30 Ocak 2015 Cuma

Açış Standartları

Fanatizmden barbarlığa bir adımda geçilir.
Diderot
*****
SÜRÜLEŞME
Ergen yaştaki gençlerde görülen bir toplumsal etki var:
‘Balık sürüsü davranışı’.  
Birileri bir şey yaptığı zaman hepsinin onu yapmaya koşuştuğu bir davranış kalıbı. Ancak sürüleşme etkisi yalnız gençlere özgü değildir. Kimi zaman toplumlar da sürüleşir.
Bu davranışı en iyi keşfedenler pazarlamacılar. Gençleri sürü davranışına iten şifreleri çözerler. Bir ayakkabı markası, bir kahve, bir cep telefonu, Facebook, toplu gidilen bir mekan, bir içecek.
Bunlardan birisi bir gençlik tutkusu oluverir, gençler de ‘balık sürüsü’ etkisiyle oraya koşarlar.
O, artık neyse bir ürün değildir, bir ‘kimlik’tir. Pazarlamacı da bundan yararlanır.
Sürüleşme etkisi yalnız gençlere özgü değildir. Kimi zaman toplumlar da sürüleşir.
Neden mi?
*
Sürüleşme ‘ortak kimlik’ kazandırır.
Ortak kimlik, kişiyi bireysel sorumluluktan kurtarır.
Bireysel sorumluluk, taşınması zor bir süreçtir.

Sorgulamaya dayanan zorlu bir süreci göze alacaksınız. Soracaksınız.
Duraksamadan soracaksınız. Tabularınız olmayacak.
Sorularınıza kişisel yanıtlar vereceksiniz. Onaylanmamayı göze alacaksınız.
Bu yanıtların sorumluluğunu üzerinize alacaksınız. Bu sorumluluğun gereklerini yapacaksınız. Bedeli varsa -ki her zaman vardır- ödeyeceksiniz.
Kazancınız ‘özgürlüğünüz’ olacaktır. Özgürlüğün bedeli budur. Oysa, sürünün özgürlüğü yoktur. Ama sürünün kendi başına ödediği bir bedel de yoktur. Elle gelen düğün bayramdır. Bireysel özgürlüğünü isteyenler, sürüleşmeye karşı çıkarlar, bedelini de öderler. Birey olmanın ya da sürüden biri olmanın ayrımı budur.
*
Toplumlar ne zaman sürüleşir?Soru sormaktan korktukları zaman. Soru sormaktan vazgeçtikleri zaman.
Kendi olmanın bedeli ağırlaştığı zaman. Ortak kimlikleri bireysel kimliklerinden daha güçlü olduğu zaman. Bilincin yerine inancı koydukları zaman. Bireysel sorumluluktan vazgeçtikleri zaman. Günümüze bakalım. Toplumların sürüleşme sürecine bakalım.
*
Kapitalist pazar ekonomisi toplumları sürüleştirir.
Uluslararası markalar, uluslararası ürünler, aynı standartta hizmet biçimleri. Tek tipleşme.
İnsanları sürüye katma yöntemleridir. Birey sürüye katılır. Toplum da sürüleşir.
Korkuya dayalı yönetimler de toplumu sürüleştirir.
Nazi Almanya’sı sıradan insanları böyle nazi yapmıştır.
Mussolini İtalya’sı sıradan İtalyanı böyle faşist yapmıştır.
İdeolojisi inanca dayalı sistemler toplumu sürüleştirir. Onlara ortak kimlik kazandırır.
Onları kitlesel gücün bilinçsiz bir parçası yapar. Bütün çağların büyük tehlikesi budur.
*
Çözüm mü?
Bilinçli yetkin birey. Bilince dayalı örgütlü toplum. Birey sorumluluğuna dayalı, ortak değerler demokrasisi. Bilime dayalı toplum yönetimi.
 Dünya ne yazık ki kapitalist küreselleşmeyi göremiyor. Çeşitli eksenlerde inanç toplumları yaratılıyor. Biz görebiliyor muyuz?
Hiç sanmıyorum…
Erdal Atabek
*****
ARALIK, EKSİ ON SEKİZ, SMAALAND

Görürüm karda izini geyiğin, karacanın, tavşanın.
Onlara orada o gece rastlamak isterdim
yoldayken, fakat ay yükseldiğinde
içeri girmeliydim ve çalılıklarından
kürkleri içinde sıçradı onlar ve soludukları buhar
dondu ve gümüş beyazı ışıldadı fosfor misali;
belki ürktüler gece huzurunu bozan
köpek havlamasından, çizme izlerinden değil.
Bu izler henüz silinip gitmedi,
onları mavi görürüm ve düşük ışıkta,
bir dans yerinde gibi, adımdan ve oyundan
her bir ayak basış. Bu refakat senin öpüşlerin gibi
ki senin küçük ayaklarını takip ederim şimdi
nereye gitmek isterlerse, sevincim yanındadır senin.

(“Doğrulanmamış Söylentiler”den, 1992)
Erik Stinus (1934-2009, Danimarka) - Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****

AÇIŞ STANDARTLARI
Renk açışları
A. 12 onör puanı olan bütün ellerle oyun açmak gerekir.
Dağılım veya puanların yerlerinin önemi yoktur. Bu basit prensip pastan gelen ellerin tanımını kolaylaştırır.
B. 11 onör puanı olan dengeli ellerin hepsi ile pas geçmek gerekir.
5-4-2-2 dağılımlı bir eli açmamak için ya 5/4 minör olması veya 5minör/4majör varsa puanların renklerde olmaması gerekir. 4-4-4-1 dağılımlı ellerde eğer singleton pik ise açmamak gerekir. Çünkü açarsak rebid problemi yaşarız.
1Karo – 1Pik
2Trefl rebidinde 4-4 minör olamaz. Bu yüzden 4-4-4-1 ile 1NT rebid etmek gerekir. 11 puan ile 1NT rebid edersek kolayca geleceğimiz 3NT kontratına batma ihtimali yüksek olacaktır. 6’lı rengi olan veya 5/5 olan 11 puanlı elleri her zaman açmak gerekir.
C. 10 onör puanlı ellerle, oyun açmak çok nadir olur. İki renkli veya 6/4 gibi dağılımlarda puanlar renklerdeyken açmak gerekir.
Zon durumunun 1 seviyesinde oyun açıp açmamakta hiçbir etkisi yoktur. Zon durumu preemptive açışlara karar verirken önemlidir. Zonsuzken açışların daha zayıf olabileceğini düşünmek doğru değildir çünkü oyun açmak zona gelmek içindir ve zondayken zon bulmak zonsuzken zon bulmaktan daha önemlidir.
Beşli renkler değerlidir fakat yapılan bir araştırmaya göre V10, V veya D onörü olan beşli renklerin hiçbir ekstra değeri olmadığı ortaya çıkmıştır.
D. 3.pozisyonda sistematik olarak zayıf açış yapmak olasıdır ve çok kullanılır.
Bu açışları normal açışlardan ayırmak için Drury konvansiyonu vardır. Fakat bu konvansiyon sadece majör açıldığında kullanılmaktadır. Ayrıca zayıf açışın iki ortak arasında bilinen bir standartı olmalıdır. Eğer zayıf açtıysanız, cevapçı limitsiz bir deklare verdiğinde pas geçmek zorundasınız. Eğer cevapçı örneğin 1NT ile limite bir cevap vermişse, batacağınız neredeyse kesindir. Bu yüzden açar varmış gibi ikinci renginizi söylemelisiniz. Bu durum, zayıf açanın iki kere konuştuğu tek durumdur.
3.pozisyonda 1Majör açışının minimumu zonsuzken 1 seviyesinde araya girecek el olarak tanımlanır.
3.pozisyonda 1Minör açışının puanı en az 10’dur. Önemli olan majörlerdeki kartlarınızın adedidir. Açtığınız minör rengin iyi olmasının yanı sıra cevapçının konuşmalarına pas geçebilme özelliğinizin olması en önemli kriterdir. 3.pozisyonda ne açarsanız açın ortağın limite olmayan bütün natürel cevaplarına pas geçmek zorundasınız. Aksi takdirde ortağınız sizde normal açar var zannedecektir ve buna göre hareket etmek zorundadır. Diğer bir anlaşma yasal değildir.
E. Zayıf 2 açışları
Zayıf 2 açışı preemptive bir açıştır. Puanlarınızın çoğu renginizde olmalıdır. Defansif gücünüzün olmasının hiçbir yararı yoktur. Örneğin AR altılı bir renk ve yanda değer yokken zayıf 2 açmak yararsızdır. Ortak puanı varsa zon söyleyecektir ve kontratın yanlış taraftan oynanacağı açıktır.
Ayrıca renk orta kalitede iken diğer majörün 3 kart olması çok tehlikelidir. Çünkü bazen ortağı bloke edersiniz. Bu sizin doğru kontratı oynama şansınızı yok edebilecek önemli bir etkendir.
Zon durumunun preemptive açışlarda önemi çok büyüktür. Hiçkimse zondayken preemptive açışı batmak için yapmaz. Zondayken preemptive açış yapan oyuncunun oynama amacı gütmesi gerekir. Bu yüzden zondayken preemptive açışları çok disiplinli olmalıdır.
F. Zayıf 3 açışları
Ortakların açış kuvveti hakkında karar vermeleri gerekir. Zondayken ve zonsuzken minimum açar elleri belirlenmelidir. Fakat yine zondayken bir preemptive açışın kontratı oynama isteği göstermesi gerektiği bilinmelidir.
*5-5 ♣+♠ varken söylemeye değer görülmeyen trefller varken 1♠, geri kalan bütün ellerle 1♣.
*18-19 dengeli ve 4-4 minör ile, renklerin arasında fazla kalite farkı yoksa 1♣ açmak daha uygundur.

1NT açışı
5’li majör varken 1NT açmak doğru olamaz. Özellikle diğer majör ikiliyken. Bir tek durumda mantığa uygundur. O da 3-5-3-2 dağılımdır çünkü eğer 1♥ açılıp 1♠ cevabı gelirse 2♦ rebidi yapmak gerekir ki bu da deklarasyonu sıkıştırabilir.
Yarı dengeli dağılım varken 5-4-2-2 ile eğer 4’lü pik yoksa 1NT açmak gerekir. 6-3-2-2 dağılımlarla ise 6’lı renk çok iyi değilse 1NT açmak doğrudur. Doubletonların birinde puan olmamasının önemi yoktur. Fakat iki doubletonda da puan yoksa 1NT açmak tehlikelidir.

Eğer 15-17 oynanıyorsa, 3.’den ve 4.’den zondayken kötü 15’lerle 1NT açmak doğru değildir. Yine ortak pastan gelirken 4-4 majör ve 15 puanla 1NT açmak doğru değildir çünkü 2Majör kontratı yerine 1NT oynamak zorunda kalınabilir.
“Alain Levy”

27 Ocak 2015 Salı

Zayıf İki Açışlara Müdahale

Vitali Chaconne
****
Düşünmek 
zor bir eylem olduğu içindir ki,
çok az insan bunu başarabilir. 
Henry Ford
*****
görsel: fineartamerica
*****
EMİN İGÜS
Ezginin Günlüğü grubunun kurucularındandır. Opera eğitimi almış, Ruhi Su'nun yönettiği Dostlar Korosu'nda Ruhi Su, Sümeyra Çakır gibi müzisyenlerle birlikte çalışmıştır. Kurulduğu dönemde Ruhi Su Kültür ve Sanat Vakfı'nın yönetiminde yer almış ve Dostlar Korosu'nu devam ettirmiştir. Ezginin Günlüğü'nün kurucularından olup, bu grubun en önemli albümleri arasında sayılan Seni Düşünmek, Sabah Türküsü, Alagözlü Yar, Bahçedeki Sandal ve Ölüdeniz adlı albümlerde vokalist ve besteci olarak yer almıştır.

1990'da gruptan ayrıldıktan sonra çalışmalarını solo olarak yürütmüş, değişik topluluklarla yurt içinde ve dışında birçok konser vermiş, festivallere katılmıştır. 2002 yılında Bu Dünya Bir Pencere adlı bir albüm çıkarmıştır. 2003 yılında Bizim Ninniler adlı albümün müzik yönetmenliğini yapmıştır. Çeşitli albümlerde yönetmenlik ve danışmanlık yapmış, film müzikleri bestelemiştir. Berrak sesi ve türküleri özgün yorumuyla dinleyenlerin hayranlığını kazanmıştır. Çalışmalarını Nazım Hikmet Kültür Merkezi ve Nâzım Hikmet Akademisi bünyesinde sürdürmektedir. Halen çalışmalarına devam eden Nâzım Kumpanya'nın kurucularındandır. Sanatçı aynı zamanda toplumcu duyarlılığıyla, siyasi duruşuyla da dikkat çekmektedir. “vikipedi”
Dut Ağacı
*****
BOZKIR EZGİLERİ
Toprağın da vardır bir kişiliği
Her insanın nasıl bir iklimi varsa.
Bir toprağı anlatmak değil mi ki
Bir insanı anlatmaktır biraz da.
Metin Altıok
****
Köşeyi dönme
Azimli ve kararlı bir adam beş para etmez bir viskinin satışını yaparak, 
başak hasadını bir şekilde engelleyip kendi buğdayını üç dört katı yüksek fiyata satışa çıkararak veya insanların beynini yıkayan reklamlarla dolu ahmakça gazeteler ve dergiler yayımlayarak üç dört milyon kazanabilir ve köşeyi dönebilir.

Bütün bunlar olup biterken soylu yeteneklerini hayata geçirmenin peşinde koşan ya da insanlığın gelişimi için kendi hayatını tehlikeye atan insanlar bir kenarda fakirlik içinde sürünüyor olurlar.
George Bernard Shaw
*****
AU JARDİN
Ey o yücelerdeki siz,
Kehribar renkli çitlerden kobalt geceye
Meyleden siz,
Ben alttayım çam ağaçlarının arasında,
Küçük çam ağaçlarının arasında, duy beni!

“O soytarı bahçeye girdi.”
Girdi mi ki?
Eh, bu şekilde sevmenizin beni
Pek de faydası yok, Hanımefendi;
Çünkü şarkılardan başka verecek şeyim yok.

Sere serpe konmuşum dünya yollarına
Söylemek için hayatın bazen eğlenceli olduğunu,
Ancak iki gün sürmez sazın düzeni,
Nedir ki bundan ötürü de üzülür insan.
Ve bir sevgili sevmiştim bir zaman,
Oradaki Ay’dan da ötelerde,
Bir sevgili sevmiştim bir zaman,
Ve, belki, çok defalar,

Fakat dans etmişti O, pembe fundalıktaki bir pervane gibi.
Ah, biliyorum “başka ahali” kadınlarından farkını,
Ve her şey tamam olacak,
Pazar günleri.

“O soytarı bahçeye girdi.”
Girdi mi ki?
Ezra Pound (1885-1972, ABD) - Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****

RAKİBİN ZAYIF 2 AÇIŞINA ORTAĞINIZ KONTR ATARSA
Rakip 2 KARO (zayıf karolar) açıyor, ortağınız KONTR, eliniz:
♠ AVXX             Zayıf eliniz var ve bunu 2 seviyesinde söyleme olanağına
 XXX                sahipsiniz. 6 puan la 2 Pik demeniz gerekir.
 XX                  
♣ VXXX
***
♠ DXX                6 puanınız var. 3 C diyemezsiniz, çünkü forsing deklare
 VXX                olur. Lebensohl 2 NT diyorsunuz ortağınız da bağımsız
 XX                   bir renk ve çok güçlü bir ele sahip değilse3 C diyor.
♣ DV10XX         Siz de Pas dersiniz.
***
♠ AVXXX           10 puan ve 5 kart S var. Pik 4 kart bile olsa forsing
 XXX                konuşma yapmalı, 3 Pik demelisiniz.
 XX                   
♣ RDX
***
♠ AVXX              10 puan ve 4 + 4 majörünüz var. Hem forsing konuşmalı
 DXXX              hem de majörleri anlatmalısınız, 3 Karo diyorsunuz.
 XX                   Ortağınız sizde majörleri 4 + 4 veya 5 +4 olarak düşünüyor.
♣ RXX                Majörler 5+5 ise ve forsing eliniz varsa 4 Karo diyorsunuz.
                           5-7 puan aralığında ve 4 lü renk D ise (karo keser olmalıdır)
                           önce 2 NT, ortağınızdan gelen 3 C deklaresine de 3NT.
                           Karoları kesen ve 8 puan üstü ellerle (4 lü majör yoksa)
                           direkt 3 NT diyorsunuz.
***
Rakip 2 kör zayıf açıyor, ortağınız kontruna SİZ:
2S: zayıf el, oynamak için. 4, 5 kart olabilir.
3C: 3D : 3S:  forsing. Burada pik kesin 5 kart.
3H: forsing 4 kart S
3NT: 4 lü S yok. Karo keser var. Forsing (8+Puan)
2NT: Lebensohl
***
♠ DVXX              Ortağınız zayıf  2H deklaresine kontr attı. 6 puan ve 4
 XXX                 kart S var. 2 Pik dersiniz. Ortağınız  iyi ele sahipse 3 Pik
 DXX                 der. Hemen 4 S demek gerekir.      
♣ VXX                      
***
♠ XXX                Bu elle 2H kontrunu cezaya çeviremezsiniz. 5 puanınız
 DX                  var ve 4 kart S yok. 3 Karo derseniz forsing olur.
 DVXXX           Lebensohl yapıp 2 NT diyorsunuz, ortağınız
♣ XXX                (çok güçlü ve özel bir eli yoksa) 3 C diyor.
                           3 Karo diyerek, zayıf elinizi ve 4-5 kart karonuzu         
                          gösteriyorsunuz. Ortağınız da pas diyerek deklareler
                          (rakipler devam etmezse) sonlanıyor.
***
♠ RXX                13 puanlı, 5 li trefl olan, pik rengine toleranslı bir el.
 XX                  Treflerimizi anlatırken, forsing de konuşmak gerek.
 AVX                3C minimum 4 kart C ve forsing konuşma anlamı taşıyor.
♣ RDXXX            
***
♠ RXXX             9 puan ve 4 kart pik var. 3 pik dersek, pik 5 kart
 XX                  demek olur. 2 S dersek 9 puanı inkar etmiş oluruz.
 ADX               3 Kör, forsing ve 4 kart kör gösterir.
♣ XXX
***
Rakip 2 PİK zayıf açmışsa ortağın KONT deklaresine  SİZ:
a. Zayıf eliniz varsa, renginizi  NT lebensohl yaparak 3 seviyesinde
gösterebileceksiniz.2NT lebensohl yapıp, ortağınızın 3 C söylemesine Pas,
3 Karo yada 3 Kör deklare etmeniz, sadece oynama isteği göstermektedir.
b. Ortağınızın kontr deklaresine; 3C veya 3D diyerek en az 4 kart ve forsing ele sahip olduğunuzu; 3 Kör diyerek 5 ve fazlası Köre ve forsing bir ele,
3 Pik diyerek de 4 kart Kör, rakibin rengini kesmeyen  forsing konuşma yapan ele sahip olduğunuzu gösterir.      
c. Ortağın kontruna; 2NT deyip, gelen 3 C lebensohl deklaresine 3 Pik demeniz;
Pik keseri, 4 lü Kör ve Forsing bir el demek olmalı.
d. Ortağın kontruna; 2NT ve gelen 3C cevabına 3NT deklare etmeniz, Pik keseri
olan, 4 lü kör ve 5 li minör rengi olmayan forsing bir ele sahip olduğunuz anlamında.          
***
♠ VX                   5li köre sahip 2 puanlı bir el. 2NT lebensohl yapıp,
 XXXXX           gelen 3 C deklaresine 3H diyorsunuz.
 VXX
♣ XXX
***
♠ RX                   12 puanlı güzel bir ele sahipsiniz. Hem forsing deklare
 RDXX              etmeniz, hem 4 kart Kör ve hem de Pik keserini
 AXX                 nasıl anlatırsınız? Önce 2NT lebensohl, gelen 3C
♣ XXX                deklaresine de 3 PİK diyerek elinizi anlatabilirsiniz.                         
“yusuf ziya serifoglu”

25 Ocak 2015 Pazar

Two Over One Briç Sistemi

görsel. pinterest
*****
Dmitri Shostakovich - Waltz No. 2
*****
Terk ettiğin hiç bir şeyi, 
terk ettiğin yerde bulamazsın.
 
O yüzden sakın geri dönme.
İlerlemeye devam et... 
Ts. Eliot
*****
Popüler kültür
Popüler kültür gündelik hayatın içinde kendiliğinden oluşmuyor.
Bu kültürü de oluşturan birileri var: Egemen sınıflar, hakim gruplar...
Pop şarkılarından tutun, tiyatro oyunlarına, gazete haberlerine kadar bütün bunlar belirli çevrelerin önderlerinin yönlendirmeleriyle oluyor.
Popüler kültür denetlenen bir kültürdür.
Ahmet Oktay
*****
YÜZÜN
Eskimiş bir konsolun
Çatlak aynasında durmadan,
Bir buluttur mehtabı inatla kovalayan.
Bir hüznü yansıtan alnının ortasında,
Yüzün müdür acaba yolumu dolaştıran?
Acının bu solgun haritasında,
Kendime yeni duraklar bulduğum.
Ulaştığım ıssız dağ doruklarında
Yüzün müdür hep sorular sorduğum,
Bakışının titrek aydınlığında?
*
Aslında ne bulunur bir gezginin yanında
Kendi yüzünden başka,
Hüzünle bileyen direncini.
Bir suyun ürpermiş aynasında
Apansız gözgöze geldiğim.
Ayakları ayaklarıma bitişik
Kımıltısız bir gövdeyle rüzgârın sildiği.
Bir bulup bir kaybettiğim
Yani bir gezginin hep gittiği,
Senin yüzün benim yüzüm değil mi?
Metin Altıok
*****
TWO OVER ONE (2/1)
Bu sistem SAYC oyun sisteminin üzerine inşa edilmiş ve günümüzde oynanan en iyi briç sistemi olarak yaygınlaşmaya başlamıştır. Two Over One (2/1); bir seviyesindeki oyun açışlarına, cevapçının ilk deklaresinde, sıçramadan iki seviyesinde yeni renk okumasıdır. Bu, cevapçının da en az oyun açacak güçte değerlere sahip olduğunu gösterir ve en az zon forsingidir. Yani genel kural; zondan önce durulmaz, rakip araya girmişse rakip kontursuz oynatılmaz.
Ana konvansiyonu da Forsing Sanzatu'dur. Diğer konuşmalar SAYC ile benzerlik taşır. 2/1 Game Force, sadece birinci veya ikinci pozisyonda 1 seviyesinde oyun açtığımızda ve sonraki rakibin pas geçtiği durumlarda geçerlidir. Yani ortağımız pas'dan gelmemiş olacak ve sonraki oyuncu da araya girmemiş olacaktır. Rakibin direkt araya girişinden sonraki cevapçının 1 üzerine 2 seviyesindeki konuşmaları 2/1 GF değildir. Bundan sonraki konuşmalar yarışsal konuşmalar gurubuna girer ve standart metodlar uygulanır. Keza pas dan gelen ortağın sıçramadan iki seviyesinde yeni renk okuması da, 2/1 GF değildir.
2/1 GF’ nin geçerli olduğu sekanslar şöyledir:
Açıcı
Rakip
Cevapçı
Açıklama
1 ♦
Pas
2 ♣
Sadece 2 cl oyun forsingidir
1 ♥
Pas
2 ♣ / 2 ♦
Okunan renkler oyun forsingidir
1 ♠
Pas
2 ♣ / 2 ♦ / 2 ♥
Okunan renkler oyun forsingidir
Yukarıda cevapçının vermiş olduğu deklareler 2/1 oyun forsingidir ve en az oyun açacak güçte değerlere sahip el gösterir.
1 ♣ açışı üzerine 2 seviyesinde yeni renk okumak 2/1 sekansı değildir.
Cevapçının 2 seviyesinde konuştuğu renk en az 5 adet olmak zorundadır. Ancak 2 ♣ cevaplarında böyle bir zorunluluk yoktur, ♣ sayısı daha az olabilir, bu durum alert edilmelidir.
Oyun sisteminin başlıca özellikleri
A.Genelde 5 + kartlı major koz varsa bunun ile oyun açılır, eşit sayıda ( 5 ♥/ 5 ♠gibi) major koz varsa pahalı olan ♠ koz ile oyun açılır. (12 - 19 puan)
B. En az 5 adet majör yoksa minörlerden uzun olanı ile açıyoruz. Eşitlik halinde pahalı renk olan karo ile açıyoruz. Ancak 3–3 minör eşitliğinde karo ile değil, trefli ile açıyoruz. Karo açışlarımızdaki kart sayısı genellikle en az dört adettir. Ancak 4–4–3–2 dağılımda 5‟li majörümüz olmadığından, minörlerden uzun olanı ile yani 3‟lü karo ile açıyoruz. Sadece bu dağılımda karomuz en az 4‟lü olamıyor.
♠ K 10 7 4 ♥ A V 9 2 ♦ K J 7 ♣ V 7
Açıcı
Rakip
Cevapçı
1 ♦
Pas
2 ?
C.5 li Majör ve 6 lı minörle genel kuralımız; majörle açıp okuma fırsatı olduğunda minörümüzü tekrarlıyoruz. Ancak, şilem ilgisi olan bazı ellerle minörle açıp majörümüzü tekrarlayabiliriz.
D.Oyun açışlarımız dengeli ellerle 1 NT = 15 - 17 puan, 2 NT = 20 - 22 puan, 2 ♣ = 23 + puan, 3 NT = 25 + puan. Dengesiz ellerle multy 2 ♦ güçlü açılışı yapılır.
E. 1 major açışları üzerine 2 seviyesinde sıçramasız yeni bir renk konuşması oyun forsingidir, zona kadar pas geçilmez.
Açıcı
Cevapçı
1 ♥
2 ♣
F. Major açışlarında pastan gelen ortağın 1 NT konuşması 1 tur için forsingdir (6-11 puan)
Cevapçı
Rakip
Açıcı
Rakip
Pas
Pas
1 ♥/1 ♠
?
1 NT



G.Minör açılışlarında cevapçının 1 seviyesindeki ilk tur konuşmasının ardından ikinci turda değişik bir renk okuması natureldir ve forsingtir.
Açıcı
Rakip
Cevapçı
Rakip
1 ♣
Pas
1 ♦
Pas
1 NT
Pas
2 ♥

“bricdostları.com”

24 Ocak 2015 Cumartesi

Forsing Pas

görsel: googleimages
*****
FAZIL SAY - BALLAD NO 2 : "KUMRU" For Piano
http://www.youtube.com/watch?v=-cLBXmaopT8
*****
İnsanlar, bize zarar verdikleri için değil; yaptıkları haksızlıklarla ruhumuzun ışığını söndürüp içimizdeki saldırganlığın ortaya çıkmasına sebep oldukları için tehlikelidir. 'Spinoza'
*****
Kalbinde yeşil bir dal bulundurursan şakıyan kuşlar gelir. 'Çin sözü'
*****
Sanatçı
Sanatçı gerçekliği sanatın araçlarıyla bilinç düzeyinde algılatır. Başka zaman bir yığın, bir kaos havasında bizi etkileyen tek tek bölümlerin tüm aşamalarını bilinç düzeyinde yansıtır. Normal olarak neden etkileneceğimiz rastlantıya bağlıdır. Ama sanatçı bu durumu rastlantı olmaktan çıkarır. Artık ortada sanatçının yaratısı vardır ve bizler de bu sanatçının istenciyle belli bir ögenin bilincine varırız.  'Anna Seghers'
*****
GİDİŞ
Ve yüzleri solgundu
Ve durmuştu ağlamaları
Tertemiz taçyaprakları ile kar gibi
Ya da ellerin gibi öpücüklerimin üzerinde
Dökülüyordu sonbahar yaprakları
GUILLAUME APOLLINAIRE, Türkçesi: Gertrude Durusoy – Ahmet Necdet
 *****
FORCING PAS
Forcing pas olabilmesi için aşağıdaki şartların gerçekleşmesi gerekir:

1) FG konuşmalarından sonra
2) Davet konuşması kabul edildikten sonra
3) Rekabette 4 seviyesinde yeni renk veya DBL
4) 2.1 Durumda 5 seviyesinde rakipler preempt yaptıklarında
*
Yukarıdakiler gerçekleştiğinde:
PAS:  DBL’ a transfer. Ceza veya iyi el rakip renkte kontrol
DBL:  İyi el rakip, renkte kontrol yok
BID DBL:  istemeyen oynama arzusu
Yeni renk: 2 Renkli iyi el rakip renkte kontrol yok.
“politikbric”
**
FORSİNG PAS 
Edwin Kantar' ın “The Forcing Pass” kitabından özetleyerek çeviren:
Dr. Mete F. Toppare

Herkes konuşmakta ama puanlar partnerinizle sizde gibi gözükmektedir. Şimdi sağınızdan bir deklare yapılmıştır, ne yapacağınıza tam olarak karar verememektesiniz. Kontur atabilir veya kararı partnerinize bırakabilirsiniz, bu durumda kararı partnere bırakmak daha uygun olabilir, belki de kırk yılda bir doğru deklareyi verebilecektir. Ancak bir dakika, pas geçerseniz partneriniz bu pasın forsing olup olmayacağını bilemeyebilir. Bu durumu daha önce konuşmuş muydunuz?
*
Hangi durumlarda pasınız kuvvet gösterisi olup nihai kontratı tayin etmek için tam olarak karar veremediğinizi gösterecek, hangi durumlarda ise sadece konuşmalardan çekilme anlamını verecektir?
*
Açıcı ve cevapçının Forsing Pas Sekansları

1. Partnerlik zon forsingi yapan bir konuşma yapmışsa, ya siz eli oynarsınız veya karşı taraf konturlu oynar.
2. Davet konuşması kabul edilmişse zon forsingi durumu olduğundan pas forsingdir.
3. Rakibin preemptif dekleresinden (veya overcal) sonra zon söylemişsek sonraki tüm paslarımız forsingdir.
*
Ancak a) yeni bir renkte ortak zon söylemişse b) zon söyleyerek(ör 4H) rakip tarafından preempt yapılmışsa--istisnai durum: biz zondayız, karşı taraf değil--c)1H (veya 1S) deklaresinden sonra preempt yapılmışsa cevapçı cue-bid yapabilecekken zona sıçramışsa açıcının pası forsing sayılmaz.
*
Batı   Kuzey  Doğu  Güney
1 H      1S        4H     4S
Pas(?)
Doğu cue-bid yapabilecekken zona sıçradığı için pas forsing değildir.
Aşağıdaki konuşmada pas forsing midir? (iki taraf da zonsuz)
Batı   Kuzey Doğu Güney
2 H*     4S      5H     Pas?
(*zayıf)
Rakibin preemptif dekleresinden sonra zon söyledik, tüm paslarımız forsingdir.
Eller şöyleydi:
S. ARQ1098
H. 2
D. RQ1092
C. Q
“politikbriç”
*
Forsing Pass: Ortağı konuşmalara devam etmeye davet eden pas konuşmasıdır. "profesyonel briç"

22 Ocak 2015 Perşembe

İngberman

görsel: flickr
*****
Valse Lente, Op.33 ~ Oskar Merikanto
*****
Belirlediğiniz yolun sonuna ulaşacak kadar sabırlı mısınız?
Posta pullarının gideceği yere varana kadar mektuba yapışıp kalmasından ötürü çok değerli olduğu söylenir.
Posta pulu gibi olun ve başladığınız işi bitirin.
Albert Eistein
*****
ÖFKENİZİ  İÇİNİZE ATMAK ZARARLI MI?   
Kızgın mısınız? Öfkenizi göstermenin, yastık yumruklamanın sizi rahatlattığına mı inanıyorsunuz? Araştırmalar tam da böyle olmadığını söylüyor.

Sağlığınız açısından öfkenizi bastırmamanız gerektiği yönünde nasihatlerle çok karşılaşmışsınızdır. Öfke bastırmanın vücudunuz için zararlı olduğuna, kalp sorunlarına, en azından mide ülserine yol açacağına inanılır. Öfkenin kontrol edilmesi konusunda yapılan araştırmalar ne sunuyor bize?

Ülser konusunu ele alırsak, öfkelendiğinizde ister odanın içinde dört dönün ister bir köşede içten içe kaynayın yine ülseriniz olabilir. Stresin etkileyici bir faktör olduğu düşünülse de, öfkenizi göstermenize ya da bastırmanıza bağlı olduğuna dair net bir veri bulunmuyor. Artık birçok ülsere Helicobacter pylori adlı bir bakterinin ya da uzun dönemli kortizonsuz iltihap ilaç kullanımının yol açtığı biliniyor.

Kalp hastalıkları bakımından ise veriler çok daha karmaşık. 2000 yılında Kuzey Carolina Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmada, öfkelenme eğiliminin güçlü olduğunu belirten 13 bin hasta birkaç yıl sonra yeniden inceleniyor. Bu hastaların tansiyonları normal olmakla beraber, sık sık öfkeden gözü karardığını söyleyenlerde, kalp krizi riskinin gelecek yıllarda üç kat arttığı sonucuna varıldı. Fakat Doğu Londra Üniversitesi’nden Mark McDermott ise öfkelerini açığa vuranlarda kalp hastalıklarına daha sık rastlandığını açıklıyordu.

Öfkenizi gösterin
Bu anlaşılır bir durum olabilir; çünkü bazı psikolojik mekanizmaların öfke sergilemek için kullanılmasının sorun yarattığı biliniyor. Öfkelendiğinizde yüzünüz kızarır, çeneniz kilitlenir, kalbiniz de hızla çarpmaya başlayarak kavgaya ya da kaçmaya hazır hale gelir. Fazladan enerjiye ihtiyaç duyabilirsiniz diye vücudunuz yumuşak kaslardan yağ çekerek hazırlık yapar. Bu yağ asitleri kullanılmadığında damar çeperlerine yapışır; böylece kalp hastalıkları için risk haline gelir.
Tansiyonunuzun her fırlayışında, atardamarlarda küçük yara dokuları oluşur ve bunlar da kalp hastalıklarına katkıda bulunabilir. Bu olayların sık tekrarlanması halinde, üstelik kişide kalp ve damar hastalıkları da varsa tehlikeli olabilir. Ani tansiyon yükselmelerinde damar çeperlerindeki yağ birikintisi kopup damardaki kan akışını durdurabilir. Bu şekilde kalbe kan akışı durduğunda kalp krizi, beyne kan akışı durduğunda ise inme tehlikesi söz konusu olur.
Fakat diğer araştırmalarda öfke ile kalp hastalıkları arasında bir bağlantı bulunamadığı gibi, tansiyon hastalarının öfkelerini bastırmasının daha olası olduğuna dair veriye de rastlanmamıştır. Araştırmalarda kalp hastalıkları ve öfke ifadesinin ölçümü için öyle farklı yöntemler kullanılır ki kıyaslama yapması zordur.

Bu soruna açıklık getirmek amacıyla İsrailli araştırmacı Giora Keinan sadece insanların ne kadar sık öfkelendiğini değil öfkenin dozunu da inceledi. Vardığı sonuç şu oldu: En iyisi kendinizi net olarak ifade edecek şekilde çok öfkelenmek, ama bunu sık sık yapmamaktır. Keinan, bu şekilde stresin azaldığı, bağışıklık sisteminin güçlendiği ve daha sağlıklı olunduğu sonucuna vardı.

Önemli olan bir diğer etken de öfkenizi nasıl ifade ettiğiniz. Kanada’da yapılan bir araştırmada, tesadüfi seçilen 785 yetişkin on yıl boyunca takip altında tutuluyor ve şu sonuca varılıyor: Öfkesini yapıcı bir şekilde ve bir şeyin yapılması için ifade eden erkeklerin kalp hastalıkları riski azalıyor. Kadınlarda ise fark görülmüyor. Fakat hem kadınlarda hem de erkeklerde, kendilerini haklı çıkarmak için başkalarını suçlama yolunu tutanlar daha fazla kalp hastalığıyla yüz yüze geliyor.

Sonuç ne?
Araştırmalar net bir sonuç vermese de öfkemizi boşaltmak, biraz rahatlama olanağı sağlayacak ve iyi gelecektir diyebilir miyiz peki?
Bazı terapistler insanlara yumruklaması için yastık uzatır, ama bu her zaman iyi bir yöntem olmayabilir. Aslında bu öfke duygusunu daha da arttırır. Bir araştırmada, denekler, yazdıkları bir makale hakkında “gördüğüm en kötü yazıydı” türünden aşağılayıcı bir şekilde eleştiriye tabi tutulmuş. Sonra bunların yarısına, yumruklayıp öfkelerini boşaltmaları için birer yastık uzatılmış. Bunun işe yaradığını söylemişler. Fakat daha sonra rakiplerinden birini yüksek sese maruz bırakma şansı verildiğinde, diğer gruptakilerden daha yüksek ses kullandıkları görülmüş. Böylece yumruklama işinin onları sakinleştirmek yerine daha saldırgan kıldığı sonucuna varılmış.
Aynı araştırmacılar, denekleri ayrıca duygu hallerini bir saatliğine donduracak bir ilaç verildiği konusunda ikna edilmiş. Bu kişiler daha sonra sinirlendirildiğinde çok daha azı yastık yumruklama yöntemine başvurmuş. Araştırmacılar buradan şu sonuca varmış: Kendimizi daha iyi hissedeceğimiz inancıyla bu tür yöntemlere başvuruyoruz aslında.

O halde bütün bunlardan ne sonuç çıkarabiliriz?
Öfkenizi içinizde tutmanın size pek bir zararı olmaz;
arada bir patlamak da iyi olabilir;
önemli olan öfkelenmek değil, ne şekilde ve hangi sıklıkta öfkelendiğinizdir.

*****
EKİM’DE GELİNCİKLER

Bu sabah böylesi etekleri güneş bulutları bile sunamazdı.
Ne de paltosunun arasından öyle muazzam çiçeklenen
Kırmızı kalbiyle ambulanstaki o kadın –

Bir armağan, bir sevda armağanı
Mutlak istenmemiştir
Bir gök tarafından,

Solgun ve yalazlanarak
Tutuşturur karbonmonoksitlerini, gözlerde
Donuklaşıp durdurulur melon şapkalar altında.

Ah Tanrım, neyim ben
Ki bu geç ağızlar çığlıkla açılır
Bir ayaz ormanda, belemirlerin şafağında.
1962 - Sylvia Plath (1932-1963, ABD) - Çeviren: İsmail Haydar Akso

*****
İNGBERMAN

Chicago ve Northwestern üniversitelerinde matematik hocalığı yapan Monroe INGBERMAN tarafından geliştirilen bu konvansiyon açanın reverse yapmasından sonraki konuşmalarda en uygun kontratı bulmaya yardımcı olmaktadır.

ortak …  siz
1karo… 1pik
2kör
Ortak en az 17 puan ile reverse konuşması yapmış ve aynı zamanda karolarının körlerinden daha uzun olduğunu göstermiştir.
Buraya kadar güzel, 2 kör konuşması forsing bir konuşma mıdır?
Eskilerde hayır cevabı verilirken günümüzde bu konuşma en az bir tur forsing olarak kabul edilmektedir. Sizden iki seviyesinde bir cevap gelseydi bire iki zon forsingi sistemi oynamanıza bakılmaksızın, açanın reverse konuşması zon-forsing olarak kabul edilecekti.
*
Cevapçının bundan sonraki hangi konuşmaları forsingdir?
Bu konuda uygulanan genel bir anlaşma yoktur ve yeni bir ortaklık kurulurken konuşulması gereken önemli hususlardandır. Ingberman konvansiyonu oynayarak hangi konuşmaların forsing olup olmadığını öğrenirsiniz.
Yukarıda verilen konuşmalara siz cevapçı olarak 2 Nt derseniz bu Ingberman konvansiyonu demektir.
Zayıf bir el gösterir ve daha yukarılara çıkmadan uygun bir yerde duralım demek ister. Aynı zamanda açan ortağa 3 trefl demesini ve sizin konuşmanıza pas geçmesini ister.
*
ortak…….siz                            ortak …  siz
xx     …… ADxx                       1karo … 1pik
ADxx  …  Vxx                          2kör …   2Nt
ARxxx … xxx                           3trefl … 3karo
Ax   ……  Txx                           pas
Cevapçı olarak zayıf bir elle ortağın reverse konuşmasına 2 Nt diyerek Ingberman konvansiyonunu uyguluyorsunuz ve ortaktan 3 trefl demesini istiyorsunuz. Gelen 3 trefl cevabına da 3 karo tercih konuşması yaparak ortağa elinizin zayıf olduğunu gösteriyorsunuz. Ortağınız da elini yeniden değerlendirerek bu zayıf konuşmaya devam edebilecek kuvveti elinde görmeyerek pas geçiyor. Cevapçı olarak sizin elinizde ilaveten Dxx karolar olsaydı 2 Nt yerine hemen 3 karo diyerek elinizin zon oynamaya hazır olduğunu belirtecektiniz.

Unutulamamalıdır ki açanın iki seviyesinde bir cevaba reverse yapması zon forsingi olduğu için cevapçının 2 Nt deklaresi Ingberman olmayıp natüreldir, konuşulmamış renk olan karodan en az bir durdurucu gösterir.(1Kör>2Trefl>2 pik>2Nt)
Açan ve reverse konuşması yapan ortağın elinde 19 Hcp varsa, Ingberman yapan cevapçının isteği olan 3 trefl yerine başka bir konuşma yapar (aynen bazı transfer konuşmalarında ki transfer kırma gibi) ve elinin kuvvetini gösterir.

ortak…….siz                            ortak …  siz
x       . ….. RVxx                       1trefl…  1pik
ARxx ….   Txx                          2kör …. 2Nt
RVx ……  Dxx                          3Nt
ARV9x ….xxx

Ortağınız 3 trefl deseydi cevapçı olarak tercihiniz pas olacaktı.
*
Cevapçının kuvvetli eliyle konuşması:

ortak…….siz                            ortak …  siz
x      ……. RT9x                        1karo … 1pik
ADxx ….. RVxx                        2kör …   3kör
ARDxxx ..xx                             4karo … 5trefl
Dx   …….Ax                              6kör  …  pas

Cevapçı olarak siz kötü bir 6 puanınız olsa dört adet köre rağmen 2 Nt diyecektiniz ve gelen 3 trefl konuşmasına 3 kör diyerek oyunu kapatmak isteyecektiniz. Oysa burada verilen 3 kör deklaresi forsing olup açanın 4 karo kontroluna 5 trefl cue-bidle cevaplandırıyorsunuz. Açanın da merakı sizdeki trefl kontrolu olduğu için 6 kör diyor.
*
Ingberman konvansiyonunda cevapçının açanın renklerinden birini tercih etmesi forsingdir. Aynı şekilde cevapçının sıçrayarak kendi rengini konuşması yine forsingdir:
ortak …. Siz
1karo …  1pik
2kör   …  3pik
*
Her konvansiyon natürel konuşmalarda bir konuşmanın yerini alabilir ve sizi natürel konuşmaktan men edebilir. Ingberman oynarken de 2 Nt konvansiyon konuşması olduğu için natürel 2 Nt yerine ne konuşabiliriz?

ortak…….siz                            ortak …  siz
Ax   ……. DVx                          1trefl … 1kör
TX ……..  Rxxx                         2karo … ?
AVTx …   xxx
ARVxx …Txx

Natürel oynasanız 2 Nt diyecektiniz. Ingberman oynarken de 2 Nt deyin. Zon yapacak bir eliniz olmadığını görüyorsunuz ve gelecek 3 trefle pas geçeceksiniz.Nadir olmakla beraber elinizde ikili trefl ile de aynı konuşacaksınız. Cevapçının kendi rengini tekrar etmesinin 'non-forcing' oynadığınızı ve yukardaki elde trefl ikili ve kör beşli ise 2 Kör diyeceğinizi unutmayın.
Ayrıca yukarda ki ele birkaç puan eklerseniz zon yapabileceğinizi düşünerek önce
2 Nt > 3 Trf > konuşmasını 3 Nt ile sonuçlandırabilirsiniz. Eğer konuşulmamış trefl renginde durdurucunuz varsa hemen 3 Nt deklare edebilirsiniz.
ÖZET
A. Açanın bir seviyesindeki cevaba reverse yapması bir tur için forsingdir. Cevapçının iki cevap şıkkı vardır:
a) Zayıf elle kendi rengini 2 seviyesinde tekrar etmek veya 2 Nt (Ingberman) konuşmak
b) Bütün diğer konuşmalar zon forsingidir.
B. Eğer cevapçı 2 Nt demişse açanın 3 Trefl demesi istenir. Açan reverse konuşmasını minimum seviyede yapmış ise 3 trefl der, aksi halde diğer konuşmalar kuvvet gösterir.
C. 3 Trefl konuşmasından sonraki cevapçının deklaresi 'sign-off'  kabul edilir. Açan halen ekstra değerli bir el ile konuşmasına devam edebilir.
D. Cevapçı ortağın reverse konuşmasından sonra, konuşulmamış dördüncü renkte iyi durdurucuları varsa el değerlendirmesi ile 3 Nt diyebilir. Durdurucularına güvenmiyorsa önce 2 Nt sonra 3 Nt diyebilir.
****
AYRINTI İÇİN