Alberto Calle e Gianmaria Ghezzi Stelle alpine Polka
*****
Hayat ne gideni getirir, ne de kaybettiğin zamanı geri çevirir.Ya yaşaman gerekenleri zamanında yaşayacaksın
ya da yaşamadım diye ağlamayacaksın.
Tolstoy
*****
SANAT
Sanat bir olayın,
bir varlığın, bir olgunun estetik bir biçimde topluma sunulmasıdır.
Kant'a göre: Sanatın kendi
dışında, hiçbir amacı yoktur. Onun tek amacı kendisidir. Güzel Sanatı ancak
deha yaratabilir.
Hegel'e göre: Sanattaki güzellik
doğadaki güzellikten üstündür.
Marx'a göre: Yaratıcı eylem,
insanın ve doğanın karşılıklı etkileşiminin bir aşamasıdır.
Bu, toplumsal bir karakter taşır. Sanat, yaşamı
insanileştiren bir olgudur. Araştırıcı, yaratıcı, çok yönlü tümel insana ulaşma
çabası içinde sanatlar gelişebilir.
B. Croce göre: Sanat, sezginin ve
anlatımın birliğidir. Bireysel ve teorik bir etkinliktir. Doğa, sanatçının
yorumu ile güzel olabilir.
*****
LA FİGLİA CHE PİANGE*
O quam te memorem virgo... (**)
Dur merdivenin en üst basamağında
Yaslan bir bahçe vazosuna –
Ör, ör gün ışığını saçlarında –
Sarıl çiçeklerine acılı bir şaşırmayla –
Fırlat hepsini yere ve dön
Gözlerindeki firari bir içerlemeyle:
Fakat ör, ör gün ışığını saçlarında.
Böylece bırakabilirdim o adamı,
Böylece bırakabilirdim o kadını durup yas tuttuğu yerde,
Böylece bırakabilirdi adam
Ruhun yarılmış ve yaralanmış bedeni bırakışı gibi,
Zihnin kullandığı bedeni bırakıp gitmesi gibi.
Bulmalıyım
Işıklı ve marifetli eşsiz bazı yolları,
İkimizin de anlayabileceği bazı yolları,
Bir gülüş ve tokalaşma gibi sıradan ve vefasız.
Dönüp gitti kadın, fakat sonbahar havasıyla
Günler boyu zorladı imgelemimi,
Günler ve saatler boyu:
Omuzları üstünde saçı ve çiçeklerle dolu kucağı.
Ve merak ederim birlikte nasıl olurlardı!
Yitirmiş olmalıyım bir davranışı ve duruşu.
Bazen bu düşünceler şaşkına çevirir hâlâ
Tedirgin gece yarılarını ve öğle uykusunu.
T.S.Eliot (1888-1965)
(1948 yılı Nobel Edebiyat Ödülü sahibi) .
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
Çevirenin notları:
(*) Ağlayan Kız
(**) Ey bakire, hangi isimle hatırlasam seni?
Dur merdivenin en üst basamağında
Yaslan bir bahçe vazosuna –
Ör, ör gün ışığını saçlarında –
Sarıl çiçeklerine acılı bir şaşırmayla –
Fırlat hepsini yere ve dön
Gözlerindeki firari bir içerlemeyle:
Fakat ör, ör gün ışığını saçlarında.
Böylece bırakabilirdim o adamı,
Böylece bırakabilirdim o kadını durup yas tuttuğu yerde,
Böylece bırakabilirdi adam
Ruhun yarılmış ve yaralanmış bedeni bırakışı gibi,
Zihnin kullandığı bedeni bırakıp gitmesi gibi.
Bulmalıyım
Işıklı ve marifetli eşsiz bazı yolları,
İkimizin de anlayabileceği bazı yolları,
Bir gülüş ve tokalaşma gibi sıradan ve vefasız.
Dönüp gitti kadın, fakat sonbahar havasıyla
Günler boyu zorladı imgelemimi,
Günler ve saatler boyu:
Omuzları üstünde saçı ve çiçeklerle dolu kucağı.
Ve merak ederim birlikte nasıl olurlardı!
Yitirmiş olmalıyım bir davranışı ve duruşu.
Bazen bu düşünceler şaşkına çevirir hâlâ
Tedirgin gece yarılarını ve öğle uykusunu.
T.S.Eliot (1888-1965)
(1948 yılı Nobel Edebiyat Ödülü sahibi) .
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
Çevirenin notları:
(*) Ağlayan Kız
(**) Ey bakire, hangi isimle hatırlasam seni?
*****
LEBENSOHL
Lebensohl konvansiyonu
Oakland, California’dan Matematik Profesörü Kenneth
W. Lebensold, tarafından geliştirilmiştir.
1 NT açılışından sonra, Rakip Natürel
bir renkle araya girdiğinde kullanılan konvansiyondur.
• 1) Cevapçı Rakibin Araya Girdiği Rengi durduramayan;
8-9 HCP ile KONTUR atar. 10+ HCP ile Cuebid Stayman yaparak 4 lü Majör sorar. ÖRNEKLER ile açıklayalım :
• 1) Cevapçı Rakibin Araya Girdiği Rengi durduramayan;
8-9 HCP ile KONTUR atar. 10+ HCP ile Cuebid Stayman yaparak 4 lü Majör sorar. ÖRNEKLER ile açıklayalım :
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 D
|
KONTUR
|
D‘yu durduramayan 8-9 HCP
|
1 NT
|
2 D
|
3 D
|
D‘yu durduramayan 10+ HCP ve 4’lü Majör ile
Cuebid Stayman yaparak, 4 lü Majör soruyor |
• 2) Cevapçı Rakibin Araya Girdiği Rengi durduran;
10+ HCP ile konvansiyonel 2NT den geçirir. Açan mecburi 3 ♧ deyince Cuebid Stayman yaparak, 4’lü Majör sorar.
10+ HCP ile konvansiyonel 2NT den geçirir. Açan mecburi 3 ♧ deyince Cuebid Stayman yaparak, 4’lü Majör sorar.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 H
|
2NT
|
KÖR’ü durduran 10+ HCP
|
3 C
|
PAS
|
3 H
|
Cuebid Stayman yaparak, 4 lü Majör soruyor
|
• Önemli NOT : Rakip 2 Trefl ile araya girerse, Cevapçıda
durdurucu varken 2NT den geçirir.
Açan 3 Trefl dediğinde 3 Karo ile Stayman yapar.
• 3) Cevapçı 2 seviyesinde basitçe (sıçramadan) yeni bir renk söylerse;
5+ renk ve 6-7 HCP ile davet gösterir. Oynamak içindir. Forsing değildir.
Araya giriş olmasaydı 5+ rengi transfer edip PAS diyecek el.
5+ renk ve 6-7 HCP ile davet gösterir. Oynamak içindir. Forsing değildir.
Araya giriş olmasaydı 5+ rengi transfer edip PAS diyecek el.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 D
|
2 H
|
5+ KÖR ve 6-7 HCP ile davet. Oynamak için
|
• 4) Cevapçı 1 sıçrayarak yeni
bir renk söylerse;
5+ renk ve 10+ HCP ile ZON Forsing gösterir. Zondan önce durulmaz.
5+ renk ve 10+ HCP ile ZON Forsing gösterir. Zondan önce durulmaz.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 D
|
3 SP
|
5+ PİK ve 10+ HCP ile ZON Forsing
|
• 5) Cevapçının rengi rakibin araya girdiği renkten daha ucuz ve 6-7 HCP si
varsa;
2 NT den geçirip, kendi 5+ rengini söyler.
2 NT den geçirip, kendi 5+ rengini söyler.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 H
|
2NT
|
|
3 C
|
PAS
|
3 D
|
5+ Karo ve 6-7 HCP davet
|
• 6) Cevapçı 3 seviyesinde sıçramadan yeni
bir renk söylerse;
5+ Renk ve 10+ HCP ile Forsing.
5+ Renk ve 10+ HCP ile Forsing.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 H
|
3 C
|
5+ Tref ve 10+ HCP ile Forsing.
|
1 NT
|
2 SP
|
3 D
|
5+ Karo ve 10+ HCP ile Forsing.
|
1 NT
|
2 SP
|
3 H
|
5+ Kör ve 10+ HCP ile Forsing.
|
• 7) Cevapçı 2 seviyesindeki araya girişe KONTUR atarsa;
8-9 HCP ile davet gösterir. Negatif Konturdur.
8-9 HCP ile davet gösterir. Negatif Konturdur.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 C
|
KONTUR
|
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
|
Buna karşılık Açanın
vereceği cevaplar :
• a) Açanın 4’lü Majörü varsa gösterir.
Cevapçının 4’lü Majörü olabilir.
Çünkü elinde 10+ HCP olmadığından Cuebid Stayman yapamıyor.
Çünkü elinde 10+ HCP olmadığından Cuebid Stayman yapamıyor.
1. Öncelik
bundadır.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 C
|
KONTUR
|
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
|
2 H
|
PAS
|
3 H
|
Açan 4’lü majörünü gösterdi. Cevapçı tutuş yaptı.
|
4 H
|
Açan Zona bağladı
|
• b) Açanın 4’lü Majörü yoksa ve
araya girilen rengi durduruyorsa;
Puanına göre 2NT veya 3 NT der. (2. Öncelik bundadır)
Puanına göre 2NT veya 3 NT der. (2. Öncelik bundadır)
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 SP
|
KONTUR
|
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
|
2NT
|
Açan PİK’i durduruyor 15 HCP
|
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 SP
|
KONTUR
|
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
|
3 NT
|
Açan PİK’i durduruyor. 17 HCP
|
• c) Açanın 4’lü Majörü yoksa ve
araya girilen rengide durduramıyorsa;
5+ Minörü varsa gösterir. Sanzatu veya Minörden ZON davetidir.
5+ Minörü varsa gösterir. Sanzatu veya Minörden ZON davetidir.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 H
|
KONTUR
|
8-9 HCP ile davet. Negatif Kontur
|
3 D
|
Açanda 5+ Karo var, Sanzatu veya Minörden ZON
daveti.
|
• d) Açanın 4’lü Majörü yoksa ve araya
girilen rengide durduramıyorsa;
5+ ‘lı bir Minörüde yoksa PAS geçer Cezalı oynatır.
5+ ‘lı bir Minörüde yoksa PAS geçer Cezalı oynatır.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 H
|
KONTUR
|
8-9 HCP ile
davet. Negatif Kontur
|
PAS
|
Açanda 4’lü Pik
yok, KÖR ü durduramıyor,
5’li Minörü de yok. Cezalı oynatıyor. |
• 8) Cevapçının 3NT’si 10+ HCP gösterir.
Yani; 4 lü majörü olmayan, Araya girilen rengi durduramayan, Gösterebileceği 5+ Minörü olmayan, Ancak Zon oynamak isteyen
bir el.
Yani; 4 lü majörü olmayan, Araya girilen rengi durduramayan, Gösterebileceği 5+ Minörü olmayan, Ancak Zon oynamak isteyen
bir el.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 SP
|
3NT
|
10+ HCP Zon oynamak istiyor.
4’lü majör veya 5’li minör yok, Pik’i
durduramıyor.
|
• 9) Cevapçı araya girilen rengi durduruyorsa 10+ HCP ile önce 2NT sonra 3
NT der.
Yani; 4 lü majörü olmayan, Araya girilen rengi durduran el.
Yani; 4 lü majörü olmayan, Araya girilen rengi durduran el.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
2 C
|
2NT
|
10+ HCP. PİK i durduruyor.
|
3 C
|
PAS
|
3NT
|
4’lü majör yok, 10+ HCP Zon oynamak istiyor.
|
• 10) Zayıf araya girilirse; Rakipte 7’li bir renk ve çok dengesiz dağılım var.
Açan
|
Rakip
|
Cevapçı
|
|
1 NT
|
3 D
|
PAS
|
Zayıf ellerle PAS geçilir.
|
4 D
|
10+ HCP ile Cuebid Stayman, 4 lü Majör soruyor
Açanda 4 lü Majör yoksa 4 NT der (Puan
önemsiz)
|
||
KONTUR
|
Ceza Konturu (opsiyonel)
|
||
4 H/ S
|
Oynamak için (Sign Off)
|
||
4NT
|
Kantitatif
|
LEBENSOHL
Kennet W.Lebensold tarafından geliştirildiği
zannedilmiş ama kendisinin reddetmesinden sonra George A.W.Boehm tarafından
1970 yılında yayınlanarak Lebensohl adı verilmiştir.
1 Sanzatu açışına rakibin müdahalesinden sonra
uygulanır.
1 Sanzatu açışına rakibin 2 seviyesinde renkle araya girişi klasik Stayman ve Transfer uygulama olanaklarını ortadan kaldırır. İşte bu durumlar için yaratılmış bir konvansiyondur.
Cevapçı natürel olmayan bir 2 Sanzatu konuşmasıyla Açıcıyı 3 Trefl deklare etmeye zorlar ve elini ondan sonra açıklar.
Uygulanış şeklini aşağıdaki tabloda inceleyelim.
1 Sanzatu açışına rakibin 2 seviyesinde renkle araya girişi klasik Stayman ve Transfer uygulama olanaklarını ortadan kaldırır. İşte bu durumlar için yaratılmış bir konvansiyondur.
Cevapçı natürel olmayan bir 2 Sanzatu konuşmasıyla Açıcıyı 3 Trefl deklare etmeye zorlar ve elini ondan sonra açıklar.
Uygulanış şeklini aşağıdaki tabloda inceleyelim.
Açıcı 2.
Oyuncu Cevapçı Açıklama Açıcı
1NT 2
Kör
Kontur Ceza
Pas
2
Pik Oyun
Pas
2 NT
Lebensohl, puan limitsiz 3 Trefl
3
Trefl Uzun trefl, manş forsingi
3
Karo Uzun karo, manş forsingi
3
Kör 9+P, 4 Pik, kör keser yok
3
Pik Uzun pik, manş forsingi
3
NT 9+, 4 Pik yok, Körü kesmiyor.
*
Yukarıdaki tablo 2 .Oyuncunun her türlü renkle araya
girişine uyarlanabilir.
Özetlersek, cevapçının 2 seviyesinde deklare edeceği
bir renk uzun renk zayıf el demektir,
3 seviyesinde söyleyeceği her renk manşa davettir,
rakibin araya girdiği rengin Cue-Bid’i ise, Trefl yada Karo ise Stayman,
Kör ya da Pik ise diğer majörün 4 parça olduğunu gösterir ve Cue-Bid renginde keser yoktur. Açıcının ikinci konuşmasında boş bıraktığımız yerlerde, açıcı eline göre son kontrata karar verir.
3 seviyesinde söyleyeceği her renk manşa davettir,
rakibin araya girdiği rengin Cue-Bid’i ise, Trefl yada Karo ise Stayman,
Kör ya da Pik ise diğer majörün 4 parça olduğunu gösterir ve Cue-Bid renginde keser yoktur. Açıcının ikinci konuşmasında boş bıraktığımız yerlerde, açıcı eline göre son kontrata karar verir.
Lebensohl uygulamasında açıcının 3 Trefl cevabından sonra konuşmaların
gelişimine bakalım.
Açıcı…
2. Oyuncu …Cevapçı… Açıcı…Cevapçı …Açıklama
1NT 2
Kör
2NT 3Trefl
Pas Uzun trefl, zayıf el.
………………………………………………… Karo
Uzun karo, zayıf el
…………………………………………………3
Kör 4Pik+Kör keser+
9+ OP
……………………………………………….. 3
Pik Uzun pik, şilem
daveti
………………………………………………..
3NT Kör
keser var ve 9+ OP
*
Yukarıdaki tabloda 2.Oyuncunun araya girişi minör
bir renk ise Lebensohl'dan sonra uygulanacak Cue-Bid
keser gösteren bir Stayman uygulamasıdır. Ancak araya giriş 2 Trefl olduğu
zaman bu Cue-Bid 4 Trefl ile yapılacağından 3 Sanzatu seviyesi kaçırılmış
olacaktır. Bu nedenle buraya farklı bir yorum getirmek gerekmektedir. Müdahale
renginden keser olduğuna göre doğrudan 3 Sanzatu kontratı tercih
edilebilir yada Cue-Bid 3 Karo ile yapılabilir (Sn.Ferudun Cangurus'a bu öneri için
teşekkürler).
Rakibin 2 Trefl müdahalesi üzerine Cevapçının 2 Karo deklaresi zayıf, 3
Karo deklaresi kuvvetli el göstereceğine göre, Lebensohl'dan sonra Cevapçının 3
Karo deklaresi Trefl keseri olan bir Stayman uygulaması olarak düşünülebilir. Böyle bir durumda 4 Trefl Cue-Bid’i ise 5-5 majör dağılımı
halinde uygulanabilir. Açıcı da 4 parça olmasa bile uzun majörünü deklare
edecektir. 2 Trefl
müdahalesinden sonraki konuşmaların gelişimini biraz daha açıklığa kavuşturmak
için biraz daha geliştirerek iki aşamalı 2 Tablo halinde verelim. Aşağıdaki
ikinci tablodaki uygulama tamamen bizim önerimizdir.
Açıcı
… 2. Oyuncu …Cevapçı … Açıklama
1NT 2
Trefl
Kontur Ceza konturu
……………………….. 2 Karo Uzun
karo, zayıf el
……………………….. 2
Kör Uzun kör, zayıf el
……………………….. 2
Pik Uzun pik, zayıf el
………………………..
2NT Lebensohl
……………………….. 3 Trefl
Stayman, trefl keser yok
………………………. 3 Karo
Uzun karo, manş teklifi
……………………….. 3
Kör Uzun kör, manş teklifi
………………………. 3
Pik Uzun pik, manş
teklifi
……………………….. 3
NT dörtlü majör
yok, trefl keser yok, 9+OP
**
Açıcı
… 2. Oyuncu ..Cevapçı… Açıcı… Cevapçı … Açıklama
1 NT 2
Trefl 2
NT 3 Trefl 3
Karo Stayman, trefl keser yok
……………………………………………….. 3 Kör
5 kör+ 4 pik
……………………………………………….. 3
Pik 5 pik+ 4 kör
………………………………………………. 3
NT 4 lü majör yok, trefl
keser var.
……………………………………………….. 4 Trefl En
az 5-5 majörler
……………….
Rakibin araya girişi 3 seviyesindeyse, cevapçının
aynı seviyede renk deklarasyonu bir tur için forsingdir. Kontur ceza konturu
değil, Sputnik olarak düşünülmelidir. Manş seviyesindeki konuşmaları manş
ilanıdır, minör araya girişlerde yapılacak minör Cue-Bid’i gene Stayman’dır
ancak gene en kötü ihtimalle 5-4 majör durumunda uygulanmasında yarar vardır.
Açıcı da 4 parça majörü yoksa bile uzun majörünü deklare etmelidir.
/http://www.duralbridge.com a
teşekkürler.
*****
LEBENSOHL
1 NT açışı sonrası rakibin overcall'u (üste konuşması) üzerine
kullanılır.
1 Sanzatu açışından sonra, rakibin overcall'u üzerine :
Kontr: Ceza
İki
seviyesinde yeni renk: Oynamak için
Üç
seviyesinde yeni renk: Forsing
2
Nt: ( Lebensohl ) Üç Trefl'e transfer.
Açıcı 3 trefl der ve cevapçı :
a. Pass
b. Overcall renginden
daha küçük bir renk söyler: Oynamak için.
c. Overcall renginden
daha büyük bir renk söyler: Davet
d. Q-bid: Overcall
renginde durdurucu var ve stayman.
e. 3 Nt: Overcall
renginde durdurucu var ve dörtlü majör yok.
Hemen Q-bid: En az bir dörtlü majör var ve overcall renginde durdurucu
yok.
Şimdi açıcı sırasıyla
A. Varsa ilk dörtlü
majörünü söyler.
a. Overcall renginde durdurucu varken dörtlü majör yoksa 3 Nt der.
b. Overcall renginde durdurucu yoksa ve dörtlü majör de yoksa :
i. Minimum Nt açış puanı ile 4 Cl ya da 4 D ile uzun minörünü (eşitse
iyisini ) söyler.
ii. Eğer cevapçının majör rengi biliniyorsa 4-3 fit ile majör de 10 löve
alabileceğini tahmin ediyorsa, 4 majör kontratı deneyebilir.
iii. Maximum Nt açış puanı ile ya 5 seviyesinde uzun minörünü söyler, ya
da Overcall rengini 4 seviyesinde Q-bid ederek ortağından 5 seviyesinde minör
söylemesini ister.
Hemen 3 Nt: Overcall renginde durdurucu yok, dörtlü majör yok, rakip
araya girmeseydi de 3 Nt diyecekti ( 9-12 HP ) Açıcı sırası ile :
B. Durdurucu varsa Pas
der.
a. 5'li majör renk varsa 4 seviyesinde söyler.
b. Daha iyi bir kontrat araştırır.
http://www.albabridge.net/ e teşekkürler.
http://www.albabridge.net/ e teşekkürler.
RAKİBİN
ZAYIF İKİ AÇIŞINA T/O KONTURDAN SONRA LEBENSOHL
Multi açışlarına da, zayıf majörü işaret ettiği düşünülerek
uygulanabilir. Take out kontur atacak eller basitçe belirlenebilir. Bu konu
zayıf-iki açışı karşısında önemlidir ve cevapçının nasıl davranacağını
detaylandıracağımız husustur.
S. AQx Zayıf 2H açışına Dbl.
H.
Kx 2NT overcall 15-18’dir.
Bundan daha güçlü ellerle, önce Dbl ile
D. AKJx başlayacağız. Bu el 2NT
overcall yapacak şartlara sahip fakat daha
C. KQTx güçlü olduğundan Dbl ile
başlıyoruz. Daha sonra xNT diyerek
gücümüzü
belli etmiş olacağız.
*
S. AJx Zayıf 2H açışına Dbl.
H.
xx Bu el 2NT overcall yapacak
puan gücüne sahip, ancak rakip renkte
D.AKJx stopper olmadığından, Dbl
ile başlıyoruz.
C. KQTx
*
S. AJx Zayıf 2H. açışına Dbl.
H.
x Basit overcall için kuvvetli
bir elle, önce Dbl ile başlayıp daha
D. AKQJxx sonra rengimizi söylemeye gayret ederiz. Ortağınızın cevabına bağlı
C. Axx olarak,
3NT oynamayı planlayabilirsiniz.
*
S. QJxx
H.
x
D. KQxx
C. AQxx Zayıf 2H açışına Dbl için minimum el.
*
S. x
H.
QJxx
D. KQxx
C. KQxx Zayıf
2S açışına Dbl için minimum el.
rakip siz rakip ortak
2S DBL pas ?
Sizin Konuş Kontrunuz üzerine ortağınızın 3C. deklare
ettiğini varsayalım.
Ortağınız zayıf mı, kuvvetli mi? 3C. demesi
zayıflık gösteriyorsa, kuvvetli olduğunda 3NT’yu hiç düşünmeyip 4C. mi
demeliydi? O halde 3NT’yu geçmeden ortağınızın zayıf mı, kuvvetli mi olduğunu
bilmeye ihtiyacınız var.
Bu gibi durumlarda ortağınıza elinizin kuvvetini daha iyi bir şekilde
tarif edebilmeniz için Lebensohl benzeri konvansiyonel 2NT icat edilmiştir.
Rakip zayıf iki deklaresi ile konuşmayı başlattıktan sonra ortağınız apel
kontru atınca, sizin 2NT deklareniz (Lebensohl) 3C. ’e transferdir.
T/Ox’e cevap verirken, zayıf ve kuvvetli elleri birbirinden ayırt
edebilmek için Lebensohl’ün direk/endirek metodunu kullanacağız.
Bu metodla advancer, 2NT demeden bir konuşma yaparsa, bu konuşmaları
direkt konuşmalardır. Önce 2NT dedikten sonra yapacağı konuşmalar ise endirekt
konuşmalardır.
**
1)
Zayıf Eller (0~6 puan):
Rakibin renginden daha küçük bir renkte üç seviyesinde oynamak için Lebensohl çok faydalıdır. Eğer renginiz rakibinkinden büyük
ise (örneğin solunuz2kör açar
ve sizde pikler varsa) siz iki seviyesinde 'normal' deklarenizi verirsiniz. Üç seviyesinde
konuşacaksanız, ortağın 3
trefl demesi için 2SA ilebaşlarsınız. Eğer renginiz trefli ise ortağın deklaresine pas geçersiniz veya başka bir renk
söylersiniz.
rakip ortak rakip siz
2♠ DBL pas 2NT
pas 3C pas pas (veya 3D., 3H.)
Kontr atan, puanları 18’den az ise sizin rölenizi kabul eder ama daha
kuvvetli bir eli varsa bunu kabul etmeyebilir. Karşısında 4–5 puan ile zon
yapabilecek eli varsa, röleyi reddetmeli ve elini tarif edecek bir deklare
vermelidir. Eğer 3C'den başka bir şey söylerse bu forsingtir; çok zayıf bir
eliniz olsa bile bir daha konuşmalısınız.
2)
Orta Kuvvette Eller (7-10 puan):
2NT sekansını kullanmak yerine 3 seviyesinde konuşursanız, bu davet eder
ama forsing değildir. Bu yapıcı puanlarınızın (iyi 7 ile 10 arasında) olduğunu
gösterir ama doğrudan zona sıçrayacak kuvvetiniz olmadığını ifade eder.
Kontr atan ortağınız minimumla
pas geçer, ekstra değerleri varsa konuşmaya devam eder. Renginiz rakibin
renginden büyük ise 2SA'dan geçerek davet puanınız olduğunu belli
edebilirsiniz. Solunuz 2H. açmışsa ve sizde pikler varsa, zayıf elle
oynamak için 2S.diyebilirsiniz. Eğer 2SA'dan geçtikten sonra
pikleri gösterirseniz elinizde davet puanı (8~10) olduğunu
ifade edersiniz.
Konuşma şöyle gelişir:
rakip ortak rakip siz
2H DBL pas 2NT
pas 3C pas 3S
Solunuz 2D. ile oyun
açmışsa, bu sekansı hem körlerde hem de piklerde davet için
kullanabilirsiniz.
3)
Forsing Eller (11+ puan):
Yukarıdaki Lebensohl 2NT sekansı, sınırlı puanınız olduğunu belirtir.
Zona gidecek puanınız varsa, sıçrayarak cevaplarınız standart anlamlarını
korur.
“ergun cuhadar”
*****
2
SEVİYESİ PREEMPTIVE AÇIŞLARA MÜDAHALEDE LEBENSOHL
2 seviyesi baraj açışından sonra müdahalecinin konturu ortağının
konuşmasını isteyen Take-Out konturudur. Yükselten rakibi batıracağından emin
olmadıkça pas geçemez. Ancak kaç puanla konuştuğunu belirlemek için Lebensohl konvansiyonu kullanılır.
A- Yükseltenin 2
seviyesinde renk göstermesi (örneğin Preemptive 2 Karo açışından sonra
yükseltenin 2 Kör veya 2 Pik demesi yahut 2 Kör açışından sonra 2 Pik demesi)
mümkün ise 4+ kartlı rengini okur, 2 seviyesinde renk okumak (0-7) OP gösterir.
B- Yükselten mecburen 3
seviyesinde konuşmak zorunda ise doğrudan kendi rengini gösteremez, önce 2NT
dekleresi ile gücünün (0-7) OP olduğunu gösterir, Yükseltenin 2NT deklaresinden
sonra müdahaleci 3 Trefl rebid etmek zorundadır. Yükselten kendi rengini bu rebidden
sonra söyler. Rengi Trefl ise ‘Pas’ geçer.
C- Müdahaleci,
yükseltenin 2 NT deklaresine 3 Trefl demek zorundadır. Ancak 3 Trefl yerine
başka bir renk okursa (17+…) Op ve 5+ kartlı bir renk gösteriyordur.
D- Yükseltenin doğrudan 3
seviyesinde renk okuması 4+ kart ve (8-11) OP gösterir. Müdahalecinin
konturundan sonra Yükseltenin rakip rengi Cue-Bid etmesi (12+…)OP gösterir, Zon
forsingidir, rakip renkten durdurucu sorar.
E- Yükseltende rakip
renkten durdurucu varsa (12-15) OP ile 3 NT der. Daha az puanla aynı deklareyi
verebilmek için rakip renkten durdurucu yanında yeterli löve kaynağı olabilecek
uzun ve sağlam bir renk olmalıdır.
F- 4 seviyesinde majör
okumak oynamak içindir.
Mehmet Özyeşilbaş
*****
RAKİBİN ZAYIF 2 AÇIŞLARI ÜZERİNE LEBENSOHL
Zayıf 2 açan rakibe T/O Dbl atanın ortağı, değerlerinin olup olmadığını
göstermelidir. Eğer rakibin açış renginden daha pahalı bir rengi 2 seviyesinde
okursa, sıçrayarak okuyacağı davet değerlerine sahip olmadığındandır. Bazen de
3 seviyesinde daha ucuz bir rengi okuması gerekecektir. Dbl atan güzel bir ele
sahip olduğunda, ortağının değerlerinin olup olmadığını bilmediği durum kontrat
kararı için çok tehlikelidir. Bu durumu çözmek için Lebensohl kullanılır.
Dbl atanın ortağı, sıçrayarak ya da sıçramadan 3 seviyesinde yeni bir
renk cevabı verdiğinde değerlerinin 7−11 OP aralığında olduğunu garanti eder.
Bu değerlerden daha fazlası ile rakip rengi Cue-bid eder.
Eğer daha az değerlere (0−6 OP) sahipse; rakibin renginden daha pahalı bir renge sahipse onu 2 seviyesinde okur. Daha ucuz bir renge sahip ise 2NT! Lebensohl diyerek ortağının 3 Trefl demesini ister. Ortağının 3 Trefl rebidine Pas diyebilir ya da diğer bir renge düzelterek 7 OP’den daha az değerlere sahip olduğunu gösterir.
Eğer daha az değerlere (0−6 OP) sahipse; rakibin renginden daha pahalı bir renge sahipse onu 2 seviyesinde okur. Daha ucuz bir renge sahip ise 2NT! Lebensohl diyerek ortağının 3 Trefl demesini ister. Ortağının 3 Trefl rebidine Pas diyebilir ya da diğer bir renge düzelterek 7 OP’den daha az değerlere sahip olduğunu gösterir.
Dbl atan, ortağının 3 Trefl rebid etmesini isteyen 2NT cevabına her zaman
uymayabilir. Kendi yeterli rengine sahip olduğunda onu rebid edecektir. Ortağı
buna Pas geçme şansına sahiptir.
Ferudun Cangurus
*****
AYRINTI
İÇİN:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder