6 Nisan 2012 Cuma

Bir NT Açtığımızda Rakibin Konturundan En Az Zararla Kurtulma Yöntemleri

Satranç öyle bir savaştır ki karşınızdakini yenebilmek için önce kendinizi yenmeniz gerekir. Horowitz
**
YAVAŞ YAVAŞ GEÇTİM KALABALIKLARIN ARASINDAN

Yavaş yavaş geçtim kalabalıkların arasından
bir deniz çarpması gibi çoğalta çoğalta geçen
geçtiği yeri
yavaş yavaş çıktım içimden.Dokundum
yavaş yavaş acıya, kuvarsa, şiire
yavaş yavaş tarttım suyu, anladım nedir ağırlık,
kokular,
coğrafya.
Eğildim sonra gövdeyi tanıdım ve düzenini
gördüm sessizliğin dümdüzlüğünü
gördüm yinelemedi gördüğüm hiçbir şey
böyle yavaş yavaş geçtim insandan insana
insanlaştırdım yavaş yavaş dışımı
böyle karıştım kalabalıklara
kalabalıklaştım böylece...
İlhan Berk
**
1 NT  AÇTIĞIMIZDA, RAKİBİN KONTURUNDAN EN AZ ZARARLA KURTULMA YÖNTEMLERİ
Özellikle biz zonda, rakipler zonsuz iken 1 NT ya  atılan kontlardan en az zararla nasıl kurtulacagız? Pas deyip batarken löve çalmaya (fazla löve yapma) mı çalışacagız? Açıcının  veya cevapçının ek olarak yapabileceği bir şeyler yok mu? Bununla ilgili bir
önlem  var. Yararlı olacağına inandığımız bir yöntem:
Açıcı          rakip       cevapçı     rakip  
1NT            Pas            Pas        Kontr
   P               P              ?                              
? = elimiz şöyle olsun.    
S.XX                          
H.XXX                       
D.XXX                        
C.DVXXX                 
Böyle bir elle ne yapabiliriz?1NT kontrlu ciddi zarar vereceği açık. Rakiplerden birinin attığı kontru diğeri tuttu. Bu eli kontrlu 1NT ye bırakmak çok kötü olur. 2C oynanmalı.
1NT ye gelen kontra, cevapçı tarafından atılan sürkontr “bir renkte 5 ya da daha çok sayıda kart var demek.” Açıcı 2C diyecek, cevapçı da Pas diyecek. Batarsa da 2C kontrlu batacak.
*
Cevapçı tarafından SÜR-KONT (5 +li bir renk olacağından) açıcı tarafından 2C zorunlu dekleresine, rengimizi söyleriz. (pas, 2D, 2H, 2S)
Cevapçı da 5 li renk varken sorunu çözmek kolay görünüyor.Ya beşli renk yoksa ne yapacağız? 2 seviyesinde sırası ile 4-4 veya 4-3 fit bulmaya çalışacağız. Cevapçının eli:
S.XXX                      
H. D10XX                   
D. VX                       
C. VXXX                  
2C diyecek, açandan 2D gelirse, 2H diyecek, açan 2S derse, cevapçı Pas diyecek. 4.den atılan kontra, Pas, Pas geldi. Cevapçı da Pas derse 1 NT kontrlu oynanacak.
S. VXXX                  
H. D10X                     
D. VXXX                   
C. XX
Cevapçı 2D diyecek. Açıcı 2H derse Pas diyecek. (4-3 e razı olacak, cevapçı 2S derse, 4-2 ye oynanabilir.)
Açış yapan elde 5 + li bir renk varsa, cevapçıdan mesaj almadan bağımsız olarak rengini söyleyebilir.
Açıcının sürkontru, 4-4 ardışık 2 renk olduğunu gösterir.
S. AVX                       1NT           Pas       Pas        Kontr
H. RVXX                    Sürkontr   Pas       2C          Kontr
D. AVXX                    2D             Pas        2H         Pas
C. RX                         Pas           ?
Açan,  ard arda  4 kart 2 rengi olduğunu söylüyor.Cevapçı sırası ile 4 lü renklerini söylüyor.
Ortağın açtığı 1NT ye 2.den kontr gelirse;cevapçının Pas demesi, ardışık 4 kartlı 2 renk olduğunu gösterir.
Açıcı, eline uygun olacak şekilde 4-4 fiti bulmaya çalışır.
Özetlersek:     
Biz                     rakip                   biz                 rakip
1NT                    DBL                    P(1)                P
RDBL                   P                       2C (3)            DBL
2D(4)                    DBL                  P                    P      
P
5li renk yok. Ard-arda 4 lü 2 renk var.
Açan da 5 li renk var.
Hangisi?      
Karo             
Burada dikkat çeken özellik, açıcının ikinciden RDBL ı, ard-arda 2 renk oldu-
ğunu, 4.den söylenen sürkontr ise, açıcıda 5 li bir renk olduğunu gösterir.
1NT açana, 2.den atılan kontra, 4.den tutulması halinde işler kötü demektir. Böyle elleri 1NT   Kontrlu oynatmak oynayan taraf için çoğunlukla iyi olmamaktadır.
1 NT…P….P….DBL. 4.den atılan kontra ardışık 4-4 renkleri olmadığı için Pas geçen açıcı eline karşılık,1NT ye pas demiş cevapçının 2. turda da (kendilerine iyi olacağına inandığı için, örneğin 6-7 sayısı olması vs.gibi) Pas deme hakkı vardır.
4.den atılan uyandırma kontrunun, uyandıran taraflarada bazen pahalıya mal olduğu unutulmamalıdır. “yusuf ziya serifoglu”

Hiç yorum yok: