Gerçek bir dostluğun sesi kadar insanın yüreğini etkileyen hiçbir şey
yoktur.
Mülkiyet denen
şeytan dokunduğu her şeyi bozar.
Jean-Jacques
Rousseau
*****
Bir kutupta servet
birikimi,
diğer kutupta, yani kendi emeğinin ürününü sermaye şeklinde üreten
sınıfın tarafında, sefaletin, yorgunluk ve bezginliğin, köleliğin, cahilliğin, zalimliğin,
aklî yozlaşmanın birikimi aynı anda olur.
Karl Marx
*****
AŞK TÜRKÜSÜ
Bir barut fıçısı gibi çöker üstümüze
betondan bir yapı, kocaman.
Yüreklerimizde savaşın homurtusu,
İçimizde isyan, ateş ve kan.
Görürüm bu isyanı şimdi de
fabrikaların bacalarında,
gün batısındaki kızıllıkta,
dingin, mavi gökyüzünde.
Daralırken buralarda korkunç çember,
yanaş bana, gel söyleyiver,
suç mudur bu benim yaptığım:
Ayırdığım yüreğimde aşka bir yer?
Suç mudur yoksa, gel söyleyiver,
gürültülerle çalkalanırken fabrikalar,
mitralyözle taranıp biçilirken ortalık,
suç mudur "seni seviyorum" demek?
Aşkımızın dünyası çok daraldı,
ne yapalım, sevgilim, bu bir gerçek!
Bu türkücüğü bunun için yollarım sana
gözlerimde pırıl pırıl bir gelecek!
Nikola Vaptsarov - Çeviri : A. Kadir - A. Tanış - G. Santoro
*****
PLAN
Oyuncuların çoğu için briçin en heyecanlı tarafı kartları oynamaktır. Ortakla aranızda deklarasyon vasıtasıyla bilgi alışverişinde bulundunuz ve en iyi olduğuna inandığınız kontrata ulaştınız. Şimdi ortaklığın bir üyesi, deklaran, gerekli sayıda löveyi almaya çalışmalıdır. Deklaran olunca, kontratı yapmak için çoğunlukla şansınıza ihtiyacınız olur. Kart oyunu hakkında ne kadar çok şey öğrenirseniz şansınız size o kadar yardımcı olur.
Deklaran olarak, plan yapmadan oynamak cazip gelebilir. Hemen alınabilecek birkaç löve görürsünüz, herkesin gözünün sizin üzerinizde olduğunu hissedersiniz – bir şeyler yapmanızı bekliyorlardır. Plan yapmadan oynamaya başlarsanız, oyunun yarısında bir elde sağ löveler varken sizin o ele antreniz olmadığının farkına varırsınız. Yahut, oyun bittikten sonra kontratı nasıl yapacağınızı anlarsınız. Her elin başında plan yapmak için biraz zaman harcama alışkanlığını edinin; buna değer.
PLANLAMA ETAPLARI
İster birini aya göndermeyi hedefleyin ister briçte bir kontratı yapmaya
çalışın; plan yaparken dört temel etap vardır.
1. Hedefinizi belirleyin.
Ne yapmak istediğinize karar verin. Birini aya gönderirken hedefiniz, astronotu aya indirmek ve daha sonra onu sağ salim dünyaya döndürmektir. Briç elini oynarken hedefiniz kontratınızı gerçekleştirmektir.
2. Hedefe ne kadar yakın olduğunuzu kararlaştırın.
Mevcut durumu değerlendirirken hedefe varmak için ne kadar gitmeniz gerektiğini görün. Dünyada iseniz, aya varmak için 240 000 mil uçmanız gerekir. Dokuz löve almanız gereken bir kontrat oynuyorsanız ve sizin sadece yedi sağlam löveniz varsa, kontratınızı yapmak için iki löve daha bulmanız gerekir.
3. Mevcut imkanları araştırın.
Hedefinizi gerçekleştirmek için ne yapmanız gerektiğini bilince, elinizdeki imkanları iyice bir inceleyin. İlave bir löve sağlamak için, empas yapabilirsiniz, promosyon veya uzunlukla löve sağlayabilirsiniz.
4. Genel stratejiyi kararlaştırın.
Muhtelif alternatifler arasından en iyisini seçin. Uygun sırada oynamayı planlayın, bir durum ortaya çıktığında ne yapacağınıza karar verin.
**
BİRİNCİ ETAP – HEDEF
BİRİNCİ ETAP – HEDEF
Planın birinci etabı hedefi tespit etmektir. Briçte ilk elinizi oynarken de
dünya şampiyonu olsanız da daima hedefinizi tespit etmelisiniz. Tecrübeli bir
oyuncu bunu otomatik olarak yapar ama daima yapar. Hedefinizi tespit etmek kaç
löve almanız gerektiğini hatırlatmaktan başka bir şey
değildir. Ancak, deklaran olarak koz kontratı mı yoksa sanzatu
kontratı mı oynadığınıza bağlı olarak dikkat edeceğiniz hususlar farklıdır.
Sanzatu Kontratında Hedef
Sanzatu kontratında hedefinizi kaç löve almanız gerektiğine yoğunlaşarak tespit
edersiniz. 1SA kontratında yedi löve almanız gerekir 6+1; 7SA kontratında ise
13 lövenin hepsini almanız gerekir, 6+7.
Koz Kontratında Hedef
Koz kontratındaki hedefinizi tespit ederken perdanlarınızı (kayıp lövelerinizi)
düşünmelisiniz. 4♠ kontratında üç perdanınız olabilir. Rakipleriniz 13 lövenin
3’ünü alırlarsa size 10 löve kalır yine. 6♥ kontratında yalnız bir löve
kaybedebilirsiniz. Bir löve kaybettikten sonra kalan 12 löveyi alarak
kontratınızı yapabilirsiniz.
Alıcılar mı Perdanlar mı?
Yalnız alıcıları yahut perdanları saymak ve kontratın sanzatu mu yoksa koz mu
olduğuna bakmamak daha basit görünebilir. Sanzatuda alıcıları daha kolay tahmin
edebilirsiniz zira rakipler onlara çakamaz. Ancak kayıp lövelerinizi tespit
etmek o kadar kolay olmaz, zira koz olmadığı için rakiplerin alıcılarını
durdurma imkanınız yoktur, kaş löve alacakları onların renklerinin uzunluğuna
bağlıdır.
Koz kontratında kozlar, perdanlarınızı tespit etmeyi kolaylaştırır. Koz rengi, sanzatuda alacakları lövelere çakmanıza imkan sağlar. Perdanlarınızdan yere çaktırarak veya ekstra alıcılara kaçarak kurtulabilirsiniz.
Alıcı veya perdanları saymak tamamen bakış açısına bağlıdır. Sanzatu kontratında eğer rakiplere el verecek iseniz kaybedebileceğiniz löveleri de hesaplamanız gerekebilir. Koz kontratında da löve kaynağına da bakmanız gerekebilir. Planınızı kullnmaya başlarken, sanzatu kontratında alıcılarınızı, koz kontratında da perdanlarınızı sayın.
İKİNCİ ETAP – ALICILARI SAYMAK
Planda ikinci adım alıcı ve perdanlarınızı saymaktır. Bunu yaparak ve neticeyi
ilk etapta tespit etmiş olduğunuz hedefiniz ile karşılaştırarak, ne kadar daha
fazla löve geliştirmek mecburiyetinde olduğunuzu görebilirsiniz.
Sanzatu kontratında sağlam löveleri (rakibe el vermeden alınabilecek) sayarak işe başlarsınız. Eğer hedefiniz dokuz löve ise ve yedi sağlam löve sayabiliyorsanız, fazladan iki löve sağlamanız gerekir.
Renk Kontratında Sağlam Löveleri Saymak
Alıcılarınızı nasıl sayarsınız? İki ele (deklaranın ve yerin eline) bakarak her
renkteki sağlam löveleri sayarsınız. Sonra dört renkteki sağlam lövelerinizi
toplarsınız.
Bir Eldeki Alıcıları Saymak
Bir eldeki sağlam löveleri saymayı deneyelim. Kontrat 3SA’dur.
Hedefiniz dokuz löve almaktır. Kaç sağlam löveniz var?
Hedefiniz dokuz löve almaktır. Kaç sağlam löveniz var?
yer Pikte
sağlam löve yoktur ama as çıktıktan sonra fazla
♠987 löve
sağlama imkanı vardır. O bakımdan şimdi sağlam
♥ARD löve
yok kabul edin. Körde üç sağlam löve var: ♥A,
♦DV642 ♥R,
ve ♥D; karoda beş sağlam löve var: ♦A, ♦R, ♦D,
♣98 ♦V
ve küçük bir karo (rakiplerde dört karo var siz alıcı
kartlarınızı
çekince son kalan kartınız alıcı olur;
deklaran treflide bir sağlam löve: ♣A.
Toplam dokuz löve olur.
♠RDV10 Kontratınızı
yapmaya yetecek kadar sağlam löveniz
♥763 var.
♦AR53
♣A7
ÜÇÜNCÜ ETAP – PERDANLARI SAYMAK
Koz kontratında perdanları
sayarak işe başlayın – rakiplere vermek mecburiyetinde kalacağınız löveler.
Eğer hedefiniz 4♠ yapmak ise ve dört perdanınız varsa, kontratınızı yapmak için
bunlardan birinden kurtulmanın yolunu araştırmalısınız.
Bir Renkteki Perdanları Saymak
Perdanları nasıl sayarsınız? Perdanları saymak, alıcıları saymaktan daha
zordur. Sıra ile her renge bakın. Renkte, elinizdeki (deklaran) kartlara bakın
ama yere de göz atıp yardımcı olabilecek onör kartı olup olmadığını görmeye
çalışın. Daha sonra her renkteki perdanları toplayın.
Şu örneklere bakın, deklaranın kartlarına dikkat edin:
yer : D4 Deklaranın
elinde bir perdan var: 3’lü. Yerde
deklaran: AR3 yardımcı
olabilecek kart var mı? Evet, dam
3’lünün
çaresine bakar, o bakımdan perdan yok.
Yer
: 754
Deklaranın elinde alıcı yok, yerin de yardımı
Deklaran: V63 yok. Bu renkte üç perdan var. Rakipler bu
renkte üç löve alabilirler zira rengi bir daha oynarlarsa siz koz ile
çakarsınız.
Yan renkteki (koz dışındaki renk) perdanlar en fazla deklaranın o renkte olan kartları kadardır. Zira rakipler o renge devam ederlerse deklaran çakacaktır. Gerçi sonunda deklaranın kozları bitebilir ama bu, oyunu planlarken dikkate alınmaz. Bölüm 7’de bu problem ayrıca anlatılacaktır.
Deklaranda yerdekinden fazla kart varsa durum farklıdır. Şu örnekleri mukayese edin.
Yer
: 8754 Deklaranın
elinde iki kart vardır – yerden yardım
deklaran: 32 olmayınca.
Deklaran renkte iki perdan sayar.
Yer
: 32 Dört
perdan vardır. Yerde yalnız iki kart
deklaran: 8754 olmasına
rağmen, deklaranın eli hesaplanır.
Sekanslar
İki eldeki kartlar bir veya daha fazla onör kartı dışında sekans oluşturuyorsa, perdanları eksik olan büyük kartlar kadar hesap edin.
Yer
: RDV As
yok, bir perdan sayın.
deklaran: 942
yer
: D104 Rengin
ası ve ruası yok, iki perdan sayın.
deklaran: V63
yer
: V843 As,
rua ve dam yok. Üç perdan hesaplayın.
deklaran: 10972
Sağlam löveleri ve perdanları sayarken sekans
olduğunda ortaya çıkan farka dikkat edin. Bir renkte rua, dam ve valeniz varsa
bir perdan sayarsınız ama sağlam löve hesaplarken hiç yokmuş gibi başlarsınız.
Sağlam löve (alıcı) dışarı el vermeden alacağınız lövelerdir. İki durumda da
renkteki kartların aynı olduğunu unutmayın. Bakış açısındaki değişiklik problem
çözmeyi kolaylaştırır. Rua, dam ve vale olan bir sekansı bir perdan olarak
saymak kolaydır ama as çıkıncaya kadar onların hepsi perdan olarak addedilir.
Desteksiz Onör Kartları
Elinizde yalnız bir büyük kart varsa ve rakiplerde bir veya daha fazla büyük
kart varsa bunu perdan olarak hesaba katın. Büyük kartınız bir löve kazanabilir
ama başlangıçta plan yaparken bunu perdan kabul edin. Mesela:
Yer
: R3 Deklaranın
elinde iki perdan var. Yerde rua var
deklaran: 86 bu,
asın kimde olduğuna bağlı olarak belki bir
löve
alabilir. Başlangıçta iki perdan sayın.
yer : 873 Bunu da üç perdan olarak kabullenin. Gerçi
deklaran: D62
dam bir löve
alabilir, ancak bu rua ve asın nerede
olduğuna bağlıdır. Tedbirli olmakta fayda var.
Kırık Sekanslar
Bazen onör kartları kırık sekans halinde olabilirler – bir veya daha çok büyük
kart dışarıda olabilir. Perdanları (kayıp löveleri) hesap ederken bu renklere
dikkat edin. Şu örneklere bakın:
Yer
: 972
Yalnız bir perdanınız var: rua. Bu perdanı daha
deklaran: ADV
sonra göreceğiniz gibi yok edebilirsiniz. Ama
başlangıçta bir perdan kabul edin.
Yer
: RV10
Tepedeki beş büyük karttan ikisi, as ve dam
deklaran: 875
dışarıda. İki perdan sayın.
yer
: RV4 Beş
tepe karttan üçü dışarıda – as, dam ve 10.
deklaran: 632 Üç
löveyi de kaybetmek mümkündür. Üç sayın.
Yer
: AD10 As
bir löve alır ama rua ve vale dışarıda. İki
deklaran: 742 perdan
hesaplayın.
Diğer Kombinasyonlar
Bazen hem büyük kartları hem de rengin uzunluğunu hesaba katmanız gerekir. Şu
örneğe bir bakın:
yer
: RD76 As,
vale ve 10, 9, 8 dışarıda. Kaç perdanınız
deklaran: 5432 olacağı
asın kimde oluşuna ve dışarıdaki kartların nasıl
dağıldığına
bağlıdır. 3-2 dağılmışlarsa, en fazla iki löve
kaybedersiniz, hatta bir löve ile de kurtulabilirsiniz.
4-1 dağılmışlarsa, iki veya üç löve kaybedersiniz. Muhafazakar bir tutum ile iki perdan kabullenmek gerekir, ileriki etaplarda bunlardan birinden kurtulmanın yollarını ararsınız.
kaybedersiniz, hatta bir löve ile de kurtulabilirsiniz.
4-1 dağılmışlarsa, iki veya üç löve kaybedersiniz. Muhafazakar bir tutum ile iki perdan kabullenmek gerekir, ileriki etaplarda bunlardan birinden kurtulmanın yollarını ararsınız.
İlk zamanlarda, briçe yeni başlarken, bu tip kombinasyonları tahmin etmekte zorluk çekebilirsiniz. Tecrübe kazandıkça, bu tip kombinasyonlar için kullanacağınız teknikleri öğrendikçe, perdanları hesaplamanız daha kolay olacaktır.
Bir Eldeki Perdanları Saymak
Bir eldeki bütün perdanları sayalım.
Kontrat 4♠ o bakımdan üç löve kaybedebilirsiniz. Kaç perdanınız var?
yer
♠R43
♥AD2
♦6432
♣V107
Pikte bir perdanınız var, ♠A. Körde
elde iki küçük var, yerde as
bunlardan birini kurtarır. Yerde
♥D da var ama kör ruaya el vermeyi
önleyemeyebilir. Bir perdan
kabul edin. Karoda hiç perdan yoktur;
deklaranın elinde iki kart karo as ve
rua var. Bunlar alındıktan sonra
defans karo oynarsa deklaran
çakar. treflide as ve rua dışarıda
olduğundan iki kayıp var. Toplam 4.
istediğinizden bir fazla
deklaran
♠DV10876
♥63
♦AR
♣D43
Hızlı ve Yavaş Perdanlar
Siz planınızı geliştirirken iki tip perdan arasındaki fark önemli olur: hızlı
ve yavaş perdanlar. Hızlı perdan, rakipler el tutunca hemen alabilecekleri
lövelerdir. Yavaş perdan, sizin sağlam löveniz (durdurucunuz) olduğu için hemen
alamayacakları ama sonunda alabilecekleri lövelerdir.
Yukarıdaki elde, pik ve trefli perdanları hızlı perdandır. Rakipler atak ederken ♠A, ♣A ve ♣R’yı hemen alabilirler. Kör perdanını yavaştır. ♥A sizde olduğu için, rakipler ♥R’yı hemen alamazlar.
Çok fazla hızlı perdanınız varsa, eli kaybetmek istemezsiniz zira rakipler sizi batıracak löveleri hemen alabilirler. Perdanlarınız yavaş cinsinden ise el kaybetmekten korkmazsınız zira rakipler sizi batıracak kadar löve almadan önce el tutarsınız. İleriki Bölümlerde göreceğiniz üzere, hızlı ve yavaş perdanlarınız arasındaki fark, eli nasıl onayacağınızı planlamanıza tesir eder. Bazı örnekler de aşağıdadır:
Yer
: RDV
Bu renkte bir perdan var ama bu hızlı perdandır.
deklaran: 432 Rakipler
el tutar tutmaz ası alabilirler.
Yer
: A32 Bu
renkteki iki perdan da yavaştır, zira rakipler
deklaran: 874
bu rengi oynarsa ilk löveyi as ile kazanabilirsiniz.
DÖRDÜNCÜ ETAP – ALTERNATİFLER
Planın bu etabı size “mevcut
imkanları araştırma” görevi verir.
Sanzatu Kontratında Alternatifler
Sanzatu kontratı oynarken ekstra löveleri sağlamak için kullanabileceğiniz
muhtelif teknikler vardır:
a. Büyük kartları promasyonla sağlamak.
b. Uzun renleri
sağlamak
c. Empas (büyük karta doğru oynamak)
Alternatifleri değerlendirirken, her renkte iki eldeki kartları inceleyip hangi tekniğin ekstra löveleri sağlamaya yarayabileceğine bakın.
c. Empas (büyük karta doğru oynamak)
Alternatifleri değerlendirirken, her renkte iki eldeki kartları inceleyip hangi tekniğin ekstra löveleri sağlamaya yarayabileceğine bakın.
Koz Kontratında Alternatifler
Sanzatuda kullanılan teknikler, koz kontratında da fazla perdanlardan kurtulmak
için kullanılabilir. Koz renginin gücü dolayısı ile perdanları elimine etmek
için iki ilave metot daha kullanılmaktadır.
a. Perdanları yere
çaktırmak
b. Perdanları defos etmek ( yerin kartlarına kaçmak)
b. Perdanları defos etmek ( yerin kartlarına kaçmak)
GENEL STRATEJİ
Planın son etabı “Genel Stratejiyi Kararlaştırmak” tır. Fazla löveleri sağlamak
veya perdanlardan kurtulmak için birden fazla alternatifiniz olabilir. En iyi
alternatifi seçin veya imkan olduğu takdirde muhtelif yolları birlikte deneyin.
Löveleriniz hazır bile olsa dikkat edilmesi gereken tuzaklar çıkabilir. İleriki
bölümlerde iki el arasındaki antrelere dikkat etmeyi ve rakiplerin neler
yaptıklarını takip etmeyi öğreneceksiniz.
Bütün löveleriniz hazır bile olsa, dikkat etmeniz gereken bazı hususlar vardır.
Tahriklere Kapılmamak
Bazen, kendinizi ihtiyacınız olandan fazla löve yapmaya çalışırken bulabilirsiniz. Şu örneğe bir bakın. Kontrat 3SA ve atak ♣5.
Bazen, kendinizi ihtiyacınız olandan fazla löve yapmaya çalışırken bulabilirsiniz. Şu örneğe bir bakın. Kontrat 3SA ve atak ♣5.
yer İlk
löveyi yerin ♣D’ı ile kazanmayı düşünebilirsiniz.
♠RD4 Fazladan
bir löve almak için iyi bir fırsat gibi görünür.
♥752 Bunun
iyi mi kötü mü olacağını nereden bileceksiniz.
♦RV10 Bir renkte nasıl oynanacağına karar vermeden plan yapın.
♣AD76 İlk etap size hedefinizi belirlemenizi söylüyor.
dekleran Kontratınızı yapmak için dokuz löve almanız
♠A32 gerekiyor.
İkinci etap Alıcılarınızı ve perdanlarınızı
♥R86 saymanızı
söylüyor. Sağlam lövelerinizi sayın: üç pik,
♦AD753 beş
karo ve bir trefli- toplam dokuz löve. Üçüncü etap
♣32
mevcut imkanları araştırmak, burada gereksiz zira hedefinizi
gerçekleştirmek için lüzumlu löveler zaten var. Dördüncü etap “genel
strateji”ye geçin ve dokuz sağlam lövenizi almaya bakın.
Planınız, ilk lövede yerden ♣D oynamadan kontratınızı yapabileceğinizi gösteriyor. Planı unutup, ilk lövede şeytana uyup yerden ♣D’ını oynarsanız ne olabilir? Eğer ♣D sağınızdaki rakibin ♣R’sı ile alınırsa, o kör oynayabilir. Sizin ♥R’nız makasa alınabilir. Dört veya daha fazla kör lövesi kaybedebilirsiniz ve trefli lövesi ile birlikte kabak kontratınız batar.
Daima plan yapın. Gerekli bütün löveler var ise bir arıza olmadan onları alın.
Bir Rengi Antresiz Bırakmayın
Bazen lövelerinizi hangi sıra ile aldığınıza dikkat etmeniz gerekir. Şu dağılıma bir bakın:
Yer
: ADV2 Alıcıları
sayınca, sizin deklaran olarak dört
deklaran: R3 sağlam
löveniz var: as, rua, dam ve vale. Renk
dengesiz
dağılınca, alıcılarınızı hangi sıra ile çekeceğinizi planlamanız gerekir. Farz
edelim yerin asını çekerek başladınız, elden de üçlüyü verdiniz. Sonra yerin
ikilisini oynayıp elden rua ile alırsınız. İki löve aldınız ama problemle karşı
karşıya kalırsınız. Dam ve vale yerde kaldı, Elden oynayacaksınız ama renkte
kartınız kalmadı. Bazen başka bir renkten yere geçebilirsiniz ama her zaman bu
kadar şanslı olmayabilirsiniz. İşin sırrı kısa taraftaki büyük kartı çekerek
başlamaktır. İlk löveyi elinizdeki rua ile kazanın, sonra üçlüyü yerin asına
oynayın. Şimdi doğru eldesiniz ve dam ile valeyi de çekebilirsiniz.
Örnekler:
yer: V102 Beş alıcıyı çekmek için ilk iki löveyi yerin vale
deklaran: ARD43 ve
onlusu ile alın. Sonra yerin 2’lisini oynayıp
As
ile ele geçin, rua ve damı çekin.
yer: AR3 İlk
löveyi kısa tarafın onörü, dam ile alın. Sonra
deklaran: D2 2’liyi
oynayıp yerin as ve ruasına gidin.
Rakiplerin Sizin Alıcılarınıza Çakmasını Önleyin
Koz kontratında deklaran olarak oynuyorsanız, rakiplerden biri sizin
alıcılarınıza koz oynarsa fazladan bir löve kaybedersiniz. Yan renginizdeki
alıcıları oynamadan önce kozları çekerseniz bunu önlersiniz. Rakiplerde koz
kalmayıncaya kadar koz oynayın.
Kozları ne zaman çekmek konusu ileride ayrıca incelenecektir. Şimdilik, verebileceğinizden fazla perdanınız yoksa, rakiplerin kozlarını çekerek işe başlayın.
DEFANS PRENSİPLERİ
Bu kitap deklaran olarak kart oyunu hakkındadır ama, daha sık defansta
kalırsınız. Defansın en önemli hamlesi, yeri görmeden oynamak mecburiyetinde
olduğunuz atak kartıdır. Sanzatu kontratına karşı atağınızı seçerken
uygulayacağınız bazı prensipler aşağıda verilmiştir.
Sanzatu Kontratında Atak Edilecek Rengi Seçmek
Sanzatu kontratında koz olmadığı için, defans oyuncusu olarak, sağlanmış
alıcılarınız olunca el tutarsanız onların hepsini çekersiniz. Deklaran sizi
durdurmak için bir şey yapamaz. Defans oyuncusunun hedefi, kontratı
batıracak kadar löve sağlamak, el tutup bunları çekmektir. Her ne kadar onör
kartlar löve kaynağı olurlarsa da uzun renklerdeki küçük kartlar da löve
alırlar. Normal olarak elinizde kontratı hemen batırmaya yetecek kadar onör
kart olmaz, o bakımdan küçük kartlarınızı sağlamaya çalışmalısınız ve onörleri
de el tutmak için kullanmalısınız.
Atak avantajınız olduğu için, defansı ortağınızla birlikte en uzun olan renginizi oynayarak başlatmak istersiniz- renk ne kadar uzun ise küçük kartların sağlanma ihtimali o kadar fazladır. Maalesef, atak kartınızı seçerken, ortağınızın elini göremezsiniz, o bakımdan en uzun renginizin hangisi olduğunu tahmin etmeye çalışmalısınız.
Ortağınız bir renk deklare etmişse, el hakkında biraz bilginiz olur. Yapacak çok daha iyi bir şeyiniz yoksa ortağınızın rengini atak edin. Rakiplerin deklare ettiği rengi atak etmemeye gayret edin. Başka bir ipucu olmayınca da elinizdeki en uzun rengi seçin. Birden fazla renginiz varsa en kuvvetli olanı seçin.
Şu el ile 3SA’ya atak edeceksiniz:
♠V10987 Size kalırsa, en uzun renginizi seçer ve pik atak edersiniz.
♥AR Ümidiniz,
sizde el tutacak onörler varken piklerin bir kısmını
♦V109 alıcı
olarak sağlamaktır. Ortağınız karo deklare etmişse, karo
♣842 atak
edersiniz. Daima hedefinizi aklınızda tutun. Kontrat 6SA ise,
onu batırmak için
yalnız iki löveye ihtiyacınız vardır. ♥A ve ♥R’yı çekerek başlarsınız.
Sanzatu Kontratına Atak Edilecek Kartı Seçmek
Renge karar verince hangi kartı
atak edeceğinizi kararlaştırın.
Büyük kartlardan (A, R,D, V veya 10) bitişik üç veya daha uzun sekans varsa
(örneğin: RDV74 veya DV107 gibi) tepe kartını atak edin.
Tepe kartını atak edince ortağınıza bir alttaki kartın sizde olduğunu ama
bir üstteki kartın olmadığını söylemiş olursunuz.
Büyük kartlardan (A, R,D, V veya 10) bitişik üç veya daha uzun sekans varsa
(örneğin: RDV74 veya DV107 gibi) tepe kartını atak edin.
Tepe kartını atak edince ortağınıza bir alttaki kartın sizde olduğunu ama
bir üstteki kartın olmadığını söylemiş olursunuz.
Genellikle olduğu gibi sekans kartlarınız yoksa küçük bir kart atak edin. Henüz sebebini izah etmeyeceğiz ama, genel kural dört kartlı veya daha uzun renginiz varsa (RV75 veya D10863) dördüncü büyük kartı atak etmektir. Sanzatu kontratına en uzun renginizi atak ettiğiniz için (seçim durumu varsa kuvvetli olanı) briç oyuncularının atasözü gibi “en uzun ve en kuvvetli renkten dördüncü kartı atak et” dediklerini duyarsınız. Daha iyi bir ipucu yoksa bu iyi bir prensiptir.
3SA’ya atak seçme konusunda bazı örnekler aşağıdadır.
♠A3 En
uzun renginizi seçin: körler. Bitişik üç kart olunca tepe
♥DV1063 kartı
oynayın.
♦953
♣V63
♠RV63 Aynı
uzunlukta iki renk olunca daha kuvvetli olanı seçin: pik.
♥73 Onör
sekansı olmayınca küçük oynayın ♠3.
♦V942
♣D65
♠2 En
uzun rengi seçin: karolar. Kural olarak dördüncü büyük
♥D4 kartı
♦7 oynayacaksınız. Bu aşamada ♦4 veya ♦2 atak etseniz
♦R108742 de
fark etmez.
♣AV63
KONUŞMALARI HATIRLAMAK
el değerlendirme
Onör
Puanları Dağılım
puanları
As 4
puan Beş
kartlı renk 1
puan
Rua 3
puan Altı
kartlı renk 2
puan
Dam 2
puan Yedi
kartlı renk 3 puan
Vale 1
puan Sekiz
kartlı renk 4 puan
1SA veya bir Renk ile Oyun Açmak
Toplam 13’ten az puanın olunca pas geç.
16-18 puan ve
dengeli el ile 1SA deklare et.
13-21 puan ile:
a. Beş kart veya daha uzun rengin varsa:
En uzun rengini deklare
et.
Beş kartlı veya
altı kartlı iki rengin varsa büyüğünü deklare et.
b. Beş kartlı rengin yoksa:
Uzun minörünü
deklare et.
c. Minörlerin ikisi de dört kartlı ise karoyu, üç
kartlı ise trefliyi deklare et.
1SA Açışa Cevaplar
0-7
Beş kartlı veya
daha uzun renkle 2♦, 2♥, 2♠ deklare
et.
(2♣* Staymana ayrılmıştır.)
(2♣* Staymana ayrılmıştır.)
Aksi takdirde pas
geç.
8-9
2SA deklare et. (8 kart fit bulmak için
Stayman* kullanılabilir.)
10-14
Altı kartlı veya daha uzun renk ile 4♥/4♠
deklare et.
Beş kartlı renk ile 3♥/3♠ deklare et.
Aksi takdirde 3SA de. (8 kart fit için Stayman*
kullanılabilir.)
Bir Renk Açışına Cevaplar
a. 0-5 Pas
geç.
b. 6-10 Majör renge cevaplar
Üç kart destek ile
iki seviyesine yükselt
Bir seviyesinde
yeni renk söyle
1SA deklare et.
Minör renge cevaplar
Bir seviyesinde yeni renk deklare et
Bir seviyesinde yeni renk deklare et
Beş kart destek
ile iki seviyesine yükselt
1SA deklare et.
c. 11-12 Majör renge
cevaplar
Üç kart destek ile
üçe yükselt
Yeni bir renk
deklare et
Minör renge cevaplar
Yeni bir renk
deklare et
Beş kart veya daha
uzun destek ile üçe yükselt
d. 13+ Majör renge cevaplar
Dengeli el ile
2SA’ya sıçra
Yeni bir renk
deklare et
Minör renge cevaplar
Yeni bir renk
deklare et
Dengeli el ile
2SA’ya sıçra
ÖZET
Deklaran olunca,
yerden ilk kartı vermeden plan yap.
Hedefi belirle
Alıcı ve
perdanları say
Alternatifleri
değerlendir
Genel stratejiyi
belirle
Hedefinizi
belirlerken, kontratınızı yapmak için almanız gereken löveleri veya
verebileceğiniz maksimum perdanları tespit edin. Sanzatu kontratında
alıcılarınızı sayın. Koz kontratında perdanlarınızı sayın. İlave löve
sağlamanız veya perdanlardan kurtulmanız gerekiyorsa, mevcut alternatifleri
belirlemek için her rengi inceleyin. Genel stratejiyi belirlerken, kontratınızı
yapmak için yeterli löveniz varsa bunları hemen alın. Onör kartları önce
kısa taraftan çekmeye başlayın; koz kontratında oynuyorsanız kozları çekin.
Sanzatuya defans
yapıyorsanız, atağı seçerken “en uzun ve en kuvvetli renkten dördüncü büyük
kartı” oynayın.
Zafer Ulusakarya
ya teşekkürler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder