28 Mart 2013 Perşembe

Yatırma ve Eliminasyon

Johann Strauss II - Pizzicato Polka
http://www.youtube.com/watch?v=xsOwumN3utE
*****
Dünya,
görünüşe göre hüküm verir. Goethe
****
DOKU
Bilmeyi bilmek yetmez
Onu dokumak gerek
Kimi ipek dokur, kimi bez
Kimi yavaş dokur, kimi tez
*
İster ipek olsun, ister bez
İster yavaş olsun, ister tez
Bilgiyi eyleme dökmektir hüner
Yeter ki  dokunsun bir kez
Yusuf Kökdamar

****

YATIRMA ve ELİMİNASYON

Birçok elde renklerin rakip tarafından oynanmasını beklersiniz. Böylece onörlerinizi ezdirmemiş olur ve löve üretme şansını yakalarsınız. Rakiplerin böyle bir hata yapmasını beklemek yerine onları buna mecbur bırakmak bize “Yatırma” tekniğini tanımlayabilir.
  *         
Koz kontratlarında rakiplerin her iki elden de çakabileceğiniz (el çaka yer çaka) bir rengi oynamaları da dekleran olarak sizi fazlasıyla mutlu eden bir hatadır. Böylece kısa kozlu taraftan çakarak temel eldeki bir kaybınızdan kurtulma şansı yakalarsınız. Yine Yatırma tekniği ile koz kontratlarında hem rakibe istediğiniz bir rengi oynatabilir hem de el çaka yer çaka gelmesini sağlayabilirsiniz.
 *         
Rakibinizin sizin lehinize olacak bu hamleleri yapmaya mecbur kalabilmesi için diğer renklerin bitmiş olması gerekir. Aksi takdirde rakibin sizin lehinize olacak renkleri oynamasını beklemek sadece hayaldir. İşte rakiplerdeki bazı renkleri bitirme işine “Eliminasyon” ve sizin istediğiniz renkleri oynamalarını mecbur tutmaya da “Yatırma” adı verilir.
*         
Eliminasyon işleminin tamamlanabilmesi için rakip tarafından oynanmasını istediğiniz rengin ya da renklerin dışında renkleri onların elinde bitirmeniz gerekir. Bu işlemi yaparken bütün lövelerin sizin tarafınızdan alınması gerekmez. Bu işlem bittikten sonra Yatırma işlemi gerçekleşir. Eli rakibe verirsiniz ve onların sizin istediğiniz rengi ya da renkleri oynamalarını beklersiniz. Bu işlemi iki rakibe birden yapmak mümkün olabildiği gibi tek bir rakibe karşı da yapabilirsiniz. Eğer bir oyuncuyu yatıracaksanız eliminasyonu sadece o oyuncu için gerçekleştirmeniz yeterli olacaktır. Gördüğünüz gibi bu tekniğin iki ana parçası vardır. Birincisi eliminasyon ki bunun için rakibin ellerini iyi tahmin etmeniz gerekir, ikincisi ise eli rakibe vererek yatırma işlemi. Burada eli rakibe hangi renk ile ve hangi aşamada vereceğinizi iyi bilmeniz gerekir. Eliminasyon tamamlanmadan eli rakibe verirseniz herşey altüst olur. Birkaç örnek vermeden önce hangi renklerin rakip tarafından oynanmasının karlı olduğu hakkında konuşalım.

♠ AD9             
♠ 762              
Eliminasyonu tamamladıktan sonra elden oynayıp yerden 9’lu koyarak defansın AD’a doğru oynaması sağlanabilir. Böylece empas geçmese de 2 löve alınabilir.

♥ R104
♥ 853
Rua uçmasa bile aynı şekilde eliminasyon ile yerden 10’lu koyarak defansın Rx’e doğru oynaması sağlanabilir.

♦ D62
♦ V43
Eliminasyonu tamamladıktan sonra eli başka bir renk ile rakibe verip bu rengi oynatırsak bir löve kazanacağımız kesindir.

♣ A54
♣ V83
Bu örnekte RD’ın aynı oyuncuda olduğunu hayal etmeniz gerekir. Bu rengi sizin oynamanız gerekirse Valeye doğru küçük oynayıp RD’ın sağda olmasını ummalısınız.
Ama renge rakip başlamak zorunda kalırsa soldaki oyuncuda da RD varsa başarılı olursunuz.
*












Batı 4 Pik kontratına küçük koz çıkıyor. Üç Karo ve bir Trefl kayıbı var. Dam ve Vale Karo yardımı ile bir löve alabilirseniz kontratınız batmaz. Rengi siz oynadığında defans iki onörünüzü birden ezebilir ama Karoyu rakibe oynatmayı başarırsanız bir löve garanti olur. Eliminasyonu tamamlamak için kozları, Körleri ve Treflleri bitirmeniz gerekir. Bu işlemden sonra da eli rakibe vermeniz. Yatırma işlemi (rakibe el verme) Trefl ile olmalı. Bu yüzden eliminasyonu tamamlarken iki tur koz oynayın, As ve Rua Körü çekip üçüncü Köre temel elden çakın. Artık Trefl As çekip Trefl oynayarak hem Trefli bitirmiş olur hem de Yatırma işlemini gerçekleştirmiş olursunuz. Eli alan defans oyuncusu ya Karo rengini oynayacaktır ya da el çaka yer çaka Kör veya Trefl gelecektir. Her durumda üç Karo kayıbı ikiye iner.

Mekanizma dekleranın Trefli Ax değil AD olsa da aynı şekilde işler. Yalnız bu durumda birçok oyuncu empasın büyüsüne kapılarak eliminasyon oyununu bir tarafa bırakır. Halbuki eliminasyon oyununun bu elde sizi %100 başarıya götürdüğü açıktır.














6Pik kontratına Dam Kör atak geliyor. Kozlar partajsa ya da Karo empası geçiyorsa şeklinde bir plan çok yüksek ihtimalli olsa da kesin çözüm değil. Halbuki neredeyse kesin çözüm var. Kör Rua alın. Pik Rua çekin. As Kör çekip Köre 8’li ile çakın. AR Trefl çekip Trefle 9’lu ile çakın. Şimdi Kör ve Trefl elimine olmuş durumdadır. Şimdi Rua Karo yere geçin ve koza empas yapın. Eğer 2-2 koz varsa ve Dama kaybederseniz eli alan Batı AV’ye doğru Karo oynamak veya el çaka yer çaka Kör veya Trefl oynamak zorunda kalır. Her durumda Karo vermezsiniz.

Yan renklerden birini tam olarak elimine edemeseniz bile bir defans oyuncusuna yatırma işlemi yapabilirsiniz.













Batı 3 Trefl açtıktan sonra 6 Kör kontratına geldiniz. Minör renklerden birer kaybınız var ve kurtuluşu yok gibi. Trefl Rua atağını As ile alıp kozları bitirin. AR Pik çekip Pike çakın ve rengi elimine edin. Şimdi Batı’da 3 Pik ve 1 Kör gördünüz. Açışından 7’li Trefli olduğunu biliyorsunuz. Demek ki Karosu 2 tanedir. AR Karoyu çekince Batı’da sadece Trefller kalır. Trefl ile eli ona verin ve onun el çaka yer çaka Trefl oynamasını seyredin. Artık yerden çakıp elden Karo defos ederek Karo kaybından kurtulmuş olursunuz. Bu oyuna “Kısmi eliminasyon” adı verilir.
*
Yatırma oyunu çok sık karşılaşılan bir oyun türüdür. Dekleranın bu tür oyunları tercih ettiği renkleri elimine etmesi sırasında anlaşılır. Oyun sonunda başına neler gelebileceğini anlayan defans oyuncuları bazen bu kötü sondan kendilerini koruyabilir. Bunun için alıcısından vazgeçerek löveyi ortağının almasını sağlamak, dekleranın el çaka yer çaka oynayınca aslında bir kar sağlamadığını onun elini tam olarak sayarak öğrenmek, dekleranın kararsız kalmasını sağlamak için bitişik onör varmış gibi onör oynamak yapılabilecek bazı hamlelerdir.
“erdinc erbil”

Hiç yorum yok: