Dave
Brubeck - Take Five
*****Hayat ön provası yapılmamış bir tiyatro gösterisidir.
Bu alkışı olmayan tiyatronun perdesi kapanmadan;
gülün, şarkı söyleyin, dans edin, aşık olun, hayatınızın her anını değerlendirin..
Charlie Chaplin
*****
BİR ŞEY BEKLEMEDEN
Telaşsız seviyorum seni
Bir şey beklemeden.
*
Sesini duyuyorum
Işığını tutuyorum
Biraz sokulup yanına
Sanki bir şey söyleyecekmiş gibi
Sıcaklığını alıyorum
Koklamaya korkak
Ve seviyorum seni yine
Hiçbir şey beklemeden.
*
Küsmüyorum yaşama
Sevmek öyle güzel ki
Hele de seni sevince.
*
Unutuyorum
Gözlerinde okuduğum sıradanlığımı
Herhangi biri gibi yanında olmak
Yetiyor sevdama
Çünkü seviyorum seni.
*
Her gün bir gül alıyorum
Bir çocuğa veriyorum
Bazen bir ihtiyara
Bir gün sana verebilirim umudu taşımadan.
*
Şakalaşmalarını seyrediyorum
Öyle güzel gülüyorsun ki
Seni ne kadar sevdiğimi hatırlıyorum
Gülümsüyorum ben de
Kimse neye gülümsediğimi bilmezken
Ben sevdama gülümsemeler gönderiyorum.
*
Gittiğin sinemaya gidiyorum
Bir kez daha seyrediyorum
Bakışlarının değdiği her kareyi
Rast gele bir koltuğa oturuyorum
Tesadüf hep senin sıcaklığının olduğu koltuk,
Hep senin kokunun dolduğu yere oturuyorum
Sinema sıcaklığınla,
Kokunla dolmuş.
*
Uyuyorum gecenin bir vakti
Uykumda düş yok
Sevişmelerse yasak cennet meyvesi
Yine de seviyorum seni.
*
Sabah uyanıyorum
Sesini yine duymanın heyecanı,
Sevdana uyanmanın sevinciyle.
*
Seni göreceğim her yeni gün
Yenilenmedir kendi içimde
Umudu sorma
Umut bir yasaklı düşünce
Bir tek sen varsın
Umutsuz,
Sevişmesiz,
Yarınsız,
Yine de seviyorum seni
Hiçbir şey beklemeden...
Gassan Satar
*****
BRİÇ NOTLARI
Rusinow Atakları : Bu konvansiyon 1930 da Sydney Rusinow tarafından icad edilmiştir. Ona göre sekansın ikinci büyük kartı atak edilmelidir, yanlız iki parça olunca büyük kart çıkılmalıdır. Mesela, ARx veya ARD dan ruayı atak edin; Rdx veya RDV den damı çıkın; DVx veya DV10 ludan valeyi atak edin; V10x veya V109 dan onluyu atak edin. Fakat iki parça olunca- AR, RD, DV, V10, 109 veya 9x dan büyüğü atak edin. Rusinow bu konvansiyonun koz kontratlarında kullanılmasını tavsiye etti ama ortağın deklare ettiği bir renkte değil. Sanzatuda veya koz kontratında ortağın deklare ettiği renkte sekansın tepe kartı atak edilir.
Crossruff : El çaka yer çaka oyun.
Bermuda Bowl : İlki 1950 yılında Bermuda’da yapılan briç karşılaşmasından sonra Dünya Takım Şampiyonası için kullanılan bir terimdir. Ülkeler bazında dörtlü takımlar arası turnuvadır. Açık turnuvadır, yani kadın ve erkek oyunculara açıktır. İki yılda bir oynanır.
Venice Cup: Bermuda Bowl'a çok benzeyen fakat sadece bayan oyunculara açık briç karşılaşmaları.
Individual Movement : Individual Tournament. Bireysel oyun. Tüm oyuncuların birbirleriyle oynayabildiği bireysel oyun şekli.
Celal Haznedaroglu
**
**
TANIMLAR
“Emin Yaykın, Özür Ortak 2012”
Buradaki yardımlarından dolayı Fransız Briç
Dostu Jean Piere Rocafort’a teşekkürler.
*
İlk kartın açılışı (lead,
aatque)
1) Artırmalar sona erince, savunma
oyuncusunun ilk elin ilk kartını
oynayarak, oyunu başlatması,
2) Oyun içerisinde, bir renkte ilk
kartın oynanması.
*
El (hand, trick, levée)
1) Bir oyuncunun elindeki 1üç adet
kart (hand),
2) İlk kartın üzerine sıra ile atılan
3 kart (trick),
3) 52 kartlık destenin masadaki 4 oyuncuya
dağıtılmış hali (Bridge hand).
*
Oyun, zon (game, manche)
1) Skor çizgisinin altında 100, ya da
daha fazla puan toplamak (Game, Zon),
2) Bricin artırmalardan sonraki
safhası, kartların oynanması (Game).
*
Birinci yer (first hand)
1) Bir elde (trick) ilk kartı oynayan
oyuncunun yeri,
2) Kartları dağıtan oyuncunun yeri,
3) Dekleran.
*
İkinci yer (second hand)
Dekleran, kendi elinden oynadığında
dekleranın solundaki, Dekleran yerden oynadığında dekleranın sağındaki oyuncu.
*
Üçüncü yer ( third hand)
İlk kart açışından sonra, yerden ya da dekleranın elinden bir kart
oynanınca oyun sırası kendisine gelen savunma oyuncusu.
*
Direkt yer (Direct seat)
Bir konuşmayı ilk defa yapan oyuncudan
sonraki rakip oyuncunun yeri
*
Dengeleme yeri ( balancing
seat)
Son konuşmadan sonra sıradaki iki
oyuncu pas geçtiğinde, kendisi de pas geçerse arttırmanın sonlanacak olduğu oyuncunun yeri.
*
Küçük kart (deuce) : Eldeki en küçük kart, 2-4 hatta 6’lı
*
Ara kart (sport card) : 2’li ile 8’li arasındakiler, ilk
anda etkisiz kartlar.
*
Gövde kartı (body card) : 9 ve 10 lar, bitişikse 8 de
sayılabilir.
*
Büyük onörler (top honors) : As, rua dam. Vale büyük onör değildir.
*
Kırık onör çatalı (tenace) : Bitişik dizideki aradaki bir onörü
eksik olan, renkteki onörlerin oluşturduğu kombinasyon. AQ/ RV
*
El tutar (entry) : Oynanan eli kazanarak, bir sonraki
elin açılışının bulunduğu elden yapılmasını sağlayan kart.
*
Cevapçı (responder) : Oyunu açanın ortağı
*
Araya giren (overcaller) :
Rakiplerin ilk konuşmayı yapmasından sonra, artırmaya katılan ve yarışmayı başlatan
rakip oyuncu.
*
Yükselten (advancer) : Araya Girerek yarışmayı başlatan
oyuncunun ortağı
*
Son el çatalına düşürmek
(throw-in) : Eli
bilinçli bir şekilde belirli bir rakibe vererek (surrender), elin o rakipten gelmesini
ve rakipteki alıcı bir kartın etkisiz hale getirilmesini sağlamak.
Batıda s:KJ H:Q, Güneyde S:AQ H:6 varken Güneyin H 6-lıyı oynayarak eli Batıya vermesi.
*
Kuşatma (surround) : Rakibin önemli bir kartını, karttan
bir büyük ve bir küçük olan kartlar arasında çatala alarak etkisizleştirme
*
Sıkıştırma (squeeze) : Bir rakibin ortaklığı için çok önemli
olan bir kartını çatala getirerek ya da o kartı boşaltmaya zorlayarak etkisiz hale getirmeye yönelik bir oyun şekli.
Bağışlama ( hold-up) : Alıcı durumdaki bir kartı kazanmayı
geciktirme eylemi
*
Kart boşaltma (discard, défausse): Oynanan bir kart üstüne, koz haricinde
başka renkten bir kart koymak
*
Tıkama (blockage) : Uzun bir rengin bulunduğu ele geçiş
kartını ortadan kaldırarak bu uzun rengin çalışmasını engellemek.
*
Tıkanmayı önleme (unblock) : Uzun bir rengin tıkanmaması için o renkteki
büyük bir kartı (onörü) atmak, boşaltmak
*
Kapalı dizi ( closed
sequence): Bir renkteki kartların aralarında
eksik olmadan büyükten küçüğe doğru sıralanışı. ARQVT9
*
Kırık dizi ( broken
sequence) :
Bir renkteki kartların aralarında eksikler olarak büyükten küçüğe doğru
sıralanışları. KJT862
*
Anahtar kartlar (keycards) : Blackwood sorgusunda haklarında bilgi
istenen 4 As ile Koz Ruası ve Damı.
*
Üste çakmak (overruff,
surcoupe): Rakibin
kozunun üstüne büyük koz koymak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder