20 Eylül 2011 Salı

İyi Briç Oynamak İçin İlke ve Öğütler

Dvořák Humoresque Yo Yo Ma, Itzhak Perlman
*****
Alışkanlıkların zincirleri, 
önce duyulamayacak kadar hafif, 
sonra kırılamayacak kadar 
güçlü olurlar.
Benjamin Dizraelli
*****
Anlaşmak için benzeşmek,
sevmek için 
biraz ayrışmak gerekir.
Paul Geraldy   
******
ÖZGÜRLÜĞE TÜRKÜ
Bildiğim en iyi şeysin sen.
Dünyadaki en değerli şeysin sen.
Yıldızlar gibisin sen, rüzgârlar gibi, dalgalar gibisin,
Kuşlar gibisin, tarladaki çiçekler gibisin.
Yol gösteren yıldızım ve dostumsun.
İnancım, umudum, sevdamsın sen.
Kanım, ciğerlerim ve gözlerimsin,
Omuzlarım, ellerim ve yüreğimsin.
Özgürlüktür senin güzel adın.
Dostluktur senin mağrur annen,
Adalettir erkek kardeşin, barıştır kız kardeşin,
Dirençtir senin baban, gelecektir sorumluluğun senin.
Bildiğim en iyi şeysin sen.
Dünyadaki en değerli şeysin sen.
Yıldızlar gibisin sen, rüzgârlar gibi, dalgalar gibisin,
Kuşlar gibisin, tarladaki çiçekler gibisin.
Bir İsveç Şarkısı
(Söz ve müzik: Björn Afzelius)
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****
İYİ BRİÇ OYNAMAK İÇİN İLKE VE ÖĞÜTLER
İyi  briç oyuncusu bir çok prensibi öğrenir ve uygular. Pratikten gelen birikimlerini de oyunda  kullanır. Bunlar bricin can alıcı noktalarıdır. 
İşte bunlardan bazıları:
1- Zayıf açış yapan (2 veya baraj açışları) ortağı soru sormadıkça bir daha konuşmaz.
2- Zayıf minör açışı yapanda 4 lü majör olamaz. Zayıf 2 majör açanda diğer majör 4 lü olamaz.
3- Koz fiti varken ceza pası geçilmez.
4- 4-4 koz çoğu zaman en iyi kozdur.
5- Şilem için cesur, grandşilem için korkak olun. Kozun 3 baş onörü, tüm aslar ve yan renk kapalı olmadıkça  grandşlem oynamayın.
6- Sadece 8 kozla 10 lövelik baraj yapmayın.
7- Overcal yaparken sanzatu demesi gereken el kontur atmaz.
8- Rakibin konuşmadığı renkten korkup sanzatudan vaz geçmeyin. Ya çıkmazlar ya ortak kesiyordur ya çıkıp devam etmezler ya da bloke olur.
9- Ortak bir renkten keser sorarsa yarım keserle var deyin.
10- Rakibin kaçarak geldiği her renge kontur atmayın.
11- Rakibin direkt fiti varsa 2 seviyesinde oynatmamaya çalışın.
12- Part-skorun iyisi için fazla araştırmacı olmayın.
13- Natürel sanzatulara konturu ceza oynayın.
14- Dengesiz iken cesur ol, dengeli iken puan çalma.
15- Koz oyunlarında yer güçlü değilken As altından atak yapma.
16- Negatif konturunuzu ortak cezaya çevirirse koz atak et. 1Majör- kontur - pas - pas sekansında koz atak emirdir.
17- Rakibin direkt fitini ve başka bir yan rengi olmadığını biliyorsan koz atak et.
18- Rakibin koz fiti yoksa koz atak etmemeye çalış.
19- Rakibin koz fiti varken ortak baraj yapıyorsa koz atak edilebilir.
20- Rakip ikinci rengine oynuyorsa koz atak iyidir.
21- Sanzatuya atak ederken uzun rengini çıkmaya özen göster.
22- Kozlarınız alıcı değilse tek kartınızı çıkın.
23- Şilem düşünürken bir renkten iki kaybetmemek için kontrol sor. Kontroller tamam olmadıkça as sorma.
24- Rakip negatif konturu cezaya çevirdi ise kozdan kısalmaktan korkma, başka renge kaçmaktan korkma.
25- Takım maçlarında fazla löve için çalış ama bu uğurda batma riskini göze alma.
26- Kontrolsuz 4 majöre geldiyseniz 4nt yu KC sorusu, 5X i ise X renginden kontrol sorusu oyna.
27- Kendin oynarken de, rakip oynarken de rakibin lövelerini say.
28- Eldeki bir kuş, çalılıktaki iki kuştan iyidir.
29- İki batma olasılığı varsa sürkontur atmayın.
30- Oyun ortasında bir renkten küçük dönmek o renkten onör vaad eder.
31- Rakip kontrol sormadan şileme geldiyse en güçlü renginizden atak edin.
32- Alıcı kozla üste çakmayın.
33- Eller dengeli ise pasif defans yapın. (Aldığınızı geri verin)
34- Rakipte sağlam uzun renk varsa riske girin.
35- Rakipte 4+4 koz varsa 3’lü kozu olan defansçının çakması kazandırmaz.
36- Atak renginin kimde kaç tane olduğunu bilmek, defanstakiler içinde, dekleran içinde önemlidir.
37- Oyun sonunda ortak apel vermez. Rakip verir.
38- Büyük sana kalmıyorsa rakibin onörünü ezmekten zevk alma.
*****
ÖĞÜTLER 
1. Deklare bitti yer açıldı, yere bakıp hemen ortağın deklarelerini eleştirmeye başlamayın. İlla bir şey söyleyeceksiniz, verdiğiniz kartlar veya tercihleriniz için özür dileyin. Kağıtları yere şaklatmayın. Çok sık karşılaştığımız bir konu; kuzey körlere kontur atar, güney tutmaz konuşur. Ataktan sonra elinizi yere açarken RDV98 gibi körlerinizi yere kurşun gibi atmayın. Kartlarınızı yere sakince sererseniz  bunun etkisi daha az olmayacaktır. Akıllı bir dummy oyun sonrası konuşmalarda kendini daha iyi anlatır.
2. Eğer deklerasyon sırasında bir renkte anlaşmış sonra vaz geçerek sanzatu oynamaya karar vermişseniz (Örn.8 kartlı bir majör) kartları dizerken o rengi sağ başa koymayın. Turnuvanın o gerilimi içinde oynadığı kontratı şaşırmak rastlanmamış bir olay değildir.
3. Dummy iseniz oyun başlayınca sizin işiniz bitmiş olur. O bordun oynamasındaki süreyi dinlenmek için kullanın. Oyunu dikkatle izlemek, ne verildi ne alındı kurcalamak, yalnızca sizi yormakla kalmaz, oynayanı baskı altında tutar.
4. Yerin yapacağı en kötü şey yüz ifadeleri veya çeşitli mimiklerle oyunu yönlendirmeye çalışmaktır. Oynayanların çoğu zaman zaman insanın sinirlerini test eden, garip bir oyun tarzı tuttururlar, hele bir el görmüşseniz dayanmak iyice zorlaşır. Ama kendinizi zorlamak pahasına da olsa oturup tepkisiz kalmalısınız. Başınızı sallamak veya daha kötüsü soruşturmak '' ne küçük karomu, emin misin'' söylemleri veya duraksamak gibi olaylar çok yanlıştır ve yasaktır.
5. Enerjinizi koruyun, hayal kurun, hatta uyuklayın, bu elin nasıl oynanması gerektiğini düşünmeyin, siz sadece bir eli görüyorsunuz, ortağınız ise iki eli de görüyor onun daha iyi karar verme şansı sizden daha fazladır.
6.  Atak yapıldı, ortak yeri inceliyor. Tabi ki yerin ikilisini mi yoksa üçlüsünü mü vereyim diye düşünmüyor. Fark yok deyip hemen kartı masaya sürmeyin. 1NT oynamak çoğu şilem ellerinden daha fazla düşünmeyi gerektirir. Atak rengi yerde tek bile olsa ortak işaret etmeden vermeyin. Ortak o renkten ne oynayacağını değil oyunu nasıl yapacağının planını yapıyor. Siz sadece ortağın imlemesini bekleyin. Ortakla beraber oyunu oynamaya kalkarsanız bu sizi çok fazla yorar.
7. Neden piki yerden almadın? Al, karo pasını yap, tutsa da tutmasa da evdesin. Bir kör lövesi yetiyor, Karo pası tutmazsa, Trefler 5-3 değilse ve kör as uzun treflerin yanındaysa zaten kurtuluşun yok. Bu tür konuşmalardan sonra ortak aptal durumuna düşmekten sıkkın, bir şeyler mırıldanıyor. ' öyle olduğuna emin değilim. Bir şeyler de açıklamaya çalışacak. Şimdi onun enerjisini de boşa harcıyorsunuz.
8. Analiz yapmayı seviyorsanız buna diyecek bir şey yok ama bu oyun sonunda yapılmalı.  Ortak oyuna başlamadan bir çok analiz yapar. Bu oyun skora nasıl etki edecek, bu oyun diğer masalarda ne oynanmıştır. Sonuç o masalarda ne olmuştur. oyunu nasıl yaparım gibi bir çok şeye enerji harcayacaktır. Anında sorular sorarsanız ne der bilemem ama oyun sonunda sorarsanız, uzun bir tartışmaya gerek kalmadan, bir baş sallama, hafif bir gülümseme vb. gibi size düşüncelerini aktaracaktır.
Bu yazılanları düşünüp daha fazlasını da siz ekleyebilirsiniz. Yazılanlar gibi olayları kafanızda çözüp uygulayabilirseniz iyi bir oyuncu olur musunuz bilemem ama iyi bir dummy olacağınız kesin.
“mehmetagir.com”

2 yorum:

nehiro dedi ki...

harika şarkı sözleri...teşekkürler...
alışkanlıklar kırılmayacak kadar güçlü olduğunda esir olunuyor...ve özgürlüklerin yerini alışkanlıklar alıyor...
zincirlerin hepsini kırmak gerekiyor...

Vladimir dedi ki...

Süper öğütler bunlar. Bunları dayak yiye yiye öreniyor ama insanlar. Hayat gibi aynen :)