31 Ocak 2012 Salı

Controlwood

                                                                                                       pbase
Balanced : Dengeli
Coup : Koz. Kozlama, çakma.
GF (Game Force) : Manş Forsingi
S.A.Y.C. (Standard American Yellow Card.) : Briç Sistemi.
Trick: El
**
İKİNİN ŞİİRİ
Bugün iki kez yağdı yağmur;
iki kez eskidim sanki.
*
İki ömrü kol kola yaşadım;
biri nergis bahçesi, diğeri mahşer yeri.
*
Hep iki şömine yandı yüreğimde;
birinde ateşti, diğerinde kül.
*
Ve iki kez aşık oldum
bundandır iki kez ölmüşlüğüm.
*
Sonra bir serüvende ikiye böldüm ömrümü;
şimdi sömestrdeyim.
*
İlk iki kitabımdan sonra sıtmaya tutuldu coşkum;
daha depremlerdeyim.
*
Ve iki kere iki,
kitabımda benim,
*
ya çok eder,
ya sıfır...
Yılmaz Odabaşı
**
CONTROLWOOD
Controlwood, Splinter Bid ile çakışan bir şlem konvansiyonudur. 
Açış majör rengine kesin destek ve şlem puanıyla uygulanır. 
Cevapçı kontrol edilmesini istediği rengi 4 seviyesinde deklare eder. 
Açıcı, kontrol yoksa açış renginden manş ilan eder.
Kontrol varsa, aynı Blackwood konvansiyonunda cevap verir gibi As sayısını  ya da anlaşmaya göre Roman Keycard Blackwood da olduğu gibi keycard sayısını  gösterir. 
Bu cevaplar verilirken kuşkusuz açış rengi atlanacaktır. Örneğin, 1 Kör açışına 4 Karo ile Karo kontrolu sorulduğu zaman, Karo kontrolu varsa 0-3 keycard 4 Kör ile değil 4 Pik ile gösterilecektir. 
Bu konvansiyonun uygulamasında DOPI ve ROPI uygulamaları geçerlidir.  
Bir örnek:
S. A 9 7
H.  R D V 5 3
D.  5 4 2
C. D 5
  
S.  R 8 5 2
H.  A 4 2
D. A R D 9
C.  V 4
Açıcı oyunu 1 Kör ile açacaktır. Eğer Controlwood konvansiyonu kullanılıyorsa, cevapçı 4 Trefl deklare ederek, Açıcıya Trefl kontrolu olup olmadığını sorar.
Bu deklarasyon, Açış rengine kesin destek ve şlem isteğini gösterir. Cevapçı, Trefl kontrolu olmadığı için 4 Kör ile manş konuşmak zorundadır ve konuşma burada biter. Eğer AçıcınınTrefl kontrolu olsaydı, o zaman 4 Treflinin üzerine Blackwood konvansiyonunda olduğu gibi As yada Keycard sayısını söyleyecekti. Tabii ki 4 Kör deklarasyonunu atlayarak.
http://www.duralbridge.com/  a teşekkürler

30 Ocak 2012 Pazartesi

İnverted Minör

Bob Dylan- Knockin' on Heaven's Door 
*****
Bir kişiyi aşağı çekmeye çalışırsanız, 
onun  tuttukları, bir parçanız olabilir ve ağırlık verir.  
Diğerlerini aşağıya çekerek yükselmeye çalışmayınız.
Marian Anderson
****
GÜLÜŞÜN
Yeni biçilmiş çim kokusu gülüşün
Irmakları yola düşüren özlem
Kan kırmızı sancısı yürek atışlarımın
Bakışlarının yargılayan sessizliği
Yanak yanağa duruş
Güneşli içtenliği el sıkışımızın
Kimsesizliğimi kurtaran orman
Yunusların oyunlarındaki deniz şaşkınlığı
Yazını bekleyen gökyüzü

Gülüşün
İlk dizesi şiirlerimin
Mehmet Kıyat 
****
İNVERTED MİNÖR VE 1 KARO    2 KARO         
      
1 Karo  2 Karo sekansı, tıpkı 1 CL… 2 CL sekansı gibi inverted-minör olarak kullanılır. Ana mantığı aynı olmakla beraber 1 CL açanda,  3-3 minöre kadar trefl sayısı karo sayısına eşit veya fazladır. Ancak 4-4 minörden itibaben, eşit veya karo fazlasında açış hep 1 Karodur.  Bu nedenle 1CL---- 2 CL den, bazı yerlerde ufak-tefek farklılıklar olacaktır. Yine de gelişmeler,  aynı mantıkla ve birbirine çok benzeyecektir.
A. 1D                                                                    2D
     2H (reverse eli.16+ en az 5 li D + 4 lü H )    2NT(el tarifi soruyor)
B. 1D                                                                    2D
     2SP  (16+ puan, en az 5 D + 4 SP )                2NT(el tarifi soruyor)
C. 1D                                                                    2D
     2NT (12-14 dengeli)     3C (3NT oynama isteği, C keser yok.)
                                                     3D (5kart karo, 2 renkte durdurucu yok, kötü el)
                                                     3H (3NT oynama isteği, körü kesmiyor)
                                                     3SP (3NT oynama isteği, piki kesmiyor)
                                                     3NT (Her rengi kesen el, 3NT oynanacak)
Bu sekansta,  İnverted-minör, açıcıdan destek bulamadığı için, cevapçı, hedefi 3 NT oynamağa çevirmiştir.
Bütün bunlara rağmen cevapçı, dilerse şlem, hatta  daha fazlası için araştırmaları devam ettirebilir. Yönlendirici ve kaptan cevapçıdır.
D. 1D                                                                      2D
     3C (en az 5D, 4C dengesiz, 16+ reverse eli)   3D (el tarifi soruyor)
E. 1D                                                                       2D
     3D, H, S                                                          3H (el tarifi soruyor)
F. 1D                                                                       2D
    3NT (18-19 dengeli)              4C (karo üzerinden kontrol)
                                                                                4D (kör kontrolü soruyor
                                                                                4H (pik kontrolü soruyor)
G. 1D                                                                      2D
     4 C (11-14 puan)                                            4D (el tarifi soruyor )
Görüldüğü gibi, inverted- minör, forsing konuşma karşısında limite olma ve el tarifleri ile ortağına ek bilgiler verme şeklinde gelişiyor. Gelişmeler öncelikle bir minör açışı ile başladığından açıcının, puan limitleri, açış yapılan minörün gerçekte renk olup olmadığı (4 ve daha fazla kart), dengeli veya dengesiz ele sahip olup olmadığını anlatması ile başlıyor. Cevapçının ikinci konuşması daha fazla bilgi talebi içeriyor ise, açıcı; el dağılımlarını en ince ayrıntıya varana kadar veriyor. Sonrası zor olmadan gelişiyor.
Çoğunlukla kaptanlık cevapçıda oluyor. Ancak  öyle eller vardır ki, cevapçının ilk deklaresinde İNVERTED-MİNÖR yapması, açıcıya yetiyor ve kaptanlığı alarak, birkaç deklare ile şlem veya granşleme gidebiliyor.
5 4 3 1 veya daha dengesiz dağılımlarda; 5-4 renkler belli olduktan sonra, deklarelerde yaklaşım mantığı, küçük deklarenin, kalan renklerde daha uzun olana isabet etmesi şeklinde gelişiyor. Büyük beklentilerle başlayan inverted-minör; batmaz 3 NT yakalanmasında, tersine batan 3 NT yerine 5 minör oynama, hatta gerektiğinde 4 minörde kalabilme becerilerine büyük katkıda bulunması ile de, önemini artırıyor.

29 Ocak 2012 Pazar

Multy Landy

Khachaturian - Masquerade Suite – Waltz
*****
Giorgia Duboin
Dünya Briç Federasyonu başarı sıralamasında, kazandığı ustalık puanları açısından üçüncü sırada bulunan "World Grand Master" Dünya Büyük Usta payesine erişmiş halen İtalyan Milli takımının değişmez üyelerinden biridir.
Dünya Klasmanında şu anda "Master point" ustalık puanları tarafından ilk sıraları İtalyan oyuncular almaktadır.
*****
BİR MASA
Bize bir masa ayır Yankimu
Aleksandra'mla benim için
Bir masa.
Üstü çiçeksiz
Örtüsü gazeteden
Şarabı aşktan
Hem hülyadan.
Aleksandra'm mızıka çalsın
Siyaha çalar parmaklarıyla
Güftesi bayağı şarkılar
Adi havalar.
Meyhane acı zeytinyağı koksun
Sen hoşnut ol Yanakimu.
Sait Faik Abasıyanık
*****
MULTY LANDY
Rakibin 1 NT açışlarına müdahaledir.
AÇICI     2.Oyuncu Açıklama
1 SA        Kontur        16+ OP, dengeli dağılım              
                2 ♣                En az 5-4 majörler, oyun açar puan   
                2                 Tek renkli el, en az 6 parça, oyun açara yakın puan         
                2 ♥                En az 5-5 Kör ve bir minör, oyun açar puan
                2 ♠                En az 5-5 Pik ve bir minör, oyun açar puan
                2 NT            En az 5-5 minörler, oyun açar puan 
                3 X               7 Parça Preemptive
- 2 ♣ araya girişe uzun olan majörünü söyler, majörleri eşit uzunluktaysa 2 Karo deklare eder.
- 2 araya girişe 2 Kör deklare ederek uzun rengi sorar.
- 2 araya girişte genelde minör de 5 parçadır ama çok sağlam bir 4 parça da olabilir.
Ortak 3 parça Kör ile pas geçer, yoksa 2 NT deklare ederek minör rengi ister. Yalnız
minör rengin çok iyi bir 4 parça da olabileceğini göz önünde bulundurmalıdır.
- 2 ♠ araya girişe 3 parça Pik ile pas geçer, yoksa 2 NT deklare ederek minör rengi
ister. Tabii gene minörün çok iyi bir 4 parça olabileceğini düşünerek.
- 2 NT araya girişte minörler en az 5-5 olacağı için uzun minörünü söyler.
- 3 seviyesindeki araya girişler 7 parça ve preemptive’dir, dolayısıyla pas geçilmelidir.
“eminimdat”
***
Double   : Ortaklık anlaşmasına bağlı olarak değişir.
...............a. Penalty 
...............b. 4-kart major ile  uzun minor.
...............c. 5+ Trefl ya da  karolar  4-kart major olabilir.

28 Ocak 2012 Cumartesi

Dost Biriktirmek

                                                                                                                   flickr
Unbalanced:
Dengesiz el. Şigan, tek ve çift kart bulunan el.
UDCA:
Upside Down Count Attitude or Reverse Signals: Tepetaklak, tersine davranışı hesaba katmak. Defansta ortakların sinyalleşme metodu. Ters sinyalleşme, ters kart veriş. Küçük kart devam ve büyük-küçük kart tek sayı anlamı taşımaktadır .
Voidwood Blackwood:
Şigan renk hariç anahtar kart sorma şekli. ‘politikbric’
*****
DUVARDA BİR GÖLGE
Öğle melteminde kımıldıyor
bir dalın gölgesi duvarda,
yeterince dünyasal
ve göz hesaba katılırsa
bir gök oyununda
yer alabilmek için yeterli.
Ne kadar öteye gideceksin daha?
Zorlayan yeni izlenimlerin girişi
yasak –
Dilsiz uzanmak,
bakmak kendi işaretlerine,
bütün döllere,
gelincikte özellikle
fazlaca dinlenen,
unutulmaz,
çünkü yazla birlikte gelmişti –
nereye gitti -?
Gottfried Benn (1886-1956, Almanya), çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****
DOST BİRİKTİRMEK
İnsan, biriktiren varlık...
Şan şöhret biriktiriyor...
Süper zenginse boğazda villa biriktiriyor. Tablo biriktiriyor.
Repoda para, kasalarda naftalin kokulu döviz, antika biriktiriyor. Gençse plak, kaset, cd biriktiriyor. Yorgun bir ihtiyarsa namaz niyaz biriktiriyor.
*
Bazıları da Kuledibi'nde Çukurcuma'ya, Üsküdar'da Eskiciler Çarşısı'na, Unkapanı'nda Horhor'a gidip; antika lambalar, cam şişeler, eski koltuklar, tesbihler, tombaklar biriktiriyor.
Alimse kitap biriktiriyor.
Cahilse kin biriktiriyor...
Dost biriktirmeyi içimizde kaç kişi deniyor?


İnsan birçok kişiyle mükemmel dost olamaz, tıpkı aynı zamanda birçok kişiye aşık olamayacağı gibi...Fakat cinnete düştük. Dost biriktirmeyi unuttuk.
Ebru Esin, Denizce

27 Ocak 2012 Cuma

Lavinthal Defos



Melissa Venema plays live Il Silenzio at Carré Amsterdam
*****
Kederli günlerimizde dost olmayanın,
mutlu günlerimizde hissesi yoktur.
*****
BENİM TATLI FALAN FİLANIM

Benim tatlı ihtiyar falan filânım
Lusi halam yakında olan
*
savaşta söyleyebilirdi ve
daha öteye giderek söyledi size tam olarak
savaşıyordu herkes ne
*
için,
kız kardeşim
*
İzabel meydana getirdi yüzlerce
(ve yüzlerce) çorap
bahsetmezsek eğer pireye dayanıklı kulak-ısıtıcılarını
falan filân bilek-koruyucularını falan filân, annem
ümit ederdi
*
öleceğimi benim falan filân
yiğitçe şüphesiz babamın sesi
kısılırdı konuşarak hakkında nasıl bir
şerefti ve yalnız o da yapabilseydi
bu arada benim
*
kendi falan filânım sessizce durur
içinde derin çamurun falan
*
filân
(rüyasını görerek
falanın
filânın, senin
Gülüşünün
gözlerinin dizlerinin ve falan filânının)
ee cummings, çeviren: vehbi taşar
*****
LAVİNTHAL DEFOS (Lav) - Preferensiyal
Discards (Defos), Elde oynanan renkte kağıt bulunmaması halinde başka bir renkte (koz haricinde) kağıt verilmesi durumudur.


Lavinthal anlaşmasına göre, düşük bir kart defos edilmesi kalan renklerin düşüğünü ister (koz ve sizde olmayan renk haricindeki). Büyük kart defos edilmesi ise büyüğünü ister.


Örnek: Eğer koz kör ise ve siz trefl rengine defos ediyorsanız bu durumda küçük pik veya karo defos etmeniz karo ister. Kalan renklerden büyük bir kart defos etmeniz ise bu renklerden büyüğünü ister.


Örnek: Eğer koz karo ise ve siz pik rengine defos ediyorsanız bu durumda büyük kör veya trefl defos etmeniz kör ister.
“eminimdat.wordpress.com”

26 Ocak 2012 Perşembe

Dünya Değişiyor Peki Briç?

                                                                                                              flickr
Hiçbir şey için "benimdir" deme.
Sadece de ki : "yanımdadır."
Çünkü ne altın, ne toprak, ne sevgili, ne huzur, ne keder, ne yaşam daima sizinle kalmaz.
Lawrence

**
KENDİNE BENİM İÇİN BİR GÜL VER
sensizlikle flört etmeyi sen değil
sensizlik bilir
sesi ses/sensizliği sensizlik bilir
*
korkma, sana aşkı öğretmeyen kendinin
ellerinden tut!
çok ağrımış kendinin, siyah
ve ayaz kendinin
hep avuttuğum düşler için bana bir gül ver...
*
bak, palandöken dağlarında karlar erimiş
teknelerde kol kola bahar sulara inmiş
dağlar için, sular için bana bir gül ver
bir gül ver söküldüğüm günler için
*
- ve önce kendinin ellerinden tut! -
*
 kendimin ellerinden tutunca
içimden nehirler gibi akmak geliyor
yollara çıkmak, yolculuklara bakmak geliyor
geberesiye içip salaş meyhanelerde
buralardan böyle ceketsiz kaçmak geliyor
*
tutunca kendimin ellerinden
pusulasız gemilerde yatmak
yaşlı ve şefkatli bir azizenin koynunda
sabaha dek kıpırtısız susmak geliyor
*
sevgilim, iyi insan, tutunca ellerimden
ömrümün içinden akmak geliyor...
*
sessizlik sensizliği ezbere bilir
sensizlik her şeyi bilir...
                             
Yılmaz Odabaşı
**
DÜNYA DEĞİŞİYOR PEKİ YA BRİÇ?
50’li yıllardan bu yana dünya, her geçen yıl ivmesini arttıran bir değişim rüzgarına kapılmış gidiyor. Teknolojinin yaşam kalitesine getirdiği değişim inanılmaz, briçte de yeni teknolojilerin briç kalitesine getirdiği değişim ve elin ifadesinde yarattığı netlik aynı ölçüde inanılmaz. Ancak insanların düşünce yapısındaki gelişmenin, teknolojideki bu gelişimin yanında çok geride kaldığını da görmek gerekir. Serbest pazar ekonomisinin yarattığı yüksek rekabete dayanan değişimin, briçte de görülmesi ilginç.
*
Briç oynamaya başladığım 60’lı yıllarda ağırlıklı Goren oynanırdı ve 1kör-3kör zon veya şilem forsingi bir el anlatırdı, 70’li yıllar içinde Acol sistemi Goren’in yerini aldı ve briçte limit kavramı moda oldu. 1kör-3kör 10-12 p davet ellerini anlatırdı, 2000’li yıllarda ise 1kör-3kör rakibe blokatif yapmaya, rakibin konuşma alanını daraltmaya yarayan bir silah. Aynen ekonomide olduğu gibi yüksek rekabete dayanan bir briç anlayışı modası var, yeni briç teknolojileri içinde 1SA forsing, 1 minör – 2 minörün forsing olması, buna karşılık 1 minör – 3 minörün blokatif amaçlı kullanılması, 1 majöre 2SA’nun majör fitini ifade etmesi, transfer deklarelerinin artan kullanım yerleri gibi pek çok alan sayılabilir, acaba önümüzdeki 15-20 yılda ne yönde bir değişim gösterecek bu rekabetçi anlayış?
*
Düşünce sporu olan bricin aynı zamanda bir takım oyunu olduğu ve partnerliklerin duygusal saygı ve sevgilerinin takımın başarısında önemli bir etken olduğu kavramı daha yeterince fark edilmiş değil. Kaldı ki briç bir iletişim işidir, iletişimin birinci kuralı da partnerini dinlemeyi bilmektir. Yalnız kendi elini gören bir anlayış ne briçte, ne aile hayatında, ne de yaşamda başarıyı yakalayabilir.
*
Galiba iyi briç oynamak için önce insanın sosyal becerilerinin gelişmesi gerekli.
Ekim 2005 Faik Falay, Cumhuriyet

25 Ocak 2012 Çarşamba

Tek mi Çift mi?

Waiting (Ozhidanie) - The Wind Time
*****
İnsanın en büyük ihtiyaçlarından bir tanesi,
ihtiyaç duyulmaktır.
Osho
*****
YANLIŞ KAPI YA DA PORTRE
orada kalmış bir yerde
dört çizgi arasında
beyazın oynaştığı bir kare
yanaklarını tutan bir el
ay
yanıp sönen bir yüz
bir başkasının profili
ama gizlerin
kendine yön veren fenerim ben
bir parmağı ıslak göz kapağında
gözyaşları tekerlenen
tam ortasında bu boşluğun
bir ayna
dört çizgi arasında...
Pierre Reverdy
*****
TEK Mİ ÇİFT Mİ?
Herkes zonda, dağıtan kuzey, atak batıdan pik vale
Batı      Kuzey     Doğu     Güney
-              Pas        Pas        1Kör
Pas        3Kör       Pas        4Kör
Pas         Pas        Pas         

Batı pik vale çıkar. Güneyin karodan kesin iki kaybı, treflden de olası iki kaybı vardır. Kozları çektikten sonra güney ortaklıklarında tek sayıda bulunan rengi yani karoyu oynuyor. Bu kolay hatırlanacak bİr kuraldır. “Elinizde tek sayıda bulunan rengi, çift sayıda bulunan renkten önce oynayın.”
*
Güney eğer karodan bir onör sağlayabilirse elden bir trefl kaybını buna defos edebilir. Bu amaçla güney dama doğru bir karo oynuyor, doğu rua ile alıp vale trefli dönüyor. Güney ası koymalıdır. Trefl empası daha sonra da atılabilir. Trefl ası ile alan güney ikinci karoyu oynar. Batı as ile alınca defans artık çaresizdir. Barı karo oynarsa dekleran karo valesine bir trefl defos eder, trefl ruasını çekerse güneyin damı sağlanır.
NOT:  “Elinizde tek sayıda bulunan rengi, çift sayıda bulunan renkten önce oynayın.”
“Briçte Temel Bilgiler, Briç Dünyası Yayınları”

24 Ocak 2012 Salı

Modern Briç Defansı

                                                                                                                   corbis
Bilge her şeyi bilmez, 
sadece ahmaklar her şeyi bilir.
Afrika sözü
****
DENİZ KABUKLARI
Deniz kabukları, renkli, parlak;
Çocukların bulduğu.
Deniz kabukları, ince, yuvarlak;
İçlerinde rüzgarın uğultusu.
*
Türkü söyler yüce deniz içlerinde-
Görülür müzelerde ışıldadıkları;
Sonra eski liman meyhanelerinde,
Sonra çocuk odaları...
*
Deniz kabukları, ince yuvarlak;
Dinle, rüzgarın türküsü duyduğun!
Deniz kabukları, renkli, parlak;
Bir zamanlar çocuklukta bulduğun!
Wolfgang Borchert
****
MODERN BRİÇ DEFANSI
Kim ne derse desin defans bricin en zor kısmıdır. Defansta iken deklaran olduğunuz zamandan daha çok löve kaybedersiniz. Deklaran olmak defans yapmaktan daha kolaydır, ortağınızın elini görürsünüz. Ama defans yaparken ortağınızın elini göremezsiniz. 
*
Defans yaparken ortağınızın ataklarına, sinyallerine ve discartlarına tamamıyla güvenmek zorunda olursunuz. Pek çok briç kitabı deklarelere ağırlık vermiş ve defans tekniğinden ziyade elin deklaran iken nasıl oynanacağını anlatmışlardır. Eğer gerçek bilinirse milyonlarca el normal defans ile batırabilecektir.
*
Peki problem nedir? Temel problem pek çok defans oyuncusunun düşüncelerini nasıl organize etmesi gerektiğini bilmemesidir. Batırabilmek için ortağınızda olması gerekli olan hayati kartları bilmiyorsunuz. Pek çok defans oyuncusu kontratı, sinyalleri ve discartları doğru olarak kullanamazlar. Yine pek çok oyuncu ortağına karşı bloke olmayı çözemez ve diğer bir onörü göre göre her onörün üzerini hiç önemsemeden örterler. Defans bricin en zor kısmıdır.
Eddie KANTAR                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

23 Ocak 2012 Pazartesi

Bir Seviyesinde Açıştan Sonraki 2NT Rebidi

High Card Points  Nedir?
HCP, Onör Puanları
***
GECE. ŞEHİR UYUMUŞ
Gece. Şehir uyumuş.
Kocaman pencerenin ardında
Can çekişen bir adam gibi
Sakin, heybetli.
*
Camın önünde kederli biri
Küsmüş talihine,
Göğsü bağrı açık
Yıldızlarda gözleri.
*
-Yıldızlar, yıldızlar!
-Nedir kederimin sebebi?
*
Yıldızlarda gözleri.
*
-Yıldızlar, yıldızlar!
-Nereden geliyor bu keder?
*
Ve yıldızlar konuşuyor
Anlatıyorlar her şeyi. 
Aleksandr BLOK, çeviri: Melih Cevdet ANDAY - Erol Güney
***
Bir Seviyesinde Açıştan Sonraki 2NT Rebidi

1TREFL-1KÖRE  2SANZATU- 3TREFL  DEKLARESİ

*3C = El tarifi istiyor. Forsing
1) 3 D = 3 kart kör, 4 kart pik var.
2) 3H  = 3 kart kör var.
3) 3S   = 4 kart pik var. Kör 2 kart
4) 3NT= Kör 2 kart. 4 kart pik yok.
5) 4C  = 4 kart kör, kontrol cue-bid.
6) 4D  =  4 kart H tutuşu, karoda kontrol. C de kontrol yok.
7) 4H  =  4 + 4  majör var.
Bazı bölümleri biraz daha açalım.
1)A. 1C                                          1H
        2NT(18-19, 4lümajör olabilir)  3C (El tarifi istiyor)
        3D (3H+4S)                            3H (Şlem isteği. Köre göre kontrol istiyor.
                                              
   B. 1C                                           1H
        2NT                                        3C  (El tarifi soruyor)
        3D                                          3NT (4-5 kart kör, 4 de pik var, koz pik.
                                                              Pik üzerinden kontroller isteği)
2) A.1C                                           1H
        2NT(18-19, 4lümajör olabilir)  3C(el tarifi istiyor)
        3S                                           3NToynamak için.
    B.1C                                           1H
        2NT                                        3C
        3S                                           4C  Bende de 4 S var. kontrol
                                                       4D  4 kart S. Karoda kontrol var, C de yok.
    C 1C                                           1H
       2NT                                          3C
       3S                                            4H Oynamak için.
                                                       4NT. Körden key-kart sorusu
3) A. 1C                                         1H
         2NT                                       3C
        4H(4-4 majör)                       4S cevapçıda da 4 kart pik var.
                                                       Belki de körleri 5 karttır.
                                                       Pik üzerinden key-kart soruyor.
      
     B. 1C                                         1H
          2NT                                       3C
          4H                                         4NT Kör üzerinden key-kart sorusu
                                                           
Açıcının elini tarif ettiği bu sekans dizisinde KAPTAN  CEVAPÇIDIR.
Kontratın bütün sorumluluğu onun üstündedir. 3 C le başlayan ve el tarifi
isteyen sekanslarda, cevapçının elinin bilinmezliği, kontrat sonuna kadar
devam edecektir.
       
Cevapçının  tercih şansı varsa, oyunun kimin tarafından
oynanmasının  daha isabetli olacağına yönelik değerlendirme yapmalıdır.
yusuf ziya serifoglu”

22 Ocak 2012 Pazar

Exclusion Blackwood (Void wood -Şikan Key Card Blackwood)

La vie en rose - Louis Armstrong
*****
Yükünüz ne denli ağır ve zahmetli olursa, 
ruhunuzu o oranda eğitir ve yüceltir.
Andre Gide 
*****
İLK GÖZYAŞLARI

Uysal öpüşüyle getirdi yeşili
ve çağırdı filizleri ilkbahar güneşi.
Mavi gözleriyle gülümsedi herkese
çocuksu bir saflıkla menekşe.
Menekşenin bakire kulaklarına
fısıldayan bir meltem esip gitti;
bir kelebek geldi, çırpındı
eteklerinde, o da uçup gitti.
Baktı menekşe onların arkasından,
yaralanmış bir insan misali düşünceyle:
menekşenin kız gözlerinden düştü
ilk aşkın saf gözyaşları.
Avetik İsahakjan, çeviren: İsmail Haydar Aksoy
****
EXCLUSION BLACKWOOD
Void-wood (Şikan Key Card Blackwood)
Şikan blackwood’u 4 NT tipinde Blackwood değildir. 

Bu Blackwoodu uygulayan, şikan rengini, as sorusu (4NT) yerine kullanır.
*
Elinizde şikan olması durumunda Blackwood yapmak sizi istediğiniz yere ulaştırmaz. Ortağın as cevabının içinde sizin şikan renginizin olup olmadığını bilemezsiniz. Şikan Keycard Blackwoodu (Voidwood) şikan renginizi gösterir ve ortağa bu rengi as sorusu kabul ederek, key cardlarını (as ve koz ruası), bu rengi dışlayarak bildirmesini ister. Ortağınızın konuşması kontrol gösterme kübidlerine uymayan bir konuşmaysa, şikan Blackwood u olarak değerlendirin:
örneğin, konuşulmamış bir renkten veya rakiplerin renginden manşı atlayan bir konuşma şikan Blackwood u olabilir.
5 C Şikan Blackwoodudur Trefl şikanı gösterir.
5 D Şikan Blackwoodudur Karo şikanı gösterir.
5 H Şikan Blackwoodudur Kör şikanı gösterir.
5 S Şikan Blackwoodudur Pik şikanı gösterir.
Cevaplar da Roman Key Card RKCB-0314 versiyonu gibi seyreder. “eminimdat.wordpress.com”

Exclusion:  hariç tutma, çıkarma, dışında bırakma
görsel: corbis

21 Ocak 2012 Cumartesi

Metropol ve Gökdelen


BRİÇTE BÖLGELER
1.bölge :
12-17 puan aralığında olan bölgedir. Renge dayalı ellerde

16 + puandan itibaren 2inci bölge başlayabilir.
2.bölge :
Renge dayalı elde 16 +-- 19 puan aralığında,
dengeli ellerle 18-19 puan aralığında olan eller.
3.bölge :
Renge dayalı elde 19-21 puan aralığında, dengeli ellerde
20-22 puan aralığında olan eller.

4.bölge :
Renge dayalı ellerde 22 + puanlı eller, dengeli ellerde
23 + puanlı eller.
“yusuf ziya serifoglu”

*****
BİR SERÜVEN TANIMI
Hiç bir zaman yenilmedi geceye,
Sevincim de, inancım da.
Doğru diye bildiğim güzellikler,
Hiç bir gün kendinden uzak bir şeye değişmedi.
*
Hiç bir gün yolda koymadı beni,
Güvencim ve direncim..
Düşerim sandılar, dönüp baktılar,
Gülerek geçip gittim.
*
Evet, ben tek başımaydım,
Onlarsa çok yalnızdılar!
Afşar Timuçin

**
METROPOL VE GÖKDELEN
Amerikan tarihinin New York, Los Angeles, Mexio City, Buenos Aires, San Paulo, Rio De Janeiro gibi yerleşmelerindeki nüfus yığılmalarının bu bölgelerin Avrupalılar tarafında fethi ile ilgisi var. Japonya ve Kore'de yüzeylerinin darlığı, nüfuslarının çokluğu, sanayi ile ilişkili bir yığılma var. Geri kalan bütün büyük kentler çok nüfuslu yoksul ülkelerde. Avrupa'da Londra, Paris, Roma bu listeye girmiyor. Yoksul ülkelerde gökdelenler yükseldikçe o balonları şişiren kentlerin sefalet mahalleleri de artıyor.
Kimse gökdelenleriyle övünmüyor. Kentlerin nüfuslarının büyüklüğü ile gökdelen arasında iki tür ilişki var: New York, Los Angeles, Tokyo, Dubai gibi kalabalık ve zengin; Jakarta, Lagos, Mumbai gibi kalabalık ve yoksul. Buradaki kalabalıklar zenginlerin gökdelen yapmak için sömürdüğü kalabalıklar.

*
Genel istatistikler ilginç ilişkiyi açıklıyor.
* Yoksul ve kalabalık ülkelerde büyük metropoller daha çoktur. İstanbul onlardan biridir.
* Yoksul ülkelerde gökdelen daha çoktur.
* Yoksul ülkelerin metropollerinde bilimsel işlerde çalışanların yüzdesi düşüktür.
* Yoksul ülkelerin metropollerinde büyük yoksul mahalleleri vardır.
* Bu toplumlar, bu dev yerleşmelerin sorunlarını çözecek bilimsel potansiyele sahip değillerdir. Toplumda bu potansiyel olsa bile politika böyle bir gücü kullanamaz. Çünkü yoksul ülkelerde, yapılaşma ile sömürü ikiz kardeş gibidir.
" Doğan Kuban, Bilim Teknik - 11.07.2008 "

20 Ocak 2012 Cuma

Key Kart

görsel. photocommunity     
*****    
Beegie Adair - La Vie On Rose 
*****              
Korku zihni köreltir,
korku düşünceyi eğip büker,
korku karanlığı doğurur.
Jiddu Krishnamurtı
*****
MATİLDE'YE SONE
Seni sevdiğimi göreceksin sevmediğim zaman,
çünkü iki yüzüyle karşına çıkar hayat.
Bir sözcük sessizliğin kanadı olur bakarsın,
ateş de pay alır kendine soğuktan.

Seni sevmeye başlamak için seviyorum seni,
sana olan sevgimi sonsuzlaştıracak
bir yolculuğa yeniden başlamak için:
bu yüzden şimdilik sevmiyorum seni.

Sanki ellerindeymiş gibi mutluluğun
ve hüzün dolu belirsiz bir yarının anahtarları
hem seviyorum, hem de sevmiyorum seni.

Sevgimin iki canı var seni sevmeye.
Bu yüzden sevmezken seviyorum seni
ve bu yüzden severken seviyorum seni

Pablo Neruda – Çeviri: Cevat Çapan

****
KEY KART SORULARI
Roman Key Card Blackwood (RKCB)
Exclusion      //          //               (EKCB)
3 çeşittir
1- 4NT                        2- RKCB                    3- EKCB
4NT’nin kullanımı
1-As sayısı sorusu, rengi ile As sayısı sorusu
2-RKCB
3-Şilem daveti
4-Oynamak için naturel
5-Kompetisyonda 2–3 renkli eller
6-Take out
**
AS SORUSU
4NT genel olarak RKCB olarak kullanılmaktadır.
As sorusu olarak;
*1 renk açışına,4NT’ye sıçrayarak: bazen ortak oyun açtığında çok kuvvetli ve
sadece aslarla ilgilenecek eller gelir. Cevapçı, renk üzerinden Key Card sormak
isterse forsing tutuş yapıp sonra 4NT der.
*Direkt olarak 4NT açışı yapıp ortağa rengi ile As sorusu sorulabilir. Bu
konuşma rakibin müdahale şansını azaltır. Burada REBEKA sistemi devreye
 girer.
4NT A sayısı sorusu            :           5♣       > As yok
5        > Karo As var
                                                           5        > Kör As var
                                                           5♠        > Pik As var
                                                           5NT     > Trefl As var
                                                           6♣       > 2 As            RE       ♣+♠ veya +
                                                           6        > 2 As             BE       ♣+ veya +♠
                                                          6        > 2 As             KA      ♣+ veya +♠
RE       =          Aynı renk As
BE       =          Aynı Büyüklükte As
KA      =          Karışık As
**
ROMAN CARD BLACKWOOD
Bir majör koz renginde anlaştıktan sonra
Daha önce zon forsingi duruma geçtiğimiz belli değilse
                                              
1                    1
1♠                    4NT     > RKCB ♠
**
4NT diyenin naturel NT hakkı yoksa
1                    1
1NT                2♣
2                    3        > 6’lı kör Şİ
3♠                    4NT RKCB Kör
2/1 renge tutuş varsa
**
1                   2♣                               1                   2♣                              
3♣                   4NT                            3♣                   3
                                                           3♠                  4NT     >RKCB
**
ŞİLEM DAVETİ
1) Sanzatuyu direkt olarak yükseltmiş.
1                    1                   1                    1                               1                    1♥
1♠                    2♣                   3NT                4NT                            1NT                4NT
3NT                4NT                           
2) Karo üzerinden sormak istese karo tutuşu gösterirdi.
1                    1                                          
1♠                    2♣
2                    4NT     > Kantitatif
3) Daha önce iki renkli el gösterilmişse
2NT                3♠                                          
3NT                4NT     > Minör seç
4) Koz fiti bulunamazsa      5) Naturel oynamak için      Şilem davetini kabul etmezse
1♠                    2♣                                           1                    1♠       
2                    2                                           2                   2♣
3                    3                                           3                    3NT
3♠                    4NT                                        4♣                   4NT
6) Rakip araya girince                                                                                                                                          
1                   3                   4                   4NT     > keser var bu seviyede oynayabiliriz.
                        (keser sorusu)
1♣                   1                   1NT                4
4NT oynayalım
1♣                   1                   2NT                3
3NT                4                   Pas                 Pas
4NT
KEY KART
4 As ve 1 de koz rua’sından oluşan 5 kart, key kart olarak geçer.
Bir şilem kontratında bu 5 karta ilave olarak kozun DAM’ı da önemlidir.
RKCB’de ÖNEMLİ OLANLAR
Tututşulan veya koz olarak kabul edilecek renk
Key cardlar ve kozun damı
Kim key card sormalı, neden ve ne zaman?
Koada buluştuysanız muhtemelen key card bu renk üzerinden sorulur.
Zon forsingi bir konuşma yapılmadan sorulursa son renk üzerindendir.
1                    1
1♠                    4NT (♠)
Bir renkten forsing koz tutuşu gösterilemiyorsa
                       
1♠                    1♣
2                   2NT
3                   4NT ()
Kozda buluşulmadı fakat buluşma imkânı vardı ise;
1♠                    2♣                   Önce tutuş yapıp o renk üzerinden sorabilirdi. Zon forsing
2                   4NT (♣)
Durumdayken kör tutuşu yapmadı o halde trefl üzerinden sordu.
1♠                    2♣
2♠                    4NT (♣) üzerinden, piki tutmadı, tutsa 3 pik derdi.
4NT’YE CEVAPLAR
Cevabın içinde;
a) Key card sayısı     b) Koz damı              c) Şikan var/yok
Kozumuz kör olsun
4NT                            5♣       > 1–4              As
                                   5        > 0–3              As
                                   5        > 2–5              As
                                   5♠        > 2–5              As + Koz Damı
                                   5NT     > 2–4              As + Şikan
                                   6♣       > 1–3              As                Şikan
                                   6        > 1–3              As                 Şikan
                                   6        > 1–3              As                 Şikan

**
1                   2
3                    3♠
4♣                   4NT     RKCB karo
5♣(1–4)           5♦        >koz damı var mı?   7 için
KOZ DAMI
Koz damını ancak en az 10 kart kozunuz olduğunda verecek veya sormayacağız yoksa soracağız.
Genel olarak 4NT üzerine 5 KÖR cevabı geldikten sonra bazı oyuncular koz damını sorma çabası içine girerler, ortakları da Rua sorusu olarak alır ve uçurumun kenarında beklerler.
5♣-5♦ CEVABI GELDİĞİNDE
Koz rengi hariç en yakın konuşma koz damı sorusudur.
4NT                5        (Koz pik)
5        > Dam sorusu
Cevap verenin koz damı varsa cevabı RUA’larla birlikte olacaktır.
Koz damı varsa  ( KOZ KÖR)
4NT                5       
5        > Dam sorusu
                        5NT     > 3 Rua da bende     ( En yakın NT )
                        6♣       > Trefl ruası / Karo + Pik ruası
                        6        > Karo ruası / Trefl + Pik ruası
6♥        > Pik ruası olabilir
KEY KART’LARI KİM NE ZAMAN SORAR?
Her iki oyuncu da sorabilir. Ancak;
Diğer 3 renkte kontrollerin tamam olduğunu anlayan oyuncu sormalıdır.
Bu oyuncu aynı zamanda, deklarasyon sırasında daha çok bilgiye sahip olan oyuncu olmalıdır.
Şilemle şiddetle ilgilenen oyuncu sormalıdır. Bu oyuncu ortağından gerekli bilgileri sorarak alan oyuncudur
Koz renginin üstünde cue bid yapıldığında diğer oyuncu key cardları sorar.
Kim Sormamalı:
Mümkünse elini limite etmiş oyuncu,
Elinde key card cevabına onörlerini gösterdiğinde başka gösterecek bir şeyi kalmayan oyuncu, çünkü bu oyuncu key card sırusuna cevap verdiğinde eli hakkında her şey öğrenilmiş olacağından, kararlar daha isabetli verilebilecektir.
Şikanı olan oyuncu sormamalıdır. Ortağının A’sı şikan olan renkteyse buyurun cenaze merasimine… As’ın işe yarayıp yaramayacağı bilinemez.
Elindeki uzun ve iyi rengi bilinmeyen oyuncu sormamalıdır. Bu oyuncu sorduğunda löve kaynağı renk bilinmediğinden, karar isabetli olmayacaktır.
Minör bir kozda buluşulduktan sonra elinde 2 As olmayan oyuncu sormamalıdır. Çünkü 1 key card ile sorduğunda ortağından 2 key card veya 2 key card +  koz damı gelirse toplam 3 As ile mecburen şileme gelir…
*
DOPI ROPI
Rakip araya girdiğinde uygulanır. Ortakların bu konuda anlaşmış olmaları gerekmektedir.
                   Rakip
4NT  ...         5     ...                         DOPI
                                                           D (double) = 0
                                                           P  ( Pas)     = 1
                                                           5                = 2 Mümkün olan ilk deklere
                                                           5♠                = 3 Mümkün olan ikinci deklere       

4NT      ...       Dbl     ...          Rdbl   ...                    = 0/3    As                  
                                                           Pas                 = 1/4    As
                                                           5♣                   = 2/5    As
                                                           5                    = 2/5    As + Koz Damı
DEPO     6 SEVİYESİNDE ARAYA GİRİŞ OLURSA YAPILIR.
Rakip 6 seviyesinde araya girdi tam ortak key card sorarken işte bu durumda;
Dbl atarsak    = Çift sayıda
Pas dersek    = Tek sayıda As’ımız olduğunu ortağa bildirmiş oluruz.
1                    3                   4NT                5
?          > 6 seviyesinde konuşmak zorunda kaldığımız için DEPO’yu kullanırız.
1♠                    2♣                   3♣                   4♣
4NT                5♣                   5        > 2–5 + Koz damı
1♠                    2♣                   3♣                   4♣
4NT                6♣                   Dbl      > Çift sayıda KC
                                               Pas     > Tek sayıda KC
5NT İLE KEY KART SORUSU
Kompetitif konuşulurken siz daha 4NT ile KC soramadan rakip 5 seviyesinde konuştuğunda,4NT yerine 5NT ile KC sorabilir cevap verilirken 6 seviyesinde kozumuzu geçmeden cevap verme mecburiyeti olduğundan,4NT ‘de olduğu gibi değil tek / çift sayıda şeklinde cevap verilir. Rakip 6 seviyesine sürüklediğinden bu soru 7 içindir.
1                   2♣                   4♣                   5♣
5NT                Pas                 6♣       > Tek sayıda
                                               6        > Çift sayıda KC var
“koycegizbric”