26 Kasım 2016 Cumartesi

Fishbein - Rakibin Üç Açışlarına Defans

Francisco Tárrega's "Endecha y Oremus" played by George Sakellariou
https://www.youtube.com/watch?v=ArEugYJXmcI
***
Kimseye bir şey öğretemem.
Sadece onların düşünmelerini sağlayabilirim.
Sokrates
***
KNUT HAMSUN 
Yaratıcı insanların sol düşünce çevresinde buluşmalarını anlamak pek zor değil. Çünkü kültür, eşitlik ve dayanışma gibi pek çok özelliği kucaklayan ideal bir insanlık ideolojisi olarak ortaya çıkan sol, bütün dünyada heyecanla karşılandı. Bir entelektüelin bu heyecandan payını almaması ender rastlanan bir durumdu.

Faşizme gönül veren entelektüelleri anlamak gerçekten çok zor. Mesela Knut Hamsun gibi büyük bir romancı, nasıl oldu da ülkesi Norveç'i işgal eden Nazilere sempati besleyebildi? İtalyan şair d'Annunzio nasıl hiç sıkılmadan insan kasabı Mussolini'yi öven şiirler yazabildi? Ya Ezra Pound? O harika yazar, Louis-Ferdinand Celine? Anlamak kolay değil; çünkü faşizm daha başlangıçta insanları birbirine kırdıran, millet üstünlüğü fikrine dayalı bir ideolojiydi. Onda bir entelektüelin rüyalarını süsleyecek hiçbir insani motif yoktu.

Norveç kurtulunca, halk kendilerine ihanet eden Knut Hamsun'a hiçbir şey söylemedi. Ne bir protesto, ne bir yazı, ne saldırı.. Ama bir gün evinin önüne bir genç kız gelip Hamsun'un kitaplarını bıraktı, biraz sonra yaşlı bir adam geldi ve o da kitapları bıraktı. Derken insanlar ellerindeki Knut Hamsun kitaplarıyla akın akın gelmeye başladılar. Hamsun bütün bunları penceresinden izliyordu. Halk çıt çıkarmadan, en ufak bir tepki göstermeden sakince kitapları bırakıyordu. Birinci günün sonunda kitaplar koskoca bir yığın ediyordu artık. Ertesi gün aynı durum devam etti. Kitap yığını büyüdükçe halkına ihanet etmiş olan yazar küçüldü ve ölümü böyle oldu.
Zülfü Livaneli
*****
UZAK İKLİMLERİN KOKUSU
 
Sıcak bir güz akşamı, gözümü kapayarak,
Ne vakit o ateşli göğsünü koklasam ben,
Mutlu kıyılar geçer gözlerimin önünden
Tekdüze bir güneşle göz alıcı ve parlak;

Doğa’nın bahşettiği görülmemiş ağaçlar
Ve tatlı meyvelerle bu bir uyuşuk ada;
İnce, güçlü kuvvetli erkekler var orada,
Temiz kalpliliğiyle şaşırtıcı kadınlar.

Kokunu izleyerek hoş iklimlere doğru,
Bir liman görür gözüm yelken ve direk dolu
Denizin dalgasıyla nicedir yorgun argın,

Havada yayılarak doluyorken burnuma,
Kokusu yeşil demirhindi ağaçlarının,
Karışır ruhumdaki denizci şarkısına.
Charles Baudelaire
Çeviri: Ahmet Necdet

*****
RAKİBİN 3 AÇIŞLARINA DEFANS ( Fishbein-Lower Minor = FILO )

Rakibin 3 seviyesindeki baraj açışlarına konuşabilmek için oyuncunun elinde en az 15-16 hcp olmalıdır.

3 C üzerine                : Dbl                           = ceza  
: 3 D                            = Take out
                                   : diğer renkler           = Natürel, kompetitif

3 D üzerine                : a ) 3H                       = en az 4 ’lü kör ile take out
                                   : b ) 4C                       = max   3 ‘lü kör ile take out
                                   : c ) 3S                       = Natürel kompetitif

3 H  üzerine               : a ) 3S                       = en az 4 ’lü Pik ile take out
                                   : b ) 4 C                      = max   3 ‘lü Pik ile take out
                                   : c ) 4D                       = Natürel kompetitif

3 S üzerine                : Dbl                           = ceza
: 4C                            = Take out
                                   : 4D                            = Natürel kompetitif
                                   : 4 H                           = Natürel kompetitif

Tüm Dbl’lar               : Opsiyonel olmakla birlikte daha ziyade ceza ağırlıklı   

3 NT                           : Rakip renkte 1-1,5 durdurucu ve uzun yan renge dayalı löveler
                                     ifade eder.
4 ncü pozisyonda DBL her zaman Take out amaçlıdır.

24 Kasım 2016 Perşembe

Çıkışlar ve Sinyaller

Rachmaninoff Prelude op. 23 No 5
*****
Ruhunu kaybeden.
dünyayı kazansa ne çıkar.
Victor Hugo
*****
DOST BİRİKTİRMEK
İnsan, biriktiren varlık...
Şan şöhret biriktiriyor...
Süper zenginse boğazda villa biriktiriyor. Tablo biriktiriyor.
Repoda para, kasalarda naftalin kokulu döviz, antika biriktiriyor.
Gençse plak, kaset, cd biriktiriyor.
Yorgun bir ihtiyarsa namaz niyaz biriktiriyor.
*
Bazıları da Kuledibi'nde Çukurcuma'ya, Üsküdar'da Eskiciler Çarşısı'na, Unkapanı'nda Horhor'a gidip; antika lambalar, cam şişeler, eski koltuklar, tesbihler, tombaklar biriktiriyor.
Alimse kitap biriktiriyor.
Cahilse kin biriktiriyor...
Dost biriktirmeyi içimizde kaç kişi deniyor?


İnsan birçok kişiyle mükemmel dost olamaz, tıpkı aynı zamanda birçok kişiye aşık olamayacağı gibi...
Fakat cinnete düştük. Dost biriktirmeyi unuttuk.
Ebru Esin, Denizce
*****
CAZ
Doğaçlama çalan bir caz grubu, açık şekilde bir senfoni orkestrasından farklıdır çünkü genel olarak her üye kendisini, istediği gibi özgürce ifade eder. Fakat bunu diğer müzisyenlerin kendilerini ifade etme performanslarını kavrayıcı bir duyarlılıkla gerçekleştirir.

Biçimlendirdikleri karmaşık uyum, ortak bir partisyona dayanarak çalmaktan değil, her müzisyene ait özgür müzikal ifadenin diğerlerinin özgür ifadesi için de bir kaynak oluşturmasından gelir. Her bir çalgıcı müzikal olarak daha belagatli ve etkileyici hale gelirken diğer müzisyenler bundan feyiz alarak daha yükseklere çıkmaya sevk edilir.

Burada özgürlük ile " bütünün çıkarı " arasında bir çelişki yoktur, ama görüntü bütüncül olanın tersidir. Her çalgıcı " bir bütüne " katkıda bulunsa da bunu ketum bir fedakarlıkla değil, yalnızca kendini ifade ederek yapar.

Kendini gerçekleştirme vardır ama yalnızca müziğin bütünlüğünde kendini kaybetme yoluyla.

Başarı vardır ama bu, kibirli bir başarı konusu değildir. Aksine başarı, yani müziğin kendisi, müzisyenler arasındaki ilişkinin bir dolayımı olma vazifesi görür. Hem bu sanatsal nitelikten elde edilen bir haz vardır hem de yetenekler özgürce gerçekleştirildiği için serpilip gelişme duygusu içinde mutluluk.
Terry Eagleton - Hayatın Anlamı
“bisgen.blogspot’ a teşekkürler”
*****
BEYAZ BİR GÜL
Kırmızı gül arzuyu fısıldar,
Ve beyaz gül aşkı soluklar;
Ah, kırmızı gül bir şahindir,
Ve beyaz gül bir güvercindir.

Ama ben sana krema-beyazı bir gül goncası yollarım
Bir kızartıyla üstünde petal uçlarının,
Çünkü en arı ve en tatlı aşkın
Bir öpüşme arzusu vardır dudaklarının
J B O'Reilly
Çeviren: Vehbi Taşar

*****
ÇIKIŞ VE SİNYALLER

Koza 3. ya da 5. büyük çıkıyoruz.    
10 ya da 12 kuralı uygulanır.(3. de 12 ve 5. de 10 kuralı uygula)
NT lere 4. büyük çıkıyoruz. (11 KURALI)

1-    iki boştan
Daima en büyük kart çıkılır.

2-    üç boştan
A. Ortağın rengi ise:
En küçük. Eğer ortağa tutuş vermişsek ve elimize o renkten onör yoksa en büyük.
B. NT lere
Ortağın rengi ise sayıyla.(3 boştan 3.yü çıkıyoruz)
Axx, Dxx , Kxx , Vxx den ortağın rengi ise küçük, ortağa çıkmak düşüncesi ile çıkıyorsak  NT ye 2. büyük çıkıyoruz.
    
3  sekans: Sekans renkten sekans başı çıkılır...
Sekans en az 10 lu ile başlamalıdır.
876 sekans değildir. Bu gibi renkleri yine 3 boş gibi çıkıyoruz.
NT için sekans : Peş peşe 3 onör olmalıdır.   DV10xx
KOZ için sekans: Peş peşe 2 onör olmalıdır. DVxxx

iç sekans:
KOZA :İç sekans başı
            A D V , A V 10, A 10 9, K V 10, K 10 9 , D 10 9

NT ye : KANTAR
             A D V , AV10, A109, KV10, K109 , D109

genel kurallar

1.    RD109’ dan D atak edilir. (Partner Dama, Vxx gibi bir kombinasyondan Valeyi vermeli. V10xx gibi bir kombinasyonda ise küçük vermelidir.)
2.    RDVx’ den R atak edilir. Vale ile devam edilerek dizi tarif edilir.
3.    RD10x’ den Rua veya Dam, yerine ve duruma göre atak edilebilir.
4.    RDV’ den R,D,V dizisiyle devam edilir. Vale oynandığında renk bitmiştir.
5.    RDV10’ dan R,V,D,10 dizisiyle devam edilir.
6.    RDx’ den R,D,x dizisiyle devam edilir.
7.    AR’ dan önce R, sonra A oynanır.
8.    RD’ dan önce D, sonra R oynanır.
9.     DV10x ve DV109’ dan D atak edilir ve 10’lu devam edilir.
10.   DV10’ dan D,V,10 dizisiyle devam edilir.
11.   DV9x’ den D atak edilir.
12.   V108x veya V109x’den V atak edilir. 
13.   Karışık dizilerde 3. veya 5. büyük atak edilir.
(Oyun içinde kalan kart sayısı üzerinden 3. veya 5. büyük oynanır.)
14.   976, 532, 1086, 752 gibi dizilerden sayı ile çıkmak yararlı olabilir.
15.   86, 75, 106 gibi dizilerden önce büyük çıkmak yararlı olabilir.
16.   DVx, V10x gibi dizilerden önce büyük atak etmek uygun olabilir.
17.   AV10x, RV10x, R109x, A109x, AV10, RV10, R109, A109 gibi dizilerden işaretli kartlar atak edilir. 10’lu veya 9’lu üstünde sıfır veya iki onör vaat eder. Vale üstünde onör vaat etmez. Bu ataklar oyun içerisinde aynen uygulanır.
18.   Onör altından atak etmek gerekiyorsa en küçüğün, bir büyüğü ile atak etmelidir.

 NT kontratlarına çıkış için kurallar

1. Eğer hiç renk konuşulmamışsa (1NT-3NT) kontr  pik atağı ister.
2. Eğer bizim taraf hiç konuşmamışsa kontr yerin ilk renginin atak edilmesini ister.
3. Eğer bizim taraf bir renk konuşmuşsa;
Kontru atan rengi konuşanın ortağı ise ortaktan konuştuğu  rengi çıkmasını ister
Kontru atan rengi konuşan ise, ortağına kozumun dışında bir renk çık demektedir. (Kontur atılmasaydı ortak zaten bu rengi çıkacaktı kontur başka renk çık anlamını taşır)
4. Eğer bizim taraf iki renk konuşmuşsa kontr:
Atak sırası kendinde olanın söylemiş olduğu rengin atak edilmesini ister. Yani ortaktan kendi rengini çıkmasını istiyoruz.
5. Eğer rakipler stayman yaparak 3NT’ye gelmişlerse kontr; KONUŞULMAYAN MİNÖRÜN atak edilmesini ister. (Normal staymandan sonra karo atağı, eğer rakipler 2karoforsing stayman oynuyorlarsa trefl atağı) Literatürdeki adı Fisher kontru.
           
Tabii bütün bu kontrlar ortaklık anlaşmanıza bağlıdır. Bazı kontrların anlamını değiştirebilirsiniz veya hiç kullanmayabilirsiniz. Önemli olan bu konuda ortaklar arası bir anlaşmanın mevcut olması ve biriniz kontr dediğinde diğerinin belirsizlik içinde ne atak edeceğine karar veremeyip bunalmaması ve daha önemlisi yanlış seçimle orijinalde batan bir kontratı hem de kontrlu yapar duruma getirmemesidir.

NE ZAMAN KOZ ÇIKMALI?
1.    Dummy’nin çaka değerleri varsa koz atak edin.
Örneğin:  1Kör – 1Pik
                 2Trefl - Pas
Dummy’nin muhtemel elleri:
a-)Pik. RV876 … Kör. 7  …Karo. R862 … Trefl. V73
b-)Pik. V962   …. Kör. 84 ...Karo. R5   …  TreflDV42 şeklindedir

2.    Rakipler bir renge preferans vermişlerse koz atak edin.
a-)  1Kör   – 1Pik                b-) 1Pik -1SA*                  c-) 1Pik - 1SA*
       2Trefl – 2Kör                    2Trefl- 2 Pik                      2Kör – 2Pik
       Pas.                                   Pas                                    Pas
                                                * Forsing                           *Forsing
Bu sekanslarda cevapçı açanın ilk rengine preferans vermiştir.

3.    Rakipler konuşurken, ellerini gösterirken yeterli kuvvete sahipse koz çıkın.
a-) 1Pik –   2Trefl            b-) 1Pik – 2Karo
      2Karo – 2Pik                   2Pik  - 2SA
      ?                                       3Kör –3Pik
                                               ?
Standart oyuncular ilk 11puan ve pik fiti gösterirler. Bire iki forsing sisteminde ise bu zona kadar forsingtir.
İkinci sekansta cevapçı iki tane Pik gösteriyor. Körü 2’li veya 3’lü olabilir.

4.    Partner Take-out kontrunuza  PAS geçtiğinde koz atak edin. Sağınız 1pik açar siz kontr dediniz ve herkes pas geçti.Pik.5 …Kör. RV75…. Karo. ARV3…  Trefl. R982 gibi bir elle pikinizi atak edin.

5.    Rakiplerin konvansiyonel konuşmalarından sonra;

batı       kuzey              doğu             güney
1Karo    2Karo*            Pas                2Kör
* Michaels  Cue-Bid

batı           kuzey           doğu              güney 
1Pik            2SA*           Pas                3Karo
* Unusual  Cue-Bid

6.    Diğer çıkışlar tehlikeli ise koz atak edin.
**
APEL : Deklerasyon nasıl ki doğru bir kontrata varmanın iletişim aracı ise “Apel” de yer oyunununda rakipten en çok löve almanın iletişim aracıdır. İletişimde 3 temel unsur vardır;
A – İleti Kaynağı
B – İleti Kanalı
C – Alıcı
Bunlardan birinde sorun varsa iletişim gerçekleşemez.
Örneğin:
A = Nereye gidiyorsun
B = Havalarda Soğudu
A = Orada ne yapacaksın
B = Kar gelir artık bunun arkasından

Bunun briçteki uyarlaması şöyle olur.
A karo K yı çeker = A ya da D sende mi?
B küçük verir       =  bu bende tek sayıda

Burada bir iletişim sorunu vardır..Sağlıklı bir iletişim için kaynaktan çıkan ileti ile alıcının aldığı ve cevapladığı ileti aynı olmalıdır.  İyi bir partnerliğin bu tür“iletişim kazaları” yaşamaması gerekir.
Ortak bir renk çıktığında ya da rakip bir rengi oynarken ortağa bilgi olarak verebileceğimiz 3 temel ileti vardır;
1 – Cesaret
2 – Sayı
3 – Preferans
Ancak yaşamda olduğu gibi briçte de öncelikler vardır. Ortak bir rengi çıktığında önceliğimiz o renge ait sorunları çözmektir  à  CESARET (vermek ya da kırmak)
a. Sekans çıkışında sekansı tamamlayan alt yada üst bir onör varsa (Ortak D çıktı ise K yada V ile )
b. Çaka durumu varsa
c.  Herhangi bir nedenle (isteyecek daha cazip bir renk yoksa vs.) rengin oynanması isteniyorsa CESARET verilir.
Cesaretin anlamı yoksa:
Bu renk bende tek ya da çift sayıda…  SAYI

Eğer deklerasyondan yada yer açıldığında yerdeki kartların sayı ve onör dağılımından ortağın  bu soruların cevabını gördüğünü düşünüyorsak, o zaman gündemimize yeni bir renge ait bilgilendirmeyi alabiliriz     PREFERANS
                 
KURALLAR
1 – Partnerin bir renkten ilk oynadığı karta cesaret verici ya da kırıcı apel verilir.

DİKKAT: Cesaret kırmanın anlamı bende bu renkten alıcı yok demek değildir. Parnerin o an bizim için daha cazip bir kartı oynaması için de cesaret kırabiliriz.

2 – Bir rengi ilk oynayan rakip ise SAYI verilir. Eğer herhangi bir nedenle (Onör oynadığımızdan vs.) o rengin sayısını verememişsek 2. turda kalanın sayısı verilir.
Önce küçük sonra büyük = TEK SAYIDA
Önce büyük sonra küçük = ÇİFT SAYIDA
DİKKAT: Eğer 2 den fazla ve çift sayıda karta sahipsek verebileceğimiz en büyük kartı vermeliyiz ki ortak net olarak çift kart olduğunu görebilsin.

3- Defoslarda ROMEN defosu kullanıyoruz...
                        TEK sayılı kart yenirse                 = O rengin kendisini istiyor
                        KÜÇÜK ÇİFT sayılı kart yenirse  =  Dışarıda kalan renklerin küçüğü
                        BÜYÜK ÇİFT sayılı kart yenirse  =  Dışarıda kalan renklerin büyüğü
DİKKAT: Büyüklük, küçüklük izafidir.

4 – Kozda ters sayı veriyoruz...
                        Önce küçük sonra büyük = ÇİFT SAYIDA
                        Önce büyük sonra küçük = TEK SAYIDA

5- Rakip NT oynarken ortak bir onör çıktığında 3. oyuncu sayı değil ilgi belirtir..
Eğer yerde o rengin üstündeki onörler varsa ilginin anlamı kalmadığından Sayı verilir.
Örneğin: Ortak D çıktı, yerde o rengin  AK sı varsa ilgi değil sayı veriyoruz.

DEFANSTA UYULMASI GEREKEN 3 KESİN KURAL VARDIR.
1.    Deklaranın dağılımını saymak ve bundan sonuç çıkarmak.
2.    Deklaranın lövesini saymak ve bundan sonuç çıkarmak.
3.    Deklaranın puanlarını saymak ve bundan sonuç çıkarmak.

Savunmada geliştirmemiz gereken en önemli alışkanlık deklaranın elini gözümüzün önünde canlandırmaktır. Bu işe artırma biter bitmez başlayıp, oyunun gelişmesiyle de tahminleri yönlendirmeliyiz.
http://www.politikbric.com/

21 Kasım 2016 Pazartesi

Guillemard Manevrası

Shostakovich Violin Concerto No. 1 Op. 99
*****
Sana nasıl davranmalarını istersen,
sen de başkalarına öyle davran.
Fakat ilk iyi davranışı sen yap.
David Hume
*****
Güç,
fiziki kapasiteden değil,
boyun eğmeyen iradeden gelir.
Gandhi
*****
HAVAİ  FİŞEK  İNSAN VE HAYVAN SAĞLIĞINI TEHDİT  EDİYOR

Yapılan araştırmalar; düğün, sevinç, yıl dönümü kutlamalarında atılan havai fişeklerin insanları ve hayvanları ciddi manada etkilediğini ortaya çıkardı. Fişek dumanındaki metalik parçacıklar ve kimyasallar astım hastalarının durumunu kötüleştiriyor. Hammaddeleri nedeniyle ciddi sağlık riskleri taşıyan havai fişekler, sesi ve ışığıyla da kuşların ve balıkların dengesini bozuyor.

IDAEA-CSIC (Çevre İnceleme ve Su Araştırmaları Enstitüsü) tarafından yapılan bir araştırmaya göre, havai fişek dumanındaki metalik parçacıklar özellikle astım hastaları için bir sağlık riski teşkil ediyor. Havai fişekler sadece insanların değil hayvanların da doğal dengesini bozuyor.

Araştırmayı yürüten Çevre İnceleme ve Su Araştırmaları Enstitüsü ekibinin başı Teresa Moreno, toksikoloji araştırması sonucu havai fişeklerin dumanındaki metalik parçacıkların pek çoğunun biyoreaktif olduğunu ve insan sağlığını etkileyebileceğini tespit ettiklerini belirtiyor. Havai fişeklerin farklı renk ve efektleri, baruta metal ekleyerek elde ediliyor. Havai fişekler fırlatıldığında yoğun bir duman çıkarıyor ve akciğere solunabilecek kadar küçük metalik parçacıkları serbest bırakıyor. Moreno, bunun bir sağlık riski oluşturduğunu ve astım ya da kalp-damar sorunları olan kişiler için etkisinin çok daha şiddetli olabileceğini belirtiyor. Bunların sağlıklı insanlar üzerindeki etkisi ise henüz bilinmiyor fakat bu dumanda yer alan yüksek seviyede metalik parçacıkların solunumunun yılda sadece birkaç kez maruz kalınsa bile sağlık açısından tehlikeli olduğu kabul ediliyor.

Moreno, şehirlerde yaşayanların, egzoz, baca ve sigara dumanından yayılan zehirli parçacıklardan önemli miktarda soluduğunu ve havai fişeklerin sebep olduğu yoğun dumanın durumu daha da kötüleştirdiğini belirtiyor. Araştırmacılara göre bu durum, sigara dumanının solunmasına benziyor. Ne kadar az dumana maruz kalırsanız sağlığınıza etkisi de o kadar oluyor. En iyi çözüm ise dumanı solumaktan özellikle kaçınmak.
HAVAİ FİŞEĞİN HAMMADDELERİ  CİDDİ SAĞLIK RİSKLERİ TAŞIYOR
Akdeniz Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü Prof. Dr. Ali Erdoğan, Araştırma Görevlisi Hakan Karaardıç, Mustafa Yavuz ve Leyla Özkan Karaardıç'ın havai fişeklerin etkileri üzerine yaptığı araştırmaya göre ise, havai fişekler potasyum nitrat, potasyum klorat, potasyum perklorat, sülfür, manganez, demir tozları, strontiyum nitrat ve baryum nitrat gibi kimyasallar içeriyor. Havai fişek kullanılmasıyla çevre kirliliğine yol açan sülfür dioksit, karbondioksit, karbon monoksit, asılı
partiküller gibi maddeler ile alüminyum, manganez ve kadmiyum gibi bazı metaller serbest kalıyor. Bu maddeler ise ciddi sağlık riskleri ortaya çıkarıyor. Bununla birlikte, renkli havai fişeklerin kullanılması güçlü ve zararlı oksitlenme ajanı olan ozonu yer seviyesinde meydana getirebiliyor.
KURT ULUMASI 30 DESİBEL, HAVAİ FİŞEK 170 DESİBEL
Havai fişeklerin hava kirliliğine ve insan sağlığına olumsuz etkileriyle birlikte diğer canlılar üzerine de farklı etkilerinin olduğunu söyleyen Prof Ali Erdoğan, "Doğada her şey ve her durum birbiriyle bağlantılı bir uyum içerisindedir. Bir ormanda bir kurt ulurken diğer memeliler susarlar, bir şahin veya bir kartal uçup çığlıklar atmaya başlayınca ormanı bir sessizlik kaplar. Böylelikle doğal ormanlarda ortalama gürültü 20-30 dB seviyesindedir. Oysa bir havai fişek patladığında ortalama 120-170 dB
gürültü oluşmaktadır. Bu en gürültülü doğal ekosistemler için bile oldukça yüksek bir değerdir. Özellikle göçmen kuşlar bu aktivitelerden belirgin bir şekilde etkilenmektedir. Göçmen kuşların büyük çoğunluğu göç hareketini gece gerçekleştirmektedirler." dedi.
"KUŞLAR GÖÇ YOLLARINI ŞAŞIRIYOR"
Havai fişek aktiviteleri ile meydana gelen patlamaların ve farklı ışıkların bu alanlardan geçen kuşları önemli oranda şaşırttığının altını çizen Ali Erdoğan, "Patlamalarda açığa çıkan yüksek ses, davranış değişiklikleri meydana getirerek rotalarından sapmalarına neden olabilir. Yine patlamalarda açığa çıkan olağandışı ışıklar da benzer şekillerde rota değişikliklerine neden olabilir. Bu değişiklikler, kışlama alanlarına ya da üreme alanlarına ulaşmalarını engelleyecektir. Ayrıca, stresli göç hareketi
esnasında karşılaştıkları bu anormal olaylar hayvanlara aşırı stres yükleyecektir. Metabolik aktivitelerin çok yüksek olduğu göç hareketi esnasında karşılaştıkları bu anormal streslenme ani ölümlere neden olabilir. Diğer yandan patlamalarda açığa çıkan farklı ve şiddetli ışıklar geçici görme kaybına ya da ani yön değişikliklerine de neden olacaktır. Bundan dolayı da karşılarına çıkacak engelleri göremeyeceklerinden çarpmalara ve ölümlere neden olabilir. Bununla birlikte, üreyen türler de bu
aktivitelerden benzer şekilde etkilenecektir. Üreme, eş seçimi, kur davranışları, yuva yapımı, yumurtlama, kuluçkaya yatma, yavru çıkışları, yavru beslenmesi, yavru uçuşları olayları dizinidir ve uzun bir süreçte gerçekleşmektedir." diye konuştu.
"FAZLA IŞIK BALIKLARI DA ŞAŞIRTIYOR"
Ali Erdoğan, sözlerini şöyle sürdürdü: "Havai fişek patlamalarıyla ortaya çıkan gürültünün yanında, en önemli yan etkilerinden biri de gecenin anlamlı karanlığını aniden bozan yüksek ışık demetleridir. Canlılığın gelişimi süresince belirli bir periyotta ışıklı ve karanlık zamanlar birbirini izlemiş ve dolayısıyla yaşam buna adapte olmuştur. Birçok tür yüksek ışık şiddetinden önemli oranda etkilenmektedir. Levrek, kefal gibi balıkların larvaları ışık görmemeleri gereken dönemde yoğun ışığa maruz kalırlarsa strese girer. Yüksek ışık, balık yavrularında gelişim bozukluklarından ölümlere kadar varan bulguların en önemli nedenleri arasındadır."
Editör:Nilüfer Çelik
*****
AYDAKİ PALYAÇO

Gözyaşlarım sessiz sürüklenmeleri gibidir
Bir kaç büyülü gülden petallerin,
Ve bütün kederlerim yarığından akar
Hatırlanmayan karların ve göklerin.

Sanırım, değmiş olsaydım yeryüzüne,
Parçalanacaktı;
O kadar acıklı ve güzeldir,
O kadar ürkek bir rüyâ gibi.
Dylan Thomas

*****
GUİLLEMARD  MANEVRASI
Bir rengin dördüncü turuna yerden ancak küçük çakabiliyorsanız :
1. O rengin ilk kağıdı bağışlanır,
2. Sonra iki tur koz çekilir,
3. Daha sonra yan rengi kısa olan tarafta koz kalmadığını umarak AR çekilir,
4. Dördüncü kağıda çakılır. Buna “Guillemard  Manevrası” denir.

Nasıl Oynamalı?
Zonda
Dağıtan: Güney
Atak: Karo rua
Güney    Batı      Kuzey     Doğu
1♠            Pas       1NT         Pas
3♥            Pas       3♠            Pas
4♠            Pas       Pas         Pas
Batı karo ruasını çıkar, karo ası ve karo onlusuyla devam eder. Doğu uyar.
İki karo verdiniz diğer kayıplarınız kördendir.  Körler 3-3 ise sorun yoktur, 4-2 dağılımı varsaymalı dördüncü körü bir yere kaçamayacağınıza göre yere çaktırmayı düşünmelisiniz. Ancak bir sorun vardır, yerdeki kozlar küçüktür ve biri üste çakabilir.

Çözüm şudur: Bir rengin dördüncü turuna yerden ancak küçük çakabiliyorsanız, o rengin ilk kağıdını bağışlamak, sonra iki tur koz çekmek ve daha sonra da yan rengi kısa olan tarafta koz kalmadığını umarak AR çekmek, sonunda da dördüncü kağıda çakmak gerekir.  (Guillemard Manevrası)
“Edwin B. Kantar, Bricinizi Sınayınız”

18 Kasım 2016 Cuma

Koza Destek Kontur ve Sürkonturları

Abraham Lincoln:
Eğer bir ağacı kesmek için bir saatim olsaydı,
ilk kırk beş dakikada sadece baltamı bilerdim.
*****
Amerika’da James Randi isimli illüzyonist,
doğaüstü güçleri olanlara ve bunları tekrarlanabilir deneylerle ispatlayana
1 milyon Dolar para ödülü vereceğini söylüyor.
Yıllardır bu ödülü alabilen yok.
*****
BİR HANIMEFENDİNİN EL YAZISI ÜZERİNE

Sakin tabiatını gösterir onun düzgün satırları;
Çehresi kadar cilalı ve giysisi kadar derli toplu;
Kararı kadar sağlam, havası kadar rahat;
Yanlışsız ama özgür  ve usule uygun fakat dürüst:
Ve aynı görkemler yöneltir kalemini onun
Halini ve tavrını şekillendiren ve adımlarını yönlendiren.

Anna Laetitia Barbauld (1743-1825)
Çeviren: Vehbi Taşar
*****
FİLOZOFLARA GÖRE İNSAN NEDİR?

Konfüçyus : insan, öğrenen hayvandır.
Thales         : insan, araştıran hayvandır.
Sofistler      : insan, kazanan hayvandır.
Sokrates     : insan, sorgulayan hayvandır.
Platon         : insan, toplumsal hayvandır.
Aristo          : insan, düşünen hayvandır.
Septikler     : insan, şüpheci hayvandır.
Stoikler       : insan, her şeye alışan hayvandır.
Heraklıetos: insan, tartışan hayvandır.
J.Locke       : insan, deneyen hayvandır.
J.Dewey      : insan, çıkarını düşünen hayvandır.
Kant            : insan, eleştiren hayvandır.
Descartes   : insan, konuşan hayvandır.
Hegel          : insan, sistematik hayvandır.
Gazali         : insan, tutarsız bir hayvandır.
Camus        : insan, itiraz eden hayvandır.
K. Popper   : insan, yalanlayan bir hayvandır.
T.Khunn     : insan, teori kuran bir hayvandır.
K. Marx       : insan, mücadeleci bir hayvandır.
E. Fromm    : insan, seven bir hayvandır.
H. Bergson : insan, araç yapan bir hayvandır.
Nıetzsche   : insan, düpedüz hayvandır.
Sorgulayan

*****
KOZA DESTEK KONTUR VE SÜR KONTURLARI
                                                                               
(SUPPORT DOUBLES & REDOUBLES)
Eric Rodwell tarafından yaratılmıştır.
Siz oyun açıyorsunuz, ortak 1 seviyesinde yeni renk söylüyor.
( İkinci el konuşmuş olsun ya da olmasın. )
Şimdi sağınız, ortağın söylediği rengin ikisini geçmeyen bir deklare verirse siz,
kontur ile üçlü koz fitini,
normal tutuş ile dörtlü koz fitini göstermiş oluyorsunuz.
Destek konturu:(Support Double)
Örnek:
1D   -Pass     -1H     -2C      -Double (Üçlü H tutuşu/Support Double)
1D   -Pass     -1H     -2C      -2H (Dörtlü H tutuşu)

Destek Sür-konturu:(Support Redouble)
Örnek:
1D    -Pass     -1S      -Double     -Redouble  (Üçlü S tutuşu/Support Redouble)
1D    -Pass     -1S      -Double    -2S (Dörtlü
S
 tutuşu)

Destek konturu atan, elinin gücü hakkında hiçbir mesaj vermiyor fakat bunun gizli bir avantajı var. Oyun açana konuşma sırası mutlaka gelecek. Çünkü  partneri, kontur veya sür-kontur üzerine pas geçemez.

Destek konturu oynamakla ceza konturu opsiyonunu kaybedersiniz fakat kazancın yanında bu düşük bir bedeldir.
Cevapçı, ortaklıklarının toplam koz adedini bilince,nihai kontrata sağlıklı bir şekilde karar verebilir.
A. DESTEK KONTURU, ortağınızın rengi sadece majörken kullanılır.
B. Ortağınızın, konuştuğu majör renkte 5 veya daha fazla kart gösterdiğini   
    biliyorsanız, destek konturu geçersizdir.
C. Eğer rakibin deklaresi 2 H’den büyük ise, DESTEK KONTURU geçersizdir ve
    atılan kontur CEZADIR.