16 Nisan 2014 Çarşamba

Saldırgan Açılışlar


Örnek olsun diye verilen her cezada 
kamunun yararına ve bireyin zararına bir adaletsizlik vardır. 
Tacitus 
***
OĞUL
J .Brahms
J. Brahms Hamburg'da yoksul bir müzikçinin oğlu olarak büyüyor, daha 10 yaşındayken her tür eğlence yerinde babasına eşlik ediyor, ona destek olmaya çalışıyordu. Diğer yanda baba güçlükle biriktirdiği parayı oğluna ders veren öğretmenlere yatırıyordu.

Yıllar geçti küçük Brahms büyüdü, ünlü bir sanat adamı oldu. Her fırsatta hala yoksul ve üstelik yaşlı babasına yardım etmeye çalıştı. Ama baba Brahms onurluydu, kabul etmiyordu bu yardımları. 

Uzun bir ayrılıktan sonra Hamburg'a gelip babasını gören Brahms bir gün şöyle dedi ona: "Baba, inan bana; müzik insanın güç anlarında en etkin avuntu yoludur. Kendini düşkün, bitkin hissettiğin, bir şeye ihtiyacın olduğunu anladığın zaman, kitaplıktan Haendel'in "Saul oratoryosunu partisyonunu al ve karıştır. Eminim aradığını bulacaksın orada"

Aradan bir iki ay geçti, yoksulluktan bunalan baba, oğlunun sözlerini hatırlayıp Haendel'in oratoryosunu açtı. Sayfaları çevirdikçe gözleri kıvançla parladı, yüzüne kan geldi, yüreği güven doldu. Oğlu oratoryonun her sayfasına dolgun bir kağıt para koymuştu.
***
İNCİNDİ LEYLA
Postacılar suçsuzdur kıvrılan sokaklarda

bütün suç mektuplarda
mektupların yazıldığı duvar kağıtları odalarda
üzgündür açılan çekmeceler kapanan kapılara.
*
Aşk gibidir bir kelebeğin sözleri
ipekten ve beyaz suçsuz balkonlarda
yatmadan önce toplanıp paylaşılan yıldızlar
yüzüm siyah beyaz gece fotoğrafları
aşk gibidir çizik bir pikabın takıldığı yer
satırlar yazdıkça kıyıdan uzaklaşan gemi.
*
Yalnızdır bazı korolarda hatırlamadığı yerde
ağız oynatanlar papyon fondan çikolata
sepya müzik öğretmenleri..
Kulağı çekilmiş çocuklar suçsuzdur
bütün suç karışık okul şarkılarında.
*
Renkli ampüller gibidir tellere serili
kimi yazlara sararmış telgraflar çekilir
biraz uzun favorili cazbantlar
kiralık salon, kuru pasta, ılık limonata
anılarda kalmış bir kan kardeş Alamanya'dan
kısık olur öksüz damatların sesleri.
*
Ne Mecnun ne de Leyla suçludur bir aşkta
bütün suç kokularda, kokular rüzgarda.
*
Olur şey değil bahar vakti içimde bir sızı
kaç yaz geçti kaç salıncak bomboş dallarda
lokantalarda solgun sokaklarda terli bir adam
üzüldüm hep bir masanın bile ayağı kırıksa
olur şey değil ama oldu bütün yüzler eski yazı
içimde bir kitabın ilk basımı.
*
Çöl de kırgın, deniz de, yağmur da
çok özledi Mecnun, incindi Leyla…
Onur Caymaz 
**** 
SALDIRGAN AÇILIŞLAR 
Bazı açılışlar göreceli olarak kolaydır. Örneğin rakiplerin 1NT-3NT konuşması sonrasında eski bir kural olan "en uzun ve kuvvetli renkten 4. büyük açılışı" bir çok el için gayet iyi iş görür.

Ayrıca eğer partner bir renk okumuşsa veya sıralı iyi onörlere sahip bir renginiz varsa (KQJ, QJ 10, AK, vs.) yine işiniz kolay demektir.
Ancak bir çok elde seçiminiz bu kadar açık değildir ve bu sebeple açılışlar oyunun en zor kısımlarından biridir. İyi bir açılış yapmak, konumunuzun iyi bir analizini gerektirir. Bazı zor ellerle 8 7 6 4 3 veya 10 9 8 2 gibi ‘’onörsüz’’ renklerden löve kaybına sebep olmayacak, pasif, güvenli bir açılış yapmak isteyeceksiniz. Diğer taraftan desteksiz bir onör altından açılmak gibi agresif bir açılış yapmamış olmanız size pahalıya mal olabilir.
Peki agresif bir açılış yapmanın en iyi seçim olduğu zamanı nasıl bileceksiniz? En büyük ipucunuz, rakiplerin uzun, kuvvetli bir yan rengi olduğu anlaşıldığı durumdur. Örneğin aşağıdaki ele sahip olduğunuzu farzedelim:
Pik:   A5
Kör:  743
Karo:KJ953
Trefl: Q72

Rakiplerin aşağıdaki konuşmaları sonrası açılış sizde:
Batı …Doğu
1pik …2kör
2pik …4pik
En iyi açılışınız muhtemelen karo 5’lidir (4. en iyi). Partnerinizde karo As veya Q olmasını ummaktasınız ancak yoksa da bu riskli açılışınız size bir şey kaybettirmeyecektir. Çünkü yer, dekleranın kayıplarını kaçabileceği uzun(ve muhtemelen kuvvetli) kör rengi göstermiştir. Bu sebeple hala elinizde koz Ası varken mümkün olan lövelerinizi bir an evvel almaya çalışmanız önemlidir.

Daha yüksek seviyelerdeki kontratlara çıkışlar nasıl olmalı? Rakip şlem deklare ettiğinde, içgüdüsel olarak güvenli bir açılış yapmayı düşünebilirsiniz, fakat bazı ellerde pasif kalmak kontratın yapılmasına sebep olur. Agrasif ataklar, sık sık ve özellikle rakibin yüksek kuvvet ve/veya ikinci bir fit gösterdiği durumlarda şlemi batırmak için tek şansınızdır. Örneğin rakiplerin aşağıdaki durumda 6 Kör deklare ettiklerini varsayalım:
Batı .…Doğu
1kör …2karo
3karo ..4NT
5kör …6kör
Siz şu elle açılacaksınız;
pik: 109874
kör: 762
karo: A3
trefl: K102.
Pik 10’lu güvenli bir açılış fakat size löve hazırlığı yaptıracak bir hamle gibi görünmüyor. Bunun için partnerinizde pik K ve yerde As (veya partnerde KJ ve yerde Q) bulunmalı ve hem deklaran hemde yer en azından iki pike sahip olmalı. Hedefinizi küçültüp partnerde trefl Q bulmak için oynamak çok daha iyi. Trefl 2’li açılın ve karo As ile el tuttuğunuzda alabilmek üzere trefl K’ınızı sağlayabilmeyi ümit edin. Eğer dekleranın AQ treflisine atak yapmışsanız bile bir şey kaybetmiş sayılmazsınız çünkü büyük ihtimalle trefldeki potansiyel kayıplar yerin karo rengine gidecektir.
Karen Walker- albabridge.net

2 yorum:

gülsen VAROL dedi ki...

Aşk gibidir, pikabın bozuk bir plâkta takıldığı yer.. de takılı kaldım!!
Brahms hem hayırlı hem zeki bir evlatmış.. ve Kompozitörlere özgü hassas..
Teşekkürler Alizafer..

Gulsen dedi ki...

Özellikle öykü çok güzeldi teşekkürler.