Veikko
Ahvenainen....Ilta syväjärvellä
*****İnsanın korkması gereken tek başarısızlık,
amacına sadık
kalmakta göstereceği başarısızlık olmalıdır.
George Eliot
*****
SEN, TAA BAŞTAN
Sen, taa baştan
yitirilen sevgili, hiç karşılaşılmayan,
bilmem hangi sesler hoşuna gider senin.
Ben artık, geleceğin dalgası kabarırken,
görmeye çalışmam seni. Bendeki en büyük
görüntüler, denenmiş uzak manzara,
kentler ve kuleler ve köprüler ve beklenmedik
dönemeçleri yolun
ve bir zamanlar tanrılarla
örülmüş toprakların gücü:
yükselirler içimde anlatmak için
hep kaçınan seni..
Ah, bahçelersin sen,
ah, böylesi bir umutla
seyrettim onları. Kır evinde
bir açık pencere,-ve sen neredeyse attın
adımını
bana doğru dalgın. Sokaklar buldum,
daha yeni yürümüştün onlarda sen;
bazen de esnaf dükkanlarındaki aynaların
senden başları dönerdi hala ve irkilip geri
verirlerdi
apansız görüntümü. Kim bilir, aynı kuş muydu
ikimizin içinde öten, ayrı ayrı
dün akşam?
Rainer Maria Rilke - Çeviri : A. Turan Oflazoğlu
*****
SÜRKONTR
Sürkontr' un
kullanıldığı başlıca üç ana yer vardır:
1) Puan ağırlığının olduğu durumda bunu belirtmek ve/veya rakibi cezalandırmak için kullanılır.
2) Rakibin ceza kontru attığı durumda S.O.S. amaçlı, yani en az zararlı çıkabilecek bir kontrata ulaşmak için kullanılır.
3) Diğer durumlarda özel anlamlar belirtmek için kullanılır.
1) Puan ağırlığının olduğu durumda bunu belirtmek ve/veya rakibi cezalandırmak için kullanılır.
2) Rakibin ceza kontru attığı durumda S.O.S. amaçlı, yani en az zararlı çıkabilecek bir kontrata ulaşmak için kullanılır.
3) Diğer durumlarda özel anlamlar belirtmek için kullanılır.
I-RAKİBİ CEZALANDIRMAK
Puan ağırlığının olması ortaklığın toplam
onör puanının en az 22+ HCP olduğunu ifade eder.
Açanın Ceza Sürkonturu
Ortağın cevabı üzerine atılan kontra karşı açanın sürkontr atmasını ifade eder. Burada ortağın 6+ HCP ile cevap verdiğini kabul edersek açanın dengesiz eli varsa 15+ HCP, dengeli eli varsa 18+ HCP olduğunu gösterir. Sonraki gelişmelerde rakibin rengine atılan kontrlar cezadır.
Ortağın cevabı üzerine atılan kontra karşı açanın sürkontr atmasını ifade eder. Burada ortağın 6+ HCP ile cevap verdiğini kabul edersek açanın dengesiz eli varsa 15+ HCP, dengeli eli varsa 18+ HCP olduğunu gösterir. Sonraki gelişmelerde rakibin rengine atılan kontrlar cezadır.
1Karo…..Pas…..1Pik..…Kontur
Sürkontur
Pik :
X
Kör :
KJXX
Karo : AQXXX
Trefl : KQX
Dengesiz el, 15 HCP
*
1Karo…..Pas…..1Kör…..Kontur
Sürkontur
Pik
: KXXX
Kör :
AJX
Karo : AKXX
Trefl : KXX
Dengeli el, 18HCP
Cevapçının Ceza Sürkonturu
En sık karşılaşılan durum ortak 1 seviyesinde oyun açtığında rakibin apel konturu atması sonrası gelişmelerdir (1x-Kontr-Sürkontur).
Burada sürkontr ile 9+ HCP olduğu, genellikle ortağın rengine kuvvetli fit olmadığı, diğer renklerden en az birine çoğunlukla ikisine hazır olduğu ve yüksek dağılım olmadığı anlatılır.
En sık karşılaşılan durum ortak 1 seviyesinde oyun açtığında rakibin apel konturu atması sonrası gelişmelerdir (1x-Kontr-Sürkontur).
Burada sürkontr ile 9+ HCP olduğu, genellikle ortağın rengine kuvvetli fit olmadığı, diğer renklerden en az birine çoğunlukla ikisine hazır olduğu ve yüksek dağılım olmadığı anlatılır.
Bunları irdelersek:
a. Standart olarak 9+ HCP
gösterir. Ancak günümüzde oyun açışları 10-11 HCP ye kadar indiği için bazı
ortaklıklar sürkontur için 10+ HCP şartı arayabilirler.
b. Ortağın rengine "kuvvetli
fit" olması, renk majörse 4+ kart, renk minörse 5+ kart fit olduğunu ifade
eder. Bu tarife uyan şekilde fit varsa rakiplerde de fit olma olasılığı artar
ve hem de defansta el alma gücünüz azalır. Bu tür fitleri vermek için Jordan 2NT, Flip Flop, Bergen Raise gibi konvansiyonlar oynanmaktadır. Majörde 3' lü fit, minörde 4' lü fit ve
10-12 HCP olan davet elleri tarif etmek için önce "sürkontur" atıp
sonra ortağın rengini desteklemek şeklinde oynanabilir.
c. Ortağın rengine fit olmadığı
durumlarda ya tek renkli eliniz vardır, ya da birden çok renge hazır eliniz
vardır. Tek renkli eller ile genellikle sürkontr atmak yerine konuşmak uygun
olur. Standart olarak rakibin apel konturu üzerine 1 seviyesinde renk okumak
forsing olmasına rağmen 2 veya 3 seviyesinde renk okumak non-forsingtir. Bu
nedenle puan olan ve 2 seviyesinde konuşulacak tek renkli ellerle önce sürkontur
atıp sonra rengi okumak gerekmektedir. Yüksek dağılım olmayan, ancak 4333,
4432, 5431 gibi dağılımı olan birden çok renge hazır ellerle deklereye önce
sürkontr atarak başlamak gerekir. Burada rakibin kaçtığı renge ceza kontru
atmak hedeflenir. Gelişmelerde rakibin okuduğu renk 4+ kart ise
"kontr" atılır, değilse normal açış olan ellerle "forsing
pas" geçilir. Önemli olan nokta ortak ceza kontru atsa bile tutmayacak
eliniz varsa (eliniz normal açış altında ise veya yüksek dağılımlı el varsa
veya çok uzun tek renkli el varsa) hemen konuşmanız gerekir. Ortak ceza konturu
atamıyor ve deklere 4üncü pozisyonda size kadar geliyorsa o renkte 3+ kart ile
kontur atılır, yoksa en az 1 tur forsing pozisyonunda olduğunuz için başka bir
deklere verilmelidir ki 9-12- HCP ile minimum konuşulur, 12+ HCP ile sıçrayarak
veya cue-bid yaparak forsing bir konuşma yapılır. Sürkontr sonrası pas/kontur
dekleresi için son zamanlarda "inverted double" oynanmaktadır. Kontur
atanda o renk 2/3 adet olmalı, pas geçende 1/4 adet olmalıdır.
1Karo…..Kontur…..Sürkontur…..1Kör
Kontur
Pik: : KXX
Kör
: KJXX
Karo :
AQXX
Trefl : XX
Açanın ceza konturu
*
1Karo…..Kontur…..Sürkontur…..1Kör
2Karo
Pik: : KX
Kör
: JX
Karo : AQJXXXX
Trefl :XX
açanın konturu tutmayacağı el
*
d. Yüksek dağılımlı ellerden 6+/5+ kart
olan 2 renkli eller veya 7+ kart olan tek renkli eller ifade edilmektedir.
Sürkontr ile başlandığında 2 renkli elleri anlatmak zorlaşmaktadır. Ayrıca çoğu
kez rakibin diğer renkte fiti olmaktadır, ortağınız kontr atsa bile defansta
kalmak çoğu kez kârlı olmamaktadır. Bu nedenlerle böyle ellerle sürkontr ile
başlamak yerine natürel konuşmak en iyisidir.
Ortağın 2/3 seviyesinde oyun açtığı durumda rakibin apel kontru atması sonrasında da aynı gelişmeler teorik olarak mümkündür. Ancak bu halde ortağın zayıf açışı olması nedeniyle sürkontr atabilmek için daha fazla puan ve uygun dağılım gereklidir.
Ortağın 2/3 seviyesinde oyun açtığı durumda rakibin apel kontru atması sonrasında da aynı gelişmeler teorik olarak mümkündür. Ancak bu halde ortağın zayıf açışı olması nedeniyle sürkontr atabilmek için daha fazla puan ve uygun dağılım gereklidir.
II-S.O.S.
Rakibin ceza
kontru attığı veya apel kontrunu cezaya çevirdiği durumda atılan sürkontrlar
S.O.S. amaçlıdır ve başka bir kontratı oynama isteğini gösterir.
Açanın SOS Sürkonturu
Açanın diğer 2 renge toleransı vardır.
Açanın diğer 2 renge toleransı vardır.
1Karo…..Kontur…..Pas…..
Pas
Sürkontur
Pik : KXX
Kör :
KJX
Karo : AQXX
Trfel : XXX
Ceza konturuna
çevrildi. Daha iyi bir renk bulalım.
Cevapçının SOS Sürkonturu
Cevapçının diğer 2/3 renge toleransı vardır.
Cevapçının diğer 2/3 renge toleransı vardır.
4432, 4441, 5431, 5422, 5521, 5530 gibi
dağılımları içerir.
1Karo…..Pas…..Pas…..Kontur
Pas……..Pas….Sürkontur
Pik
: JXXX
Kör :
JXXX
Karo :
X
Trefl
: JXXX
Diğer renkler bundan daha iyidir.
*
1NT…..Pas….. Pas…..Kontur
Pas…..Pas…..Sürkontur
Pik
: JXXX
Kör :
JXXXX
Karo :
XX
Trefl : XX
İki renkten birini oynayabiliriz.
*
III-DİĞER
Genellikle kontrun kullanıldığı yerlerde ve
amaçlarda, rakip kontr attığında kullanılır. Çoğunlukla aşağıda belirtilen
durumları ifade eder:
a. Kontr atılan renkte kontrol
gösterir.
1Karo…..Pas…..1Pik…..Pas
4Trefl…. Kontur..Sürkontur
Trefl Kontrolü
Pik
: KJ10XX
Kör :
QXX
Karo : XX
Trefl : AXX
b. As/Keycard veya rua
sorusuna kontr geldiğinde as/kc veya rua sayısını gösterir. Genellikle
R0P1/REPO şeklinde kullanılır.
1Karo…..Pas…..1Pik…..Pas
4NT …..Kontur..Sürkontur
Pik : QJXXX
Kör : XX
Karo : QXX
Trefl : KXX
Key kart yok, R0P1
c. "Support"
amaçlıdır. Ortağın rengine 3' lü fit olduğunu gösterir.
1Karo…..Pas…..1Pik…..Kontur
Sürkontur
Pik : JXX
Kör : KXX
Karo : AQXXX
Trefl : KX
Üçlü pik fiti var
d. Kuvvetli 2♣ açışına kontr geldiğinde
"second negative" yapacak zayıf eli gösterir.
2Trefl…..Kontur…..Sürkontur
Pik : XXX
Kör : JXX
Karo : XXXXX
Trefl : JX
Second negative
yapacak el
08 Haziran 2010- Haldun VAHABOĞLU
1 yorum:
Sürkontur olunca başlık, düşündüm: Hisler ve deneyimle rakibi 2 misli cezalandırmak, veya rakipler güçlü ise aynı cezaya misliyle katlanmak... Teşekkürler.
Yorum Gönder