16 Haziran 2012 Cumartesi

Şilem Konuşmaları

                                                                        flickr

Niccolo Paganini Violin Sonata 6
*****
trefl (club): Sinek, destedeki 4 renkten en küçük olanı, C ile gösterilir.
♦ karo (diamond): Trefl renginin bir büyüğü D ile gösterilir.
kör (heart): Kupa, karo renginin bir büyüğü H ile gösterilir .
pik (spade): Maça, kör renginin bir büyüğü S ile gösterilir. Renklerin en güçlüsüdür.
*****
BİLİYORUM 
Biliyorum, senin aşkından başka bir şey değil bu,
ey gönlümün sevdiği
- yapraklarda oynaşan bu altın ışık,
gökyüzünde yelken açmış bu başıboş bulutlar,
serinliğini alnımda bırakıp geçen bir esinti.
*
Sabah ışığı doldurdu gözlerimi
- yüreğime yolladığın haberdir bu.
Yüzün yukarılardan eğilmiş,
gözlerin gözlerime bakıyor,
yüreğim ayaklarına değmiş...
Rabindranath Tagore
*****

ŞİLEM KONUŞMALARI

12  ya da 13 el almayı taahhüt ediyorsunuz. O kadar kolay değil. Deklarasyonunuz ve  kart oyununuz oyun kabak olmadığı sürece iyi olmalıdır.
           
Şilem konuşmalarını kolaylaştırmak ve daha az puanla şilem ya da grandşilem yapmanın yollarını aramak için briç oyuncu veya uzmanları yeni metodlar geliştirmişlerdir. Normal deklarasyonla uzun bir konuşmadan sonra bulabileceğiniz veya bulamayabileceğiniz şilem / grandşilemleri 3-4 konuşmada buluyorlar.
Örnek:           
5♠        6♠
ARD’dan biri varsa 6, ikisi varsa 7 söyle.

1♠        1NT  : F1
3♣       5NT  : Josephine ARD’dan ( son renk üzerinden ) biri varsa 6, ikisi varsa 7 de.
**
4♥        5♣     : Treflden iki kaybım var, senin treflin nasıl? sorusu
**
ŞİLEME GİDERKEN YAPMANIZ GEREKENLER
1. Koz fiti bulmak
2. Şileme yetecek güç olduğunun ortağa bildirilmesi veya ilginin gösterilmesi
3. Şilem ilgisi göstermek veya ortak gösterdiğinde kabul veya reddetmek
4. Cue bid, yan renklerdeki kontrolleri check etmek
5. Key cardların sayısını sormak
6. Koz Damı veya Ruaları sormak
7. Grandşilem konuşmaları yapmak, araştırmak
8. Kontratı ilan etmek
**
KOZ FİTİ
1.  Koz kontratları NT kontratlarından daha iyidir. Çakalar nedeniyle.
2. Her renkte durdurucu zorunluluğu yoktur.
3. Uzun rengi sağlayarak kontratınızı rahatlıkla yapabilirsiniz.
4.  4-4 fit, 5-3 fite göre daha etkilidir.
5. Özellikle 5-4, 9 kart koz fiti iyidir.
6.  9 kart koz ile her iki taraftan çakabileceğiniz için her türlü kart oyununu uygulayabilirsiniz.
7.  Kart oyununuzu geliştirin.
8.  Emniyet oyununuzu geliştirin.
9. Deklarasyonunuzu geliştirin.
10.  Hem okuyun hem oynayın.
11.  5-3, 6-3, 6-4 koz fitiniz olduğunu bildiğinizde 4-4 fite oynamayı alışınız.
12.  5-4 fite oynarken şilem batarken, 4-4 fite oynarken 5’li renge kaybınızı kaçabileceğiniz için oyun  olabilir.
**
ŞİLEM GÜCÜ
1. Deklarasyon sırasında bir taraftan ortaklıklar puan ve oyun güçlerini bildirirken diğer taraftan da güçlerini birleştirdiklerinde ne yapabileceklerini tespit etmeye çalışırlar.
2. Bir majör renkte buluştuktan sonra siz veya ortağınız eğer zon söylemiyor da başka deklareler veriyorsa şilemle ilgileniyor demektir.
3. Özellikle zon forsing durumda iken zon söylemiyorsanız, şilemle ilgilisiniz demektir.
4.  Dengeliyseniz şilem yapabilmeniz için 32-33 onör puan gereklidir.
5.  Kısalık ve uzunlıklarınız varsa puanınız az da olsa ve uygunsa şilem yapmanız kolaylaşır.
6. Özellikle kısalıklar az puanla şileme taşır. Kısa renkten ortakta en fazla Dam puanı olmak koşuluyla.
7.  O halde kısalığın işe yarayıp yaramadığını tespit etmek için ortağa bildirmemiz gerekir. Bunu genelde limite deklarasyonla yapmalısınız.

KISALIĞIMIZI ORTAĞA NASIL BİLDİRİRİZ
1) Splinter :  Majörde tutuş 4 seviyesine, minörde tutuşunca 3 seviyesine sıçramak.
2) Jacoby 2NT: Açıcı  varsa, kısalık olan rengini 3 seviyesinde gösterir.
3) 1♥-3♠      1♠-3♥      Ters majör
4) Inverted Minör
5) Naturel tarifler:  Bir oyuncu 3 renkte uzunluk gösterdiyse 4. renkte kısalık vardır.
6) Rakiplerin rengini sıçrayarak cue bid etmek.
7) RKCB        :  Key card sorusuna cevapta 5NT ve 6 renk şikan gösterir.
8) Sıçrayarak reverse :  Reverse gücü olan bir el gösterir. Sıçramak daha güçlü bir el göstermez. Sıçramalı reverse kısalık ve tutuş gösterir.

Diyelim ki ortağımız karo kısalığı gösterdi:
Elimizde ♦’dan RVx veya DVx varsa puanlarımızın bir miktarı çöp demektir.
Ancak ♦ Axx / Axxx / Vxxx / xxx / xxxx ise nerdeyse hiç kaybımız yoktur.
Kısalık rengimiz karo olsun 40–13 = 27
Şimdi şilem konuşmalarımız artık 27 puan üzerindendir.
Şöyle bir elle :           ADxx
                                    Dxxx
                                    Dxx
                                    Ax
Karo dam kayıp puanını toplam puanınızdan çıkardığınız zaman 14-2 = 12 onör puanınız kalıyor. Ortağınız size splinter yaparak 13-15 puanı vermiştir. Alt limit olsa bile kalan 27 puanın 12+13 = 25’ine sahipsiniz, şilem yapma ihtimaliniz çok yükseldi.
Rxxx
ADx
Rx
xxxx
Koz pik, ortağınız kör kısalığı gösterdi.Toplam 12 onör puanınız var. Kör Dam puanını çıkardığınız da puanınız 10’a düşüyor. Kısalık gösterilen renk işinize yaramıyor. Ortağımız bizde 12-14 puan olduğunu ve en az 12 puan olduğunu kabul ederek konuşuyor.

Bir oyuncu zon puanına ulaştığını görünce, kısalık durumu varsa puan durumunu bir daha gözden geçirecek ve şilem ihtimali varsa konuşmalara devam edecektir.

ZON TERCİHİ YAPARKEN

Rxxx               x                      1♣                   2♣      
Ax                   RDx                 2♦                    3♠
Rx                   Axxx                4♣                   4♦
RDxxx            Vxxxx              4NT                5♣

Inverted Minör durdurucu konuşmalarında oyuncular, kısalıklarını gösterdiklerinde, kısa renkte en az iki durdurucu varken 3NT oynayacaklar, yoksa renk kontratı oynayacaklardır.
DVx                ARxx                                      DVx                   x                     
xxx                  x                                             xxx                  ARxx             
RDxx              Avxx                                      RDxx               AVxx
Axx                 Rxxx                                      Axx                  Rxxx
1. Dağılımda kör kısalığı çok iyi, kesin 6 karo oynanır.
2. Dağılımda pik kısalığı sonucu 3 puan çöpe gidiyor ve puan 9’a düşüyor. Kısalık kötü
***
RDVxx            A10xx                                    RDVxx            A10xx
xx                    x                                             xx                    x
Axx                 xxx                                         Axx                 xxxx
Axx                 RDV10x                                 Axx                 RDV10

1. Dağılımda 6 pik kabakken, 2. dağılımda da kısalık iyi ama uzunluk yeterli değil.
***
RDVxx            A109xx                                  RDVxx            A109xx
Axxxx             x                                             Axxxx             x
x                      Axxx                                      x                      ARDV
xx                    Axx                                        xx                    xxx

1. Dağılımda çakalarla 6 pik kabak olurken, 2. dağılımda kontrolsüz olduğu için 6’ya gidilemez.
”koycegizbric- kısaltılmıştır”

Hiç yorum yok: