17 Mart 2015 Salı

Rakibin Bir Renk Açışına Yeni Renkle Overcall Yapmak

Demokrasi,
iki kurtla bir kuzunun 
öğle yemeğinde 
ne yeneceğini oylamasıdır. 

Özgürlük ise 
tam teçhizatlı bir kuzunun oylamaya karşı çıkmasıdır.
Benjamin Franklin
*****


BİRİKİME İNANMAK
Dalgayı haber veren yakamoz
kimin gözüne çarpar kıyıda?
Çiçeğe durduğunu kim ayırt eder
tepeden tırnağa giyinmeden ağaç?
Kimin dikkatini çeker küçücük bir bulut
Güneşi kapatmadan önce?
Kemal Özer
*****
RAKİBİN BİR RENK AÇIŞINA YENİ RENKLE OVERCALL YAPMAK

Bir overcall yaptığınızda, en azından 5’li bir renginiz olmalıdır. Beşli rengin şart olmasının nedeni alacağımız riski azaltmaktır. Eğer söylediğiniz renkte oynamak zorunda kalırsanız, bir sürü kozunuz olsun istersiniz. Bunun yanında da renginiz ne kadar uzun olursa rakiplerin ceza konturu atmaları ihtimali o kadar azalır. Başka bir neden de eğer kontratı rakipler satın alırsa, ortağınız çok büyük bir ihtimalle sizin söylediğiniz rengi atak edecektir.
**
Rakiplerin açış renkleri üzerine 1 seviyesinde yeni renk ile overcall yapmak için ilk şart, söyleyecek 5+ kartlı bir rengimizin olmasının yanında 8-16 puanımızın (iyi 7 ve kötü 17 dahil) olması gerekir. Oyun açar puanla renk kalitesi şart olmamakla birlikte; daha az puanla (12) overcall yapılıyorsa, amaç atak göstermek olacağından, rengin kaliteli olması gerekir.
Eğer benim söylemek istediğim renk rakibin konuştuğu renkten ucuz ise 2 seviyesine çıkmam gerekir. 2 seviyesinde araya girmek için 11-16 puan ve rengin 6’lı olması veya kaliteli 5’li olması gerekir. Rengim kaliteli 5 kart ise, elim dengesiz olmalıdır. Dengeli bir el, 5’li renk (5332 dağılım) ve 11-13 puanla iki seviyesinde overcall yapmamak en doğru bir metot olarak kabul edilmektedir (hatta yasak diyebiliriz). Açış puanımızın olması, hemen elin bizim olması anlamına da gelmez. Overcall prensiplerine uygun olmadığını bildiğimizde, 15 puana kadar overcall yapmayıp pass da diyebiliriz.
**
NOT: Rakip oyun açtıktan sonra bizim de oyun açacak güçte elimiz varken overcall yapmamız, overcall şartlarını sağlamamızla ilgilidir. Unutmamalıyız ki her 13+ puanla oyun açmalıyız, ancak araya girmek için önceliklerimiz puan değil kriterlerdir…
DİKKAT : 12 puanın altındaki ellerle overcall yapmak zorunda değilim. Overcall yapmak için dikkat edeceğim kriterler aşağıdaki gibidir:
1. Ya puanım iyi olacak (12+)
2. Ya rengim güzel olacak (kaliteli renk)
3. Ya da dağılımım güzel olacak (dengesizlik).
Kaliteli Renk Kavramı:
Overcall yapmayı düşündüğümüz renkte: A, K, ve Q’dan herhangi 2’si varsa rengimiz kalitelidir. (AKxxx, AQxxx, KQxxx)
JT ile birlikte A, K, Q’dan herhangi biri de varsa rengimiz yine kalitelidir. (AJTxx, KJTxx, QJTxx)
Güzel Dağılım Kavramı:
Overcall yapmayı düşündüğümüz renk kalitesiz olmasına rağmen bazı şartlarda overcall yapmak faydalı olabilir. Kalitesiz bir renk ile araya girmek için kuvvetli bir el (12+ puan) veya dağılım olarak güzel bir elimiz olmalıdır. Güzel dağılım dengesizlik anlamına gelir.
Araya girmek için güzel dağılımlar; 5431, 5521, 5440, 6322, 6331, 6421, 6520, 7321, 7411, 7510, 8221, 8410
Araya girmek için kötü dağılımlar; 5332, 5422
Bu şartlardan birisini sağlamazsam, 8-11 puanlarla overcall yapmak zorunda değilim. PAS geçerim.
*
Renk Overcall’una Özet Cevaplar:
A. Yarışmalı bir artırma olduğuna göre desteğiniz varsa bir an önce göstermelisiniz, yoksa bir daha gösteremeyecek kadar seviye yükselmiş olabilir. (Ortağın rengine tutuş varken yeni bir renk okumayı aklınızdan geçirmeyin, özellikle yarışmalı artırmalarda.) Bu yüzden tutuşlar, açış sonrası tutuşlardan biraz farklıdır. Basit destek (fit) vermek yine 6-10 puandır (açışa destek gibi). Limit tutuş yine 11-12 puandır. 13-15 puanla, tutuş varsa cue-bid, tutuş yoksa rakip renk keserli ve dengeli elle 3NT ile artık yeni bir renk okumadan zon ilan edersiniz.
B. Yeni renk getirmek; cevapçı her zaman ortağının rengini destekleyemez. Bazen yeni bir renk okuyabilir (5+ kart ve 9+ OP). Bu konuşmanın forsing olup olmadığı ortağınızla aranızdaki anlaşmaya bağlıdır. Açış üzerine yapılan konuşmalara benzemesi için bu konuşmanın forsing olduğunu düşünelim.
C. NT ile cevap vermek, açış renginde durdurucu garanti eder;
     a. 1NT:      9-11 puan (iyi 8 OP olabilir), tutuş yok (1NT dengesiz olabilir)
     b. 2NT:     12-14 puan, tutuş yok (dengeli)
     c. 3NT:     15-… puan, tutuş yok (dengeli)
NOT: Renk overcall’una cevap verirken fit yok ise 8 puandan az ile PASS demeliyiz.
Ortağınız iki seviyesinde araya girdiğinde, en az beşli bir renginin ve açış kuvvetinde bir elinin olduğunu bilirsiniz. Yine de, konuşma alanınızın bir kısmı rakipler tarafından alınmış ve siz de iki seviyesinde yapılmış bir renk konuşmasına cevap vermek zorunda kalmışsınızdır. Artık ortağı iki seviyesine yükselterek 6~10 puanlık tutuşu veya bir seviyesinde bir renk okuma ya da 1NT cevabı verme lüksüne sahip değilsinizdir. Basitlik açısından; ortak iki seviyesinde overcall yaptığında,
a. 6 -10 puanla pas,
b. 11-12 puanla yeni bir renk okuyabilir veya 2NT diyebilir ya da  ortağın rengini üç seviyesine yükseltebiliriz,
c. 13 ve daha fazlası ile tutuş varsa cue-bid, tutuş yoksa rakip renk keserli ve dengeli elle 3NT ile artık yeni bir renk okumadan zon ilan ederiz.
rakip ...  ortak ...  rakip...  siz                  
1D    ...    1H    ...   PAS ...  ?                   
........................................... 1S:  4+ S ve 9+ OP
........................................... 1NT: 8/9-11 puan, tutuş yok, keser yok
............................................2C:  5+ C ve 9+ OP forsing ama fit yok.
..........................................  2D:  3+ fit ve 11+ puan (Unassuming cue bid).
..........................................  2H: 3+ fit ve 6~10 puan.
..........................................  2S : 3+ fit ve 5+ kaliteli S 8/9-10 OP.
.........................................   2NT: 12-14 puan. Tutuş yok, rakip renk keser, dengeli.
........................................... 3C:  3+ fit, 5’li kaliteli C ve 8/9-10 OP.
.........................................   3D:  3+ fit ve 11+ puan (splinter).
..........................................  3H:  4’lü fit ve 0-5 OP blokatif.
........................................... 3NT: 15 puan. Tutuş yok, rakip renk keser, dengeli.
........................................... 4H:  5’li fit ve 5~9 OP blokatif.
                                   
a.  Yeni renk 1 tur forsingdir.
b.  Jump yeni renk; tutuş, 5’li renk ve 9–10 OP gösterir.
c.  Splinter sadece rakip renkte yapılır.
**
rakip      ortak      rakip        siz                                                                                         
1D            1H      PAS            2D:  3+ fit ve 11+ puan (Unassuming cue bid).
Ortak 1seviyesinde araya girmişse Unassuming Cue-bid : % 100 tutuş ve 11+ puan gösterir. Amaç ortağın elinin durumunu sormaktır. Yani 8-16 puanın neresindesin sorusudur. (1 seviyesinde araya girişten hemen sonraki cue-bid, renk bulmak veya keser aramak amacını taşımaz.) Sonra açıcı elini tarif eder.
                  2H: Koza dönüş en zayıf cevaptır, anlamı açar el yok. Diğerleri açar el.
                  2S: Açar el ve 4’lü S.
                  2NT: Açar el ve D’da stopper.
                  3C: Açar el ve 4’lü C.
                  3D: Açar el 5332 dağılım.
                  3H: Açar el ve 6’lı  H.
**
rakip      ortak      rakip       siz                              
1D           1S          2H           ?                   
.................................             2S:  3+ fit ve 6-10 puan.
..................................            3D: 3+ fit ve 11+ puan (Unassuming cue bid)
..................................            3S:  4’lü fit ve 0-5 OP blokatif.
..................................            4S: 5’li fit ve 0-5 OP blokatif.
Unassuming Cue-bid, ortağın araya girişinin üzerine konuşulsa bile geçerlidir.
**
rakip             ortak                 rakip              siz                              
1D                   1H                   PAS                1S:  4+ S ve 9+ OP
PAS                ?
..................     2S: 3’lü fit ve 8-12 puan. 
....................   3S:  4’lü fit ve 8-12 puan. 
...................    2D:  3’lü fit ve 12+ puan. 
...................    3D:  4’lü fit ve 12+ puan. 
**
rakip      ortak      rakip       siz                  
1S          2H           PAS         ?     
......................................        2S:  3+ fit ve 11+ puan (Unassuming cue bid).
.....................................         2NT:11-12 puan, tutuş yok, keser var, dengeli, ......................................        3C: 5+ C ve 11+ OP forsing ama fit yok.
......................................        3D: 3+ D.  11+ OP forsing ama fit yok.
......................................        3H:  3’lü fit ve 11-12 OP.
......................................        3NT:13  puan. Tutuş yok, rakip renk keserli, dengeli.
**                                                                                                                                                               
Rakip bir seviyesinde renkle oyun açmış ve ortağımız 1Majör deklare ederek araya girmiştir. Ortağımızın bu araya girişine (cevapçı-rakip) negatif kontur attıktan sonraki bizim cevaplarımız transferlidir.
Siz       rakip          ortak         rakip                                                                      
 -           1D               1S            DBL           
?         
1NT:  8-10 OP ile C ‘ye transfer. 5’liC, 3’lü fit de olabilir.
2C: D‘ya transfer.  D. rakibin rengi olduğundan bu cue-bid olur. 3+ fit ve 11+ P
2D:  8-10 OP ile H‘e transfer. 5’li H, 3’lü fit de olabilir.
2H:  8-10 OP ile S’e transfer. Kozumuz S. olduğundan 5’li yan rengi olmayan 8-10 P fit gösterir.
2S:  5-7 OP ile 3’lü fit gösteren natürel deklare.
3S: Blokatif.
“ergun cuhadar”
görsel: Basar Sapci

Hiç yorum yok: