3 Mart 2014 Pazartesi

Ustalar Nasıl Düşünür?

                                                                                                                    flickr
Çürüyen bir toplumda sanat eğer dürüst ise, çürümeyi yansıtmalıdır. 
Sanat dünyanın değiştirilebilir olduğunu göstermek zorundadır ve değişime yardım etmelidir.
Ernst Fischer
***
SANA BİR RADYO
Keşanlı Ali Destanı'nda Manyak Cafer'i oynarken elimde radyoyla sahneye giriyordum. 
Bir gün öğleden sonra tiyatroda otururken,
orta yaşın biraz üstünde bir ziyaretçi geldi. 
"Siz Manyak Cafer'i oynuyorsunuz, değil mi?" dedi. 
"Evet." 
"Dün gece oyunu seyrettim. Radyoyla sahneye giriyor, 'Aldık radyomuzu, geldik,' diyorsunuz." 
"Öyle," dedim. 
"Ben Philips'in yöneticilerindenim," dedi adam. "Size bir önerim var.
Bu sözü değiştirip, 'Aldık Philips'imizi, geldik' derseniz, size güzel bir radyo armağan ederiz." 
Öneri dehşet! Hiç düşünmeden "Olmaz"ı yapıştırdım. 
Adam tiyatrodan ayrılırken, "Bunların çağdaş reklamcılıktan haberleri bile yok," diye söyleniyordu. 
Ülkü Tamer
***
KARA SAPLANMIŞ TREN
aynı tünellerden çıkarken yitirdiğimiz düşler
birlikte kamaşan gövdelerimiz
karanlıktan ışığa ürperen ten
başka yolcularını bekliyor şimdi
kara saplanmış tren
ayrıntıların bağışlamadığı nabzımın vuruşları
bir başkası olarak yaşadığın serüvenlerde
tedirgin gövdelere yerleşen
bukalemundan kalan nem
korktum ve kaçtım alabildiğine
kara saplanmış trenlerin yolcusu olmaktan;
uzak durdum
pişmanlığın kovanındaki içe dönük kurşunlardan
mezatlarda dağıttım neyim var neyim yoksa
unutuşla örtüldü
belleğimin eteklerinde sönen yanardağ
her seferinde erteliyordum büyük vazgeçişi bilet değiştirmekle
oysa hiçbir yolculuk taşımıyordu beni hiç bir yere
başka yolcular değildi bekletilen,yolcular başkalaşıyordu
saplanmış trenlerse aynı tünellerde
ilk karı bekliyordu.
Murathan Mungan
***
USTALARIN DÜŞÜNME TARZI

Robert Hamman :
Bir oyunda iyi sonuç almak istiyorsanız, görülmeyen elleri tahayyül edebilmelisiniz. Çözmeye çalışmadan önce problemin ne olduğu bilinmelidir.
*
Zonsuz
Dağıtan: Güney
Atak: Kör dörtlüsü

Batı ...     Kuzey...   Doğu...   Güney
♠             2 ♦           Pas          Pas
♠             Pas          3♠            Pas
♠             Pas          Pas          Pas

Batı kör dörtlüsünü çıkar.
Nasıl oynarsınız?
Cevap: Önce bazı tahminler yapalım.
Kontr gelmediğine göre piklerin 3-2 dağıldığını varsayabiliriz.
Böyle olmalı  çünkü iki karo bir trefl kaybınız var.
İkinci konu körlerle ilgili. Batı neden kör dörtlüsünü çıkmış olabilir. Singleton olabilir mi?  Hayır, göyle olsaydı doğuda RDV875 kör olurdu ve 2 karoya konuşurdu. O halde batı körü, bir ya da iki onör üçlüden çıkıyor olmalı.

Üçüncü konu karolar, burada basit ve bilinen bir kural: Batıda AR karo olsaydı kör çıkar mıydı? Hayır, o halde karo onörleri dağınıktır. 
Dördüncü konu trefler.  Batıda en az altı karo, en az üç kör, iki pik ve iki trefl verebiliriz.  Burada trefl ruası kritik karttır. Doğuya iki onör kör, bir karo onörü verilebilir. Eğer trefl ruası da doğuda olsaydı Robert Hamman’ a göre susması olanak dışı olurdu. Acaba batı Rx treflerinden el yapmayı mı bekliyor. Batıya kısa trefl plase ettiğimizde  her şey kolaylaşıyor.

Kör çıkışını asla alan dekleran, trefl asını çekip batının ruasını düşürüyor. Hala yapılamsı gereken küçük bir iş var: İkinci trefl yerden oynanmalı.  As piki çeken Robert Hamman, dam ile pike gidip, batının kozlarını alır, küçük trefl çevirir, sonrası kolaydır.

Verilere tekrar bakalım:
1. Kozlar 3-2 olmalı, değilse oyun yapılamaz.
2. Kör çıkışı, bir ya da iki onör üçlüden yapılmış olmalı.
3. Karo as ve ruası ayrı ellerde bulunuyor.
4. Doğu trefl ruasına sahip değildir çünkü puanı cevap vermesini gerektirirdi;  batının kör çıkışı, onörlü kısa kör bulundurduğunu gösterir.












"Briç Dünyası, sayı 4"

Hiç yorum yok: