''İNSAN'' olduğunuzu hatırlayın,
geriye kalan her şeyi unutsanız da olur.
geriye kalan her şeyi unutsanız da olur.
Bertrand Russell
*****
*****
HERKES
BİLİYOR
Herkes biliyor
zarların civalı olduğunu
Atarken parmaklarını birleştiriyor herkes
Savaş bitti, herkes biliyor bunu
İyi oğlanlar yenildi, herkes biliyor bunu
Herkes biliyor, zaten dövüş hileliydi
Fakirler fakir kalır, zenginler daha da semizler. İşler böyle gider
Herkes bilir bunu
Atarken parmaklarını birleştiriyor herkes
Savaş bitti, herkes biliyor bunu
İyi oğlanlar yenildi, herkes biliyor bunu
Herkes biliyor, zaten dövüş hileliydi
Fakirler fakir kalır, zenginler daha da semizler. İşler böyle gider
Herkes bilir bunu
Teknenin su
aldığını herkes biliyor
Herkes biliyor, kaptan yalan söyledi
Herkeste bu kırıklık var
Babaları yahut da köpekleri ölmüşçesine
Herkes ceplerine konuşuyor
Herkes bir kutu çikolata istiyor ya da uzun saplı bir gül
Herkes biliyor
Herkes biliyor, kaptan yalan söyledi
Herkeste bu kırıklık var
Babaları yahut da köpekleri ölmüşçesine
Herkes ceplerine konuşuyor
Herkes bir kutu çikolata istiyor ya da uzun saplı bir gül
Herkes biliyor
Beni sevdiğini,
bebeğim, herkes biliyor
Herkes biliyor sahiden de sevdiğini
Biliyor herkes bana sadık kaldığını, bir kaç geceyi saymazsak
İhtiyatlıydın, herkes biliyor bunu
Ama karşılarına elbisesiz çıkmak zorunda kaldığın bir sürü insan vardı
Ve herkes biliyor
Herkes biliyor sahiden de sevdiğini
Biliyor herkes bana sadık kaldığını, bir kaç geceyi saymazsak
İhtiyatlıydın, herkes biliyor bunu
Ama karşılarına elbisesiz çıkmak zorunda kaldığın bir sürü insan vardı
Ve herkes biliyor
Ve herkes biliyor
ki, ya şimdi ya da hiç
Ya benim ya sensin, herkes biliyor
Bir ya da iki çizgi çektiğinde sonsuza kadar yaşayacağını da biliyor herkes
Yaşlı Zenci Joe senin kurdele ve kolyelerin için hala pamuk topluyor
Ve herkes biliyor
Ya benim ya sensin, herkes biliyor
Bir ya da iki çizgi çektiğinde sonsuza kadar yaşayacağını da biliyor herkes
Yaşlı Zenci Joe senin kurdele ve kolyelerin için hala pamuk topluyor
Ve herkes biliyor
Vebanın
yaklaştığını herkes biliyor
Bayağı hızlı ilerliyor, herkes biliyor
Herkes biliyor ki çıplak bir erkek ve de kadın —
Sadece baş belalarının parlak bir kalıtı
Mekan ölü, herkes biliyor
Ama bundan böyle yatağının üzerinde bir ölçüm olacak
Ve bu da zaten herkesin bildiğini ifşa edecek
Bayağı hızlı ilerliyor, herkes biliyor
Herkes biliyor ki çıplak bir erkek ve de kadın —
Sadece baş belalarının parlak bir kalıtı
Mekan ölü, herkes biliyor
Ama bundan böyle yatağının üzerinde bir ölçüm olacak
Ve bu da zaten herkesin bildiğini ifşa edecek
Ve başının belada
olduğunu da herkes biliyor
Herkes biliyor nelerden geçtiğini de
Calvary’nin tepesindeki kanlı haçtan Malibu’nun sahiline kadar
Bu kutsal yüreğe patlamadan önce son bir kez daha bak
Ve herkes biliyor
Herkes biliyor nelerden geçtiğini de
Calvary’nin tepesindeki kanlı haçtan Malibu’nun sahiline kadar
Bu kutsal yüreğe patlamadan önce son bir kez daha bak
Ve herkes biliyor
BAŞKASININ ÇIKARDIĞI YERDEN İNEMEZSİN, DÜŞERSİN
Çocuktum.
Anneme, “Ağaca çıkacağım, yardım et” dedim,
“Başkasının çıkardığı yerden inemezsin, düşersin” dedi.
Bunu hiç unutmadım…
Ne kadar doğru olduğunu büyüyünce anladım.
*****
SESİMİ ARIYORUM
Bir
ses arıyorum
Yeni bir şiire başlamak için
Bir doğum çığlığı gibi kaçınılmaz
Çocuğun ilk ağlayışınca güzel
Bir ses.
Çünkü yüreklerimiz
Acılarla şişe şişe nasırlaştı
Kızgın demirlere değen ellerimiz
Su toplayıp kabarır, nasırlaşır
Ateşe ve demire dayanır
Yüreklerimiz acıyla dövüle dövüle
Çelikleşti.
Yalnız orada, ta dipte küçük bir çekirdek
Gözyaşı gibi titriyor mavisiyle havanın.
Kız çocuklarının perçemleriyle oğlanların afacanlığı
Kaynatıveriyor o damlayı.
Yeni bir şiire başlamak için
Bir doğum çığlığı gibi kaçınılmaz
Çocuğun ilk ağlayışınca güzel
Bir ses.
Çünkü yüreklerimiz
Acılarla şişe şişe nasırlaştı
Kızgın demirlere değen ellerimiz
Su toplayıp kabarır, nasırlaşır
Ateşe ve demire dayanır
Yüreklerimiz acıyla dövüle dövüle
Çelikleşti.
Yalnız orada, ta dipte küçük bir çekirdek
Gözyaşı gibi titriyor mavisiyle havanın.
Kız çocuklarının perçemleriyle oğlanların afacanlığı
Kaynatıveriyor o damlayı.
Bir
ses arıyorum
Yeni bir şarkı için
Çocukların ilk sözcüğü gibi umutla,
Sevinçle duyulacak bir ses,
Çünkü umutsuzluk yasaktır
Don vuran ağaç sürgün verecek,
Kaya çatlayacak, tohum yeşerecektir.
Ama susmaktan sesimi yitirdim
Nasırlaştı dilim.
Yeni bir şarkı için
Çocukların ilk sözcüğü gibi umutla,
Sevinçle duyulacak bir ses,
Çünkü umutsuzluk yasaktır
Don vuran ağaç sürgün verecek,
Kaya çatlayacak, tohum yeşerecektir.
Ama susmaktan sesimi yitirdim
Nasırlaştı dilim.
Elim ateşten korkmuyor,
Ülkemin bütün kadınları gibi tırnaklarım küt
Ateşten sıcak bir tencereyi yanmadan alabilirim
Köz basarım yüreğime.
Yüreğim nasırlarıyla umudu koruyor,
Bir küçük ışıltıyla baharı bekleyen
Çekirdek ateşten korkmuyor.
Ülkemin bütün kadınları gibi tırnaklarım küt
Ateşten sıcak bir tencereyi yanmadan alabilirim
Köz basarım yüreğime.
Yüreğim nasırlarıyla umudu koruyor,
Bir küçük ışıltıyla baharı bekleyen
Çekirdek ateşten korkmuyor.
Senner Sezer
*****
KONTUR
Erhan Yamut – Aslında Briç kitabından alınmıştır.
Özbelli………Osmanoglu…….
Ben………Demiraslan
2 NT ……… Pas ……. 3 Karo ….
4 Trefl
Pas ………
Pas ……. 4 Karo ….
4 Pik
5 Kör …….. Pas …….. Pas
….. DBL*
Herkes pas
Alert: Benim renklerimi çıkma
Osmanoğlu karo atak etti. Demiraslan çaktı ve iki asını
aldı -1 olduk.
Eli şöyleydi
Pik : A10432
Kör : 43
Karo: -
Trefl: A97653
*****
GÜNÜMÜZDE
OYNANAN BAŞLICA KONTURLAR AŞAĞIDA BELİRTİLMİŞTİR:
Haldun VAHABOĞLU
Kontr
|
Kim atar
|
Anlamı
|
takeout
|
Araya giren
|
Apel Konturu da denir.
Genellikle diğer renklerden birine fit bulmak veya 17+ puan
olduğunu anlatmak için kullanılır. 1912' de Charles Patton ve Bryant
McCampbell tarafından birbirlerinden bağımsız geliştirilmiştir.
|
Örneğin:
1x-Kontr 2x-Kontr
|
||
negatıve
|
Cevapçı
|
Ortak oyun açtığında
cevapçı tarafından atılan bir çeşit apel konturudur. Diğer renklerde,
özellikle de majörde fit bulmak için kullanılır. Alvin Roth ve Tobias Stone
tarafından geliştirilmiştir.
|
Örneğin:
1x-1y-Kontr 1x-2y-Kontr
|
||
balancıng
|
Her 2 ortak
|
Uyandırma Konturu da
denir. 4üncü pozisyonda olup 2 pastan sonra ortağın puanları olduğunu hesaba
katarak (ortaktan puan ödünç alarak, bazılarına göre "1 Rua" ödünç
alarak) yapılır. Genellikle yarışma amaçlı, bazen de cezalandırmak amaçlı
kullanılır.
|
Örneğin:
1x-Pas-Pas-Kontr 1x-Pas-2x-Pas
1x-Pas-1y-Pas
Pas-Kontr 1NT-Pas-Pas-Kontr |
||
reopenıng
|
Her 2 ortak
|
Yeniden Uyandırma Konturu
da denir. Oyun açtıktan sonra rakip araya girdiğinde 2 pastan sonra yapılır.
Rakibin düşük seviyede kontrat oynamaması için veya rakibin rengini
cezalandırmak için kullanılır.
|
Örneğin: 1x-1y-Pas-Pas
Kontr |
||
cooperatıve
|
Her 2 ortak
|
Ortağın cezaya çevirme
veya deklereye devam etme tercih, karar ve fırsatını vermesi için kullanılır.
Çoğunlukla düşük seviyelerindeki konuşmalarda uygulanır. Genellikle 2
seviyesine ulaşmaz veya 3 seviyesini geçmez.
|
Örneğin:
1x-1y-2x-2y
1x-2y-Pas-Pas
1x-Pas-Pas-Kontr
Pas-Pas-Kontr 2z-Pas-Pas-Kontr 1y-2z-Pas-Pas Kontr |
||
optıonal
|
Her 2 ortak
|
Bir çeşit cooperative
kontrdur. Rakiplerin geldikleri kontratı batırmaya yetecek puan, dengeli-yarı
dengeli el ve okunmamış renklere destek gösterir. Ortağın cezaya çevirme veya
deklereye devam etme tercih ve kararını vermesi için kullanılır. Genellikle 3
ve 4 seviyelerindeki preemptive konuşmalarda uygulanır. Daha düşük ve daha
yüksek seviyelerdeki preemptive konuşmalarda uygulanması önerilmez. İyi 16+ puan
ve majörlere 4-3 fit veya diğer majör olan 4-4-3 fit uygun olur.
|
Örneğin:
3x-Kontr 4x-Kontr
4x-Pas-Pas-Kontr 1x-Pas-4y-Kontr
|
||
competıtıve
|
Her 2 ortak
|
Ortağı zona davet etme,
partscore' da kalma veya ceza pasına bırakması için kullanılır. En iyi
kontratı bulmayı sağlar.
|
Örneğin: 1x-2y-2x-3y
Pas-Pas-Kontr |
||
responsıve
|
Cevapçı
|
Rakiplerin oyun açtığı ve
birbirlerini desteklediği durumlarda
(Opponents Bid And Rise-OBAR) ortağın konuştuğu veya
vaadettiği renk dışındaki diğer 2 renkte değerler ve uzunluk göstermek için
kullanılır. Dr F Fielding-Reid tarafından geliştirilmiştir. Dağılım
puanlarıyla birlikte 2 seviyesi için en az 8 puan, 3 seviyesi için 11 puan
gerekir. Ortak araya girmişse bu kontr ile diğer 2 renk, ortak kontr atmışsa
bu kontr ile majörler veya minörler olduğu belirtilir.
|
Örneğin:
1x-1y-2x-Kontr 1x-Kontr-2x-Kontr
|
||
maksımal
|
Her 2 ortak
|
Maksimal araya girme
konturu da denir. Bir çeşit competitive kontrdur. Kompetitif konuşmalar
esnasında bilgi alışverişi zorlaştığında, daha çok OBAR durumunda zon daveti
için kullanılır. ACBL' in The Official Encyclopedia of Bridge adlı
dergisinde tarif edilmiştir. Renk tekrarı yarışma amaçlıdır.
|
Örneğin: 1♠-2♥-2♠-3♥
Kontr |
||
support
|
Açan
|
Açanın ortağı 1
seviyesinde yeni bir renk söylediğinde ve rakip düşük seviyede araya
girdiğinde 3 kart desteği olduğunu göstermek için kullanılır. Eric Rodwell
tarafından geliştirilmiştir. Daha çok majör renklerde 3 kart fiti söylemek
için kullanılır.
|
Örneğin:
1x-Pas-1M-1y 1x-Pas-1M-2y 1x-1y-1M-2y
Kontr Kontr Kontr |
||
lead dırectıng
|
Savunma
|
Atak Gösterme Kontru da
denir. Daha önce kontur edilmiş rengi veya yerin rengini açılmayı ister.
Öncelik sırasına göre: 1) Atak edenin okuduğu rengi, 2) Kontur atanın
rengini, 3) Yerin ilk rengini, 4) Hiç bir renk okunmamışsa zayıf ve kısa
majörü çıkmasını ister. 3NT kontratına (2NT ve 4NT' ye de uygulanabilir)
karşı uygulandığında şunlara dikkat etmek gerekir: a) Araya girmemize rağmen
ortak 2 seviyesinde destek vermemişse, yerin rengini çıkmasını, b) Araya
girmemize rağmen ortak 2 seviyesinde destek vermeye fırsat bulamamış ise,
atak edenin rengini çıkmasını, c) Ortak majör overcall' ı yapmış ve sonra
kontrluyorsa, diğer rengini istiyordur ki kısa minörü çıkmasını, d) Herkes
farklı renk konuşmuşsa, yerin 1 seviyesinde okuduğu rengi çıkmasını veya
yerin ilk rengi 2 seviyesinde okunmuşsa ortağın rengini çıkmasını ister.
|
Örneğin:
1NT-Pas-3NT-Kontr 1NT-Pas-2♣-Kontr 1x-Pas-2NT-Pas
Pas-Kontr |
||
lıghtner
|
Savunma
|
Şilem kontratına atılan ve
sıradışı atak isteyen bir çeşit atak gösterme kontrudur. Kozu, defansın
renklerini veya okunmamış rengi atak etmeyi önlemek için kullanılır. Theodore
A Lightner tarafından geliştirilmiştir. Genellikle yerin ilk rengini açılmayı
ister. Çakıyordur veya diğer renklere atmadan 2 löve almayı talep ediyordur.
|
Örneğin: 1x-Pas-1y-Pas
4y-Pas-6y-Kontr |
||
mını lıghtner
|
Savunma
|
4 veya 5 seviyesindeki
zonlar için uygulanır. Genellikle ve daima şigan vardır. Çoğunlukla da yerin
ilk rengi şigandır. Deklereye göre rakibin kuvvetli olduğu kesindir. Burada
da lightner kontr öncelikleri geçerlidir.
|
Örneğin: 1x-3y-3z-Pas
4z-Kontr |
||
snapdragon
|
Cevapçı
|
Dördüncü Renk Kontru
olarak da bilinir. 3 renk konuşulduğunda, 4üncü rengin 5' li olduğunu,
faydalı puanlar bulunduğunu ve ortağa 2/3 kart fit olduğunu göstermek için
kullanınır. Genellikle 3 seviyesinde uygulamanın iyi olmadığı kabul edilir.
|
Örneğin: 1x-2y-2z-Kontr
|
||
fısher lead
dırectıng
|
Savunma
|
3 NT kontratına karşı
minör atağı yapılması için kullanılır. Dr John W Fisher tarafından
geliştirilmiştir. Stayman yapılmamışsa ♣ atağını,
staymana kontr atılmamışsa ♦ atağını
ister.
|
Örneğin:
1NT-Pas-3NT-Kontr 1NT-Pas-2♣-Pas
2♦-Pas-3NT-Kontr |
||
equal level
conversıon
|
Araya giren
|
Bir çeşit apel kontrudur.
Kontr atanın ♣' si kısa
olabilir. ♣ kısa ise 5'
li ♦ vardır ve 2♣ cevabına 2♦ denir. Bu ekstra puan olduğunu göstermez, ♣' nin kısa olduğunu gösterir.
|
Örneğin: 1x-Kontr-Pas-2♣
Pas-2♦ |
||
strıpe-taıled
ape
|
Her 2 ortak
|
Çizgili Kuyruklu Maymun
Konturu da denir. Şilemin hemen hemen kesin olduğu durumlarda rakiplerin
kontrlu oynamasını ve şilemi kaçırmasını sağlamak için kullanılır. Eğer
sürkontur gelirse "çizgili kuyruklu maymun" gibi uzun renge
kaçılır. İlk kez Sam Scaffidi ve John Lowenthal tarafından uygulanmıştır.
|
Örneğin: 1x-1y-2y-4y
4NT-Pas-5x-Kontr |
||
penalty
|
Her 2 ortak
|
Ceza Konturu da denir.
Rakibi cezalandırmak ve daha fazla sayı kazanmak için kullanılır. 1 NT' ya
atılan, zon puanı varken baraja atılan, daha önce negatif kontr atmamışken
tekrar edilen renge atılan kontrlar cezadır. Genellikle ortağın attığı
negatif kontr tutularak cezaya çevrilir.
|
Örneğin:
1NT-Kontr 3x-Kontr-Pas-Pas 1x-Pas-1NT-Pas
2x-Kontr |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder