11 Temmuz 2012 Çarşamba

Temel El

Gün Biter Gülüşün Kalır Bende
*****
POST EMPRESYONİZM   (art izlenimcilik)
Empresyonizm akımının etkisinde kalan fakat onun sınırlı kurallarına bağlanmayan sanatçıların yoludur. Van Gogh, Gauguin, Lautrec bu akımın içersinde yer almış büyük sanatçılardır. Bunlar empresyonizmin araştırıcı ruhundan yararlanarak değişik tarzda çalışmalar yapmışlardır. Doğanın özelliklerini, birlikte yaşadıkları varlıkların karakterlerini konu alarak, kendi  yaşamlarına uygun biçimde işlemişlerdir.
****
YÜREĞİN VAR YA YÜREĞİN
Geceleri yıldızlar örter üstünü,
Bilirsin de yine üşürsün.
Kaçışır boşluğa bu korkak sözcükler,
Kan ter içinde,
Susar düşünürsün.
Boşuna mı sana bu sevda yaşamda,
Bu yürek,
Bu insan onuru.
Gölgelerimiz makaslanmışsa yollarda,
Silkele bi kez kendini,
At üstündeki kurumuş kalmışları,
Yaprakları, yeniden güneşe
Tut renkleri ellerinden.
Ha şöyle...
Müştak Erenus
****
TEMEL EL
Koz oyunu planında kazandığımız eller değil kaybettiğimiz eller sayılır. Bunlara KAYIP adı verilir. Kayıp sayarken iki eli ayrı ayrı düşünürsek bir renkten çok sayıda löve kaybedebildiğimizi görürüz. Bunu engellemek için iki elden bir tanesi seçilir ve diğer el o ele yardımcı olarak düşünülür. Seçilen bu ele TEMEL EL denir. Temel el seçilirken bakılması gereken şey kozlardır. İki elin arasında koz adedi bakımından fark varsa koz sayısı fazla olan el temel eldir. Eğer iki elin de koz adetleri eşitse en iyi ikinci renk bulunur ve o ikinci renk hangi elde iyi ise (önce uzunluk sonra kalite bakımından) o el temel eldir.
*           
Temel eli tespit ettikten sonra sırada o elin kayıplarını yani verdiklerini saymak var. Kayıp sayarken yine renkleri teker teker inceliyor ve temel elin karşısındaki elin sadece alıcı kartlarının kayıpları azalttığını düşünüyoruz.
            R72                          D74                         54
            A53                          R862                       A76
İlk örnekte temel el neresi olursa olsun bu elde 1 kayıp vardır. İkinci örnekte temel el aşağı taraf ise 3 kayıp, yukarı taraf ise 2 kayıp vardır. Çünkü Rua ve Damın As gittikten sonra bir el getireceğini düşünürsek aşağıdaki el 1 el alıp 3 el verir, yukarıdaki el ise 1 alıp 2 el verir. Son örnekte temel el aşağıdaki el ise 2 kayıp, yukarıdaki el ise 1 kayıp vardır.
*
Kayıpların rakip tarafından alınabilme hızları oyundaki temel zamanlamayı ayarlayan en önemli faktördür. Yine yukarıdaki örnekleri ele alırsak ilk örnekteki 1 kayıbın defansa el getirebilmesi için sizin o renkteki alıcılarınızın gitmesi gerekir. Yani defans ancak iki kez Pik oynadıktan sonra As ve Ruayı yokeder ve üçüncü dönüşte bir Pik lövesi alabilir. Bu sebeple ilk örnekteki kayıba 3.tur kayıp veya 2 durdurucusu olan kayıp denir. İkinci örnekte Rua ve Damın bir löve alacağını varsaymıştık. İkinci örnekteki kayıplardan biri, As Kör, rakip tarafından hemen alınabilir fakat diğer kayıplar biz bir el aldıktan sonra yani Rua ve Dam gittikten sonra alınabilir. Son örnekte de Asımız o renkteki kayıplarımızın defans tarafından hemen alınabilmesini engelleyen durdurucudur. Gördüğünüz gibi kayıp olan renklerinizde varolan durdurucular çok değerlidir. Bu durdurucuları keyfi bir amaç ile yoketmek rakibe fayda sağlar.
 “erdincerbil”

Hiç yorum yok: