28 Haziran 2013 Cuma

Itzhak Perlman

                                                                                                             flickr
ne yaptığımızı görünce anlarız.
Pierre Drieu La Rochelle
*****
NEDEN ÇEKİP GİTMİYORUZ KIYILARA

Neden çekip gitmiyoruz kıyılara
Kaçış yok
Sonuna kadar geldim yolun
Dönüş yok artık
Silinmiyor gördüklerim
Kaçış yok
Bir dağ var önümde
İniş yok artık
Çıkacaksam eğer
Tırmanmalıyım en tepeye
Pes etmek yasak artık
Andrey Voznesenski
*****
ITZHAK PERLMAN

8 Kasım 1995 günü keman sanatçısı Itzhak Perlman, New York’ta, Lincoln Center’daki Avery Fisher Salonu’nda bir konser vermek için sahneye çıktı.

Eğer herhangi bir Perlman konserinde bulunmuşsanız bilirsiniz ki onun için "sahneye çıkmak" hiç de küçümsenecek bir şey değildir.

Geçirdiği çocuk felci yüzünden Perlman’ın her iki bacağında da destekleyici ateller vardır ve ancak kol değneği yardımıyla yürüyebilmektedir.

Onu sahne üzerinde her defasında sadece bir adım atarak, acı içinde ve yavaş yavaş yürürken görmek unutulmayacak bir görüntüdür. Ağrılar içinde ama ihtişamla yürümektedir, sandalyesine erişinceye kadar.

Sonra oturur; yavaşça koltuk değneklerini yere koyar, bacaklarındaki atellerin klipslerini açar, bir ayağını geriye iter, ötekini öne uzatır.

Daha sonra yere eğilerek kemanını alır, çenesinin altına koyar, orkestra şefine başıyla işaret verir ve çalmaya başlar.

İzleyicileri bu ritüele alışmışlardır. O, sahnenin bir ucundan sandalyesine doğru ilerlerken sessizce otururlar. Bacaklarındaki klipsleri açarken inanılmaz bir sessizlikle beklerler.

Perlman çalmaya hazır olana dek seyirci sabırlı ve suskundur.

Ancak o konserde bir şeyler ters gitti. Daha ilk bir kaç satırı çalmıştı ki kemanın tellerinden bir tanesi koptu.

Telin kopma sesini duyabilmek mümkündü, salonun bir ucuna tabancadan fırlayan kurşun gibi gitmişti ses. O sesin ne anlama geldiği konusunda yanılmak imkânsızdı. Ve bunun sonrasında ne yapılması gerektiği konusunda da...

O gece orda olan insanlar kendi kendilerine şöyle düşündüler:

"Anlamıştık ki, yeniden ayağa kalkması, atelleri yeniden takması, koltuk değneklerini alması, yavaş yavaş sahne arkasına gitmesi veya yeni bir keman bulması ya da yeni bir tel takması gerekecekti..."

Ama O, öyle yapmadı.

Bunun yerine bir dakika kadar bekledi, gözlerini kapadı ve sonra şefe yeniden başlaması için işaret verdi. Orkestra başladı ve o kaldığı yerden devam etti. Ve daha evvel hiç görülmemiş bir tutku, güç ve saflıkla çaldı.

Elbette herkes bilmektedir ki senfonik bir eseri sadece 3 telle çalmak imkânsızdır. Bunu  herkes bilir...

Ama o gece Itzhak Perlman bilmeyi reddetmişti. Onu parçayı kafasında modüle ederken, değiştirirken ve yeniden bestelerken görebilirdiniz. Bir noktada, telleri nerdeyse yeniden tonlamışçasına sesler çıkarmaktaydı kemandan, daha evvel hiç vermedikleri sesleri vermelerini sağlamak için...

Bitirdiğinde salonu olağanüstü bir sessizlik kapladı.

Akabinde seyircilerin tamamı ayağa kalktı ve tezahürata başladılar. Oditoryumun her yanından inanılmaz bir alkış patladı. Hepimiz ayaktaydık bağırıyor, ıslık çalıyor, alkışlıyor, yaptığını ne kadar takdir ettiğimizi, beğendiğimizi anlatacak her türlü hareketi yapıyorduk.

Gülümsedi, yüzünden akan terleri sildi, yayını kaldırarak bizi susturdu ve böbürlenerek değil ama sessiz, güçlü, dingin bir tonla şöyle dedi :

"Bilirsiniz, bazen de sanatçının görevidir, elinde kalanlarla ne kadar daha müzik yapabileceğini bulmak..."

Bu ne güçlü bir cümledir. Duyduğumdan beri aklımdan çıkmıyor. Ve kim bilir? Belki de bu bir yaşam tarzıdır; sadece sanatçılar için değil hepimiz için.

Burada, tüm yaşamını bir kemanın 4 teli ile müzik yapmak üstüne kuran ve birden bire, bir konserin ortasında kendini sadece 3 tel ile bulan bir adam vardır.

O da 3 tel ile müzik yapmayı seçer ve o gece yaptığı, sadece 3 telle yaptığı müzik, daha evvel yaptığı, 4 teli varken yaptığı her şeyden daha güzel, daha kutsal, daha unutulmazdı...

O zaman belki de bizim görevimiz, yaşadığımız bu sallantılı, hızla değişen, ürkütücü dünyada kendi müziğimizi yapmaktır; önce elimizde olan her şeyle;

ve daha sonra bu artık imkânsız olduğunda, sadece elimizde kalanlarla...
“fwmail” e teşekkürler

1 yorum:

gülsen VAROL dedi ki...

BAZI YAZILANLARA YORUM YAPILAMIYOR SEVGİLİ ALİZAFER.. BEN Kİ, DAHA BAŞLADIĞIMDA, HARFLERİN BİRLEŞİP KELİMEYE DÖNÜŞTÜĞÜNÜ HİSSEDERİM GÜZEL BİR YAZI YA DA ŞİİR OKURKEN.. ÖYLE OLDUĞU HALDE GEREK BURADAKİ OKUDUĞUM, GEREKSE, "SONE" İLE İLGİLİ YAZINA YORUM YAPAMADIM.. HA, 'BU NE PEKİ?' DENİRSE EĞER, SADECE DUYGU PAYLAŞIMI DA DENEN BİR DERTLEŞME DİYEBİLİRİM..
GÜZEL VE KALİTELİ SUNULARIN İÇİN TEŞEKKÜR EDİYORUM SANA KENDİ ADIMA.