İnsan sadece uluorta yalan söylemekten sakınmakla yetinmemeli,
susarak yalan
söylemekten de kaçınmalı.
Tolstoy
**
İYİ
Kİ BU DÜŞTESİN
nehirler yarışır, çağıldar gözlerinde
o nehirler benim nehirlerimdir
aşk
ki azar azar benim yerimdir
üşüyorsam, sokaktaysam, yalnızsam
gözlerin ey yâr benim evimdir
*
/vurulup düştükçe, düştükçe seni sevmekten caymayacağım
gece insin, el ayak çekilsin gelip kapında ağlayacağım!/
*
iyi ki bu sestesin
dünyayı ısıtan nefestesin
bir haydut gibi gezinirim kapında
kalbimde tutuşan ateştesin…
*
rüzgârlar savrulur, uğuldar gözlerinde
o rüzgârlar benim rüzgârlarımdır
aşk
ki azar azar benim yerimdir
suskunsam, bozgunsam, bulutsuzsam
gözlerin ey yâr benim evimdir
*
iyi ki bu düştesin
her sabah ışıyan güneştesin
iyi ki yoksuluz bulutlar gibi
soğuyan dünyada sımsıcak fırınlar gibi
/vurulup düştükçe, düştükçe sana koşmaktan caymayacağım
gece insin, el
ayak çekilsin gelip kapında ağlayacağım!/
Yılmaz Odabaşı
**
OYUN AÇIŞLARI
Standart
beşli majör sistemi ile oyun forsingi sisteminin oyun açılışları aynıdır. Renk
açılışları ODP, NT açılışları OP ile yapılır.
Sistemde
oyun açılışları ve sonraki konuşmaların genel seyri :
1-
İlk hedef, en az 8 kartlı bir majör koz fiti bulmak ve majör koz oyunu
oynamaktır. (4 Kör-4 Pik)
2-
Majör koz fiti bulunamıyorsa Sanzatu (NT) oyunu araştırılır. Mecbur kalmadıkça
5 seviyesinde minör oyunu (5 Trefl-5 Karo) oynamaktan kaçınılır.
3- Uzun
minörlere dayalı ellerde, minör şlemi ihtimali yoksa 3NT oyunu tercih edilir.
4-
Oyunu açan ilk fırsatta elinin dengeli yahut dengesiz olduğunu ortağına
göstermek zorundadır.
5-
Zayıf el ile açan oyuncu, ortağı tarafından sorgulanmadıkça, bir daha konuşmaz.
7- Zon oyunu oynama ihtimali yoksa part-skorda
durulur. Olsa-olsa yöntemlerinin briç oyununda yeri yoktur.
*
Zon
ve Şilem oyunları için gerekli puanlar
3 NT veya 4
Majör (4 kör-4 Pik)------------------25-26 puan
5 Minör (5
Trefl-5 Karo)----------------------------28-29 puan
Küçük şilem--------------------------------------------33
puan
Büyük
şilem--------------------------------------------37 puan
Bu puanlar rehber niteliğindedir. El
değerlendirme becerileri geliştikçe puan limitlerini çok daha aşağılara çekmek
mümkün olacaktır.
Standart Briç ile oyun forsingi
sisteminin farklılıklarından birisi de konvansiyonların kullanımıdır. İnverted
minör, Forsing NT, Majörde yükseltme sınırlaması, Splinterler, Yeni minör
forsingi, Dördüncü renk forsingi, Jacoby NT, v.b gibi konvansiyonların Standart
Briçte kullanımı isteğe bağlıdır. Ancak oyun forsingi sisteminde bu gibi
konvansiyonlar sistemin ayrılmaz bir parçası durumundadırlar. Bu nedenle
konuşmalar sürerken sık sık alert gerekecektir.
*
ALERT
Briç oyunu
da satranç gibi bir zeka oyunudur. Bu oyunda hilelere ve etik olmayan
aldatmacalara yer yoktur.
Satranç
kişisel bir oyundur. Briç ise bir ortağa ihtiyaç gösterir. Ortaklık oyunlarında
oyun süresince ortaklar arası fikir alışverişi yapılır. Ortaklar arası bu
iletişimin kuralları ve yasaları vardır.
*
Standart
sistem tanımında yer alan konuşmalar herkesçe bilinir ve herhangi bir açıklama
gerektirmez. Ancak standart dışı konuşmaların rakiplere bildirilmesi ve
gerekirse detaylı açıklama yapılması yasa gereğidir. Bu noktada briçte
dürüstlük ve centilmenlik önem kazanır.
Briçte
Standart dışı yaklaşımlar, maç öncesi briç masası kurulurken yapılacak duyuru
ile rakiplere bildirilir. Örneğin (Biz
‘’oyun forsingi sistemi’’ oynuyoruz) gibi.
Arttırmalar
sürerken de yapılan standart dışı (Konvansiyonel-Suni) konuşmalarda uyarılmak
(Alert edilmek) mecburiyetindedir. Bir konuşmanın konvansiyonel olduğunun
anlaşma kartında (Convention card-CC) belirtilmiş olması uyarma sorumluluğunu
ortadan kaldırmaz.
*
Uyarma
konusunda bazı hallerde, istenilmezse de hatalar yapılmış olabilir. Uyarılması
gereken bir eylemi hatırlamayarak uyarmamış veya rakibin isteği üzerine
açıklama yaparken, eksik yada yanlış bilgi verilmiş olabilir. Bu gibi bir durum
ile karşı karşıya kalındığında veya rakibe yanlış bilgi verdiğinizi
anladığınızda vakit geçirmeden düzeltici eylemde bulunmanız gerekir. Yapılmış
olan yanlışlık mümkün olan ilk fırsatta düzeltilmeli ve bilginin doğrusu
verilmelidir. Böylece rakiplerin, evvelce verilmiş bulunan yanlış bilgiye
dayanarak, kendi oyunlarını yanlış yönlendirmelerinin önüne geçilmiş olacaktır.
*
Ortağınız
Alert edilmesi gereken bir konuşmanızı uyarmaz ise ya da uyarı ile ilgili
açıklama yaparken hata yaparsa, o anda hiçbir şekilde duruma müdahale etmemeli,
mimiklerinizle dahi yapılmakta olan yanlışlığı düzeltme gayreti içerisine
girmemeli, doğru zamanın gelmesini beklemelisiniz. Arttırmaların devamında da normal
konuşmalarınıza devam etmelisiniz. İlaveten; Ortağınızın hatalı olarak yaptığı
açıklamalardan fazladan bilgiler edinmek ve yasal olmayan bu bilgileri
arttırmalar esnasında kullanmak uygun olmayan ve Briç etiği ile bağdaşmayan bir
davranıştır.
*
0rtaklığınız ihaleyi kazanmışsa, yani
dekleran taraf siz olacaksanız, ortağın alert konusunda yaptığı hatanın
düzeltilmesinin doğru zamanı, arttırmaların sona erdiği ve ataktan önceki
zamandır.
Aynı şekilde oyunu siz oynarken (Dekleran
iken) kritik bir kart oynama durumunda, oyunu durdurup savunmadaki oyunculardan
birine ortaklık anlayışı, apeller v.s hakkında sorular sormanız da yasaldır.
*
Rakibi
bilgilendirme, çok hassas ve ince düşünce gerektiren bir olaydır. Briç ahlakı rakiplerinizi asla aldatmamanızı gerektirir. Bu konu tartışılmaz. Ancak bilgi
talep eden rakibe hakkı olan bilgiyi verirken, aldatmak konu dışı olduğuna
göre, işin ölçüsünü kaçırmadan, ortağın size vaat ettiklerini bir nebze
gizleyebilmek için gerekenden fazla açıklama yapmamalısınız. Örneğin ‘’Multi 2
Karo’’ oynuyorsunuz, ortağınız 2 Karo ile oyun açtı, siz Alert yaparken ‘’
Ortağımın eli zayıfta olabilir, kuvvetlide’’ açıklaması yapmanız yeterlidir.
Puan aralıkları hakkında açıklama yapmağa gerek yoktur. Rakipler puan
aralıkları hakkında bilgi almak isterlerse ‘’ zayıfsa açmaz puan, kuvvetli ise
2 NT puanı var’’ şeklinde bir açıklama yeterli olur.
*
OYUN AÇIŞLARI TABLOSU
açış puan açıklama
1 minör renk
(1Trefl/1 Karo)--12-19------ 3+ kart,
her türlü dağılım
1 Majör renk
(1 Kör/1 Pik)-----12-19------- 5+ kart, her türlü dağılım.
1 NT --------------------------------
15-17------- Dengeli, 5+ kartlı majör olamaz, minör olabilir
2 Trefl-------------------------------
22+ -------- Her türlü dağılım. Puana bakılmaksızın;
… Majör elleriyle
9+ löve, Minör elleri ile 10+ löve.
2 Karo -----------------------------
4-11 -------- 6+ kartlı majör bir renk.
… 20-21---------Dengesiz
dağılım. 5+ kart maj. olabilir.
… 20-21--------(4-4-4-1),
(4-4-5-0) dağılım.
2 Majör renk
(2Kör/2Pik)------ 4-11--------(5-5) kartlı iki renkli el.
2 NT -------------------------------
20-21------- Dengeli dağılım. 5+ kart
maj. olamaz.
3 minör
renk(3Trefl/3Karo)--- 5-10 -------7 kartlı renk ve 3 büy. onörden ikisi
var.
3 majör
renk(3 kör/3 Pik)------5-10---------7 kartlı renk. Bir büyük onör yeterli.
3 NT----------------------------
GAMBLİNG----Kapalı 7 kartlı veya ARV li 8 kartlı minör.
4 Trefl---------------------------NAMYATS-----3
Kör açışından daha kuvvetli el. 7,5-8 löve
4 Karo---------------------------NAMYATS----3
Pik açışından daha kuvvetli el. 7,5-8 löve
4 Majör
renk(4Kör/4Pik)------BARAJ----- 8 kartlı majör. İki büyük onörlü.
“mehmet
özyeşilbaş” a teşekkürler.
1 yorum:
suskun kalmak da yalan söylemek değil mi?
Yorum Gönder