12 Nisan 2014 Cumartesi

Empastan Kaçınmak

Armik - Tango Flamenco
Eyleme dökülmüş olan büyük düşünceler,
büyük eserleri meydana getirirler.
William Hazlitt
***
HAZER İÇİN BİRKAÇ SARI GÜL, VIII

Onu ipten aldımdı, kurtlar, haramiler sofrasından kaptımdı. Ufka, kadim yurduma kaçırdımdı. Göçüklerini onardım, muslinlere, kadifelere sardımdı.Tirşe uykulara, gökçek rüyalara yatırdımdı. Nazardan, kem gözlerden sakındımdı. Çağanozların, yakamozların akıntısına sakladımdı. O benim gizli yaramdı, kanadı
*
Ellerine kına yaktımdı. Beline ibrişim kuşak bağladımdı. Gamzelerini altınla gümüşle halkarladımdı. Burnuna hızma, ayaklarına halhallar taktımdı. Saçlarını meltemle borayla taradımdı. İçsin diye şarap süzdüm, yesin diye incir soydum, et kaynattım,yufka açtımdı. Önünde diz çöktüm, ağladımdı. Gök Tanrı tanığımdır.
*
O benim şirk lambamdı, karaldı. Yüreğimdeki ışık lekeleri bu yüzden tenhadır
*
O benim sırsız aynamdı. Yüzüne şevkle baktımdı. Terini vecdle kokladımdı. Eğnini gönençle tarazladımdı. Kulağına yırlar, alkışlar fısıldadımdı. Çimlerini yoldum, tarhlarını suladım, göl cinlerini taşladımdı. Bahtına, alın yazısına ulusal benliğimi, hohladımdı. Yine de elimden düştü, kırıldı
Hüseyin Ferhad
*****
EMPASTAN KAÇINMAK
Empasın nasıl yapılacağını öğrenmenin empasın ne zaman yapılmaması gerektiğini öğrenmek kadar zor olmadığı sık sık söylenmiştir. Rua empasının hiç bir şart altında löve kazandırmayacağı bazı durumlar vardır.
1) D V 7 5 …..2) D 4
    A 4 3 ………..A V 7 5 3 2
Birinci örnekte, eğer deklaran eli karşı tarafa vermeden iki löve yapmak istiyorsa, yerden damı oynayarak empas yapmakta yarar olabilir. Ama amaç mümkün olduğu kadar çok löve yapmak olduğu zaman, doğru oyun empastan kaçınmak ve iki kez yere doğru küçük oynamaktır.Yerden bir onörle başlamak, R-x veya R-10-x-x Batıda ise bir löveye mal olur.
*
İkinci örnekte deklaranın altı el yapmasını mümkün kılacak hiç bir dağılım yoktur. Rakiplerin kağıtları 3-2 dağılmışsa beş löve yapabilir. Bir de Rua iki taraftan birinde tek ise beş el yapabilir ama bunun için ası çekerek başlaması şarttır.Yerden dörtlüyü oynayıp elden Valeyi koymak, Rua Batıda singlton ise bir löveye mal olur.
3) A D 6 3 …..4) 7 4 2
    V 4 ………….A D 8 5 3
(3) ile yapabileceğinin en çoğunu yapmak için deklaranın empası reddederek yerden Valeye doğru küçük oynaması gerekir.Eğer Rua Doğuda olup da koyarsa, deklaran üç el yapar. Doğu bağışlarsa Güney Valeyle alır, Asla yere geçer ve küçük oynar. Böylece Doğuda Rua ikili veya üçlü ise üç el yapar. Aynı şekilde, D-x karşısında A-V-x-x-x ile dört el yapmanın en iyi şansı Dama doğru küçük oynamaktır. Bu oyun tarzı, Damın önündeki oyuncuda R-x varsa kazanır.
Nihayet, (4) numaralı örnekteki sık rastlanılan dağılımla ilk turda yerden küçük oynayıp Ruaya empas yapmak hiç bir şey kazandırmaz (el vermeden iki löve yapmak niyetinde değilseniz) , ve üstelik Rua Batıda tek ise bir löveye mal olur. Bu tabi çok zayıf bir ihtimaldir, ama tempo ve antreler elverdiği sürece, önce Ası çekmek ve ondan sonra Dama doğru küçük oynamak daha iyidir. 
http://www.albabridge.net/ e teşekkürler. 
görsel: flickr

Hiç yorum yok: