Ben bir
çingeneyim. Bizanslılar 1000 yıl önce benim insanlarıma athinganoi adını
verdiler. Bu dokunulmaz demekti. Bundan sonra her gittiğimiz ülkede insanlar
bizi böyle çağırdı. Zigeuner, cigani veya çingene...
Bizlere dokunulmaz dediler... Korktular bizden. Farklıydık. Daha yoksulduk. Daha özgürdük. Ama insandık. Tıpkı onlar gibi. Onlar bunun farkında değildi. Bizimle çalışmak, bizimle yaşamak, bizimle konuşmak istemediler.
Atalarım, bu haksızlıklardan kurtulmak için her yolu denediler... Haykırarak baktılar insanların gözlerine; "biz çingene değiliz insanız." Çingenelerin konuştuğu dillerden birinde insan Rom demekti. Onlarda insanlara biz romanız dediler yani sizden bir farkımız yok. Bizi kabul edin. Lütfen!
Bugüne kadar kimse onları dinlemedi. Ben atalarım gibi umutsuzca yalvarmayacağım. Biliyorum ki gerçekten de biz farklıyız! Özgür, hırçın, dayanıklı, güçlü, insancıl, ve yaratıcıyız. Tarihin en barışçı insanlarıyız. Bu yüzden utanmam gerekmiyor. Ben olduğum şeyle gurur duyuyorum. Herkes bilsin! Ben bir çingeneyim.
(Bernarda Alba)- ‘sorgulayan’
****
DÜZELTME
Kollar masa üstünde
Bakıp duruyorlar yağmurda
Bardaklar boşalmış
Bakıp duruyorlar
Kımıldamadan
Konuşmadan
Öyle çok oturdular ki böyle
Her ikisinin yüzü
Yağmurun rengine büründü
Bırak otursunlar
Aynı masada içtiler şaraplarını
Şimdi sessizliği paylaşırlar, yorgunluğu
Ve bütün bildikleri bu
Birbirleri hakkında
Yağmur yağıyor
Bakıp duruyorlar yağmurda
Bardaklar boşalmış
Bakıp duruyorlar
Kımıldamadan
Konuşmadan
Öyle çok oturdular ki böyle
Her ikisinin yüzü
Yağmurun rengine büründü
Bırak otursunlar
Aynı masada içtiler şaraplarını
Şimdi sessizliği paylaşırlar, yorgunluğu
Ve bütün bildikleri bu
Birbirleri hakkında
Yağmur yağıyor
Astrid Tollefsen
(1897-1973, Norveç) - Çeviren:
İsmail Haydar Aksoy
****
BİR SEVİYESİNDE RENK (KOZ) AÇIŞLARI
1. Bir renk açışı (13-19) ODP (Onör Dağılım
Puanı) ile yapılır. Bir kez
daha hatırlatalım ODP= Onör Puanları (OP)+ Uzunluk Puanları (UP). Örneğin
elinizde 12 OP ve 5 kartlı bir renginiz varsa 1 uzunluk puanı eklenerek,
elinizin değeri 13 ODP olur.
Bazen sadece 12 OP veya 12 ODP
ile oyun açmak mümkün olabilir. Ancak bunun iyi bir 12 olması gerekir. Kötü 12
ile oyunu açmayın.
2. 12 Puan ile oyunu açmak için (20)
kuralı size rehberlik edebilir. Majör kartlarınızın toplam sayısı ile Oonör
puanlarınızın toplamı 20 oluyorsa, oyunu 1 seviyesinde açabilirsiniz. Örneğin
majörleriniz (4-4) ve 12 Puan var ise (4+4+12=20) oyunu açın.
(4-4) Majörleri +1 olarak kabul
edebilirsiniz.
3. Gövde kartları (9-10) elinizde
bolsa, sekanslı kartlarınız varsa +1 değer olarak düşünüp yine 12 Puan ile
açabilirsiniz.
4. Elinizde sağlam iki kesin el
(Quick Tricks-Löve) varsa yine 12 Puan ile açabilirsiniz.
5. Elinizde çıplak üç adet as varsa
12 OP ile oyunu her zaman açın. (Üç kesin Löve)
6. Elinizde 5 Kartlı bir renk as ve
rua lı ise ve yanda bir as varsa (11 OP-12 ODP) oyunu açın. (Üç kesin Löve)
7. 4-3-3-3 gibi dengeli bir
dağılımla elinizde aynı renkten as ve rua, yan renklerden birinde bir as ile üç
kesin Löve olmasına rağmen oyunu açmayın.
8. Elinizdeki sek (R) veya
korunmamış ikincil onörler (DV, Dx, Vx gibi) elinizin değerini düşürür. Bu tip
elleri 12 ODP ile açmayın.
9. Marjinal oyun elleri (5-5; 6-4;
6-5 v.s dağılım) ile çok daha düşük puanlarla oyunu 1 seviyesinde renkle
açabilirsiniz. Örneğin (6-5) dağılımınız majör ise (20) Kuralını uygularsak
sadece 9 OP ile oyunu açabileceğimizi görürüz (6+5+9 =20). Dağılımın her ikisi
majör değilse, bu sefer uzunluk puanlarını dikkate alırsak 10 OP ile oyunu 1
seviyesinde açmak mümkün olabilir (3+10=13 ODP). Bu tip eller ile oyun açarken,
elin şekli, onörlerin durumu, majörlerin dağılımı iyi değerlendirilmelidir.
Buradaki öneriler rehber niteliğindedir, kendi el değerlendirme yöntemlerinizi
kendiniz oluşturmalısınız.
10. Majör renk açışları (1 Kör/1 Pik)
her zaman 5+ kartla yapılır. 5+ kartlı majör renk yoksa oyun Minör renk ile
açılır.
11. Renk açılışları (12-17), (15-17),
(18-19) ODP bölgelerine göre farklılıklar gösterir.
(12-17) ODP ile elinizde eşit
uzunlukta iki renk varsa (4-4), (5-5) her zaman pahalısı ile açın. (6-5)
şeklinde eşitsizlikte, 5 kartlı olan diğerinden pahalı ise yine pahalı renkle
açın.
12. (15-17) OP ile eliniz dengeli ve
5 kartlı majör yoksa 1 NT ile açın, 5+ kart majör varsa, Majör renk ile açın.
El dengesiz ve 5+ kart Majör yoksa Minör Renk ile açın.
13. (18-19) ODP ile Ters açılış
(Reverse) yapın. Yani ucuz renk ile açın, sonra pahalı renginizi gösterin.
REVERSE: Bir oyuncunun ucuz bir renk ile
oyun açıp, rebidinde pahalı bir renk okuması ters dekleredir. Açıcının ortağı
ilk açılış rengine dönmek isterse 3 seviyesine çıkmak zorunda kalır. Bu durum
(18-19) Puan gösterir.
Örneğin, açıcı oyunu (1 Karo) ile
açıp, ortağının (1 NT) cevabından sonra (2 Kör) demesi ters dekleredir. Cevapçı
karo tutuşu göstermek isterse (3 Karo) demek zorunda kalır.
*
MİNÖR RENK AÇIŞINA İLİŞKİN KURALLAR
(12-17) ODP İle oyunu açarken;
A- Minörler farklı uzunlukta ise
(2-3), (3-4), (4-5) v.b. daima uzun minörle açın.
B- Eşit uzunlukta (4-4) veya daha
fazla eşitlik halinde, daima 1 Karo ile açın.
C- (3-3) eşitlik halinde, her zaman
1 Trefl ile açın.
D- (18-19)
ODP ile Ters açılış yapın.
NOT: Bazı oyuncular minörlerin (2-3)
eşitsizliği halinde, oyunu her zaman 1 Trefl ile
açarlar. Bu oyuncular karo açılışını, karolar 4 karttan daha az olursa
yapmazlar. Avantajları da var, dezavantajları da. Ortağınızla anlaşmanıza bağlı
olarak, isterseniz uygulayabilirsiniz.
Bu yöntemi benimserseniz, trefl açılışlarınız, zaman zaman 2 kartlı olacağından
(Alert) etmeniz gerekir. Çünkü Standart Briçte minör açılışı 3 Karttan az
olamaz.
*
MAJÖR RENK AÇIŞINA İLİŞKİN KURALLAR
Oyunu majör bir renkle (Kör/Pik)
açabilmeniz için en az 5 kartlı majör renginiz olmalıdır. (12-17) ODP ile oyunu açarken;
A- Eşit sayıda majör ile oyunu 1 Pik
ile açın. Hatta körler daha uzun olsa bile.
B- Eşit sayıda majör ve minörle,
oyunu majör ile açın. Minörler daha uzun olsa bile.
C- (18-19) ODP ile Ters açılış
yapın.
*
3. ve 4. POZİSYONDA OYUN AÇIŞLARI
Yukarıda bahsedilen açış
kuralları 1. ve 2. Pozisyondaki oyuncular için kesin olup, disiplinli bir
oyuncu tarafından taviz verilmeden uygulanır. Ancak 3. ve 4. Pozisyonlar farklı
konumlar olup, disiplinsiz açışlar yapılabilir. Aslında 3. ve 4. Pozisyonlarında
kendilerine özgü disiplinleri vardır. Burada kullanılan ‘’disiplinsiz’’
kelimesi bu açılışların 1. ve 2. Pozisyonlardaki açılışlardan farklı
olabileceğini vurgulamak için kullanılmıştır. İki ‘’Pas’’ tan sonra konuşma
sırası gelen oyuncu 3. Pozisyon, üç ‘’Pas’’ tan sonra konuşma sırası gelen
oyuncu 4. Pozisyondadır. Bu pozisyonlarda bulunan oyuncuların ortakları ‘’Pas’’
geçerek ellerini limitlemişlerdir.
a. Pas geçmiş ortağın elinde iyi 12
puan yoktur. Maksimum kötü 12 OP olabilir.
b. Pas geçmiş ortağın elinde zayıf
açılış yapabilecek (5-5) kartlı iki renkli el yoktur.
c. Pas geçmiş ortağın elinde zayıf
açılış yapabilecek 6+ kartlı (majör) tek renkli el yoktur.
d. Pas geçmiş ortağın elinde
Preemtive açış yapabilecek 7+ kartlı tek renkli el yoktur.
e. Pas geçmiş ortağın elinde
Gambling açılışlar yapabilecek el yoktur.
f. Pas geçmiş ortağın elinde Namyats
açışlar yapabilecek el yoktur.
3. ve 4. Pozisyonda oyunu açacak
oyuncu, oyun açma kararı verirken yukarıdaki faktörleri göz önünde
bulundurmalıdır. Her iki pozisyonunda oyun açış şartları birbirinden farklıdır.
*
3. POZİSYONDA OYUN AÇIŞLARI
Bu pozisyonda ortak ve
rakiplerden biri pas geçmiş durumdadır. Dördüncü pozisyonda bulunan rakibin
durumu henüz belli değildir, oyunu açabilir. Oyunu sizin açmış olmanız pozisyon
avantajı sağlayabilir. Bu nedenle oyunu açmak için mevcut imkânlar
zorlanmalıdır.
a. Pas geçmiş ortağınız, açışa çok
yakın bir puanla kararsız kalarak oyunu açmamış olabilir. Böyle bir durumu
yakalarsanız kazançlı çıkabilirsiniz.
b. Eğer yarışmayı rakipleriniz
kazanırsa, ortağınıza atak rengi göstermiş olursunuz.
c. Rakiplerin işlerini güçleştirir,
onları gereğinden yüksek seviyede konuşmaya zorlamış olursunuz.
d. Baraj yaparak, onların
kazanabileceği skordan daha az bir skor vererek kazançlı çıkabilirsiniz.
e. 3. pozisyonda, Kötü 12 puan ile
oyun açışı yapılabilir.
f. 15 ve 20 kuralları yumuşatılarak
14 ve 19 olarak uygulanabilir. İki uzun renginizin kart toplamı ile (Majör veya
Minör) onör puanlarının birlikte toplamı 19 oluyorsa oyunu açın.
g. Minör açışları genelde tam açış
eli vaat eder. Fakat majörleriniz (4-4) ise 11 OP ile hafif minör açışı
yapabilirsiniz. (dağılımdan gelen +1 puan ile 12 ODP olur).
h. 4-3-3-3 gibi dengeli bir dağılım
ile aynı renkten bir as ve bir rua ile yan renklerden birinden bir as ile 11 OP
ile hafif minör açışı yapılabilir. (1 ve 2. Pozisyonlarda açılmaz).
ı. Minörden Light açış halinde
elinizde en az iki savunma Lövesi olmalıdır. Ayrıca ortağa iyi bir atak rengi
göstermiş olmak gerekir. Bu kurallara uyulduğu takdirde hafif minör açılışları,
tam açış olarak kabul edilir.
j. Zayıf 2, Preemtive, Gambling,
Namyats açılışların hepsi yapılabilir. (El değerlendirme tecrübeniz arttıktan
sonra bu açışların şartlarını da yumuşatabilirsiniz). Cevapçı bu açışların
hepsine 1. ve 2. Pozisyondaki açılışlara verilen cevapları verir
k. 3. pozisyondaki oyuncu kaliteli
olmak kaydı ile 4 kartlı majörle oyun açabilir. Ya da kalitesiz 5+ uzunlukta
bir majör ile 10+ OP ile oyun açabilir. (Light-hafif açış)
l. 3. pozisyondaki oyuncunun majör
açışı halinde cevapçı temkinli davranmalıdır. Ortağı tam açılış yapmış
olabileceği gibi hafif açılışta yapmış olabilir. Ortağın nasıl bir açış
yaptığını öğrenmek için DRURY Konvansiyonunun uygulanması tavsiye olunur.
*
4. POZİSYONDA OYUN AÇIŞ
a. Buradaki değerlendirmeniz 3.
Pozisyona göre biraz farklı olmalıdır. Diğer üç oyuncu pas geçmiştir, puanlar
taraflara eşit dağılmış olabilir. Bu durumda majörlere, özellikle piklere hâkim
olan taraf daha avantajlıdır. (Pikler Teorisi).
b. 4. pozisyonda, ortaklığın mutlaka
kazançlı çıkmasını sağlayacak renklere, dağılıma ve oyun gücüne sahip olmadan
oyun açılmaz.
c. Minörlerden hafif açış yapılmaz.
Minör açışları 1. Ve 2. Pozisyonların aynısıdır.
d. Zayıf 2 ve zayıf 3 açışları
yapılamaz. Gambling veya Namyats açışlar olabilir.
e. Majörlerden hafif açış için 15
kuralı (Piersion Kuralı) uygulanmalıdır. Eldeki pik adedi ile onör puanlarının
toplamı 15 ediyorsa, oyun
pik veya kör ile açılabilir.
Bu pozisyonda piklere hâkim
olmadan, körden hafif açış yapılmaz. Hafif kör açışı halinde, rakipler pik
oynarlarsa, sizin pikleriniz rakipleri batırabilecek ya da en azından tehdit
edebilecek sayıda veya güçte olmalıdır.
“Mehmet Özyeşilbaş” a teşekkürler
1 yorum:
Rom... Dokunulmaz... Bilmiyordum hiç bunları. Sevindim öğrendiğime , ne güzel...
Yorum Gönder