27 Şubat 2011 Pazar

20 Kuralı ve DONT

Howl's Moving Castle Theme for Solo Piano
http://www.youtube.com/watch?v=puAuDt6aNsw&index=88
*****
Mevcut bir aşkı uzun zaman gizleyecek  ya da bulunmadığı yerde onu var gibi gösterecek bir yüz örtüsü yoktur.
Rochefoucauld
*****
Briçte Konvansiyon Meraklıları İçin:
VARDIR BİR HİKMETİ
Çocukluğumda, Antep'e komşu illerden birinde bir 'motorlu doktor' vardı. Ünü o kadar yaygındı ki, muayenehanesi, bölgeden gelen hastalarla tıka basa dolu olurdu hep. 

Özelliği şuydu doktorun:
Hastaları muayene ettiği tekerlekli sedyenin altına bir motor koymuştu. Hiçbir işlevi olmayan, düğmeyi çevirince gır gır işleyen küçük, basit bir motor. Ne motoru olduğu bile belli değildi. 

Hasta sedyeye uzanınca, doktor da düğmesini çevirip motoru çalıştırıyordu. Gır gır gır gır'lar arasında muayenesini yapıp teşhisini koyuyor, sonra da motoru kapatıyordu.
Kimse bilmiyordu motorun ne işe yaradığını. Ama yine de ("Vardır bir hikmeti!") doktorun kapısındaki hasta kuyruğu uzadıkça uzuyordu. 
Ülkü Tamer 
*****
DONT
Rakibin NT açışına defans.
Defence to Opponent No Trump.
D.O.N.T   ( Disturb The Opponents ‘ No Trump)
Marty Bergen tarafından ortaya atılmıştır. Hem zayıf, hem de natürel NT açışlarına dördüncüden müdahalelerde Zonsuz durumlarda (6+) OP ile kullanılır. İkinciden müdahalelerde Zonlu durumlarda (10+)  OP bulunması tercih edilir. Genel yapısı şöyledir;
DBL----------------------6+ Kartlı bir renk (tek renkli el)
2 TREFL----------------(5-4) dağılım, Trefl ve üzerinde bir renk.
2 KARO-----------------(5-4) dağılım, Karo ve üzerinde bir renk.
2 KÖR-------------------(5-4) dağılım. Kör ve üzerinde bir renk (Pik)
2 PİK---------------------Natürel.
2 NT----------------------(6-5) bir minör ve bir majör.
3 RENK------------------7+ kart. Preemptive
3 NT----------------------(6-5) Majörler.
DBL: Müdahaleci 6+ kartlı bir rengim var demektedir. Yükselten 2 Trefl ile röle yapar. Müdahalecinin rengi Trefl ise pas geçer, değilse rengini gösterir. Yükselten eli çok kuvvetli olmadıkça pas geçmelidir.
Yükseltenin elinde kaliteli bir renk varsa röle yapmaz ve kendi rengini okur. Burada da müdahalecinin eli kuvvetli olmadıkça pas geçmelidir.
Yükseltende 15+ OP varsa pas geçerek konturu cezaya çevirebilir.
 Rakipler sürkontr (RDBL) atarsa, yükseltenin pas geçmesi ortağına rengini sormak içindir. Herhangi bir renk okuması ise oynamak içindir.
2 TREFL: Müdahaleci (5-4) dağılımlı bir el vaat etmektedir. Trefl ve üzerinde bir renk. Yükselten Trefliyle oynamak isterse pas geçer. Trefliyle oynamak istemezse 2 karo ile diğer rengi sorar. Müdahaleci rengi Karo ise pas geçer, değilse diğer rengi gösterir.
Yükselten başka bir deklere verirse (2 Kör-2 Pik-3 Karo) elindeki kaliteli rengi gösteriyordur, müdahaleci pas geçmelidir.
Yükseltenin 2 NT cevabı 15+ OP gösterir, zon davetidir.
Rakipler DBL atarsa, yükseltenin pas geçmesi Trefliyle oynamak içindir. Yükseltenin sürkontr (RDBL) demesi müdahalecinin ikinci rengini öğrenmek içindir.
2 KARO: Müdahaleci (5-4) dağılımlı Karo ve üzerinde bir renk göstermektedir. Yükseltenin Karo fiti varsa pas geçer. Fit yoksa 2 Kör diyerek müdahalecinin ikinci rengini sorar. Müdahaleci ikinci rengi kör ise pas geçer, değilse 2 Pik der ve yükselten pas geçer.
Yükseltenin doğrudan (2 Pik, 3 Trefl) cevapları oynamak içindir, müdahaleci pas geçer.
Yükseltenin 2 NT demesi 15+ OP gösterir, zon davetidir.
Rakipler DBL atarsa, yükseltenin pas geçmesi oynamak içindir. Yükselten RDBL derse müdahalecinin ikinci rengini soruyordur.
2 Trefl / 2 Karo müdahalelerinden sonra rakip bir renk okursa, yükseltenin konturu müdahaleciye ikinci rengini sorar. Rakibin okuduğu renk müdahalecinin ikinci rengi ise, müdahaleci pas geçer.
2 KÖR: bu müdahale majörlere apeldir (5-4) Kör ve Pik. Yükselten Kör oynamak isterse pas geçer. Pik oynamak isterse 2 Pik cevabı verir.
Yükseltenin (3 Trefl-3 Karo) cevapları oynamak içindir. Majörlerle ilgilenmemektedir.
Yükseltenin 2 NT cevabı zon davetidir. 15+ OP.
Rakip müdahaleye karşı bir renk okursa, yükseltenin konturu cezadır.
Rakip DBL atarsa, yükseltenin pas geçmesi oynamak içindir. Yükseltenin RDBL demesi ikinci rengi sormaz, ceza amaçlıdır çünkü ikinci rengin Pik olduğunu zaten biliyordur. Konturdan kaçmak isterse 2 Pik diyebilir veya elinde kaliteli bir renk varsa onu gösterir. Müdahaleci pas geçmelidir. 
2 PİK: Natürel olarak 6+ kartlı Pik gösterir, çok kaliteli olursa 5 kartlı olabilir. Yükseltenin cevapları da natürel olur.
2 NT: Orijinal konvansiyonda yoktur, sonradan eklenmiştir. Biri Majör diğeri Minör olmak üzere (6-5) dağılım gösterir. Yükselten 3 Trefl diyerek müdahaleciden elini tarif etmesini ister. Müdahalecinin cevapları şöyledir;
3 KARO----------------------Karo ve Kör.
3 KÖR------------------------Trefl ve Kör.
3 PİK--------------------------Trefl ve Pik.
3 NT---------------------------Karo ve Pik.
3 RENK: (3 TREFL-3 KARO-3 KÖR-3 PİK) 7+ kart ve (5-10) OP gösterir. Zonda iken (8-10) OP ile yapılmalıdır. Baraj amaçlıdır, yükselten pas geçer.
3 NT: orijinal konvansiyonda yoktur, sonradan eklenmiştir. (6-5) dağılımlı kuvvetli Majörleri gösterir. Yükselten iyi Majörünü 4 seviyesinde okur.
**
SÜPER DONT
Sadece DBL ile müdahalenin anlamı ve cevapları genişletilmiş ve 3 NT müdahalesi kaldırılmıştır.
DBL----------------------------Çok amaçlı konuşma.
2 TREFL----------------------(5-5) Trefl ve üzerinde bir renk.
2 KARO-----------------------(5-5) Karo ve üzerinde bir renk.
2 KÖR-------------------------(5-5) Kör ve Pik.
2 PİK---------------------------6+ kart pik. Natürel.
2 NT----------------------------(6-5) Bir Majör ve bir Minör.
3 RENK------------------------7+ kart. Preemptive
DBL: Çok amaçlı konuşma olduğu için, yükselten 2 Trefl ile röle yaparak müdahalecinin elini tarif etmesini ister. Müdahalecinin cevapları şöyledir.
PASS---------------------------Zayıf Trefliler. 6+ kart
2 KARO------------------------Zayıf Karolar. 6+ kart.
2 KÖR--------------------------Zayıf Körler. 6+ kart.
2 PİK----------------------------(5+/5) Kuvvetli Majörler.
2 NT-----------------------------17+ OP. Dengeli dağılım.
3 RENK------------------------17+ OP. Okunan renk 5+ kart. Dengesiz dağılım.

Hem güçlü hem de zayıf NT açışlarına karşı kullanılabilir. (5-5) dağılımlı eller 8 kayıplıdır. (5-4) dağılımlı ellerin 7 kayıplı olması öngörülmüştür. Cevaplar orijinali ile aynıdır.
****
KUŞ SADECE BİR KUŞTU
kuş dedi:  "oooh! nasıl da mis koku, nasıl da güneş!
bahar gelmiştir
ve ben kendi çiftimi bulmaya çıkacağım"

kuş taraçanın kıyısından uçtu
bir ileti gibi uçtu
kuş küçüktü
kuş düşünmüyordu
kuş gazete okumuyordu
kuşun borcu yoktu
insanları tanımıyordu kuş
kuş havada
ve kırmızı tehlike ışıkları üstünde
ve habersizlik yükseklerde uçuyordu
ve mavi anları
delice deniyordu

kuş, ah sadece bir kuştu.

Furuğ Ferruhzad, çeviri: Haşim Hüsrevşahi
****
20 KURALI
Marty Bergen tarafından ortaya konulmuştur. Birinci ve ikinci oturuş pozisyonunda iseniz ve eliniz açış sınırında  yani 12 puandan az ise oyunu açıp açmamaya karar verebilmenize yarayan bir kuraldır. Üçüncü ve dördüncü oturuş pozisyonları için uygun bir kural değildir. Diğer bir tavsiye ise, açma değerinin altındaki bir elle açış yapabilmek için en az 2 adet hemen alıcı eliniz (Quick Tricks , QT) olmalıdır. Kurala uyan bazı ellerle 1 veya 1.5 hemen alıcı ellerle ( QT ) dahi açma imkanınız vardır. Diğer tavsiye edilen bir konu ise, bu kuralı kullandığınızda hiçbir renkte toplam 2 hemen alıcı elden fazla güç olmamalıdır. Kuralla ilgili diğer bir önemli nokta ise, alıcı değerler ya da iş gören kartların (Working Card ) iki uzun renkte yer almış olmalarına dikkat etmelidir. Kurala göre, elinizdeki onör puanlar ile en uzun iki renkteki kartların toplamı 20 veya daha büyük ise, bir ya da ikinci oturuş pozisyonunda oyunu açmaya karar verebilirsiniz.
“mro-bridgelessons.blogspot.com”
****
20 KURALI
Bu kuralı ortaya koyan Marty Bergen, kuralın uygulanması için koşullar da getirmiştir.
Koşullar :
Oturuş pozisyonunda 1. ya da 2. oyuncu olmanız gerekiyor. 3. ve 4. oturuş pozisyonunda olanlara tavsiye edilmiyor.
Eliniz açış sınırı olan 12 OP’nından az olmalı.
En az iki adet çeker (hemen alıcı) kartınız olmalı. Bu kurala uyan 1 veya 1,5 hemen alıcı kartlarla da açabilirsiniz.
Hiçbir renkte toplam iki karttan fazla alıcı güçte eliniz olmamalı.
Alıcı kartlar iki uzun renkte olmalıdır.

Bu koşulları taşıyan elinizdeki onörlerin toplamı ile en uzun iki renkteki kartların toplamı en az 20 ya da 20’den fazla ise oyunu açabilirsiniz.
Yukardaki koşullara ve kurala baktığımızda bu kuralın 2 renkli elleri ilgilendirdiği görülür.
Celal Haznedaroglu

Hiç yorum yok: