26 Haziran 2013 Çarşamba

Negatif Kontur

Prokofiev: Prelude in C-Major "Harp" op. 12/7
*****
İngiltere Kralı George ile görüştüğü sırada,
Gandi'nin üzerinde her zamanki gibi beyaz örtüsü varmış.
Davetten çıkınca, bir gazeteci sormuş:
«Kıyafetiniz, bir kralla buluşmak için yeterli miydi?»
Gandi, hiç aldırmadan cevap vermiş:
«Kral, ikimize de yetecek kadar giyimliydi...»
“felsefe kulübü"
*****
EKMEK VE GÜL
Yürüyoruz yürüyoruz, günün aydınlığında
Donuk fabrika bacalarına, yoksul mutfaklara
Çarpıyor sesimiz ve birden parlayan
Bir ışık gibi ulaşıyor insanlara
"Ekmek ve gül! Ekmek ve gül!"
*
Yürüyoruz yürüyoruz, erkekler için de yürüyoruz
Çünkü hâlâ bizim oğullarımızdır onlar
Ve biz hâlâ analık ederiz onlara
En zorlu iş, en ağır emek
Ve çalışmak doğuştan mezara dek
Ve böyle sürüp gitsin istemiyoruz
Yaşamak için ekmek
Ruhumuz için gül istiyoruz!
*
Yürüyoruz yürüyoruz kol kola
Saflarımızda ölüp gitmiş arkadaşlarımız
Ve türkümüzde onların kederli "Ekmek!" çığlıkları
Çünkü bir köle gibi çalıştırıldı onlar
Sanattan, güzellikten, sevgiden yoksun
Biz de bugün hâlâ onların özlemini haykırıyoruz
İş ve ekmek istiyoruz
Ama gül de istiyoruz
*
Yürüyoruz yürüyoruz, yan yana, güzel günler adına
Kadınız, insanız, insanlığı ayağa kaldırıyoruz
Paydos bundan böyle köleliğe, aylaklığa
Herkes çalışsın, bölüşülsün kardeşçe, yaşamın sundukları
İşte bunun için yükseliyor yüreklerimizden
Bu ekmek ve gül türküleri
Ve yineliyoruz hep bir ağızdan
"Ekmek ve gül! Ekmek ve gül!"
 James Oppenheim, çeviri: Metin Demirtaş

****
NEGATİF KONTURLAR
Alvin Roth tarafından geliştirilerek briç oyununa kazandırılmıştır. Ortağın açış deklaresine rakip tarafından müdahale edildiğinde cevapçının konturu standart metotlarda cezadır. Bu basit ve oynanabilir bir konuşmadır ama kontrun verimli bir kullanım şekli değildir. Bu yüzden Negatif kontr doğmuştur. Negatif kontr Take-out kontr’unun bir başka şeklidir ve bu günlerde oyuncular tarafından genellikle kullanılmaktadır.
*
Konvansiyonun temelinde ortağın 1 seviyesindeki renk açışına rakibin bir renk ile müdahalesine hemen atılan kontr Negatif kontr olur. ( 4 karoya kadar.) 1 ve 2 seviyesinde 7 + puan 3 ve 4 seviyesinde ise 10 + puanlık güç gerektirir.
Eğer kesin olarak konuşulmamış majör renk varsa kontr atan oyuncu bu major renkte en azından 4 kart vaat eder.
♠ A 5 K J 9 2 10 8 7 6 8 6 2
açıcı     rakip     cevapçı
1C          1S          kontr
Kontr 4 tane kör ve en az 7 + puan vaat eder.    
**
♠ A J 8 7 A 4 A J 8 7 6 5 3
açıcı     rakip     cevapçı
1C         1H          kontr
Açıkça görülüyor ki zon kesin ve dörtlü pik gösteren Negatif kontr ilk ve doğru adım olacaktır. Eğer beşli pikiniz olsaydı kontr yerine 1 pik derdiniz.
**
♠ A J 8 5 9 2 K 10 7 4 6 5
açıcı     rakip     cevapçı
1C         1D          kontr
Yukarıdaki gibi 1 örnekte sadece 1 majör garanti edilir. Bazı özel ortaklık anlaşmalarında her iki majorde de en az 4 kart vaat eder.
**
♠ 8 7 9 2 K 10 8 7 A Q 6 5 3
açıcı     rakip     cevapçı
1S          2H         kontr

2 majör de konuşulmuşsa kontr atan cevapçı her iki minörde de en az 4 kart vaat eder.
**
Negatif kontrdan sonra açıcı özellikle deklare edilmemiş majör rengi konuşmaya çalışmalıdır. Herhangi bir reverse kısıtlaması yoktur, en kötü elle bile açıcı istediği rengi basitçe konuşmalıdır.
Herhangi bir sıçrayarak konuşma natüreldir, 16 + puan gösterir.
♠ K 4 K J 8 5 A K J 6 5 5 2
açıcı     rakip     cevapçı      rakip
1D         2C          kontr         pas
3H
2 körden kuvvetli bir ele sahipsiniz, 2 kör deklareniz minimum el olarak anlaşılabilir, 3 kör davet deklaresidir.
**
♠ A R 4 6 5 A 5 A Q J 10 5 2
açıcı     rakip     cevapçı      rakip
1C          2H         kontr          pas
3H

Cue-bid, 18+ puan gösterir, rakip 2 ile zayıf bir eli olduğunu anlatmıştır, Burada 3 trefl konuşması 16 + puan gösterir. 3 kör deklaresi 18+ puan vaad eder ve davettir, cevapçı pas geçemez ve konuşmak zorundadır.
Bazen oyun açışı yapan oyuncular rakipler araya girdiğinde ortağının kontur atışlarında rakibi cezalandırmak için pas geçebilmektedirler.
“bricdostları”

1 yorum:

Esin Bozdemir dedi ki...

Müthiş bir direniş şiiri.. şairin zarif ve humanist duyarlılığı ve edebî uslûbu ile yazmış olduğu çok güzel dizelerdi..Tekrar, tekrar okudum. Teşekkür ederim Ali Bey..Esenlikler, saygılar dilerim..