Chopin - Les Sylphides - Waltz
MİNÖR EDEBİYAT
Bir
azınlığın majör dilde yaptığı edebiyattır.
İçinde edebiyat yapılan egemen dili
minörleştirmek, egemen dile bir yabancıymış gibi dışarıdan yaklaşarak, onu bir
yabancıymış gibi kullanarak yazmak.
**
MİNÖR EDEBİYATIN USTASI
BİLGE KARASU
Bazı yazarlar
vardır ki, onları okuyabilmek, onların dünyasına girebilmek, dilinden
anlayabilmek, okurken yazdıklarında kendini kaybedebilmek, kısacası o yazarın
okuru olabilmek için belli bir
birikim ve hatta daha da ötesinde özel bir “eğitim” gerekir. Bu dikenli
yolda o yazarlar ve eserleri hakkında tezler yazılır, sempozyumlar, atölyeler
düzenlenir, kitaplar derlenir. Bilge Karasu’yu Okumak bunun örneklerinden
yalnızca biridir.
Bilge Karasu,
çağdaş Türk edebiyatımızda dili yetkin bir şekilde kullanan, kendine has bir
edebi duruşu ve üslubu olan konumlandırılması zor yazarlardan biridir. Her
denemesinde bir zanaatkar edasıyla yazıyı eğip bükerek biçimlendiren, müzik,
sinema, fotoğraf ve resim gibi plastik sanatlarla iç içe geçmiş bir dilin bütün
estetik olanaklarını sonuna kadar zorlayan, yanı sıra, o dilin bütük
kurallarını bozup hiç yılmadan yeniden ve yeniden inşa eden Karasu, roman ve
öykülerindeki çok katmanlı ve imgesel ögeler ile okuyucusunda kaybolmuşluk
duygusuna ve tekinsizliğe yol açar. Bu nedenle O’nu okuyabilmek, “Bilge Karasu
okuru” adında özel bir sıfatlandırmayı gerektirir.
Cansu Karagül
BirGün Kitap Eki, 128.sayı (Kısaltılmıştır)
BirGün Kitap Eki, 128.sayı (Kısaltılmıştır)
**
YORGUN İNSAN
Tarlalarda birkaç ağırbaşlı köylü
yollanıyor evine doğru suskunca.
Uzanmışız yan yana: Irmakla ben,
uyuyor incecik otlar yüreğimin altında.
Sessiz büyük bir dinginliği yuvarlıyor ırmak,
çiy kesiliyor dertlerle yükler, içimdeki;
ne erkek, ne çocuk, ne Macar, ne kardeş,
burda uzanmış yatan yalnızca yorgun biri.
Bir iç rahatlığı dağıtıyor akşam,
ben bir dilimim bu sıcacık ekmekten,
gök de dinleniyor şimdi, durgun Maroş ırmağına
ve alnıma yıldızlar konarken.
Attila Jozsef
**
TRAP - PAS ve RE - OPENING KONTUR
Ortağınız oyun açtıktan sonra rakibin overcall’una
konturunuz negatif olduğuna göre, ceza konturu atmanız gereken eliniz varken ne
yapacaksınız?
Ortağınızla negatif kontur seviyesini belirlemiş
olmalısınız. Yani, rakibiniz hangi seviyeye kadar konuştuğunda, konturunuzun
negatif olacağına ortağınızla anlaşmış olmanız gerekmektedir.
Negatif kontur
seviyesi için genel eğilim 3 PİK‘dir. Biz 4 PİKE‘e kadar (dahil) negatif kontur
oynayacağız. Bu, rakibimiz 4 Kör‘e kadar hangi seviyede overcall yaparsa yapsın, cevapçının
atacağı konturun negatif olacağı anlamına gelmektedir. Rakibimiz 4Pik ve üzerinde bir overcall yaptığında ise, atılan kontur
ceza olacaktır. Rakibinizin overcall’u ortağınızla anlaştığınız negatif kontur
seviyesi dâhilinde iken, cevapçı olarak direkt ceza konturu atamazsınız. Bunun
tek çaresi, overcall üzerine cevapçının pass demesi (trap-pas) ve açıcının kontur diyerek (re-opening dbl) konuşmaları
yeniden açmasıdır. Bu durumda, pas diyerek, overcall’u ceza konturlu oynamaya
çalışabilirsiniz. Açıcı, cevapçının bir trap-pas geçmiş olma ihtimaline
karşılık, açış puanı ne olursa olsun, rakip rengin üç karttan az olması halinde
DBL ile konuşmayı açması gerekmektedir. Buna re-opening dbl denmektedir.
Açıcı, overcall rengi kısa, ancak bütün gücü 6–7 kart açış
renginde iken veya rakip renk şikan ve eli 5–5/6–5 iken re-opening dbl yerine,
dağılımını gösteren bir konuşma yaparak konuşmayı açık tutacaktır. Açıcı,
minimum açış gücü ve overcall renginin 3+ kart olması
durumlarında, pas diyerek konuşmayı yeniden açmayacaktır. Çünkü cevapçının
trap-pas geçmiş olma ihtimali son derece azalmıştır.
Açıcı…… Rakip
…. Cevapçı S. A852
1H 2C PAS (Trap-Pas) H. 8
DBL(re-opening) D. J62
C. AQT98
Rakibin 2 Trefl
overcall’u üzerine cevapçıda konturlu 2Trefl oynamak
isteyen bir el var. Cevapçı ve ortağı 4Kör‘e
kadar (dahil) negatif kontur oynadıklarından, cevapçının 2§‘e
direkt atacağı kontur, negatif kontur olacağından, cevapçı trap-pas geçerek, açıcının kısa trefl ve normal eli
ile, re-opening dbl demesini bekleyecektir. Açıcı, treflinin 3 karttan az
olduğu hemen hemen her elle konuşmayı kontur diyerek yeniden açacaktır. Cevapçı
bu kontura pas diyerek, rakibin overcall’unu konturlu oynamaya çalışacaktır.
Açıcı, overcall
yapılan konuşma pas-pas olarak kendisine geldiğinde, balance etmek için gayret
edecektir. Çünkü cevapçıda rakip renkteki uzunluk ve kuvvetli bir el ile
konuşamamış ve pas demiş (trap-pas) olabilir. Açıcıdan rakip renk kısa
olduğunda dbl demesini bekliyor olabilir.
S. A85 Açıcı ….. Rakip….. Cevapçı
H. AQJ8 1D 2C
PAS
D. A9852 ?
C. 8 DBL(re-opening)
Açıcı, overcall
renginin kısa olması ve çok distribusyonel olmaması nedeniyle dbl diyerek
balance edecek, konuşmayı tekrar açacaktır. Çünkü treflinin kısalığı, ortağın
bir trap-pas geçmiş olma ihtimalini hala korumaktadır. Cevapçıda, rakibi
konturlu batırmak isteyen bir el yoksa ve zayıf olması nedeniyle 2Karo, 2Kör veya 2Pik diyecektir.
S. A8 Açıcı ….. Rakip….. Cevapçı
H. K8 1D 2C
PAS
H. AQ862 ?
C. JT98 PAS
Açıcıda bu
trefliler varken cevapçının trap-pas geçmiş olma ihtimali yoktur. O halde
cevapçı, konuşabilecek puan gücü olmadığından pas geçmiştir. Minimum bir elle
açıcı da konuşmamayı yeğleyecektir.
S. QT Açıcı ….. Rakip….. Cevapçı
H. J97 1D 1S PAS
D. AKQJ86 2D
C. J3
Kendi renginiz
uzun ve tüm kuvvetiniz bu renkte iken re-opening kontur atmayınız.
Trap-pass yapan
cevapçının eli, rakip; koza oynadığı zaman daha değerli olabilecek türden
olmalıdır. Mesela ortak 1pik açıp, rakip 2Tr derse, bizim AKQx Trefl ile
Trappass yapmamız anlamsızdır. Çünkü böyle bir el bütün Kontratlarda
değerlidir. KJT86 gibi bir elin ise sadece kozun Tr olduğu zaman değeri vardır.
Yani rakibin kozunun kabuk puanları değil, rakip kozun uzunluğu ve ara puanlar
trap-pası daha değerli yapar. Ayrıca Zon durumuna göre, Kontratın seviyesine
göre Trap-pass değerlendirilir. Ortakla misfit varsa Trap-pass öncelikle
düşünülmelidir. Ortağın rengine tutuş varken trappass
yapılmaz.
S. DVxx Siz Rakip Ortak Rakip
H. ----- - - 1H 2C
D. ARDxx ?
C. ADxx
Böyle bir elle zon
durumuna göre karar verin. Şilem, misfitten dolayı pek olası görünmüyor. Eğer
rakip zondaysa rakibi konturlu oynatmak daha avantajlı olabilir.
Veya
S. ----- Siz Rakip Ortak Rakip
H. DVxx 1D 2C Pas Pas
D. ARDxx ?
C. ADxx
Böyle bir elle ya
2kör deklaresi verin ya da pass geçin. Daha iyi sonuç alırsınız. Kontr felakete
götürür. 2körünüze ortak 2pik derse pass geçin.
Açıcı preemptive açış yapmışsa trap-pass olmaz.
Partneri preemptive açış yapanın cevapçısı, rakibi cezalandırmak istiyorsa
kontr atar. Çünkü preemptive açışlardan sonra Negatif Kontr olmaz. Negatif
kontr olmayınca trap-pas zaten olmaz. Multy açışlarında da cevapçı, açıcının
elinin zayıf olduğu varsayımıyla deklare vereceğinden, açıcıdan sonra overcall
yapan rakibi cezalandırmak istiyorsa kontr atar. Pass geçmişse bu pass,
trap-pas olamaz.
“ergun cuhadar” a
teşekkürler.
1 yorum:
Briç bilmiyorum ama araya koyduğunuz şiirler ve yazılar çok hoş.
Yorum Gönder