12 Aralık 2012 Çarşamba

Briç Öğrenmek Ne Kazandırır?


Antonio Vivaldi - Lato
*****
DEKLARE PRENSİPLERİ
Prensip 1:
Altın zon:     4 Majör
Gümüş zon: 3NT
Bronz zon:   5 Minör
Prensip 2:
Koz oyunu oynamak sanzatu oyunu oynamaktan daha  çok el alma şansı verir. Sanzatuda  büyük  kartlar  ve uzunluk,  koz  oyununda  ise  büyük kartlar, uzunluk ve  çaka ile el alma  şansımız vardır.
Prensip 3:
Part-score ya da şlem oynayacakken sanzatu yerine koz kontratı oynamaya çalışırsınız.  Hem minör hem de majör kozunuz varsa majör oynamak kazanılacak puan farkı yüzünden daha avantajlıdır.
“erdinç erbil”
*****
KARDAKİ YAZI
Sesi olmadan duvarların arasına sızdı yağmur.
Maskesi olmadan ürküttü serçeleri yağmur.
Eski sesimdir yağmur.
Korkunç maskemdir yağmur.
Fakat bugün ateşim ben,
ayak izlerim felç eder kışı.
Bugün söndürülemem ben.
*
Küçük yağmur, uzaklara düştü yolumuz.
Yaşayan duvarların arasında uyanırız.
Zafer kazanmışlardı,
Metallerin anlamını büyütmek istemişlerdi,
fakat bugün ayaklarımız önünde uzanır kış,
içi kurumuş bir yemiş misali, paslı.
["Manzara ve Atlas"tan, 1965]
Erik Stinus (1934-2009, Danimarka) - Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
****
BRİÇ ÖĞRENMEK NE KAZANDIRIR?
Briç Öğrenerek Ne Kazanırsınız?
Yetkinliklerinizi, her alanda hoşgörülü olmayı, hatayı kabullenmeyi, başkasının haklarına saygılı olmayı, ortaklık anlayışınızı pekiştirebilirsiniz. Yaşlılıkta beyin yaşlanmasını geciktirirsiniz. Psikologlar bu yüzden briç oynamayı öneriyor.
*
Akşamüstleri iş çıkışında beyler, gündüzleri briç arkadaş grubu oluşturmuş bayanlar, artık bir olimpik spor olan briçten kendilerine pay çıkarabilirler.
*
Briç öğrenmek zor mudur? Asla! Beklentiniz ölçüsünde geliştirebilirsiniz bricinizi. 3- 4 ay sonunda bir turnuvaya katılabilecek kadar öğrenmiş olmanız size hiç de uzak değildir.
*
Her yıl Avrupa, Dünya ve Olimpiyat şampiyonaları, Türkiye yarışmaları düzenlenen bu sporda bugüne kadar yazılmış binlerce kitap bulunuyor. Birçok ünlü iş adamı briç oynuyor. Örneğin Bill Gates, düzenli olarak briç oynayan ünlülerden.
*
Size önerilen briç kulüplerinden birine uğrayın ve bir an önce brice başlayın, yaşınız ne olursa olsun. Unutmayın ki yaş ve cinsiyet farkı olmaksızın herkesin birlikte yarışabileceği tek spor dalıdır briç.
Erdal Sidar

ERDAL SİDAR KİMDİR?
Briç Yazarı, Oyuncusu, Eğitmen ve Milli Takım Kaptanı.
1987 yılından beri Briç Magazin Dergisi'ni yayınlıyor. Kendi yazdığı 10 adet briç kitabı var. Bunların çoğu yeni başlayanlar için. 1993-1997 tarihleri arasında uluslararası briç festivalleri de düzenledi. Türkiye Briç Federasyonu'nun da çalışmalarına katıldı.
Milliyet' te yazıyor.
Briç Öğrenmek Ne Kazandırır? sorusuna farklı bir yanıt:
BRİÇ BİLİR MİSİNİZ?
Ali NESİN

Ortaokulda öğrenmiştim ben brici. Arkadaşlarla okuldan kaçıp kahvede briç
oynadığım çok olmuştur. Okul öylesine sıkıcı, öğretmenler öylesine iticiydi ki...
Gene de yanlış yapmışım. Yıllar sonra daha iyi anlıyorum.
Lisede okulu daha çok sevdim, brici arada sırada oynadım. Üniversitede de öyle.
Doktora yıllarımda yine merak sardım brice. Önce, benden iki sınıf yukarda bir arkadaşıma öğrettim. Çok akıllı bir arkadaştı, hemen kavradı oyunu. Bir hafta sonra evine gittiğimde, evinin briç kitaplarıyla dolup taştığını gördüm... Her hafta bir turnuvaya giderdik. Sık sık da derece alırdık.
*
Onca eğlenmemize karşın, briç masalarında geçirdiğim o saatlere acıyorum bugün.
Briç arkadaşım doktorasını alıp bir başka üniversitede çalışmaya başladığında, sınıfımdan bir İtalyan arkadaşıma ögrettim oyunu. İtalyan arkadaşım da oyuna hemen tutuldu. Onunla da turnuvalara katıldık.
*
Sonra benim çocuklarım oldu, kendimi isime daha çok kaptırdım ve brici bıraktım. Simdi kırk yılda bir oynarım. İyi ki de öyle yapmışım. Hiçbir işe yaramayan bir oyundur briç. Ama benim iki eski briç arkadaşım brici bırakmadılar. Her hafta en az bir iki turnuvaya katılırlar. Hatta, briç turnuvaları için uzak kentlere bile giderler. Bugün ikisi de briçte birer “büyük usta’’dır, briçte varılabilecek en üst kademe... Benim gibi bir acemiyle ancak eski arkadaşlarıyım diye, yani ayıp olmasın diye briç oynarlar!
*
İlk briç arkadaşım matematiği briçle birlikte yürütebildi. Bugün, bu arkadaşım hem usta bir briç oyuncusu hem de önemli bir matematikçidir. İkinci briç arkadaşım (İtalyan olanı) hem brici, hem matematiği kaldıramadı ne yazık ki. Matematiği bıraktı. Oysa bizim sınıfın en iyi ikinci öğrencisiydi (birincisi bir Hintliydi) ve biz onun önemli bir matematikçi olacağını sanıyorduk. Bu arkadaşıma briç öğretmeseydim, kim bilir ne teoremler kanıtlayacak, ne ödüller alacaktı.
*
Tehlikeli bir oyundur briç. İtalyan arkadaşım gene de şanslıymış, poker, rulet, blackjack gibi kumar oyunlarına değil de, biraz daha soylu olan brice kaptırdı kendini.
*
Briç dört kişiyle ve bildiğimiz 52 kâgıtla oynanır. Oyunculara (tahmin ettiginiz sırayla)
Kuzey, Güney, Dogu, Batı adı verilir. Kuzey’le Güney ve Dogu’yla Batı ortaktırlar, birlikte oynarlar (“partner” denir bunlara.) Yani Kuzey−Güney, Dogu−Batı’ya karsı oynar. Briçte 52 kâgıt 4 oyuncuya eşit olarak dağıtılır. Demek ki her oyuncuda oyunun başında 13 kâğıt vardır. “Kısaltılmıştır"
alinesin.org

1 yorum:

gülsen VAROL dedi ki...

Düşündüm ne kazandırır diye... Hani sormuşsun ya sevgili Alizafer.. Düşündüm de, Briç öğrenmek bana ARTIK zaman kaybettirir.. Sorrrryyyy!!!! :)