17 Şubat 2014 Pazartesi

İkili Turnuva Teknikleri

Hiç kimse sizin izniniz olmadan, 
size kendinizi değersiz hissettiremez.
Eleanor Roosevelt
***
REN GECESİ
Kadehimde şarap bir alevdir titreyen
Bakın mırıldanıyor mavnacı şarkısında
Uzun ve yeşil saçlarını kıvırıp büken
Yedi kadın görmüş gece ay ışığında
Kalkın coşku dolu şarkılar söyleyin dans edin
Hem artık duymayayım mavnacının şarkısını
Bütün sarışın kızları yanıma getirin
Kat kat örgü saçlı durgun bakışlı kızları
Ren sarhoş Ren suyunda bağların gölgesi var
Titrer ve orda yansır tüm altını gecelerin
Ses şarkısını söyler can verinceye kadar
Bu yazı büyüleyen yeşil saçlı perilerin
Birden bir kahkaha gibi kırıldı kadehim
Guillaume Apollinaire - Türkçesi: Gertrude Durusoy – Ahmet Necdet
***
İKİLİ TURNUVA TEKNİKLERİ

1. İkili turnuvada her duruma sakin ve her türlü duygudan uzak bir zihinle yaklaşmalıdır.
Ortağın kötü defansına kızmak, rakiplerin kötü deklarasyonunu küçümsemek, bir söze alınmak, kibitzerin içini çekmesinden tedirginlik, alınmış olan sıfırlara üzülmek  gibi duygular zararlıdır. Hatta çok sevinmek bile tehlikelidir. İyi bir oyunla top aldığı için  havaya giren  bir oyuncunun  bir sonraki elde kötü bir kontrata gelerek sıfır alma  ihtimali vardır.

2. Kipling’ in yazdığı gibi çiftler ‘başarı ve hezimetle karşılaşmayı ve  bu iki sahtekara da aynı muameleyi yapmayı’ öğrenmelidirler.   Başarılı olduğunuz zaman  kolaydır ama sizin hiçbir suçunuz olmadığı halde hezimete uğrayınca sükunetini muhafaza etmek  büyük  disiplin ve kontrol  gerektirir.

3. Sakin olan ve  kolay kolay sinirlenmeyen oyuncular ikilide çok büyük avantaja sahiptirler.
Oyuncular kendilerini kontrol altında tutmayı öğrenmelidirler. Ancak kendinizi sakin bir ruh halinde tutmayı başarabilirseniz iyi sonuçlarını alabilirsiniz.

4. Gitgide daha fazla oyuncu ikili  turnuva için zayıf sanzatuyu tercih  ediyorlar. Nedenlerden biri gelme frekansının yüksek olması. Oyuncular  atak ve yarı baraj olan bu deklarasyonu mümkün olduğu kadar çok kullanmak istiyorlar.
Briç ellerinin yüzde 9,7 sinin  zayıf sanzatü (12-14 puan),
yüzde 4,9 unun ise kuvvetli sanzatü (15-17 puan) aralığına düşer.
Yani sırf gelme sıklığına bakarak bile  zayıf sanzatu ikili turnuva için üstün bir silahtır. Bu, zon durumu ne olursa olsun geçerlidir. Zayıf sanzatunuz konturlanıp 500 veya 800 verdiğinizde bazen sıfır alacaksınız.

5. Kritik ellerde açıp açmamayı etkileyen  önemli  faktör piklerdir.   Sanzatudan sonra  bir seviyesinde söyleyebileceğiniz en büyük renk piktir. Bunun da baraj etkisi vardır. Rakipler kendi renklerini ancak iki seviyesinde söyleyebilirler ve eğer ortağınız renginizi bir yükseltirse rakipleriniz üç seviyesinde araya girmeye çekinebilirler.
Yarışmalı geçen bir arttırmada piklere sahip olan taraf büyük bir avantaja sahiptir ve bu nedenle uzman oyuncuların çoğu (sahip olmasalar bile) erkenden piklere el koyarlar. Bunu yapmak için en uygun zaman iki pastan sonra üçüncü durumda olduğunuz haldir. Minimumun altındaki puanlarla dengeli ellerde pikleri söylemek hem baraj tesiri yapar hem de iyi bir çıkış göstermek için kullanılabilir.

6. Ortağın Rengini Yükseltmek
Modern atak sistemde oyuncular ortağın rengini, bilhassa majörse, en düşük puanlarla bile destekleme eğilimindedirler. Bu, hem baraj etkisi yapar hem de deklare düşük seviyede iken az da olsa değerlerinizi belirtmenizi sağlar. Daha sonra ortağın balansing pozisyonda  konuşarak sizi konuşmaya zorlaması çok geç  ve tehlikeli seviyede olabilir.
Arttırma rakip araya girse de girmese de aynı değerlerle yapılır.

7. Ortak zayıf sanzatu açınca dört pik yerine üç sanzatu deklare etmek için üç neden vardır.  
Birincisi, ilk çıkışın partnerin eline doğru olması daha iyidir.
İkincisi  maksimum alınacak löve sayısı dokuz olabilir.
Üçüncüsü dört pik oluyorsa bile sanzatuda da aynı sayıda löve alınabilir.
İlk nedene karşı, transfer kullanarak çıkışın partnerin eline doğru olması sağlanabilir ama diğer iki nedenin ağırlığı  ikili turnuvada üç sanzatuyu daha  iyi bir deklare yapar. Tabii tersi de olabilir. Partnere dört pikin yapılabileceği ve üç sanzatunun batacağı ya da yalnız dokuz lövede kalacağı eller verilebilir. Ama bu haller genellikle azınlıkta olacaktır  ve ikilide insan daima iyi bir skor elde etme ihtimali yüksek olan kontratları seçmelidir.
Minör veya majör de olsa, kapalı olan bir renginiz varsa üç sanzatu genellikle daha iyi skor elde etmeye yarayan en iyi yerdir. Fakat, renginizde boşluklar varsa renge oynamayı tercih etmelisiniz. Majör bir renkte dört dört fit varsa renge oynamanız halinde sanzatuya göre genellikle bir löve fazla yaparsınız. Majörün dördü üç sanzatuya göre daha fazla yazar. Dört sanzatuya göre de majörün beşi fazla yazar. Böyle durumlarda yani dört - dört majör fiti olunca renge oynamak tercih edilmelidir.
                        
8. Kritik Zonlar:
Rakiplerin  araya girmediği ve konuşmanın bütün masalarda aynı olacağı hallerde, tecrübeli oyuncular salonun eğilimine uyarlar. Herkesin söyleyeceği konuşmayı yaparak borddan biraz puan almayı garanti ederler. Farz edin her bordda top on olsun.  
Salona uyarsanız kararınız doğru çıkarsa, yedi puan  civarında alırsınız,
yanlış  çıkarsa üç.
Salona ters hareket ederseniz kararınız doğruysa dokuz alırsınız amma yanlışsa bir.
İyi bir oyuncu kritik ellerde bu kadar büyük kumar oynamayı sevmez. Skorlarında bir kaç tane üç olması onu rahatsız etmez ama birler çok kötü olur. İyi oyuncular  kritik ellerde salona uygun hareket eder ve ustalığını yarışmalı deklarasyonlarda daha yüksek puan alarak skorunu yükseltme yönünde kullanır.
Bütün ikili oyuncuları agresif  konuşma eğiliminde olduğundan  yüzde ellilik bir şansı olan kritik ellerde zon deklare edilmelidir. Konuşma esnasında kontratın yapılma  ihtimalinin yüzde elli olduğunu hesap etmek zaten mümkün değildir. Gerçekten başarı şansı olduğunu  düşündüğünüz  zamanlarda zonu deklare etmelisiniz.
Önlemeniz gereken tutum zona ulaşmak için elinizdeki değerleri abartmaktır. Partnerin kararlarını onun yerine siz vermeye kalmayın. Eğer minimum bir elle açmışsa zondan önce durma şansını ona bırakın. Aşırı zorlama daima düşük puan almanıza sebep olur.

9. Kritik Şilemleri Deklare Etmek
Yolun ortasından gitmek stratejisini uygulamak amacıyla, herkesin deklare edeceği şilemleri kaçırmamanız şarttır. Fakat ikilide kritik şilemleri deklare etmeye zorlamak karlı değildir. En iyi yol size garanti görünen şilemleri deklare etmek diğerlerini aklından bile geçirmemektir.
680 yazdığınız zaman bazı dahilerin 1430 yazmış olması size dert olmamalıdır.
Hiçbir çift  kritik şilemlerin hepsini bulacak kadar iyi olamaz. Sizin 680 iniz gibi daha birçokları olacaktır ve  skorunuz averajın fazla altında olamaz. Fakat kritik bir şilemde bir batarsanız sıfır alacağınız kesindir.
Şilem  oynayacağınız belli olunca rengi seçmek pek fazla problem olmaz. Herhangi bir şilem size iyi bir skor kazandıracaktır, bu bakımdan en garantili olan rengi seçmek gerekir. En garantili şilemin bazen sanzatuda olabileceğini da akıldan çıkarmamalıdır.  Kozlar kötü dağıldığında  dahi sanzatu şileminin yapılma ihtimali olduğu gibi sanzatuda rakiplerin kup yapma ihtimali de yoktur.

10. Düşük bir seviyede kalmışsanız, kötü dağılımların normal kontratı batıracağını kabul edin ve kendi kontratınızı yaparak hanenize artı puan yazın.
Eğer çok yüksek bir seviyeye gelmişseniz sizin kontratınızın yapılabilmesi için gerekli olan dağılımı kafanızda canlandırın ve ona göre oynayın.
Eğer kontratınızın yapılması mümkün değilse normal kontratın da normal oyuna göre batacağını kabul edin ve ters oynayarak ortalama bir skor elde etmeye çalışın.
Eğer yanlış renkte oynuyorsanız normal kontratta olanları geçebilmek için her türlü riske girin. Oyun esnasında, konuşmanızın doğruluğunu sağlayacak, sihirli değneğe sahipmişsiniz gibi hareket edin.
Ellerin çoğunluğunda normal kontratta olmayı ümit edersiniz ve bu durumda oyun fazla problem olmamalıdır. Makul olan emniyetli  bir tarzda yapılması mümkün olan en fazla löveyi alacak şekilde oynarsınız.
Orta yoldan giderek ortalamanın üzerinde bir puan almayı garanti edersiniz, zira muhakkak bazılarının ideal kontrata gelemeyeceği gibi bazıları da uçacaktır.

11. Makul olan emniyetli tarz nedir?
Fazla löve yapmak için hangi risklere girilmelidir ve ne zaman sağlam oynamalıdır.
Bir çok oyuncu ikili turnuvada emniyetli oynamanın  hiç bir zaman doğru olmayacağını düşünür ama bazı özel durumlarda emniyetli oynamak çok doğrudur.
En açık hal,  yapılma ihtimali olan, kontur edilmiş bir kontratı oynarken olandır.
Bunu yapmak zaten size yüksek bir skor getirecektir, bu bakımdan mümkün olan en emniyetli şekilde oynayın. Başka çok az kişinin bulabileceğine inandığınız dağılıma dayalı bir kontrata geldiğiniz zaman da fazla löve hayalini unutun ve bütün emniyet tedbirlerini alarak oynayın.
Herkes ideal kontratta ise siz bir fazla löve yapabilmek için yüzde ellilik bir riske girerseniz sonuçta başa baş gelirsiniz. Yüzde elli ihtimalle bir fazla yapıp top alırsınız, yüzde elli ihtimalle de bir batarak sıfır alırsınız. Ancak herkesin ideal kontratta olması çok nadirdir. Genellikle bazı çiftler ideal kontratı bulamayacaktır, kontratı yapmak ortalamanın üzerinde bir skor getirir. Bu durumlarda, kazanacağınızdan daha fazla kaybetme ihtimaliniz olduğu için yüzde ellilik bir şans yeterli değildir. Üçte ikilik bir şans kabul edilebilir ama bu konuda genelleme yapmak zordur. Amacınızın daima mümkün olan en fazla çiftten daha iyi skor yapmak olduğunu aklınızdan çıkarmadan, her olayı kendi şartları içinde değerlendirmelisiniz.

12. Balanced     : Dengeli. Balanced Hand (distribution):  Dengeli el, dağılım.
Balancing Seat : Oyunda 3 pastan sonra ihalenin kapanmaması için konuşan son oyuncunun konumu .
Balancing, ortağınız rakip renkte uzunluğu olduğu taktirde bayağı kuvvetli ellerle pas geçebileceği için, solunuzdaki rakip açtıktan sonra iki pas ile deklarasyon size gelirse düşük puanlarla bile konuşmayı açık tutmanız gerekir.  Dördüncü pozisyonda düşük değerlerle balancing yapmak her türlü briçte normalse de ikilide part skor mücadelesi yapmak önemli olduğundan bu değerler daha da düşürülür.

13.  Yer Oyunu
Yarışmalı geçen bir konuşma sonucunda varılan part skor ellerini oynamanın etüdü ikili turnuvanın en ilginç ve en kazançlı araştırma  sahasıdır. Rakipler konuşmaya katılınca kontratın değerlendirmesi yeni bir boyut kazanır. Basit bir konuda problem kolaylaşmıştır, hangi renkte oynayacağınızı değerlendirmenize  gerek yoktur. İki tarafın da konuştuğu bir arttırma sonunda hemen hemen hiç seçim hakkınız yok gibidir.  En iyi renginizle yarışırsınız. Bunun karşısına rakiplerin hareketlerinin sebep olduğu komplikasyonları koymak gerekir.   
Kritik part skor  ellerinde bazı masalarda sizin yönünüzdekiler defansta kalacaklardır. Oyunun başında löve hedefinizi hesaplarken rakiplerin kendi renklerinde oynaması halinde sonucun ne olabileceğini de hesaplamanız gerekir.
Konuşma ile oyun arasında tutarlılık sağlamak yarışmalı ellerde çok önemlidir. Konuşma sırasında iki taraf da pas geçme, kontur etme veya bir üst seviyeye yükseltme konularında kritik karalar vermiş oldular. Ortağınız elini yere serince, her ne kadar abes görünse bile,  sizin verdiğiniz konuşma kararlarının doğru olduğunu rakiplerinkinin yanlış olduğunu varsaymanız gerekir.   Eğer siz atak konuşup onları engellemeseydiniz  onların da bir part skor kontratı yapabileceklerini çoğunlukla fark edersiniz.  

14. Cevap Vermek
Ortağın açışına cevap verirken akılda tutulacak altın bir kural vardır.
Zayıf bir elle zayıf dörtlü renkleri söyleme.

15. Çıkış Gösteren Konturlar
Bunun en çok bilineni üç sanzatu kontratının konturudur.
Siz veya ortağınız bir renk söylemişse kontur bu rengin çıkılmasını ister.
Her ikiniz de renk söylemişseniz, kontur onu atanın renginin çıkılmasını ister.
Defansta kalan oyuncuların hiç biri renk söylememişse kontur  yerin ilk deklare ettiği rengin çıkılmasını ister.
Hiç kimse renk söylememişse  kontur  ortağa kısa olan majör rengini çıkmasını söyler.
Bu tip konturlar roberde ve takım maçlarında çok faydalıdır. İkilide bunlar çok dikkatli kullanılmalıdır. Konturun yararlı olabilmesi için istediğiniz çıkışın kontratı batıracağından emin olmalısınız. İstediğiniz çıkışa rağmen oynayan dokuz löve toplayabiliyorsa diğerleri  kontrsuz fazla löve yapsalar bile siz sıfır alırsınız.
Her hangi bir şüpheniz varsa pas geçip ortağınızın doğru atağı bulmasına dua etmek daha iyidir.

16. Şileme giderken kullanılan Blackwood konvansiyonu da en fazla istismar edilen aletlerden biridir. Konuşmalar belirli seviyeye geldikten sonra birçok oyuncu hemen Blackwood düğmesine basar ve çarkların dönmesini zevkle seyreder.
Bu, açıkgöz  defans oyuncularına çıkış gösteren kontur atma imkanı verir

17. Boşlamak:
Defansta on önemli silahlardan biri boşlamaktır.
Bunun  teknik olduğu kadar yanıltıcı değeri de vardır. As ve rualarını erken alan defans oyuncuları tecrübeli bir deklaran için çantada kekliktir. Tepe onörler çıkıp da  yerleri belli olunca, deklaran elin bütün teknik imkanlarını kullanabilir. Defanstaki oyuncular durdurucuları erken kullanmazsa durum çok farklı olur. Bir kaç löve kazandıktan sonra  dışarıdaki onörlerin yeri hakkında  hala kesin bir bilgisi yoktur.  Onörlerin yerlerinden emin olmadığı için oyunu yanlış planlayabilir.
Birçok turnuva  oyuncusunun keşfettiği gibi boşlamanın da riskleri vardır. Bir onörü almadıktan sonra onu deklaranın çektiği sağlam kartlara atmak mecburiyetinde kaldığımız zamanları hepimiz hatırlarız. Bu tip olaylar nedeniyle ortalama oyuncu boşlamaktan çekinir.
Birçok ders kitabı boşlamayı  epey erken bir dönemde tanıtır. Bu doğrudur, bu tekniğe alışmayan bir öğrencinin briçte fazla ilerlemesi beklenemez. Ancak, boşlamanın ileri bir oyun tekniği olduğu, yeteri kadar güçlü ifade edilmez. Oyuncular el saymayı ve kartları plase tekniklerini  iyice geliştirinceye kadar boşlamaktan karlı çıkmayı beklememelidirler. 

18. Tek seanslık kısa bir finali kazanmak için  en az yüzde altmışlık bir skor yapmak gerekir ki bunun için daha aktif bir yaklaşıma ihtiyaç vardır. Çok şanslı değilseniz orta yoldan gitmek size birincilik getirmez. Biraz daha  girişimci olmalısınız ama  bu çok fazla riske girip ihtimallerin tersine oynamak manasına gelmemelidir. Kompetisyonda rakipleri biraz daha yukarı itmek, kritik kontrlarda biraz daha cesur olmak anlamına gelir. Elleri oynarken fazla löve yapmak için risk almak ve rakiplere hata yapma şansı vermektir. Kompetisyon olmayan ellerde herkesin yapacağı rahat kontratlar yerine daha fazla puan getirecek riskli kontratları seçmektir.

 19. Üç seanslık bir turnuvada iki seans sonunda, yüzde 55 lik bir skorunuz varsa kazanmak için üçüncü seansta biraz gayret etmeniz gerekir. Diğer taraftan, kısa bir finalin yarısında kendiniz  çok önde hissederseniz, ikinci yarıda bir şey kaybetmemek için pasif oynamaya karar verirsiniz.
http://zafer-ikiliturnuva.blogspot.com/  a teşekkürler. (Kısaltıldı.)

Hiç yorum yok: