Rachmaninoff Prelude op. 23 No 5
*****
Ruhunu kaybeden.
dünyayı kazansa ne çıkar.
Victor Hugo
*****
DOST BİRİKTİRMEK
İnsan, biriktiren varlık...
Şan şöhret biriktiriyor...
Süper zenginse boğazda villa biriktiriyor. Tablo biriktiriyor.
Repoda para, kasalarda naftalin kokulu döviz, antika biriktiriyor.
Gençse plak, kaset, cd biriktiriyor.
Yorgun bir ihtiyarsa namaz niyaz biriktiriyor.
*
Bazıları da Kuledibi'nde Çukurcuma'ya, Üsküdar'da Eskiciler Çarşısı'na,
Unkapanı'nda Horhor'a gidip; antika lambalar, cam şişeler, eski koltuklar,
tesbihler, tombaklar biriktiriyor.
Alimse kitap biriktiriyor.
Cahilse kin biriktiriyor...
Dost biriktirmeyi içimizde kaç kişi deniyor?
İnsan birçok kişiyle mükemmel dost olamaz, tıpkı aynı zamanda birçok kişiye
aşık olamayacağı gibi...
Fakat cinnete düştük. Dost biriktirmeyi unuttuk.
Ebru Esin, Denizce
*****
CAZ
Doğaçlama çalan bir
caz grubu, açık şekilde bir senfoni orkestrasından farklıdır çünkü genel
olarak her üye kendisini, istediği gibi özgürce ifade eder. Fakat bunu diğer
müzisyenlerin kendilerini ifade etme performanslarını kavrayıcı bir
duyarlılıkla gerçekleştirir.
Biçimlendirdikleri
karmaşık uyum, ortak bir partisyona dayanarak çalmaktan değil, her müzisyene
ait özgür müzikal ifadenin diğerlerinin özgür ifadesi için de bir kaynak
oluşturmasından gelir. Her bir çalgıcı müzikal olarak daha belagatli ve
etkileyici hale gelirken diğer müzisyenler bundan feyiz alarak daha yükseklere
çıkmaya sevk edilir.
Burada özgürlük ile
" bütünün çıkarı " arasında bir çelişki yoktur, ama görüntü bütüncül
olanın tersidir. Her çalgıcı " bir bütüne " katkıda bulunsa da bunu
ketum bir fedakarlıkla değil, yalnızca kendini ifade ederek yapar.
Kendini
gerçekleştirme vardır ama yalnızca müziğin bütünlüğünde kendini kaybetme
yoluyla.
Başarı vardır ama bu,
kibirli bir başarı konusu değildir. Aksine başarı, yani müziğin kendisi,
müzisyenler arasındaki ilişkinin bir dolayımı olma vazifesi görür. Hem bu
sanatsal nitelikten elde edilen bir haz vardır hem de yetenekler özgürce
gerçekleştirildiği için serpilip gelişme duygusu içinde mutluluk.
Terry Eagleton - Hayatın Anlamı
“bisgen.blogspot’ a
teşekkürler”
*****
BEYAZ BİR
GÜL
Kırmızı gül arzuyu
fısıldar,
Ve beyaz gül aşkı soluklar;
Ah, kırmızı gül bir şahindir,
Ve beyaz gül bir güvercindir.
Ama ben sana krema-beyazı bir gül goncası yollarım
Bir kızartıyla üstünde petal uçlarının,
Çünkü en arı ve en tatlı aşkın
Bir öpüşme arzusu vardır dudaklarının
J B O'Reilly
Çeviren: Vehbi Taşar
*****
ÇIKIŞ VE
SİNYALLER
Koza 3. ya da 5.
büyük çıkıyoruz.
10 ya da 12 kuralı
uygulanır.(3. de 12 ve 5. de 10 kuralı uygula)
NT lere 4. büyük
çıkıyoruz. (11 KURALI)
1- iki boştan
Daima en büyük kart
çıkılır.
2- üç boştan
A. Ortağın rengi ise:
En küçük. Eğer ortağa
tutuş vermişsek ve elimize o renkten onör yoksa en büyük.
B. NT lere
Ortağın rengi ise
sayıyla.(3 boştan 3.yü çıkıyoruz)
Axx, Dxx , Kxx , Vxx den
ortağın rengi ise küçük, ortağa çıkmak düşüncesi ile çıkıyorsak NT ye 2. büyük çıkıyoruz.
3 sekans: Sekans renkten sekans başı çıkılır...
Sekans en az 10 lu
ile başlamalıdır.
876 sekans değildir.
Bu gibi renkleri yine 3 boş gibi çıkıyoruz.
NT için sekans : Peş
peşe 3 onör olmalıdır. DV10xx
KOZ için sekans: Peş
peşe 2 onör olmalıdır. DVxxx
iç sekans:
KOZA :İç sekans başı
A D V
, A V 10,
A 10 9,
K V 10,
K 10 9
, D 10 9
NT ye : KANTAR
A D V ,
AV10, A109, KV10, K109 ,
D109
genel
kurallar
1. RD109’
dan D atak edilir. (Partner Dama, Vxx gibi bir kombinasyondan Valeyi vermeli.
V10xx gibi bir kombinasyonda ise küçük vermelidir.)
2. RDVx’
den R atak edilir. Vale ile devam edilerek dizi tarif edilir.
3. RD10x’
den Rua veya Dam, yerine ve duruma göre atak edilebilir.
4. RDV’
den R,D,V dizisiyle devam edilir. Vale oynandığında renk bitmiştir.
5. RDV10’
dan R,V,D,10 dizisiyle devam edilir.
6. RDx’
den R,D,x dizisiyle devam edilir.
7. AR’
dan önce R, sonra A oynanır.
8. RD’
dan önce D, sonra R oynanır.
9. DV10x
ve DV109’ dan D atak edilir ve 10’lu devam edilir.
10. DV10’
dan D,V,10 dizisiyle devam edilir.
11. DV9x’
den D atak edilir.
12. V108x
veya V109x’den V atak edilir.
13. Karışık
dizilerde 3. veya 5. büyük atak edilir.
(Oyun içinde kalan kart sayısı üzerinden 3. veya 5. büyük oynanır.)
14. 976,
532, 1086, 752 gibi dizilerden sayı ile çıkmak yararlı olabilir.
15. 86,
75, 106 gibi dizilerden önce büyük çıkmak yararlı olabilir.
16. DVx,
V10x gibi dizilerden önce büyük atak etmek uygun olabilir.
17. AV10x,
RV10x, R109x, A109x, AV10, RV10, R109,
A109 gibi dizilerden
işaretli kartlar atak edilir. 10’lu veya 9’lu üstünde sıfır veya iki onör vaat
eder. Vale üstünde onör vaat etmez. Bu ataklar oyun içerisinde aynen uygulanır.
18. Onör
altından atak etmek gerekiyorsa en küçüğün, bir büyüğü ile atak etmelidir.
NT
kontratlarına çıkış için kurallar
1. Eğer hiç renk konuşulmamışsa (1NT-3NT) kontr pik atağı ister.
2. Eğer bizim taraf hiç konuşmamışsa kontr yerin ilk renginin atak edilmesini ister.
3. Eğer bizim taraf bir renk konuşmuşsa;
Kontru atan rengi
konuşanın ortağı ise ortaktan konuştuğu rengi çıkmasını ister
Kontru atan rengi
konuşan ise, ortağına kozumun dışında bir renk çık demektedir. (Kontur
atılmasaydı ortak zaten bu rengi çıkacaktı kontur başka renk çık anlamını
taşır)
4. Eğer
bizim taraf iki renk konuşmuşsa kontr:
Atak sırası kendinde
olanın söylemiş olduğu rengin atak edilmesini ister. Yani ortaktan kendi
rengini çıkmasını istiyoruz.
5. Eğer rakipler stayman yaparak 3NT’ye gelmişlerse kontr; KONUŞULMAYAN MİNÖRÜN atak
edilmesini ister. (Normal staymandan sonra karo atağı, eğer rakipler 2karoforsing
stayman oynuyorlarsa trefl atağı) Literatürdeki adı Fisher
kontru.
Tabii bütün bu
kontrlar ortaklık anlaşmanıza bağlıdır. Bazı kontrların anlamını
değiştirebilirsiniz veya hiç kullanmayabilirsiniz. Önemli olan bu konuda
ortaklar arası bir anlaşmanın mevcut olması ve biriniz kontr dediğinde
diğerinin belirsizlik içinde ne atak edeceğine karar veremeyip bunalmaması ve
daha önemlisi yanlış seçimle orijinalde batan bir kontratı hem de kontrlu yapar
duruma getirmemesidir.
NE ZAMAN
KOZ ÇIKMALI?
1. Dummy’nin
çaka değerleri varsa koz atak edin.
Örneğin: 1Kör – 1Pik
2Trefl - Pas
Dummy’nin muhtemel
elleri:
a-)Pik. RV876 … Kör. 7 …Karo. R862 … Trefl. V73
b-)Pik. V962 …. Kör. 84 ...Karo. R5 … TreflDV42 şeklindedir
2. Rakipler
bir renge preferans vermişlerse koz atak edin.
a-) 1Kör –
1Pik
b-) 1Pik -1SA*
c-) 1Pik - 1SA*
2Trefl –
2Kör 2Trefl-
2 Pik
2Kör –
2Pik
Pas.
Pas
Pas
*
Forsing
*Forsing
Bu sekanslarda
cevapçı açanın ilk rengine preferans vermiştir.
3. Rakipler
konuşurken, ellerini gösterirken yeterli kuvvete sahipse koz çıkın.
a-) 1Pik – 2Trefl
b-) 1Pik – 2Karo
2Karo –
2Pik 2Pik
- 2SA
?
3Kör –3Pik
?
Standart oyuncular
ilk 11puan ve pik fiti gösterirler. Bire iki forsing
sisteminde ise bu zona kadar forsingtir.
İkinci sekansta
cevapçı iki tane Pik gösteriyor. Körü 2’li veya 3’lü
olabilir.
4. Partner Take-out kontrunuza PAS geçtiğinde koz atak edin. Sağınız 1pik açar siz kontr dediniz ve herkes pas
geçti.Pik.5 …Kör. RV75…. Karo. ARV3… Trefl. R982 gibi bir elle pikinizi
atak edin.
5. Rakiplerin
konvansiyonel konuşmalarından sonra;
batı
kuzey
doğu
güney
1Karo 2Karo* Pas 2Kör
* Michaels
Cue-Bid
batı
kuzey
doğu güney
1Pik 2SA* Pas 3Karo
* Unusual
Cue-Bid
6. Diğer çıkışlar tehlikeli ise koz atak
edin.
**
APEL : Deklerasyon nasıl ki doğru bir kontrata varmanın iletişim
aracı ise “Apel” de yer oyunununda rakipten en çok löve almanın iletişim
aracıdır. İletişimde 3 temel unsur vardır;
A – İleti Kaynağı
B – İleti Kanalı
C – Alıcı
Bunlardan birinde
sorun varsa iletişim gerçekleşemez.
Örneğin:
A = Nereye gidiyorsun
B = Havalarda Soğudu
A = Orada ne yapacaksın
B =
Kar gelir artık bunun arkasından
Bunun briçteki
uyarlaması şöyle olur.
A karo K yı çeker = A ya da D sende mi?
B küçük verir = bu bende tek sayıda
Burada bir iletişim
sorunu vardır..Sağlıklı bir iletişim için kaynaktan çıkan ileti ile alıcının
aldığı ve cevapladığı ileti aynı olmalıdır.
İyi bir partnerliğin bu tür“iletişim kazaları” yaşamaması gerekir.
Ortak bir renk
çıktığında ya da rakip bir rengi oynarken ortağa bilgi olarak verebileceğimiz 3
temel ileti vardır;
1 – Cesaret
2 – Sayı
3 – Preferans
Ancak yaşamda olduğu
gibi briçte de öncelikler vardır. Ortak bir rengi çıktığında önceliğimiz o
renge ait sorunları çözmektir à CESARET (vermek ya da kırmak)
a. Sekans çıkışında sekansı tamamlayan
alt yada üst bir onör varsa (Ortak D çıktı ise K yada V ile )
b. Çaka durumu varsa
c. Herhangi bir nedenle (isteyecek daha
cazip bir renk yoksa vs.) rengin oynanması isteniyorsa CESARET verilir.
Cesaretin anlamı
yoksa:
Bu renk bende tek ya da
çift sayıda… SAYI
Eğer deklerasyondan
yada yer açıldığında yerdeki kartların sayı ve onör dağılımından ortağın
bu soruların cevabını gördüğünü düşünüyorsak, o zaman gündemimize yeni bir
renge ait bilgilendirmeyi alabiliriz … PREFERANS
KURALLAR
1 – Partnerin bir renkten ilk oynadığı karta cesaret verici
ya da kırıcı apel verilir.
DİKKAT: Cesaret kırmanın anlamı bende bu renkten
alıcı yok demek değildir. Parnerin o an bizim için daha cazip bir kartı oynaması
için de cesaret kırabiliriz.
2 – Bir
rengi ilk oynayan rakip ise SAYI verilir. Eğer herhangi bir nedenle
(Onör oynadığımızdan vs.) o rengin sayısını verememişsek 2. turda kalanın sayısı
verilir.
Önce küçük sonra
büyük = TEK SAYIDA
Önce büyük sonra
küçük = ÇİFT SAYIDA
DİKKAT: Eğer 2 den fazla ve çift sayıda karta
sahipsek verebileceğimiz en büyük kartı vermeliyiz ki ortak net olarak çift
kart olduğunu görebilsin.
3- Defoslarda ROMEN defosu kullanıyoruz...
TEK sayılı kart yenirse
= O rengin kendisini istiyor
KÜÇÜK ÇİFT sayılı kart yenirse = Dışarıda kalan renklerin küçüğü
BÜYÜK ÇİFT sayılı kart yenirse = Dışarıda kalan renklerin büyüğü
DİKKAT: Büyüklük, küçüklük izafidir.
4 – Kozda ters sayı veriyoruz...
Önce küçük sonra büyük = ÇİFT SAYIDA
Önce büyük sonra küçük = TEK SAYIDA
5- Rakip NT oynarken ortak bir onör çıktığında 3. oyuncu
sayı değil ilgi belirtir..
Eğer yerde o rengin
üstündeki onörler varsa ilginin anlamı kalmadığından Sayı verilir.
Örneğin: Ortak D
çıktı, yerde o rengin AK sı varsa ilgi değil sayı veriyoruz.
DEFANSTA
UYULMASI GEREKEN 3 KESİN KURAL VARDIR.
1. Deklaranın dağılımını saymak ve bundan
sonuç çıkarmak.
2. Deklaranın lövesini saymak ve bundan
sonuç çıkarmak.
3. Deklaranın puanlarını saymak ve bundan
sonuç çıkarmak.
Savunmada
geliştirmemiz gereken en önemli alışkanlık deklaranın elini gözümüzün önünde
canlandırmaktır. Bu işe artırma biter bitmez başlayıp, oyunun gelişmesiyle de
tahminleri yönlendirmeliyiz.
http://www.politikbric.com/