12 Temmuz 2013 Cuma

JACOBY 2NT, Majör Renk Açışlarına Destek, BERGEN

MARIACHI VARGAS DE TECALITLAN  EL PASTOR
***
İlk önce oyunun kurallarını öğrenmelisiniz.
Sonra da herkesten iyi oynamayı.
Albert Einstein
***
SORUN ÇÖZME
Şiddet Üzerine
           1972 yılının Haziran ayındaydı. Bir akşamüzeri, iş dönüşü, posta kutumda, Nürnberg Polis Müdürlüğü’nden gelen bir zarf bulmuştum. Beni bir “görüşme”ye çağıran kısa bir mektup vardı içinde. Ürkmüştüm doğrusu. Yurtdışındaki sol örgütlenmelerin yoğunlaştığı, “12 Mart faşizmi”nin yaptırımlarına karşı düzenlenen mitinglerin, yürüyüşlerin birbirini izlediği bir dönemdi.
            Polis müdürlüğünün girişinde bulunan danışma bankosunun arkasındaki resmi giysili memur, uzattığım mektuba bir göz attıktan sonra bir arkadaşını çağırmıştı. “Lütfen benimle gelin” demişti yeni gelen memur, “sizi bekliyorlar”
          Korkmaya başlamıştım. Herhalde sorguya çekeceklerdi. Sorgu sırasında gelebilecek soruları düşünüyor, uygun yanıtlar arıyordum. Binanın geniş, taş merdivenlerini dolana dolana üst kata çıkmış, uzun bir koridoru geçtikten sonra açık duran büyük bir kapının önüne gelmiştik. Bir bekleme salonunu andıran geniş odanın sağ tarafında bir masada oturan orta yaşlı bir kadın bizi görünce yerinden kalkmış, yanındaki kapıyı açıp “Buyurun” demişti, “şefimiz sizi bekliyor.”
            Polis müdürü odasında yalnızdı. Beni görünce ayağa kalkmış, masasının üzerinden elini uzatmıştı: “Hoş geldiniz!” Geniş masanın önündeki deri koltuklardan birine oturmuştum. “Sizi uzun zamandır tanıyoruz.” Olabilirdi. Uzun yıllardır o kentte yaşıyordum çünkü. O unutulmaz “68 Baharı”nı da o kentte karşılamıştım. Dernek çalışmaları, örgütlenmeler, yürüyüşler, toplantılar. İki yıldır büyük bir sanayi kuruluşunda görev yapıyor, bir yandan da siyasal çalışmalarımı sürdürüyordum. Zaman zaman öne çıkmış, gizlisi saklısı olmayan bir yabancıyı tanıması doğaldı polis müdürünün. Kahvelerimizi içerken, “Bir dileğim olacak sizden.” demişti, “bir yardım dileği. ” Şaşırmıştım. Polis müdürü benden ne dileyebilirdi ki? “Ajanlık” mı, yoksa “muhbirlik” mi önerecekti bana? Kanım beynime sıçramıştı sanki. O ise öfkelendiğimi görmezlikten gelmiş, tam ağzımı açacağım sırada ayağa kalkmıştı. “Yan odaya geçelim, lütfen!”
            Yan oda bir toplantı odasıydı. Odanın ortasında, altı kişinin karşılıklı oturduğu uzun bir masa vardı. Polis müdürü beni odadakilerle tanıştırdı. Fen İşleri’nden bir kent mimarı, Belediye Gençlik Dairesi’nden bir sosyolog, Nürnberg Şehir Müzesi’nden bir tarihçi, polis müdürlüğünden bir psikolog, bir de Belediye Meclisi’nin Sosyal Demokrat Grubu’ndan tanınmış bir yerel politikacı. Polis müdürü, tanıştırma faslından sonra bana, “Arkadaşlarım sizi bilgilendirecekler” deyip, odadan çıktı.  
            Masadakiler, yaklaşık bir buçuk saat boyunca fotoğraflarla, çizimlerle, diyapozitiflerle bana, ortaçağın çok önemli bir kent-krallığı olan Nürnberg’in mimarı dokusunu, özellikle de tarihi yapıların neredeyse tümünde kullanılan “kum taşı”nın bu doku içindeki öneminin anlatmaya çalıştılar.
            Toplantıdan sonra polis müdürü beni yeniden odasına aldı. “Bay Kavukçuoğlu” diyerek söze başladı. “Genç arkadaşlarınız, püskürtme boyalarla kentin tarihi yapılarına onarılamayacak ölçüde zarar veriyorlar, Sizin de biraz önce görüp dinlediğiniz gibi kum taşı sıvı boyayı emiyor. Bir daha da çıkartılamıyor. Oysa bu güzel kent hepimizin. Sizin, bizim, burada yaşayan herkesi.  Bize yardım eder misiniz? Konuşur musunuz arkadaşlarınızla?”
Deniz Kavukçuoğlu - Cumhuriyet - 2005
***
YALNIZCA BİR KEZ
yaklaşık olarak ekvatorda
yaklaşık olarak ekinoksta
kesin olarak gece yarısı
bir gemiden görünür
dolun-

ay

gökyüzünün tam ortasında.
Gary Snyder, çeviri: Oğuz Yaşar A.
****
görsel:"icimdengeldigigibi- tesekkurler"
***
MAJÖR RENK AÇIŞLARINA DESTEK
Oyun Majör bir renk ile açıldığında, 1. ve 2. Pozisyondaki açıcıda açış renginden en az 5 kart vardır. Cevapçıda açış renginden 3 kart bulunması destek için yeterlidir. Modern briçte öncelikli hedef Majör oyunu oynamak olduğundan desteğin derhal bildirilmesi gerekir. Ancak cevapçının elinin güçlü olması durumunda destek bildirimi ertelenip önce elin gücü gösterilebilir.

Standart Destek
A. 5-9 OP    : 2 seviyesinde basit destek. Örneğin (1 Kör----2 Kör).
B. 10-12 OP: 3 seviyesinde sıçramalı destek. Örneğin (1 Pik----3 Pik).
C.13-15 OP : 4 seviyesinde çift sıçramalı destek. Örneğin (1 Kör---4 Kör).
D. 16+ OP   : Bu puanla direkt destek verilmez, önce yeni bir renk okunur sonra sıçramalı destek verilir. Örneğin (1Pik—2 Trefl-2Karo-3 Pik).

Konvansiyonel Destek
Standart destek cevapları günümüzün yarışmalı oyunlarında yetersiz kalmaktadır. Briç oyununda ortaklığın karşılıklı koz adetleri toplamının yanında puan limitleri ile tekli ve çaka renklerin bilinmesinin önemi büyüktür. Cevapçının koz fiti boyutunu, kısa rengin (tek veya çaka) olup olmadığını belirli puan aralıklarında tanımlayarak elinin resmini çizmesi için çeşitli konvansiyonlar üretilmiştir. Ancak Majör destekleri konusunda üretilen bu konvansiyonların hepsinde birtakım riskler mevcuttur.

Birlikte kullanılacak olan konvansiyonlar
a. Bergen.
b. Limit Majör Raise.
c. Goldway Splinter.
d. Forsing 1 NT.
e. Jacoby 2 NT.
f. Splinters Bid.
Yukarıdaki konvansiyonların birlikte kullanımı ortaklığı güçlü silahlar ile donatmakta, Cevapçı koz adedini, kısalığını ve puan limitlerini aynı anda bildirebilmektedir.

A. BERGEN
a.  Bergen Tutuşu
Bergen Majör yükseltmeleri kullanılırken (0-4) OP ile ‘’Toplam Löve Kuralı’’ mantığına göre cevap verilir. Kurala göre  ’ortaklığın elindeki toplam koz adedi kadar el alınabilir.’’ Yani oyun 1 Majör renk ile açıldığında açıcıda o renkten minimum 5 kart vardır. Cevapçıda açış renginden 5 kart varsa her iki elde toplam 10 adet koz vardır, böyle bir el ile Toplam Löve Kuralına göre 10 el alınabileceğinden oyun 4 Majör seviyesinde oynanabilir. Örnek: (1 KÖR-4 KÖR) veya (1 PİK--4 PİK)
Bu destek tarzı Marty Bergen tarafından düşünüldüğü için ‘’ Bergen Tutuşu’’ denilmektedir. Ancak bu kuralın işleyebilmesi için cevapçıda dengesiz bir el (Tekli veya çaka renk), yani kısalık olması gerekmektedir. Zonda iken çok zayıf eller ile kullanılmamalı ve elin mümkün olduğunca dengesiz olmasına dikkat edilmelidir.

b. Bergen Majör Desteği
Bu konvansiyonun 1 Majör açışına karşı sadece 3 TREFL ve 3 KARO cevapları kullanılacaktır. Her iki cevapta açış Majörüne 4+ Kart fit gösterir. Desteklenen renk 4 Karttan az olursa bu cevaplar kullanılamaz.
3 TREFL:
(7-9) OP, 4+ Kart fit ve bilinmeyen bir renkte kısalık (tek veya çaka) var. Eğer el dengeli ise yani kısalık yoksa bu cevap verilemez. (1 PİK-3 TREFL)
Cevapçının 3 TREFL deklaresinden sonra, Açıcı minimum bir el ile 3 Majöre düzelterek Sign-Off yapar Cevapçı ‘pas’ geçer. (1 PİK-3 TREFL-3 PİK-PAS).
Açıcı orta kuvvette ise ‘Zon’ konusunda tereddütte kalabilir. Cevapçının eli iyi 7 ile kötü 9 puan arasındadır. Eğer cevapçıda iyi 8 ile kötü 9 arasında ise zon olabilir, yok eğer cevapçı iyi 7 ile kötü 8 arasında ise zon olamaz. Cevapçının elini öğrenmek isteyen Açıcı 3 Karo diyerek Cevapçıyı sorgular. Cevapçı iyi bir el ile 4 Majör diyerek ‘Zon’ ilan eder, eli kötü ise 3 Majör ile Sign-Off yapar. (1KÖR-3TREFL-3KARO-Kötü el 3KÖR, iyi el 4KÖR).
Açıcı çok kuvvetli bir el ile Şleme gitmek isterse 3NT Dekleresi ile Cevapçının kısalığını sorgular. (1 PİK-3 TREFL-3 NT)- (Mathe Sorgu Konuşması- Mathe Asking Bid).

MATHE SORGUSU
Cevapçının 3 TREFL deklere sinden sonra şileme gitmek isteyen açıcı 3NT ile Mathe sorgusunu başlatır. Cevapçı kısalığını 4 seviyesinde rengi ile gösterir. (4Trefl-4Karo-4Kör) Okunan renk tek veya çakadır, 4 Kör Dekleresi diğer majör kısa anlamındadır. Yani koz KÖR ise PİK kısa, koz PİK ise KÖR kısa demektir. Açıcı kısalığı beğenmezse zon oynar, beğenirse şilem araştırmalarına devam eder.

 3 KARO:
 (10-12) OP. 4+ Kart fit ve dengeli el. Eğer el dengesiz olursa yani kısalık varsa bu cevap kullanılamaz. (1 KÖR-3 KARO)
Açıcı kötü minimum el ile 3 Majör, iyi bir el ile 4 Majör diyerek Sign-Off yapar, Cevapçı her iki durumda ‘PAS’ geçer. (1 PİK-3 KARO-kötü el 3 PİK, iyi el 4 PİK-Pas).
Açıcıda çok iyi bir el varsa şilem araştırmalarını başlatabilir.  

B. LIMIT MAJOR RAISE-LMR
Oyun majör bir renkle açıldığında, cevapçının açılan majörün 3 seviyesine sıçraması majörde yükseltme sınırlaması (Limit Majör Raise) olarak adlandırılır. (1 PİK-3 PİK),
Bu sıçrama (10-12) OP vaat ederken 3 kartlı tutuş ve dengesiz bir el göstermektedir. Eğer el dengeli ise (kısalık yoksa) bu cevap kullanılamaz.
Cevapçıda iyi bir davet eli ve kısalık vardır, bu durum zon için yeterli olabilir. Açıcı kötü bir açış eli ile pas geçer, vasat bir el ile zona gider. İyi bir el ile Şlem araştırması başlatır.     
Açıcı minimum değilse, Cevapçının sınırlı elinin özelliğini anlamak ve kısa rengini öğrenmek için sorgulama başlatır.( Mathe Sorgu Konuşması- Mathe Asking Bid.)
Koz KÖR olduğu takdirde ortaklar arası anlaşmaya bağlı olarak istenirse çaka renk gösterilebilir. Bunu anlayabilmek için sorgu 3 NT yerine 3 Pik ile başlatılır. Cevapçının 4 seviyesinde okuyacağı renk tektir. Cevapçı renk okumadan 3 NT cevabı verirse çaka var demektir. Açıcı çaka rengi öğrenmek isterse 4 TREFL ile sorgulama yapar. Cevapçı çaka rengi kendi ismiyle gösterir (4 KARO veya 4 PİK). Eğer Trefl çaka ise 4 KÖR ile gösterir. Koz Pik olduğu takdirde çaka rengi gösterme imkânı yoktur. Sorgu 3 NT ile başlatılır. Cevapçının 4 seviyesinde okuyacağı renk tek veya çakadır.
Örnekler;
Açıcı                                               Cevapçı
1 KÖR (12-19) OP, 5+Kart Kör.   3 KÖR (10-12) OP, 3 Kart Kör, kısalık var.
3 PİK (Kısalık nerede?).               3NT (Çaka var).
                                                       4 TREFL (Trefl tek).
                                                       4 KARO (Karo tek).
                                                       4 KÖR (Pik tek).
Cevapçı, kısalık sorusuna 3NT ile çaka var demişse, açıcı 4TREFL ile sorgular.

Açıcı                                                Cevapçı
1 KÖR (12-19) OP, 5+Kart Kör.     3 KÖR (10-12) OP, 3 Kart Kör, kısalık var.
3 PİK.  (Kısalık nerede?).               3 NT (Çaka var).
4 TREFL (Hangisi çaka?).             4 KARO (Karo çaka)
                                                         4 KÖR (Trefl çaka).
                                                         4 PİK (Pik çaka).
C. GOLDWAY SPLINTERS
Burada Goldway Majör tutuşlarının sadece 3 seviyesinde ters majör ve 3 NT deklereleri kullanılacaktır. Bu cevaplar kesinlikle 4+ Kart fit ve bilinmeyen bir renkte kısalık gösterir. 3 seviyesi ters majör cevapları (10-12) OP gösterirken, 3 NT cevabı (13-15) OP gösterir (Oyun açar kalitede iyi 12 puan olabilir). Her iki deklerede zon forsingidir.
Cevapçının 3 seviyesi ters Majör dekleresinden sonra, Açıcı şileme gitmek istemezse doğrudan ‘Zon’ ilan ederek Sign-Off yapar. (1 KÖR-3 PİK-4 KÖR) veya (1 PİK-3 KÖR-4 PİK).
Açıcı şilem araştırması yapmak isterse, aldığı cevabın bir üstü ile sorgulama yapar. 
Örnekler
Açıcı                                              Cevapçı
1 KÖR (12-19) OP, 5+Kart Kör.   3 PİK (10-12) OP, 4+Kart Kör ve kısalık var.
3 NT  (Kısalık nerede ?).              4 TREFL (Trefl tek veya çaka).
                                                       4 KARO (Karo tek veya çaka).
                                                       4 KÖR (Pik tek veya çaka).
Koz PİK olduğu takdirde kısalığın tek veya çaka olup olmadığını öğrenmek olanağı vardır.
Açıcı                                              Cevapçı
1 PİK (12-19) OP, 5+Kart Pik.       3 KÖR (10-12) OP, 4+Kart Pik ve kısalık var.
3 PİK (Kısalık nerede ?).               3 NT (Çaka var).
Konuşmaların devamı daha önce gösterilen örneklerde olduğu gibidir.
Oyunun 1 Majör renk ile açılması üzerine Cevapçı 3 NT diyerek (13-15) OP, 4+ Kartlı tutuş ve bilinmeyen bir renkte kısalık göstermişse oyunun 4 Majör seviyesi garanti edilmiştir, daha fazlası araştırılmalıdır. Açıcı kısalık sorgusunu 4 TREFL dekleresi ile başlatır. Cevapçı Trefl hariç diğer renkleri 4 seviyesinde kendi ismiyle gösterir. Kısa Trefl 4 açış majörü ile gösterilir.
 Açıcı                                             Cevapçı
1 PİK (12-19) OP,5+Kart Pik.       3 NT (13-15) OP, 4+Kart Pik ve kısalık var.
4 TREFL (Kısalık nerede?)          4 KARO (Karo tek veya çaka).
                                                       4 KÖR (Kör tek veya çaka).
                                                       4 PİK (Trefl tek veya çaka).
D. JACOBY 2 SANZATU
Jim JACOBY ve Late OSWALD tarafından yaratılan JACOBY 2 NT konvansiyonu oyunun 1 Majör renkle açılması üzerine 4+ kartlı fit, dengeli bir el ve (13+…..) OP ile Cevapçı tarafından 2 NT dekleresi ile başlatılır. Oyun açar kalitede iyi 12+ puan ile de kullanılabilir. Oyun forsingidir, açış renginin 4 seviyesi garanti edilmiştir, Zondan önce durulmaz.
Cevapçı bu deklere ile Açıcıyı sorgular, varsa kısalığını göstererek elini tarif etmesini ister. Açıcı bu sorguya elinin özelliğine göre aşağıdaki şekillerde cevap verir;
-Kısalığı varsa her türlü puanla öncelikle kısalığını gösterir. Açıcının 3 seviyesinde okuyacağı renk (3Trefl/ 3Karo/ 3Diğer Majör) tek yahut çakadır. Açıcı aynı rengi 4 seviyesinde tekrarlarsa o renk çakadır.
-Kısalığı yok ve eli minimum ise (12-14) OP ile açış renginden zon ilan eder. Bu cevap açıcının şilem ilgisinin olmadığını gösterir. Cevapçı çok kuvvetli değilse pas geçer, ancak kuvvetli ise konuşmalara devam eder.
-Açıcının kısalığı yok, eli dengeli ve orta kuvvette (15-17) OP ise 3 NT dekleresi verir. Açıcının dağılımı muhtemelen (5-3-3-2) şeklindedir, (5-4-2-2) şeklinde de olabilir.
-Açıcıda dengeli bir el ve (18-19) OP varsa veya koz rengi 6+ Kart ve 15+ OP varsa, açış rengini 3 seviyesinde rebid eder. Koz rengi 6+ kart ise açıcının eli muhtemelen (6-3-2-2) şeklinde yarı dengelidir.   
-Açıcıda kaliteli ve 5+ kartlı ikinci bir renk varsa 4 seviyesinde bu renk gösterilir. Bu yan rengin (ARDxx), (ADVxx), (RDTxx) şekillerinde ikisi büyük olmak üzere en azından 3 onörlü olması beklenir. Açıcının dağılımı muhtemelen (5-5-2-1) veya (5-5-3-0) şeklindedir. Yan renk kaliteli değilse gösterilmez, onun yerine 3 seviyesinde renk okunarak kısalık gösterilir. Burada iki kuvvetli el karşı karşıya gelmiştir, Grand Şilem düşünülmelidir.
Açıcının minimum fakat kısalığı olan eline dair bir örnek;
Açıcının eli. 12 OP                       Cevapçının eli. 15 OP
PİK: RDxx                                        PİK: Axx
KÖR: ARxxx                                    KÖR: Dxxx
KARO: x                                           KARO: xxx
TREFL: xxx                                     TREFL: ARD
Açıcı 12 OP ile oyunu 1 KÖR ile açıyor. Cevapçıda 15 OP ve 4 Kart fit var, eli dengeli. Cevapçı 2 NT diyerek açıcıyı sorguluyor. Açıcı 3 KARO rebid ederek kısalığını gösteriyor. Cevapçı bu kısalığı beğeniyor, çünkü kısa renk karşısında değer kaybına uğrayan onör yok. Çaka fiti oluştuğundan derhal şlem araştırması başlatılıyor ve bulunuyor.

E. FORSİNG 1 SANZATU ile MAJÖR TUTUŞLARI
Standart Briçte 1 Majör açışına karşı verilen 1 NT cevabı Majör fitini inkâr eder ve sınırlı bir el gösterir. Bu durumda açıcı isterse pas geçebilir.
Forsing 1 NT ile bu cevabın anlamı değiştirilmiş ve bir çeşit sorgu niteliği kazandırılmıştır. Oyunun 1 Majör renk ile açılması ve cevapçının 1 NT Dekleresi üzerine Açıcı pas geçemez, puan limitlerine ve dağılımına göre elini tanımlayıcı bilgiler verir. F1NT bir tur için forsingtir.

1 Majör açışına 1 NT dekleresi veren cevapçıda açış majörüne fit ya vardır veya yoktur. Bu durum ikinci tur konuşmalarda belli olacaktır. 
Oyunu majör bir renkle açan açıcı, Cevapçının 1 NT dekleresi üzerine minimum el ile (12-14)OP varsa öncelikle 4+Kartlı diğer Majörünü gösterir. Örneğin(1PİK-1NT-2KÖR). Ancak oyun 1 Kör ile açılmışsa minimum puanla Pik gösterilemez. Çünkü bu gösterim Reverse olur.
Açıcının ikinci önceliği, açış rengi 6+ kart ise onu tekrar etmektir. Ancak bu rengin en az iki büyük onörlü olması beklenir. Açış rengi (Axxxxx) şeklinde ise kalitesizdir, gösterilmemesi gerekir. (1 KÖR-1 NT- 2 KÖR).
Açıcıda 4+ kart ikinci majör renk yoksa açış rengi kaliteli 6+ kart değilse iyi minörünü gösterir. Okunan renk 3+ Kartlıdır. Minörlerde (3-3) şeklinde bir eşitlik varsa daima Trefl okunur. Bazen açıcıda (4-5-2-2) dağılımlı bir el olabilir, minimum puanla oyunu 1 KÖR ile açtığı zaman cevapçının 1 NT dekleresi üzerine reverse olacağından 4 Kartlı Piklerini gösteremez. Açış rengi de 6+ olmadığından mecburen 2 kartlı olmasına rağmen 2 TREFL deklere eder. Bu istisnai bir durumdur.
Açıcının minimum el tarif eden cevaplarından sonra cevapçının 2 seviyesinde vereceği tüm renk cevapları ‘’Zayıfım PAS geç’’ anlamındadır. (1 PİK-1 NT- 2 TREFL-2 PİK-PAS)
Cevapçının F1NT deklaresinden sonra rebidinde açış rengine minimum seviyede fit göstermesi genelde (5-6) OP ve (3-4) kart fit gösterir. Zorunlu hallerde bu fit 2 kartlı olabilir.

Bazen rakibi taktiksel olarak baskı altına almak amacıyla (0-4) OP ve 4+ kart fit ile de aynı deklareler verilebilir. Ancak burada cevapçının elinin dengesiz veya yarı dengeli olmasında yarar vardır. (1 KÖR-1 NT- 2 KARO-2 KÖR-PAS).
Açıcının minimum rebidinden sonra, Cevapçının tek sıçramalı olarak fit göstermesi (10-12) OP, dengeli el ve 3 kartlı tutuşla zon daveti anlamındadır. Açıcı elinin durumuna göre pas geçebilir veya zon ilan edebilir. (1 PİK-1NT-2 TREFL-3 PİK-PAS veya 4 PİK).
Cevapçı fitini çift sıçrama yaparak gösterirse (13-15)OP, dengesiz el ve 3 kart tutuş vaat ediyordur. (1 KÖR-1 NT-2 KARO-4 KÖR). Orijinal konvansiyonda bu deklere yoktur, sonradan eklenmiştir.

OFS ile MAJÖR TUTUŞLARI
Bilindiği gibi normal fit 8 kartlıdır. Ancak iyi fit 9+ kartlı olandır. Cevapçının fit bildiriminde, sayısını da bildirmesi oldukça yararlıdır. Majör konvansiyonlarının büyük bir bölümü 4+ kart üzerine kurulduğundan 3 kartlı fit bildirimlerinde F1NT, LMR ve OFS den yararlanılır. F1NT ve LMR daha önce incelendiğinden burada sadece OFS incelenecektir.
Oyun majör bir renkle açıldığında, cevapçıda 3 kartlı fit ve 13+ OP varsa, önce başka bir renk okunacak, sonra fit bildirilecektir. Cevapçının sıçramasız olarak 2 seviyesinde başka bir renk okuması oyun forsingidir, 13+ OP gösterir, (iyi 12 olabilir) istisnalar haricinde zondan önce durulmaz.
2 seviyesinde okunan renk majör ise 5 karttan az olamaz. Minör ise 4+ kart olabilir. Buradaki amaç oyun gücünü göstermek olduğundan 2 seviyesinde okunan Minör rengin 4 kartlı olmasının sakıncası yoktur. Hatta çok özel bir durum: 
Oyun 1 PİK ile açıldığında Cevapçıda 3 kart fit ve (3-4-3-3) dağılımlı aşağıdaki gibi bir el olursa:
PİK: xxx.          KÖR: RVxx.          KARO: RDx.          TREFL: ADx.      15 OP.
Cevapçı burada sıkıntıya düşebilir. Şöyle ki;
-2 Kör diyemez, Körler 5 + kart değil.
-2 NT diyemez, çünkü bu cevap JACOBY 2NT olur ve 4+ kart fit gösterir.
-2 PİK, 3PİK, 4 PİK diyemez, bu deklereler eli zayıf gösterir.
-F1NT elin değerini anlatamaz.
Burada tek çözüm 3 kartlı olmasına rağmen 2 TREFL demektir. Bu durum çok istisnai olduğundan, Cevapçının 2 seviyesi Minörleri 4+ kart olarak kabul edilecektir. Sıçramasız olarak 2 seviyesinde okunan renk Majör olursa 5 karttan az olamaz, istisnası yoktur.
Cevapçının oyun forsinginden sonra, Açıcı (12-14), (15-17), (18-19) puan aralıklarına, koz adedi ve elinin denge durumuna göre rebidlerinden sonra Cevapçının sıçramasız olarak fit göstermesi (13-15) OP ve 3 kart koz vaat eder. Sıçrama olursa (15+..) OP gösteriyordur.

1 PİK-2 TREFL-2 KÖR sekansından sonra 2 PİK. (13-15) OP ve 3 Kart fit, dengeli el).
1 KÖR-2 KARO-2 NT sekansından sonra 3 KÖR. (13-15) OP ve 3 Kart fit, dengeli el).
Fit bildiriminden sonra açıcı minimum ise 4 Majörle (istisnai hallerde 3NT ile) zon ilan eder. Cevapçı çok kuvvetli ise konuşmalara devam eder, aksi halde pas geçmelidir.
Cevapçıda 15+ OP varsa fit bildirimini sıçramalı yapar. Örneğin 1PİK-2TREFL-2NT sekansından sonra 4 PİK. Bu sıçrama Sign-Off değildir, (15+..) OP ve 3 Kart fit ve dengeli el gösterir. Veya 1PİK-2KARO-2KÖR sekansından sonra 3PİK. Bu konuşmalar şilem daveti olur.

F. SPLINTERS BID
Kozlu oyunlarda Splinter (kısa renk) bildirimleri çok önemlidir. Kısa renk karşısında çaka fiti oluşuyorsa 33 puandan daha azı ile şlem yapmak mümkün olmaktadır. Oyunun majör bir renkle açılması halinde. Cevapçının renklerden birinden çift sıçrama yapması 15+OP ve 4+ kart fit gösterir. Okunan renk kısadır. Bu cevap aynı zamanda şlem davetidir. Açıcı gösterilen kısalığı beğenirse şilem araştırmalarını başlatır, beğenmezse zon oynar.

Oyunun 1 PİK ile açılması halinde (4TREFL, 4KARO ve 4KÖR) cevapları ile kısalık gösterilebilirken, oyunun 1 KÖR ile açılması halinde sadece Trefl ve Karo kısalıkları gösterilebilmektedir. Pik kısalığını göstermek için piklerde çift sıçrama yapılırsa 3 Pik demek gerekecektir. Ancak biz bu deklareyi Goldway splinter konvansiyonu ile kullandığımızdan burada kullanamıyoruz. Pik kısalığını gösterebilmek için Goldway 3NT deklaresinden yararlanıyoruz. Splinter konuşması yapan oyuncu;
-Ortağının açış rengine 4+ kart fit vaat eder.
-Ortağın konuştuğu rengin 4 seviyesi garanti edilmiştir.
-çift sıçrama ile okunan renk kısadır. (tek ya da çaka).
**
MAJÖRLERDE SERBEST 5 DEKLERESİ
Oyun Majör bir renk ile açıldığında, rakip müdahalesi yokken Cevapçının açış rengini 5 seviyesine yükseltmesi koz kalitesi ile ilgili bir çeşit sorgudur. (1 KÖR-5 KÖR). Cevapçıda marjinal bir el vardır ve yan renklerden kaybı yoktur. Ancak 4+ kartlı fit vermesine rağmen koz kalitesi iyi değildir, Açıcının koz kalitesini öğrenmek istemektedir. Bu sorgu üzerine açıcı;
-Kozdan hiç kaybı yoksa 7 Majör,
-Kozdan 1 kaybı varsa 6 Majör ilan eder.
-Kozdan 2 kaybı varsa PAS geçer.
Eğer rakipler renk ile araya girmişse, Cevapçının serbest 5 dekleresi bu sefer rakip renk hakkında sorgudur. Açıcı bu sorguya;
-Rakip renkten hiç kayıp yoksa 7 Majör,
-Rakip renkten 1 Kayıp ile 6 Majör ilan eder.
-Rakip renkten 2 kayıp varsa PAS geçer.
Cevapçının bu konuşmalarını Açıcıda yapabilir. Serbest 5 dekleresi her turda yapılabilir. Örneğin oyun 1 Kör ile açılıyor, rakip 1 Pik ile araya giriyor, Cevapçı 4 Karo ile Splinter yapınca Açıcı kısalığı beğeniyor ve 5 Kör’le rakip renk hakkında Cevapçıyı sorguluyor.
*
PUAN ARALIKLARINA GÖRE KONVANSİYONEL MAJÖR DESTEKLERİ                                                             
A. (0-4) OP. ile destek.
Cevapçı normalde bu puanlarla pas geçmelidir. Ancak cevapçıda açış rengine 4 veya daha fazla kartlı fit ve dengesiz bir el (Tek veya çaka renk) varsa taktiksel olarak bu destek bildirilmedir.
4 Kartlı destek;
Cevapçı bu puan aralığında dengesiz bir el ve 4 kartlı destek ile önce 1NT cevabı verir, rebidinde minimum seviyede destek vererek Sign-off yapar. Açıcı gecikmiş bu zayıf destek karşısında minimum el ile ‘Pas’ geçmek zorundadır. (Bkz. Forsing 1 NT).
Açıcı                                                          Cevapçı
1 KÖR (12-19) OP ve 5+ kart Kör.         1 NT (0-12) OP. Elini tanımla.
2 TREFL (12-14) OP. Minimum el.         2 KÖR. Zayıf el. Pas geç.
PASS.
5 veya daha fazla kartlı destek;
Açış rengine 5+ kart fiti olan cevapçı, açış Majörünün dördüne sıçrayarak ‘’Zon’’ ilan eder (Gambling). Bu sıçrama (0-4) OP ile 5+ kartlı koz desteği olan dengesiz bir el vaat eder. (BERGEN TUTUŞU) Cevapçı rakiplerin konuşmasına fırsat vermek istememektedir. Rakipler konuşursa fit bularak oyunu alacaklar, belki de zon yapacaklardır. Cevapçının oyun iddiası yoktur, oyun belki 1 batacaktır. Ancak rakiplerin oyun bulma şansları büyük ölçüde ortadan kaldırılmaktadır. Açış majörünün dördüne sıçrayan cevapçı değersiz bir el vaat etmektedir. Cevapçıda koz dışı renklerde savunma gücü yoktur ve koz dışı renklerden 2 el kazandıramamaktadır.
*
B. (5-7) OP. ile destek
3 Kartlı destek;
Önce 1 NT cevabı verilir, rebidinde minimum seviyede fit gösterilerek gecikmiş zayıf destek olduğu bildirilir. (1KÖR-pas-1NT-pas-2TREFL-pas-2KÖR). (Bkz. Forsing 1 NT)
4 veya daha fazla kartlı destek;
Dengesiz ellerde el değerlendirme yöntemleri kullanılır. Zon mümkün görülüyor ise ‘’Zon’’ ilan edilir. Örneğin (1 PİK-pas-4 PİK). Zon mümkün değil ise veya el dengeli ise yine Forsing 1 NT ile gecikmiş zayıf destek verilir. (1PİK-pas-1NT-pas-2Karo-pas-2PİK)
*
C. (8-9) OP. ile destek;  (iyi 7 OP olabilir.)
3 Kartlı destek;
Dengeli ve dengesiz eller ile doğrudan destek verilir. Örneğin (1 Pik---2 Pik). (Basit destek).
4+ Kartlı destek;
Dengesiz eller ile 3 Trefl denilerek 4+ Kartlı tutuş ve dengesiz el olduğu bildirilir. Örneğin (1 Kör-3 Trefl). (Bergen Majör desteği).
Dengeli eller ise 4 Kartlı olmasına rağmen 3 kartlı olarak kabul edilip doğrudan basit destek verilmelidir. (1 Kör-2 Kör)
*
D. (10-12) OP. ile destek; (iyi 9 OP olabilir.)
3 Kartlı destek;
Dengesiz eller ile doğrudan tek sıçramalı destek verilerek zon daveti yapılır. Davet desteği. Örneğin (1Pik-3Pik). Bkz.(LMR).
Dengeli eller ile önce 1NT cevabı verilir, rebidinde tek sıçramalı olarak destek bildirilir. (1KÖR-pas-1NT-pas-2KÖR-pas-3PİK). Bkz.(Forsing 1 NT). 
4+ Kartlı destek;
Dengeli eller ile 3 Karo Dekleresi ile 4+ kartlı tutuş ve dengeli el bildirimi yapılır. Örneğin (1 Pik-3 Karo). (Bergen Majör desteği)
Dengesiz eller ile 3 seviyesinde ters majör okunur. (1PİK-3KÖR). Bkz. (Goldway splin)
*
E. (13-15) OP. ile destek; (Oyun açar kalitede iyi 12 OP olabilir.)
3 Kartlı destek;
Cevapçı dengeli bir el ile 1 Majör açışına karşı önce 2 seviyesinde sıçramasız başka renk okur, rebidinde desteğini sıçramasız olarak gösterir. (1PİK-2KARO-2KÖR-2PİK).
Dengesiz eller ile önce 1 NT cevabı verilir, rebidinde çift sıçramalı olarak destek verilir. (1KÖR-1NT-2KARO-4KÖR).
4+ Kartlı destek;
  Dengeli eller ile 1 Majör açışına karşı 2NT cevabı verilir. (1PİK-2NT). Bkz. J2NT.
-Dengesiz eller ile 1 Majör açışına 3NT cevabı verilir. (1KÖR-3NT). Bkz.(Goldway).
*
F. 15+ OP ile destek
3 Kartlı destek;
Önce 2 seviyesinde başka renk okunarak zon forsingi yapılır, rebidinde çift sıçramalı destek verilir. (1PİK-2TREFL-2KÖR-4PİK). 
4 Kartlı destek;
 Dengesiz eller ile direkt splinter konuşması yapılır. (1PİK-4KARO). Bkz. (splinter Bid).
Ortaklık anlaşmasına bağlı olarak istenirse dengesiz 3 Kartlı fitlerde bu konvansiyon içine alınabilir.
4 kartlı dengeli eller (J2NT) konvansiyonu ile gösterilecektir.
*
KONVANSİYONEL MAJÖR DESTEKLERİ ÖZET TABLOSU
açıcı ................................cevapçı
1 MAJÖR.                      1 NT.    (0-4)OP, 4 kart fit. Dengesiz veya yarı dengeli.
-                                      …         (5-7)OP, 3 veya 4 kart fit.
-                                       …         (10-12)OP, 3 kart fit dengeli.
-                                       …         (13-15)OP, 3 kart fit dengesiz.
-                                     2 RENK (13-15) OP, 3 kart fit dengeli
-                                                (15+…) OP, 3 kart fit dengeli
-                                     2MAJÖR(7-9) OP, 3 veya 4+ kart fit dengeli.
-                                     2 NT.     (13+…) OP, 4+ Kart fit dengeli
-                                     3 TREFL (7-9) OP, 4+ kart fit dengesiz.
-                                     3 KARO  (10-12) OP, 4+ kart fit dengeli.
-                                     3MAJÖR(10-12)OP, 3 kart fit, dengesiz.
-                                     3tersMAJ(10-12) OP, 4+ kart fit, dengesiz.
-                                     3 NT.       (13-15) OP, 4+ Kart fit, dengesiz.
-                                    4 RENK   (15+…) OP, 4+ kart fit, okunan renk tek veya çaka.
-                                    4MAJÖR(0-4) OP, 5+ Kart fit, dengesiz.           
“Mehmet Özyeşilbaş” a teşekkürler       
*
JACOBY  2NT İÇİN AYRINTI
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacoby_2NT 
http://www.bridgeacademy2.com/Jacoby%202NT.pdf 
http://www.bridgebum.com/jacoby_2nt.php

Hiç yorum yok: