31 Mayıs 2012 Perşembe

Negatif Konturların Cezaya Çevrilmesi

                                                                                                                  flickr
Apel Komitesi
 Hakem kararına itiraz edecek olan tarafın bas vuracağı  komite.
**
EKMEK VE YILDIZLAR
Ekmek dizimde,
Yıldızlar uzakta, tâ uzakta.
Ekmek yiyorum yıldızlara bakarak,
Öyle dalmışım ki sormayın,
Bazen şaşırıp ekmek yerine
Yıldız yiyorum...
Oktay Rıfat Horozcu
**
NEGATİF KONTURUN CEZAYA ÇEVRİLMESİ
“aces scientific, bobby goldman”
Uluslararası Playoff
Batı  (Eisenberg)          Doğu (Goldman)
S.A10765                            S.2
H. 1084                                H. AD5
D. A102                               D. R7543
C. 64                                    C. AR73
Batı     Kuzey     Doğu     Güney
Pas      Pas         1D          3S
Pas      Pas         Kontr     Pas
Pas      Pas    
Batı 3 pike geleneksel bir kontur atacak ele sahip. Ama siz ceza kontru attığınızda ortağınız bu kadar iyi bir elle konturu kaldıracaktır. Diğer masada aynen öyle oldu.  Batı 3 Pike ceza kontru attı,  doğu zonda oyun yapmak daha kazançlı olur diye 3NT ye çevirdi ve 600 yazdı.
*
Negatif kontur oynarsanız, rakip preemptive yaparsa, sizi birçok dertten kurtaran uygulama “negatif kontur” dur. Batı pas geçer, pikte kısa olan doğunun kontr ile uyandırabilecek güçte olacağını ummaktadır. Batı pas geçerek cezaya çevirir; doğuya hata yapma fırsatı vermez, 900 puan alır.

Müzik Notalarının Tarihi


İnsan iki şeyi saklayamaz:
Sarhoş olduğunu ve aşık olduğunu. 
Antiphanes
****
TELİN ÜSTÜNDEKİ KUŞ
Telin üstünde bir kuş gibi,
bir gece yarısı korosunda sarhoş gibi
özgür olmaya çalıştım kendi yolumda.
Bir çengelin üstünde solucan gibi,
eski moda bir kitaptan bir şövalye gibi
sana sakladım bütün kurdelelerimi.
Eğer olduysam düşmanca,
umarım geçip gidebilirsin onu kıl payı.
Eğer olduysam uydurma
umarım bilirsin o hiçbir şekilde sana değildi.
Ölü doğmuş bir bebek gibi,
boynuzlu bir hayvan gibi
yırttım bana el uzatan herkesin elini.
Fakat yemin ederim bu şarkıyla
ve bakarak yanlış yapmış olduğum her şeye
onların hepsini geri ödeyeceğim sana.
Gördüm tahtadan koltuk değneğinin üstüne dayanan bir dilenci,
o bana, “Çok fazla istememelisin,” dedi.
Ve güzel bir kadın gördüm yaslanan onun karartılmış kapısına,
o bağırdı bana, “ Hey, niçin istemezsin sen daha fazla?”
Telin üstünde bir kuş gibi,
bir gece yarısı korosunda sarhoş gibi
özgür olmaya çalıştım kendi yolumda.
Leonard Cohen
****
MÜZİK NOTALARININ TARİHİ

Müzikteki matematiksel gizemi keşfederek yazıya dökmenin ilk temeli Pisagor (Pythagoras, M.Ö. 530-450) tarafından atılmıştır. Biz kendisini okul sıralarından o meşhur dik üçgen teoremi ile hatırlarız ama Pisagor günümüzde ulaştığımız bilim seviyesinin babasıdır. O kendi devrine kadar gelişmiş bütün çalışmaları bir disiplin altında toplamış, geometri, aritmetik, astronomi, coğrafya, müzik ve tabiat bilgisi olarak ayrı ayrı bilim dalları yaratmıştır.

Pisagor, bilimi, bilim için düşünüyor, bilimin uygulamaları onu ilgilendirmiyordu. Bu nedenle 'bilgi seven' anlamındaki filozof sözcüğünü ilk olarak o kullanmıştır. Pisagor tüm evrenin sayılar ve aralarındaki ilişkilere göre kurulduğuna inanıyordu.

Pisagor'un müziğin içindeki matematiği bir demirci dükkanının önünden geçerken keşfettiği rivayet edilir. Demirci ustasının, demir döverken kullandığı aletlere göre değişik sesler çıkarması Pisagor'un ilgisini çekmiş, dükkanı kapattırarak ustaya çeşitli aletler kullandırmış, çıkan sesleri incelemiş ve kayıtlar almış.

Batı müziği 9. yüzyılın başına kadar notalamadan habersizdi. Eserler kulak yoluyla kuşaktan kuşağa aktarılıyor, bu arada değişime uğruyor, zamanla unutulabiliyordu. 9. yüzyılın ikinci yarısında ilk notalama sistemi ortaya çıktı.

Arezzo'lu Guido'nun (Gui d'Arezzo) notalama sisteminin seslerin yüksekliğini kesin olarak belirtmeye başlamasıyla büyük bir ilerleme kaydedildi. 11. yüzyılda notaların üzerine dizildiği beş çizgiden oluşan "porte"nin kullanılmasıyla notaların yüksekliği (do, re, mi,....) ve süresi (birlik, ikilik, dörtlük,....) kesin biçimde belirlenebilir hale geldi.

Aslında müziğin dört parametresi vardır: Yükseklik, süre, şiddet ve tını. Bunlardan ilk ikisi zamanla genel kabul gören bir takım işaretler sayesinde kağıt üzerine dökülebilmiş, şiddet ve tını ise notanın yanında ek kelimelerle belirtilmişler ve kısmen de yoruma açık bırakılmışlardır.

Çeşitli sesleri belirtmek ve bunların birbirlerine karışmasını önlemek için sesleri temsil eden notalara özel isimler verildi. Do, re, mi, fa, sol, la, si. İngilizce'de ve Almanca'da ise notalar harflerle gösterildi (C=do, D=re, E=mi, F=fa, G=sol, A=la, B=si-ing.-, H=si-alm.-).

Nota isimlerinden 'do'nun önceki ismi 'ut' idi. Sesli harfle başlayan bu isim, notaları sırayla söylerken tutukluk yaptırdığından 12. yüzyılda 'do' olarak değiştirildi. Almanya ve bazı ülkelerde 'ut' hala kullanılır.

'Si' hariç diğer notaların isim babası Gui d'Arezzo'dur. Arezzo bu adları Aziz lohannes Battista ilahisindeki mısraların birinci hecelerinden alarak takmıştır. Yedinci notanın adı uzun zaman 'B' olarak kalmış, sonradan 13. yüzyılda Sanete lohannes kelimelerinin baş harflerinden meydana gelen 'si' adını almıştır.

Notalamanın keşfi ve gelişimi müzik pratiğine olağanüstü bir gelişme ortamı yaratmıştır. Notalama, icracıyı ezberden kurtararak hem müzik parçalarının uzamasına hem de çeşitli dönemlere ve ülkelere ait notalanmış eserlerin katılmasıyla repertuarın zenginleşmesine ve çeşitlenmesine imkan vermiştir. Nota sayesinde bir müzisyen bilmediği bir müzik parçasını icra edebilmek için tek başına yeterli bir hale gelmiştir.  "fwmail.gen.tr"

30 Mayıs 2012 Çarşamba

1NT - 2NT Trefle Transfer


Psişik Konuşma
Onör gücünün ya da renk uzunluğunun bilerek ağır biçimde yanlış belirtilmesi.
****
MERHAMET
Sana yolculuğu anlattım
Geliyorum dedin.
Ölümü anlattım sana
Kurban olurum sana dedin.
Senin için şiir yazmaya
kalemim yok dedim,
al uzun süredir dudaklarımı boyamadığım
rujum burada işte dedin.
Kağıt nerede? diye sordum
çantanı aralayıp baktın
ve yok dedin.
Ceplerimi aradım
ve yok dedim!
Bir şey demedin… sessizce
uzattın ağzını
ve dudaklarını
senin için iki dize yazdım.
Hîwa Kader (d.1964, Süleymaniye), Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
****
1NT -  2NT  TREFLE TRANSFER
1NT -  2NT;       1NT ye cevapçının 2NT si natürel  değil, 3C e transferdir. Natürel
2NT oynamak için 2C den geçirmek gerekir. Cevapçının 3C veya
1NT -  2NT        3D oynatma istegi yandaki örneklerdeki gibidir. Yani
3C  -   3D          3C veya 3D oynamak için 2NT kullanılıyor.
Pas
                                    
1NT              S. XX                        Ortağın 1NT açışına 3D oynamak
                     H. XXX                     1NT oynamaktan daha iyidir. C rengi
                     D. D10XXXXX          için de bu veya buna benzer eller için
                     C. X                           3 Minör oynamak iyi.
*
1NT       2NT(1)        1NT          2NT(1)            1NT        2NT(1)
3C(2)     3H(3)          3CL(2)      3SP(3)            3C(2)      3NT(3)

1. örnekte 3H= 5li Karo, 4 lü C,3 lü Kör,tek Pik 12-14 OP
2. örnekte Pik 3 kart. H tek
3.cü örnekte 2-2 Majör
Yani  1NT…2NT de Karo=5,   C=4 kart oluyor
Cevapçının, sınırları belli (12-14), renk dağılımları çok net anlatılan minör renklerle ilgili konvansiyonel ellerde KAPTANLIK açıcıya devrediliyor.KAPTANLIK, NT açan oyuncunun ortağında olması gerekirken; 2-3 deklare ile NT açan oyuncudan çok daha net anlatabildiğinden istisnai bir durum olarak cevapçıdan-açıcıya devrediliyor ve bu durum dikkat çekici bir durum olarak yansıyor.
“yusuf ziya şerifoğlu”

29 Mayıs 2012 Salı

Ortağa Çaktırmak


İnsanın kendini fazla ciddiye alması pek büyük bir yanlış,
Kendine acıması da tehlikeli bir şeydir.
E.Benson
****
BÜYÜK OLSUN
 
Ben büyük şarkıları severim; büyük olsun.
Deniz gibi,  gökyüzü gibi her şey ve mahzun.
Seviyorsam seni, aşk ölümsüzdür gönlümce,
Aşıksam, kadınım değil tanrıçasın, ece..
Denizler yolculuğa çağırır durur da beni
Gitmem düşünerek geri döneceğim günü.
Ben büyük rüzgarları severim; büyük olsun
Aşkım da, özlemim de hepsi, her şey ve mahzun..
İnsan bir yanınca Kerem misali yanmalı.
Uykudan bile mahşer gününde uyanmalı...

Ahmet Muhip Dıranas
****
ORTAĞA ÇAKTIRMAK

Birçok durumda, savunma oyuncusunun kendisinin kısa bir rengi yoktur. Ancak artırmalar sırasında yapılan konuşmaların analizi sonucu, ortağın belirli bir renkte kısalığı olduğu anlaşılmaktadır. Böyle durumlarda ortağa çaktırmak amacı ile açılmak, iyi bir savunma tekniğidir. Açılışı yapan oyuncu; yerdeki ve kendi elindeki kozların sayısını gördüğü için, zamanın büyük bir çoğunluğunda, ortağın eline kaç adet koz olduğunu, dolayısı ile kaç defa çakabileceğini anlayacaktır. Bununla beraber; çakan oyuncunun elindeki kozların durumunu/adedini bildirmesi (Koz Ekosu), çaktıran oyuncunun ortağında koz olup olmadığını bilmesi, çaktırmaya devam açısından önemlidir. Bu nedenle, savunma oyuncuları ellerindeki koz adedini (tek/çift) bildirmeye yönelik teknikleri iyi bilmelidirler.
*
Ortağa çaktırma heyecanı içerisinde telaşa kapılıp, düşüncesizce hareket edilmemeli; Yerde ya da Dekleran’ın elinde çakılan rengin tehlikeli şekilde sağlanıyor olmamasına dikkat edilmelidir. Böyle bir durum varsa, yani ortağın tek kozu ile çakmasından sonra o renk sağlam bir hale gelecekse, çaktıracak oyuncu kendi elindeki sağlam, alıcı kartlarını öncelikle çekmeli ve ortağına yardımcı olmalıdır.
*
Ortağa çakması için dönülürken oynanacak kartta, “Renk Tercih” bilgisi olacağı için, bu kart gelişi güzel seçilmeyecektir. Çaktıktan sonra oynanması istenilen renk (kalanların pahalısı/ucuzu) seçilecek kart ile tanımlanacaktır.
Bazı hallerde ortağın açıldığı kısa rengin tekli ya da ikili olduğunu anlamak kolay olmayabilir. Açılan rengin ası ve yan renklerde el tutarınız varsa, Ası kazanmalı ve ortağın rengini süratle dönmelisiniz. Yan renklerde el tutarınız yoksa konuşmalardan ipuçları çıkarmaya çalışmalısınız. Açılan kartın tekli olduğunu düşünüyorsanız, Asınızı kazanın ve rengi dönün. İkili olduğunu düşünüyorsanız, büyük bir kart ile sinyal verin.
Hiçbir şey düşünmüyorsanız, yanlış oyundasınız.
“emin yaykın”

27 Mayıs 2012 Pazar

Rakibin 1NT Açışına Araya Girişler

SING, SING, SING BY BENNY GOODMAN
*****
Ben tanıdığım tüm insanlardan birer parçayım. 
John Milton    
*****
KIRILGAN
Kırılgan bir çocuğum ben
Yüreğim cam kırığı
Bütün duygulardan önce
Öğrendim ayrılığı
Saldırgan diyorlar bana
Oysa kırılganım ben
Gözyaşlarım mücevher
Saklıyorum herkesten
Ürküyorlar gözümdeki ateşten
Ürküyorlar dilimdeki zehirden
Ürküyorlar o dur durak bilmeyen
gözükara cesaretimden
Diyorlar: Bir yanı sarp bir uçurum,
Bir yanı çılgın dağ doruğu.
Oysa böyle yapmasam ben
Nasıl korurum içimdeki çocuğu?
Bir yanım çılgın nar ağacı
Bir yanım buz sarayı ...
Murathan MUNGAN
*****
RAKİBİN 1NT AÇIŞINA ARAYA GİRİŞLER
1NT oyun açışları genellikle (zayıf sanzatu hariç) 15–17 puanlı ve dengeli ellerdir. Dolayısıyla, 1NT ile oyun açan rakibin, güçlü bir elinin olduğu ve bizim kozumuzdan
da en az 2 tane kartı olduğu unutulmamalıdır.
Bu bilgileri 1NT açanın ortağı da biliyor. O halde 1NT açanın ortağı, kendi eli ile açıcının elini birlikte değerlendirdiğinde bizi konturlu oynatmakla ilgili isabetli kararlar verebilmek için çok daha fazla bilgiye sahiptir.
Bu nedenle, 1NT açışa overcall yaparken ve gelişiminde, özellikle zonda, 3 seviyesine yükselmek için çok iyi sebepler olması gereklidir. Bizim zon yapma ihtimalimiz çok azdır ve batırmak için doğru defansı bulmak da çok zordur. Bu nedenle uygun elimiz olunca, birinci hedefimiz part skor mücadelesini kazanıp, kendi hanemize sayı yazmak olmalıdır.
*
İkinciden müdahale için 11+ puan ve iki veya tek renkli elimiz olmalıdır.
Rakip 1sanzatu açınca, ikinci durumda dengeli bir eli olan konuşamaz, zira NT açanın ortağının eli henüz belli değildir. Fakat iki pas geçilince, NT açan rakiplerde en fazla 23 puan olabilir, yani 17 puan açanda 6 puan da pas geçen ortağında. Bu durumda dördüncü pozisyondaki oyuncunun elinde 5–5 veya 5–4 gibi iyi dağılım varsa 5 puanla bile uyandırabilir. Zira ortağı dengeli 12 hatta 17 puanla bile bir aksiyon yapamaz. Tabi daha önce dengeli 12–17 ile pas geçmiş olan oyuncu, ortağım uyandırdı diye heyecanlanıp deklareyi çok yükseklere taşıma sevdasına girmemelidir.
Ortağın tek veya iki renkli el gösteren konuşmasına, NT açanın ortağı konuşursa veya kontur atarsa, kontur veya sürkontur ile ortağa rengini gösterme isteğinde bulunulabilir.
*
NT açanın ortağının iki seviyesindeki konuşmaları ya stayman ya da transferdir. Bu renge atılan kontur, genellikle o rengin sizde olduğunu belirtmek için kullanılır. Bir renk deklare etmek ise kaliteli en az 5’li renginiz olduğunu gösterir. Part skor mücadelesi olarak değerlendirmek doğru olur. Transfer ettiği rengi cue bid etmek, o renk dışındaki diğer üç renge açık el gösterir. 
Biz rakibin 1NT açışına, Cappelletti (Hamilton) olarak bilinen 1NT’ye overcall konvansiyonunu, dördüncüden ise Landy oynuyoruz.
*
A.  2.den Müdahale (Cappalletti/Hamilton)
Rakip  Siz  Anlamı
1NT     2C     Tek renkli, 6+ kartlı ve 11+ OP’lik bir el gösterir. Ortağın eli zayıfsa 2D. ile
                      iyi bir eli (11-13 puan ve dengeli) varsa 2NT ile rengini sorar. Cevapçı  
                       iyi trefleriyle 2C‘e pas geçebilir ya da 2 seviyesinde beşli majörünü  söyler.
            2D     Majörleri (H + S) gösterir ve en az 5–4. Ortağın majörüne 3’lü tutuş ve 
                      8 puanla 3 seviyesine yükseltin. 
            2H     5+H ve altında 4+ bir minör (4+D veya 4+C) Majör renk iyi markalı, minör 
                       renk kötü ise, tek renkli el olarak gösterilmelidir.
            2S       5+S ve altında 4+ bir minör (4+D ya da 4+C). Majör renk iyi  markalı, minör
                        renk kötü ise, tek renkli el olarak gösterilmelidir.
            2NT     Minörler.
            3x        Natürel, blokatif. Tek renkli ele göre daha zayıf.
            DBL    Cezadır. Yani, rakibin 1sanzatusunu batırabilen bir el gösterir ve cevapçıdan pas geçmesi istenir. Dengeli 15~17 puanlı bir elle  kontur atmayıp pas geçiyoruz.
*
Dengeli 15~17 puanlı bir elle DBL dendiğinde, genelde ceza eli frekansı azdır. Gelse bile ortak genellikle çok zayıf olacağından pas diyemeyecektir. Konuştuğunda ise, bir de yapılacak kontrat gerekmektedir. Konuşmadığında ise, her şeye rağmen rakibin yapabileceği 1NT kontratları da vardır.
Rakip              Siz                  S. Qx
  1NT              PAS                H. AJx
                                               D. K986
                                               C. AKxx
Bu nedenle, dengeli 15-17 puanlı böyle bir elle Pas geçiyoruz ve ortağın uygun ellerle uyandırmasını bekliyoruz.
UYARI: Rakip zayıf sanzatu oynuyorsa DBL, 15-17 puanlı sanzatu açabilecek el gösterir ve devamında NT sekansları aynen uygulanır.
Rakip            Siz                    S.  KJTxx
  1NT              2S                   H. x
                                               D. K986
                                               C.  Axx
5S  ve 4 minör gösteriyoruz. Advancer isterse 2NT diyerek minörünü sorabilir.
Rakip            Siz                    S.  x
  1NT              2D                  H. AJTxxx
                                               D. Kx
                                               C.  xxx
Bir Majör var dedik. Advancer 2H diyerek, majörün kör ise pas de, pik ise düzelt diyecektir.
B. Rakibin 1NT Açışına 4.den (uyandırma/balancing durumunda) Müdahale Landy
rakip      ortak        rakip         siz   
1NT         PAS          PAS      2C   Majörleri (H + S) gösterir ve en az 5–4.
                                               2D   Natürel. (5+D)
                                                2H   Natürel. (5+H)
                                                2S    Natürel.(5+S)
                                               2NT Minörler. 5–4 çok iyi veya 5–5.
                                                3x  Natürel, blokatif. Tek renkli ele göre zayıf                    
................................................DBL- Uyandırma (Balancing) dengeli 12-14 onör puanı.
“ergun cuhadar”

26 Mayıs 2012 Cumartesi

Sanat Ticari Değil İnsanidir

Georges Bernanos:
Salaklar oturgan olur ama 
yolculuk kitaplarına bayılırlar.
****
YALNIZLIK
yalnızlık bir yağmura benzer
yükselir akşamları denizlerden
uzak ıssız ovalardan eser
ağar gider göklere, her zaman göklerdedir
ve kentin üstüne göklerden düşer
erselik saatlerde yağar yere
yüzlerini sabaha döndürünce sokaklar
umduğunu bulamamış,üzgün,yaslı
ayrılınca birbirinden gövdeler
ve insanlar karşılıklı nefretler içinde
yatarken aynı yatakta yan yana
akar,akar yalnızlık ırmaklarca
R.M.RILKE
****
SANAT TİCARİ DEĞİL  İNSANÎDİR
“Sanat, ekmek peşinde koşarsa alçalır.”

Paul Gauguin’in, “Sanat ya intihâldir ya da devrim”; Albert Camus’nün, “Sanat gerçeğe karşı çıkabilir ama gerçekten kaçamaz,” diye betimlediği konuda; “Sanatın en yüce amacı, insanî formlar göstermektir, olabildiğince duyusal anlamlı ve olabildiğince güzel,” notunu düşer W. Goethe de…
*
Bu uğurda “Ne”yi ve daha çok da “Nasıl”ı düşünen; “Taze bir öz eski biçime uymaz,” diyen sanatçı için Pablo Picasso da, “Her yandan gelen duyguları algılayan bir anten gibidir,” der…
Adnan Binyazar’ın, “Gerçeği yaratıya dönüştürmek” diye betimlediği “Sanat duyguları yoğunlaştırarak yansıtıp insanları etkileme yeteneğidir.”
Yaygın anlatıyla; Michelangelo’ya sormuşlar: “Bu kaya parçasından muhteşem Davut heykelini nasıl yapabildin?” O da demiş ki: “Hayalimde Davut zaten vardı. Mermerin fazlalıklarını aldım, Davut açığa çıktı…”
Sanatın “geneli” özetle bu…
*
W. Goethe’nn ifadesiyle, “Hakiki sanatlı anlatımın didaktik bir amacı olamaz. O, cevap vermez, azarlamaz, yalnızca sonuç olarak görüş ve davranışlar geliştirir ve bu yolla da aydınlatır ve öğretir.”
Ya da Jacques Ranciere’ye göre, sanatın günümüzdeki alternatif çözüm örnekleri, sanatçıyı “yeni yaşam biçimleri inşa etme”ye yönlendirir insan(lık) için…
Ancak bunun böyle olmasının önündeki en önemli etken yine sanatı sanat olmaktan çıkaran meta fetişizmidir…
*
Ali Artun’un deyişiyle, “Kültürün özelleştirilmesiyle birlikte sanata yatırılan para inanılmaz ölçülerde şişmiş ve bu da bir grup müzayede zengini sanatçı yaratmış”ken; kapitalizmin “Sanat dünyası tabii ki paranın döndüğü, değerlendiği bir borsa da sayılabilir.”
Sanatı, borsadaki “tahvil kağıtları”na dönüştüren “Sanatçının ve sanat üretiminin sağlıksız piyasada parasal güce sahip olanların değer ölçütleri ile değerlendirilmesi gibi sorunlar, sanatçıları ve sanat uzmanlarını çoğu zaman istemedikleri konumların içine itiyor,” notunu düşen Beral Marda hiç de haksız değildir…
Oysa kendine özgü bir gücü olduğunu, bugünde yarını görebildiğini söyleyen Kandinsky’nin işaret ettiği sanat bu değildir…
Eğer W. Goethe’nin, “Sanat sınırsızdır,” saptaması doğru ise -ki buna kuşku yok-; o hâlde sanat ticari değil, insanîdir…
“Temel Demirer,  Şirince.net” , Kısaltılmıştır

24 Mayıs 2012 Perşembe

Drury

                                                                                                                          flickr
Gerçek ya da sahte tüm kahinlerin özelliği,
daima yanılmaktır. 
Carriere
****
İLKİN
Bunu kimse söylemedi belki düşündü
çünkü vardır insanın yaşamasında
uyku ve öfke gibi vardır
kimse söylemedi
tuzunu çoğaltan bir denizde
nasıl batarsa güneş öyle
ben de kaçırdım
ki gözüm bütün gün
gün boyu lekelerde
kaçırdım ama şöyle de söylenebilir
şiirin bütün geçmişinin dışında
önceden açıklanan her şeyin dışında
örneğin en sıcak ülkelerin yazında
en soğukların kışında
yanarım üşürüm berbat olurum
hiçbir şeye yaramam
ama yine de seni severim
o zaman sen de beni sev
evet
Turgut Uyar
****
DRURY
Bu konvansiyon  sistemde bir değişikliğe gerek duyulmadan oynanabilir bir  konvansiyondur. İşlevini anlamak için 3. ve 4. pozisyonda oyun açışları üstünde konuşulması gerekir.
*          
3. pozisyonda oyun açışları, preemptive açışlarda konuşulduğu gibi daha esnek davranılabilecek açışlardır. Çünkü ortağımızın pastan geldiğini görürüz ve onun bizi çok yüksek seviyelere çıkarmayacağını biliriz. Bu sebeple açış puanı olmayan fakat araya giriş yapabilecek bir el ile (rengin araya girebilecek kalitede olması şartı ile) oyun açarak en azından defansta kalsak bile atak rengini garanti altına alabiliriz. Ayrıca henüz konuşmayan rakip üzerinde, özellikle rengimiz majör ise, bir baskı kurma şansımız olabilir çünkü seviye onun için biraz yüksekten başlayacaktır.
 *          
Eğer bu prensibi yani 3.pozisyonda şartlar uygunsa açmaz el ile oyun açma prensibini kabul edersek bazı problemlerle karşılaşacağımız açıktır. Çünkü biz 3.pozisyonda gerçek oyun açacak ellerle de aynı açışı yaparız. Ortağımızın bizde gerçek açar olup olmadığını bilmesi önemlidir. Biz sonraki konuşmalarda aksini belirtmediğimiz müddetçe, ortağımız bizde gerçek açar el olduğunu düşünerek hareket etmelidir. Aksi durumda briç kurallarına göre suç işlemiş olacaktır.
*
Son pozisyonda ise oyun açışına puan olarak çok yakın ve güzel bir majör renk içeren ele sahip olduğumuzda aklımıza şu soru takılır:
“Ortağımda majörüme fit varsa elim açar el değerine ulaşacak. Acaba oyun açmalı mıyım?”
*           
Drury konvansiyonu her iki durumda doğabilecek problemleri ortadan kaldırmak için bulunmuştur. Sadece 3. ve 4. pozisyonda 1Majör oyun açışı olduğunda kullanılır
Pastan gelen cevapçı ortağının majörüne tutuşu varken ve en az zon daveti yapabilecek gücü varken ortağının açmaz el ile oyun açmış olma olasılığına karşı fazla yükselmemek için Drury yapar. 
Drury 2Trefl deklaresi ile yapılır.
“erdincerbil”
***
REVERSE DRURY (RDRURY)

Reverse Drury (RDrury), üçüncü veya dördüncü pozisyonda
“1 Majör” (1kör/1pik) açan ortağın kuvvetini ölçen en iyi yöntemdir.

Renk ile araya giriş olması halinde uygulanmaz.
Kontr ile müdahale sonrasında uygulanıp uygulanmayacağı ortaklık anlaşmasına bağlı olmakla birlikte Profesyonel Briç, uygulanmasını önermektedir.
Baştan pas geçmiş elin maksimumu ile yapıldığı için davet deklaresidir ancak “zon forsingi” değildir.

Reverse Drury (RDrury), 3. veya 4. Pozisyonda 1 Majör oyun açan ortak karşısında pastan gelen cevapçının artifisyel “2trefl” deklaresi olup, 11-12 TP olan davet eli gösterir ve açıcıya nasıl bir elle açış yaptığını sorar.

Açıcının rebidi

A.  2 Majör: 10-12 TP, hafif açış gösterir, ortağından pas geçmesini ister.
B.  2 Karo : 13 TP, normal bir açış gösterir. Cevapçıya “trial bid” yapma imkânı bırakır.
C.  4 Majör: 14+ TP, Daveti kabul ederek zon söyler.  
D.  2kör    : Açış 1pik ise 2 kör rebidi, varsa 4-4 kör fitini bulma amacını taşır, normal açış gösterir.
E.  2NT     : 15-17 OP ve dengeli dağılım gösterir.
F.  3NT     : 18-19 OP ve dengeli dağılım gösterir. Sanzatuda 1 sıçrama.
G.  Yeni renkte çift sıçrama:  Splinterdir. şilem ilgisi gösterir.

21 Mayıs 2012 Pazartesi

Üçüncü Renk

Loreena McKennitt " Tango to Evora "
*****
Cüneyd-i Bağdadi:
Aramakla bulunmaz ama bulanlar mutlaka arayanlardır.
*****
ÇIKIŞ YOLU
Ludwig Wittgenstein'ın yaşamının tek amacı sineğe şişeden çıkış yolunu göstermekti; ama, gerçek şuydu: İnsanoğlu şişeden çıkış yolunu öğrenmek istemiyordu; bizler tutsaktık, şişenin içi bizi büyülüyordu; cam yüzeylerin dokunuşu yetiyordu bize; bu cam yüzeyler deneyimlerimizin ve heveslerimizin sınırlarıydı; şişe derimizdi, ruhumuzdu; camın görüşümüzü bulandırmasına alışmıştık; çevremizdekileri arada cam olmadan açıkça görmek istemiyorduk; daha taze bir hava solumak istemiyorduk; şişenin dışında yaşayamazdık. Ya da, şişenin camdan yansımalı dilinde, kendimize bunun böyle olduğunu söylüyorduk.

"Sineğe şişeden çıkış yolunu göstermek mi istiyorsun? Şişeyi kır."
(Joyce Carol Oates) - piktobet
****
DOĞADAN İSTEK  
Beni geçmişin dehşetiyle besle,
Beni geleceğin özsuyuyla.
*
Küpeler tak kulaklarıma kirazlardan,
Mendilimi fesleğenlerle yıka.
 *
Bana çılgın bir gürleyiş bellet,
Yankısıyla kapan üstüme geceleri.
 *
Benimle rüzgarları tanıştır,
Gözlerimi boralara düğümle.
 *
Beni kankardeşi bilsin gözyaşların,
Beni umudunla büyüle.
 *
Bana ıssız gecelerden yıldız kaymaları sun,
Beni ucu kıl birbirine sürtünen çakmak taşlarının.
*
Koynuma başakları yıkayan yağmurunla yağ,
kasıklarımı zeytin yapraklarıyla yenile.
*
Ben seni esir alayım şiirlerle,
Sen beni kul bil  kendine...
Nihat Behram
****
ÜÇÜNCÜ RENK FORSİNGİ
Açıcı 2 seviyesinde rengini rebid ettikten sonra, cevapçı tarafından soru olarak kullanılan artifisyel bir konuşmadır. Cevapçı 3. rengi, eğer o ana kadar gelişen deklerasyon sonucunda kararını veremiyorsa, açıcının eli hakkında bilgi almak için kullanır. (Rakip araya girmemiş olacak.)
ortak               siz                                                      ortak               siz     
1C                   1H                                                     1D                   1H
2C                   2D/2S (3. Renk)                               2D                   2S (3. Renk)             

ortak               siz                                                    ortak               siz                  
1C                   1S                                                     1D                   1S
2C                   2D(3. Renk)                                     2D                  2H (3. Renk) 
           
ortak               siz                                                    ortak               siz                   
 1C                  1D                                                      1H                   1S
 2C                  2H/2S  (3.Renk )                               2H                   3C/3D (3. Renk)       

Görüldüğü gibi açıcı 1 renk ile oyun açıyor ve cevapçı 1 seviyesinde yeni renk cevabı verdikten sonra, açıcı rengini tekrar ediyor. Cevapçının yeni rengi, söylenen 3.renk olduğundan adını buradan alıyor. (2/1 cevaptan sonra üçüncü renk olmaz)
Rengini tekrar eden açıcının nasıl bir eli olabilir?
Genelde 6+ kartlı renk (nadiren 5’li olabilir, reverse olacağı için okuyamadığı 5–4 el).
12~16 puan (geniş bir limit, cevapçı 8~10 puandan itibaren zon ihtimalini düşünerek hareket etmelidir.
Cevapçı, zon daveti ve fazlası olan ellerle kontrata karar verebilmek için, bilgiye ihtiyacı olduğu durumlarda 3.renk yapar. İki tane konuşulmamış renkle 3.renk yapılabilir. Cevapçı bu renklerden majör olanda 4 kart varsa o renkle, yoksa stoper açısından sıkıntısı olmayan renkle 3.renk yapar.
Cevapçının Üçüncü Renk Yapma Amacı:
5’li Majörüne 3’lü tutuş aramak.
4–4 kör  fiti aramak.
3.üncü renkte stoper göstererek, 4.renkte stoper sormak.
Açıcının rengini endirekt olarak tutarak, şilem ilgisi göstermek
En iyi zon kontratını seçmek.
Cevapçının şu tip elleri olabilir:
evapçının Rengi 5 Karttır
Cevapçı 1H/1S deklare ettiğinde 5 kart majörünü belirtememiştir. Açıcı 4 kart ile tutuş yapacağından, 3kartı olabilir. Zon daveti yapacak veya zon diyecek güçte bir elle cevapçı, 5–3 majör fitini bulabilmek için açıcıya artifisyel olarak ‘‘rengime 3’lü fitin var mı?’’  diye sormaktan başka çaresi yoktur.
*
S. Kxx            ortak               siz     
H.AQxxx        1C                   1H         
D. Kxx            2C                   ?
C. xx
Zon oynayacak güçte bir eliniz var. Açıcıda 3’lü kör olabilir. Eğer 3’lü fiti varsa 4H, yoksa 3NT oynamak istiyorsunuz. Bu düşüncenize ulaşabilmek için 3. renk oynamadan bakalım bir yol var mı? Eğer 2kör derseniz, bu 6 kart ve 6~9 puan gösterir. Açıcı buna pas diyebilir. Yok, eğer 3H derseniz, bu da 6 kart gösterir ve gücünüz 10~11 olmalıdır. Açıcı buna da pas diyebilir. Gördüğünüz gibi, ‘‘5’li rengim var, zon oynamak istiyorum. Ama 3 kart fitin varsa 4 majör, yoksa 3NT’’ diyebileceğimiz bir deklerasyonumuz yok. Bunun çözümü, açıcıya benim rengim sende 3’lü mü diye sormaktır.
*
S.  KJxxx                   ortak               siz     
H. AQx                       1D                   1S        
D. Kxx                        2D                   ?
C.  xx 
Zon diyecek güçte bir ele sahipsiniz ve renginiz 5kart. Eğer ortakda 3 kart pik fiti varsa 4 pik, yoksa 3NT oynamak istiyorsunuz. 5’li majör ve zon forsingi el gösterecek konuşmanız maalesef yok. Bu nedenle, ortağınıza, ‘’3 kart pik var mı?’’ diye soracak ve alacağınız cevaba göre kontratı söyleyeceksiniz.
 4. Renkte Stoper Yok.
Açıcı dengesiz olduğunu söylediğinde 3NT kontratı için stoper problemleri ortaya çıkar. Ayrıca dengesiz el, koz kontratı (5minör) seçeneğini de iyiden iyiye ihtimal dahili yapar. Cevapçı, zon oynayabilecek güçte bir elle kontrata karar verebilmek için, stoperi olan elle 3.renk yapar ve açıcıya 4.renkte stoper ile cevap rengine 3 kart tutuşu yokken, NT demesini ister. (Üçüncü renk keser gösterir, dördüncü renk keser sorar).
Burada; cevapçı 2H. diyerek 3.renk yapar. Açıcı, varsa 3 kart S. fitini gösterecektir. Fiti yok ancak C. stopperi varsa, 2NT/3NT rebid edecektir. O da yoksa tarif edici bir konuşma yapacaktır.
Şilem Konuşmalarını Başlatmak İçin Forsing Konuşma
Cevapçının, açıcının rengini direkt tutuşu 8~10 puan tutuş gösterir.
Cevapçı, açının 12~16 olan geniş limitine karşı, açıcıya danışmadan 3NT’yu hemen geçerek şilem konuşmalarını başlatacak güce sahip olmayabilir. 3NT’nun altında şilem teklifi yapabilmek için forsing bir konuşma yapıp, daha sonra konuşmaya devam ederek şilem ilgisini gösterebilir. Cevapçı, açıcının şilem ilgisine yaklaşımını öğrenerek devam etmek istediği ellerde çözüm, 3.renk yapıp, sonra şilem ilgisi göstermektir.
*
Şilem daveti yapacak kadar gücü olan bir oyuncu, majör renkte bir fir de bulunmadığında, şilem ilgisini 3NT’yu (güvenlik seviyesi) geçmeden göstermek ister. Çünkü ortağının şilem ilgisi yoksa 3NT’da kalınabilmelidir. Ancak, 3NT’nun altında yapacağı konuşmaya, ortağının pas geçememesini sağlamalıdır. Bunun için oyuncular, önce ortaklığı zon forsingi duruma geçirip, sonra 3NT’nun altında şilem ilgisini rahatlıkla gösterebilirler. Ortaklığı zon forsingi duruma; checkback stayman, 3.üncü ve 4.üncü renkler gibi yardımcı düzenlemeler (konvansiyonlar) kullanırlar. 
Ayrıca ve özellikle, majör renklerde direkt tutuşların şilem ilgisi göstermediğini hatırlayınız. Majör renk tutuşunuz ve şilem ilginiz olduğunda, endirekt tutuş ile şilem ilgisi gösterebilirsiniz.
Açıcının 3. Renge Cevapları: Üçüncü Renk forsingi ile şunlar sorulur:
İlk söylediğim renk sende 3’lü mü?
Ben üçüncü rengi kesiyorum, sen konuşulmamış 4. rengi kesiyor musun? Stoperin varsa seviye belirleyerek puanına göre 2 veya 3 NT söyle.
İkinci söylediğim renk sende 4’lü mü? (Cevapçı ilk konuşmasında minör renk söylemişse bu şık 2. önceliktir.)
Hiçbiri değilse elini tarif et.
Açıcı öncelik sırası ile 3.renge şu şekilde cevap verecektir:
Cevapçının rengine 3kart tutuşu varsa, bunu minimum maksimum ayrımı yaparak gösterecektir.
Eğer 3. renkte 4 kartı varsa yükseltecektir. 
Açıcının 3kart tutuşu yoksa ve 4.renkte stopperi varsa, minimum ile 2NT, maksimum ile 3NT diyecektir.
4.renkte stopperi yok ama maksimumsa 4. rengi konuşacaktır.
ortak                          siz      
1C                               1H
2C                               2D (3.Renk)
?
2H       (3’lü H. tutuşu var, minimum el.)
3H.      (3’lü H. tutuşu var, maximum el.)
3S,4D  (3’lü H tutuşu var, maximum el. Splinter.)
2NT     (3’lü H tutuşu yok minimum el. 4.renk olan S. de stopper var.)
2S.      (3’lü H. tutuşu yok maximum el. 4.renk olan S. de stopper yok.)
3D       (3’lü H. tutuşu ve 4. renkten stopper yok, 4’lü karo var. Ancak  
            ikinci konuşmasında reverse olacağından söyleyememiş.)
3NT    (3’lü H. tutuşu yok maximum el. 4.renk olan S. de stopper var.)
3C       (Yukarıdaki cevapların hiçbirine uygun olmayan el.)
ortak                          siz      
   1C                            1H
   2C                           2D
   2NT                        3H (6’lı H, 13+ puan)

ortak                         siz       
   1C                            1H
   2C                            2D
   2NT                         3C  (3+C tutuşu, 13+  puan)
*
Açanın Renk Tekrarına Cevapçının Natürel Deklareleri:
ortak               siz     
   1C                1S
   2C                Pas                 4’lü veya kalitesiz 5’li S, 6~10HCP
                        2S                   6’lı veya kaliteli 5’li S, 6~10HCP
                        3S                  6’lı S, 13 puan ile zon forsingi kaliteli pikler.
3H                  5–5, 13+puan
3D                   5–5, 13+ puan           
3C                  3+C tutuşu,11~12 puan ile direk tutuş
                        4D/4H             C tutuşu, Splinter.
                        4S                  Sign-off
                        2NT                Konuşulmamış renklerde stoper ile davet, 11~12 HCP
                        3NT                Konuşulmamış renklerde stoper ile zon, 13~16 HCP

Bir minör açışına 2 Kör ve 2 Piki 6’lı kör/Pik ve 9–11 olarak oynuyorsanız yukarıdaki deklarelerin bir kısmı değişecektir. Mesela 1Tr - 1Pik - 2Tr - 3Pik sekansı şilem isteği ve partnere kontrole geç talimatıdır. Partnerin Piki şikan bile olsa kontrol gösterecektir. Aynı şekilde 1Tr – 1Pik – 2Tr – 2Pik sekansında da 2Pik diyende artık en fazla 8 puan olacaktır.
“ergun cuhadar”