9 Ocak 2013 Çarşamba

Konuşma Çeşitleri

SANAT
Ben kendi hesabıma sanatım olmadan yaşayamam.
Ama, bu sanatı her şeyin üstüne koymuş da değilim.
Tersine, onsuz edemeyişim, onun beni herkesle bir etmesi ve
olduğumdan başka türlü olmaksızın herkesle bir düzeyde yaşatmasıdır.
Sanat, benim için tek başıma tadı çıkarılan bir şey değildir.
Sanat bence, en büyük sayıda insanı, ortak acılar ve sevinçlerle coşturacak görüntüleri, biçimleri bulmaktır.
Demek ki sanat, sanatçıyı insanlardan ayrılmamaya zorlar.
Onu, en gündelik ve en evrensel gerçeğe bağlar. "
Albert Camus
*****
MÜCEVHER
Eski bir söylence der ki:
Şiirin biri
Sultanın elmaslarıyla süslemiş kendisini.
Günler geçmiş ve bir gün
Sultan ölmüş.
Padişahın emriyle
Sultan, elmasları ve şiir
aynı mezara gömülmüş.
Şêrko Bêkes (d. 1940, Süleymaniye / Irak)  Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****
KONUŞMA ÇEŞİTLERİ

SINIRLAYICI KONUŞMA NEDİR? (Limit Bid)
Ekipteki oyunculardan birinin elindeki gücün alt ve üst sınırlarını kesin şekilde tanımlayan ve elde tanımlanacak başkaca yararlı değerler olmadığını anlatan bir konuşma. Örneğin, ortağın kozunu basit yükseltmek (1H-2H ya da 1d-1NT gibi).
Bu konuşma “Ortak ben, Zonu ya da daha fazlasını görmüyorum ve kendimi sınırlıyorum” anlamındadır.
*
DAVET EDİCİ KONUŞMA NEDİR? (Invitational)
Oyunculardan birinin, ortağını oyuna ya da şileme davet etmesidir. Davet eden oyuncu, elindeki puan gücünün üst sınırıyla ortağının vaat ettiği puan gücünün alt sınırını topladığında, ulaşmayı arzuladığı oyun (ya da şilem) seviyesine çok yakınlaştığını ifade etmekte ve ortağına şayet azami değerlere sahipse oyunu kendisinin ilân etmesini istemektedir.
Bu eylem zorlayıcı değildir; ortak daveti kabul etmez ise, bulunulan seviyede oyun güvenle oynanabilecektir.
Örnek:
1.  Oyun 1NT ile açılıyor. Oyunu açan 15- 17 HCP sınırları içerisinde dengeli bir el vaat ediyor ve kaptanlığı ortağına devretmiş oluyor.
2.  Cevapçıda 9 HCP var. Cevapçı elindeki HCP gücünün üst sınırı olan 9 HCP‟yi ortağının vaat ettiği puan değerlerinin alt sınırı olan 15 HCP ile topladığında 9 + 15 = 24 HCP‟ye ulaşıyor. Ancak bu değer oyun için gerekli olduğu varsayılan 26 HCP için yeterli değil ama çok yakın.
3. Cevapçı Oyun Daveti anlamında 2NT cevabı veriyor ve ortağına şayet azami HCP gücüne sahip ise yani, 17 HCP‟si varsa 3NT‟yu kendisinin ilân etmesini bildiriyor.
4.  Bu daveti alınca Oyunu Açan, 15 HCP ile pas geçecek, iyi 16 ya da 17 HCP gücüne sahipse 3NT ilân edecektir.
*
ARTIRMAYI DURDURUCU KONUŞMA NEDİR? (Preempt)
Artırmayı Durdurucu Konuşma (Preempt), “Elin savunma gücünün olmaması nedeniyle, rakiplerin iletişimlerini engellemek ve aynı anda eldeki değerlere dayanarak, ihalenin tek doğru yerinin bu noktada ve renkte olduğunu” ifade etmektir. Baraj Konuşması olarak da bilinir.
Preempt, genelde bir sıçramayla tanımlanır. Preemptle oyunu açan, “rakipler ya da Cevapçı, bu renkte ve bu seviyede oynanmasına izin verdikleri takdirde, epey sayıda el (trick) kazanacağına, aksi halde (bilhassa savunmada) elinin hiçbir değerinin olmadığını” anlatmaktadır.
Preemptte eldeki HCP gücü, baraj yapılan renkte yığılmış olmalı ve yanda değerler (Aslar ve Rualar) bulunmamalıdır. Baraj (Preempt) oyun açışları, uzun bir renk yanında çok az HCP‟nin olduğu (6-9 HCP, 10 değil), savunma gücünün hiç olmadığı elleri tanımlar.
Sözlük tanımı: Preempt f. önceden ayırmak; herkesten önce satın almak; herkesten önce satın alma hakkına sahip olmak. Preemption i. herkesten önce satın alma hakkı. preemptive s. önceden satın almaya hakkı olan; askeri. kendi memleketini korumak için önce davranan. preemptive strike düĢmanın muhtemel saldırısına karşı önceden saldırma.
Oyunu majör ya da minör bir kozda 3 ncü ya da 4 ncü seviyede, minör bir kozda 5 nci seviyede açmak “Preempt”tir. Zayıf 2 açışları da bu anlamdadır ve Mini-Preempt (baraj) olarak sınıflandırılır.
Barajın temel amacı, rakiplerin konuşma yerlerini daraltmak, rakiplerde karmaşa yaratarak doğru kontratı bulmalarını güçleştirmektir. Bu konuşma “Ortak lütfen sus, konuşma! Bu nokta ortaklığımız için en iyi yerdir” anlamındadır.
*
ARTIRMAYI TERKEDİCİ KONUŞMA NEDİR? (Sign-Off)
Oyunculardan birinin elindeki tüm değerleri tanımlayarak artırmadan çekilmesi anlamındadır. Bu konuşma artırmayı kapatmaz; sadece kaptanlığı ortağa devreder. Bu konuşmayı yapan oyuncunun ortağı, elinde fazladan değerler varsa artırmaya devam edebilir, ortağını sorgulayarak ilave bilgiler isteyebilir.
*
ZORLAYICI KONUŞMA NEDİR? (Forcing)
Ortağının elini en iyi tanımlayan en az bir konuşma daha yapmasının isteyen bir konuşmadır. Hangi konuşmaların zorlayıcı olacağı sistemlerin kavramsal tanımına göre sistemler arasında farklılıklar gösterebilirken, Ters Deklare (Reverse Bidding) briç dünyasında 1 Tur Zorlayıcı bir konuşma olarak kabul görür.
Ters Deklare, Standart Briç Konuşma (Bidding) teorisinin aksine, oyunun önce ucuz renkle açılması, sonra pahalı rengin (2 ve daha üst seviyelerde) konuşulmasıdır (örneğin; oyunu 1C ile açmak ve Cevapçı kendini sınırlayınca 2 seviyesinde bir majörle devam etmek).
Zorlayıcı konuşmaya mutlaka cevap verilir ve ortağa bir konuşma hakkı daha tanınır.
*
CUE BID NEDİR? (Sıra Konuşması)
Sıra Konuşması (cuebid ya da Q-bid) çok farklı kullanım yerleri de olmakla birlikte genelde 2 tip konuşmaya işaret eder:
1.  Rakibin konuşmuş bulunduğu bir rengi konuşmak
2.  Şilem araştırması yapmak amacıyla bir renkte kontrol göstermek.

Direkt Cue-Bid: Oyun açıldıktan sonra direkt yerdeki rakibin Oyunu Açanın rengini konuşmasıdır. Standart briçte çok güçlü el (2C açacak güçte) anlamındadır. Örneğin; Doğu oyunu 1S ile açınca Güney aşağıdaki eli ile
S -/-
H. AKQ10985
D.  AQ6
C.  K85
2S konuşur ve çok güçlü bir eli olduğunu anlatır.
Ancak gerçek hayatta oyun açıldıktan sonra bu şekildeki aşırı güçlü eller nadir gelmektedir. Bu nedenle standart briçteki geleneksel kullanım günümüzde terk edilmiştir ve Direkt Sıra Konuşması 5-5 dağılımlı 2 renkli elleri tanımlayan ellerle yarışmak amacıyla kullanılmaktadır.
“emin yaykın- sorularda bric"

Hiç yorum yok: