Stefano Parnasso - Permette questo
tango
*****Çoğumuzun derdi ne biliyor musunuz?
Doğru
olmayan çok fazla şey biliyor oluşumuz.
Mark Twain
Mark Twain
*****
Herkes her an
olgun olamaz.
İtalyan atasözü
*****
VESPERAL
Siesta geçti,
akşam saati yaklaşıyor,
kıyıda sessizlik var,
tropik güneşinin yaktığı kıyıda.
Deniz meltemi usulca esiyor,
batıda bir orman
mor alevlerle yanıyor sanki.
Okunaksız bir yazı oluşturmuş
kumlarda yengeçlerin izleri.
Pembe deniz kabukları,
yaldızlarla yansıyan kabuklar,
küçük salyangozlar, deniz yıldızları
basıldıkça çıtırdayan bir halı yaratmış
ezgilerle donanmış kıyıda.
Venüs ışıdığı zaman,
kutsal akşamın o yüce sevgisi,
lir sesleri duyuyorum dalgalarda,
deniz kızlarının türkülerini.
Ve içimde Venüs gibi bir yıldız ışıldıyor.
Ruben Dario, çeviren: Ülkü Tamer
****
BRİÇTE DEFANS
SİNYALİZASYON
Briç oyununda ilk kartın atak edilmesiyle
birlikte, ortaklar arasında sinyalizasyon (Apel-Legal işaretleşme) başlar ve
oyun süresince devam eder. Çok çeşitli apel sistemleri vardır. Her ortaklık
kendi apel sistemini oluşturabilir. Briç dünyasında yaygın olarak kullanılan
yöntem Romen apel sistemidir. Hem ataklarda hem de defoslarda aynı şekilde
kullanılabilir. Bir diğer cazip tarafı ise bir defada birden fazla apel
verilebilir.
ROMAN DISCARDS (Odd/Even Discards)
Diskart (Defos), Elde oynanan renkte kart bulunmaması
halinde başka bir renkte kart verilmesi (koz haricinde) durumudur.
Roman anlaşması şu
temellere dayanır:
a- Tek sayılı (3,5,7,9) kart defos edilmesi bu
renkte cesaret verir. Partnere iletilen mesaj, (ortak el tuttuğun zaman bu
rengi gel).
b- Küçük çift sayılı (2,4) kart defos edilmesi,
kalan renklerden küçüğünü ister. (koz haricindeki)
c- Büyük çift sayılı kart defos edilmesi, kalan
renklerden büyüğünü ister. (Koz haricindeki)
Defoslarda kullanılan bu yöntem ortağın (A)
atağında da kullanılabilir.
Ortağın As atağına, tutum apeli (Attiude) ve
tercih apeli (suit Preference) birlikte verilir.
a- Ortağın atağına karşı, tek sayılı kart
verilmesi (3,5,7,9) ‘’Beğendim, bu renge devam et’’ anlamını taşır.
b- Küçük çift sayılı kart verilmesi (2,4) ‘’Beğenmedim,
bu rengi gelme, koz haricindeki kalan renklerden küçüğünü gel’’ anlamındadır.
c- Büyük çift sayılı kart verilmesi (8,10)
‘’Beğenmedim, bu rengi gelme, koz haricindeki kalan renklerden büyüğünü gel’’
manasındadır.
Hem ataklarda, hem de defoslarda 6’lı
tarafsız karttır. Bu kart herhangi bir tercihi olmadığını bildirir.
As atağı dışındaki ataklara
verilen apeller.
Ortağın Rua atağına, sayı apeli (Count)
verilir. Atak edilen rengin elimizde çift sayıda veya tek sayıda olduğu
bildirilir.
a- Ortağın (R) atağına çift sayılı kart
verilmesi, atak renginin elimizde çift sayıda olduğunu bildirir. (2 kartlı, 4
kartlı v.b)
b - Ortağın (R) atağına tek sayılı kart
verilmesi, atak renginin elimizde tek sayıda olduğunu bildirir. (3 kartlı, 5
kartlı v.b)
Not 1: NT oyunlarında elimizde (A) varsa ortağın
ruası as ile ezilerek aynı renk dönülür. As yoksa sayı apeli verilir.
Not 2: Ortaklar arası anlaşmaya bağlı olarak çift
sayılı kart yerine büyük markalı kart, tek sayılı kart yerinede küçük markalı
kart kullanılabilir.
Ortağın (A) veya (R) atağına karşı onör
verilmesi, verilen onörün bir altındaki diğer onörün bizde olduğunu gösterir.
Örneğin (D) vermişsek (V) bizdedir.
Ortağın küçük kart atağına karşı, elimizde
sıralı onör varsa küçüğünü koyarız. Buradaki amacımız ortağımıza verilen onörün
bir üstündeki onörün bizde olduğu mesajını vermektir. Ancak elimizde sıralı
onör olmadığı halde mecburiyetten onör oynamış olabiliriz. Yani verdiğimiz
onörün bir üstü bizde olmayabilir. Rakipte ortağımızı yanıltmak için bu
onörümüzü büyük bir kartla alır. Örneğin
ortağımızın küçük kartlı atağına (V) koyduk, rakip bunu (R) ile aldı, ortak
merak eder (D) bizde mi yoksa rakipte mi? diye. Bu ikilemi ortadan kaldırmak
için, rakibin ilk atağında büyük markalı bir kart verirsek verilen onörün bir
üstü bizdedir. Küçük markalı bir kart verirsek bizde değildir.
Ortağın küçük kart atağını rakip yerden
büyük bir kart oynayarak alıyorsa ve biz o kartı geçemiyorsak yine Roman
apelindeki gibi tek sayılı kart vererek beğendim veya çift sayılı kart vererek
beğenmedim mesajlarını iletebiliriz.
Not 3: Bazen elimizde vermek istediğimiz apeli
gösterecek kart bulunmayabilir. Bu durumda verdiğimiz kart ortağımıza yanlış
bir mesaj iletebilir. Örneğin ortağımızın atağını beğenmedik, fakat elimizde
bunu belirtecek o renkten çift sayılı kart yok, mecburiyetten tek sayılı kart
veriyoruz, ortağımızda beğendiğimizi düşünüp devam ediyor. Bunun çözümü
ortaklar arası anlaşmaya bağlı olarak büyük apel veya küçük apel yöntemi ile
olabilir. Örneğin ortağımızın atağına önce küçük, sonra büyük kart vererek
beğenmediğimizi ifade edebiliriz yahut tam tersini de uygulayabiliriz. Önce
büyük sonra küçük kart vererek beğenmediğimizi gösterebiliriz. Büyük apel veya
küçük apel kullanımı tamamen ortaklığın tercihine bağlıdır.
Sayı bildiren apellerde de elimizde
meramımızı anlatacak kart bulunmaması halinde önce büyük sonra küçük kart
vererek o rengin elimizde çift sayıda olduğunu, önce küçük sonra büyük kart
vererek tek sayıda olduğunu bildirebiliriz. Yahut yukarıda olduğu gibi tam
tersini de uygulayabiliriz. Tamamen ortaklığın tercihine bağlıdır. Fakat bu
yöntemlerin başarılı olabilmesi, ortakların çok iyi anlaşabiliyor olmasına ve
yorum yeteneklerinin çok gelişmiş olmasına bağlıdır.
Oyun içindeki apeller
a- Oyun içinde, atak rengi dışında başka bir
renk
dönüyorsak;
küçük markalı (2,3,4,5) bir kart dönmek, bu
renkten onörüm var
anlamındadır. Büyük
markalı bir kart (7,8,9) dönmek, bu renkten onörsüzüm mesajını iletir. Ortağın
eline giderken de aynı yöntem uygulanabilir.
b- Ortağın çakasına giderken dönüş rengi de gösterilebilir; Büyük
markalı bir kart gitmek, ‘Ortak, çakadan sonra kalan renklerden büyüğünü
dön’. Küçük markalı kart gitmek,
‘kalan renklerden küçüğünü dön’ mesajlarını verir.
c- Ortağın rengi dönülürken sayı
bildirilebilir. Tekli kartlar tek sayıda olduğunu, çiftli kartlar ise çift
sayıda olduğunu gösterir. İstenirse Büyük kart-küçük kart uygulamasıda
yapılabilir.
d- Ortağın (A) veya (R) ataklarına onör vermek,
verilen onörün bir altındaki onörün bizde olduğunu gösterir. Ancak bu hareket
partnerimize ‘bu rengi devam et’ mesajını iletmez. Sadece bilgi verir. Karar
partnere aittir.
e- Oyun sonunda ortak apel vermez, rakip apel
verir. Deklaran defoslarda kart atmakta zorlanıyorsa direkt apel vermiş olur.
Dekleranın boşalttığı renk dönülür.
Çeşitli Sinyalizasyon uygulamaları
hakkında genel bilgi
Defansta veya ofansta başarılı olmak için
sadece ortaklığın apel sistemini oluşturmak yeterli değildir. Rakiplerin ne
oynadıklarını anlamak ve tuzaklara düşmemek için literatüre girmiş
sinyalizasyon türleri hakkında bilgi sahibi olunmalıdır.
1. Tutum bildiren
apeller.(Attitude-Etüt): Ortağın
atağına ilişkin düşüncemizi ifade eder. Gelinen renk hakkındaki tutumumuzu
gösterir.
Büyük kart vermek devam et beğendim anlamını
taşır. Küçük kart vermek gelinen rengin beğenilmediğini gösterir. Uygulamada
BÜYÜK APEL ismiyle anılır.
KÜÇÜK APEL, büyük apelin ters uygulamasıdır.
2. Sayı bildiren apeller.(Count): Gelinen renkteki kart sayımızı gösterir.
Oynanan renge küçük kart vermek tek sayıda, büyük kart vermek çift sayıda kart
bildirir. Uygulamada DÜZ SAYI ismiyle anılır.
TERS SAYI, düz sayının ters uygulamasıdır.
3. Renk tercihi bildiren apeller.
(Suit Preference): Gelinen
renk ve koz dışındaki kalan renklerden hangisini tercih ettiğimizi gösterir.
Oynanan renge büyük kart vermek kalan renklerden büyüğünü, küçük kart vermek
küçüğünün gelinmesini ister. Uygulamada PREFERANS ismiyle anılır.
4. Sinyalizasyon sırası: Bu tip apelleri kullananlar, bir defada
birden fazla apel veremedikleri için apellerini sıraya koyarlar ve sırasıyla
gösterirler. Sinyalizasyon sırası önce Etüt sonra sonra sayı daha sonra
preferanstır. Ancak rakipleri blokatif konuşma yapmışlarsa veya şlem
oynuyorlarsa önce sayı sonra preferans verirler.
As atağına tutum apeli (Etüt) verirler.
Ancak (D) yerde üç kartlı veya daha fazla sayıda ise etüt yerine sayı verirler.
Veya (R) yerde iki parça veya daha fazla sayıda ise bu sefer etüt yerine
preferans verirler.
5. Standart Carding: NT kontratı oynanırken (A) veya (D) atağına
tutum apeli verilir. (R) atağı As ile ezilerek dönülür. Oyun içinde apel vermek
gerekirse sayı apeli verilir. Ortağın rengi sayı ile dönülür.
Koz oyunlarında direkt sayı apeli verilir.
Ancak (A) atağına karşı, gelinen renkten yerde üç adet boş kart varsa o zaman
tutum apeli verilir. Koz atağına karşı preferans apel kullanırlar.
6. UDCA (Upside Down Count and
Attitude): Bazı
oyuncular oyun oynarken büyük kartlarını harcamak istemedikleri için, standart
tutum ve sayı apellerini ters uygularlar. Renk tercihi uygulamaları ise
Standart Carting uygulaması ile aynıdır.
7. Lavental Discards (Lav): Kart
rakamları yerine kart renklerini kullanırlar. Örneğin kozlu oyunda koz kör ise
ve tefliye defos yapılıyorsa, Karo defosu Pik ister. Pik defosu ise Karo ister.
ATAK GÖSTEREN KONTURLAR
A- Artifisyel (Yapay) deklerelere (Stayman,
Jacoby transfer, Multy, Cue Bid, Drury, Black wood veya Gerber, Röle cevapları
v.b) atılan kontrlar puan vaat etmez, sadece atak gösterirler.
B- NT şilemlerine atılan
kontur, basitçe Dummy’nin birinci renginin atağını ister.
C- Renk
şlemlerine atılan kontr, rakipler koz dışında sadece bir renk konuşmuşlarsa,
konuşulan rengin atağını ister. Şüpheli durumlarda (Birden fazla renk
konuşulmuşsa) yerin birinci rengi atak edilmelidir.
D- Rakipler renk konuşmadan 3NT ye gelmişlerse
(1NT-pas-3NT-kontur), partnerin konturu en kısa ve onörü olmayan rengin atağını
ister. Bu renk genellikle majördür.
E- Sadece dummy bir renk göstererek 3NT
oynuyorlarsa, ortağın konturu yerin rengini ister.
F- Hem dekleran, hem de dummy birer
renk konuşarak 3NT ye gelmişlerse, ortağın konturu yerin renginin atağını
ister.
G- Rakipler
3NT ye gelirken dummy iki renk konuşmuşsa, atılan kontur, yerin birinci rengini
ister.
H- 3NT ye kontur atan daha önce bir renk
göstermiş ise kontur atmakla kendi rengini istemez, yine dummy nin rengini
ister. Dummy renk göstermemişse kendi rengini ister. Partner kontur atmazsa
yine kendi rengini ister.
I- Defanstaki ortakların her ikisi de birer
renk göstermiş ise, 3NT ye atılan kontur üzerine atak yapan ortağının rengi
kendisinde onörlü ise ortağının rengini, değilse kendi rengini atak eder.
J- Rakipler 3NT ye gelirken, defanstakilerden
sadece atak yapan bir renk göstermiş ise konturcu ortağının rengini istemez.
Dummy nin birinci renginin atağını ister. Ancak atak yapanın rengi elinde güçlü
bir sekans teşkil ediyorsa kendi rengini atak edebilir.
"Mehmet Özyeşilbaş" a
teşekkürler
1 yorum:
Tşk..faydalandık..
Yorum Gönder