9 Mayıs 2013 Perşembe

Oyun Açışları

                                                                                                                       flickr
İnsan sadece uluorta yalan söylemekten sakınmakla yetinmemeli,
susarak yalan söylemekten de kaçınmalı.
Tolstoy
**
İYİ Kİ BU DÜŞTESİN

nehirler yarışır, çağıldar gözlerinde
o nehirler benim nehirlerimdir
aşk
ki azar azar benim yerimdir
üşüyorsam, sokaktaysam, yalnızsam
gözlerin ey yâr benim evimdir
*
/vurulup düştükçe, düştükçe seni sevmekten caymayacağım
gece insin, el ayak çekilsin gelip kapında ağlayacağım!/
*
iyi ki bu sestesin
dünyayı ısıtan nefestesin
bir haydut gibi gezinirim kapında
kalbimde tutuşan ateştesin…
*
rüzgârlar savrulur, uğuldar gözlerinde
o rüzgârlar benim rüzgârlarımdır
aşk
ki azar azar benim yerimdir
suskunsam, bozgunsam, bulutsuzsam
gözlerin ey yâr benim evimdir
*
iyi ki bu düştesin
her sabah ışıyan güneştesin
iyi ki yoksuluz bulutlar gibi
soğuyan dünyada sımsıcak fırınlar gibi

/vurulup düştükçe, düştükçe sana koşmaktan caymayacağım
gece insin, el ayak çekilsin gelip kapında ağlayacağım!/
Yılmaz Odabaşı

**
 OYUN AÇIŞLARI

Standart beşli majör sistemi ile oyun forsingi sisteminin oyun açılışları aynıdır. Renk açılışları ODP, NT açılışları OP ile yapılır.

Sistemde oyun açılışları ve sonraki konuşmaların genel seyri :
1- İlk hedef, en az 8 kartlı bir majör koz fiti bulmak ve majör koz oyunu oynamaktır. (4 Kör-4 Pik)
2- Majör koz fiti bulunamıyorsa Sanzatu (NT) oyunu araştırılır. Mecbur kalmadıkça 5 seviyesinde minör oyunu (5 Trefl-5 Karo) oynamaktan kaçınılır.
3- Uzun minörlere dayalı ellerde, minör şlemi ihtimali yoksa 3NT oyunu tercih edilir.
4- Oyunu açan ilk fırsatta elinin dengeli yahut dengesiz olduğunu ortağına göstermek zorundadır.
5- Zayıf el ile açan oyuncu, ortağı tarafından sorgulanmadıkça, bir daha konuşmaz.
7- Zon oyunu oynama ihtimali yoksa part-skorda durulur. Olsa-olsa yöntemlerinin briç oyununda yeri yoktur.
 *  
Zon ve Şilem oyunları için gerekli puanlar
3 NT veya 4 Majör (4 kör-4 Pik)------------------25-26 puan
5 Minör (5 Trefl-5 Karo)----------------------------28-29 puan
Küçük şilem--------------------------------------------33 puan
Büyük şilem--------------------------------------------37 puan
Bu puanlar rehber niteliğindedir. El değerlendirme becerileri geliştikçe puan limitlerini çok daha aşağılara çekmek mümkün olacaktır.

Standart Briç ile oyun forsingi sisteminin farklılıklarından birisi de konvansiyonların kullanımıdır. İnverted minör, Forsing NT, Majörde yükseltme sınırlaması, Splinterler, Yeni minör forsingi, Dördüncü renk forsingi, Jacoby NT, v.b gibi konvansiyonların Standart Briçte kullanımı isteğe bağlıdır. Ancak oyun forsingi sisteminde bu gibi konvansiyonlar sistemin ayrılmaz bir parçası durumundadırlar. Bu nedenle konuşmalar sürerken sık sık alert gerekecektir. 
 *                                              
ALERT
Briç oyunu da satranç gibi bir zeka oyunudur. Bu oyunda hilelere ve etik olmayan aldatmacalara yer yoktur.
Satranç kişisel bir oyundur. Briç ise bir ortağa ihtiyaç gösterir. Ortaklık oyunlarında oyun süresince ortaklar arası fikir alışverişi yapılır. Ortaklar arası bu iletişimin kuralları ve yasaları vardır.
*
Standart sistem tanımında yer alan konuşmalar herkesçe bilinir ve herhangi bir açıklama gerektirmez. Ancak standart dışı konuşmaların rakiplere bildirilmesi ve gerekirse detaylı açıklama yapılması yasa gereğidir. Bu noktada briçte dürüstlük ve centilmenlik önem kazanır.
Briçte Standart dışı yaklaşımlar, maç öncesi briç masası kurulurken yapılacak duyuru ile rakiplere bildirilir. Örneğin   (Biz ‘’oyun forsingi sistemi’’ oynuyoruz) gibi.
Arttırmalar sürerken de yapılan standart dışı (Konvansiyonel-Suni) konuşmalarda uyarılmak (Alert edilmek) mecburiyetindedir. Bir konuşmanın konvansiyonel olduğunun anlaşma kartında (Convention card-CC) belirtilmiş olması uyarma sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
*
Uyarma konusunda bazı hallerde, istenilmezse de hatalar yapılmış olabilir. Uyarılması gereken bir eylemi hatırlamayarak uyarmamış veya rakibin isteği üzerine açıklama yaparken, eksik yada yanlış bilgi verilmiş olabilir. Bu gibi bir durum ile karşı karşıya kalındığında veya rakibe yanlış bilgi verdiğinizi anladığınızda vakit geçirmeden düzeltici eylemde bulunmanız gerekir. Yapılmış olan yanlışlık mümkün olan ilk fırsatta düzeltilmeli ve bilginin doğrusu verilmelidir. Böylece rakiplerin, evvelce verilmiş bulunan yanlış bilgiye dayanarak, kendi oyunlarını yanlış yönlendirmelerinin önüne geçilmiş olacaktır.
*
Ortağınız Alert edilmesi gereken bir konuşmanızı uyarmaz ise ya da uyarı ile ilgili açıklama yaparken hata yaparsa, o anda hiçbir şekilde duruma müdahale etmemeli, mimiklerinizle dahi yapılmakta olan yanlışlığı düzeltme gayreti içerisine girmemeli, doğru zamanın gelmesini beklemelisiniz. Arttırmaların devamında da normal konuşmalarınıza devam etmelisiniz. İlaveten; Ortağınızın hatalı olarak yaptığı açıklamalardan fazladan bilgiler edinmek ve yasal olmayan bu bilgileri arttırmalar esnasında kullanmak uygun olmayan ve Briç etiği ile bağdaşmayan bir davranıştır.
*
0rtaklığınız ihaleyi kazanmışsa, yani dekleran taraf siz olacaksanız, ortağın alert konusunda yaptığı hatanın düzeltilmesinin doğru zamanı, arttırmaların sona erdiği ve ataktan önceki zamandır.
Aynı şekilde oyunu siz oynarken (Dekleran iken) kritik bir kart oynama durumunda, oyunu durdurup savunmadaki oyunculardan birine ortaklık anlayışı, apeller v.s hakkında sorular sormanız da yasaldır.
*
Rakibi bilgilendirme, çok hassas ve ince düşünce gerektiren bir olaydır. Briç ahlakı rakiplerinizi asla aldatmamanızı gerektirir. Bu konu tartışılmaz. Ancak bilgi talep eden rakibe hakkı olan bilgiyi verirken, aldatmak konu dışı olduğuna göre, işin ölçüsünü kaçırmadan, ortağın size vaat ettiklerini bir nebze gizleyebilmek için gerekenden fazla açıklama yapmamalısınız. Örneğin ‘’Multi 2 Karo’’ oynuyorsunuz, ortağınız 2 Karo ile oyun açtı, siz Alert yaparken ‘’ Ortağımın eli zayıfta olabilir, kuvvetlide’’ açıklaması yapmanız yeterlidir. Puan aralıkları hakkında açıklama yapmağa gerek yoktur. Rakipler puan aralıkları hakkında bilgi almak isterlerse ‘’ zayıfsa açmaz puan, kuvvetli ise 2 NT puanı var’’ şeklinde bir açıklama yeterli olur.
*
OYUN AÇIŞLARI TABLOSU
açış                                          puan          açıklama  
1 minör renk (1Trefl/1 Karo)--12-19------  3+ kart, her türlü dağılım
1 Majör renk (1 Kör/1 Pik)-----12-19------- 5+ kart, her türlü dağılım.
1 NT -------------------------------- 15-17------- Dengeli, 5+ kartlı majör olamaz, minör olabilir
2 Trefl------------------------------- 22+ -------- Her türlü dağılım. Puana bakılmaksızın; 
                                                                Majör elleriyle 9+ löve, Minör elleri ile 10+ löve.                                                                                        
2 Karo ----------------------------- 4-11 -------- 6+ kartlı majör bir renk.
                                             20-21---------Dengesiz dağılım. 5+ kart maj. olabilir.
                                             20-21--------(4-4-4-1), (4-4-5-0) dağılım.
2 Majör renk (2Kör/2Pik)------ 4-11--------(5-5) kartlı iki renkli el.
2 NT ------------------------------- 20-21-------  Dengeli dağılım. 5+ kart maj. olamaz.
3 minör renk(3Trefl/3Karo)--- 5-10 -------7 kartlı renk ve 3 büy. onörden ikisi var. 
3 majör renk(3 kör/3 Pik)------5-10---------7 kartlı renk. Bir büyük onör yeterli.
3 NT---------------------------- GAMBLİNG----Kapalı 7 kartlı veya ARV li 8 kartlı minör.
4 Trefl---------------------------NAMYATS-----3 Kör açışından daha kuvvetli el. 7,5-8 löve
4 Karo---------------------------NAMYATS----3 Pik açışından daha kuvvetli el. 7,5-8 löve
4 Majör renk(4Kör/4Pik)------BARAJ----- 8 kartlı majör. İki büyük onörlü.       
“mehmet özyeşilbaş” a teşekkürler.                      

1 yorum:

Adsız dedi ki...


suskun kalmak da yalan söylemek değil mi?