26 Temmuz 2013 Cuma

Trap Pas ve Re Openening Kontur

Chopin - Les Sylphides - Waltz
http://www.youtube.com/watch?v=60dMjc9M2kg                                                 *****                         
MİNÖR EDEBİYAT
Bir azınlığın majör dilde yaptığı edebiyattır.
İçinde edebiyat yapılan egemen dili minörleştirmek, egemen dile bir yabancıymış gibi dışarıdan yaklaşarak, onu bir yabancıymış gibi kullanarak yazmak.
En büyük temsilcisi Kafka' dır.
** 
MİNÖR EDEBİYATIN USTASI  BİLGE KARASU
Bazı yazarlar vardır ki, onları okuyabilmek, onların dünyasına girebilmek, dilinden anlayabilmek, okurken yazdıklarında kendini kaybedebilmek, kısacası o yazarın okuru olabilmek için belli bir birikim ve hatta daha da ötesinde özel bir “eğitim” gerekir. Bu dikenli yolda o yazarlar ve eserleri hakkında tezler yazılır, sempozyumlar, atölyeler düzenlenir, kitaplar derlenir. Bilge Karasu’yu Okumak bunun örneklerinden yalnızca biridir.

Bilge Karasu, çağdaş Türk edebiyatımızda dili yetkin bir şekilde kullanan, kendine has bir edebi duruşu ve üslubu olan konumlandırılması zor yazarlardan biridir. Her denemesinde bir zanaatkar edasıyla yazıyı eğip bükerek biçimlendiren, müzik, sinema, fotoğraf ve resim gibi plastik sanatlarla iç içe geçmiş bir dilin bütün estetik olanaklarını sonuna kadar zorlayan, yanı sıra, o dilin bütük kurallarını bozup hiç yılmadan yeniden ve yeniden inşa eden Karasu, roman ve öykülerindeki çok katmanlı ve imgesel ögeler ile okuyucusunda kaybolmuşluk duygusuna ve tekinsizliğe yol açar. Bu nedenle O’nu okuyabilmek, “Bilge Karasu okuru” adında özel bir sıfatlandırmayı gerektirir.
Cansu Karagül
BirGün Kitap Eki, 128.sayı (Kısaltılmıştır)
**
YORGUN İNSAN
Tarlalarda birkaç ağırbaşlı köylü
yollanıyor evine doğru suskunca.
Uzanmışız yan yana: Irmakla ben,
uyuyor incecik otlar yüreğimin altında.
Sessiz büyük bir dinginliği yuvarlıyor ırmak,
çiy kesiliyor dertlerle yükler, içimdeki;
ne erkek, ne çocuk, ne Macar, ne kardeş,
burda uzanmış yatan yalnızca yorgun biri.
Bir iç rahatlığı dağıtıyor akşam,
ben bir dilimim bu sıcacık ekmekten,
gök de dinleniyor şimdi, durgun Maroş ırmağına
ve alnıma yıldızlar konarken.
Attila Jozsef
**
TRAP - PAS ve RE - OPENING KONTUR
Ortağınız oyun açtıktan sonra rakibin overcall’una konturunuz negatif olduğuna göre, ceza konturu atmanız gereken eliniz varken ne yapacaksınız?
Ortağınızla negatif kontur seviyesini belirlemiş olmalısınız. Yani, rakibiniz hangi seviyeye kadar konuştuğunda, konturunuzun negatif olacağına ortağınızla anlaşmış olmanız gerekmektedir.

Negatif kontur seviyesi için genel eğilim 3 PİK‘dir. Biz 4 PİKE‘e kadar (dahil) negatif kontur oynayacağız. Bu, rakibimiz 4 Kör‘e kadar hangi seviyede overcall yaparsa yapsın, cevapçının atacağı konturun negatif olacağı anlamına gelmektedir. Rakibimiz 4Pik ve üzerinde bir overcall yaptığında ise, atılan kontur ceza olacaktır. Rakibinizin overcall’u ortağınızla anlaştığınız negatif kontur seviyesi dâhilinde iken, cevapçı olarak direkt ceza konturu atamazsınız. Bunun tek çaresi, overcall üzerine cevapçının pass demesi (trap-pas) ve açıcının kontur diyerek (re-opening dbl) konuşmaları yeniden açmasıdır. Bu durumda, pas diyerek, overcall’u ceza konturlu oynamaya çalışabilirsiniz. Açıcı, cevapçının bir trap-pas geçmiş olma ihtimaline karşılık, açış puanı ne olursa olsun, rakip rengin üç karttan az olması halinde DBL ile konuşmayı açması gerekmektedir. Buna  re-opening dbl denmektedir.

Açıcı, overcall rengi kısa, ancak bütün gücü 6–7 kart açış renginde iken veya rakip renk şikan ve eli 5–5/6–5 iken re-opening dbl yerine, dağılımını gösteren bir konuşma yaparak konuşmayı açık tutacaktır. Açıcı, minimum açış gücü ve overcall renginin 3+ kart olması durumlarında, pas diyerek konuşmayı yeniden açmayacaktır. Çünkü cevapçının trap-pas geçmiş olma ihtimali son derece azalmıştır.

Açıcı……      Rakip ….          Cevapçı                     S. A852 
1H                   2C                     PAS (Trap-Pas)        H. 8
DBL(re-opening)                                                      D. J62
                                                                                  C. AQT98                     
Rakibin 2 Trefl overcall’u üzerine cevapçıda konturlu 2Trefl oynamak isteyen bir el var. Cevapçı ve ortağı 4Kör‘e kadar (dahil) negatif kontur oynadıklarından, cevapçının 2§‘e direkt atacağı kontur, negatif kontur olacağından, cevapçı trap-pas geçerek, açıcının kısa trefl ve normal eli ile, re-opening dbl demesini bekleyecektir. Açıcı, treflinin 3 karttan az olduğu hemen hemen her elle konuşmayı kontur diyerek yeniden açacaktır. Cevapçı bu kontura pas diyerek, rakibin overcall’unu konturlu oynamaya çalışacaktır.
Açıcı, overcall yapılan konuşma pas-pas olarak kendisine geldiğinde, balance etmek için gayret edecektir. Çünkü cevapçıda rakip renkteki uzunluk ve kuvvetli bir el ile konuşamamış ve pas demiş (trap-pas) olabilir. Açıcıdan rakip renk kısa olduğunda dbl demesini bekliyor olabilir.
S. A85                           Açıcı   …..      Rakip…..     Cevapçı
H. AQJ8                         1D                 2C                 PAS
D. A9852                       ?        
C. 8                               DBL(re-opening)
Açıcı, overcall renginin kısa olması ve çok distribusyonel olmaması nedeniyle dbl diyerek balance edecek, konuşmayı tekrar açacaktır. Çünkü treflinin kısalığı, ortağın bir trap-pas geçmiş olma ihtimalini hala korumaktadır. Cevapçıda, rakibi konturlu batırmak isteyen bir el yoksa ve zayıf olması nedeniyle 2Karo, 2Kör veya 2Pik diyecektir.
S. A8                             Açıcı   …..      Rakip…..     Cevapçı
H. K8                            1D                   2C                  PAS
H. AQ862                      ?         
C. JT98                        PAS               
Açıcıda bu trefliler varken cevapçının trap-pas geçmiş olma ihtimali yoktur. O halde cevapçı, konuşabilecek puan gücü olmadığından pas geçmiştir. Minimum bir elle açıcı da konuşmamayı yeğleyecektir.

S. QT                            Açıcı  …..      Rakip…..     Cevapçı
H. J97                           1D                   1S                   PAS
D. AKQJ86                   2D     
C. J3    
Kendi renginiz uzun ve tüm kuvvetiniz bu renkte iken re-opening kontur atmayınız.
Trap-pass yapan cevapçının eli, rakip; koza oynadığı zaman daha değerli olabilecek türden olmalıdır. Mesela ortak 1pik açıp, rakip 2Tr derse, bizim AKQx Trefl ile Trappass yapmamız anlamsızdır. Çünkü böyle bir el bütün Kontratlarda değerlidir. KJT86 gibi bir elin ise sadece kozun Tr olduğu zaman değeri vardır. Yani rakibin kozunun kabuk puanları değil, rakip kozun uzunluğu ve ara puanlar trap-pası daha değerli yapar. Ayrıca Zon durumuna göre, Kontratın seviyesine göre Trap-pass değerlendirilir. Ortakla misfit varsa Trap-pass öncelikle düşünülmelidir. Ortağın rengine tutuş varken trappass yapılmaz.  

S. DVxx                    Siz           Rakip      Ortak       Rakip
H. -----                         -               -             1H             2C
D. ARDxx                   ?
C. ADxx
Böyle bir elle zon durumuna göre karar verin. Şilem, misfitten dolayı pek olası görünmüyor. Eğer rakip zondaysa rakibi konturlu oynatmak daha avantajlı olabilir.

Veya
S. -----                      Siz         Rakip         Ortak        Rakip
H. DVxx                   1D          2C              Pas            Pas
D. ARDxx                 ?
C. ADxx
Böyle bir elle ya 2kör deklaresi verin ya da pass geçin. Daha iyi sonuç alırsınız. Kontr felakete götürür. 2körünüze ortak 2pik derse pass geçin.
                
Açıcı preemptive açış yapmışsa trap-pass olmaz. Partneri preemptive açış yapanın cevapçısı, rakibi cezalandırmak istiyorsa kontr atar. Çünkü preemptive açışlardan sonra Negatif Kontr olmaz. Negatif kontr olmayınca trap-pas zaten olmaz. Multy açışlarında da cevapçı, açıcının elinin zayıf olduğu varsayımıyla deklare vereceğinden, açıcıdan sonra overcall yapan rakibi cezalandırmak istiyorsa kontr atar. Pass geçmişse bu pass, trap-pas olamaz.
“ergun cuhadar” a teşekkürler.

1 yorum:

A Kadir Bekçi dedi ki...

Briç bilmiyorum ama araya koyduğunuz şiirler ve yazılar çok hoş.