28 Haziran 2013 Cuma

Itzhak Perlman

                                                                                                             flickr
ne yaptığımızı görünce anlarız.
Pierre Drieu La Rochelle
*****
NEDEN ÇEKİP GİTMİYORUZ KIYILARA

Neden çekip gitmiyoruz kıyılara
Kaçış yok
Sonuna kadar geldim yolun
Dönüş yok artık
Silinmiyor gördüklerim
Kaçış yok
Bir dağ var önümde
İniş yok artık
Çıkacaksam eğer
Tırmanmalıyım en tepeye
Pes etmek yasak artık
Andrey Voznesenski
*****
ITZHAK PERLMAN

8 Kasım 1995 günü keman sanatçısı Itzhak Perlman, New York’ta, Lincoln Center’daki Avery Fisher Salonu’nda bir konser vermek için sahneye çıktı.

Eğer herhangi bir Perlman konserinde bulunmuşsanız bilirsiniz ki onun için "sahneye çıkmak" hiç de küçümsenecek bir şey değildir.

Geçirdiği çocuk felci yüzünden Perlman’ın her iki bacağında da destekleyici ateller vardır ve ancak kol değneği yardımıyla yürüyebilmektedir.

Onu sahne üzerinde her defasında sadece bir adım atarak, acı içinde ve yavaş yavaş yürürken görmek unutulmayacak bir görüntüdür. Ağrılar içinde ama ihtişamla yürümektedir, sandalyesine erişinceye kadar.

Sonra oturur; yavaşça koltuk değneklerini yere koyar, bacaklarındaki atellerin klipslerini açar, bir ayağını geriye iter, ötekini öne uzatır.

Daha sonra yere eğilerek kemanını alır, çenesinin altına koyar, orkestra şefine başıyla işaret verir ve çalmaya başlar.

İzleyicileri bu ritüele alışmışlardır. O, sahnenin bir ucundan sandalyesine doğru ilerlerken sessizce otururlar. Bacaklarındaki klipsleri açarken inanılmaz bir sessizlikle beklerler.

Perlman çalmaya hazır olana dek seyirci sabırlı ve suskundur.

Ancak o konserde bir şeyler ters gitti. Daha ilk bir kaç satırı çalmıştı ki kemanın tellerinden bir tanesi koptu.

Telin kopma sesini duyabilmek mümkündü, salonun bir ucuna tabancadan fırlayan kurşun gibi gitmişti ses. O sesin ne anlama geldiği konusunda yanılmak imkânsızdı. Ve bunun sonrasında ne yapılması gerektiği konusunda da...

O gece orda olan insanlar kendi kendilerine şöyle düşündüler:

"Anlamıştık ki, yeniden ayağa kalkması, atelleri yeniden takması, koltuk değneklerini alması, yavaş yavaş sahne arkasına gitmesi veya yeni bir keman bulması ya da yeni bir tel takması gerekecekti..."

Ama O, öyle yapmadı.

Bunun yerine bir dakika kadar bekledi, gözlerini kapadı ve sonra şefe yeniden başlaması için işaret verdi. Orkestra başladı ve o kaldığı yerden devam etti. Ve daha evvel hiç görülmemiş bir tutku, güç ve saflıkla çaldı.

Elbette herkes bilmektedir ki senfonik bir eseri sadece 3 telle çalmak imkânsızdır. Bunu  herkes bilir...

Ama o gece Itzhak Perlman bilmeyi reddetmişti. Onu parçayı kafasında modüle ederken, değiştirirken ve yeniden bestelerken görebilirdiniz. Bir noktada, telleri nerdeyse yeniden tonlamışçasına sesler çıkarmaktaydı kemandan, daha evvel hiç vermedikleri sesleri vermelerini sağlamak için...

Bitirdiğinde salonu olağanüstü bir sessizlik kapladı.

Akabinde seyircilerin tamamı ayağa kalktı ve tezahürata başladılar. Oditoryumun her yanından inanılmaz bir alkış patladı. Hepimiz ayaktaydık bağırıyor, ıslık çalıyor, alkışlıyor, yaptığını ne kadar takdir ettiğimizi, beğendiğimizi anlatacak her türlü hareketi yapıyorduk.

Gülümsedi, yüzünden akan terleri sildi, yayını kaldırarak bizi susturdu ve böbürlenerek değil ama sessiz, güçlü, dingin bir tonla şöyle dedi :

"Bilirsiniz, bazen de sanatçının görevidir, elinde kalanlarla ne kadar daha müzik yapabileceğini bulmak..."

Bu ne güçlü bir cümledir. Duyduğumdan beri aklımdan çıkmıyor. Ve kim bilir? Belki de bu bir yaşam tarzıdır; sadece sanatçılar için değil hepimiz için.

Burada, tüm yaşamını bir kemanın 4 teli ile müzik yapmak üstüne kuran ve birden bire, bir konserin ortasında kendini sadece 3 tel ile bulan bir adam vardır.

O da 3 tel ile müzik yapmayı seçer ve o gece yaptığı, sadece 3 telle yaptığı müzik, daha evvel yaptığı, 4 teli varken yaptığı her şeyden daha güzel, daha kutsal, daha unutulmazdı...

O zaman belki de bizim görevimiz, yaşadığımız bu sallantılı, hızla değişen, ürkütücü dünyada kendi müziğimizi yapmaktır; önce elimizde olan her şeyle;

ve daha sonra bu artık imkânsız olduğunda, sadece elimizde kalanlarla...
“fwmail” e teşekkürler

26 Haziran 2013 Çarşamba

Negatif Kontur

Prokofiev: Prelude in C-Major "Harp" op. 12/7
*****
İngiltere Kralı George ile görüştüğü sırada,
Gandi'nin üzerinde her zamanki gibi beyaz örtüsü varmış.
Davetten çıkınca, bir gazeteci sormuş:
«Kıyafetiniz, bir kralla buluşmak için yeterli miydi?»
Gandi, hiç aldırmadan cevap vermiş:
«Kral, ikimize de yetecek kadar giyimliydi...»
“felsefe kulübü"
*****
EKMEK VE GÜL
Yürüyoruz yürüyoruz, günün aydınlığında
Donuk fabrika bacalarına, yoksul mutfaklara
Çarpıyor sesimiz ve birden parlayan
Bir ışık gibi ulaşıyor insanlara
"Ekmek ve gül! Ekmek ve gül!"
*
Yürüyoruz yürüyoruz, erkekler için de yürüyoruz
Çünkü hâlâ bizim oğullarımızdır onlar
Ve biz hâlâ analık ederiz onlara
En zorlu iş, en ağır emek
Ve çalışmak doğuştan mezara dek
Ve böyle sürüp gitsin istemiyoruz
Yaşamak için ekmek
Ruhumuz için gül istiyoruz!
*
Yürüyoruz yürüyoruz kol kola
Saflarımızda ölüp gitmiş arkadaşlarımız
Ve türkümüzde onların kederli "Ekmek!" çığlıkları
Çünkü bir köle gibi çalıştırıldı onlar
Sanattan, güzellikten, sevgiden yoksun
Biz de bugün hâlâ onların özlemini haykırıyoruz
İş ve ekmek istiyoruz
Ama gül de istiyoruz
*
Yürüyoruz yürüyoruz, yan yana, güzel günler adına
Kadınız, insanız, insanlığı ayağa kaldırıyoruz
Paydos bundan böyle köleliğe, aylaklığa
Herkes çalışsın, bölüşülsün kardeşçe, yaşamın sundukları
İşte bunun için yükseliyor yüreklerimizden
Bu ekmek ve gül türküleri
Ve yineliyoruz hep bir ağızdan
"Ekmek ve gül! Ekmek ve gül!"
 James Oppenheim, çeviri: Metin Demirtaş

****
NEGATİF KONTURLAR
Alvin Roth tarafından geliştirilerek briç oyununa kazandırılmıştır. Ortağın açış deklaresine rakip tarafından müdahale edildiğinde cevapçının konturu standart metotlarda cezadır. Bu basit ve oynanabilir bir konuşmadır ama kontrun verimli bir kullanım şekli değildir. Bu yüzden Negatif kontr doğmuştur. Negatif kontr Take-out kontr’unun bir başka şeklidir ve bu günlerde oyuncular tarafından genellikle kullanılmaktadır.
*
Konvansiyonun temelinde ortağın 1 seviyesindeki renk açışına rakibin bir renk ile müdahalesine hemen atılan kontr Negatif kontr olur. ( 4 karoya kadar.) 1 ve 2 seviyesinde 7 + puan 3 ve 4 seviyesinde ise 10 + puanlık güç gerektirir.
Eğer kesin olarak konuşulmamış majör renk varsa kontr atan oyuncu bu major renkte en azından 4 kart vaat eder.
♠ A 5 K J 9 2 10 8 7 6 8 6 2
açıcı     rakip     cevapçı
1C          1S          kontr
Kontr 4 tane kör ve en az 7 + puan vaat eder.    
**
♠ A J 8 7 A 4 A J 8 7 6 5 3
açıcı     rakip     cevapçı
1C         1H          kontr
Açıkça görülüyor ki zon kesin ve dörtlü pik gösteren Negatif kontr ilk ve doğru adım olacaktır. Eğer beşli pikiniz olsaydı kontr yerine 1 pik derdiniz.
**
♠ A J 8 5 9 2 K 10 7 4 6 5
açıcı     rakip     cevapçı
1C         1D          kontr
Yukarıdaki gibi 1 örnekte sadece 1 majör garanti edilir. Bazı özel ortaklık anlaşmalarında her iki majorde de en az 4 kart vaat eder.
**
♠ 8 7 9 2 K 10 8 7 A Q 6 5 3
açıcı     rakip     cevapçı
1S          2H         kontr

2 majör de konuşulmuşsa kontr atan cevapçı her iki minörde de en az 4 kart vaat eder.
**
Negatif kontrdan sonra açıcı özellikle deklare edilmemiş majör rengi konuşmaya çalışmalıdır. Herhangi bir reverse kısıtlaması yoktur, en kötü elle bile açıcı istediği rengi basitçe konuşmalıdır.
Herhangi bir sıçrayarak konuşma natüreldir, 16 + puan gösterir.
♠ K 4 K J 8 5 A K J 6 5 5 2
açıcı     rakip     cevapçı      rakip
1D         2C          kontr         pas
3H
2 körden kuvvetli bir ele sahipsiniz, 2 kör deklareniz minimum el olarak anlaşılabilir, 3 kör davet deklaresidir.
**
♠ A R 4 6 5 A 5 A Q J 10 5 2
açıcı     rakip     cevapçı      rakip
1C          2H         kontr          pas
3H

Cue-bid, 18+ puan gösterir, rakip 2 ile zayıf bir eli olduğunu anlatmıştır, Burada 3 trefl konuşması 16 + puan gösterir. 3 kör deklaresi 18+ puan vaad eder ve davettir, cevapçı pas geçemez ve konuşmak zorundadır.
Bazen oyun açışı yapan oyuncular rakipler araya girdiğinde ortağının kontur atışlarında rakibi cezalandırmak için pas geçebilmektedirler.
“bricdostları”

24 Haziran 2013 Pazartesi

Gambling Üç Sanzatuya Defans ve Ripstra

                                                                                                                     flickr

Puccini - La Boheme - Musetta's Waltz
***
Özgürlük,
halkların ancak alın teriyle kazanabilecekleri bir ekmektir.
Felicite De Lamennais
***
SEBEP
Bu sözleri dört kişi için söylerim,
Başkaları bunları tesadüfen işitebilir,
Ey dünya, acırım sana,
Sen tanımazsın bu dört kişiyi.
Ezra Pound (1885-1972, ABD) - Çeviren: İsmail Haydar Aksoy

*****
GAMBLİNG ÜÇ SANZATUYA DEFANS

1. İlk önce rakibe Gambling Üç Sanzatuyu nasıl oynadıklarını sorun. Çünkü bunu çok değişik şekilde oynayanlar vardır.

2. Gambling Üç Sanzatuya atılan kontr güzel bir el ifade eder. Dengeli veya dengesiz olabilir. Sağınızda 3 NT açtığında kontr haricinde fazla bir seçeneğiniz yoktur.

3. Eğer hücum karakterli eliniz varsa bunu birçok oyuncu RIPSTRA*oynuyorlar. İyi minörlerini deklere etmek suretiyle partnerlerinden majör istiyorlar.
Rakip                              Siz              ♠ARxxx
3 NT                                4 Tr            ♥RVxxx
                                                           ♦ -      
                                                           ♣Vxx

Rakibin kozunun Karo olduğu belli, siz partnerinizden majör istiyorsunuz. Ancak Partnerde 
♠xx,
♥x,
♦xxx,
♣RDTxxxx
gibi bir el varsa 5 Tr en uygun nihai kontrat olabilir.
Partnerde
♠xxx,
♥x,
♦xx,
♣RDTxxxx
gibi bir el varsa 4 Tr deklerenize 4 Pik demesi gerekir.

4. Uzun güzel bir majörünüz varsa adı ile söyleyin, oynamak içindir. Bu majörünüz kapalı olamaz. Eğer kapalıysa önce Kontr atın.

5. Gambling 3 NT’ya atak yaparken As varsa asınızla çıkın, daha sonra yeri görerek ve partnerin vereceği apele göre devam etmek en iyisi.         
“muglabric” e teşekkürler
***
* Ripstra Konvansiyonu
J.G.Ripstra tarafından geliştirilmiştir. 1 Sanzatu açışına müdahale olarak 3 renkli elleri göstermek için uygulanır, ancak majörler en az 4-4 olmalıdır. Uygulanışı Trefl Landy’ye benzer, tek farkı zayıf olan renkle uygulanmasıdır. Yani 3 renkli elinizde dördüncü renk Trefl ise 2 Trefl, Karo ise 2 Karo ile müdahalede bulunursunuz. 2 Sanzatu müdahalesi 5-5 dağılım gösterir.

Ancak bu sistemin oldukça zayıf bir noktası var. 2 Sanzatu müdahalesine 4.Oyuncu cevap vermek zorundadır ve sisteme göre en uzun rengini söyler. Bu renk muhtemelen 2.Oyuncunun 5 parça renklerinden biri olmayacağına göre ikili 4 seviyesinde bir oyun oynamak zorunda kalabilirler. 1 Sanzatu açışı yapmış bir rakibin karşısında  4 seviyesinde oyun oynamak hoş bir durum olmasa gerek, özellikle de fit bulunamıyorsa. Bu nedenle bu konvansiyondaki 2 Sanzatu müdahalesini 5-5 majör göstermek amacıyla kullanmak daha uygun olur.
‘‘duralbridge“
**
Ayrıntı için:

22 Haziran 2013 Cumartesi

Konser Bir Armağandır

ŞİİR ÇEVİRİLERİ
Neruda’yı bütün dünya okuyor, seviyor.
Ama Latin Amerikalısı, Akdenizlisi başka türlü seviyor.
İngilizcede değişik bir şair oluyor Neruda.
Okyanusun İhtiyar Kadınları, Deniz Kenarındaki Kadınlar’a dönüşüyor.
Anglosakson şiir geleneğine göre çevriliyor çünkü.
Bu yüzden, “anlatılan”ın öne çıktığı politik şiirleri daha kolay benimseniyor.
Lorca’da, Alberti’de olduğu gibi.
Ülkü Tamer
****
UZAKLARDAN DUYULUR CAZIN SESİ
Uzaklardan duyulur Caz'ın sesi
Chet şarkısını söyler sevgilisi için
her şey unutulur, çünkü o
yavaşça söyler şarkısını
ve dünya yeniden küçülür
her şey birbirine yakınlaşır

hep böyle mi olacak?

ateş nemlenmeye başlıyor
mum son fitilini bitiriyor
bu sakin yaşam çok güzel
duyuluyor
Baker'in trompetinin yumuşak sesi
ve gece başladığında
uykunun gelmesinden önce
bir düş her yerdeydi
Kate Odyssey- Çeviren: Zafer Yalçınpınar
****
KONSER BİR ARMAĞANDIR

Konser bir armağandır.
Sanat yapıtlarının her biri birer armağandır.
Müzik, şiir, öykü, roman, deneme, resim, tiyatro, opera birer armağandır.
Hepsi de yaratıcı insanlar eliyle insanlığa sunulmuş armağanlardır
*
Bugün yaşadığımız kültürel yozlaşmada müzik deyince akla gelen ‘oynayalım eğlenelim’ cümbüşü, tiyatro deyince akla gelen ‘bulvar komedisi’, edebiyat deyince ‘okumaya pek zaman bulamıyorum’ safsatası içinde gerçek sanat yapıtları birer ‘armağandır’.

Müzikle uğraşan çocuklarımıza bakıyorum.
Hepsindeki keskinleşen zekâya, incelmiş duygulara, bir yapıtı seslendirirken birbirlerine duydukları saygıya bakıyorum.
Keşke bütün çocuklarımız müzikle tanışabilse.
Bir müzik aleti çalmayı öğrenseler.
Bu konserlere gelip çoksesli evrensel müziği dinleseler.
Beethoven’leri, Mozart’ları, Bach’ları, Brahms’ları, Rahmaninov’ları tanısalar.
Dinleseler, anlasalar, düşünseler, yorumlasalar.
Onlar da bu evrensel niteliğe katılsalar.
Elbette o zaman dünyayı daha iyi anlarlardı.
Sevgiyi nefreti daha iyi anlarlardı.
Güzeli çirkini daha iyi ayırırlardı.
Yararlıyı, zararlıyı daha iyi bilirlerdi.
Barışı savaşa karşı daha iyi savunurlardı.
Müzik barıştır.
Ama savaş tamtamları çaldığı zaman müzik ortadan yavaşça silinir.
Müziği savunmak barışı da savunmaktır.
Onun için de, her konser, insanlığa verilmiş bir armağandır.
Dünyadaki her konsere binlerce teşekkür ediyoruz.
Erdal Atabek- 2 Eylül 2008 – Cumhuriyet, Kısaltılmıştır.

20 Haziran 2013 Perşembe

Yemek Yedikçe İştah Artar


Tahterevallinin diğer ucuna oturarak
sayemde yükselen insanlara,
canımın sıkıldığında kalkabileceğimi söyleyin.
D.Brasco
****
SEVDA ŞARKISI

Uzanmışım buraya düşünürken seni: -

sevdanın lekesi
kaplamış dünyayı!
Sarı, sarı, sarı
kemirir yaprakları,
bulaştırır safranı
boynuzlu dallı budaklı kıraç
ağır bir şekilde
dayanmış sakin bir mor göğe!
Işık yok hiç
sadece bal-koyusu bir leke
ki damlar yapraktan yaprağa
ve daldan dala
bozarak renklerini
bütün dünyanın –

sen çok uzaktasın orada
batının şarap-kızılı oyası altında!
William Carlos Williams (1883-1963, ABD)- Çeviren: İsmail Haydar Aksoy

****
YEMEK YEDİKÇE İŞTAH ARTAR
Sizler yemek nasıl yersiniz? Bazılarımız yemek konusunda çok tutarlıdır, bazılarımız da çok tutarsız.  Bol bol yerler, yedikçe iştahları artar ama şişmanlama da başlarlar. Bunu yaşayınca diyete başlarlar, bir süre yemek azaltılır, zayıflama başlar ama bir sonra tekrar yemeğe dönerler, kayıp kilolar tekrar artar ve şişmanlama devam eder!

Briçte de buna benzer bir şey yaşanır! Brici iyice olanlar rakiplerini kıstırmak için 3.den çok zayıf elle açmak, rakip dört majör söylediğinde zon yoksa hemen baraj yaparak rakipleri zor durumda bırakmaya çalışırlar. Bundan kazandıkları zaman iştahları artar, hemen her turnuvada bunları çok yapıp çok puan alacaklarına inanırlar. Bu her zaman geçerli olmaz, takım maçlarında 800 – 1100 vererek, ikili turnuvalarda
0 alarak derecelerini düşürürler. Dostlarla keyifli bir yemeğe gittiğimde  bu yediğim yemek sonrası bir süre çok az yemeğe dönmem gerektiğini bilir ve uygularım.
Briçte de baraj yapmam gerektiği çok net ise baraj yaparım ama çok net değilse baraj yapmam.

Briç de yaşam gibi bir alandır. Ne kadar sağlam oynarsanız briç düzeyiniz o kadar yükselecektir. Ne kadar iştahlı olursanız o kadar aşağı düşeceksiniz. BBO da bu tür alanları çok çok izliyorum . Bazı takımlar o kadar çok el abartarak kesin kazanabilecekleri maçları çok farklı kaybediyorlar.

BBO da her akşam ABD.li Jimmy Cayne maçı ilginç seyrediliyor. Çok az baraj yapan bir takım olduğu için maçı çok nadir kaybediyorlar. Jimmy Cayne ABD’nin önemli bir borsa şirketinin sahibi, bir dönem Amerika’dan Bermuda Bowl dünya şampiyonalarına katılma hakkı kazanan önemli bir briççi. Bu sene 14 Şubat’ta 79 yaşında oldu, hala çok sıkı briç oynayabiliyor. Hem Jimmy Cayne’i kutluyorum, hem de gençlere bu takımı izlemelerini öneriyorum.
10 Mart 2013- Faik Falay- Cumhuriyet (Kısaltıldı)

18 Haziran 2013 Salı

Sanzatuya Kontur Atmak

Çoğu kez kendimizdedir derdimizin devası,
oysa göklerde ararız hep yerde bulacaklarımızı!
William Shakespeare
****

YÜREĞİN VAR YA YÜREĞİN
 
Geceleri yıldızlar örter üstünü,
Bilirsin de yine üşürsün.
Kaçışır boşluğa bu korkak sözcükler,
Kan ter içinde,
Susar düşünürsün.
Boşuna mı sana bu sevda yaşamda,
Bu yürek,
Bu insan onuru.
Gölgelerimiz makaslanmışsa yollarda,
Silkele bi kez kendini,
At üstündeki kurumuş kalmışları,
Yaprakları, yeniden güneşe
Tut renkleri ellerinden.
Ha şöyle...
Müştak Erenus  (1915 – 2002)
****
KOZSUZ (NT) OYUNLARININ KONTURLANMASI
1.  Siz ve ortağınız konuşmamış iken, rakiplerin karşılıklı konuşarak ilân ettikleri 3NT’dan 7NT’ya kadar kozsuz oyunların kontrlanması, Yer’in konuştuğu ilk rengin açılmasını ister. BU İSTEĞE UYULMALIDIR.
2.  Rakipler 3NT ilân ettiklerinde ortaklığınızda konuşulmuş olan bir renk varsa kontr, ortaklığınızda konuşulmuş olan rengin açılmasını ister.
Her iki savunma oyucusu da konuşmuş iken, rakipler 2 ya da 3NT oynamakta iseler, Kontr karşısında ilk kartın açılışını yapacak olan savunma oyuncusu:
3.  Eğer ortağının renginde onör varsa, ortağının rengini (Q92) açılmalıdır.
4.  Kendi rengi kaliteli (QJT9xx) gibi bir dizi ise, kendi rengini açılmalıdır.
5.  Kendi rengi kalitesiz (kırık dizi) iken ortağının rengi de değersiz bir tekli ise, Yer’in rengini açılmalıdır.
6.  Bu gibi durumlarda en sık kullanılan yöntem ortağın renginin açılmasıdır.
7.  Savunma oyuncuları sessiz iken, rakipler 1NT’yu 3NT’ya yükselttiklerinde iyi bir değerlendirme ve akl-ı selim gerekir. “emin yaykın, ozur ortak”

16 Haziran 2013 Pazar

Forsing Pas

ESKO KÖNÖNEN-MUUTTOLINTUJEN LÄHTÖ
*****
İnsan, 
yoluyla birlikte
biten bir yolcudur.
Antoine De Rivarol
*****
BABA

Baba!
her yılbaşında
    sana söyleyecek
                        bir tek
                              sözüm var :
"Seni ne kadar çok seversem
                               o kadar
        çok olsun ömründen geçen yıllar..."
Baba!
        Babam, ağabeyim, kardeşim, arkadaşım!
Ne zulüm, ne ölüm, ne korku
                            başımı eğemez!
Yalnız senin elini öpmek için
                                      eğilir başım.
Babam, ağabeyim, kardeşim, arkadaşım..

Nazım Hikmet- 1/1/1932
****
FORSİNG PASS

Aşağıdaki dağılımlarda deklereler:

1. Dağılım:

♠xx                  SİZ          RAKİP                     PARTNER                        RAKİP
♥ARxxx          1 Kör       2 Kör (Pik+Tr)        3 Tr (4+kör, 10+Puan)      4 Pik  
♦ADVxx          ?
♣x            

2. Dağılım:

♠xx                  SİZ          RAKİP                    PARTNER                        RAKİP
♥ARxxx          1 Kör       2 Kör (Pik+Tr)        3 Tr (4+kör, 10+Puan)      4 Pik  
♦ADx               ?
♣xxx    

3. Dağılım:
  
♠x                    SİZ          RAKİP                      PARTNER                       RAKİP
♥ARxxx          1 Kör       2 Kör (Pik+Tr)         3 Tr (4+kör, 10+Puan)     4 Pik  
♦ADVx             ?
♣Axx    

4. Dağılım:

♠Ax                 SİZ          RAKİP                      PARTNER                       RAKİP
♥ARxxx          1 Kör       2 Kör (Pik+Tr)         3 Tr (4+kör, 10+Puan)     4 Pik  
♦Axx                ?
♣xxx

İlk dağılımda 13 HCP olmakla birlikte oyun gücü fazla, dağılımlı bir eliniz var. Partner de kozunuza destek verdiğine göre rakibin de dağılımlı bir eli var demektir. O halde öncelikle zonu düşünmelisiniz. 5 Karo uygun Dekleredir.

İkinci dağılımda elinizi bir kerede oyunu açarken ifade ettiniz. Elinizde extra hiçbir değer yoktur. O halde Kontr atacaksınız. Bu Kontrun anlamı; benden bu kadar demektir. Pass geçerseniz, elinizde en az bir Dam fazlalık var demektir.

Üçüncü dağılımda ise size şilem mutlak gibidir, şilem veya muhtemel Grandşilem için 4 NT ile Key-kart sormanız gerekir. Bu dağılımla da rakibi cezalandırmayı düşünmeyiniz, fazla batıramazsınız. Rakibin 7 Piki bile size kötü olacaktır.

Dördüncü dağılımda ise Rakip kozun Ası ve 15 HCP var. Kontr atamazsınız. Çünkü elinizi tam ifade edemediniz. 5 seviyesinde Deklere veremezsiniz. Zayıf da olsa batma ihtimalinin yanında rakibi şiddetli bir şekilde cezalandırma fırsatını da kaçırabilirsiniz. Bu nedenle buradaki Deklere Pass olmalıdır. Bu Pass, Forsing Pass’dır. Anlamı elimde henüz gösteremediğim değerler var demektir. Partner buna Pass geçemez. Hiç değilse Kontr atmalıdır. Partnerin dağılımlı eli varsa 5 kör diyebilir. Daha iyi eli varsa şilem araştırabilir. Defans eli varsa veya hiç artı değeri yoksa Kontr atabilir.

Forsing Pass’ı Açıcı yapabileceği gibi cevapçı da yapabilir.  

Öncelikle rekabette forsing pas sekansında olup olmadığınızı bilmek gerekiyor. Forsing Pass Kompetisyon ile karışabilir. Oyun açan için:

a. Yarışma başladığında, sıçramadan söylenen yeni renkler Non Forsingdir.
b.Yeni rengin forsing olması: Ya sıçrayarak, Ya reverse ederek, Ya cue-bid ederek, Ya da önce Kontr atıp sonra okunmasıyla mümkündür. ( İyi-Kötü 2 NT oynayanlar bunu da iyi-kötü 2 NT’ya uyarlamak zorundadır.)

Kontr çağrısı yapan ya da yarışmaya devam isteyen pass'ın forsing olabilmesi için:

a. Rakibin zon Deklere etmiş olması ve,
b. Sizin ortaklığınızında en az 18 HCP si ve;

- Ya 9-10 kartlık koz fiti bulması gerekir. (Yükselmek için.)
- Ya da puanlarınızın rakip renkte olması gerekir (Kontr atmak için.)
- Rakibin bariz zaafiyet durumlarında bu koşullar elbetteki aranmaz.

1. Partnerlik zon forsingi yapan bir konuşma yapmışsa eli; ya siz oynarsınız ya da rakip Kontrlu oynar. Yani ortağın pass'ı forsingdir. Ya Kontr atacaksınız ya bir seviye yukarı çıkacaksınız
2. Davet konuşması kabul edilmişse zon forsingi durumu vardır. Pass Forsingdir.
3. Rakibin preempetive Dekleresinden ya da üste konuşmasından sonra zon söylemişsek sonraki tüm paslarımız forsingdir. İstisna:

a ) Ortak yeni bir renkte zon söylemişse,
b ) Rakip zonda yada eşit zon durumunda preemptive yaparak zon söylemişse,
c ) 1 Majör açışından sonra, rakip preemptive yapmış ve ortak Cue-Bid  yapabilecekken Zon’a sıçramışsa. Oyun açanın sonraki Pas’ı Forsing Pass     değildir. Örnek:
 N          W           S           E
2 Kör     4 Pik     5 Kör    Pas=? Rakip preemptive deklere verdi. Biz zon söyledik.   
Tüm “Pas”larımız forsingdir.


Yüksek düzeyde pas geçmek, Kontr atmak ile yükselmek arasındaki kararsızlığı anlatır. Kontr= “Ortak, daha fazla konuşma” derken...Bir basamak yükselmek ceza ile ilgilenilmediğini gösterir... “Pass” ve arkasından konuşmak ise Daha güçlü el gösterir.

Dikkat: Cevapçı çok zayıf ellerle -ortağını durdurmak için- “Kontr” atmayı bir imkan olarak daima aklında tutmalıdır.                            

4. Daha önce pas geçmiş iki el zon'a gelirse forsing pass meydana gelir. Rakibin zonu çalmasına izin verilmez.

Örneğin:

W               N                  E                 S
--              Pass            Pass             Pass
1 Kör       1 Pik           4 Kör            4 Pik
Pass-----------------------------------------Forsingdir. Rakip ( K-G) pas’dan geliyor.

W               N                  E                 S
1 Kör       1 Pik              4 Kör          4 Pik
Pass-----------------------------------------Forsing değildir. Rakip pastan gelmiyor.

Ayrıca Doğu Cue-Bid yapabilecekken zona sıçradı. Pass normal açar el gösterir. Kontr ise Opsiyoneldir. Değerlendirmeyi Doğu yapacaktır.

Ayrıca Doğu Cue-Bid yapabilecekkenzona sıçradı. Pass normal açar el gösterir. Kontr ise Opsiyoneldir. Değerlendirmeyi Doğu yapacaktır.

5- Üçüncüden preempetive açış sonrası (3-4 düzeyi) 4. oyuncu Kontr der ve cevapçı zon'a fırlarsa pass forsingdir. (Ancak Preempetive açış yapan taraf zonda karşı taraf değilse rakipler ciddidirler, Pass forsing olmayabilir.)
Örnek : Herkes zonsuz.

W                    N                     E                     S
 --                    --                     --                     Pas
Pass               3 Tr                 Kontr              5 Tr
Pass= ?  ---- Forsingdir. 3.den preemptive açış yapıldı ve Pass’dan gelen ortağı zon’a sıçradı.

6- Rakipler part skorda kalmışken bizim araya girişimizle zon'a çıkmışlarsa  Pass forsingdir.

Örneğin:           
W                  N                          E                              S
1 Tr              1 Kör                1 Pik                         2 Kör
2 Pik           3 Kör                 4 Pik                         5 Kör
 Pass =?   Forsing

7- 1M - 4M direkt sıçramalı Deklereden sonra açan yalnız yeni renk yada cue-bid yaparsa forsing pas sekansı oluşur.
8- Bire bir cevaptan sonra zon daveti kabul edilirse forsing pas sekansı oluşur. (Açanın cue-bidi de forsing pass oluşturur.) Örneğin:

 W           N               E                 S                 Doğunun eli       Batının eli
 1 Tr        Pas          1 Kör         1Pik                   ♠3                      A2
 2Pik*      4 Pik         Pass=? Forsing                 ♥DV543            AR76
                                                                             ♦RV32               54
                                                                            ♣532                  ARD54
* Cue-Bid                                                                         

9- Üç Düzeyinde forsing pass: Bir düzeyindeki açış üzerine 2 düzeyinde cevap sonrası 4. oyuncunun kompetisyonu üzerine pass forsingdir.
Sıçramalı yeni renkler Forsing pass sekansı yaratmaz.
 Konvansiyonel Deklereler istisnadır.
10 - Bir fit bulunduğunda bir partner yeni bir renk gösterdiğinde forsing pass geçip sonra konuşmak direkt konuşmadan daha fazla güç gösterir. Örneğin:

 W                   N                     E                     S                 Batı                             Doğu
1Pik                2 Karo          4 Karo*           5 Karo          ♠RDT974                   AV32
Pass(F)           Pass             Kontr              Pass              ♥5                               7
5Pik                                                                                    ♦AV8                          RT65
                                                                                           ♣RDV                         AT73

* Splinter

Fit bulunmadan önce bir “forsing pass” Deklere etmek, Forsing pass Deklere eden ortağın elinde, parsiyel  bir fit bulunduğunu, ancak devam edip etmemekte ikirciklendiğini gösterir. Ortağın kozunda destek devam isteğini gösterir. Ancak; “forsing pass” Deklere edip, gelecek Kontr’dan sonra, ortağın kozuna destek vermek şlem isteğini gösterir. Örneğin:

West                    North            East                   South                
 1 Kör                  3 Karo           3 Pik                  5 Karo
   ?

a                              b                     c                            d
♠63                          A8                  A87                       AD4
♥AR874                  AR874           AR874                  AR8743
♦54                          54                    5                           54
♣RV105                 R1032             DV74                    RT

a) Kontur, pik desteğini inkar eder.
b) Pass; Pik’e olası destek, ancak konuşmaya devam etmekte tereddüt.*
c) 5 Pik; Konuşmaya devam
d) Pass, sonra Kontru 5 pikle kaldırarak şlem denemesi.

* “b)” şıkkı ile ilgili şu açıklama zorunludur. Forsing pas bir miktar koz desteği vaad ederse de, ortak onör ikili yada 3 küçükten fazlasını beklememelidir.

Forsing pass deklere edip sonra Cue-Bid yapmak ise şlemin hemen hemen kesin olduğunu grandşlem isteğini gösterir ve araştırmadır.
KURAL : Misfit varsa, ekstra gücünüz de yoksa en yakın yerde Deklereyi söndürünüz.
12- Cevapçı pass dan geliyorsa; Kontr-Sürkontr sekansından sonra açanın renginin 2 seviyesine kadar pass forsingdir.
13- Cevapçı 1 NT demiş ya da 1-2 gibi basit tutuş yapmışsa forsing pass sekansı  oluşmaz. ancak araya Kontr ile girilmiş ve açıcı Sürkontr atmışsa sonraki passlar forsingdir. Ancak; açıcı kendini limite etmişse sonradan atılan Sürkontr “forsing pass” oluşturmaz. Örneğin:

W                   N                                 E                                 S 
1 Kör            1 Pik                             1 NT                           D
RD                2 Pik                             Pass------------------Forsing değildir.

14- NT ile araya giriş: 1 NT ile araya giriş Kontrlanırsa (Elin kendi taraflarına ait olduğunu bildiriyor) daha sonraki paslar forsingdir. Yani Natürel 1 NT müdahalesine Kontr atan oyuncunun sonraki pasları Forsing dir.

W                   N                                 E                                 S 
1 Kör            1 NT                            D                                 2 Tr (Kaçış) 
Pass-------Forsing

Açıcı dağılımsal değeri olan elerle pass geçmemelidir.

“a”                                                  “b”
♠V102                                               ♠V2
♥RDV95                                           ♥RD953
♦AV                                                  ♦ADV108
♣RV8                                               ♣10

“a” ile pass geçerken.....     “b” ile 2 Karo demelidir.

Bunun tersine olarak, Sürkontr, S.O.S değilse ve güç belirtiyorsa, bu kez el, 1 NT overcall yapanlara aittir ve onların pasları forsingdir.

W                    N                     E                     S
1 Kör              1 NT                D                     RD (Güç)                  
2 Kör              Pass----Forsing                                                 
Ya da,
1 Kör              1 NT                D                     RD (Güç)
Pass               Pass               2 Kör            Pass----Forsing         

Sanzatu açan Kontrdan kendini kurtarmak için Deklere vermişse, “forsing pass” sekansı oluşmaz, 4 koz (ya da kaliteli 3+ koz, daha önceki konuşmasının maksimumu) olan defans oyuncusu Kontr atmalıdır.
“muglabric” e teşekkürler