Güzellik fazla
süslendiğinde kaybolur.
San Jeronimo
****
DİL İŞÇİLİĞİDİR YAZARLIK
DİL İŞÇİLİĞİDİR YAZARLIK
Zamanı aşmak,
sonsuzluğa ulaşmak, yazın dünyasına giren her sanatçının
tutkusudur. Yeni deneyimlere girişimi, eskiye yönelimi, alışılmış
biçimlere başkaldırışı, sanatçının soylu tutkusuna, zamanı aşmak, sonsuzluğa erişmek
özlemine bağlanabilir.
Yazarlık da
ozanlık da bir dil işçiliğidir, yaşamın dilde sergilenmesidir. Dil işçiliğinde
yetkinleşmemiş, dilin tadına, şiirin tadına varamamış bir sanatçı yaşadığı
günlerin sınırını aşamaz. Yeni bir ses, yeni bir soluk getiremez böyleleri.
Her büyük sanatçı,
bir dil işçisi olarak görür kendini. Bunun için de dilin, günlük akışının
dışına çıkar. Var olanla, kendine sunulmuş olanla yetinmez. Bir yandan yeni söz
değerleri yaratırken, bir yandan da kullanılmakta olan sözcüklerin
kabuğunu kırmaya; onlara gündelik anlamların ötesinde yeni anlamlar yüklemeye
çalışır.
Önemli olan
yabancı sözcükleri az ya da çok kullanmak değildir. Bunlardan tümüyle
kaçınmanın yanı sıra düşünceyi Türkçe' nin kendi değerleriyle biçimlendirme,
kurmak gerekir. Anlam inceliklerini, güzelliklerini Türkçe' nin söz
dağarcığında bıulmak gerekir. Bir yazar bu arayışı, bu arayışın ortaya
çıkardığı güçlükleri yenmeyi göze almadığı sürece, dilin işçisi,
işleyicisi olma onuruna kavuşamaz. Bundan da öte, yazmanın tadına varamaz,
yazdıklarına dilin tadını katamaz.
Gerçek şu ki, öz
diline inancı olmayan kişi yazar da sayılmaz. Ana dil sevgisi yazarlığın da
ozanlığın da ilk koşuludur. Bu sevgiyi içinde çiçeklendiren, büyüten kişidir
yazar. Anadilin yürek vuruşunu kaleminin ucunda duyan kişi ...
"Emin Özdemir
- Dil ve Yazar, Ankara, 1973"
****
DÖRT YAPRAKLI ÇİÇEK
Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse.
Oynamamız bundandır.
Kara toprakla binlerce yıl.
Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse.
Bundandır sevmemiz
Kiraz ağaçlarını.
Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse.
Kardeşliğimiz bundandır
Mavi sularla binlerce yıl.
Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse
Bundandır inanmamamız
Kocaman bombalara.
Fazıl Hüsnü Dağlarca
Kimse.
Oynamamız bundandır.
Kara toprakla binlerce yıl.
Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse.
Bundandır sevmemiz
Kiraz ağaçlarını.
Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse.
Kardeşliğimiz bundandır
Mavi sularla binlerce yıl.
Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse
Bundandır inanmamamız
Kocaman bombalara.
Fazıl Hüsnü Dağlarca
****
ÇİFTE KUP
Zonsuz, dağıtan güney, atak Kör 3
Güney Batı Kuzey Doğu
1Pik Pas 2Trefl Pas
2Kör Pas 2NT Pas
3Kör Pas 4Kör…
Batı kör üçlüsünü çıkar, doğu uyar.
Koz çıkışı olmasaydı on eliniz hazırdı.
Elden beş kör, iki siyah as, yerden üç pik kupu.
Elden beş kör, iki siyah as, yerden üç pik kupu.
Koz çıkışı üzerine dokuz elde kalıyorsunuz,
onun için trefl empası denemeniz şarttır. Üstelik bu empası hemen yapmalısınız
çünkü pik kupundan sonra rahat bir el antreniz yoktur.
Nasıl oynamalı?
Körü elden ezin,
trefl ruasına empas yapın,
trefl asını çekip elden bir karo ya da pik kaçın,
çifte kupla on elinizi alın.
trefl ruasına empas yapın,
trefl asını çekip elden bir karo ya da pik kaçın,
çifte kupla on elinizi alın.
Not:
1. İki
elde de kısa renkler olduğunda çifte kup denenmelidir, çifte kup yaparken kayıplarınızı
değil, alıcılarınızı sayın.
2. Çifte
kupa geçmeden yan renklerdeki alıcılarınızı çekmeyi unutmayın, daha sonra
alamayabilirsiniz.
3. Püf
noktası, karşılıklı kuplara başlamadan kaç alıcı çekmeye ihtiyacınız olduğunu
saptamaktır. Çifte kuplarla yapacağınız koz lövelerini sayarak bunu kolayca
öğrenebilirsiniz.
“Edwin Kantar, Bricinizi Sınayınız. 2”
görsel: fineartamerica
görsel: fineartamerica
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder