7 Eylül 2013 Cumartesi

Sürkontur

                                                                                                                 Başar Şapçı

Veikko Ahvenainen....Ilta syväjärvellä
*****
İnsanın korkması gereken tek başarısızlık,
amacına sadık kalmakta göstereceği başarısızlık olmalıdır.
George Eliot
*****
SEN, TAA BAŞTAN
 
Sen, taa baştan
yitirilen sevgili, hiç karşılaşılmayan,
bilmem hangi sesler hoşuna gider senin.
Ben artık, geleceğin dalgası kabarırken,
görmeye çalışmam seni. Bendeki en büyük
görüntüler, denenmiş uzak manzara,
kentler ve kuleler ve köprüler ve beklenmedik
dönemeçleri yolun
ve bir zamanlar tanrılarla
örülmüş toprakların gücü:
yükselirler içimde anlatmak için
hep kaçınan seni..

Ah, bahçelersin sen,
ah, böylesi bir umutla
seyrettim onları. Kır evinde
bir açık pencere,-ve sen neredeyse attın adımını
bana doğru dalgın. Sokaklar buldum,
daha yeni yürümüştün onlarda sen;
bazen de esnaf dükkanlarındaki aynaların
senden başları dönerdi hala ve irkilip geri verirlerdi
apansız görüntümü. Kim bilir, aynı kuş muydu
ikimizin içinde öten, ayrı ayrı
dün akşam?
Rainer Maria Rilke - Çeviri : A. Turan Oflazoğlu 

*****
SÜRKONTR
Sürkontr' un kullanıldığı başlıca üç ana yer vardır:
1) Puan ağırlığının olduğu durumda bunu belirtmek ve/veya rakibi cezalandırmak için kullanılır.
2) Rakibin ceza kontru attığı durumda S.O.S. amaçlı, yani en az zararlı çıkabilecek bir kontrata ulaşmak için kullanılır.
3) Diğer durumlarda özel anlamlar belirtmek için kullanılır.

I-RAKİBİ CEZALANDIRMAK
Puan ağırlığının olması ortaklığın toplam onör puanının en az 22+ HCP olduğunu ifade eder.
Açanın Ceza Sürkonturu
Ortağın cevabı üzerine atılan kontra karşı açanın sürkontr atmasını ifade eder. Burada ortağın 6+ HCP ile cevap verdiğini kabul edersek açanın dengesiz eli varsa 15+ HCP, dengeli eli varsa 18+ HCP olduğunu gösterir. Sonraki gelişmelerde rakibin rengine atılan kontrlar cezadır.
1Karo…..Pas…..1Pik..…Kontur
Sürkontur
Pik    : X
Kör   : KJXX
Karo : AQXXX
Trefl : KQX 
Dengesiz el, 15 HCP
*
1Karo…..Pas…..1Kör…..Kontur
Sürkontur
Pik    : KXXX
Kör   : AJX
Karo : AKXX
Trefl : KXX
Dengeli el, 18HCP

Cevapçının Ceza Sürkonturu
En sık karşılaşılan durum ortak 1 seviyesinde oyun açtığında rakibin apel konturu atması sonrası gelişmelerdir (1x-Kontr-Sürkontur).
Burada sürkontr ile 9+ HCP olduğu, genellikle ortağın rengine kuvvetli fit olmadığı, diğer renklerden en az birine çoğunlukla ikisine hazır olduğu ve yüksek dağılım olmadığı anlatılır.
Bunları irdelersek:
a.  Standart olarak 9+ HCP gösterir. Ancak günümüzde oyun açışları 10-11 HCP ye kadar indiği için bazı ortaklıklar sürkontur için 10+ HCP şartı arayabilirler.
b.  Ortağın rengine "kuvvetli fit" olması, renk majörse 4+ kart, renk minörse 5+ kart fit olduğunu ifade eder. Bu tarife uyan şekilde fit varsa rakiplerde de fit olma olasılığı artar ve hem de defansta el alma gücünüz azalır. Bu tür fitleri vermek için   Jordan 2NT, Flip Flop, Bergen Raise  gibi konvansiyonlar oynanmaktadır. Majörde 3' lü fit, minörde 4' lü fit ve 10-12 HCP olan davet elleri tarif etmek için önce "sürkontur" atıp sonra ortağın rengini desteklemek şeklinde oynanabilir.
c.  Ortağın rengine fit olmadığı durumlarda ya tek renkli eliniz vardır, ya da birden çok renge hazır eliniz vardır. Tek renkli eller ile genellikle sürkontr atmak yerine konuşmak uygun olur. Standart olarak rakibin apel konturu üzerine 1 seviyesinde renk okumak forsing olmasına rağmen 2 veya 3 seviyesinde renk okumak non-forsingtir. Bu nedenle puan olan ve 2 seviyesinde konuşulacak tek renkli ellerle önce sürkontur atıp sonra rengi okumak gerekmektedir. Yüksek dağılım olmayan, ancak 4333, 4432, 5431 gibi dağılımı olan birden çok renge hazır ellerle deklereye önce sürkontr atarak başlamak gerekir. Burada rakibin kaçtığı renge ceza kontru atmak hedeflenir. Gelişmelerde rakibin okuduğu renk 4+ kart ise "kontr" atılır, değilse normal açış olan ellerle "forsing pas" geçilir. Önemli olan nokta ortak ceza kontru atsa bile tutmayacak eliniz varsa (eliniz normal açış altında ise veya yüksek dağılımlı el varsa veya çok uzun tek renkli el varsa) hemen konuşmanız gerekir. Ortak ceza konturu atamıyor ve deklere 4üncü pozisyonda size kadar geliyorsa o renkte 3+ kart ile kontur atılır, yoksa en az 1 tur forsing pozisyonunda olduğunuz için başka bir deklere verilmelidir ki 9-12- HCP ile minimum konuşulur, 12+ HCP ile sıçrayarak veya cue-bid yaparak forsing bir konuşma yapılır. Sürkontr sonrası pas/kontur dekleresi için son zamanlarda "inverted double" oynanmaktadır. Kontur atanda o renk 2/3 adet olmalı, pas geçende 1/4 adet olmalıdır.
1Karo…..Kontur…..Sürkontur…..1Kör
Kontur
Pik:     : KXX
Kör     : KJXX
Karo   : AQXX
Trefl    : XX
Açanın ceza konturu
*
1Karo…..Kontur…..Sürkontur…..1Kör
2Karo
Pik:     : KX
Kör     : JX
Karo   : AQJXXXX
Trefl    :XX
açanın konturu tutmayacağı el
*
d. Yüksek dağılımlı ellerden 6+/5+ kart olan 2 renkli eller veya 7+ kart olan tek renkli eller ifade edilmektedir. Sürkontr ile başlandığında 2 renkli elleri anlatmak zorlaşmaktadır. Ayrıca çoğu kez rakibin diğer renkte fiti olmaktadır, ortağınız kontr atsa bile defansta kalmak çoğu kez kârlı olmamaktadır. Bu nedenlerle böyle ellerle sürkontr ile başlamak yerine natürel konuşmak en iyisidir.

Ortağın 2/3 seviyesinde oyun açtığı durumda rakibin apel kontru atması sonrasında da aynı gelişmeler teorik olarak mümkündür. Ancak bu halde ortağın zayıf açışı olması nedeniyle sürkontr atabilmek için daha fazla puan ve uygun dağılım gereklidir.

II-S.O.S.
Rakibin ceza kontru attığı veya apel kontrunu cezaya çevirdiği durumda atılan sürkontrlar S.O.S. amaçlıdır ve başka bir kontratı oynama isteğini gösterir.
Açanın SOS Sürkonturu
Açanın diğer 2 renge toleransı vardır.
1Karo…..Kontur…..Pas….. Pas
Sürkontur
Pik      : KXX
Kör     : KJX
Karo   : AQXX
Trfel    : XXX
Ceza konturuna çevrildi. Daha iyi bir renk bulalım.

Cevapçının SOS Sürkonturu
Cevapçının diğer 2/3 renge toleransı vardır.
4432, 4441, 5431, 5422, 5521, 5530 gibi dağılımları içerir.
1Karo…..Pas…..Pas…..Kontur
Pas……..Pas….Sürkontur
Pik      : JXXX
Kör     : JXXX
Karo    : X
Trefl    : JXXX
Diğer renkler bundan daha iyidir.
*
1NT…..Pas….. Pas…..Kontur
Pas…..Pas…..Sürkontur
Pik      : JXXX
Kör     : JXXXX
Karo   : XX
Trefl    : XX
İki renkten birini oynayabiliriz.
*
III-DİĞER
Genellikle kontrun kullanıldığı yerlerde ve amaçlarda, rakip kontr attığında kullanılır. Çoğunlukla aşağıda belirtilen durumları ifade eder:
a.   Kontr atılan renkte kontrol gösterir.
1Karo…..Pas…..1Pik…..Pas
4Trefl…. Kontur..Sürkontur
Trefl Kontrolü
Pik    : KJ10XX
Kör   : QXX
Karo : XX
Trefl : AXX

b. As/Keycard veya rua sorusuna kontr geldiğinde as/kc veya rua sayısını gösterir. Genellikle R0P1/REPO şeklinde kullanılır.
1Karo…..Pas…..1Pik…..Pas
4NT  …..Kontur..Sürkontur
Pik   : QJXXX
Kör   : XX
Karo : QXX
Trefl : KXX
Key kart yok, R0P1

c.  "Support" amaçlıdır. Ortağın rengine 3' lü fit olduğunu gösterir.
1Karo…..Pas…..1Pik…..Kontur
Sürkontur
Pik    : JXX
Kör   : KXX
Karo  : AQXXX
Trefl  : KX
Üçlü pik fiti var

d.  Kuvvetli 2♣ açışına kontr geldiğinde "second negative" yapacak zayıf eli gösterir.
2Trefl…..Kontur…..Sürkontur
Pik   : XXX
Kör  : JXX
Karo : XXXXX
Trefl : JX
Second negative yapacak el
08 Haziran 2010- Haldun VAHABOĞLU

1 yorum:

Mehmet Osman Çağlar dedi ki...

Sürkontur olunca başlık, düşündüm: Hisler ve deneyimle rakibi 2 misli cezalandırmak, veya rakipler güçlü ise aynı cezaya misliyle katlanmak... Teşekkürler.