Rakipler kuvvetli
konuşmayıp
davet sekansı ile zona gelmişlerse yeterli löveleri yoktur.
davet sekansı ile zona gelmişlerse yeterli löveleri yoktur.
Defansın hata yapmasını beklerler.
Onlara yardım etmemek için pasif atak yapın.
Onlara yardım etmemek için pasif atak yapın.
***
ÂŞIK DEĞİLSEN EĞER, BIRAK KAPINI ÇALSIN AŞK
ÂŞIK DEĞİLSEN EĞER, BIRAK KAPINI ÇALSIN AŞK
Âşık değilsen
eğer, bırak kapını çalsın aşk,
âlem dediğin
ağrıtacak
sen gittikçe,
dipsiz olacak,
mutluluk ve keder
aynı zamanda vuracak.
*
Sözün özü: Bir
uçurumdur aşk,
gölge ve ışık,
şiir ve manzum,
orda nice nesnenin
sûreti, mahzun
ve aynı zamanda
neşeli yansıyacak.
*
Sefalettir o,
dehşettir tarifsiz,
fakat onsuz
yaşamak da imkânsız.
Rubén Dario, çeviren: Adnan Özer
****
BRİÇTE DEFANS
Briç te karşılıklı
konuşmalardan sonra kontrat belirlenir ve kart oyununa geçilir. Deklarasyon
sonucunda defansta kalmışsak, yani oyunu rakipler oynuyorsa, oyun açılış
kartını (Atak kartı-Açılış kartı) biz oynayacağız demektir.
Açış kartını oynamak
kimi zaman bir yük olabilir. Yanlış bir kart açılmak, batabilecek bir oyunun
çıkmasına neden olur. İstatistiklere göre briç turnuvalarında oynanan oyunların
önemli bir kısmının kaderlerini açılış kartları belirlemiştir.
İlk kartı açılmadan önce defans planı
yapılmalıdır. Defans planı yapabilmek için;
1- Deklarasyon sırasındaki bütün aşamalarda rakibin
puanını ve dağılımını netleştirmeğe çalışın.
2- Sizin overcall unuz (Araya giriş) veya konturunuz
varsa yahut oyun açış konuşmasını siz başlatmışsanız, partnerinizin bu tutumunu
göz önüne alın.
3- Rakiplerin oyunu sanzatu mu (NT) yoksa koz oyunu mu?
Kontratın seviyesi nedir? (Grand şilem-Şilem-Zon oyunu-Part skor)
4- Rakipler kontratı belirlerken güçlü deklereler
verdiler mi? Yoksa blokatif konuşma mı yaptılar? Ya da amaçları, oyunu bize oynatmamak için baraj
yapmak mıydı?
5- Açılış kartıyla ortağımıza bir mesaj iletmek
istiyor muyuz? Yoksa biz mi bilgi isteyeceğiz?
Yukarıdaki
kriterler ışığında atak kartı oynanır. Atak kartını deklaranın (Oyunu
oynayanın) solundaki oyuncu oynar. Açılış kartı yere atılınca dummy (Deklaranın
partneri) elini yere açar.
A. Dummy elini yere açınca, elimizdeki ve yerdeki
puanları sayarak ve dekleranın puanları hakkında tahmin yürüterek,
partnerimizin puanlarının alt ve üst limitlerini belirliyoruz.
B. Partnerimizin elinde düşündüğümüzden daha fazla
puan olduğu kanaatine varırsak (özellikle de deklere vermemişse) nedenini
bulmaya çalışıyoruz.
C. Ortağımızda düşündüğümüzden daha az puan olduğu
kanaatine varırsak (özellikle de deklere vermişse) nedenini bulmaya çalışıyoruz.
D. Atak kartına verilen sinyalleri, atak sonrası oyun
içi sinyalleri ve defosları dikkatle izliyoruz.
DEFOS: Oynanan renkten elimizde kart yoksa istediğimiz
başka bir kartı verebiliriz. Bu işleme (Defos-El boşaltma-Discard) denilir.
Defos yaparken partnerimize mesaj iletebiliriz.
SİNYALİZASYON: Oyun içerisinde, ortaklar arası verilen
yasal işaretler.
**
DEFANSTA BEŞ ANA YOL
1- Dekleranı forse edici oyun tarzı: En sık kullanılan
defans yöntemidir. Deklerandaki zayıf ve sayıca az olan renk atak edilir ve her
el tutuşta aynı renk dönülerek dekleranın oyun dengesi bozulur. Bu durum
dekleranın koz hâkimiyetini kaybetmesine neden olabilir. Başarabilirseniz
dekleran oyun kontrolünü kaybeder ve varsa koz harici uzun rengini kullanamaz hale
gelir. Gerekli şartlar varsa en etkili defans şeklidir. Hızlı bir şekilde
dekleranın kozlarını kısaltabilirsiniz.
Örnek:
Kontrat 4 Pik-
Atak Batıdan Trefl x
Pik: Vxx
Kör: RVx
Karo: RDx
Trefl: xxxx
Pik:
xxxx N (Yer) Pik: x
Kör: xx
W (Siz)
Kör: DTxxxx E (Partner)
Karo: Ax
Karo: xxxx
Trefl: RVTxx S (Dekleran) Trefl: Ax
Pik: ARDTx
Kör: Ax
Karo: VTxx
Trefl: Dx
( E) Trefl As ile
alıyor ve tekrar Trefl oynuyor.
( W) Trefl R ile
alıyor yine trefl dönüyor
(S) koz ile
alıyor.
(W) Karo A ile el
tutunca tekrar trefl oynuyor ve oyun 2 batıyor. Bu defans dışında yapılacak her
türlü defans oyunun çıkmasına neden oluyor.
*
AGRESİF ATAK: (aktif atak)-(R) ve (D) altından yapılan
ataklardır. Oldukça risklidir. (R) altından yapılan ataklarda uğranılan
kayıplar belki telafi edilebilir ama (D) altından yapılacak ataklarda
uğranılacak olan kayıpların telafisi yoktur.
PASİF ATAK: Açılıştan zarar görmeyecek şekilde yapılan
ataklardır.
*
2-Agresif ataklı oyun tarzı: Deklaranın elinde yan
rengi varsa ve bunu sağlamakta güçlük çekmeyecekse, bu rengi sağladıktan sonra
elindeki boş kartları sağlanan renge kaçarsa, siz alabileceğiniz löveleri
kaybedeceksiniz demektir. Bunu önlemek için agresif olmak ve aktif atak yapmak
gerekir.
Rakipler kuvvetli
konuşmalarla zon oyununa gelmişlerse veya çok uzun ve kuvvetli yan renkleri
varsa, aktif atak yapmak gerekir.
*
3-Pasif ataklı oyun tarzı: Deklaranın kuvvetli yan
rengi olduğuna dair belirti yoksa.
-Deklaranın eli
çok kuvvetli, yer zayıfsa
-Kart dağılımları
elverişsiz ise
-Atak
edebileceğiniz kaliteli bir renginiz yoksa
-Partneriniz bir
atak rengi göstermemişse
-Rakipler güçlü
deklereler vermeden, davet sekansı ile zona gelmişlerse Pasif atak yapın.
“Rakipler kuvvetli
konuşmayıp, davet sekansı ile zona gelmişlerse yeterli löveleri yoktur.
Defansın hata yapmasını beklerler. Onlara yardım etmemek için pasif atak
yapın.”
Mike Lawrance
Örnek: Kontrat. 3
NT- Atak Batıdan küçük trefl
Pik: DVx
Kör: xxx
Karo: Rxxx
Trefl: RTx
Pik: Ax
N-(yer) Pik:
Rxxx
Kör: Dxxx (W)
(E) Kör: Txx
Karo: Vxxx
Karo: xx
Trefl: xxx S-(Dekleran) Trefl: AVxx
Pik: Txxx
Kör: ARV
Karo: ADT
Trefl: Dxx
Trefl atağı
dışında bütün ataklar size 1 löve kaybettirir.
*
4-Rakip çakalarını engelleyici oyun tarzı: Bu defans
koz atak edilerek yapılır. Eğer koz atağına ihtiyaç olduğunu düşünüyorsanız,
elinizdeki koz onörünü feda etmekten çekinmemelisiniz.
-Rakip basit renk
tercihi yaparak kontratı bağlamış ise (ikinci rengine oynuyor ise)
-Sizin taraftan
birinde koz yığılması varsa
-Misfit ellerde
(rakip koz fiti bulamamışsa)
-Kozun kısa olduğu
tarafta, başka bir renkte kısa ise
-Rakip NT
oynamaktan kaçmış ise
-Deklaranın ortağı
iki renk okuyup üçüncüde mecburi tutuş göstermiş ise
-Diğer renkler
sizde kuvvetli ise
-Rakibin yan
rengini iyi kesiyorsanız
-Koz harici bütün
renkleri kontrol edebiliyorsanız
-Negatif
konturunuz ortağınız tarafından cezaya çevrilmiş ise koz atağı yapmalısınız.
Örnek
W N E S
- - - 1 Pik
Pas 1 NT
Pas 2 karo
Pas Pas Pas
Bu konuşma ile
rakipler basit renk tercihi ile part skorda kalmışlardır. Deklaran ikinci
rengine oynamaktadır. Ortağımız uyandırma konturu atmamıştır. Burada aşağıdaki
el ile Karo As ını çekip, devamında küçük karo gitmek gerekir. Bu atak rakibe
pik çakalarını yaptırmayacaktır.
Pik: x
Kör: Dxxxx
Karo: Dxx
Trefl: RTxx
Pik: Rxx (N)
Pik: DTxx
Kör: ATx
(E)
(W) Kör: Vxx
Karo: Axxx
Karo: xx
Trefl: xxx (S) Trefl:
ADxx
Pik: AVxxx
Kör: Rx
Karo:RVTx
Trefl: Vx
*
5-Kozdan ekstra löve yaratmak: Bunun için kendi çaka
rengimizi (singleton-Tek kartlı renk) atak etmek defans açısından çok uygundur.
Bu defans tarzını her oyuncu bilir. Sadece zaman, zaman mantık hataları
olabiliyor. Eğer sizin atak ettiğiniz
renk, deklaranın uzun yan rengi ise, bu rengi çıkmakla ona tempo kazandırmış
oluyorsunuz. Singleton kartı çıkmak için;
-Partner bu rengi
tutup dönebilecek ise,
-Kozlarınız alıcı
durumda değilse (Kozlarınız alıcı ise çaka kartınızı asla çıkmayın),
-Ortağınız bu
rengi deklere etmişse,
-Defansın durumu
ümitsiz ve daha iyi bir savunma tarzı yoksa singleton kartınızı çıkın.
“mehmet özyeşilbaş” a teşekkürler.
görsel: flickr
“mehmet özyeşilbaş” a teşekkürler.
görsel: flickr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder