31 Ekim 2012 Çarşamba

Çıraklıktan Ustalığa Geçiş

Yetişkin her insanın içinde
oyun oynamak isteyen bir çocuk saklıdır.
Friedrich Nietzsche

*****
GÜNÜN İÇİNDEKİ
Bu bağışlanmak isteği de
Nerden çıktı şimdi?
Cam gerisinde bir başına,
Şu kumrunun gözleri,
Yeşille karmakarışık,
Bir türlü anlayamıyorum..
 *
Bu bağışlanmak isteği de
Nerden çıktı şimdi?
Bir ömür boyu
Birbirimizi görmediğimiz
Bu güzel başım
Ve sanki bir inada
Yürütüp getirdiğim bu ayaklar
Ve nedense her sarhoşluğumda
Bakıp da özür dilediğim bu ellerim
Bugün benden ayrı ve uzak
Ve güzel güneşe gülüyorlar.
Fena yakalandım bu sabah
Göğün mavisine...

Müştak Erenus
******
ÇIRAKLIKTAN USTALIĞA GEÇİŞ
Nehir kenarında bir kavak ağacı varmış. 10 yılda epey gelişmiş.
O  bahar yanında bir kabak çiçeğinin açtığını görmüş, Her gün kabak çiçeğini izliyormuş.
Bir kaç ayda kabak çiçeği hızla büyümüş ve kavak ağacının boyuna ulaşmış.
Kabak çiçeği  kavak ağacına bakarak ‘senin on küsur yılda geldiğin yere ben 3-4 ayda geldim işte’ diye  övünürmüş.
Sonunda yaz geçmiş, sonbahar bitmiş, kış gelmiş.  Kabak da ömrünün sonuna varmış.
*
Bu yıl Avrupa şampiyonasında açık takımlarda İtalya 20. defa şampiyon oldu. İtalya’nın 2. maçı bizim takımlaydı. Süleyman Kolata – İsmail Kandemir’e karşı Norberto Bocchi ile oynayan Agustin Madala diye genç bir çocuktu. Garozzo zamanından kalma dostum Dano de Falco’ya sordum kim bu genç diye. ‘1988 doğumlu, çok iyi bir briççi olacak ‘dedi. ‘Geleceğin Belladonna’sı bu olacak’ diye ekledi. Çeşitli maçlarda çocuğu izledim inanılmaz disiplinli ve düzgün oynuyordu.
*
Türkiye’de gençleri gençlerle eşleştiriyoruz. Dünyada özel yetenekli gençleri bir eksper yanına alır,  onun çıraklıktan kalfalığa, oradan da ustalığa geçişini sağlar. Bugün briç dünyasının tepesindeki kişilerden olan Amerikalı Bob Hamman’ı zayıf iki majörü icad eden Schenken yetiştirmişti. İtalyan Garozzo günümüzün İtalyan oyuncularının çoğunu yetiştiren, modern İtalyan oyun sistemlerini oluşturan ustadır. Tarihimizde de değişik zanaat ustaları kendi alanlarında ilgilenen gençleri yatiştirmeyi yaşam hedefleri olarak kabul ederlerdi. O sayede pek çok usta yetişti. Tabii bu çalışmalarda çırak olan kişi ustanın stilini benimsemesi, oyun tekniğini kavraması, ustanın iç sesinin ne zaman, ne söylediğini,  neden söylediğini kavraması gerekir. Bütün bunlar biraz zaman alacaktır.
*
Bana acı veren bizdeki bazı gençlerin kabak çiçeği olmaları, gerekli zamana pek sıcak bakmayıp, ben yetiştim, artık ustayım diye davranmaya başlamalarıdır. 

25 Temmuz 2010 Faik Falay, Cumhuriyet

1 yorum:

Mehmet Osman Çağlar dedi ki...

Öncelikle geçmiş Cumhuriyet Bayramımızın ebediyete kadar tam bağımsızlık içinde kutlanmasını dilerim.

Ben yetiştim, artık ustayım diye davranmaya başlayanları büyük bir yanılgı bekler... onlar ölene kadar
"olmanın sonu olmadığını" bilmeyenlerdir.

Bence, ölene kadar olmanın sonu yoktur...

Dostlukla...