27 Ağustos 2014 Çarşamba

Koz Kontratlarında Yer Oyunları

Eski aşklar 
yanmış, 
sönmüş kömür gibi 
çok kolay alev alır.
Kolombiya sözü
****
Doğa 
bir şeyi diğerinden yaratır.
Birinin yaşamı, 
diğerinin ölümünden beslenir. 
"Lucretius"
****
SOFRA ADABI
Keşkek şu kazanda kaynar, benim bildiğim;
Şu güveçte helmelenir fasulya.
Kuzu şu kadar ateşte çevrilir;
Tuzlama şu tabağa konur ille.
Yumurta şu sahana kırılır.
*
Çorba mı? Çorba şu kaşıkla içilir tabii,
Hoşaf bu kaşıkla..
İster uskumru olsun, ister kolyoz,
İster orkinoz, ister hanos;
Balık şu bıçakla kesilir.
Şarap siyahsa, şu kadehe konur elbet,
Beyazsa, bu kadehe.
*
Yavan ekmeği nasıl yersen ye...
Metin Eloğlu 1927 - 1985
****
KOZ KONTRATLARINDA YER OYUNLAR
Dummy, koz rengi sağ başta olmak üzere elini yere açarken, önce uzun rengi varsa yavaş yavaş açarak, dekleranı uzun rengi düşünmeye ve uzun renge göre oyun planı yapmaya konsantre eder, son olarak da rakibin atak ettiği rengi açar.
Dekleran ortağına teşekkür edip oyun planı yaparken:
Atak ne ifade ediyor?
Atak edilen renk ile ilgili bilgi veriyor mu?
Uzun renk mi?
Kısa renk mi?
Deklare ile bağlantılı bir çıkış mı?
Boşlamalı mı? 
Boşlanırsa daha tehlikeli bir renk daha var mı?
İlk lövede yerden hangi kart verilmeli?
Her renk için tehlikeli rakip ve tehlikeli taraf neresi ?
Kayıplar kaç tane?
Koza ne zaman girilmeli?
Kaç tur koz çekilmeli?
İlave löveler neler olabilir? 
Uzun renkten mi, yoksa kısa renkten mi gelir?
Yoksa ilk olarak yan uzun renge mi girilmeli? diye düşünür.
*
Uzunluk temel prensiptir. Dekleranın, kozu dışında elinde veya yerde uzun bir rengi varsa, önce uzun rengi ile ilgili plan yapar. Kayıpları varsa, uzun rengine nasıl kaçacağını planlayıp, sonra kısalığı varsa değerlendirir. İyi oyuncular her zaman uzun renkleri ile ilgilenirler ve çözüm bulurlar. Acemi ve kötü oyuncular sadece kısa renkler ile ilgilenip, kuplarla yetinirler.
Sağlanması gereken renk yerde uzunsa, elden çakıp koz kısaltılmaz. Defans oyuncuları da dekleranın elinden çaktırmağa uğraşırlar.
*
Oyun oynanırken defansın atak renginin kartları sayılır, kimde kaç tane olduğu bulunur. Rakiplerden birinin uzun rengi varsa, onun eli sayılır iki el de sayılmaz.
Rakiplerden çıkan kartlara göre, kalan önör puanların yerini belirler. (Size zararı olmayan renkteki rakibin onörlerini çıkartmaya çalış ki, kalan puanların yerini iyi tahmin edesin!)
Dekleran, kısa kozun yanındaki kısa rengi daha kısa hale getirecek şekilde kart kaçar. 
Uzun kozun yanındaki kısa renkten kart kaçmaz.
Sadece bir renkte kayıp varsa, o renge girmeden önce diğer renkler temizlenir.
Kısa koz tarafından çakılır.
Bir renk hem yerde hem elde 2’li ise kısalık yok demektir, uzun renkle ilgili plan yapılır.
Hangi taraftan çakılacaksa, rakibin geldiği renk o taraftan alınır.
Kozlar toplanırken, bir tarafta sağ kozlar kalmışsa, koz çekilmez rakibe çaktırmaya çalışılır.
Elden ve yerden çaka varsa koz çekilmez. Bu durumda önce yan renklerdeki alıcılar çekilmelidir.
*
Oyun oynarken kaç koz çıktığı unutulursa, en büyük koz oynanır.
Oyun oynanırken kalan kozları takip etmek için, sadece rakiplerin çıkan kozları sayılır.
Son elde; yerde ve elde birer koz kalmışsa, istisnalar hariç oyun iyi oynanmadı demektir. 
Kozların iyi kullanılmadığını ve elden yerden çaka yapılmadığını gösterir.
Sağlanacak renk kalmamış ve 1 koz varken önce koz çekilir. (squeeze başlangıcı)
*
Yatırma veya squeeze var mı?
2 renkten kaybı olan ellerde, bunlardan elde ve yerde eşit sayıda olan rengin son kartı ile rakibi yatırıp, diğer renkten kart dönmeye zorlamaya çalışılır. Eğer yatacak renk eşit değilse önce eşitlenir.
Tehlikeli rengi veya empası mümkün olduğunca ertele, başka bir oyun varken empası deneme!
Empas mı partaj mı? diye bir seçenekle karşılaşıldığında önce empas denenir. 
Çünkü empas %50, partaj %33 şansa sahiptir.
“Mehmet Aydın”
görsel: googleimages

Hiç yorum yok: