17 Ağustos 2013 Cumartesi

Briç Notları


Bir nehir,
köprü kurma niyetimizi körükler.
Ama karşılıklı iki kıyıyı 
tek bir bütünün
parçaları olarak bir araya getiren durum
bizim nehri geçme isteğimizdir:
Martin Heidegger
****
KUYTUDA UNUTULAN
 
(Kendi başına yetim, yetim başına kederli bir ülkedeyim.
Belki çıkmaz bir sokaktır yüreğim.)

Güneşi  çalarken  suçüstü  yakalarım  akşamı
Gündüz deniz  misali yaslanır  da  gecenin gizli yüzüne, gecenin gizli  yüzünde sisli bir sabaha ağlarım. Kuytuda unutulan bu şiir ağlar.

Şimdi bahara  randevu veren bir rüyada ve  bütün  yağmurların Ankaralarında ıslanırım. Oysa
bahar hakedilmemiş tek mevsimdir ve asıl ıslanan yağmur, ıslatan benim suretimdir.

Ve seni düşünürüm. Sen ki bir güneş gibi  kaçarsın, aşkın takviminde adın yazılı,  ikliminde  tufansın.

/Gitme sensiz kalıyorum
 sessizce bir hiç kalıyorum/

Artık ne biriktirdiğim özlemler kalır çekmecemde,  ne de  özlenecek  bir  çekmece kalır
geride

Geride depremlere  terk edilmiş  bir şehir ve
kuytuda unutulan bu şiir kalır. Geride ben
kalırım. Bu aşk nerede çağlarsa, orada ıslanırım.

Dağları  çoğalmış ovalar  düşünürüm, ovaları
süsleyen başaklar ve nehir yatakları gibi bahtiyar aşklar. Bir de seni düşünürüm.

/Gitme yalnız kalıyorum,
yalnızca bir ben kalıyorum/

Dağlarda ateş yanıyor,
dağlarda haziran,
dağlarda aşk,
dağlarda gözlerim yanıyor.

Kentlerde dağ  kadar bedenim, dağlarda kent
kadar kanıyor. Kanıyor da içimdeki gerilla ka-
dar özgür bir aşk aranıyor.

(Artık sabıkalıdır yüreğim seslenir; senin gökyüzün yağar
benim yeryüzüm gizlenir.)

Zafer Ekin Karabay
*
Zafer Ekin KARABAY (1975 – 2002)
1975 yılında Kayseri’de doğdu. İlk ve orta öğrenimini doğduğu kentte tamamladı. Kayseri Atatürk Ticaret Lisesi'nden mezun oldu. (1993) Aynı yıl Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ne girdi. Lisans öğrenimini 1999 yılında tamamladı ve Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde yüksek lisans programına başladı. Ölümünden iki gün önce yüksek lisans programından başarıyla tamamladı.
Eskişehir Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde araştırma görevlisi olarak çalıştığı dönemde  kendi isteği ile aramızdan ayrıldı. 13 Eylül 2002

İlk şiiri 1995 yılında İnsancıl dergisinde yayımlandı. Toplumcu gerçekçilik şiir tarzında, incelikli bir üslûpla usta işi şiirler yazdı. Şiirleri ve eleştiri yazıları; Bahçe, Damar, Dize, Edebiyat ve Eleştiri, İnsancıl, Islık, Kavram-Karmaşa, Kül ve Varlık gibi belli başlı edebiyat dergilerinde yayımlandı. 1995 Yılında Kar-Ya (Bilimsel ve Kültürel Araştırma ve Yayıncılık Kooperatifi) aracılığıyla çıkarılan Sanat Eylemi adlı derginin kurucuları arasında yer aldı. Karabay 1999 yılında Varlık dergisi tarafından düzenlenen Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödülleri’ni şiir dalında kazandı. Bir yıl sonra da Arkadaş Zekai Özger Şiir Ödülü Jüri Özel Ödülü’nü ‘Şubatta Saklambaç’ adlı dosyası ile kazandı,  Şubatta Saklambaç, aramızdan ayrılışından üç ay sonra Mayıs Yayınları tarafından yayımlandı.

Yapıtları: 
Şubatta Saklambaç / Mayıs Yayınları
Ödülleri: 
1999 Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödülleri’ni şiir dalında
 
2000 Arkadaş Zekai Özger Şiir Ödülü Jüri Özel Ödülü


http://www.siirakademisi.com/index.php?/site/sair_hayat/899
*
ARARKEN, kendi sesinden:
***
BRİÇ NOTLARI
1. Ayrıntılı bilgi veren konuşmalar rakibin  işine yarayabilir. Yolda papatya toplamak tehlikelidir. 1556 dünya şampiyonluğu eli incelenmesi sonucunda en başarılı kontratların en az konuşmalarla ulaşılan kontratlar olduğu saptanmıştır. 
2. Zayıf açışlarda elin tek renkli olması, şigan  olmaması iyidir.
3. Zayıf açan tüm malını toptan masaya koyduğundan, artık konuşmamalı, kararı ortağına bırakmalıdır.
4. Beş seviyesi rakipler içindir. Genellikle dört minör ya da altı minör oynamak beş minör oynamaktan iyidir. Baraj yapmak dışındaki  beş seviyesi rakipler içindir.
5.Stolen bids-  Bu konvansiyona göre, açıcının 1 NT deklaresinin ardından rakip bir renkle araya girmişse, cevapçının atacağı kontur, bu araya girişin çalıntı deklare (stolen bid) olduğunu anlatmaktadır. Bu kontur, cevapçının müdahale olmadığı takdirde, deklaresinin rakibin okuduğu renk olacağını gösterir.
6. Negatif kontur seviyesi için genel eğilim 3 Pik’tir. 4 Pik’ e kadar negatif oynayanlar da çoktur.
7.  Pas diyerek ortağın kontur atmasını beklemeye Trap Pas (tuzak pas) denir.
8. Vasilevsky:  Rakip bir majör açıp bizim ortaktan pas, rakibin ortağından bir sanzatu cevabı geldikten sonra yapılan bütün konuşmaların transfer olduğu konvansiyon.
---  … 1Kör…1NT ….Pas
?
Kontur trefliye transfer,
2trefli karoya transfer,
2karo diğer majöre transfer,
Açılan majörü söylemek cue-bid kuvvetli dağılımsal renk isteme,
Diğer majörü söylemek bu rengin dörtlü olduğunu belirtir ama konuşulmamış diğer renklere de uyabileceğini olduğunu gösterir.
2SA minörler için,
3 minör de altılı renk ve diğer majörün dörtlü olduğunu belirtir.
9. Revolving discards sisteminde, ilk defosta,  
A. Bir renkten yüksek kartınızı defos ettiğinizde, o renkten bir sonraki rengi,
B. Bir renkten düşük bir kart defos ettiğinizde, ortağınızdan o renkten bir önceki rengi oynamasını istemiş olursunuz.
10.  Rönons, bir renge uymamak veya yasa tarafından emredilen ya da bir usulsüzlüğün düzeltilmesi için bir seçeneğin uygulanması sırasında bir rakip tarafından belirtilen bir rengi veya kartı, imkan varken, çıkmamak ya da oynamamak.
11. Çoğu zaman rakip renkte dört kart ile kontura pas geçmek doğrudur, hele rakip renkte beş kart varsa her zaman doğrudur.
12.  Limite olan,  yani elini anlatmış olan oyuncunun ortağı “kaptan” olur. Diğeri kaptanın kararlarına uyar.
13.  Oyunu siz oynarken (dekleran  iken) kart oynama durumunda,
oyunu durdurup savunmadaki oyunculardan birine ortaklık anlayışı, apeller vs hakkında sorular sormak yasaldır.
14. Briç ahlakı, rakiplerimizi asla aldatmamayı gerektirir.
15. Seyirci, sadece tek bir oyuncunun elini seyredebilir, konuşmalara ya da oyuna karışamaz, akıl veremez, önerilerde bulunamaz. Oyun ya da konuşmalar esnasında eğilerek ya da yerinden kalkarak diğer oyuncuların ellerine bakamaz. Seyirci masaya oturunca hangi takımın seyircisi olduğunu bildirir, yapacağı hatalar nedeniyle takımına ceza verilebilir.
16. Flip-Flop,  minör açışına rakibin kontur ile müdahalesinden sonra rakibe karşı baraj oluşturmak amacıyla kullanılır. 
Uygulaması şu şekildedir:
1C/1D…. DBL…..2NT ….
Bu sekanstaki 2NT Flp Flop tur ve ortağın açtığı minöre 1-6 puanla en az  5 li destek gösterir.
Rakibin konturla müdahalesinin ardından Inverted Minor uygulaması kesintiye uğrayacağından, Flip-Flop sahip olunan eli ve açılan minöre desteği en uygun şekilde gösterir.
17. Turnuvalarda ustalık gerektiren bord sayısı azdır, diğer bordlarda swing verilmemelidir. Risk almadan ikili turnuva kazanılmaz. Hiç riske girmeyip rakiplerin hata yapmasını bekleyen çiftler turnuvayı ortalama yüzde elli ile bitirirler.
18. Kısacık bir düşünce anı bile davranışı olumlu ya da olumsuz etkileyebilir. Zor ellerde iyimser, kolay ellerde dikkatli olmalıyız.
19. Bir oyuncunun ustalaşmak yolunda yapacağı en iyi şey her zaman el saymaktır, Kozları, çıkan kartları, rakibin kartlarını saymak çok önemlidir.
20. Empas yapmanın cazibesine kapılan pek çok oyuncu yanılabilir. Empastan önce diğer yollar denenmelidir.
21. Maç puan turnuvalarda, tehlikeli olsa bile partskorlara kontr atmadan kazançlı çıkılamaz. (IMP turnuvalarda  iki batar yoksa kontr atılmaz)
22. Rakipler sanzatu açmışsa rahatsız edilmeden konuşmalarına izin verilmemelidir. En uygun yöntem DONT’tur. Bir sanzatuya ceza kontru rakibin güvenli kontrata  kaçmasını sağlayacağı için iyi değildir.
23. Stayman meraklısı briççiler 4-3-3-3 dağılımla stayman yapılmayacağını unutmamalıdır.
24. Misfit ellerle sanzatu oynamayın, eli rakibin oynamasına izin verin.
25. Bütün devam yolları, gelişmeleri bilinmeyen konvansiyonlar kullanılmamalıdır.

2 yorum:

ferda balkaya çetin dedi ki...

Merhabalar Zafer Bey, her seferinde farklı şairler şiirler hayatlar ve sözlerle karşılanıyorum blogunuzda. Bütünleştirdiğiniz görseller şiiri şairin hayatını rengiyle ele veriyor adeta... Bugün okuyup da hüzünlendiğim Zafer Ekin Karabay hayatı gibi...
İzninizle şiir ve görseli İmece Mizah'a alıyorum.
TEŞEKKÜRLER...

ali zafer sapci dedi ki...

Sizi güzel şiirlerinizden tanımıştım, severek izliyorum. Yorumunuzla da güç verdiniz.
"İmece Mizah" ı da izlediklerime aldım. Teşekkürler.