Fazıl Say- Serenad Bagcan- Yiğidim
*****MÜZİĞİN BAŞLANGICI
Müzik en eski
sanat dallarından biridir.
Tarihöncesi
devirlerde kuşların ötüşünden, suların şırıltısından, yağmurun sesinden,
rüzgarın ve kıyıya vuran dalgaların uğultusundan esinlenen ilk insanlar, içi
boş bir kütüğe deri geçirip vurarak, hayvan bağırsaklarından yapılan ipleri
çekerek, boynuz, kemik ya da odundan boruları üfleyerek doğadaki sesleri taklit
etmeye başladılar.
*
Başlangıçta işaret
vermek amacıyla kullandıkları bu sesleri sonraları hoşlarına gidecek biçimde
düzenleyerek kendi ilkel müziklerini yarattılar. Eski zamanlardan beri müziğin,
dinsel törenlerde önemli bir yeri oldu. Günümüze ulaşabilen en eski müzik
yazmaları Hindistan'da 3000 yıl öncesinden kalma veda ilahileridir.
Müzikle ilgili ilk kuramları geliştiren Eski Yunanlılardı.
Görsel: flickr
Görsel: flickr
****
RÜZGÂR
BİZİ GÖTÜRECEK
küçücük gecemde
benim, ne yazık
rüzgârın yapraklarla buluşması var
küçücük gecemde benim yıkım korkusu var
rüzgârın yapraklarla buluşması var
küçücük gecemde benim yıkım korkusu var
*
dinle
karanlığın esintisini duyuyor musun?
bakıyorum elgince ben bu mutluluğa
bağımlısıyım ben kendi umutsuzluğumun
karanlığın esintisini duyuyor musun?
bakıyorum elgince ben bu mutluluğa
bağımlısıyım ben kendi umutsuzluğumun
*
dinle
karanlığın esintisini duyuyor musun?
şimdi bir şeyler geçiyor geceden
ay kızıldır ve allak bullak
ve her an yıkılma korkusundaki bu damda
bulutlar sanki, yaslı yığınlar misali
yağış anını bekliyorlar
karanlığın esintisini duyuyor musun?
şimdi bir şeyler geçiyor geceden
ay kızıldır ve allak bullak
ve her an yıkılma korkusundaki bu damda
bulutlar sanki, yaslı yığınlar misali
yağış anını bekliyorlar
*
bir an
ve sonrasında hiç.
bu pencerenin arkasında gece titremede
ve yeryüzü giderek durmada
bu pencerenin arkasında bir bilinmez
seni ve beni merak ediyor
ey baştan aşağı yeşil!
yakıcı anılar gibi ellerini,
bırak benim aşık ellerime
ve dudaklarını
varlığın sıcak duygusunu
benim sevdalı dudaklarımın okşayışına bırak
rüzgâr bizi götürecek
rüzgâr bizi götürecek.
ve sonrasında hiç.
bu pencerenin arkasında gece titremede
ve yeryüzü giderek durmada
bu pencerenin arkasında bir bilinmez
seni ve beni merak ediyor
ey baştan aşağı yeşil!
yakıcı anılar gibi ellerini,
bırak benim aşık ellerime
ve dudaklarını
varlığın sıcak duygusunu
benim sevdalı dudaklarımın okşayışına bırak
rüzgâr bizi götürecek
rüzgâr bizi götürecek.
Furuğ Ferruhzad
****
SAVUNMA
1. İlk kartınızı acele ile açılmayın.
Savunma planınızı yapınız.
2. Artırmalar esnasındaki konuşmalardan,
dekleranın ve ortağın oyun şeklinden gerekli çıkarımları yaparak, dekleranın ve
ortağın ellerinin bir resmini (dağılım, kartların adetleri ve onörlerin
yerleri) yapın. Dekleranın muhtemel oyun planını da tahmin edin ve bu plana
karşı önlemlerinizi yürürlüğe koyun.
3. Ortağın açılış yaptığı bir renkte verilen
gereksiz büyüklükteki bir onör kart, koz rengi hariç kalan renklerin pahalısına
tercih gösterir. Açılış rengine verilen küçük bir kart, negatif ilgi gösterir
ve bir başka renge kayılmasını ister ama bir başka rengi örneğin Treflileri
asla tanımlamaz.
4. Savunmada, renkteki küçük kartları sağlayabilmek
düşüncesi ile uzun renklerden açılarak başlamak iyidir. Benzer şekilde ortak
kaliteli ve uzun bir renk gösterdiyse, ortağın renginin açılmasına gayret
gösterilmelidir.
5. Dekleran elin açmıyor ve oynamaya devam
ediyorsa, yan renklerde kayıpları olduğunu iyi anlayın ve kart boşaltmalarınıza
dikkat edin.
6. Savunma oyuncuları, kazanabilecekleri bir
elin bilinçli şekilde altına girerek ya da belirli bir renge önceden
saldırarak, son el çatalına ya da sıkıştırma (squeeze) durumuna düşmekten
kurtulabilirler.
7. Dekleran’ın yan renklerdeki kartları
temizleyerek, belirli bir savunma oyuncusunu Son El Çatalına (End Play)
düşürmeye yönelik bir strateji uyguladığı belli oluyorsa, savunma oyuncuları el
tutabilecekleri kritik bir renkteki el tutucu kartlarını atarak, Son El
Çatalına düşmekten kurtulabilirler.
8. Dekleran yerdeki bitişik onörlerden
oynuyorsa, ilk onörü değil, ikinci onörü büyütün. Ancak, sizde de iki adet onör
varsa ve kesin kazanma fırsatı oluştu ise, ilk onörü büyütün, KT9’dan 10-lu
oynandığında, sizde QJ3 varsa Valeyi oynayın ve bu renkteki bir elinizi
garantiye alın.
9. Dekleranın Derin Empas yapabileceğini
düşünüyorsanız, onörlerinizi bölmeyin (örn: KQx karşısında AJ9 varsa) ve
düşüncelere dalmadan, HIZLI oynayın.
10. Dekleran’ın oynadığı bir onörü, ancak ve
ancak, kendi elinizdeki ya da ortağınızdaki bir kartın değer kazanması
ihtimalini gördüğünüz anda büyütün.”İkinci El Büyük” gibi hurafelerin esiri
olmaktan kendinizi kurtarın. Kendi onörünüz, empastan sonra korunmasız durumda
kalıyorsa ve yerde de küçük kartlar kalmışsa, Dekleran’ın onörünü büyütmeyi
düşünebilirsiniz.
11. Gereksiz şekilde sinyal vermekten
kaçının. Örneğin yapılan konuşmaların ve hesaplanan puanların analizi, ortağın
elinin çok zayıf olduğunu, el tutma ihtimalinin olmadığını ortaya koyuyorsa
vereceğiniz sinyallerin sadece Dekleran’ın işine yarayacağını iyi anlayın.
12. Bir savunma oyuncusunun vereceği Sahte
Sinyal, iyi bir Dekleran’ın dikkatini yanlış yönlendirebilecek ise ve ortağı
yanlış bir hareket yapmak konusunda cesaretlendirmeyecekse iyidir.
13. QJ109, KQ10x, QJ9x, KJ10x, A1098x gibi
dizi şeklindeki onörlerden oluşan kombinasyonlardan dizi başındaki onörü
açılmaya gayret gösterin. Aksi halde ortaklık anlaşmanıza bağlı olarak,
renkteki 4 ncü büyük kartınızı açılın ki, ortağınız dışarıdaki büyük kartlar ve
sizin elinizdeki kartların adedi hakkında bilgi sahibi olabilsin.
14. Kuvvetli ellerde tekli kartı açılmak iyi
değildir. Bu durum genelde deklerana yardım etmek anlamındadır. Benzer şekilde,
kuvvetli bir elde ortağın kısa (tekli/çaka?) olduğu rengi açılmak ve ortağa
çaktırmak iyi savunma taktiğidir (Bilhassa elde koz renginde el tutacak bir
büyük onör varsa).
15. Konuşmalar rakiplerde dengeli eller
gösterdiğinde, şlemlere karşı normalde “Pasif savunma” yapılır ve eldeki ve
ortaktaki değerler korunur. Aksine, rakiplerde uzun ve çalışan renklerin olduğu
anlaşılmışsa, “Saldırgan (Atak) savunma” yapmak iyidir.
16. Mecbur kalmadıkça ve belirgin bir
yararını görmedikçe, desteklenmeyen Kxx, Qxx gibi onörlerden ve AQ, KJ, QT gibi
kendi kırık onörlerinizden (tenace) açılmamaya özen gösterin.
17. Otomatik olarak üste çakmayın. Üste çakma
durumu oluştuğunda, üste çakmamakla daha fazla koz eli kazanma ihtimalinin
varlığını iyi değerlendirin.
18. Rakiplerin konuşmaları Yer’in çakma
gücünün olduğuna (bazı renklerin kısa olmasına) işaret ediyorsa (örn: 1h – 1NT:
2c – Pas: - Yer’in Körleri kısa), koz açılmak ve Yer’in çakma gücünü azaltmak
yararlıdır. Bu durumda Axx ya da Kxx den küçük bir koz açılmak ve ortağın el
tutunca koz dönmesini beklemek iyidir.
19. İkinci Yerdeyken, dekleranın sağlam
alıcı kartlarını kozlayın, kayıplarını kozlamaya gayret gösterin.
20. Tekli bir kozu açılmak iyi değildir,
ortağın kazanabileceği bir koz eline mal olabilir. 4 ya da 5 uzunlukta koz
yanından açılmak da iyi olmaz. Elde kozlar uzunsa, dekleranı yan renklere
elinden çakmaya zorlamak ve dekleranın elindeki kozlarını kısaltmaya çalışmak
(Zorlayıcı Oyun - Forsing Game) ve böylece dekleranın koz kontrolunu
kaybetmesini sağlamak daha iyidir.
21. NT oyununa karşı savunmada kart
boşaltırken sıkıntı ile karşılaştığınızda, oyunu batıracak sağlam kartlarınızın
hepsini boşaltmamaya, eli yakalayabilirseniz oyunu batırabilecek sayıda sağlam
kartınızı elinizde tutmaya gayret gösterin. Bunu yaparken, gerekirse
ortağınızın kontrol edebileceği bir renkteki onörü dahi korunmasız
bırakabilirsiniz.
22. Dekleran’ın yan bir renge kayıp bir
kartını boşaltmayıp çakacağı belirgin ise, eldeki en büyük kozla çakmak ve dekleran’ın büyük bir kozunu üste çakmasını sağlamak (aperküt), ortağın bir
kozunu terfi ettirme fırsatı yaratması yönü ile dikkat edilmesi gereken önemli
bir taktiktir.
23. Yer-El ilişkisine dikkat edilmelidir.
Yer’de uzun bir renk varken, Yer’e geçiş kartları az ise, Savunma oyuncuları dekleran’ın elindeki kartlar bitene kadar, Yer’in uzun rengini kontrol eden
kartı almamalıdırlar. Burada diğer savunma oyuncusunun vereceği adet sinyali
önem kazanır.
24. Yer’de uzun ve çalışabilir bir renk
olduğu anlaşıldığında, savunan tarafın ilk hedefi, Yer’e geçiş kartlarının
ivedilikle yıkılması olmalıdır (Merrimac Coup).
25. Ortağın rengini açılırken, ikiliden
büyüğünü açılın35. Değersiz üç ya da dört adet karttan (8-6-4) rengi
desteklediyseniz en büyüğünü, desteklemedi iseniz Orta-Büyük-Küçük (OBK-MUD)
açılın. Kozlu oyunda ortağın renginde As varsa, As ile başlanmalıdır.
26. Normal kart sayım kuralları ve puan
hesaplama yöntemleri, bir oyunun batırılabilmesinin mümkün olmadığını
gösteriyorsa ve oyunun batarı bir MUCİZE’ye bağlı ise, o bu MUCİZE KARTI BULUN
ve oynayın.
27. Kozsuz oyunda, ortağınız sizin renginizi
açıldığında, elinizde yeterince el tutar kartınız yoksa renginizin sağlanması
için ilk elin altına girin. Benzer şekilde, ortağınız açıldığında, o rengi
kendi başınıza sağlayabiliyorsanız bağışlamayın, hatta ortağınızın onörünü
büyütün ve devam edin.
28. Ortağın açıldığı rengi dönerken,
elinizdeki kartların adedini de bildirerek ortağa yardım edin. Elinizde o
renkten 2 kart kaldı ise, kalanların büyüğünü, 3 kart kaldı ise (başlangıçta
dört adet) küçüğünü, dört adet kaldı ise başlangıçtaki 4ncü büyüğü dönün.
29. Ortak ilk kart olarak küçük bir kart
açıldı ise, genelde bir onör vaat etmektedir (OYAK). Ortağın onörünün terfisini
sağlamak için, Üçüncü El büyük oynamalıdır. Ancak Yer’de onör görünüyorsa
Yer’in onörünü ezmek daha iyidir.
30. Ortağın bir ikiliden (doubleton)
elinizdeki asa doğru açıldığını tahmin ediyorsanız ve yan renklerde el tutar
kartlarınız varsa, ortağın ilk kartını bağışlayın. Bu eyleminiz, dekleranı asın
yeri hakkında kuşkular içinde bırakacak ve hataya düşürebilecektir.
“eminyaykın,
ozur ortak”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder