19 Ocak 2013 Cumartesi

Revolving Discards

                                                                                                     France bike tour  

Hit the road Jack
***
Bağışlamak,
menekşenin kendisini ezen topuğa
kokusunu bulaştırmasıdır.
Mark Twain
***
ÖDÜL DEDİĞİN BÖYLE OLUR 
Sevgili İlhan Hemşeri'nin anılarından biri, kendi ağzından:

İstanbul'da bize ekmek olmadığı için hisseli tiyatromuzla Anadolu'yu karış karış dolaşıyoruz.
Kayseri'nin kasabalarından birine geldik. Kasabanın tek sinemasının sahibiyle anlaştık. Salonu iki geceliğine tuttuk. Sokaklara tellal çıkarıp o geceki oyunumuzu ilan ettik.
Ne yalan söyleyeyim, oyunun adını bile unuttum. Tek hatırladığım, acıklı mı acıklı bir dram olduğuydu. Ben gaddar bir adamı oynuyorum. Üvey kızıma akla gelmedik eziyetler ediyorum. Kız sonunda dayanamayıp canına kıyıyor. Annesi de tabancayı alıp, alkışlar arasında beni öldürüyor. 

Neyse, oyunu oynadık, bitirdik. Makyajımızı sildik. Sinemadan çıkarken kapının önünde bekleyen 18 - 20 yaşlarında bir genç hışımla üstüme yürüdü.
"Ulan," diye bağırdı, "o karı seni gebertememiş! Dur da o işi ben yapayım!"
Göğsüme bir yumruk indirdi. Yere yıkıldım. Delikanlıyı tuttular.
Şikayetçi oldum. Karakola gittik.
Komiser bizi dinledikten sonra güldü. Yanıma geldi. Elini omuzuma koydu.
"Beyim," dedi, "bu çocuk göğsüne yumruk indirmemiş, aktörlük madalyası takmış.
O kadar güzel oynamışsın ki, sahi sanmış." 

Bir an düşündüm. Delikanlıya baktım. Başı önünde. Gittim, yanağından öptüm.
"Sağ ol kardeş," dedim, "meğer bana en büyük ödülü sen vermişsin."
23.02.2002 Ülkü Tamer
****
CANLI DOĞA

Akordiyona bırakıyor dünyanın sonunu
Son şarkının ücretini yağmurla ödüyor
Bir çınar doğuyor seslerin birleştiği yerde
Gökten de dinlendirici bir çınar
*
Bir kırlangıç baba diyor bana
Bir menekşe anne diyor bana
*
Mavi masmavi orası kurdun ağzı da mavi
Masmavi Sayın Gök çekip gidiyor
Ne diyorsun          Nereye gidiyor
*
Ah o güzel masmavi masmavi kol
Ver kolunu Bayan Buluta
Kurttan korkuyorsan eğer
Masmavi masmavi ağızlı kurttan
Upuzun upuzun dişli kurttan
Doğa Nineyi yemesinden korkuyorsan
*
Sayın Gök kazı kırlangıçları
Bayan Bulut menekşeleri söndür
*
Yaratılış ağacından da büyük
İki yıldız arasındaki akımdan da sevimli
O kuşun üstünde birleşiyor sesler
Vicente Huidobro- çeviri: Ülkü Tamer           
****
REVOLVİNG DİSCARDS
Revolving discard sisteminde, ilk defosta,  
A. Bir renkten yüksek kartınızı defos ettiğinizde, o renkten bir sonraki rengi,
B. Bir renkten düşük bir kart defos ettiğinizde, ortağınızdan o renkten bir önceki rengi oynamasını istemiş olursunuz.
*
Renkleri büyükten küçüğe dizdiğimizi varsayarsak:
Büyük kart: <----- X
Küçük kart: X ----->
şemasında tercih ettiğimiz rengi görebiliriz.
(X oynadığımız kart)
Örneğin, karo oynanırken yapacağınız ilk discard'da;
1- Küçük pik, KÖR'ü
2- Büyük pik, TREFL'i
3- Küçük kör, TREFL'i (Karo oynandığından, bir önceki renge atlıyoruz)
4- Büyük kör, PİK'i
5- Küçük trefl, PİK'i
6- Büyük trefl, KÖR'ü (Karo oynandığından bir sonraki renge atlıyoruz) istemektedir.
 
 “bridgebum” çeviri için Barlas İşbaşar‘a teşekkürler.

Hiç yorum yok: