12 Aralık 2013 Perşembe

Lebensohl

Vágy (Şehnaz Longa, Turkish jazz)
***
Şarap,
güneş dolu bir sudur.
Galileo – Mine Kırıkkanat’tan
***
ARAMIZDAKİ 
Sevgilim sevgilim
Kuzey sanrısı gibidir
Geceyi beşe filan böler
Sonra ayılar hüzünden ölmez
Sevgilim sevgilim
Açlıktan ölür onlar
 İşte bundan ötürü
 Hüznü artık bir ayıya bıraktım
 Sevgilim sevgilim
 Bir ayıya
 İster ormanda kullansın
 İster buzdağında
 Hayatın kutlu olsun sevgilim
 Ki sana değişe değişe aktım
 Kimi zaman bir japon gibi uykusuz kaldım
 —uykusuz kalır mı onlar bilmem aslında-
 Sevgilim sevgilim
 Bir orman gibi çoğal aramızda
 Şehirden bir çocuk olarak şurda burda
 Bir sabuntozu markasında köpürerek                                    
 Çınarın tutsaklığını
 Ve menekşenin tutsaklığını
 Ve menekşenin sevincini yaşa
 Sevgilim sevgilim
 Hüzüne yer var hayatımızda…
Turgut Uyar
*****
LEBENSOHL
Kennet W.Lebensold tarafından geliştirildiği zannedilmiş ama kendisinin reddetmesinden sonra George A.W.Boehm tarafından 1970 yılında yayınlanarak Lebensohl adı verilmiştir.

1 Sanzatu açışına rakibin müdahalesinden sonra uygulanır. 
1 Sanzatu açışına rakibin 2 seviyesinde renkle araya girişi klasik Stayman ve Transfer uygulama olanaklarını ortadan kaldırır. İşte bu durumlar için yaratılmış bir konvansiyondur. 
Cevapçı natürel olmayan bir 2 Sanzatu konuşmasıyla Açıcıyı 3 Trefl deklare etmeye zorlar ve elini ondan sonra açıklar. 
Uygulanış şeklini aşağıdaki tabloda inceleyelim.
Açıcı     2. Oyuncu   Cevapçı    Açıklama                                   Açıcı
1NT        2 Kör           Kontur      Ceza                                          Pas
                                     2 Pik         Oyun                                         Pas
                                     2 NT          Lebensohl, puan limitsiz       3 Trefl 
                                     3 Trefl       Uzun trefl, manş forsingi
                                     3 Karo      Uzun karo, manş forsingi   
                                     3 Kör        9+P, 4 Pik, kör keser yok
                                     3 Pik         Uzun pik, manş forsingi
                                     3 NT         9+, 4 Pik yok, Körü kesmiyor.        *                                                                                                                                                   
Yukarıdaki tablo 2 .Oyuncunun her türlü renkle araya girişine uyarlanabilir.
Özetlersek, cevapçının 2 seviyesinde deklare edeceği bir renk uzun renk zayıf el demektir, 
3 seviyesinde söyleyeceği her renk manşa davettir, 
rakibin araya girdiği rengin Cue-Bid’i ise, Trefl yada Karo ise Stayman, 
Kör ya da Pik ise diğer majörün 4 parça olduğunu gösterir ve Cue-Bid renginde keser yoktur. Açıcının ikinci konuşmasında boş bıraktığımız yerlerde, açıcı eline göre son kontrata karar verir.
Lebensohl uygulamasında açıcının 3 Trefl cevabından sonra konuşmaların gelişimine bakalım.

Açıcı…  2. Oyuncu … Cevapçı… Açıcı… Cevapçı … Açıklama
1NT        2 Kör              2NT           3Trefl     Pas             Uzun trefl, zayıf el.
………………………………………………… Karo           Uzun karo, zayıf el
…………………………………………………3 Kör           4Pik+Kör keser+ 9+ OP
………………………………………………..  3 Pik           Uzun pik, şilem daveti
………………………………………………..  3NT             Kör keser var ve 9+ OP
*
Yukarıdaki tabloda 2.Oyuncunun araya girişi minör bir renk ise Lebensohl'dan sonra uygulanacak Cue-Bid keser gösteren bir Stayman uygulamasıdır. Ancak araya giriş 2 Trefl olduğu zaman bu Cue-Bid 4 Trefl ile yapılacağından 3 Sanzatu seviyesi kaçırılmış olacaktır. Bu nedenle buraya farklı bir yorum getirmek gerekmektedir. Müdahale renginden keser olduğuna göre doğrudan 3 Sanzatu kontratı tercih edilebilir yada Cue-Bid 3 Karo ile yapılabilir (Sn.Ferudun Cangurus'a bu öneri için teşekkürler).

Rakibin 2 Trefl müdahalesi üzerine Cevapçının 2 Karo deklaresi zayıf, 3 Karo deklaresi kuvvetli el göstereceğine göre, Lebensohl'dan sonra Cevapçının 3 Karo deklaresi Trefl keseri olan bir Stayman uygulaması olarak düşünülebilir. Böyle bir durumda 4 Trefl Cue-Bid’i ise 5-5 majör dağılımı halinde uygulanabilir. Açıcı da 4 parça olmasa bile uzun majörünü deklare edecektir. 2 Trefl müdahalesinden sonraki konuşmaların gelişimini biraz daha açıklığa kavuşturmak için biraz daha geliştirerek iki aşamalı 2 Tablo halinde verelim. Aşağıdaki ikinci tablodaki uygulama tamamen bizim önerimizdir.

Açıcı … 2. Oyuncu … Cevapçı … Açıklama
1NT        2 Trefl            Kontur       Ceza konturu
………………………..   2 Karo       Uzun karo, zayıf el
………………………..   2 Kör         Uzun kör, zayıf el
………………………..   2 Pik          Uzun pik, zayıf el
………………………..   2NT            Lebensohl
………………………..   3 Trefl        Stayman, trefl keser yok
……………………….    3 Karo       Uzun karo, manş teklifi
………………………..   3 Kör         Uzun kör, manş teklifi
……………………….    3 Pik          Uzun pik, manş teklifi
………………………..   3 NT           dörtlü majör yok, trefl keser yok, 9+OP
**
Açıcı … 2. Oyuncu …Cevapçı… Açıcı… Cevapçı … Açıklama
1 NT       2 Trefl            2 NT         3 Trefl    3 Karo      Stayman, trefl keser yok
………………………………………………..  3 Kör         5 kör+ 4 pik
………………………………………………..  3 Pik          5 pik+ 4 kör
……………………………………………….   3 NT          4 lü majör yok, trefl keser var.
………………………………………………..  4 Trefl       En az 5-5 majörler
……………….
Rakibin araya girişi 3 seviyesindeyse, cevapçının aynı seviyede renk deklarasyonu bir tur için forsingdir. Kontur ceza konturu değil, Sputnik olarak düşünülmelidir. Manş seviyesindeki konuşmaları manş ilanıdır, minör araya girişlerde yapılacak minör Cue-Bid’i gene Stayman’dır ancak gene en kötü ihtimalle 5-4 majör durumunda uygulanmasında yarar vardır. Açıcı da 4 parça majörü yoksa bile uzun majörünü deklare etmelidir.
http://www.duralbridge.com/  a teşekkürler.

*****
LEBENSOHL
1 NT açışı sonrası rakibin overcall'u (üste konuşması) üzerine kullanılır.
1 Sanzatu açışından sonra, rakibin overcall'u üzerine :
Kontr: Ceza
İki seviyesinde yeni renk: Oynamak için
Üç seviyesinde yeni renk: Forsing
2 Nt: ( Lebensohl ) Üç Trefl'e transfer.

Açıcı 3 trefl der ve cevapçı :
a. Pass
b. Overcall renginden daha küçük bir renk söyler: Oynamak için.
c. Overcall renginden daha büyük bir renk söyler: Davet
d. Q-bid: Overcall renginde durdurucu var ve stayman.
e. 3 Nt: Overcall renginde durdurucu var ve dörtlü majör yok.
Hemen Q-bid: En az bir dörtlü majör var ve overcall renginde durdurucu yok.

Şimdi açıcı sırasıyla
A. Varsa ilk dörtlü majörünü söyler.
a. Overcall renginde durdurucu varken dörtlü majör yoksa 3 Nt der.
b. Overcall renginde durdurucu yoksa ve dörtlü majör de yoksa :
i. Minimum Nt açış puanı ile 4 Cl ya da 4 D ile uzun minörünü (eşitse iyisini ) söyler.
ii. Eğer cevapçının majör rengi biliniyorsa 4-3 fit ile majör de 10 löve alabileceğini tahmin ediyorsa, 4 majör kontratı deneyebilir.
iii. Maximum Nt açış puanı ile ya 5 seviyesinde uzun minörünü söyler, ya da Overcall rengini 4 seviyesinde Q-bid ederek ortağından 5 seviyesinde minör söylemesini ister.
Hemen 3 Nt: Overcall renginde durdurucu yok, dörtlü majör yok, rakip araya girmeseydi de 3 Nt diyecekti ( 9-12 HP ) Açıcı sırası ile :
B. Durdurucu varsa Pas der.
a. 5'li majör renk varsa 4 seviyesinde söyler.

Hiç yorum yok: