

Kurtla kuzuyu, sansarla horozu, keçiyle benekli parsı, kediyle sıçanı, sinekle örümceği, kaplanla ceylanı barıştırmış.  Buna en çok sevinen tavşanmış.
- Ah, işte ben hep bu günü bekledim. Hep bu günü, demiş. Sonunda beklediğim gün geldi. Bundan böyle güçlüler kasılarak dolaşamayacak. Bundan böyle güçlüler de güçsüzlerden korkacak. Güçlüler kadar güçsüzler de adamdan sayılacaklar. Yaşasın!

Bir yönetimde adalet oldu mu, düzen tıkır tıkır işler, insanlar huzur içinde yaşar. Varlıklı yoksulu, yumruğu kuvvetli zavallıyı ezmez, ezemez. Millet mutlu yaşar.
Ezop masalları -  http://masal.biz/
***** 
İLK GÖZYAŞLARI

Uysal öpüşüyle getirdi yeşili
ve çağırdı filizleri ilkbahar güneşi.
Mavi gözleriyle gülümsedi herkese
çocuksu bir saflıkla menekşe.
Menekşenin bakire kulaklarına
fısıldayan bir meltem esip gitti;
bir kelebek geldi, çırpındı
eteklerinde, o da uçup gitti.
Baktı menekşe onların arkasından,
yaralanmış bir insan misali düşünceyle:
menekşenin kız gözlerinden düştü
ilk aşkın saf gözyaşları.
Avetik İsahakjan (1857-1957, Ermenistan), çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****
DANİSH     Copenhagen
İKİ RENKLİ DEFANS ELLERİ

Sağdaki rakip oyun açtığında zon durumuna ve puana göre araya giriş (overcall ) için çeşitli konvansiyonlardan bazılarını mutlaka ya duymuşsunuz ya da uygulamaktasınız. Michaels herkes tarafında şu veya bu şekilde bilinip oynandığından ve uygulamalara göre renkler 5 + 4 olabildiğinden onu pas geçiyoruz.
Geriye kalanlarda iki tanesi üzerinde durmanın yararlı olabileceği düşüncesindeyim.
İlki herkesin Top & Bottom olarak duyduğu Canepé sisteminin yaratıcısı Pierre Ghestem tarafından yaratılan konvansiyon.

Ghestem Overcall 2 ayrı değerlendirmeğe sahiptir.
1 ) Rakibin artifisyel 1 Trefl açışı ( Blue Club, Precision, eskiden popüler olan bazı Kuvvetli 1  açışına dayalı sistemler... vs...)
2) Diğer normal, her türlü natürel açış üzerine.
En az 16 hcp gösteren 1  Artifisyel açışına:
- 2 cl = Uzun Trefl'ler
- 2  d = Majörler
- 2 NT = minörler
Not . Burada istenirse 2 kör  ve 2 pik, karışık iki renkli ( cl / h  ve d  / sp ) el deklaresi için kullanılabilir.

Natürel açışlara:
a)Cue-Bid = Açış rengi hariç geri kalan 3 renkten EN UÇTA KALAN
( Extremes) 2 tanesi
b)2 NT = 3 renkten en küçük iki tanesi (minors)
c)3cl  = Açış rengi ve, haricinde kalanlar ( unbids)

DANİSH / COPENHAGEN

Ülkemizde pek az kullanılan bu deklare bence diğer rakiplerine oranla daha etkili bir savunma yaratmaktadır.
Bunun nedeni ise hem 5-4 eller ile Michaels'a kısmen de olsa olanak tanıması hem de uzun kozlara sahip eller ile deklareye devam edebilme imkanı.
Michaels'ın 1 Majör açışına cue-bid ile diğer majör ve minör göstermek
veya 1 Minör açışına 2 Karo ile 5-4 majör ifade edebilme şansı da önemli bir defans avantajı haline gelmekte.

Danish EN AZ 5-5 ( sistem yaratıcıları kesinlikle 6-5 önermekte ) eller ile oldukça agresif bir savunma.
Deklare düzeni ise çok basit.......
Açışa 3 deklare mevcut.
a) Birincisi: en BÜYÜK rengi AT ( geri kalanlar )
b) İkincisi: ORTADAKİ rengi AT ( deri kalanlar )
c) Üçüncüsü: en KÜÇÜK rengi AT ( geri kalanlar )
KISACASI "B-O-K" rengi, açış sonrası geriye kalan 3 renk içinde atılacak,  kalanlar bende demektir.
Bunlar;
2 NT = Büyük 
3cl    = Orta
3 d    = Küçük 
ile yapılmakta ....Önerilen puanlar ise....
Siz avantajlı durumdaysanız ortağa bildirdiğiniz iki renginizde 7 hcp
Eşit (egalite) durumda, iki renginizde 9 hcp
Dezavantaj ( Siz kırmızı rakip beyaz ) durumunda 11 hcp olarak uygulamanın yararlı olduğu şeklinde...
Gerek Michaels'ı gerekse Danish'i birlikte kullanırsanız oldukça etkili ve agresif bir savunmanız olacaktır...
“antalyabridge”
görsel: flickr

27 Ekim 2011 Perşembe

Transferi Kırmak

                                                                                                                       flickr
Taito Vainio- Carmen Sylva
*****
Bilim ve sanat, 
takdir edilmediği yerden göç eder.
İbni Sina 
*****
NİŞANLILIK
 
Hangi birini anayım,
Buluştuğumuz kumluk, uzak iskele.
Her yerde bir başkalık.
İlk defa gelişimiz el ele.
*
Sonra bir gün, kalabalık Beyoğlu,
Girdiğimiz dükkânlar, güler yüzlü satıcı.
*
İkimizi yan yana oturtup
Resmimizi çeken fotoğrafçı.
*
Rüzgâr dinmiş, ağaçlar dinler gibi.
Gün batarken sakin sonbaharda;
Akşamları dolaşmamız
Kol kola Mühürdar'da.
-
Bir adam sokak fenerlerini yakar,
İncecik vücudun vücuduma dayanırdı.
Her yolcu halden anlar
Bizi uzaktan tanırdı.
*
Duya geldiği parmaklarımın, o yüzükler..
Birinde benim adım, öbüründe senin adın.
Altın ışıklarıydı sanki,
Yepyeni, tertemiz bir hayatın.
*
Ne kadar ümitli, ne kadar iyiydik!
Önümüze düşmüş bahtiyarlık,
İyi komşularla dolu mahallelerde,
Kiralık bir kat aradık.
*
Bir an gülümseyen talih, değişen kader
Ömrümde bir tek o sonbahar.
Ömrüm oldukça anacağım,
Bir rüya görür gibi geçtiğimiz sokaklar...
Ziya Osman Saba
*****
TRANSFER
1NT----2--> köre transfer 5+ kart
2 --> pike transfer 5+ Kart
2♠ --> (minör suit transfer)
2NT --> (minör suit transfer)
3♣ --> 6+ kart minör (zayıf) Tepe 3 onörden 2'si var A-R; A-D; R-D
3 --> 6+ kart minör
Uygunluk varsa 3NT oynanabilir.
3--> ♣'ten ŞLEM isteği (güçlü)
3♠ --> 'dan ŞLEM isteği (güçlü)
3NT --> 10-14Hcp dengeli
4♣ --> GERBER ( AS sorusu) (0-4;1;2;3)
4♦,♥ --> TEXAS transfer (6'lı majör transferi)

TRANSFERİ KIRMAK
1 NT oyun açtınız, 4’lü körünüz var. Ortaktan sürpriz, ama hoş bir cevap geldi. 2 Karo! Eğer 2 Kör ile transferi alırsanız zon kaçabilir. Sizden 4’lü destek beklemeyen ortağınız 2 Köre Pass geçebilir. Elinde 6-7 HCP varsa 4-5 koz fitiyle zon olabilir. Bu nedenle transferi alırken 4’lü koz fiti 15-16 puanla 3 kör ile, 4’lü koz fiti 17 puan ve 4-3-3-3 dağılımlı elle 2 NT ile transferi kırıyoruz. Kesinlikle 3 parça koz ile (isterse ARD koz ve 17 HCP olsun) transferi kırarak almayınız. Transfer kırmanın mantığına aykırıdır.
Transferleri açıcı maximum puan ve 4+ tutuş ile 3 düzeyinde alır.
3 kart tutuş tepe onörlerden 2 si varsa ve maksimum ise 2NT ile alır.
“çanakkalebriçspor”

26 Ekim 2011 Çarşamba

Yüz Birinci Vuruş

"Yumurtayı çalan, öküzü de çalar" kuralı
kolay genelleştirmelere düşkün insanlar için 

çok tehlikelidir.
Dr. André BERGE

****
UZAK SEVGİLİLER
Sis bastırmış iyice, sular yükselmiş;
Yolu yok haber salmanın, mektup iletmenin.
Sadece ay - bulutlar ötesinde, mavi gökte -
Parlıyor üzerlerinde uzak sevgililerin.
Bütün gün aklımda bu, neye baksam:
Yürek dayanmıyor.
Açılması güç bir kilit gibi çatık kaşlarım.
Her gece gölgesi gelir diye düşümde,
Yarısını ona ayırıyorum üstümdeki yorganın.
Lİ-PO (Çin 701 - 762) - Türkçesi: Cevat Çapan
****
YÜZ BİRİNCİ VURUŞ
Taş ustalarını hep ilgiyle ve hayranlıkla izlerim.
Aynı yere yüzlerce defa vurmalarına rağmen, değil kırmak, küçücük bir çatlak bile oluşturmamalarına şaşarım.
Sonra birden, yüz birinci vuruşta taş ikiye ayrılınca...
İşte o zaman anlarım ki; 

taşı ikiye bölen o son vuruş değil, ondan öncekilerdir.
JACOB RIIS
Cem İşmeni,  denizce

25 Ekim 2011 Salı

Yetki ve Ayrıcalık

                                                                             flickr      
Senin bardağını kırdıkları zaman da
komşunun bardağı kırıldığı kadar sakin olmalısın.
Epiktetos
***
AYRILIK
İlk gün kolaydı
İkinci gün biraz zor
Üçüncü gün daha zor ikinciden

Günden güne daha zor
Öylesine zordu ki yedinci gün
dayanılmayacakmış gibi nerdeyse

Şimdiyse 
özlemini çekerim
yedinci günün

Erich Fried, Türkçesi: Bekir Karadeniz
***
YETKİ  VE  AYRICALIK
Avrupa’da briç oynuyoruz, biz kapalı odadayız.  
Kapalı odaya ancak görevliler girebiliyor. 
Maça başlayalı on dakika olmuş,  ikinci bordu oynuyoruz. 
Kapıda bir konuşma başladı, döndüm baktım, Rona Gianarrigo.  
Yanında bir kişi daha var.
Rona Gianarrigo  1940 doğumlu,  Avrupa Briç Federasyonu başkanı,  
çok beyefendi biri.
İçeri girmek istemiş.

Görevliler hemen yanına koştular,  saygı ile selamladılar ama girmesinin mümkün olamayacağını söylediler başkana. 
Başkan da hiç itiraz etmedi,  kapıda şöyle bir an durdu,  sonra yanındakine başını sallayarak bir şeyler söyledi ve dönüp gittiler. 
Avrupa’da insanların görevleri onlara kural dışı davranabilme ve ayrıcalıklı yaşama hakkını vermiyor!
12 Temmuz 2009 Faik Falay, Cumhuriyet

24 Ekim 2011 Pazartesi

İki Siyah

Önemli bir problemde, 
yetkinizi aştığı halde 
size danışılıyorsa,
kahramanlık yapmayın.
 
Çünkü mutlaka olaya çözüm değil,
suçlu aranıyordur.
Erich Fromm 
**** 
Her kılı özenle kesilmiş bıyığı olan birine asla güvenme.
Charles Bukowski
*****
BİR KEDİNİN GÜNLÜĞÜNE
Mahallede bir kedi varsa
Biri sensin

Yüz kedi varsa
Biri yine sen                                                                                                                           
Ama bu kez yüzde birisin

Oysa okşadığım tek bir kedi
O kedi
Yüzde yüz sensin
Zahrad, çeviri: Ohannes Şaşkal, aymavisi.org
*****
İKİ SİYAH
Herkes zonda, dağıtan kuzey, atak batıdan trefl dam.

Batı     Kuzey     Doğu      Güney
-            Pas         Pas         1Pik
Pas       3Pik        Pas         4Pik
Pas       Pas         Pas
*
Elinizde 5-5 siyah renkler varken:
a. minumum eller ile pikler daha iyi ise pikle,
b. trefler daha iyi ise trefl ile açın.
Batı trefl dam atak ettiğinde, doğu ruası olduğu için cesaret verici bir kart verir.
Doğu batının trefl valeye de sahip olduğunu düşünüyordu.
Dekleranın durumuna bakınca, güneyin dört kaybı vardır.
Bir trefl, iki kör, bir karo. Ama bu ataktan sonra deklerana bir şans doğmuştur.
Eğer dekleran atağı bağışlarsa ve rakip bu renge devam ederse yerdeki kör kayıplarını trefle atıp bir fazla yapabilir.
Eğer güney ilk trefli alıp karo oynarsa rakipler hemen bir trefl ve iki kör daha alıp kontratı batıracaklardır.

“Briçte Temel Bilgiler, Briç Dünyası Yayınları”

23 Ekim 2011 Pazar

Eddie Kantar'dan Briç Öğütleri

                                                                                                              flickr


Lasse Pihlajamaa- Valssi menneiltä ajoilta
*****
Herkes cahildir ama farklı konularda.
Will Dogers

*****
ÇİN İŞİ
Hayır, madam siz değilsiniz sevdiğim
Sevdiğim ne Ofelya, ne de Beatris
Ne de sizsiniz, ne de siz, Jülyetçiğim
İri gözlü sarışın Lora, ne de siz

Benim sevdiğim güzel şu anda Çin'de
İhtiyar akrabalarıyla oturur
Narin çinilerden kuleler içinde
Sarı Nehir karabatakla doludur

Gözleri vardır şakaklara çekilen
Bir avuçluktur küçücük ayakları
Bakır lambalardan daha aydın bir ten
Kırmızı boyalı, uzun tırnakları

Başını uzatır kamış kafesinden
Kırlangıçlar geçer sürüne sürüne
Şarkı söyler her akşam kendiliğinden
Söğüt dalına, şeftali çiçeğine
Theophile Gautier  - 
Çeviri: Orhan Veli
*****
EDDIE KANTAR’dan BRİÇ ÖĞÜTLERİ
A. 
1- Asla unutmayın ki bir partnerle oynuyorsunuz, defansa onun bulunduğu yerdeki görüş açısından bakın ve sizin sahip olup onun olamayacağı bilgileri ona vermeye çalışın, hayatı partneriniz için kolaylaştırın.
2- Deklerasyonu hatırlamadıkça tam anlamıyla uygun ve doğru defans yapamazsınız.
3- Rakiplerin hangi sistemi oynadıklarını bilmedikçe doğru defans yapamazsınız.
4- Kartları izlemedikçe (özellikle küçük arkadaşları) doğru defans yapamazsınız.
5- Saymıyorsanız doğru defans yapamazsınız.
6- Eğer çeşitli yüz hareketleri ya da hoşnutsuzluk belirten değişik tavırlar sergilerseniz; ortağınızdan doğru defans yapmasını bekleyemezsiniz.
7- Defansta tek bir amaç vardır "kontratı batırmak" eğer turnuva brici oynamıyorsanız yada kontrlu bir kontrata defans yapmıyorsanız; kontratı batırmak uğruna deneyeceğiniz defans yüzünden rakibin fazla löve yapmasını dert etmeyin.
8- Bir oyuncu deklerasyonda tereddüt ederse; problemli bir eli vardır, eğer o oyuncu dekleran olursa; tereddüt kafasında ve elinde hala duruyor olacaktır.
9- Defansta en önemli strateji kontratı batıracak sayıda löve almaya çalışmaktır, defans bu fikir üzerine kurulur, fazlası ya da azı için değil.
10- Atak kartını seçerken dikkat et, birçok kontratın kaderi bu bir tek karta bağlıdır, doğru karar için deklerasyona bir daha bak, o bu konuda kılavuzdur.
11- Ataklar ve sinyalleşme konusunda siz ve partneriniz aynı frekansta olmalısınız.
12- Eğer sen ya da (daha sıklıkla) partnerin bir hata yaparsanız, serinkanlılığını kaybederek, mantıksız hareketler yapma. Birçok kontrat defansın bir hatasından dolayı yapılır (daha nadir olarak da 2 hatadan) bunu herkes yapabilir, sorun etme.
13- Eğer partner güzel bir oyun oynadıysa onu nazik bir kelime ile kutla.
14- Elin oynanma temposu dekleranın problemleri konusunda ipucu verir, örneğin 4-3 koz fitine oynarken genellikle çok yavaş oynar.
15- Kontratı batırmak için her ikisi de eşit şansa sahip olan 2 yol görünüyorsa; basit olan yolu tercih et (Başkasının elindeki gazetedeki köşe yazılarını okumaya alışık biri değilsen)
16- Eğer defansta kazanacak olan oyunu gördüyseniz; idareyi ele alın
17- Partnerin beceri düzeyini göz önünde bulundur, zayıf bir partnerle oynarken, sadece kendi elinin gösterdiği yolda hamleler yapacaktır.
18- Partnerin sinyallerini izle, onun anlattıkları rakibinkinden daha güvenilir ve yol gösterici olacaktır.
19- Doubleton ve singleton kartlarınızı elinizin ortasında tutun, bazı oyuncular kartlarınızı nereden çıkardığınıza bakar.
20- Var olması mümkün görünmeyen tehlikelere karşı önlem almaya çalışmayın, sadece deklerasyon ve oyun tarzına göre tutarlı ve makul olan tehlikelere önlem alın.
B.
1- Rakipler misfitte iken koz atak etmeyin.
2- Eğer partnerde koz renginin singleton olduğu belli olduysa; Kxx'den koz atak etmeyin, çünkü kimse koza devam edemeyecektir, başka bir atak deneyin ve partnerin zorunlu durumda koz dönüşünü bulmasını umun.
3- Koz kontratlarında aldatıcı ataklar; 10 9 x'den=9 ve QJ'den J'dir
4- Dummy uzun bir yan renk gösteriyorsa ve siz bu rengi iyi sıkıştırıyorsanız; koz atak etmek iyidir, aksi halde koz atağı dünyanın en kötü atağıdır.
5- Rakipler kendi istekleri ile şlem ilan ettiklerinde, bir As'ınız varken, singleton'unuzu atak etmek çok yanlıştır, böylece deklarana o renkteki kayıp onörü partnerinizde bulması konusunda yardım etmiş olursunuz.
6- Başka bir elde yanda As'ınız yok iken, singleton atak etmeniz, başarılı olabilir.(biraz şans ile; o rengin yada kozun As'ı partnerinizde ise)
7- 3NT'ye atak ettiğiniz gibi,6NT'ye atak edemezsiniz.Örneğin eliniz=K10764 Q76 Q84 83 şimdi deklarasyon; 1NT pas 3NT herkes pas şeklinde olsaydı, atağınız otomatik olarak pik olacaktı, ama deklarasyon; 1NT pas 6NT herkes pas şeklinde gelişirse; pik atak etmek korkunç olur, rakiplerde 32-33 puan vardır ve partner canlı cenaze gibi görünmektedir, en iyisi trefl 8 atak edip, rakibin empaslarda kaybetmesini ummaktır.
8- Koz ya da sanzatuda ortağınızın rengine destek vermiş iseniz (deklarasyonda) 3 yada 4 boştan; büyük, destek vermemiş iseniz küçük atak edin.
9- Üç küçükten partnerin rengine, büyük atak ettikten sonra ( örnek: 862'den 8),2. seferde ortanca kartı verin (6)
10- Dört küçükten küçük atak ettikten sonra ( örnek: 8632'den, 2) diğer lövede kalan en küçük kartı vermek gerekir, yani 2'li atak edip 3'lü ile devam edin.
11- Dört küçükten en büyük atak ettikten sonra, en küçük vermemiz gerekir (örnek: 8632'den, 8 li atak edip, diğer seferde 2'li vermek gerekir)
12- Partner bir konuşma yaptıktan sonra, rakipler kendi istekleri ile şlem ilan eder ve partner kontr atarsa, partner bir void'e yada rakip renklerden birinde AK'ya sahiptir
13- Stayman, Jacoby transferler, cue-bid'ler yada Blackwood cevapları gibi artifisyel deklarelere kontr atılmış ise bunlar atak isteyen kontr'dur (Not: Splintere kontr'ların ne tip atak istediği konusunda partnerlik anlaşması gerekir, örneğin kalan renklerden büyük olanını istemek makuldur, yoksa splintere splinter rengini isteyecek şekilde kontr atmak pek yararlı değildir)
14- Düşük seviyede bir artifisyel deklereye atak isteyen kontr atmak en az 3 onör kartlı ve en az 5'li bir renk gerekir, 4 yada daha yüksek seviyedeki bir artifisyel deklareye, direkt atak kontru için ise en az KQx gerekir.
15- NT kontratlarına konuşulmamış bir rengi atak ederken, onörsüz 4'lü renkten, 4. çıkmak, rengin gücü konusunda partneri yanıltabilir. en iyisi; en büyük yada 2. büyük çıkmaktır. En büyük marka 8'li ise; 8'li çıkmak, 9 yada 10 ise, 2. büyük çıkmak iyidir.( örnek: 8 6 3 2 den; 8, 9 7 6 3 yada 10 7 6 3' den; 7 çıkmak doğrudur)
16- AKx(x)' den renk kontratlarına atak konusunda partnerinizle anlaşmalısınız, tabi sek AK'dan atak konusu buna uyumlu olmalı.
17- 
Bu konuda tavsiye edilen; AKx(x)' den renk kontratlarına As atak edilmesidir.

22 Ekim 2011 Cumartesi

Ripstra

                                                                                                    flickr        
Ruffing : Kozlu oyunlarda yere ilk atılan kartın renginden elinizde yoksa koz olarak belirlenen renkten bir kağıt atarak o eli alabilirsiniz. Bu işleme çakma (kup) denir.
Defos : Kağıt yemek, Elde oynanan renkte kağıt bulunmaması halinde başka bir renkte (koz haricinde) kağıt verilmesi durumu. “celal haznedaroglu”
****
ADAM
Adam şapkasına rastladı sokakta
Kim bilir kimin şapkası
Adam ne yapıp yapıp hatırladı
Bir kadın hatırladı sonuna kadar beyaz
Bir kadın açtı pencereyi sonuna kadar
Bir kadın kim bilir kimin karısı
Adam ne yapıp yapıp hatırladı
         
Yıldızlar kıyamet gibiydi kaldırımlarda
Çünkü biraz evvel yağmur yağmıştı
Adam bulut gibiydi, hatırladı
Adamın ayaklarının altında
Yıldızların yıldız olduğu vardı
Adam yıldızlara basa basa yürüdü
Çünkü biraz önce yağmur yağmıştı.
Cemal Süreya
****
RİPSTRA
Landy’ e benzer, sanzatuya müdahale konvansiyonudur. 
Ortaktan majör renk seçmesini isterken , uzunca olan minör rengini deklare  eder. 
Yani 2trefl ya da 2karo deklarelerinin ikisi de ortağından majör renk tercihi ister. 
Deklare edilen minör renk, diğer minörden uzundur. 
Cevapçıda bu minör renk beşli , majörlerin ikisi de kısa ise buna pas geçebilir. 
“Ustalaşma Yolunda, Ergun Korkut”