8 Mart 2014 Cumartesi

Briçte Kaptanlık

Mitolojideki tanrısal kuş, sınamak istediklerini alır, gökyüzüne doğru yükseltirmiş.
Yükselen insan büyüklük duygusuna kapıldığında da onu yere bırakırmış.
*****
TİYATRO
İlhan Hemşehri' den bir anı
İlhan ağabey yaşlanmıştı. Evinde tek başına oturuyordu. Kimsesi yoktu.
Bir sabah erkenden uyanmış. Başı dönüyor, gözleri kararıyormuş. 
Korkmuş. Apartmanda, yan dairedeki komşu kadının kapısını çalmış. 
Kadın, uyku sersemi, gecelikle, kapıyı açmış. 

"Hanımefendi, rahatsız ediyorum," demiş İlhan ağabey. 

"Bir ricam var. Biliyorsunuz, yalnız oturuyorum. Başım dönüyor, gözlerim kararıyor...
Arada bir kapımı çalar, beni yoklarsanız sevinirim." 
"Hiç merak etmeyin," demiş kadın. 

"Komşuluk böyle günler içindir." 

Yarım saat sonra da İlhan ağabeyin kapısı çalınmış. 
Komşu hanım! Elinde bir tepsi.
Tepside sabah sabah börek, taze fasulye, köfte, bir de tatlı... 
"Nedir bu?" diye sormuş İlhan ağabey. 
Kadın tepsiyi uzatmış: 
"Başınızın döndüğünü, gözlerinizin karardığını söylemediniz mi!
Ülkü Tamer- Radikal
*****
NASIL OLDUYSA
Nasıl olduysa birden adımı unuttum
adını unuttuğum o sıcak şehirde
yıldız alacası yüzen bir zakkum
yanımda o hayal kız ikide birde
yolumu gözlerine bakıp bulduğum.

Sahi ben ne hırçın bir çocuktum
ele avuca sığmaz aklı fikri şiirde
mısra mısra başımı belaya soktum
İzmir cezaevi dokuzyüz kırk bir'de
kaşla göz arası liseden kovuldum.

İnanmakta geç, sevmekte çabuktum
bazen yaşadıklarım aklıma gelir de
kaç kere umutsuzluğun yolunu tuttum
istenmeyen adam hemen her devirde
hemen her devirde ateşten bir buluttum.

Binlerce umuttan belki bir umuttum...
Attila İlhan
*****
BRİÇTE KAPTANLIK
Natürel sistemlerdeki en önemli ve temel konulardan biri  “ Kaptanlık”  kavramıdır. Kaptan kelimesi, sözlük anlamındaki gibi, burada da “idare eden” demektir. Bir ortaklık iki kişiden oluştuğuna göre, ya biri ya diğeri kaptanlığa hak kazanır. Böyle bir durum gerçekleştikten, kaptan belli olduktan sonra artık deklarasyonların rotasını çizmek, bir yön vermek ona düşer.
*
Kaptan ne zaman belli olur?
Bu sorunun cevabı, “ ortaklardan birisi limite olduğu olduğu anda “ olacaktır.
Limite olmak, elini dağılım ve puan açısından belli kalıplardan birisine sokarak göstermekle gerçekleşir. Limite olan;  yani elini anlatmış olan oyuncunun ortağı “kaptan”, kendisi de “raportör” olur ve bundan sonraki görevi, kaptanın isteklerini yerine getirmektir.
Genellikle açan limite olduğundan, cevapçının kaptanlığı alması daha sık görülür. 
*
Açanın kaptan olduğu durumları şöyle sıralayabiliriz:
Cevapçı ilk cevabında SA deklare etmişse (dengeli el, limite cevap)
Açanın rengine tutuş yapmışsa
Sıçramalı renk değiştirmişse  (16-18 güç limitinde)
Bu durumlarda açan kaptan olur. Bunun dışındaki pozisyonlarda ise cevapçının kaptanlığı görülecektir. 
Açanın limite bir açış yaptığı durumlarda (SA açılışları,  flannery,  zayıf iki ya da preemptive açışlar gibi), cevapçı hemen kaptan olacaktır. Açışta limite olmayan açan, eğer cevapçı limite olmamışsa, rebidinde limite olmaya çalışmalıdır. Bunu da rengini tekrar ederek SA rebid ederek, cevapçının rengini tutarak gerçekleştirir.  Bu durumlarda tam bir limitasyon  gerçekleştiği için  cevapçı net bir şekilde kaptan olacaktır.
*
Her zaman bu kadar net kaptanlık ilişkisi görülmeyebilir.Açanın geniş limitlerde yaptığı rebidler biraz problem yaratır. Ekonomik yeni renk, jump veya reverse ile yeni renk söylemesi bu pozisyonlardandır. Cevapçı  yine de kaptan sayılırsa da, artık değişebilir bir durum söz konusudur ve cevapçı kendisini daha iyi limite olarak kaptanlığı açana bırakabilir. Ayrıca, açanın insiyatifine kalabilecek durumlar da söz konusu olabilir.
Genel olarak, Kaptan belli olduktan sonra yapılacak işler bellidir. Kaptanın görevleri içinde en önemlisi, ne oynanacağına ve kaç oynanacağına tespit etmektir. Bunu da raportöre sorarak, davet ederek, pas geçerek, zon  ya da şilem söyleyerek gerçekleştirecektir.

Hiç yorum yok: