MARIACHI VARGAS DE TECALITLAN EL PASTOR
***
İlk önce oyunun kurallarını öğrenmelisiniz.
İlk önce oyunun kurallarını öğrenmelisiniz.
Sonra da herkesten iyi oynamayı.
Albert Einstein
***
***
SORUN ÇÖZME
Şiddet Üzerine
1972 yılının Haziran ayındaydı. Bir
akşamüzeri, iş dönüşü, posta kutumda, Nürnberg Polis Müdürlüğü’nden gelen bir
zarf bulmuştum. Beni bir “görüşme”ye çağıran kısa bir mektup vardı içinde.
Ürkmüştüm doğrusu. Yurtdışındaki sol örgütlenmelerin yoğunlaştığı, “12 Mart
faşizmi”nin yaptırımlarına karşı düzenlenen mitinglerin, yürüyüşlerin birbirini
izlediği bir dönemdi.
Polis
müdürlüğünün girişinde bulunan danışma bankosunun arkasındaki resmi giysili
memur, uzattığım mektuba bir göz attıktan sonra bir arkadaşını çağırmıştı.
“Lütfen benimle gelin” demişti yeni gelen memur, “sizi bekliyorlar”
Korkmaya başlamıştım. Herhalde
sorguya çekeceklerdi. Sorgu sırasında gelebilecek soruları düşünüyor, uygun
yanıtlar arıyordum. Binanın geniş, taş merdivenlerini dolana dolana üst kata
çıkmış, uzun bir koridoru geçtikten sonra açık duran büyük bir kapının önüne
gelmiştik. Bir bekleme salonunu andıran geniş odanın sağ tarafında bir masada
oturan orta yaşlı bir kadın bizi görünce yerinden kalkmış, yanındaki kapıyı
açıp “Buyurun” demişti, “şefimiz sizi bekliyor.”
Polis
müdürü odasında yalnızdı. Beni görünce ayağa kalkmış, masasının üzerinden elini
uzatmıştı: “Hoş geldiniz!” Geniş masanın önündeki deri koltuklardan birine oturmuştum.
“Sizi uzun zamandır tanıyoruz.” Olabilirdi. Uzun yıllardır o kentte yaşıyordum
çünkü. O unutulmaz “68 Baharı”nı da o kentte karşılamıştım. Dernek çalışmaları,
örgütlenmeler, yürüyüşler, toplantılar. İki yıldır büyük bir sanayi kuruluşunda
görev yapıyor, bir yandan da siyasal çalışmalarımı sürdürüyordum. Zaman zaman
öne çıkmış, gizlisi saklısı olmayan bir yabancıyı tanıması doğaldı polis
müdürünün. Kahvelerimizi içerken, “Bir dileğim olacak sizden.” demişti, “bir
yardım dileği. ” Şaşırmıştım. Polis müdürü benden ne dileyebilirdi ki?
“Ajanlık” mı, yoksa “muhbirlik” mi önerecekti bana? Kanım beynime sıçramıştı
sanki. O ise öfkelendiğimi görmezlikten gelmiş, tam ağzımı açacağım sırada
ayağa kalkmıştı. “Yan odaya geçelim, lütfen!”
Yan
oda bir toplantı odasıydı. Odanın ortasında, altı kişinin karşılıklı oturduğu
uzun bir masa vardı. Polis müdürü beni odadakilerle tanıştırdı. Fen İşleri’nden
bir kent mimarı, Belediye Gençlik Dairesi’nden bir sosyolog, Nürnberg Şehir
Müzesi’nden bir tarihçi, polis müdürlüğünden bir psikolog, bir de Belediye
Meclisi’nin Sosyal Demokrat Grubu’ndan tanınmış bir yerel politikacı. Polis
müdürü, tanıştırma faslından sonra bana, “Arkadaşlarım sizi bilgilendirecekler”
deyip, odadan çıktı.
Masadakiler, yaklaşık bir buçuk
saat boyunca fotoğraflarla, çizimlerle, diyapozitiflerle bana, ortaçağın çok
önemli bir kent-krallığı olan Nürnberg’in mimarı dokusunu, özellikle de tarihi
yapıların neredeyse tümünde kullanılan “kum taşı”nın bu doku içindeki öneminin
anlatmaya çalıştılar.
Toplantıdan
sonra polis müdürü beni yeniden odasına aldı. “Bay Kavukçuoğlu” diyerek söze
başladı. “Genç arkadaşlarınız, püskürtme boyalarla kentin tarihi yapılarına
onarılamayacak ölçüde zarar veriyorlar, Sizin de biraz önce görüp dinlediğiniz
gibi kum taşı sıvı boyayı emiyor. Bir daha da çıkartılamıyor. Oysa bu güzel
kent hepimizin. Sizin, bizim, burada yaşayan herkesi. Bize yardım eder misiniz? Konuşur musunuz arkadaşlarınızla?”
Deniz Kavukçuoğlu - Cumhuriyet - 2005
Deniz Kavukçuoğlu - Cumhuriyet - 2005
***
YALNIZCA BİR KEZ
yaklaşık olarak
ekvatorda
yaklaşık olarak
ekinoksta
kesin olarak gece
yarısı
bir gemiden
görünür
dolun-
ay
gökyüzünün tam
ortasında.
Gary Snyder,
çeviri: Oğuz Yaşar A.
****
görsel:"icimdengeldigigibi- tesekkurler"
***
görsel:"icimdengeldigigibi- tesekkurler"
***
MAJÖR RENK AÇIŞLARINA DESTEK
Oyun Majör bir
renk ile açıldığında, 1. ve 2. Pozisyondaki açıcıda açış renginden en az 5 kart
vardır. Cevapçıda açış renginden 3 kart bulunması destek için yeterlidir.
Modern briçte öncelikli hedef Majör oyunu oynamak olduğundan desteğin derhal
bildirilmesi gerekir. Ancak cevapçının elinin güçlü olması durumunda destek
bildirimi ertelenip önce elin gücü gösterilebilir.
Standart Destek
A. 5-9 OP :
2 seviyesinde basit destek. Örneğin (1 Kör----2 Kör).
B. 10-12 OP: 3
seviyesinde sıçramalı destek. Örneğin (1 Pik----3 Pik).
C.13-15 OP : 4 seviyesinde çift sıçramalı destek.
Örneğin (1 Kör---4 Kör).
D. 16+
OP : Bu puanla direkt destek
verilmez, önce yeni bir renk okunur sonra sıçramalı destek verilir. Örneğin
(1Pik—2 Trefl-2Karo-3 Pik).
Konvansiyonel Destek
Standart destek
cevapları günümüzün yarışmalı oyunlarında yetersiz kalmaktadır. Briç oyununda
ortaklığın karşılıklı koz adetleri toplamının yanında puan limitleri ile tekli
ve çaka renklerin bilinmesinin önemi büyüktür. Cevapçının koz fiti boyutunu,
kısa rengin (tek veya çaka) olup olmadığını belirli puan aralıklarında
tanımlayarak elinin resmini çizmesi için çeşitli konvansiyonlar üretilmiştir.
Ancak Majör destekleri konusunda üretilen bu konvansiyonların hepsinde birtakım
riskler mevcuttur.
Birlikte kullanılacak olan konvansiyonlar
a. Bergen.
b. Limit Majör
Raise.
c. Goldway
Splinter.
d. Forsing 1 NT.
e. Jacoby 2 NT.
f. Splinters Bid.
Yukarıdaki
konvansiyonların birlikte kullanımı ortaklığı güçlü silahlar ile donatmakta,
Cevapçı koz adedini, kısalığını ve puan limitlerini aynı anda
bildirebilmektedir.
A. BERGEN
a. Bergen Tutuşu
Bergen Majör
yükseltmeleri kullanılırken (0-4) OP ile ‘’Toplam Löve Kuralı’’ mantığına göre
cevap verilir. Kurala göre ‘’ortaklığın elindeki toplam koz adedi kadar el
alınabilir.’’ Yani oyun 1 Majör renk ile
açıldığında açıcıda o renkten minimum 5 kart vardır. Cevapçıda açış renginden 5
kart varsa her iki elde toplam 10 adet koz vardır, böyle bir el ile Toplam Löve
Kuralına göre 10 el alınabileceğinden oyun 4 Majör seviyesinde oynanabilir.
Örnek: (1 KÖR-4 KÖR) veya (1 PİK--4 PİK)
Bu destek tarzı
Marty Bergen tarafından düşünüldüğü için ‘’ Bergen Tutuşu’’ denilmektedir.
Ancak bu kuralın işleyebilmesi için cevapçıda dengesiz bir el (Tekli veya çaka
renk), yani kısalık olması gerekmektedir. Zonda iken çok zayıf eller ile
kullanılmamalı ve elin mümkün olduğunca dengesiz olmasına dikkat edilmelidir.
b. Bergen Majör Desteği
Bu konvansiyonun 1
Majör açışına karşı sadece 3 TREFL ve 3 KARO cevapları kullanılacaktır. Her iki
cevapta açış Majörüne 4+ Kart fit gösterir. Desteklenen renk 4 Karttan az
olursa bu cevaplar kullanılamaz.
3 TREFL:
(7-9) OP, 4+ Kart
fit ve bilinmeyen bir renkte kısalık (tek veya çaka) var. Eğer el dengeli ise
yani kısalık yoksa bu cevap verilemez. (1 PİK-3 TREFL)
Cevapçının 3 TREFL
deklaresinden sonra, Açıcı minimum bir el ile 3 Majöre düzelterek Sign-Off
yapar Cevapçı ‘pas’ geçer. (1 PİK-3 TREFL-3 PİK-PAS).
Açıcı orta
kuvvette ise ‘Zon’ konusunda tereddütte kalabilir. Cevapçının eli iyi 7 ile
kötü 9 puan arasındadır. Eğer cevapçıda iyi 8 ile kötü 9 arasında ise zon
olabilir, yok eğer cevapçı iyi 7 ile kötü 8 arasında ise zon olamaz. Cevapçının
elini öğrenmek isteyen Açıcı 3 Karo diyerek Cevapçıyı sorgular. Cevapçı iyi bir
el ile 4 Majör diyerek ‘Zon’ ilan eder, eli kötü ise 3 Majör ile Sign-Off
yapar. (1KÖR-3TREFL-3KARO-Kötü el 3KÖR, iyi el 4KÖR).
Açıcı çok kuvvetli
bir el ile Şleme gitmek isterse 3NT Dekleresi ile Cevapçının kısalığını
sorgular. (1 PİK-3 TREFL-3 NT)- (Mathe Sorgu Konuşması- Mathe Asking Bid).
MATHE SORGUSU
Cevapçının 3 TREFL
deklere sinden sonra şileme gitmek isteyen açıcı 3NT ile Mathe sorgusunu başlatır.
Cevapçı kısalığını 4 seviyesinde rengi ile gösterir. (4Trefl-4Karo-4Kör) Okunan
renk tek veya çakadır, 4 Kör Dekleresi diğer majör kısa anlamındadır. Yani koz
KÖR ise PİK kısa, koz PİK ise KÖR kısa demektir. Açıcı kısalığı beğenmezse zon
oynar, beğenirse şilem araştırmalarına devam eder.
3 KARO:
(10-12) OP.
4+ Kart fit ve dengeli el. Eğer el dengesiz olursa yani kısalık varsa bu cevap
kullanılamaz. (1 KÖR-3 KARO)
Açıcı kötü minimum
el ile 3 Majör, iyi bir el ile 4 Majör diyerek Sign-Off yapar, Cevapçı her iki
durumda ‘PAS’ geçer. (1 PİK-3 KARO-kötü el 3 PİK, iyi el 4 PİK-Pas).
Açıcıda çok iyi
bir el varsa şilem araştırmalarını başlatabilir.
B. LIMIT MAJOR RAISE-LMR
Oyun majör bir
renkle açıldığında, cevapçının açılan majörün 3 seviyesine sıçraması majörde
yükseltme sınırlaması (Limit Majör Raise) olarak adlandırılır. (1 PİK-3 PİK),
Bu sıçrama (10-12)
OP vaat ederken 3 kartlı tutuş ve dengesiz bir el göstermektedir. Eğer el
dengeli ise (kısalık yoksa) bu cevap kullanılamaz.
Cevapçıda iyi bir
davet eli ve kısalık vardır, bu durum zon için yeterli olabilir. Açıcı kötü bir
açış eli ile pas geçer, vasat bir el ile zona gider. İyi bir el ile Şlem araştırması
başlatır.
Açıcı minimum
değilse, Cevapçının sınırlı elinin özelliğini anlamak ve kısa rengini öğrenmek
için sorgulama başlatır.( Mathe Sorgu Konuşması- Mathe Asking Bid.)
Koz KÖR olduğu
takdirde ortaklar arası anlaşmaya bağlı olarak istenirse çaka renk
gösterilebilir. Bunu anlayabilmek için sorgu 3 NT yerine 3 Pik ile başlatılır.
Cevapçının 4 seviyesinde okuyacağı renk tektir. Cevapçı renk okumadan 3 NT
cevabı verirse çaka var demektir. Açıcı çaka rengi öğrenmek isterse 4 TREFL ile
sorgulama yapar. Cevapçı çaka rengi kendi ismiyle gösterir (4 KARO veya 4 PİK).
Eğer Trefl çaka ise 4 KÖR ile gösterir. Koz Pik olduğu takdirde çaka rengi
gösterme imkânı yoktur. Sorgu 3 NT ile başlatılır. Cevapçının 4 seviyesinde
okuyacağı renk tek veya çakadır.
Örnekler;
Açıcı Cevapçı
1 KÖR (12-19) OP,
5+Kart Kör. 3 KÖR (10-12) OP, 3 Kart Kör, kısalık var.
3 PİK (Kısalık
nerede?). 3NT
(Çaka var).
4 TREFL (Trefl tek).
4 KARO (Karo tek).
4 KÖR (Pik tek).
Cevapçı, kısalık
sorusuna 3NT ile çaka var demişse, açıcı 4TREFL ile sorgular.
Açıcı Cevapçı
1 KÖR (12-19) OP,
5+Kart Kör. 3 KÖR (10-12)
OP, 3 Kart Kör, kısalık var.
3 PİK. (Kısalık
nerede?). 3
NT (Çaka var).
4 TREFL (Hangisi
çaka?). 4 KARO
(Karo çaka)
4 KÖR (Trefl çaka).
4 PİK (Pik çaka).
C. GOLDWAY SPLINTERS
Burada Goldway
Majör tutuşlarının sadece 3 seviyesinde ters majör ve 3 NT deklereleri
kullanılacaktır. Bu cevaplar kesinlikle 4+ Kart fit ve bilinmeyen bir renkte
kısalık gösterir. 3 seviyesi ters majör cevapları (10-12) OP gösterirken, 3 NT
cevabı (13-15) OP gösterir (Oyun açar kalitede iyi 12 puan olabilir). Her iki
deklerede zon forsingidir.
Cevapçının 3
seviyesi ters Majör dekleresinden sonra, Açıcı şileme gitmek istemezse doğrudan
‘Zon’ ilan ederek Sign-Off yapar. (1 KÖR-3 PİK-4 KÖR) veya (1 PİK-3 KÖR-4 PİK).
Açıcı şilem
araştırması yapmak isterse, aldığı cevabın bir üstü ile sorgulama yapar.
Örnekler
Açıcı Cevapçı
1 KÖR (12-19) OP,
5+Kart Kör. 3 PİK (10-12)
OP, 4+Kart Kör ve kısalık var.
3 NT (Kısalık
nerede
?). 4
TREFL (Trefl tek veya çaka).
4 KARO (Karo tek veya çaka).
4 KÖR (Pik tek veya çaka).
Koz PİK olduğu
takdirde kısalığın tek veya çaka olup olmadığını öğrenmek olanağı vardır.
Açıcı Cevapçı
1 PİK (12-19) OP,
5+Kart Pik. 3 KÖR (10-12) OP, 4+Kart
Pik ve kısalık var.
3 PİK (Kısalık
nerede
?).
3 NT (Çaka var).
Konuşmaların
devamı daha önce gösterilen örneklerde olduğu gibidir.
Oyunun 1 Majör
renk ile açılması üzerine Cevapçı 3 NT diyerek (13-15) OP, 4+ Kartlı tutuş ve
bilinmeyen bir renkte kısalık göstermişse oyunun 4 Majör seviyesi garanti
edilmiştir, daha fazlası araştırılmalıdır. Açıcı kısalık sorgusunu 4 TREFL
dekleresi ile başlatır. Cevapçı Trefl hariç diğer renkleri 4 seviyesinde kendi
ismiyle gösterir. Kısa Trefl 4 açış majörü ile gösterilir.
Açıcı Cevapçı
1 PİK (12-19)
OP,5+Kart Pik. 3
NT (13-15) OP, 4+Kart Pik ve kısalık var.
4 TREFL (Kısalık
nerede?) 4
KARO (Karo tek veya çaka).
4 KÖR (Kör tek veya
çaka).
4 PİK (Trefl tek veya çaka).
D. JACOBY 2 SANZATU
Jim JACOBY ve Late
OSWALD tarafından yaratılan JACOBY 2 NT konvansiyonu oyunun 1 Majör renkle
açılması üzerine 4+ kartlı fit, dengeli bir el ve (13+…..) OP ile Cevapçı
tarafından 2 NT dekleresi ile başlatılır. Oyun açar kalitede iyi 12+ puan ile
de kullanılabilir. Oyun forsingidir, açış renginin 4 seviyesi garanti
edilmiştir, Zondan önce durulmaz.
Cevapçı bu deklere
ile Açıcıyı sorgular, varsa kısalığını göstererek elini tarif etmesini ister.
Açıcı bu sorguya elinin özelliğine göre aşağıdaki şekillerde cevap verir;
-Kısalığı varsa
her türlü puanla öncelikle kısalığını gösterir. Açıcının 3 seviyesinde
okuyacağı renk (3Trefl/ 3Karo/ 3Diğer Majör) tek yahut çakadır. Açıcı aynı
rengi 4 seviyesinde tekrarlarsa o renk çakadır.
-Kısalığı yok ve
eli minimum ise (12-14) OP ile açış renginden zon ilan eder. Bu cevap açıcının
şilem ilgisinin olmadığını gösterir. Cevapçı çok kuvvetli değilse pas geçer,
ancak kuvvetli ise konuşmalara devam eder.
-Açıcının kısalığı
yok, eli dengeli ve orta kuvvette (15-17) OP ise 3 NT dekleresi verir. Açıcının
dağılımı muhtemelen (5-3-3-2) şeklindedir, (5-4-2-2) şeklinde de olabilir.
-Açıcıda dengeli
bir el ve (18-19) OP varsa veya koz rengi 6+ Kart ve 15+ OP varsa, açış rengini
3 seviyesinde rebid eder. Koz rengi 6+ kart ise açıcının eli muhtemelen
(6-3-2-2) şeklinde yarı dengelidir.
-Açıcıda kaliteli
ve 5+ kartlı ikinci bir renk varsa 4 seviyesinde bu renk gösterilir. Bu yan
rengin (ARDxx), (ADVxx), (RDTxx) şekillerinde ikisi büyük olmak üzere en
azından 3 onörlü olması beklenir. Açıcının dağılımı muhtemelen (5-5-2-1) veya
(5-5-3-0) şeklindedir. Yan renk kaliteli değilse gösterilmez, onun yerine 3
seviyesinde renk okunarak kısalık gösterilir. Burada iki kuvvetli el karşı
karşıya gelmiştir, Grand Şilem düşünülmelidir.
Açıcının minimum
fakat kısalığı olan eline dair bir örnek;
Açıcının eli. 12 OP
Cevapçının eli. 15 OP
PİK: RDxx
PİK: Axx
KÖR:
ARxxx KÖR:
Dxxx
KARO:
x KARO:
xxx
TREFL:
xxx TREFL:
ARD
Açıcı 12 OP ile
oyunu 1 KÖR ile açıyor. Cevapçıda 15 OP ve 4 Kart fit var, eli dengeli. Cevapçı
2 NT diyerek açıcıyı sorguluyor. Açıcı 3 KARO rebid ederek kısalığını
gösteriyor. Cevapçı bu kısalığı beğeniyor, çünkü kısa renk karşısında değer
kaybına uğrayan onör yok. Çaka fiti oluştuğundan derhal şlem araştırması
başlatılıyor ve bulunuyor.
E. FORSİNG 1 SANZATU ile MAJÖR TUTUŞLARI
Standart Briçte 1
Majör açışına karşı verilen 1 NT cevabı Majör fitini inkâr eder ve sınırlı bir
el gösterir. Bu durumda açıcı isterse pas geçebilir.
Forsing 1 NT ile
bu cevabın anlamı değiştirilmiş ve bir çeşit sorgu niteliği kazandırılmıştır.
Oyunun 1 Majör renk ile açılması ve cevapçının 1 NT Dekleresi üzerine Açıcı pas
geçemez, puan limitlerine ve dağılımına göre elini tanımlayıcı bilgiler verir.
F1NT bir tur için forsingtir.
1 Majör açışına 1
NT dekleresi veren cevapçıda açış majörüne fit ya vardır veya yoktur. Bu durum
ikinci tur konuşmalarda belli olacaktır.
Oyunu majör bir
renkle açan açıcı, Cevapçının 1 NT dekleresi üzerine minimum el ile (12-14)OP
varsa öncelikle 4+Kartlı diğer Majörünü gösterir. Örneğin(1PİK-1NT-2KÖR). Ancak
oyun 1 Kör ile açılmışsa minimum puanla Pik gösterilemez. Çünkü bu gösterim
Reverse olur.
Açıcının ikinci
önceliği, açış rengi 6+ kart ise onu tekrar etmektir. Ancak bu rengin en az iki
büyük onörlü olması beklenir. Açış rengi (Axxxxx) şeklinde ise kalitesizdir,
gösterilmemesi gerekir. (1 KÖR-1 NT- 2 KÖR).
Açıcıda 4+ kart
ikinci majör renk yoksa açış rengi kaliteli 6+ kart değilse iyi minörünü gösterir.
Okunan renk 3+ Kartlıdır. Minörlerde (3-3) şeklinde bir eşitlik varsa daima
Trefl okunur. Bazen açıcıda (4-5-2-2) dağılımlı bir el olabilir, minimum puanla
oyunu 1 KÖR ile açtığı zaman cevapçının 1 NT dekleresi üzerine reverse
olacağından 4 Kartlı Piklerini gösteremez. Açış rengi de 6+ olmadığından
mecburen 2 kartlı olmasına rağmen 2 TREFL deklere eder. Bu istisnai bir
durumdur.
Açıcının minimum
el tarif eden cevaplarından sonra cevapçının 2 seviyesinde vereceği tüm renk
cevapları ‘’Zayıfım PAS geç’’ anlamındadır. (1 PİK-1 NT- 2 TREFL-2 PİK-PAS)
Cevapçının F1NT
deklaresinden sonra rebidinde açış rengine minimum seviyede fit göstermesi
genelde (5-6) OP ve (3-4) kart fit gösterir. Zorunlu hallerde bu fit 2 kartlı
olabilir.
Bazen rakibi
taktiksel olarak baskı altına almak amacıyla (0-4) OP ve 4+ kart fit ile de
aynı deklareler verilebilir. Ancak burada cevapçının elinin dengesiz veya yarı
dengeli olmasında yarar vardır. (1 KÖR-1 NT- 2 KARO-2 KÖR-PAS).
Açıcının minimum
rebidinden sonra, Cevapçının tek sıçramalı olarak fit göstermesi (10-12) OP,
dengeli el ve 3 kartlı tutuşla zon daveti anlamındadır. Açıcı elinin durumuna
göre pas geçebilir veya zon ilan edebilir. (1 PİK-1NT-2 TREFL-3 PİK-PAS veya 4
PİK).
Cevapçı fitini
çift sıçrama yaparak gösterirse (13-15)OP, dengesiz el ve 3 kart tutuş vaat
ediyordur. (1 KÖR-1 NT-2 KARO-4 KÖR). Orijinal konvansiyonda bu deklere yoktur,
sonradan eklenmiştir.
OFS ile MAJÖR TUTUŞLARI
Bilindiği gibi
normal fit 8 kartlıdır. Ancak iyi fit 9+ kartlı olandır. Cevapçının fit bildiriminde,
sayısını da bildirmesi oldukça yararlıdır. Majör konvansiyonlarının büyük bir
bölümü 4+ kart üzerine kurulduğundan 3 kartlı fit bildirimlerinde F1NT, LMR ve
OFS den yararlanılır. F1NT ve LMR daha önce incelendiğinden burada sadece OFS
incelenecektir.
Oyun majör bir renkle açıldığında, cevapçıda 3 kartlı
fit ve 13+ OP varsa, önce başka bir renk okunacak, sonra fit bildirilecektir.
Cevapçının sıçramasız olarak 2 seviyesinde başka bir renk okuması oyun
forsingidir, 13+ OP gösterir, (iyi 12 olabilir) istisnalar haricinde zondan
önce durulmaz.
2 seviyesinde
okunan renk majör ise 5 karttan az olamaz. Minör ise 4+ kart olabilir. Buradaki
amaç oyun gücünü göstermek olduğundan 2 seviyesinde okunan Minör rengin 4
kartlı olmasının sakıncası yoktur. Hatta çok özel bir durum:
Oyun 1 PİK ile
açıldığında Cevapçıda 3 kart fit ve (3-4-3-3) dağılımlı aşağıdaki gibi bir el
olursa:
PİK:
xxx. KÖR:
RVxx. KARO:
RDx. TREFL:
ADx. 15 OP.
Cevapçı burada
sıkıntıya düşebilir. Şöyle ki;
-2 Kör diyemez,
Körler 5 + kart değil.
-2 NT diyemez,
çünkü bu cevap JACOBY 2NT olur ve 4+ kart fit gösterir.
-2 PİK, 3PİK, 4
PİK diyemez, bu deklereler eli zayıf gösterir.
-F1NT elin
değerini anlatamaz.
Burada tek çözüm 3
kartlı olmasına rağmen 2 TREFL demektir. Bu durum çok istisnai olduğundan,
Cevapçının 2 seviyesi Minörleri 4+ kart olarak kabul edilecektir. Sıçramasız
olarak 2 seviyesinde okunan renk Majör olursa 5 karttan az olamaz, istisnası
yoktur.
Cevapçının oyun
forsinginden sonra, Açıcı (12-14), (15-17), (18-19) puan aralıklarına, koz
adedi ve elinin denge durumuna göre rebidlerinden sonra Cevapçının sıçramasız
olarak fit göstermesi (13-15) OP ve 3 kart koz vaat eder. Sıçrama olursa
(15+..) OP gösteriyordur.
1 PİK-2 TREFL-2
KÖR sekansından sonra 2 PİK. (13-15) OP ve 3 Kart fit, dengeli el).
1 KÖR-2 KARO-2 NT
sekansından sonra 3 KÖR. (13-15) OP ve 3 Kart fit, dengeli el).
Fit bildiriminden
sonra açıcı minimum ise 4 Majörle (istisnai hallerde 3NT ile) zon ilan eder.
Cevapçı çok kuvvetli ise konuşmalara devam eder, aksi halde pas geçmelidir.
Cevapçıda 15+ OP
varsa fit bildirimini sıçramalı yapar. Örneğin 1PİK-2TREFL-2NT sekansından
sonra 4 PİK. Bu sıçrama Sign-Off değildir, (15+..) OP ve 3 Kart fit ve dengeli
el gösterir. Veya 1PİK-2KARO-2KÖR sekansından sonra 3PİK. Bu konuşmalar şilem
daveti olur.
F. SPLINTERS BID
Kozlu oyunlarda
Splinter (kısa renk) bildirimleri çok önemlidir. Kısa renk karşısında çaka fiti
oluşuyorsa 33 puandan daha azı ile şlem yapmak mümkün olmaktadır. Oyunun majör
bir renkle açılması halinde. Cevapçının renklerden birinden çift sıçrama
yapması 15+OP ve 4+ kart fit gösterir. Okunan renk kısadır. Bu cevap aynı
zamanda şlem davetidir. Açıcı gösterilen kısalığı beğenirse şilem araştırmalarını
başlatır, beğenmezse zon oynar.
Oyunun 1 PİK ile
açılması halinde (4TREFL, 4KARO ve 4KÖR) cevapları ile kısalık
gösterilebilirken, oyunun 1 KÖR ile açılması halinde sadece Trefl ve Karo
kısalıkları gösterilebilmektedir. Pik kısalığını göstermek için piklerde çift
sıçrama yapılırsa 3 Pik demek gerekecektir. Ancak biz bu deklareyi Goldway
splinter konvansiyonu ile kullandığımızdan burada kullanamıyoruz. Pik
kısalığını gösterebilmek için Goldway 3NT deklaresinden yararlanıyoruz.
Splinter konuşması yapan oyuncu;
-Ortağının açış
rengine 4+ kart fit vaat eder.
-Ortağın konuştuğu
rengin 4 seviyesi garanti edilmiştir.
-çift sıçrama ile
okunan renk kısadır. (tek ya da çaka).
**
MAJÖRLERDE SERBEST 5 DEKLERESİ
Oyun Majör bir
renk ile açıldığında, rakip müdahalesi yokken Cevapçının açış rengini 5
seviyesine yükseltmesi koz kalitesi ile ilgili bir çeşit sorgudur. (1 KÖR-5
KÖR). Cevapçıda marjinal bir el vardır ve yan renklerden kaybı yoktur. Ancak 4+
kartlı fit vermesine rağmen koz kalitesi iyi değildir, Açıcının koz kalitesini
öğrenmek istemektedir. Bu sorgu üzerine açıcı;
-Kozdan hiç kaybı
yoksa 7 Majör,
-Kozdan 1 kaybı
varsa 6 Majör ilan eder.
-Kozdan 2 kaybı
varsa PAS geçer.
Eğer rakipler renk
ile araya girmişse, Cevapçının serbest 5 dekleresi bu sefer rakip renk hakkında
sorgudur. Açıcı bu sorguya;
-Rakip renkten hiç
kayıp yoksa 7 Majör,
-Rakip renkten 1
Kayıp ile 6 Majör ilan eder.
-Rakip renkten 2
kayıp varsa PAS geçer.
Cevapçının bu
konuşmalarını Açıcıda yapabilir. Serbest 5 dekleresi her turda yapılabilir.
Örneğin oyun 1 Kör ile açılıyor, rakip 1 Pik ile araya giriyor, Cevapçı 4 Karo
ile Splinter yapınca Açıcı kısalığı beğeniyor ve 5 Kör’le rakip renk hakkında
Cevapçıyı sorguluyor.
*
PUAN ARALIKLARINA GÖRE KONVANSİYONEL MAJÖR
DESTEKLERİ
A. (0-4) OP. ile destek.
Cevapçı normalde
bu puanlarla pas geçmelidir. Ancak cevapçıda açış rengine 4 veya daha fazla
kartlı fit ve dengesiz bir el (Tek veya çaka renk) varsa taktiksel olarak bu
destek bildirilmedir.
4 Kartlı destek;
Cevapçı bu puan
aralığında dengesiz bir el ve 4 kartlı destek ile önce 1NT cevabı verir,
rebidinde minimum seviyede destek vererek Sign-off yapar. Açıcı gecikmiş bu
zayıf destek karşısında minimum el ile ‘Pas’ geçmek zorundadır. (Bkz. Forsing 1
NT).
Açıcı
Cevapçı
1 KÖR (12-19) OP
ve 5+ kart Kör. 1 NT (0-12) OP. Elini tanımla.
2 TREFL (12-14)
OP. Minimum el. 2 KÖR. Zayıf el. Pas geç.
PASS.
5 veya daha fazla kartlı destek;
Açış rengine 5+
kart fiti olan cevapçı, açış Majörünün dördüne sıçrayarak ‘’Zon’’ ilan eder
(Gambling). Bu sıçrama (0-4) OP ile 5+ kartlı koz desteği olan dengesiz bir el
vaat eder. (BERGEN TUTUŞU) Cevapçı rakiplerin konuşmasına fırsat vermek
istememektedir. Rakipler konuşursa fit bularak oyunu alacaklar, belki de zon
yapacaklardır. Cevapçının oyun iddiası yoktur, oyun belki 1 batacaktır. Ancak
rakiplerin oyun bulma şansları büyük ölçüde ortadan kaldırılmaktadır. Açış
majörünün dördüne sıçrayan cevapçı değersiz bir el vaat etmektedir. Cevapçıda
koz dışı renklerde savunma gücü yoktur ve koz dışı renklerden 2 el
kazandıramamaktadır.
*
B. (5-7) OP. ile destek
3 Kartlı destek;
Önce 1 NT cevabı
verilir, rebidinde minimum seviyede fit gösterilerek gecikmiş zayıf destek
olduğu bildirilir. (1KÖR-pas-1NT-pas-2TREFL-pas-2KÖR). (Bkz. Forsing 1 NT)
4 veya daha fazla kartlı destek;
Dengesiz ellerde
el değerlendirme yöntemleri kullanılır. Zon mümkün görülüyor ise ‘’Zon’’ ilan
edilir. Örneğin (1 PİK-pas-4 PİK). Zon mümkün değil ise veya el dengeli ise
yine Forsing 1 NT ile gecikmiş zayıf destek verilir.
(1PİK-pas-1NT-pas-2Karo-pas-2PİK)
*
C. (8-9) OP. ile destek; (iyi
7 OP olabilir.)
3 Kartlı destek;
Dengeli ve
dengesiz eller ile doğrudan destek verilir. Örneğin (1 Pik---2 Pik). (Basit
destek).
4+ Kartlı destek;
Dengesiz eller ile
3 Trefl denilerek 4+ Kartlı tutuş ve dengesiz el olduğu bildirilir. Örneğin (1
Kör-3 Trefl). (Bergen Majör desteği).
Dengeli eller ise
4 Kartlı olmasına rağmen 3 kartlı olarak kabul edilip doğrudan basit destek
verilmelidir. (1 Kör-2 Kör)
*
D. (10-12) OP. ile destek; (iyi 9 OP olabilir.)
3 Kartlı destek;
Dengesiz eller ile
doğrudan tek sıçramalı destek verilerek zon daveti yapılır. Davet desteği.
Örneğin (1Pik-3Pik). Bkz.(LMR).
Dengeli eller ile
önce 1NT cevabı verilir, rebidinde tek sıçramalı olarak destek bildirilir.
(1KÖR-pas-1NT-pas-2KÖR-pas-3PİK). Bkz.(Forsing 1 NT).
4+ Kartlı destek;
Dengeli eller ile
3 Karo Dekleresi ile 4+ kartlı tutuş ve dengeli el bildirimi yapılır. Örneğin
(1 Pik-3 Karo). (Bergen Majör desteği)
Dengesiz eller ile
3 seviyesinde ters majör okunur. (1PİK-3KÖR). Bkz. (Goldway splin)
*
E. (13-15) OP. ile destek; (Oyun açar kalitede iyi 12 OP
olabilir.)
3 Kartlı destek;
Cevapçı dengeli
bir el ile 1 Majör açışına karşı önce 2 seviyesinde sıçramasız başka renk okur,
rebidinde desteğini sıçramasız olarak gösterir. (1PİK-2KARO-2KÖR-2PİK).
Dengesiz eller ile
önce 1 NT cevabı verilir, rebidinde çift sıçramalı olarak destek verilir.
(1KÖR-1NT-2KARO-4KÖR).
4+ Kartlı destek;
Dengeli
eller ile 1 Majör açışına karşı 2NT cevabı verilir. (1PİK-2NT). Bkz. J2NT.
-Dengesiz eller
ile 1 Majör açışına 3NT cevabı verilir. (1KÖR-3NT). Bkz.(Goldway).
*
F. 15+ OP ile destek
3 Kartlı destek;
Önce 2 seviyesinde
başka renk okunarak zon forsingi yapılır, rebidinde çift sıçramalı destek
verilir. (1PİK-2TREFL-2KÖR-4PİK).
4 Kartlı destek;
Dengesiz
eller ile direkt splinter konuşması yapılır. (1PİK-4KARO). Bkz. (splinter Bid).
Ortaklık
anlaşmasına bağlı olarak istenirse dengesiz 3 Kartlı fitlerde bu konvansiyon
içine alınabilir.
4 kartlı dengeli
eller (J2NT) konvansiyonu ile gösterilecektir.
*
KONVANSİYONEL MAJÖR DESTEKLERİ ÖZET TABLOSU
açıcı ................................cevapçı
1
MAJÖR. 1
NT. (0-4)OP, 4 kart fit. Dengesiz veya
yarı dengeli.
-
… (5-7)OP,
3 veya 4 kart fit.
- … (10-12)OP,
3 kart fit dengeli.
- … (13-15)OP,
3 kart fit dengesiz.
- 2
RENK (13-15) OP, 3 kart fit dengeli
- … (15+…)
OP, 3 kart fit dengeli
- 2MAJÖR(7-9)
OP, 3 veya 4+ kart fit dengeli.
- 2
NT. (13+…) OP, 4+
Kart fit dengeli
- 3
KARO (10-12) OP, 4+ kart fit dengeli.
- 3MAJÖR(10-12)OP,
3 kart fit, dengesiz.
- 3tersMAJ(10-12)
OP, 4+ kart fit, dengesiz.
- 3
NT. (13-15) OP,
4+ Kart fit, dengesiz.
- 4
RENK (15+…) OP, 4+ kart fit, okunan
renk tek veya çaka.
- 4MAJÖR(0-4)
OP, 5+ Kart fit, dengesiz.
“Mehmet
Özyeşilbaş” a teşekkürler
*
JACOBY 2NT İÇİN AYRINTI
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacoby_2NT
http://www.bridgeacademy2.com/Jacoby%202NT.pdf
http://www.bridgebum.com/jacoby_2nt.php
*
JACOBY 2NT İÇİN AYRINTI
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacoby_2NT
http://www.bridgeacademy2.com/Jacoby%202NT.pdf
http://www.bridgebum.com/jacoby_2nt.php
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder