26 Aralık 2016 Pazartesi

BART Konvansiyonu

"Odeon" Ernesto Nazareth - Paul Barton, piano
*****
Ağzınızdan çıkana daima dikkat edin.
Çünkü bir sözü unutmak bir yüzü unutmaktan çok daha uzun zaman alır.
Aragon
*****
ÖĞRENMEYİ VE HATIRLAMAYI KOLAYLAŞTIRAN YÖNTEM: FEYNMAN TEKNİĞİ
“Bir şeyi 6 yaşında bir çocuğa anlatamıyorsanız, siz de anlamamışsınız demektir” – Einstein

İki tip bilgi vardır. Bir şeyin adını bilmeye yönelik olan bilgi ve o şeyi bilmeyi temel alan bilgi. Nobel ödüllü fizikçi Richard Feynman aralarındaki farkı şu çarpıcı anekdotta anlatır:
“Şu kuşu görüyor musun? Bu bir kahverengi gerdanlı ardıç kuşu, ona Almanya’da halzenfugel ve Çin’de ise chung ling deniyor. Ona verilen tüm bu adları bilsen bile yine de bu kuş hakkında hiçbir şey bilmiyor olursun. Bildiğin sadece insanlar hakkında bir şey olur, yani kuşa ne ad verdikleri. Şimdi bu kuş ötüyor, yavrularına uçmayı öğretiyor ve yazın ülkenin bir ucundan diğer ucuna kilometrelerce uçuyor ve kimse yolunu nasıl bulduğunu bilmiyor.”
Buradan da anlayabileceğiniz gibi bir şeyin adını/tanımını bilmek onu anladığınız anlamına gelmez hiçbir zaman. Bir fikri gerçekten anlıyor musunuz yoksa bu fikrin tanımını biliyorsunuz, bunu sınamanın bir yolu var. Buna Feynman Tekniği deniyor.
Sizler de Feynman Tekniğini,
1. Gerçekten anlamadığınız konuları/fikirleri anlamak için
2. Anladığınız fakat sınavlarda unuttuğunuz konuları/fikirleri hatırlamak için
3. Sınav öncesi etkili bir çalışma yöntemi olarak kullanabilirsiniz. Bu yöntemi kullanarak bir fikri uzun yıllar hatırınızdan çıkmayacak şekilde, kısa sürede derinlemesine kavrayabileceksiniz.
Feynman Tekniğine şimdi bir göz atalım:
1. Adım: Konuyu Belirleyin
Boş bir kağıt alın. Öğrenmek istediğiniz konunun başlığını kağıdın en üstüne yazın.
2. Adım: Konuyu Bilmeyen Birine Anlatır gibi Anlatın 
Kağıdın geri kalanına konuyu hiç bilmeyen birine anlatıyormuşçasına, mümkün olduğunca karmaşık ifadeler kullanmaktan kaçınarak öğrendiklerinizi yazın. Bir çocuğun bile anlayabileceği kadar basit bir dil kullandığınızda kendinizi de konuyu daha derin bir seviyede anlamaya ve konular arasındaki ilişki ve bağlantıları basitleştirmeye zorlamış olursunuz. Aynı zamanda yazdığınızı sesli olarak tekrar etmek çok daha etkili olacaktır.
3. Adım: Takıldığınız Noktada, Kaynağa Geri Dönün   2. adımda hatırlamakta ya da anlatmakta zorlandığınız yerler olduğunu fark ettiğinizde konu hakkında çalıştığınız kaynaklara geri dönün.
Öğrendiklerinizi kağıda aktarabilecek hâle gelinceye kadar tekrar tekrar okuyun ve çalışın. Sözgelimi biyolojiden yazılınız var ve evrimi basit cümlelerle açıklamakta zorlanıyorsunuz. Biyoloji kitabınızı açın ve evrimle ilgili kısmı yeniden okuyun. Şimdi kitabı kapatın ve yeni bir boş kağıt alarak öğrenmiş olduklarınızı yazın. Bu aşamayı sorunsuzca hâlletiyseniz, asıl çalışma kağıdınıza dönerek çalışmaya devam edebilirsiniz.
4. Adım: Basitleştirin ve Benzerlikler Kurun 
Artık kağıda döktüklerimizi gözden geçirebiliriz. Einstein’ın “Bir şeyi 6 yaşında bir çocuğa anlatamıyorsanız, siz de anlamamışsınız demektir” sözünden de anlayabileceğimiz gibi karmaşık bir jargon kullanıp kafa karıştırıcı açıklamalar yapmak yerine, dilimizi basitleştirmek ve benzerlikler kurmak anlamayı kolaylaştıracaktır. Opsiyonel olarak: 6 yaşında birini bulup, öğrendiklerinizi ona anlatmayı deneyin. Sorunsuz bir şekilde anlıyorsa, siz de gerçekten anlamışsınız demektir.
Bu harika yöntem yalnızca öğrenmeyi ve hatırlamayı kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda farklı düşünme şekillerine pencere açarak fikirleri baştan aşağı yeniden inşa etmemizi sağlıyor. Fikir ve konuları daha derinden anlamamızı kolaylaştırıyor. Hepsinden önemlisi, sorunlara bu şekilde yaklaşarak, ne konuştukları hakkında en küçük bir fikri bile olmayanları anlamamızı sağlıyor.

*****
RÜZGÂR VE GÜL

Küçük solgun gül!
Bordadan esen hoyrat yel
perişan etti seni!
yaprakların sanki
bir liman yosmasının
sırtına giydikleri --
birden saldırıverdi.

Hissetti de kendini
bir süre belki bitkin,
istedi gizli kıvrımlarında
biraz soluk alsın.
Ama kokun onu öyle büyüledi,
öylesine geçirdi ki kendinden:
köpürdü coştu birden,
duyduğu hazla ezdi seni;
öptüm diye böbürlenmede
ürkmüş otlarda eserken gene.
Wolfgang Borchert            
Çeviren: Behçet NECATİGİL
*****
BART KONVANSİYONU
Bart (Konvansiyonu) Leslie C. Bart tarafından geliştirilen
Forcing 1NT) üzerine Açanın 2 Trefl rebidi sonrası Cevapçının  2 Karo rebidinin artifisyel olduğu bir Konvansiyon.
Forsing 1 NT sonrası Açan sıklıkla 2 Trefl rebid eder. (Açan Minimumdur ve başka bir dörtlü rengi yoktur).
Bunun üzerine Cevapçının 2 seviyesinde rebidi,  Açana destek vermeyen zayıf bir el ve 5+ renk gösteriyordu. Bu durum, Açanın  Cevapçının rengine fiti olmadığı durumlarda ciddi sorun yaratır. Açanda ikili destekle kontrat bir ölçüde mantıklıdır, ancak Açan Cevapçının renginde kısaysa kontratı kaldırması gerekir, oysa gidebilecek başka bir yer yoktur. Öte yandan Cevapçıda 6+ renkte olabilir ki, bu durumda Açanda şikan bile olsa en doğru yere gelinmiş demektir. Açan cevapçının renk kalitesini bilmediği için, ne yapacağını da bilemez.
İşte bu sorun, ABD'li oyuncu Leslie Bart tarafından kendi adıyla anılan bir Konvansiyonla çözülmeye çalışılmış, Konvansiyonun faydası sonra birçok oyuncunun da dikkatini çekerek  konvansiyonunu geliştirmesine neden olmuştur.

Bart Konvansiyonu  1 Pik açışları üzerine uygulanır;
1 Pik açan oyuncu Forsing 1 NT cevabı üzerine,
18-19 puanlı 5-3 -3-2 ellerle; 2 NT
18-19 punllı  6-3-2-2 ya da 5-4-2-2 ellerle 2 NT der.
2 NT üzerine cevapçı açandan elini tarif etmesini ister.
Açanın 3 Pik cevabı altılı pik ve 18-19 puanlı bir el,
Açanın 3 kör-3 karo- 3 trefl cevabı 5 pik ve söylenen renkte 4 kar 18-19 puanlı el gösterir.
1 Pik açan oyuncu 1 NT cevabı üzerine 12-17 puanlı ellerle 2 Trefl der, bu artifisyel bir deklare olup trefl kısa da olabilir. ( Tek istisna  eliniz 12-17 puan aralığında ve 2 onörlü 6 kart pikiniz varsa 2 pik deyiniz.)
Cevapçının 2 Trefle 2 Karo demesinin anlamı davet veya davete yakın gücü ( 9+-11 Hcp) ve aşağıdaki durumlardan birine uyan eli vardır;




























http://zafiy.blogspot.com.tr/2016/11/69.html

22 Aralık 2016 Perşembe

Empas Atmak mı Atmamak mı?

TECRÜBELİ
İnsanlar yavaş yavaş inanmamayı, güvenmemeyi, sevmemeyi ve kronik şüpheci olmayı öğrenir. Bu gerçekleştiğinde artık ne yazık ki çok geçtir.
İnsanların "Tecrübe" dediği şey budur.
Kalbiyle bağlantısını kaybetmiş bir insana "Tecrübeli" denir.
Sigmund Freud
*****
OLUMLU DÜŞÜNCENİN ETKİSİ
Kısacık bir düşünme anı bile kişinin davranışını olumlu ya da olumsuz yönde etkileyebiliyor.

Yapılan iki araştırma bilinçaltının gerçekten güçlü etkiler yaratabileceğini ortaya koyuyor. 1998 yılında, Hollanda Nijmegen Üniversitesi'nden Ap Dijksterhuis, bir grup deneğin yarısına kafalarında tipik bir üniversite profesörünün düşünce biçimini canlandırmalarını gerektiren zihinsel bir alıştırma uyguladı. Grubun geri kalanları kafalarında bir futbol holiganını canlandırdı. Ardından tüm deneklerin genel kültürle ilgili soruları yanıtlamaları istendi.

Sonuçta profesör grubunun soruların % 60'ına, holigan grubunun % 40'ına doğru yanıt verdikleri görüldü.

New York Üniversitesi'ndeki John Bargh da zihin yerine bedene odaklanarak, deneklere buruşuk, gri, tombala gibi yaşlılıkla ilintili sözcükler içeren bir beyin alıştırması uyguladı. İkinci gruba da yaşlılıkla ilintisi olmayan sözcükler gösterildi. Sonra da deneyin sona erdiğini söyleyip  deneklerin yerlerinden kalkıp uzun koridoru ne kadar sürede aştıklarını gizlice kaydettiler.

Sonuçta, bilinçaltında yaşlılığı düşünen deneklerin yerlerinden kalkıp koridoru daha uzun sürede yürüdükleri görüldü.

Sonuç: Kısacık bir düşünce anı bile davranışı olumlu ya da olumsuz etkileyebilir.
'Bilim Teknik 31.08.2007'
*****
UZUN YAĞMURLARDAN SONRA

Sen yağmurlu günlere yakışırsın
Yollar çeker uzak dağlar çeker uzak evler
Islanan yapraklar gibi yüzün ışır
Işırsa beni unutma

Alır yürür sıcak mavisi gökyüzünün
Kuşlar döner uzun yağmurlardan sonra bir gün
Bir yer sızlar yanar içinde büsbütün
Her şeye rağmen ellerin üşür
Üşürse beni unutma

Yeni dostlar yeni rüzgârlar gelir geçer
Yosun muydum kaya mıydım nasıl unuttular
Kahredersin başın önüne düşer
Düşerse beni unutma
Gülten Akın
*****
EMPAS ATMAK YA DA ATMAMAK
Okan Zabunoğlu

Aşağıdaki el Mayıs 2016’da Antalya’da oynanan Türkiye Açık Dörtlü Takımlar Şampiyonası eleme turlarının beşinci maçında (No. 26/12) geldi.

Hep pas geçen rakiplere karşı Güney’den 5’ya geldiniz; atak: Q. Nasıl oynamalı?
Atılacak üç empas var, bunlardan herhangi biri geçerse 5 olur. Bunun olasılığı % 87,5. (Ayrıca yerdeki ♣9’lu ekstra bir şans sunuyor.)

Peki empası ile başlamaktan daha iyisi var mı?

Bu elin muhabbetini yaparken İrfan Doğan ’e çakıp A çekmenin de bir seçenek olduğunu söyledi. Üzerinde düşünmeye değer, hesabı da kolay.

A çekerek Doğu’da K teke (% 13) önlem almış oluyoruz; Batı’da Kx varsa da kaybetmiyoruz, çünkü Batı (beşinci lövede) yatıyor. Ama Batı’da Kxx varsa (% 11), empas atmak daha iyi.

Buna göre, empası atmamak, Batı’da K2, K6, K tek veya Doğu’da K tek ise kazanıyor; bunların her birinin olasılığı % 13 olduğundan, toplamı % 52 eder. Empas atmanın başarı olasılığı ise % 50.

O halde ’e çakıp A çekmek birazcık daha iyi. 6kontratını da inceleyelim.
6oynarken üç empastan (herhangi) ikisine ihtiyaç var. Üç empastan en az ikisinin geçme olasılığı % 50. İlaveten, yerdeki ♣9’lunun sunduğu ekstra şans da dikkate alınırsa 6’nun başarı olasılığı % 50’yi geçer (kabaca % 55’e gelir); 6♦ kötü bir kontrat değil.

Diyagramda gösterildiği gibi, Batı’ya singltonK plase ederek 6 oynayalım.

Q atağını kazanıp iki tur oynar ve ’e çakarız.

Şimdi ilk akla gelen devam yolu ♣ empası atmak; ♣ empası geçmez ve
♣T’lu da üç turda düşmezse, ♠ empası atarız.

Peki ♣ empası atmayıp ♣A ve ♣Q oynamak nasıl sizce?

♣Q’ını Doğu kazanırsa ♠ dönmek zorunda kalır. Şimdi ♣T’lunun düşmesinin yanı sıra, ♠T veya ♠Q (herhangi biri) sağdayken de kontratı yaparız.

♣Q’ını Batı kazanırsa ♣ dönmek zorunda kalır. Şimdi, Batı’da dönecek ♣ yoksa veya ♣T Batı’da ise (kaç parça olursa olsun) kontratı yaparız. Bunlar çalışmazsa da ♠Q empası atarız.

Özetle, ♣ empası atmak yerine ♣A ve ♣Q oynamak da ciddi bir seçenek. Ne dersiniz: Empas atmalı mı atmamalı mı?
Bu sorunun yanıtı oldukça zor. Olasılıklar birbirine yakın olduğu için, Batı’da ’nun tek olduğunu da (yani ‘boş yerler’i de) göz önüne almak gerekiyor. Bu da hesabı iyice karmaşık hale getiriyor.

Sonuçta, bu noktada, ♣ empası ile başlamanın başarı olasılığı % 83,4, ♣ empası atmayıp
♣A ve ♣Q oynamanın ise % 83,0 çıkıyor; kayda değer bir fark yok.

Her iki durumda da (5’daki ♦ empası ve 6’daki ♣ empası) empas atmak ve atmamak arasındaki fark çok küçük. Farklar böylesine küçük ise ‘masa varlığı’ (“table presence”) daha da önemli oluyor.

NOT: Yukarıdaki sonuçları (% 83,4 ve % 83,0) veren hesap ♦’ların 1-2 (Batı’da tek, Doğu’da iki tane) dağılımına dayalı. ’ların 2-1 veya 3-0 dağılmasının sonuçları nasıl etkileyeceğini de ekleyeyim (♦ empasının geçtiği ön koşulu ile).

Batı’da Kx (11 boş yer), Doğu’da tek (12 boş yer) olduğunda sonuç şöyle.

♣ empası atmak: % 86,2
♣ empası atmamak: % 84,6

Batı’da ♦K62 (10 boş yer) varken, Doğu’da ♦ yokken (13 boş yer) ise sonuç şöyle.

♣ empası atmak: % 88,7
♣ empası atmamak: % 86,6

Orijinal dağılım:

Üç empas da geçmiyor. 6 oynarken sadece 10 löve almak, ama 5 yapmaya çalışırken 6 yapmak şaşırtıcı değil.

 
















16 Aralık 2016 Cuma

İpuçları

Tumbalalaika
http://www.youtube.com/watch?v=4sUkwIQhCOs
*****
Bir kitabı okurken geçen iki saatin, ömrümün birçok senelerinden daha değerli olduğunu fark edince, insan hayatının ürkütücü hiçliğini düşünürüm.
Sabahattin Ali
*****
Öfkeliyken konuş.
Göreceksin ki pişman olacağın en güzel konuşmayı yapacaksın!
Ambrose Bierc
*****


DÜNYA KADAR YAVAŞIM
Dünya kadar yavaşım. Çok sabırlıyım,
Dönüp dururken zamanımın içinde, güneşler ve yıldızlar
Dikkatle izler beni.
Ayın ilgisi daha kişisel:
Bir hemşire misali ışıltılı, gelip gider.
Olacaklar için üzüntü mü duyar? Sanmam.
Doğurganlık karşısında şaşkın sadece.

Buradan çıktığımda, büyük bir olayım ben.
Ne düşünmek, ne de alıştırma yapmak zorundayım.
İçimde ne oluyorsa kendiliğinden olacak.
Sülün duruyor tepecikte;
Düzeltiyor kahverengi tüylerini.
Bildiğim şeye gülümsemekten alıkoyamıyorum kendimi.
Yapraklar ve taçyaprakları refakat ediyorlar bana. Ben hazırım.
(“Üç Kadın”dan) - SylviaPlath (1932-1963, ABD) - Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****

DELİLLERİ BULMA
Dumy açıldığında nasıl bir oyun oynayacağınızı belirlemek için birkaç saniye düşünüp planlama yapmalısınız. Oyuna hemen başlamadan planlama yapmayı alışkanlık haline getirmelisiniz. Bu alışkanlıklar içerisinde aşağıda belirtilen hususlara dikkat etmelisiniz.
1) İlk kartı çok hızlı oynamayın.
2) Atak edilen kartı analiz edin.
3) Alıcılarınız sayın.
4) Kayıplarınızı sayın.
5) Deklerasyonu gözden geçirin.

Ancak bunu yaparken muhakemede bulunmadığınız sürece, bunların size yardımı olmayacaktır. Çok hızlı oynamamak, diğer alışkanlıkları kazanmanıza da imkân sağlayacağı için belki de bu alışkanlıkların en önemlisidir. 8 hazır lövenizin olduğu bir 3NT kontratını oynarken, Batı’nın küçük ♥ atağı yapmasından 4’lü ♥’ünün olduğu ve uzunluktan dolayı ♥’den extra bir löve üretemeyeceği çıkarımında bulunabilirsiniz. Sayın, analiz edin, tekrar sayın ve gözden geçirin, daha sonra aşağıda belirtilen hususlara benzer soruların cevabını bulmaya yönelik düşünmeye çalışın.
           
“Doğu’nun neden ♠K atak etmediğini merak ediyorum. O zaman Doğu’da hem ♠As’ı ve hem de ♠K’sı birlikte yok.”
           
“Tuhaf. Doğu ortağının 1♣ açışına pas geçti, ancak sonra ♣As’ını çekti. Demek ki Doğu’nun başka Onör puanı yok.”

“Rakiplerin toplam 22 Onör puanı ve 10 kart ♠’leri olduğu halde neden deklerasyona müdahale etmediler. O halde, puanların eşit dağıldığı ve dengeli dağılımlarının olduğu yönünde çıkarımında bulunabilirsiniz.”
           
Bu tür sorulara cevap aramak, sık sık sizi şaşırtıcı sonuçlara ulaşmanızı sağlayacaktır. Zaman zaman, daha Dumy’den ilk kartı oynamadan rakiplerdeki As, K ve Q’ın nerede olduğu belirleyebilirsiniz.

Kural “Belirli kartlar belirli bir yerde olmadığı sürece kontratı yapmanız imkansız ise; o kartların istenen yerde olduğunu varsayarak oynayın.” Bazı durumlarda bu tür oyun tarzını uyguladığınızda, oyunu daha fazla batırabilirsiniz. Ancak, elinizi incelediğinizde o kartlar istediğiniz yerde çıkmazsa kontratı hiçbir şekilde yapamayacaksınız.
“Bir kart ancak uygun yerde olduğu takdirde kontratı yapabiliyorsanız, o kartın orada olduğunu varsayın ve ona göre oyununuzu oynayın”.

ÖRNEK

Robert Goldman oynuyor:
NORTH                                                                                           
♠  K7                         
♥  AK42                                                                                                                                 
♦  T965                                                                                                                    
♣  JT8
SOUTH                                                                                                                   
♠  J4                                                                                                                                    
♥ 853                                                                                                                       
♦ AQJ4                                                                                                                                
♣ AQ97
East        South        West       North
Pas   …..  1 karo….. Pas……1 Kör
Pas   …..  1 Nt  …… Pas…… 2 Nt
Pas   …..  3 Nt  …… Pas  ….. Pas
Pas

Bu deklerasyona kaçınılmaz olarak Batı’dan küçük bir ♠ atağı geldi. 1nci turda ne oynayacaksınız? Fark edeceğini düşünüyor musunuz? ♠As’ının Batı’da olduğunu umarak yerden ♠K’yı oynayabilirsiniz veya ♠Q’ının Batı’da olduğunu düşünüyorsanız yerden ♠7’liyi koyabilirsiniz.

♠’ler nasıl dağılmış? Uzun ♠’ler kimde? 3NT’yi yapma şansınız nedir ve yaparsanız sonucu nasıl olmalı? Bir şekilde veya başka bir yolla cevapları bulmak önemli, en azından bu soruların üzerinde düşünmek gerekiyor. Robert Goldman bu yolla şöyle bir mantık yürüttü.

“Benim 3NT’yi yapabilmem için ve empaslarının tutması şart. Bu da ancak K’sı ve K’sının ikisinin de Doğu’da olması halinde mümkün olur. Bu nedenle, K’sı ve K’sının Doğu’da olduğunu varsaymam gerekiyor. Ayrıca, Batı’nın 2’li atak ettiğini gördüm. Batı aldatıcı kart oynamadıysa 5’li Doğu’da.”

“Deklerasyondan ne biliyorum? Doğu pastan geliyor (çok fazla çıkarımda bulunulacak bir durum değil) ve daha sonra ortak 1 deklere ettiğinde de pas geçiyor. Doğu’da As’tan 5’li ’i ve 2 tane K’sı da olsa, mutlaka 1 overcall’u yapardı.” Bütün bu değerlendirmeler ışığında Goldman yerden K’yı oynadı ve ilk löveyi kazandı. Eller açığa çıktığında dağılım aşağıdaki gibiydi:

Kuzey   …………Güney
Pik.    J4……….. Pik.    K7
Kör.   853………. Kör.   AK42
Karo. AQJ4……. Karo. 10965
Trefl. AQ97 …… Trefl.  J108

Batı  …………….   Doğu
Pik.   A1062……   Q9853
Kör.  QJ7    …….  1096
Karo. 872    …….  K3
Trefl. 642    …….  K53

Bu oyunda şanslı bir dağılımın olduğu ortaya çıktı, ancak ne var ki oyunda çok iyi oynanmıştı. Kontratın yapılabilmesi ♦K ve ♣K’nın empas içinde olmasına ve ilk turda ♠As’ının doğru yere plase edilmesine bağlıydı. Sonuç olarak 8’de 1 veya %13 şans gerçekleşti.

Dekleran ilk turda yeden küçük ♠ oynasaydı ve Doğu’dan ♠Q’ının yerine ♠As’ını bulsaydı bile,  iki K’yı da Doğu’da ihtimali oldukça azalacaktı. İlk turda yerden ♠K’nın konmaması halinde, başlangıçta %13 olan şans, bu kez %7 civarına düşecekti. Goldman yerden ♠K’yı oynayarak çok az olan şansını iki kat artırdı.

Rakiplerinizin  Kartlarını  Nasıl Okursunuz?
Mike Lawrence
Briç Kaynakçası Grubu’na ekleyen Muzaffer Mutcuoğlu’na teşekkürler

9 Aralık 2016 Cuma

Lebensohl


Alberto Calle e Gianmaria Ghezzi Stelle alpine Polka
*****
Hayat ne gideni getirir, ne de kaybettiğin zamanı geri çevirir.
Ya yaşaman gerekenleri zamanında yaşayacaksın
ya da yaşamadım diye ağlamayacaksın.
Tolstoy
*****
SANAT
Sanat bir olayın, bir varlığın, bir olgunun estetik bir biçimde topluma sunulmasıdır.
Kant'a göre: Sanatın kendi dışında, hiçbir amacı yoktur. Onun tek amacı kendisidir. Güzel Sanatı ancak deha yaratabilir.
Hegel'e göre: Sanattaki güzellik doğadaki güzellikten üstündür.
Marx'a göre: Yaratıcı eylem, insanın ve doğanın karşılıklı etkileşiminin bir aşamasıdır.
Bu, toplumsal bir karakter taşır. Sanat, yaşamı insanileştiren bir olgudur. Araştırıcı, yaratıcı, çok yönlü tümel insana ulaşma çabası içinde sanatlar gelişebilir.
B. Croce göre: Sanat, sezginin ve anlatımın birliğidir. Bireysel ve teorik bir etkinliktir. Doğa, sanatçının yorumu ile güzel olabilir.

*****
LA FİGLİA CHE PİANGE*
O quam te memorem virgo... (**)

Dur merdivenin en üst basamağında
Yaslan bir bahçe vazosuna –
Ör, ör gün ışığını saçlarında –
Sarıl çiçeklerine acılı bir şaşırmayla –
Fırlat hepsini yere ve dön
Gözlerindeki firari bir içerlemeyle:
Fakat ör, ör gün ışığını saçlarında.

Böylece bırakabilirdim o adamı,
Böylece bırakabilirdim o kadını durup yas tuttuğu yerde,
Böylece bırakabilirdi adam
Ruhun yarılmış ve yaralanmış bedeni bırakışı gibi,
Zihnin kullandığı bedeni bırakıp gitmesi gibi.
Bulmalıyım
Işıklı ve marifetli eşsiz bazı yolları,
İkimizin de anlayabileceği bazı yolları,
Bir gülüş ve tokalaşma gibi sıradan ve vefasız.

Dönüp gitti kadın, fakat sonbahar havasıyla
Günler boyu zorladı imgelemimi,
Günler ve saatler boyu:
Omuzları üstünde saçı ve çiçeklerle dolu kucağı.
Ve merak ederim birlikte nasıl olurlardı!
Yitirmiş olmalıyım bir davranışı ve duruşu.
Bazen bu düşünceler şaşkına çevirir hâlâ
Tedirgin gece yarılarını ve öğle uykusunu.

T.S.Eliot (1888-1965)
(1948 yılı Nobel Edebiyat Ödülü sahibi) .
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy

Çevirenin notları:
(*) Ağlayan Kız
(**) Ey bakire, hangi isimle hatırlasam seni?

*****
LEBENSOHL
Lebensohl konvansiyonu Oakland, California’dan Matematik Profesörü Kenneth W. Lebensold, tarafından geliştirilmiştir.
1 NT açılışından sonra, Rakip Natürel bir renkle araya girdiğinde kullanılan konvansiyondur.

• 1) Cevapçı Rakibin Araya Girdiği Rengi durduramayan;
8-9 HCP ile KONTUR atar.   10+ HCP ile Cuebid Stayman yaparak 4 lü Majör sorar. ÖRNEKLER ile açıklayalım :
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
2 D
KONTUR
D‘yu durduramayan 8-9 HCP
1 NT
D
D
D‘yu durduramayan 10+ HCP ve 4’lü Majör ile
Cuebid Stayman yaparak, 4 lü Majör soruyor

• 2) Cevapçı Rakibin Araya Girdiği Rengi durduran;
10+ HCP ile konvansiyonel 2NT den geçirir.   Açan mecburi 3 
 deyince Cuebid Stayman yaparak, 4’lü Majör sorar.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
H
2NT
KÖR’ü durduran 10+ HCP
C
PAS
H
Cuebid Stayman yaparak, 4 lü Majör soruyor
• Önemli NOT : Rakip 2 Trefl ile araya girerse, Cevapçıda durdurucu varken 2NT den geçirir.
Açan 3 Trefl dediğinde 3 Karo ile Stayman yapar.
• 3) Cevapçı 2 seviyesinde basitçe (sıçramadan) yeni bir renk söylerse;
5+ renk ve 6-7 HCP ile davet gösterir. Oynamak içindir. Forsing değildir.
Araya giriş olmasaydı 5+ rengi transfer edip PAS diyecek el.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
D
H
5+ KÖR ve 6-7 HCP ile davet. Oynamak için

• 4) Cevapçı 1 sıçrayarak yeni bir renk söylerse;
5+ renk ve 10+ HCP ile ZON Forsing gösterir. Zondan önce durulmaz.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
D
SP
5+ PİK ve 10+ HCP ile ZON Forsing

• 5) Cevapçının rengi rakibin araya girdiği renkten daha ucuz ve 6-7 HCP si varsa;
2 NT den geçirip, kendi 5+ rengini söyler.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
H
2NT
C
PAS
D
5+ Karo ve 6-7 HCP davet
• 6) Cevapçı 3 seviyesinde sıçramadan yeni bir renk söylerse;
5+ Renk ve 10+ HCP ile Forsing.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
H
C
5+ Tref ve 10+ HCP ile Forsing.
1 NT
SP
D
5+ Karo ve 10+ HCP ile Forsing.
1 NT
SP
H
5+ Kör ve 10+ HCP ile Forsing.
• 7) Cevapçı 2 seviyesindeki araya girişe KONTUR atarsa;
8-9 HCP ile davet gösterir. Negatif Konturdur.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
C
KONTUR
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
         Buna karşılık Açanın vereceği cevaplar :
• a) Açanın 4’lü Majörü varsa gösterir. Cevapçının 4’lü Majörü olabilir.
Çünkü elinde 10+ HCP olmadığından Cuebid Stayman yapamıyor.
1. Öncelik bundadır.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
C
KONTUR
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
H
PAS
H
Açan 4’lü majörünü gösterdi. Cevapçı tutuş yaptı.
H
Açan Zona bağladı

• b) Açanın 4’lü Majörü yoksa ve araya girilen rengi durduruyorsa;
Puanına göre 2NT veya 3 NT der. (2. Öncelik bundadır)
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
SP
KONTUR
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
2NT
Açan PİK’i durduruyor 15 HCP

Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
SP
KONTUR
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
3 NT
Açan PİK’i durduruyor. 17 HCP
• c) Açanın 4’lü Majörü yoksa ve araya girilen rengide durduramıyorsa;
5+ Minörü varsa gösterir. Sanzatu veya Minörden ZON davetidir.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
H
KONTUR
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
D
Açanda 5+ Karo var, Sanzatu veya Minörden ZON daveti.

• d) Açanın 4’lü Majörü yoksa ve araya girilen rengide durduramıyorsa;
5+ ‘lı bir Minörüde yoksa PAS geçer Cezalı oynatır.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
H
KONTUR
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
PAS
Açanda 4’lü Pik yok, KÖR ü durduramıyor,
5’li Minörü de yok. Cezalı oynatıyor.
• 8) Cevapçının 3NT’si 10+ HCP gösterir.
Yani; 4 lü majörü olmayan, Araya girilen rengi durduramayanGösterebileceği 5+ Minörü olmayan, Ancak Zon oynamak isteyen 
bir el.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
SP
3NT
10+ HCP Zon oynamak istiyor.
4’lü majör veya 5’li minör yok, Pik’i durduramıyor.

• 9) Cevapçı araya girilen rengi durduruyorsa 10+ HCP ile önce 2NT sonra 3 NT der.
Yani; 4 lü majörü olmayan, Araya girilen rengi durduran el.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
C
2NT
10+ HCP. PİK i durduruyor.
C
PAS
3NT
4’lü majör yok, 10+ HCP Zon oynamak istiyor.

• 10) Zayıf araya girilirse; Rakipte 7’li bir renk ve çok dengesiz dağılım var.
Açan
Rakip
Cevapçı
1 NT
D
PAS
Zayıf ellerle PAS geçilir.
D
10+ HCP ile Cuebid Stayman, 4 lü Majör soruyor
Açanda 4 lü Majör yoksa 4 NT der (Puan önemsiz)
KONTUR
Ceza Konturu (opsiyonel)
HS
Oynamak için (Sign Off)
4NT
Kantitatif
http://www.bricturk.com/konvansiyon/lebensohl/
***** 
LEBENSOHL
Kennet W.Lebensold tarafından geliştirildiği zannedilmiş ama kendisinin reddetmesinden sonra George A.W.Boehm tarafından 1970 yılında yayınlanarak Lebensohl adı verilmiştir.

1 Sanzatu açışına rakibin müdahalesinden sonra uygulanır. 
1 Sanzatu açışına rakibin 2 seviyesinde renkle araya girişi klasik Stayman ve Transfer uygulama olanaklarını ortadan kaldırır. İşte bu durumlar için yaratılmış bir konvansiyondur. 
Cevapçı natürel olmayan bir 2 Sanzatu konuşmasıyla Açıcıyı 3 Trefl deklare etmeye zorlar ve elini ondan sonra açıklar. 
Uygulanış şeklini aşağıdaki tabloda inceleyelim.
Açıcı     2. Oyuncu   Cevapçı    Açıklama                                 Açıcı
1NT        2 Kör           Kontur      Ceza                                          Pas
                                     2 Pik         Oyun                                         Pas
                                     2 NT          Lebensohl, puan limitsiz       3 Trefl 
                                     3 Trefl       Uzun trefl, manş forsingi
                                     3 Karo      Uzun karo, manş forsingi   
                                     3 Kör        9+P, 4 Pik, kör keser yok
                                     3 Pik         Uzun pik, manş forsingi
                                     3 NT         9+, 4 Pik yok, Körü kesmiyor.        *                                                                                                                                                   
Yukarıdaki tablo 2 .Oyuncunun her türlü renkle araya girişine uyarlanabilir. 
Özetlersek, cevapçının 2 seviyesinde deklare edeceği bir renk uzun renk zayıf el demektir, 
3 seviyesinde söyleyeceği her renk manşa davettir, 
rakibin araya girdiği rengin Cue-Bid’i ise, Trefl yada Karo ise Stayman, 
Kör ya da Pik ise diğer majörün 4 parça olduğunu gösterir ve Cue-Bid renginde keser yoktur. Açıcının ikinci konuşmasında boş bıraktığımız yerlerde, açıcı eline göre son kontrata karar verir.
Lebensohl uygulamasında açıcının 3 Trefl cevabından sonra konuşmaların gelişimine bakalım.
Açıcı…  2. Oyuncu …Cevapçı… Açıcı…Cevapçı …Açıklama
1NT        2 Kör              2NT           3Trefl     Pas             Uzun trefl, zayıf el.
………………………………………………… Karo           Uzun karo, zayıf el
…………………………………………………3 Kör           4Pik+Kör keser+ 9+ OP
………………………………………………..  3 Pik           Uzun pik, şilem daveti
………………………………………………..  3NT             Kör keser var ve 9+ OP
*
Yukarıdaki tabloda 2.Oyuncunun araya girişi minör bir renk ise Lebensohl'dan sonra uygulanacak Cue-Bid keser gösteren bir Stayman uygulamasıdır. Ancak araya giriş 2 Trefl olduğu zaman bu Cue-Bid 4 Trefl ile yapılacağından 3 Sanzatu seviyesi kaçırılmış olacaktır. Bu nedenle buraya farklı bir yorum getirmek gerekmektedir. Müdahale renginden keser olduğuna göre doğrudan 3 Sanzatu kontratı tercih edilebilir yada Cue-Bid 3 Karo ile yapılabilir (Sn.Ferudun Cangurus'a bu öneri için teşekkürler). 

Rakibin 2 Trefl müdahalesi üzerine Cevapçının 2 Karo deklaresi zayıf, 3 Karo deklaresi kuvvetli el göstereceğine göre, Lebensohl'dan sonra Cevapçının 3 Karo deklaresi Trefl keseri olan bir Stayman uygulaması olarak düşünülebilir. Böyle bir durumda 4 Trefl Cue-Bid’i ise 5-5 majör dağılımı halinde uygulanabilir. Açıcı da 4 parça olmasa bile uzun majörünü deklare edecektir. 2 Trefl müdahalesinden sonraki konuşmaların gelişimini biraz daha açıklığa kavuşturmak için biraz daha geliştirerek iki aşamalı 2 Tablo halinde verelim. Aşağıdaki ikinci tablodaki uygulama tamamen bizim önerimizdir.

Açıcı … 2. Oyuncu …Cevapçı … Açıklama
1NT        2 Trefl            Kontur       Ceza konturu
………………………..   2 Karo       Uzun karo, zayıf el
………………………..   2 Kör         Uzun kör, zayıf el
………………………..   2 Pik          Uzun pik, zayıf el
………………………..   2NT            Lebensohl
………………………..   3 Trefl        Stayman, trefl keser yok
……………………….    3 Karo       Uzun karo, manş teklifi
………………………..   3 Kör         Uzun kör, manş teklifi
……………………….    3 Pik          Uzun pik, manş teklifi
………………………..   3 NT           dörtlü majör yok, trefl keser yok, 9+OP
**
Açıcı … 2. Oyuncu ..Cevapçı… Açıcı… Cevapçı … Açıklama
1 NT       2 Trefl            2 NT         3 Trefl    3 Karo      Stayman, trefl keser yok
………………………………………………..  3 Kör         5 kör+ 4 pik
………………………………………………..  3 Pik          5 pik+ 4 kör
……………………………………………….   3 NT          4 lü majör yok, trefl keser var.
………………………………………………..  4 Trefl       En az 5-5 majörler
……………….
Rakibin araya girişi 3 seviyesindeyse, cevapçının aynı seviyede renk deklarasyonu bir tur için forsingdir. Kontur ceza konturu değil, Sputnik olarak düşünülmelidir. Manş seviyesindeki konuşmaları manş ilanıdır, minör araya girişlerde yapılacak minör Cue-Bid’i gene Stayman’dır ancak gene en kötü ihtimalle 5-4 majör durumunda uygulanmasında yarar vardır. Açıcı da 4 parça majörü yoksa bile uzun majörünü deklare etmelidir. 
/http://www.duralbridge.com  a teşekkürler.

*****
LEBENSOHL
1 NT açışı sonrası rakibin overcall'u (üste konuşması) üzerine kullanılır.
1 Sanzatu açışından sonra, rakibin overcall'u üzerine :
Kontr: Ceza
İki seviyesinde yeni renk: Oynamak için
Üç seviyesinde yeni renk: Forsing
2 Nt: ( Lebensohl ) Üç Trefl'e transfer. 

Açıcı 3 trefl der ve cevapçı :
a. Pass
b. Overcall renginden daha küçük bir renk söyler: Oynamak için.
c. Overcall renginden daha büyük bir renk söyler: Davet
d. Q-bid: Overcall renginde durdurucu var ve stayman.
e. 3 Nt: Overcall renginde durdurucu var ve dörtlü majör yok.
Hemen Q-bid: En az bir dörtlü majör var ve overcall renginde durdurucu yok. 

Şimdi açıcı sırasıyla
A. Varsa ilk dörtlü majörünü söyler.
a. Overcall renginde durdurucu varken dörtlü majör yoksa 3 Nt der.
b. Overcall renginde durdurucu yoksa ve dörtlü majör de yoksa :
i. Minimum Nt açış puanı ile 4 Cl ya da 4 D ile uzun minörünü (eşitse iyisini ) söyler.
ii. Eğer cevapçının majör rengi biliniyorsa 4-3 fit ile majör de 10 löve alabileceğini tahmin ediyorsa, 4 majör kontratı deneyebilir.
iii. Maximum Nt açış puanı ile ya 5 seviyesinde uzun minörünü söyler, ya da Overcall rengini 4 seviyesinde Q-bid ederek ortağından 5 seviyesinde minör söylemesini ister.
Hemen 3 Nt: Overcall renginde durdurucu yok, dörtlü majör yok, rakip araya girmeseydi de 3 Nt diyecekti ( 9-12 HP ) Açıcı sırası ile :
B. Durdurucu varsa Pas der.
a. 5'li majör renk varsa 4 seviyesinde söyler.
b. Daha iyi bir kontrat araştırır. 
http://www.albabridge.net/ e teşekkürler.

*****
*****
RAKİBİN ZAYIF  İKİ AÇIŞINA T/O KONTURDAN SONRA LEBENSOHL
1 seviyesine atılan take out kontur gibidir. Biraz daha kuvvetli olması gerekir. Rakibin
Multi açışlarına da, zayıf majörü işaret ettiği düşünülerek uygulanabilir. Take out kontur atacak eller basitçe belirlenebilir. Bu konu zayıf-iki açışı karşısında önemlidir ve cevapçının nasıl davranacağını detaylandıracağımız husustur.
S.  AQx          Zayıf 2H açışına Dbl.
H. Kx              2NT overcall 15-18’dir. Bundan daha güçlü ellerle, önce Dbl ile
D. AKJx         başlayacağız. Bu el 2NT overcall yapacak şartlara sahip fakat daha
C. KQTx         güçlü olduğundan Dbl ile başlıyoruz. Daha sonra xNT diyerek
                        gücümüzü belli etmiş olacağız.
*
S.  AJx           Zayıf 2H açışına Dbl.
H. xx               Bu el 2NT overcall yapacak puan gücüne sahip, ancak rakip renkte 
D.AKJx           stopper olmadığından, Dbl ile başlıyoruz.
C. KQTx        
*
S.  AJx           Zayıf 2H. açışına Dbl.
H. x                 Basit overcall için kuvvetli bir elle, önce Dbl ile başlayıp daha
D. AKQJxx    sonra rengimizi söylemeye gayret ederiz. Ortağınızın cevabına bağlı
C. Axx            olarak, 3NT oynamayı planlayabilirsiniz.
*
S.  QJxx        
H. x                
D. KQxx        
C. AQxx         Zayıf 2H açışına Dbl için minimum el.
*
S.  x   
H. QJxx                     
D. KQxx        
C. KQxx         Zayıf 2açışına Dbl için minimum el.

rakip           siz          rakip        ortak
2S               DBL        pas             ?
Sizin Konuş Kontrunuz üzerine ortağınızın 3C. deklare ettiğini varsayalım.
Ortağınız zayıf mı, kuvvetli mi? 3Cdemesi zayıflık gösteriyorsa, kuvvetli olduğunda 3NT’yu hiç düşünmeyip 4C. mi demeliydi? O halde 3NT’yu geçmeden ortağınızın zayıf mı, kuvvetli mi olduğunu bilmeye ihtiyacınız var.
Bu gibi durumlarda ortağınıza elinizin kuvvetini daha iyi bir şekilde tarif edebilmeniz için Lebensohl benzeri konvansiyonel 2NT icat edilmiştir.
Rakip zayıf iki deklaresi ile konuşmayı başlattıktan sonra ortağınız apel kontru atınca, sizin 2NT deklareniz (Lebensohl) 3C. ’e transferdir.
T/Ox’e cevap verirken, zayıf ve kuvvetli elleri birbirinden ayırt edebilmek için Lebensohl’ün direk/endirek metodunu kullanacağız.
Bu metodla advancer, 2NT demeden bir konuşma yaparsa, bu konuşmaları direkt konuşmalardır. Önce 2NT dedikten sonra yapacağı konuşmalar ise endirekt konuşmalardır.
**
1) Zayıf Eller (0~6 puan):
Rakibin renginden daha küçük bir renkte üç seviyesindoynamaiçiLebensohçok faydalıdır. Eğer renginiz rakibinkinden büyük ise (örneğin solunuz2kör açar ve sizde pikler varsa) siz iki seviyesinde 'normal' deklarenizi verirsiniz. Üç seviyesinde konuşacaksanız, ortağın 3 trefl demesi için 2SA ilebaşlarsınız. Eğer renginiz trefli ise ortağın deklaresine pas geçersiniz veya başka bir renk söylersiniz.
rakip             ortak             rakip            siz        
2♠                    DBL            pas                2NT
pas                  3C               pas                pas  (veya 3D., 3H.)
Kontr atan, puanları 18’den az ise sizin rölenizi kabul eder ama daha kuvvetli bir eli varsa bunu kabul etmeyebilir. Karşısında 4–5 puan ile zon yapabilecek eli varsa, röleyi reddetmeli ve elini tarif edecek bir deklare vermelidir. Eğer 3C'den başka bir şey söylerse bu forsingtir; çok zayıf bir eliniz olsa bile bir daha konuşmalısınız.

2) Orta Kuvvette Eller (7-10 puan):
2NT sekansını kullanmak yerine 3 seviyesinde konuşursanız, bu davet eder ama forsing değildir. Bu yapıcı puanlarınızın (iyi 7 ile 10 arasında) olduğunu gösterir ama doğrudan zona sıçrayacak  kuvvetiniz olmadığını ifade eder. Kontr atan ortağınız minimumla
pas geçer, ekstra değerleri varsa konuşmaya devam eder. Renginiz rakibin renginden büyük ise 2SA'dan geçerek davet puanınız olduğunu belli edebilirsiniz. Solunuz 2H. açmışsa ve sizde pikler varsa, zayıf elle oynamak için 2S.diyebilirsiniz. Eğer 2SA'dan geçtikten sonra pikleri gösterirseniz elinizde davet puanı (8~10) olduğunu ifade edersiniz. 
Konuşma şöyle gelişir:
rakip             ortak          rakip              siz        
2H                  DBL             pas               2NT
pas                  3C              pas               3S 
Solunuz 2Dile oyun açmışsa, bu sekansı hem körlerde hem de piklerde davet için kullanabilirsiniz. 

3) Forsing Eller (11+ puan):
Yukarıdaki Lebensohl 2NT sekansı, sınırlı puanınız olduğunu belirtir. Zona gidecek puanınız varsa, sıçrayarak cevaplarınız standart anlamlarını korur.
“ergun cuhadar”
*****
2 SEVİYESİ PREEMPTIVE AÇIŞLARA MÜDAHALEDE LEBENSOHL
2 seviyesi baraj açışından sonra müdahalecinin konturu ortağının konuşmasını isteyen Take-Out konturudur. Yükselten rakibi batıracağından emin olmadıkça pas geçemez. Ancak kaç puanla konuştuğunu belirlemek için Lebensohl konvansiyonu kullanılır.
A- Yükseltenin 2 seviyesinde renk göstermesi (örneğin Preemptive 2 Karo açışından sonra yükseltenin 2 Kör veya 2 Pik demesi yahut 2 Kör açışından sonra 2 Pik demesi) mümkün ise 4+ kartlı rengini okur, 2 seviyesinde renk okumak (0-7) OP gösterir.
B- Yükselten mecburen 3 seviyesinde konuşmak zorunda ise doğrudan kendi rengini gösteremez, önce 2NT dekleresi ile gücünün (0-7) OP olduğunu gösterir, Yükseltenin 2NT deklaresinden sonra müdahaleci 3 Trefl rebid etmek zorundadır. Yükselten kendi rengini bu rebidden sonra söyler. Rengi Trefl ise ‘Pas’ geçer.
C- Müdahaleci, yükseltenin 2 NT deklaresine 3 Trefl demek zorundadır. Ancak 3 Trefl yerine başka bir renk okursa (17+…) Op ve 5+ kartlı bir renk gösteriyordur. 
D- Yükseltenin doğrudan 3 seviyesinde renk okuması 4+ kart ve (8-11) OP gösterir. Müdahalecinin konturundan sonra Yükseltenin rakip rengi Cue-Bid etmesi (12+…)OP gösterir, Zon forsingidir, rakip renkten durdurucu sorar.
E- Yükseltende rakip renkten durdurucu varsa (12-15) OP ile 3 NT der. Daha az puanla aynı deklareyi verebilmek için rakip renkten durdurucu yanında yeterli löve kaynağı olabilecek uzun ve sağlam bir renk olmalıdır.
F- 4 seviyesinde majör okumak oynamak içindir.
Mehmet Özyeşilbaş
*****
 RAKİBİN ZAYIF 2 AÇIŞLARI ÜZERİNE LEBENSOHL
Zayıf 2 açan rakibe T/O Dbl atanın ortağı, değerlerinin olup olmadığını göstermelidir. Eğer rakibin açış renginden daha pahalı bir rengi 2 seviyesinde okursa, sıçrayarak okuyacağı davet değerlerine sahip olmadığındandır. Bazen de 3 seviyesinde daha ucuz bir rengi okuması gerekecektir. Dbl atan güzel bir ele sahip olduğunda, ortağının değerlerinin olup olmadığını bilmediği durum kontrat kararı için çok tehlikelidir. Bu durumu çözmek için Lebensohl kullanılır. 

Dbl atanın ortağı, sıçrayarak ya da sıçramadan 3 seviyesinde yeni bir renk cevabı verdiğinde değerlerinin 7−11 OP aralığında olduğunu garanti eder. Bu değerlerden daha fazlası ile rakip rengi Cue-bid eder. 

Eğer daha az değerlere (0−6 OP) sahipse; rakibin renginden daha pahalı bir renge sahipse onu 2 seviyesinde okur. Daha ucuz bir renge sahip ise 2NT! Lebensohl diyerek ortağının 3 Trefl demesini ister. Ortağının 3 Trefl rebidine Pas diyebilir ya da diğer bir renge düzelterek 7 OP’den daha az değerlere sahip olduğunu gösterir. 

Dbl atan, ortağının 3 Trefl rebid etmesini isteyen 2NT cevabına her zaman uymayabilir. Kendi yeterli rengine sahip olduğunda onu rebid edecektir. Ortağı buna Pas geçme şansına sahiptir.
Ferudun Cangurus
*****
AYRINTI İÇİN: