Hiç kimse sizin
izniniz olmadan,
size kendinizi değersiz hissettiremez.
size kendinizi değersiz hissettiremez.
Eleanor
Roosevelt
***
REN GECESİ
Kadehimde
şarap bir alevdir titreyen
Bakın
mırıldanıyor mavnacı şarkısında
Uzun ve yeşil
saçlarını kıvırıp büken
Yedi kadın
görmüş gece ay ışığında
Kalkın coşku
dolu şarkılar söyleyin dans edin
Hem artık
duymayayım mavnacının şarkısını
Bütün sarışın
kızları yanıma getirin
Kat kat örgü
saçlı durgun bakışlı kızları
Ren sarhoş
Ren suyunda bağların gölgesi var
Titrer ve
orda yansır tüm altını gecelerin
Ses şarkısını
söyler can verinceye kadar
Bu yazı
büyüleyen yeşil saçlı perilerin
Birden bir
kahkaha gibi kırıldı kadehim
Guillaume Apollinaire - Türkçesi: Gertrude Durusoy – Ahmet Necdet
***
İKİLİ TURNUVA TEKNİKLERİ
1. İkili turnuvada her duruma sakin ve her türlü
duygudan uzak bir zihinle yaklaşmalıdır.
Ortağın kötü defansına kızmak,
rakiplerin kötü deklarasyonunu küçümsemek, bir söze alınmak, kibitzerin içini
çekmesinden tedirginlik, alınmış olan sıfırlara üzülmek gibi
duygular zararlıdır. Hatta çok sevinmek bile tehlikelidir. İyi bir oyunla top
aldığı için havaya giren bir
oyuncunun bir sonraki elde kötü bir kontrata gelerek sıfır alma ihtimali vardır.
2. Kipling’ in yazdığı gibi çiftler ‘başarı ve hezimetle
karşılaşmayı ve bu iki sahtekara da aynı muameleyi yapmayı’
öğrenmelidirler. Başarılı
olduğunuz zaman kolaydır ama sizin hiçbir suçunuz olmadığı halde
hezimete uğrayınca sükunetini muhafaza etmek büyük disiplin ve
kontrol gerektirir.
3. Sakin olan ve kolay kolay sinirlenmeyen
oyuncular ikilide çok büyük avantaja sahiptirler.
Oyuncular
kendilerini kontrol altında tutmayı öğrenmelidirler. Ancak kendinizi sakin bir
ruh halinde tutmayı başarabilirseniz iyi sonuçlarını alabilirsiniz.
4. Gitgide daha fazla oyuncu ikili turnuva için
zayıf sanzatuyu tercih ediyorlar.
Nedenlerden biri gelme frekansının yüksek olması. Oyuncular atak ve yarı
baraj olan bu deklarasyonu mümkün olduğu kadar çok kullanmak istiyorlar.
Briç ellerinin yüzde 9,7 sinin zayıf
sanzatü (12-14 puan),
yüzde 4,9 unun ise kuvvetli sanzatü
(15-17 puan) aralığına düşer.
Yani sırf gelme sıklığına bakarak
bile zayıf sanzatu ikili turnuva için üstün bir silahtır.
Bu, zon durumu ne olursa olsun geçerlidir. Zayıf sanzatunuz konturlanıp 500
veya 800 verdiğinizde bazen sıfır alacaksınız.
5. Kritik ellerde açıp açmamayı etkileyen
önemli faktör piklerdir. Sanzatudan
sonra bir seviyesinde söyleyebileceğiniz en büyük renk piktir. Bunun
da baraj etkisi vardır. Rakipler kendi renklerini ancak iki seviyesinde
söyleyebilirler ve eğer ortağınız renginizi bir yükseltirse rakipleriniz üç
seviyesinde araya girmeye çekinebilirler.
Yarışmalı geçen
bir arttırmada piklere sahip olan taraf büyük bir avantaja sahiptir ve bu
nedenle uzman oyuncuların çoğu (sahip olmasalar bile) erkenden piklere el
koyarlar. Bunu yapmak için en uygun zaman iki pastan sonra üçüncü durumda
olduğunuz haldir. Minimumun altındaki puanlarla dengeli ellerde pikleri
söylemek hem baraj tesiri yapar hem de iyi bir çıkış göstermek için kullanılabilir.
6. Ortağın Rengini Yükseltmek
Modern atak
sistemde oyuncular ortağın rengini, bilhassa majörse, en düşük puanlarla bile
destekleme eğilimindedirler. Bu, hem baraj etkisi yapar hem de deklare düşük
seviyede iken az da olsa değerlerinizi belirtmenizi sağlar. Daha sonra ortağın
balansing pozisyonda konuşarak sizi konuşmaya zorlaması çok
geç ve tehlikeli seviyede olabilir.
Arttırma rakip
araya girse de girmese de aynı değerlerle yapılır.
7. Ortak zayıf sanzatu açınca dört pik yerine üç
sanzatu deklare etmek için üç neden vardır.
Birincisi, ilk
çıkışın partnerin eline doğru olması daha iyidir.
İkincisi maksimum alınacak löve sayısı dokuz olabilir.
Üçüncüsü dört pik
oluyorsa bile sanzatuda da aynı sayıda löve alınabilir.
İlk nedene karşı, transfer
kullanarak çıkışın partnerin eline doğru olması sağlanabilir ama diğer iki
nedenin ağırlığı ikili turnuvada üç sanzatuyu daha iyi
bir deklare yapar. Tabii tersi de olabilir. Partnere dört pikin yapılabileceği
ve üç sanzatunun batacağı ya da yalnız dokuz lövede kalacağı eller verilebilir.
Ama bu haller genellikle azınlıkta olacaktır ve ikilide insan daima iyi bir skor elde etme
ihtimali yüksek olan kontratları seçmelidir.
Minör veya majör
de olsa, kapalı olan bir renginiz varsa üç sanzatu genellikle daha iyi skor
elde etmeye yarayan en iyi yerdir. Fakat, renginizde boşluklar varsa renge
oynamayı tercih etmelisiniz. Majör bir renkte dört dört fit varsa renge
oynamanız halinde sanzatuya göre genellikle bir löve fazla yaparsınız. Majörün
dördü üç sanzatuya göre daha fazla yazar. Dört sanzatuya göre de majörün beşi
fazla yazar. Böyle durumlarda yani dört - dört majör fiti olunca renge oynamak
tercih edilmelidir.
8. Kritik Zonlar:
Rakiplerin araya girmediği
ve konuşmanın bütün masalarda aynı olacağı hallerde, tecrübeli oyuncular
salonun eğilimine uyarlar. Herkesin söyleyeceği konuşmayı yaparak borddan biraz
puan almayı garanti ederler. Farz edin her bordda top on olsun.
Salona uyarsanız kararınız doğru çıkarsa, yedi puan civarında
alırsınız,
yanlış çıkarsa üç.
Salona ters hareket ederseniz kararınız doğruysa dokuz alırsınız amma
yanlışsa bir.
İyi bir oyuncu kritik ellerde bu kadar büyük kumar oynamayı sevmez.
Skorlarında bir kaç tane üç olması onu rahatsız etmez ama birler çok kötü olur.
İyi oyuncular kritik ellerde
salona uygun hareket eder ve ustalığını yarışmalı deklarasyonlarda daha yüksek
puan alarak skorunu yükseltme yönünde kullanır.
Bütün ikili oyuncuları agresif konuşma
eğiliminde olduğundan yüzde ellilik bir
şansı olan kritik ellerde zon deklare edilmelidir. Konuşma esnasında kontratın
yapılma ihtimalinin yüzde elli olduğunu hesap etmek zaten mümkün değildir.
Gerçekten başarı şansı olduğunu düşündüğünüz zamanlarda zonu
deklare etmelisiniz.
Önlemeniz gereken tutum zona ulaşmak için elinizdeki değerleri
abartmaktır. Partnerin kararlarını onun yerine siz vermeye kalmayın. Eğer minimum
bir elle açmışsa zondan önce durma şansını ona bırakın. Aşırı zorlama daima
düşük puan almanıza sebep olur.
9. Kritik Şilemleri Deklare Etmek
Yolun ortasından
gitmek stratejisini uygulamak amacıyla, herkesin deklare edeceği şilemleri
kaçırmamanız şarttır. Fakat ikilide kritik şilemleri deklare etmeye zorlamak
karlı değildir. En iyi yol size garanti görünen şilemleri deklare etmek
diğerlerini aklından bile geçirmemektir.
680 yazdığınız
zaman bazı dahilerin 1430 yazmış olması size dert olmamalıdır.
Hiçbir çift kritik şilemlerin hepsini bulacak
kadar iyi olamaz. Sizin 680 iniz gibi daha birçokları olacaktır ve skorunuz averajın fazla altında olamaz.
Fakat kritik bir şilemde bir batarsanız sıfır alacağınız kesindir.
Şilem oynayacağınız belli olunca rengi
seçmek pek fazla problem olmaz. Herhangi bir şilem size iyi bir skor kazandıracaktır,
bu bakımdan en garantili olan rengi seçmek gerekir. En garantili şilemin bazen
sanzatuda olabileceğini da akıldan çıkarmamalıdır. Kozlar kötü dağıldığında dahi sanzatu şileminin yapılma ihtimali
olduğu gibi sanzatuda rakiplerin kup yapma ihtimali de yoktur.
10. Düşük bir seviyede kalmışsanız, kötü dağılımların
normal kontratı batıracağını kabul edin ve kendi kontratınızı yaparak hanenize
artı puan yazın.
Eğer çok yüksek
bir seviyeye gelmişseniz sizin kontratınızın yapılabilmesi için gerekli olan
dağılımı kafanızda canlandırın ve ona göre oynayın.
Eğer kontratınızın
yapılması mümkün değilse normal kontratın da normal oyuna göre batacağını kabul
edin ve ters oynayarak ortalama bir skor elde etmeye çalışın.
Eğer yanlış renkte
oynuyorsanız normal kontratta olanları geçebilmek için her türlü riske girin.
Oyun esnasında, konuşmanızın doğruluğunu sağlayacak, sihirli değneğe
sahipmişsiniz gibi hareket edin.
Ellerin
çoğunluğunda normal kontratta olmayı ümit edersiniz ve bu durumda oyun fazla
problem olmamalıdır. Makul olan emniyetli bir tarzda yapılması
mümkün olan en fazla löveyi alacak şekilde oynarsınız.
Orta yoldan
giderek ortalamanın üzerinde bir puan almayı garanti edersiniz, zira muhakkak
bazılarının ideal kontrata gelemeyeceği gibi bazıları da uçacaktır.
11. Makul olan emniyetli tarz nedir?
Fazla löve yapmak
için hangi risklere girilmelidir ve ne zaman sağlam oynamalıdır.
Bir çok oyuncu
ikili turnuvada emniyetli oynamanın hiç bir zaman doğru
olmayacağını düşünür ama bazı özel durumlarda emniyetli oynamak çok
doğrudur.
En açık hal, yapılma
ihtimali olan, kontur edilmiş bir kontratı oynarken olandır.
Bunu yapmak zaten
size yüksek bir skor getirecektir, bu bakımdan mümkün olan en emniyetli şekilde
oynayın. Başka çok az kişinin bulabileceğine inandığınız dağılıma dayalı bir
kontrata geldiğiniz zaman da fazla löve hayalini unutun ve bütün emniyet
tedbirlerini alarak oynayın.
Herkes ideal
kontratta ise siz bir fazla löve yapabilmek için yüzde ellilik bir riske
girerseniz sonuçta başa baş gelirsiniz. Yüzde elli ihtimalle bir fazla yapıp
top alırsınız, yüzde elli ihtimalle de bir batarak sıfır alırsınız. Ancak
herkesin ideal kontratta olması çok nadirdir. Genellikle bazı çiftler ideal
kontratı bulamayacaktır, kontratı yapmak ortalamanın üzerinde bir skor getirir.
Bu durumlarda, kazanacağınızdan daha fazla kaybetme ihtimaliniz olduğu için
yüzde ellilik bir şans yeterli değildir. Üçte ikilik bir şans kabul edilebilir
ama bu konuda genelleme yapmak zordur. Amacınızın daima mümkün olan en fazla
çiftten daha iyi skor yapmak olduğunu aklınızdan çıkarmadan, her olayı kendi
şartları içinde değerlendirmelisiniz.
12. Balanced : Dengeli. Balanced Hand (distribution): Dengeli el, dağılım.
Balancing Seat : Oyunda 3 pastan sonra ihalenin kapanmaması için konuşan son oyuncunun konumu .
Balancing Seat : Oyunda 3 pastan sonra ihalenin kapanmaması için konuşan son oyuncunun konumu .
Balancing, ortağınız
rakip renkte uzunluğu olduğu taktirde bayağı kuvvetli ellerle pas geçebileceği
için, solunuzdaki rakip açtıktan sonra iki pas ile deklarasyon size gelirse
düşük puanlarla bile konuşmayı açık tutmanız gerekir. Dördüncü
pozisyonda düşük değerlerle balancing yapmak her türlü briçte normalse de
ikilide part skor mücadelesi yapmak önemli olduğundan bu değerler daha da
düşürülür.
13. Yer Oyunu
Yarışmalı geçen
bir konuşma sonucunda varılan part skor ellerini oynamanın etüdü ikili
turnuvanın en ilginç ve en kazançlı araştırma sahasıdır. Rakipler
konuşmaya katılınca kontratın değerlendirmesi yeni bir boyut kazanır. Basit bir
konuda problem kolaylaşmıştır, hangi renkte oynayacağınızı değerlendirmenize gerek yoktur. İki tarafın da konuştuğu bir
arttırma sonunda hemen hemen hiç seçim hakkınız yok gibidir. En iyi renginizle yarışırsınız. Bunun
karşısına rakiplerin hareketlerinin sebep olduğu komplikasyonları koymak
gerekir.
Kritik part
skor ellerinde bazı masalarda sizin yönünüzdekiler defansta
kalacaklardır. Oyunun başında löve hedefinizi hesaplarken rakiplerin kendi
renklerinde oynaması halinde sonucun ne olabileceğini de hesaplamanız gerekir.
Konuşma ile oyun
arasında tutarlılık sağlamak yarışmalı ellerde çok önemlidir. Konuşma sırasında
iki taraf da pas geçme, kontur etme veya bir üst seviyeye yükseltme konularında
kritik karalar vermiş oldular. Ortağınız elini yere serince, her ne kadar abes
görünse bile, sizin verdiğiniz konuşma kararlarının doğru olduğunu
rakiplerinkinin yanlış olduğunu varsaymanız gerekir. Eğer siz atak
konuşup onları engellemeseydiniz onların da bir part skor kontratı
yapabileceklerini çoğunlukla fark edersiniz.
14. Cevap Vermek
Ortağın açışına
cevap verirken akılda tutulacak altın bir kural vardır.
Zayıf bir elle zayıf dörtlü
renkleri söyleme.
15. Çıkış Gösteren Konturlar
Bunun en çok
bilineni üç sanzatu kontratının konturudur.
Siz veya ortağınız bir renk
söylemişse kontur bu rengin çıkılmasını ister.
Her ikiniz de renk söylemişseniz,
kontur onu atanın renginin çıkılmasını ister.
Defansta kalan oyuncuların hiç
biri renk söylememişse kontur yerin ilk deklare ettiği rengin
çıkılmasını ister.
Hiç kimse renk
söylememişse kontur ortağa kısa olan majör rengini
çıkmasını söyler.
Bu tip konturlar
roberde ve takım maçlarında çok faydalıdır. İkilide bunlar çok dikkatli
kullanılmalıdır. Konturun yararlı olabilmesi için istediğiniz çıkışın kontratı
batıracağından emin olmalısınız. İstediğiniz çıkışa rağmen oynayan dokuz löve
toplayabiliyorsa diğerleri kontrsuz fazla löve yapsalar bile siz sıfır
alırsınız.
Her hangi bir
şüpheniz varsa pas geçip ortağınızın doğru atağı bulmasına dua etmek daha
iyidir.
16. Şileme
giderken kullanılan Blackwood konvansiyonu da en fazla istismar edilen
aletlerden biridir. Konuşmalar belirli seviyeye geldikten sonra birçok oyuncu
hemen Blackwood düğmesine basar ve çarkların dönmesini zevkle seyreder.
Bu, açıkgöz defans
oyuncularına çıkış gösteren kontur atma imkanı verir
17. Boşlamak:
Defansta on önemli
silahlardan biri boşlamaktır.
Bunun teknik
olduğu kadar yanıltıcı değeri de vardır. As ve rualarını erken alan defans
oyuncuları tecrübeli bir deklaran için çantada kekliktir. Tepe onörler çıkıp da yerleri
belli olunca, deklaran elin bütün teknik imkanlarını kullanabilir. Defanstaki
oyuncular durdurucuları erken kullanmazsa durum çok farklı olur. Bir kaç löve
kazandıktan sonra dışarıdaki onörlerin yeri hakkında hala
kesin bir bilgisi yoktur. Onörlerin yerlerinden emin olmadığı için
oyunu yanlış planlayabilir.
Birçok turnuva oyuncusunun
keşfettiği gibi boşlamanın da riskleri vardır. Bir onörü almadıktan sonra onu
deklaranın çektiği sağlam kartlara atmak mecburiyetinde kaldığımız zamanları
hepimiz hatırlarız. Bu tip olaylar nedeniyle ortalama oyuncu boşlamaktan
çekinir.
Birçok ders kitabı
boşlamayı epey erken bir dönemde tanıtır. Bu doğrudur, bu tekniğe
alışmayan bir öğrencinin briçte fazla ilerlemesi beklenemez. Ancak, boşlamanın
ileri bir oyun tekniği olduğu, yeteri kadar güçlü ifade edilmez. Oyuncular el
saymayı ve kartları plase tekniklerini iyice geliştirinceye kadar
boşlamaktan karlı çıkmayı beklememelidirler.
18. Tek
seanslık kısa bir finali kazanmak için en az yüzde altmışlık bir skor yapmak gerekir
ki bunun için daha aktif bir yaklaşıma ihtiyaç vardır. Çok şanslı değilseniz
orta yoldan gitmek size birincilik getirmez. Biraz daha girişimci olmalısınız ama bu çok fazla riske girip ihtimallerin
tersine oynamak manasına gelmemelidir. Kompetisyonda rakipleri biraz daha
yukarı itmek, kritik kontrlarda biraz daha cesur olmak anlamına gelir. Elleri
oynarken fazla löve yapmak için risk almak ve rakiplere hata yapma şansı
vermektir. Kompetisyon olmayan ellerde herkesin yapacağı rahat kontratlar
yerine daha fazla puan getirecek riskli kontratları seçmektir.
19. Üç seanslık bir
turnuvada iki seans sonunda, yüzde 55 lik bir skorunuz varsa kazanmak
için üçüncü seansta biraz gayret etmeniz gerekir. Diğer taraftan, kısa bir
finalin yarısında kendiniz çok önde
hissederseniz, ikinci yarıda bir şey kaybetmemek için pasif oynamaya karar
verirsiniz.
http://zafer-ikiliturnuva.blogspot.com/ a teşekkürler. (Kısaltıldı.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder