18 Nisan 2014 Cuma

Çifte Kup

Güzellik fazla süslendiğinde kaybolur.
San Jeronimo
****
DİL İŞÇİLİĞİDİR YAZARLIK       
Zamanı aşmak, sonsuzluğa ulaşmak, yazın dünyasına giren her sanatçının  tutkusudur.  Yeni  deneyimlere girişimi, eskiye yönelimi, alışılmış biçimlere başkaldırışı, sanatçının soylu tutkusuna, zamanı aşmak, sonsuzluğa erişmek özlemine bağlanabilir. 
        
Yazarlık da ozanlık da bir dil işçiliğidir, yaşamın dilde sergilenmesidir. Dil işçiliğinde yetkinleşmemiş, dilin tadına, şiirin tadına varamamış bir sanatçı yaşadığı günlerin sınırını aşamaz. Yeni bir ses, yeni bir soluk getiremez böyleleri.
        
Her büyük sanatçı, bir dil işçisi olarak görür kendini. Bunun için de dilin, günlük akışının dışına çıkar. Var olanla, kendine sunulmuş olanla yetinmez. Bir yandan yeni söz değerleri yaratırken, bir yandan da kullanılmakta olan  sözcüklerin kabuğunu kırmaya; onlara gündelik anlamların ötesinde yeni anlamlar yüklemeye çalışır. 
        
Önemli olan yabancı sözcükleri az ya da çok kullanmak değildir. Bunlardan tümüyle kaçınmanın yanı sıra düşünceyi Türkçe' nin kendi değerleriyle biçimlendirme, kurmak gerekir. Anlam inceliklerini, güzelliklerini Türkçe' nin söz dağarcığında bıulmak gerekir. Bir yazar bu arayışı, bu arayışın ortaya çıkardığı güçlükleri  yenmeyi göze almadığı sürece, dilin işçisi, işleyicisi olma onuruna kavuşamaz. Bundan da öte, yazmanın tadına varamaz, yazdıklarına  dilin tadını katamaz. 
        
Gerçek şu ki, öz diline inancı olmayan kişi yazar da sayılmaz. Ana dil sevgisi yazarlığın da ozanlığın da ilk koşuludur. Bu sevgiyi içinde çiçeklendiren, büyüten kişidir yazar. Anadilin yürek vuruşunu kaleminin ucunda duyan kişi ...
"Emin Özdemir - Dil ve Yazar, Ankara, 1973"
****
DÖRT YAPRAKLI ÇİÇEK
Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse.
Oynamamız bundandır.
Kara toprakla binlerce yıl.

Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse.
Bundandır sevmemiz
Kiraz ağaçlarını.

Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse.
Kardeşliğimiz bundandır
Mavi sularla binlerce yıl.

Çıkamaz çocukluğundan dışarı
Kimse
Bundandır inanmamamız
Kocaman bombalara.
Fazıl Hüsnü Dağlarca
****
ÇİFTE KUP
Zonsuz, dağıtan güney, atak Kör 3
Güney      Batı      Kuzey      Doğu
1Pik          Pas       2Trefl       Pas
2Kör         Pas       2NT          Pas
3Kör         Pas       4Kör…     

Batı kör üçlüsünü çıkar, doğu uyar.
Koz çıkışı olmasaydı on eliniz hazırdı.
Elden beş kör, iki siyah as, yerden üç pik kupu.

Koz çıkışı üzerine dokuz elde kalıyorsunuz, onun için trefl empası denemeniz şarttır. Üstelik bu empası hemen yapmalısınız çünkü pik kupundan sonra rahat bir el antreniz yoktur. 
Nasıl oynamalı?
Körü elden ezin,
trefl ruasına empas yapın,
trefl asını çekip elden bir karo ya da pik kaçın,
çifte kupla on elinizi alın.
Not:
1. İki elde de kısa renkler olduğunda çifte kup denenmelidir, çifte kup yaparken kayıplarınızı değil, alıcılarınızı sayın.
2. Çifte kupa geçmeden yan renklerdeki alıcılarınızı çekmeyi unutmayın, daha sonra alamayabilirsiniz.
3. Püf noktası, karşılıklı kuplara başlamadan kaç alıcı çekmeye ihtiyacınız olduğunu saptamaktır. Çifte kuplarla yapacağınız koz lövelerini sayarak bunu kolayca öğrenebilirsiniz.
“Edwin Kantar, Bricinizi Sınayınız. 2”
görsel: fineartamerica

Hiç yorum yok: