28 Şubat 2014 Cuma

Reverse

BRİÇ HABER   
2014 Türkiye Kış Açık Takımlar Şampiyonası, 1-7 Mart 2014 tarihleri arasında Bursa Merinos Atatürk Kongre Kültür Merkezi' nde yapılacaktır.

Olcay Uysal, Turgay Taşkın, Necmettin Kökbil, Abdullah Selvi, Hüseyin Berkel arkadaşlarımız Bursa yolunda. Arkadaşlarımıza başarılar dileriz. 
****                  

Sarhoşluk kusur yaratmaz, 
kusurları açığa vurur.
Seneca
****
"Hükümdarın sözüne karşı gelmek
kan revan içinde kalmak demektir.
Hükümdar öğle vakti derse: gece oldu,
Sen de şöyle de: "işte ay, işte gezegenler"
(Sadi)
****
MÜNECCİM
Prusya Kralı  Frederik'den saraya iyi bir müneccim göndermesini isteyen 3. Mustafa sert bir yanıt almıştı:
"- Benim üç müneccimim var, devleti bunlarla yönetirim.
Biri para ( ekonomi )
Biri tarih
Biri de ordumu her an savaşa hazır tutmak..."
*
Yıldız arayıp gökte nice turfa müneccim,
Gaflet ile görmez kuyuyu rehgüzerinde.
(Gökte yıldız arayan pek çok yeni müneccim,
Gafletleri yüzünden yollarının önündeki kuyuyu görmezler.)
Ziya Paşa
 ****
SAKIN GEÇ KALMA ERKEN GEL
Usulca gir kapıdan, zile basma.
Hiç telaşlanma, ben daha dönmemişsem.
Yoldayımdır, nerdeyse yokuşun dibinde,
Suların kararmasını bekliyorumdur,
Tuğla harmanlarından gelen yanık havanın
Bahçedeki akşamsefalarına sinmesini.
Güç bela dizginliyorumdur içimde
Dörtnala sana koşan küheylanları.

Bütün gün kağıttan dağlar arasındaydım,
Nabzım ileri giden bir saat gibi işledi durdu.
Dilekçeler, kararlar, tozlu makbuzlar:
Hep adını okudum silinmiş satırlarda.
Pencerede kuleler, minareler, kirli gök.
Durmadan kuşlar uçtu bir bacadan.
Rüzgara karışan saçlarını gördüm
Bulutlu aynalarda.

Balkonun kapısını aç, su ver saksıdaki çiçeğe.
Geyikli örtüyü ser masaya, dinlen biraz.
Sessizlik şaşırtmasın seni, ürkütmesin.
Şehrin gürültüsü dolacak az sonra odaya,
Karanlık bir yankıya dönüşecek karşı dağlarda.
Cevat Çapan
****
REVERSE

Reverse, 17+  puanlı (iyi 16 dahil) ellerle ilk okunan renk ucuzsa ikinci konuşmada sıçramadan pahalı bir renk söylenerek, ilk okunan renk pahalıysa ikinci konuşmada sıçrayarak yapılır. 

Bunun dışında seviye atlanarak söylenen renk splinterdir, reverse değildir.
2/1 (2 over 1) deklaresinden sonra reverse sınırlaması ortadan kalkar, reverse yapılacak eller sıçranarak okunur.

Negatif konturdan sonra açıcının sıçramasız konuşmaları reverse değildir.
Açıcının reversesi üzerine cevapçı bir tur daha konuşmak zorundadır.
Reverse yapılan ellerle mutlaka zon oynanacak diye bir kural yoktur. 
16~17 HCP  değerinde bir el, uyumsuz bir 6~8 HCP lık el ile zon yapamaz.
(Cevapçının 4. renk yaptığı durumlarda 4. renk forsinginin  kuralları geçerlidir. Açıcının reverse'den sonra cevapçının 4. Rengi 12+ HCP değil, 10+ gösterir. Öncelikle ilk renge 3’lü tutuş, yoksa 4. renkten stoper sorar. Bu da yoksa el tarifi ister. Açıcı cevap verirken 4’lü seviyeye çıkabileceği için gereksiz yere 4. renk yapmamak gerekir.)

(a)                                      (b)
Pik.     x                              Pik.       x
Kör.    AQJx                      Kör.     Axx
Karo.  AKQxx                   Karo.   AKxx
Trefl.   xxx                        Trefl.    AJxx
(a) ve (b) ellerinin her ikisinde de 16’şar puan olmasına rağmen;
(a) Eli ile 2H diyerek reverse yaparız.
(b) Eli ile reverse yapılmaz, Onörleri sek.
*
partner               rakip
                        siz                                                              
1D                       Pas                          1S
3C
Böyle bir reverse de yapabiliriz ama 3NT’den önce durulamayacağı için en az 18/19 puanlı daha kuvvetli bir el gerekir.
“Mehmet Aydın”
Ayçiçeği görseli CORBİS den alındı.

27 Şubat 2014 Perşembe

Dinlemeyi Bilmek

Mutlu olmak istiyorsanız
iradenizin dışındaki şeyler yüzünden kaygılanmayı bırakın.
Epiktetos, Düşünceler ve Sohbetler
****
Derin Empas – DEEP FINESSE
Bilgisayar programcısı olarak çalışmakta olan bir briççi (William Bailey adlı bir Amerikalı) 1998 yılında işine bir yıl ara verip bir rüyasını gerçekleştirmeye uğraştı. Hayattaki en büyük iki tutkusu briç ve bilgisayar olan Bailey 1999 yılında "Deep Finesse"i geliştirdi. “Deep Finesse”in yaratıcısı, kendi ifadesiyle, aslında iyi bir briç oyuncusu bile değilmiş; ama elleri sonradan analiz etmek konusunda bir fanatikmiş ve sorunlar çıkaran bir el hakkındaki her şeyi tam anlamıyla anladığını hissedene kadar rahat uyku uyuyamazmış.

“Deep Finesse”, dört el verildiğinde hangi kontratta kaç löve alınabileceğini ve her hamle sırasında hangi kartların oynanması veya oynanmaması gerektiğini gösteriyor.
Deep Finesse”, yalnızca dört el açık analiz yapan bir yazılım; briç oynayamıyor.
“Okan Zabunoğlu
****
BABAMIN GENÇ BİR ADAM OLARAK PORTRESİ
Gözlerde:  rüya. Alın sanki hissedebilirmiş gibi
çok uzakta bir şeyi. Dudakların etrafında büyük bir
tazelik—ayartıcı, gülüş olmamasına rağmen.
Cafcaflı şeridin sıralarının altında
ince yapılı İmparatorluk subayı üniformasının üzerinde:
süvari kılıcının sepet-kabzası. Her iki el durur
katlanmış onun üstünde, hiçbir yere gitmeden, sakin
ve şimdi neredeyse görülemez, sanki onlar
başta geldiler uzaklığı kavramakta ve çözülmekte.
Ve ötekilerin hepsi o kadar kendi içlerine perdelenmişler
o kadar bulutlu ki anlayamam ben
bu şekli o arka planda solarken--.
*
Ey çabucak gözden kaybolan fotoğraf
benim daha yavaşça gözden kaybolan elimde.
Rainer Maria Rilke - Çeviren: Vehbi Taşar
****
DİNLEMEYİ BİLMEK
Türkiye’de bir konu üstünde tartışmak kuralları bilinmeyen, en zor işlerden biridir.

Televizyondaki tartışma programlarından, spor programlarındaki tartışmalara veya meclisteki tartışmalardan briç tartışmalarına kadar pek çok tartışma ortamı bir sonuca varamadan tarafların birbirlerine düşman olmasına kadar uzanan sevimsiz bir ortam yaratabilir. Ülkemizde tartışmalar, genelde karşı tarafın savını çürütmek olarak anlaşılır. Halbuki batı dünyasında bir görüşe katılmıyorsanız mutlaka yeni bir tez ortaya koyarak karşı çıkabilirsiniz. Size sunulan tezin zayıf taraflarını söylemek görüşe karşı çıkmak için yeterli değildir, onun yerine neyi önerdiğinizi ve bu önerinin karşı tezdeki hangi zayıf noktaları kapatacağını söylemeniz gerekir.
*
Tartışma adabını bilmeyişimizi, dinlemeyi bilmediğimize bağlıyorum. Karşının sözünü keserek, konuşmasını bölerek, özetle dinlemeyi bilmeden sırf karşı çıkmak adına söz almak sizi konuşması önemsenmeyecek bir konuma sokar. Ülkemizde kimin sesi daha yüksek çıkıyorsa onun söylemleri - içi boş da olsa - daha çok taraftar bulmaktadır.
*
Konumuz olan brice gelirsek, dinleme becerisi briç için de en önemli beceridir. 

Briçte gelişmişliği dört el hakkında yorum yapabilmek olarak düşünüyorum. 
Bunu yapabilmek için de ortağı iyi dinlemenin yanı sıra rakipleri de iyi dinlemek gereklidir. Solumuzdaki oyuncu üç seviyesinde renk açar ve ortak kontr ile renk istediyse kartların kötü dağıldığını düşünmek gerekir. 
Rakibin baraj deklaresinin bize normalin dışında bir uzunluğun yanı sıra bizim tarafa şilem olmadığını da söylediğini unutmayalım.
25 Haziran 2006 Faik Falay, Cumhuriyet

26 Şubat 2014 Çarşamba

Defans Kuralları

                                                                                            fineartamerica
Ancak sıradan şeyler paylaşılır ve ortaklaşa yaşanır.
İnsanoğlu çok mutlu olduğu anda yalnız kalır.
Çok mutsuz olduğu zaman da öyle.
Küçük bir çukura herkes seninle birlikte atlayabilir
ama hiç kimse ardından uçuruma gelemez.
Eksiksiz mutluluk da bir tür uçurumdur.
Panait Istrati- Felsefe Kulübü
****
TİYATRO ANILARI
Bu anıların kimileri sahnede yaşanmış eğlenceli olayları yansıtıyor,  
kimileri de dönemin Türkiye’sinin sanki aynası. 
Yusuf Sururi'nin anısı gibi: 
Yusuf Bey'in yazdığı Emir operetini 1933'te Atatürk seyretmiş. Çok beğenmiş. Anadolu'da oynanması için emir vermiş. 

Topluluk Malatya'ya gitmiş. Emir'i oynayacaklar. Salon tıklım tıklım.
İlk bölüm alkışlar arasında sona ermiş. 
Kısa bir aradan sonra perde yine açılmış. İkinci bölüm bir barda geçiyormuş. 
Ama perde açılır açılmaz da baş komiser sahneye fırlamış. 
"Tamam!" diye bağırmış. "Oyun devam edemez! Herkes evine!" 
"Neden?" diye sormuşlar. 
"Neden olacak?" demiş baş komiser. "Malatya'da bar açmak yasaktır!" 
30.04. 2005 Ülkü  Tamer
 ****
HAYAT CÜMBÜŞÜ
Yollar geçilmiyor çocuk arabasından,
Gezinenlerle dolu deniz kıyısı,
Sevdalılar tutuşmuşlar el ele,
Bir delikanlı, kolunda nişanlısı.
Aşk fısıltısı, yaprak hışırtısı..
Çayırların yeşili, denizin mavisi,
Genç kız kahkahası, çocuk gülüşü.
Bir annenin yavrusunu öpüşü.
Şu bayram şuracıkta, şu hayat cümbüşü;
Ne varsa göreceğimiz, baharı, güzü,
Her saadet senin altında gökyüzü!..
Ziya Osman Saba
****
DEFANSTA UYULMASI GEREKEN ÜÇ  KESİN KURAL VARDIR.
1. Deklaranın dağılımını saymak ve bundan sonuç çıkarmak.
2. Deklaranın lövesini saymak ve bundan sonuç çıkarmak.
3. Deklaranın puanlarını saymak ve bundan sonuç çıkarmak.

Savunmada geliştirmemiz gereken en önemli alışkanlık deklaranın elini gözümüzün önünde canlandırmaktır. Bu işe artırma biter bitmez başlayıp, oyunun gelişmesiyle de tahminleri yönlendirmeliyiz.
“bornovabric”

25 Şubat 2014 Salı

Skora Göre Oyun

Eğer hepimiz, her zaman, hep aynı fikirde olsaydık, 
her şey ne kadar monoton, usandırıcı ve yavan olurdu!
Yeryüzü üzerinde oturulmaz hale gelirdi.
Yüzlerin ve karakterlerin çeşitliliği kadar, 
fikirlerin çeşitliliği de zorunlu ve kaçınılmaz şeydir. 
Bazı kimselere hoş gelen bir şeyin başkalarına öyle gelmeyeceğini kabul etmek, 
içine sindirmek gerekir.
Diderot / Ahlaki Mektuplar                                                                                                                 
****
KEDİ SU SEVER Mİ?
Göl kenarında yaşayan ve sudan nefret eden bir kedi doğum yapar. Bu kedinin yavruları ise annelerinden farklı olarak gölde oynamayı ve suya girmeyi çok sevmektedir. Anne kedi de yavruları ile birlikte göle girer ve onlarla suda oynar. Bunu gören bir başka kedi hayretler içinde kalır ve ona sorar: "Sen hep sudan nefret ederdin, ama görüyorum ki artık sudan hiç çıkmıyorsun. Bunun sebebi nedir?"
Anne kedi şöyle cevap verir: "Hala suyu sevmiyorum ama yavrularımı çok seviyorum".
*
Hepimizin hoşlandığı veya hoşlanmadığı birçok şey vardır. Ancak birini çok seviyor ve onunla bir şeyler paylaşmak istiyorsak, onun hoşlandığı şeylere bakış açımızda esnek olmalıyız. Özellikle ailemize karşı bize düşen daha özverili ve daha hoşgörülü olmaktır. 
*
Zararlı bir yönü yoksa sevdiğimiz kişinin hoşlandığı şeyleri sevmeye çalışmalı veya en azından hoşgörülü ve anlayışlı olmalıyız. 
Cem İşmen, Denizce
****
NE KALABİLİR SENDEN

Ne kalabilir senden, yüzünün çizgileri mi
kurumuş bir yaprağın okunmaz çizgilerinde;
ne kalabilir senden, sesin mi, bir bilinmedik
ırmaktaki sazlar arasından yükselen, kuytu
kurbağa sesinde; suyun gelip gelip dövdüğü
ıssız bir kıyıdaki yosunlar, çakıl taşları
ne saklayabilir gölgenden senin; her saniye
milyonlarca doğuşun, ölümün, yenilenişin
arasında var mı yer sana, gök mü umursadı
yer mi seni şimdiye dek; eline geçirdiğin
bütün uçlar, görünmez iplerin bütün uçları
seni çıkarmadıysa bir yerlere, dönüp dönüp
sende düğümleniyorsa hepsi ne bu çırpınma,
çektiğin gibi üstüne gecenin yorganını
saklan olup bitecek her şeyden sonsuza değin,
gör, düş mü girer koynuna artık yıldız mı girer,
hayvansı bir uykuyla dal gitsin, ne var kalacak
senden bu ıpıssız çölde, rüzgâr dakikada bir
yeni haritalar çizdikçe şu uçsuz bucaksız
kum yığınlarına, söyle, ne var kalacak senden
belleğinde kuşun ağacın suyun, kör bir sfenks
umursamazlığıyla kendi iç uzayına dalmış
zamanın çevresinde eserken milyonlarca toz,
toz benzeri bütün geçmişler, bütün gelecekler?
Sait Maden
****
SKORA GÖRE OYUN

Bir seans esnasında duruma göre yaklaşımınızı değiştirmek gerekebilir. 
Ciddi oyuncular her  eli oynadıkça  alacakları puanı tahmin ederler. 
Biraz deneyerek, sağlıklı tahminde bulunmayı öğrenirsiniz ve seansın yarısında ne durumda olduğunuz ve ikinci yarıda ne yapmanız gerektiği konusunda iyi bir fikriniz olur. 
Eleme turunda half time da averajın altındaysanız durumu düzeltmek için  biraz açılmak ve riske girmek kararı alabilirsiniz. Aynı şekilde, üç seanslık bir turnuvada iki seans sonunda, yüzde 55 lik bir skorunuz varsa kazanmak için üçüncü seansta biraz gayret etmeniz gerekir. 
Diğer taraftan, kısa bir finalin yarısında kendiniz  çok önde hissederseniz, ikinci yarıda bir şey kaybetmemek için pasif oynamaya karar verirsiniz.
*
Topu Yakalamak İçin ‘Saldırma’
Bir yarışmanın son turlarında  açıkça topa ihtiyacınız olduğunu anlayabilirsiniz. Örneğin altı bord kala, o ana kadar skorunuzun yüzde 53 olduğunu tahmin ediyorsunuz. Bu durumda averaj puanların hatta averajın biraz üzerindeki puanların size hiç faydası yoktur. İyi bir yerde bitirmek istiyorsanız muhakkak top almanız gerekir. Böyle bir durumda biraz hesaplıca ‘saldırma’ istediğinizi sağlayabilir.
*
‘Saldırma’ normalin dışında bir netice almak için gayret etmek demektir. 
Bu size ya top verir ya da sıfır ve sıfır alma ihtimalinin daha fazla olduğu unutulmamalıdır.
Başarılı bir ‘saldırma’nın anahtarı, konuşma, oyun veya defansta  farklı  bir şey yapmak demektir. Bu, diğer masalarda alınan sonuçlardan tamamen farklı bir netice verecektir. Şanslı iseniz sizin için top olabilir.
‘Saldırma’nın manası normal ihtimalin tersine gitmektir ama bunu fazla abartmamalısınız. Yüzde on ihtimali olan bir alternatifi seçmeniz aptallıktır, zira dokuz kere sıfır alırsınız bir kere top. İşin inceliği biraz riske girmektir. Yani yüzde elli şans yerine yüzde kırkı seçmektir.
Örnekler
Pik.    RD8
Kör.   V963
Karo. DV4
Trefl. AD10

Zonsuz, dağıtan kuzey.
Kuzey ...   Güney
Pas     ...    1Kör
3Kör   ...    ?

Ortağın limit arttırmasından sonra bu dengeli elle dört kör oynamak istemezsiniz. Ortağın bir rengi kısa olacaktır ve düplikasyon olması da garanti gibidir. Üç sanzatu da cazip bir alternatif değil. Salondaki her çift zon oynayacaktır, normal olarak zona gitmekten başka çare yok.
İşte bu, size  top almak için bir fırsattır. Ortağın üç kör deklaresine pas geçin. Top veya sıfır almanız garantidir ve ortağın şöyle bir el vermesi için dua edin.

Pik. 6
Kör. AR72
Karo. 9762
Trefl. R754

Dokuz löve limit olabilir, bu durumda sizin pas geçmeniz top getirir.
Dikkat edin, bu tutumla siz  geçmeye çalışmıyorsunuz. Sadece normal tutumun yakalayamadığı halde, sizin normal dışı davranışınızın puan  bulmasını ümit ediyorsunuz.
http://zafer-ikiliturnuva.blogspot.com/  a teşekkürler
görsel: pbase

24 Şubat 2014 Pazartesi

Negatif Konturlar

Başkalarının senin hakkında ne düşündükleri konusunda endişe duyduğun sürece onlar senin sahibindir.
Neale Donald Walsch
****
KAMBUR
Moses Mendelssohn yakışıklı bir adam değildi. Kısa boylu olmasının yanı sıra bir de kamburu vardı.

Moses Mendelssohn, günün birinde Hamburg’da yaşayan bir iş adamını ziyarete gitti. İş adamının, Frumtje adında çok güzel bir kızı vardı. Moses, bu güzel kıza umutsuz bir aşkla tutuldu. Ama güzel kız onun çirkin görüntüsünden ürkmüştü.
O nedenle, değil onun sevgisine karşılık vermek, yüzüne bile bakmak istemiyordu.

Ayrılma zamanı geldiğinde Moses, güzel kızın üst kattaki odasına çıktı ve tüm cesaretini toplayarak onunla son kez konuşmak istedi. Kızın güzelliği öylesine olağanüstüydü ki, bir an için onun cennetten geldiğini bile düşündü. Fakat kızın, başını kaldırıp da yüzüne bakmamaktaki direnci, Moses i çok üzdü. Güçlükle başarabildiği konuşması sırasında çirkin aşık, bu güzel kıza bir soru sordu: “Evliliklerin kutsal bir özelliği olduğuna inanır mısınız?” dedi. “Elbette” diyerek yanıtladı güzel kız ve gözlerini yine kaldırmayıp Moses in yüzüne yine bakmadan, kendi de ona bir soru sordu: “Peki ya siz?”dedi.”Siz inanır mısınız buna?” Moses bir an bile duraksamadı: “Evet, ben de inanırım” dedi ve ekledi: “Biliyor musunuz? Her erkek çocuğu doğduğunda tanrı onun evleneceği kızı belirlermiş. Benim doğumumda da benim evleneceğim kız belirlenmiş ve bana senin karın kambur olacak demiş. O zaman ben bir istekte bulunmuşum tanrıdan. Tanrım, kambur bir kadın bir trajedi olur. Lütfen onun kamburluğunu bana ver, onu güzel bir kadın yap demişim.”

Moses in bu sözlerinden sonra Frumtje gözlerini yerden kaldırdı, onun gözlerinin içine baktı ve elini uzatıp, Moses in elini tuttu. Ve daha sonra da onun, sevgili eşi oldu.

Bu anlatılanlar bir “peri masalı” değil, ünlü Alman besteci Mendelssohn’un 
büyük babası ile büyük annesinin evlenmelerinin öyküsüdür. 
* En yetenekli bestecilerden birisi kabul edilen Mendelssohn, Mozart’ın 19. yüzyıldaki eşdeğeri olarak değerlendirilir. 
http://bisgen.blogspot.com.tr/ dan alındı.
****
YALNIZLIĞIN İÇİNDEN DÜŞÜNCELER
Dünyanın yarısında aradım
en güzel adı verebileceğim o yeri.
Hepsinden daha güzel olsun
olmasın ondan güzeli.

Her şeyi benden al ki, benim olsun onlar
fakat o muhteşem duyarlılığımı esirgeme benden
sevinç duyabileceğim ve söz verebileceğim
bir başka duyarsız geçip giderken!     
Verner Von HEIDENSTAM, çeviren : Özkan MERT
****
NEGATİF KONTURLAR VE GELİŞMELER
Ceza konturlarının dışında, negatif konturlar briçte çok önemli bir yer tutmaktadır.
Her geçen zaman dilimi içinde briç katlanarak gelişim gösterirken, negatif konturlar da aynı gelişimin içinde kendilerine hatırı sayılır bir yer bulmakta.
Bizim ceza konturu olarak aldığımız pozisyonlar dahi  4 KARO seviyesine kadar negatif oynandığı da bir gerçektir.

Modern briçte, negatif konturlar çok amaçlı olarak kullanılmaktadır.
Çok somut bilgiler içerdikleri gibi, ne olduğu henüz anlaşılamayan, ancak deklarelerle nereye bağlanacağı belli olacak sinyallerin de başlangıcı olabiliyor.

Dağılım ne olursa olsun, 16+ puanlarla başlayan ellerin ilk deklareleri önce KONTUR, sonra eli anlatma şeklinde geçiyor.  (Dengeli ve rakibin rengini kesen 15-17 puanlı eller 1 sanzatu diyor. Bu durum istisnadır)

Negatif konturlar:  take-out konturu, responsive kontur, uyandırma konturu, liğhtner  (ışık, sinyal, ikaz ) kontru, trap (tuzak) kontru, sputnik konturu, kooperatif (yardımlaşma) kont.vb.
“yusufziyaserifoglu”

22 Şubat 2014 Cumartesi

Ortaklık Kuralları

"Dünyadan bir şey istemekten vazgeç; 
sana ne yapacağını bilemeyeceğin kadar çok şey verecektir dünya."
Sen her şeyden vazgeçince, sana kalan en küçük şeyler bile büyük önem kazanır. Genellikle görmezlikten geldiğin önemsiz şeylerden bile en büyük tadı almanın yoludur bu.
Cesare Pavese / Yaşama Uğraşı
****
TEKERLEK
Tarihin Gücü ve Terörü, Cumhuriyet Bilim
ABD’de standart ray açıklığı ölçüsü 4 ayak, 8,5 inçtir. (yaklaşık 142,79 cm) Bu son derece garip bir açıklıktır. Niçin böyle bir açıklık kullanılmıştır? Çünkü İngiltere’de demiryolları böyle yapılıyordu. ABD’de de ilk demiryollarını yapanlar İngiltere’den gelmiş kişilerdi. Peki İngilizler rayları niçin böyle yapıyorlardı? Çünkü ilk demiryollarını yapan kişiler demiryollarından önce yapılan tramvayları yapan kişilerdi ve bu ray açıklığını kullanıyorlardı. Peki, onlar niçin bu açıklığı kullanıyorlardı? Çünkü tramvay vagonlarını yapanlar, at arabası yapanların ölçüt ve aletlerini kullanıyorlardı. At arabası yapanlar bu tekerlek açıklığını kullanıyorlardı. Pekala at arabaları niçin bu garip tekerlek açıklığını kullanıyordu? Çünkü herhangi bir başka açıklık kullansalardı, İngiltere’nin bazı uzun mesafe yollarındaki tekerlek yuvalarının bu açıklıkta olması nedeniyle arabaların tekerlekleri kırılırdı. Peki bu yuvalı yolları kim yapmıştı? Roma İmparatorluğu, İngiltere dahil Avrupa’daki ilk uzun mesafe yollarını yapmıştı. Bu yollar o zamandan beri kullanımda kalmışlardı. Peki, tekerlek yuvaları?

Yollardaki ilk tekerlek yuvalarını Roma savaş arabalarının tekerlekleri açmıştı. Kendi tekerleklerinin zedelenmesini istemeyen herkes de at arabası yaparken Roma standartlarına uymuştu. ABD’nin resmi ray açıklığı olan 4 ayak 8,5 inçlik ölçü, Roma savaş arabalarının tekerlek açıklığından gelir. Roma’nın tercih ettiği tekerlek açıklığının nedeni de iki savaş atının kalçalarının genişliğinde olmak zorunda olmasıdır.

Şimdi ilginç bir ilişki daha: Uzay mekiği fırlatma rampasındayken ana yakıt tankının iki yanında iki güçlendirme roketi görülür. Bunlara katı roket güçlendiricileri (soliç roket boosters-SRB) denir. SRB’ler Thiokol tarafından Utah eyaletindeki fabrikalarında yapılmaktadır. Bunları yapan mühendisler SRB’leri biraz daha geniş yapmak istiyorlardı. Ancak SRB’ler fabrikadan atış mahalline trenle taşınmak zorundalar. Tren hattı bir tünelden geçiyor. Tünel de ray açıklığından, yani iki at kalçasının genişliğinden biraz daha geniş, dolayısıyla SRB’ler tünele sığmak zorundalar.
Dolayısıyla dünyanın şu andaki en gelişmiş nakliye aracı olan Uzay Mekiği’ nin dizaynı 2500 yıl önce yapılan ve at kalçalarının genişliğine göre planlanan savaş arabalarının ölçüsüne uymak zorunda!
****
TELDEKİ KUŞ
Teldeki bir kuş gibi
eski bir gece yarısı korosundaki sarhoş gibi
kendimce denedim özgür olmayı kancadaki bir kurt gibi
eski moda bir kitaba eğilmiş bir şövalye gibi
beni iki büklüm eden aşkımızın aldığı biçimdi.

sana karşı nazik olmadıysam umarım bir yolunu
bulursun tüm bunları geçiştirmenin sana karşı sadık
olmadıysam bunun nedeni bir aşığın bir çeşit yalancı
olması gerektiğine inanmamdı.

ölü doğmuş bir bebek gibi, boynuzlu bir yaratık gibi,
bana ulaşmaya çalışan herkesi paramparça ettim ama bu
şarkıyla ve tüm hata yaptıklarım adına yemin ediyorum ki
tümünü telafi edeceğim seninle.

Ağlama, ağlama, ağlama artık hepsi bitti, bedeli ödendi.
Teldeki bir kuş gibi
eski bir gece yarısı korosundaki sarhoş gibi
kendimce denedim özgür olmayı.
Leonard Cohen
Çeviren: Mustafa Yılmazer
****
ORTAKLIK KURALLARI
A. 4333 eller kötüdür.  
4333 ile uyandırma yapmayın. 
Kontratı yapamazsınız, konturu yersiniz. 
4333 ile kontur da atmayın. 
Sanzatu deklare etmeyi düşünün.
B. 5422 renk kontratı dağılımıdır. 
5-3 koz fitiniz varken ortağınız sanzatu önermiyorsa renk kontratı tercih edin.
C. 5440 eller 4-4 koz fiti ile iyi sonuç vermez. 
5-4 koz fitiniz olmadıkça 5440 ellerle tutucu olun. 
Aynı şey 4441 eller için de geçerlidir. 
Rakibin iki açışından sonra en iyi defans, 4441 dağılımı göstermek için koz atak etmektir.
D. 5332 sanzatu dağılımıdır.
Uyandırma için çok tehlikelidir. 
Puan yeterli değil, son kararda dağılım da önemlidir.
E. 6421 dağılımla çok saldırgan olun.
“Briç Dünyası. Sayı 90”

20 Şubat 2014 Perşembe

Exclusion Keycard Blackwood (void wood)

DON TORIBIO CARAMBOLA, TRIO CERVANDO DIAZ
*****
Ben,
içinde yaşadığım çevrem ve şartlarımla beraber benim.
Onları koruyamazsam, 
kendimi de koruyamam.
Jose Ortega y Gasset
*****
SANATIN TOPLUMSAL İŞLEVİ
İnsan, temel ihtiyaçları ve sosyal var oluşuyla gündelik koşuşturmalar ve uğraşlar içinde yaşamını sürdürür. Yaşamı, toplumu ve kendini sorgulamaz. Kimi insanlar ise sorgular. Bunlar bilim adamlarını, düşünürleri ve sanatçıları oluşturmuşlardır.
Toplum belirli kabullenmeler ve süre giden yapılar içinde kendini sürdürür. Öğrenilen ve öğretilen bilgiler bu süreçlerin sonucunda oluşmuştur. Sanatçı, var olanı ortaya koyarken toplumun farkındalığını, var olanı değiştirerek gelişimi, bireyi ve toplumu sorgulayarak bilinci var etmektedir.
Kültür ise bu toplumsal bilincin ve sistemlerin sonraki kuşaklara aktarımıdır.
Sanatçı gözlemci ve damıtandır. Toplumun yapısını damıtarak inceltir. Birey içinse sanat eğitimi bu bilginin ve ince duyguların, düşüncelerin oluşumunda önemli ve asli alandır.

Sanatçı yüz yıllar ötesinden toplumun bu günkü çıkmazlarına ve süreçlerine seslenir. İnsana yaşamı ve karşılaştığı olay ve oluşumları tanımlama gücü ve yetisini oluşturur.
Birey, kendini ve yaşadığı toplumu anlayarak, diğer toplum ve bireyleri anlayarak zamanının dünyasını kavrar. Farklı ve yeni yaklaşımlarla değiştirir yaşamı. Sanat toplum gelişiminin, çağdaşlaşmanın, insan haklarının, özgürlüklerin ve hepsini tek bir cümleyle ifade edersek medeniyetin en önemli yollarından biridir.

Beethoven’ in  5. senfonisi ile ilgili bir olay: Büyük bestecinin yeni senfonisinin seslendirildiği salonda bulunan insanlar, konser sonunda müzikten başka hiçbir yazılı ve sözlü yorum yapılmamasına ve ilk defa dinlemelerine rağmen, salonu ‘yaşasın özgürlük ve kahrolsun kral’ sloganlarıyla terk etmişlerdir.
Bu olay, soyut bir alan olan müziğin gücünün ve dolayısıyla sanatın gücünün, sanatçının toplum üzerindeki etkisinin önemli bir göstergesidir.
Buna benzer bir çok örnek tiyatro, bale, opera, resim gibi bir çok sanat dalında bulunmaktadır.
Diğer yandan teknolojinin gelişiminde bilimsel çalışmalarla birlikte sanatında çok önemli payı olmuştur. Şu kadarki teknoloji sözcüğü yunanca 'tekne' den yani sanat kökünden gelişmiştir.
Bu nedenler çoğaltılabilir. Sanatçı  yeni  dünyaların mimarıdır. Birey kendini ve düşüncelerini anlatmak için sanatı seçer. Toplum ise kendini insanlığa sanatçılarıyla anlatır.
(Sanat eğitimi ve bireysel toplumsal gelişim adlı çalışmadan “2006, M. Fatih Güzel / istanbul sahne gösteri sanatları, Sahneden.com”)
****
DIŞARDA KAR
Kar yağıyor dışarda
sokak lambasına düşüyor
ve serçeler
üşüyor
 *
Kenarları hafifçe yanmış
sayfalarına kan
sıçramış
bir kitapta
Nâzım Hikmet
okuyorum.
 *
Dışarda kar yağıyor
ve dağ lokantasına
gidiyor
zengin
kasabalılar.
 *
Kar yağıyor dışarda
mektubun yeni gelmiş
İstanbul
kokuyor.
 *
Dışarda kar yağıyor
seni seviyorum...
Behçet AYSAN
****
EXCLUSİON KEYCARD BLACKWOOD  (VOIDWOOD)
Şikan renk varken Blackwood yapmanın doğru olmayacağı durumlarda Exclusion Keycard Blackwood (EKB) ya da diğer bir deyişle Voidwood kullanılır:
Genellikle 5 seviyesinde yeni bir renk veya rakiplerin rengi EKB anlamındadır.
Sizde şikan olan renkteki sorunuza cevaplar da RKCB gibi bir sonraki seviyeden başlıyarak verilir: Örneğin 0 veya 3 asla bir sonraki seviyedeki renk okunur.
Siz                                         ortağınız
pik: A K 10 7                         pik: J 6 5 3
kör: A K Q 9 7 6 4                 kör: J 3
karo: J 9 6 5                          karo: --
trefl: J 3 2                             trefl: A 9
*
doğu         güney                    batı          kuzey
pas            1kör                       pas          1pik
pas            5karo (exclusion) pas          5NT
pas            6pik                       pas           pas
pas
 ***
Cevapçının 5NT cevabı, koz (pik) kabullenirsek, koz damı yok, 2 key kart var:
Pik as ve rua.
****
EXCLUSION KEY KART BLACKWOOD (VOID WOOD)
Void Wood olarak da adlandırılmaktadır. Bir şikanınız varken key kartları sorduğunuzda, ortağınızın gösterdiği key kartlardan birinin, sizin şikan renginizin
As’ı olup olmadığını anlayamazsınız. EKCB bu problemin çözümü için geliştirilmiştir.
Key kartları soracak olan oyuncu şikanı varsa, şikanın olduğu renge gereksiz bir sıçrama yaparak ortağından, şikan olan rengin As’ı hariç olmak üzere Key Kartları bildirmesini ister.
EKCB’nin anlaşılması için kurallarımız:
Bir fit bulduktan sonra (genellikle majör renkte) 4NT’yu geçerek daha önce konuşulmamış ve şikan olabilecek bir rengi sıçrayarak ya da sıçramadan söylemek.
siz           ortak
1S            2C
2S            3S
4C            5D: (EKCB Karo As’ı hariç Pik üzerinden Key kart soruyor)
A.5 seviyesine anlamsız bir sıçrama.
B.Texas veya SAT Transfer ve sonra 5 seviyesinde bir renk.
Biz EKCB’ye cevapları 03–14 olarak oynuyoruz
1. basamak    : 0 veya 3
2. basamak    : 1 veya 4
3.basamak     : 2, koz Dam yok
4. basamak    : 2, koz Dam var.
Not: İhtiyacınız olan başka bir Ası öğrenmek için renginiz şikan olmadan da sorabilirsiniz.
“ergun cuhadar”
****
VOIDWOOD    “EXCLUSION (dışlama, çıkarma) ROMAN KEY CARD BLACKWOOD”
Şilem araştırmalarında, şikan rengi olan oyuncu as sorarken
RKCB yerine VOIDWOOD kullanır.
RKCB ile as sorulduğunda şikan rengin asının değeri olmayacağından, VOIDWOOD da amaç, yüksek seviyede söylenen şikan renkle as sorgusu yapılabilmesidir.
* VOIDWOOD yapabilmek için kozda anlaşmış olmak gerekir.
* Cevapçı, soranda şikan olan rengin dışındaki key card sayısını verir.
Bu cevaplar şikan rengin üstinde RKCB deki gibidir. (03.14)
A. Anlaşılan renk pik olduğunda pik dışındaki üç rengin beş seviyesinde söylenmesi:
Anlaşılan renk  Exclusion uygulayan   Cevapçı
   ♠                      5♣/5/5♥                        Konuşulan rengin üstünden RKCB as cevabı (03.14)
B. Anlaşılan renk kör olduğunda, minörlerin beş seviyesinde, pikin dört seviyesinde söylenmesi:
Anlaşılan renk   Exclusion uygulayan  Cevapçı
  ♥                       4♠/5♣/5♦                        Konuşulan rengin üstünden RKCB as cevabı (03.14)      
C. Anlaşılan renk karo olduğunda, majörlerin dört, treflin beş seviyesinde söylenmesi:
 Anlaşılan renk  Exclusion uygulayan  Cevapçı
  ♦                         4/4♠/5♣                      Konuşulan rengin üstünden RKCB as cevabı (03.14)      
D. Anlaşılan renk trefl olduğunda, diğer üç rengin dört seviyesinde söylenmesi:
Anlaşılan renk  Exclusion uygulayan  Cevapçı
  ♣                       4/4/4♠                       Konuşulan rengin üstünden RKCB as cevabı (03.14)      
     
ÖRNEK:
Anlaşılan renk  Exclusion uygulayan  Cevapçı   Açıklama
  ♥                               5♣                         5             03 Key Card
                                                                 5♥            14 Key card
                                                                 5♠            25, koz dam yok
                                                                 5NT          2 Key card ve koz damı.
****
AYRINTI İÇİN:

19 Şubat 2014 Çarşamba

Lİghtner Konturu

Kendinizi çoğunluğun yanında bulduğunuzda,
durup düşünme vaktidir.
Mark Twain
****
TİYATRO ANILARI
Celal Sururi:
Atatürk döneminde Anadolu’da çok turne yaptık. Bu turnelerde aydın yöneticiler de gördük, tiyatronun “t”sinden habersiz, kör cahil yöneticiler de.
Bu ikinci tür yöneticilerin belki de en ilgi çekeniyle Konya Ereğli’sinde karşılaştım.
Turneye götürdüğümüz oyunda, hayırsız çocuklarının yoksulluğa terk ettiği yaşlı bir adamı oynuyordum.
İlk gece oyundan sonra sinemanın sahibi yanıma geldi, Belediye Başkanı’nın beni görmek istediğini söyledi.
Makyajımı bile silmeden, salonda beni bekleyen Başkan’ın yanına gittim.
Başkan tepeden tırnağa şöyle bir süzdü beni.
“Beyim,” dedi, “büyük geçmiş olsun. Ama biz sanata da, sanatkâra da sahip çıkarız. Yarın sabah gelip Belediye’de beni bul.”
“Hayrola?” dedim.
“Bırak çocuklarını, lanet olsun. Onları Allah’a havale et. Benim biraderin evinde boş bir oda var. Orada kalırsın. Belediye’de de bir kâtiplik ayarlarım sana. Maaşı pek yüksek değildir ama bu sefillikten iyidir. Gül gibi geçinir gidersin.”
16 Haziran 2012 – Cumhuriyet, Ülkü Tamer
 ****
ADIM SONBAHAR
nasıl iş bu
her yanına çiçek yağmış
erik ağacının
ışık içinde yüzüyor
neresinden baksan
            gözlerin kamaşır

oysa ben akşam olmuşum
yapraklarım dökülüyor
usul usul
            adım sonbahar

Attila İlhan
****
LİGHTNER KONTURU

Atak: Trefl Rua
Sonuç: 6 Kör, kontr, N= 1210

Batı    ...     Kuzey ...    Doğu ...    Güney
Mahmood Sementa     Hamman  Duboin  
--                 1               Dbl          2NT               
4               5               5♠        6♦             
Dbl             Pas             Pas          6                
Dbl*           Pas             Pas          Pas

29 Ağustos-12 Eylül 2009 tarihinde Brezilya' nın Sao Paulo kentinde yapılan 39. Dünya Takımlar Şampiyonası' nın (Bermuda Bowl) son segmentinde oynanan bu elde kapalı odada da benzer deklerasyon olmuş, ancak Batı' da oturan Versace önce güneyin 5 karosuna kontr atmış ve son 6 kör kontratına da kontr atmıştır.
Her iki tarafta da trefl Rua atak edilmiş ve bord egale olmuştur.
*
Lightner Konturu yüksek seviyedeki kontratlara atılan ve sıradışı atak yapılmasını isteyen bir kontrdur.
Defans konuşmuş ise konuşulan rengin dışında bir atak ister,
genellikle yerin ilk rengini ister veya
bir çaka olduğunu veya
başka bir As olduğunu ifade eder.
*
Buradaki deklerasyonu incelediğimizde:
Gerek Versace' nin 5 karoya gerekse de Zia' nın 6 karoya attığı kontrlar rakibin bu kontratı oynamayacağı varsayılarak atılmış kontrlardır. Öncelikle ceza kontru ya da atak gösteren kontr niteliğindedir. Nadiren riski olmakla birlikte oldukça yol göstericidir. Gelinecek kontrata karo çıkılması halinde defans olduğunu ifade eder. Aslında son kontrat ne olursa olsun bu kontrdan sonra karo çıkılmalıdır.

Ancak son kontrat olan 6 köre atılan ikinci kontr Lightner Kontrudur. Sıradışı atak ister. 
Daha önce karo atak istediğini belirten ortağın tekrar kontr atması ortağa sıradışı bir atak yapmasını, yani karo atağını değiştirmesini ister. Bu durumda her iki masada da trefl rua çıkılması ortaklık anlaşması açısından mantıklıdır.

Batının ya bekleyip 6köre  kontr atması ve çakası olduğunu ifade etmesi ya da karoya kontr attıktan sonra ortağının karo çıkacağını varsayarak pas geçmesi en doğru yaklaşım olurdu.
http://www.abskd.com/  a teşekkürler.

18 Şubat 2014 Salı

2 Sanzatu Açışına 3 Sanzatu

                                                                                                        fotocommunity

Waltz `Isabel` by Francisco Tárrega
*****
Mutlu olmak istiyorsanız
iradenizin dışındaki şeyler yüzünden kaygılanmayı bırakın.
Epiktetos, Düşünceler ve Sohbet

*****
TİYATROCULUĞU  HEMEN  ÖĞRENENLER

Şu sıralarda “tiyatro” ile “devlet”in, “yerel yönetimler”in ilişkileri gündemde…
Ben bir şey söylemek istemiyorum bu hafta. Sözü Yusuf Sururi’ye bırakıyorum.
Yusuf Sururi:
1936’da Halk Opereti’yle Konya’ya gittik. Benim yazdığım bir oyun. 
Perde Arkası oynanacak. Epik tarzda bir oyun. Olay halkın içinde geçiyor.
Ön sırada, seyircilerin arasında oturan Yazar, Primadonna’ya buket veriyor.
Locada oturan Murtaza Efendi çok kızıyor buna; çünkü o da Primadonna’ya âşık. 
Yerinden kalkıp bağırmaya başlıyor.
Rol icabı seyircilerin arasına oturmuş oyuncular da, 
“Biz buraya oyun seyretmeye geldik; bu ne gürültü!” diyorlar.

Oyundan önce Konya Valisi, Emniyet Müdürü’ne emir verdi. 
“Bunlar muteber insanlardır, oyun sırasında sakın gürültü patırtı olmasın” dedi.
Derken Perde Arkası başladı. Ben Vali’nin yanında oturuyordum.
Seyirciler bağırmaya başlayınca, Vali bunun rol icabı olduğunu anlamadı. Kızdı. 
Yanındakilere, “Atın şu gürültü edenleri salondan” diye emir verdi.
Koca Vali bu... “Siz anlamadınız” denir mi!
Neyse güç bela söyleyebildik de, kimse atılmadan oyun devam edebildi.   

"Ülkü Tamer"
 *****
ŞARKI
Kalbime dedim ki, zayıf kalbime:
Yetmez mi çektiğim bu güne kadar?
Değişe değişe süren acılar
Keder katmıyor mu kederlerime?

Kalbim cevap verdi: yeter ne demek,
Yetmez çektiğim bugüne kadar,
İşte bizi asıl bu yükseltecek... 
Alfred De Musset
*****
2 SANZATU   AÇIŞINA 3 SANZATU 

2  Sanzatu  açılışı üzerine  3 Pik deklaresi nasıl 3 NT ye transfer ise,
2  Sanzatu  açılışına 3 Sanzatu  da 4  Trefle transferdir.
Bu konvansiyonla ilgili gelişme ve detayları inceleyelim.

1)  2NT………3NT
        4C………Pas (oynamak için)
                         4D (oynamak için)

2)  2NT……… 3NT
     4C…………4H (5li C + 4 lü H  şilem daveti)

3)  2NT……… 3NT
     4C………    4SP (4 lü C + 5 li D şilem daveti)
*
1-  2NT……………3NT(x)            2NT……… 3NT
      4C (xx)………   Pas                4C…………4D
                                                       Pas
Seviyeyi 2 den 4 de çıkarmasına rağmen sonucunun daha iyi
olacağı varsayılan eller için uygulanır.

♠ ARXX…….. ♠ XX                      2NT………3NT
♥ ADXX…….. ♥ XX                      4C……….Pas
♦ AXX………  ♦ XX
♣ AX…………♣ 10XXXXXX
                                                                                   
C rengi Karo olsa,  4 C e 4 D diyecek, bu defa da
Açıcı Pas diyecek ve bu el 4 C veya 4 D ya oynanacak.
Hangi cevapçı böyle bir ele sahip olmak ister ki?
Pas derse, çok büyük ihtimalle kontratın batacağını tahmin ediyor.
Bu konvansiyonla 3 seviyesinde C veya D  oynama imkanı da yok.
4 C veya 4 D oynayacak.
C partajına, H empası tutmasa bile 4C kontratının batarı yok.
H empası geçse, C ler 3-1 iken bile kontrat oluyor. Nihayet C partaj
ve H empası geçerken kağıt 5 C oluyor.
Görüldüğü gibi  böyle ellerle 2 NT ye pas geçmek  büyük
Olasılıkla iyi sonuç vermeyecektir.

2- 2NT……………3NT
    4C ……………..4H (5li C + 4 lü D  Şilem isteği)

a)  4 SP= Şlem isteği kabul edildi. CL seçildi. Key-kart sorusu
b)  4 NT=Şlem isteği kabul edildi. D seçildi. Key-kart sorusu
c)   5 C= Oynamak için.
d)   5 D  =  Oynamak için.

A) ♠ ARXX…….♠ XX                    2NT……3NT
     ♥ ADX………♥ VX                    4C………4H (x)
     ♦ RX…………♦ DV109             4S(xx)…..5C(1)
     ♣ A109X ……♣ RDVXX           6C………Pas
        
4H (x) = 5 li CL + 4 lü D  şlem isteği         
4S(xx)= C den key-kart sorusu
5C(1) =1 key-kart

Güzel bir 6 C eli. H empası geçmiyor. Şilem C oynamakta bir sorun yok.
C ler dışarıda 4-0 dağılmamışsa (% 10 bile değil), bu kontratın batma
ihtimali nerede ise imkansız. (A karodan sonra defans 2.karoya çakabilir).
Görüldüğü gibi 6 NT olması için H empası geçmeli. (Bu ihtimal de % 50)

B) ♠ ARX………..♠ XX                     2NT……3NT
     ♥ AXX………..♥ XX                     4C………4S(x)
     ♦ R1098………♦ ADXXX            5H (1)…..5S(2)
     ♣ADV ……….♣ RXXX                6D………Pas

4S(x) = 5li D +4 lü C
5H(x) =  Karo üzerinden key-kart sorusu
5S(x) = 1 key-kart

Örnekte de görüldüğü gibi KARO üzerinden şlem veya fazlasını
Kabul etme ve key-kart sorma  yeri, ancak 5 H olabiliyor.
4 NT= CL rengi seçildi. Şilem isteği var. C  den key-kart sorusu
5 CL = Oynamak için
5D    = Oynamak için
5H    = Karo üzerinden key-kart sorusu   “yusuf ziya serifoglu”