13 Mayıs 2012 Pazar

El Değerlendirmede Olumlu ve Olumsuz Etkenler

                                                                                                               deviantart
Benjamin, Albert
(1909 – 2006) Ünlü İngiliz Briç ustası. Acol Briç Sisteminde zayıf 2 açışlarını uygulamak için bir yöntem geliştirmiş, bu yönteme Benjamin konvansiyonu denmiş ve bu konvansiyonun uygulandığı Acol sistemine de Benjaminised Acol adı verilmiştir.
**
HÜZÜNLE, DERİN HÜZÜNLE...
Bir gün hüzün dolmuş akıyordum ben
su misali bir çeşmeden.
Tatlıydı gece, Arjantinliydi. Ağlıyordu.
İçini çekiyor. Hıçkırıyordu.
Ve şafak, kuvars rengi donukluğu
gizemli bir sanatçının gözyaşıyla buğulu...
Bendim o sanatçı, sırrı içine gömülü,
çeşmenin suyu dolanırken gönlümü.
Ruben Dario, Türkçesi: Adnan Özer
**
EL DEĞERLENDİRMEDE OLUMLU VE OLUMSUZ ETKENLER
Dağılımınız: El dengesizleştikce yarışsal gücü artar. Rekabette dengeli el eksi yazar. Ama rakibi Kontrlu oynatırken de artı yazar. Koz fiti olan ellerde rakip renkteki kısalık (Single ya da şikan) yaşamsal değer taşır. Hele ortağınızın o renkte puanı yoksa “Uçmaktan” korkmayınız!.
*
Misfit varsa; Önünüz tuzaklarla doludur. En yakın yerde durunuz. Dağılım değerleri Fit durumu olduğunda olağandan  daha çok değer kazanır. Dikkat! Ancak Ortakların fiti yoksa bu durum onların aleyhinedir. Misfit dağılım değerlerinizi öldürür. Misfit dağılımı gördüğünüz anda Deklereyi söndürmeye, eğer rakip de deklereye girmişse onları cezalandırmaya bakın.
Ortağın renginde 2 ya da daha az kart misfit. 3 kart yarım fit, 4+ kart tam fit demektir. Kontrat ilan ederken dağılım puanları ancak fit varsa hüküm ifade eder. Double fit de arzulanan bir durum değildir. O zaman fitin değeri azalır. Çünkü her iki elde de renklerde eşit uzunluk vardır. (Dublikasyon.)
*
Onörlerin yeri: Elinizdeki puanların renklerinizde yoğunlaşması, Sekans oluşturması  önemlidir. Örneğin  Bu gün herkesin kullandığı Milton Work Puanlama sistemine göre As dışında elinizdeki sek onörlerin başlangıçta değerini 1 puan düşerek başlayın. Sek Dam 1 HCP Sek Rua=2 HCP gibi. As her zaman kendi değerini korur. Rakip O rengi okudumu Sek onörün değeri “0” olur. Ortak okursa hemen değerine döner, hatta artabilir. Özellikle iki renkli ellerde çok puan olmasına değil puanların uzun renklerde olmasına bakmalısınız. NT oyunlarında 10,9,8 hatta 7 gibi markaların onörlerle birlikte yada kırık biçimde sekans oluşturması çıplak puanlardan çok daha değerlidir.
*
Puanlarınızın niteliği: Aslar tartışılmaz. Ruanın yeri önemlidir. Size iyi ise rakibe kötüdür ya da aksi. Genel olarak Rakip renklerde puanlarınız varsa o renkleri Sağınızdaki Rakip okuduysa iyi, Solunuzdaki rakip okuduysa kötüdür. El değerlendirmede asıl önemli olanlar Dam ve Valelerdir. Koz oyununda; rakip renkteki her bir Dam ve Vale birer eksi değerdir. Sanzatu oyunlarında ise artı değerdir. Özellikle zayıf ellerle karar verirken bu kurala  dikkat ediniz. Koz kontratlarında Asları 5’er puan, (hiç değilse 4,5) olarak sayınız. Uzun renklerin asları kısa rengin aslarından çok daha değerlidir.
Ortaklığın koz sayısı: Toplam Löve Yasası temel bir yarışsallık/rekabet yasasıdır. İstenen sayı en az 9 dur. Ama  asimetrik fit durumu ve/veya aşırı dengesiz dağılım olasılıkları dışında toplam 10 koz’u da 9 sayınız.
*
(Asimetrik fit = Bir renkte ARxxx karşısında D tek dir ve ortağın uzun rengi karşısında da sizin tek ya da 2 kartınız vardır. Ve 3. Renk fit durumunda kozunuzdur. Az HCP İle çok şeyler yapabilirsiniz. Bir renkte uzunluk varken onörler iki el’e dengesiz biçimde dağılmıştır. Hiç kayıpsız sağlanabilecek öyle bir uzunluk için elde-yerde 5’er koz olması hem koz toplamak hem rengi sağlamakta yeterlilik verir.) 
*
Toplam löve kanunu                                                                                                         
Bir eldeki toplam löve sayısı o eldeki toplam koz sayısına eşittir. Yani bir başka deyişle Toplam Löve= O elde her iki taraf için de alınması mümkün olan el sayısıdır. K-G  5-4 fitle 10 el alabiliyor iken, D-B  4-4 Kör fitiyle 7 el alıyorsa toplam löve 10+7=17 dir. Ortaklıkta ortalama 17-23 arası HCP varsa koz fiti bulunması halinde o ortaklığın sahip olduğu toplam koz sayısı alacağı löve sayısına eşittir. (Bir fazla-bir eksik)
*
Toplam koz= Her iki taraf için de en iyi kozun toplam sayısıdır. Örn; K-G için 5-4 Pikler D-B içinde 4-4 Körler varsa toplam koz sayısı 9+8=17 dir.
*
Onör kağıtlarının yerleri ya da empasların tutup tutmaması toplam löveyi  değiştirmez. Renklerin dağılım ve bir taraf için kötü olması da toplam löveyi değiştirmez hep Sabit kalır. Üzerinde kitaplar yazılmış bu kuralın özeti şudur:
*
KURAL : Puanlar kendi renklerinde olmak üzere taraflar arasında eşit (en az 17-23 ölçeğinde) dağılmışsa, rekabette ortaklığınızdaki koz adedi kadar yükselmekten korkmayınız.
*
KURAL : Aşırı dengesiz dağılımlarda hiçbir kural yoktur. Orman kanunu geçerlidir.        
                       
Özetle Yarışsallıkta :
Artılar :                                                                     Eksiler :
Dengesiz dağılım.                                                   Dengeli dağılım (3334, 4432, 5332).
9+ Koz.                                                                     Misfit.
Rakip renkte kısalık.                                               Rakip renkte D, V.
Çifte Fit.                                                                   Dublikasyon= Renklerin karşılıklı
Puanların renklerde yoğun olması.                      iki elde de aynı sayılarda olması.
Puanları renklerde yoğun 2 renkli eller.              Puanların dağınık olması.
Rakibin puanlarının ezilmesi.                               Bizim puanlarımızın ezilmesi.
Lehte zon.                                                               Eşit veya aleyhe zon.
“koycegizbric”

1 yorum:

Mehmet Osman Çağlar dedi ki...

Günün anlamına uygun yine güzel bir şiir ve bilgiler. Teşekkürler!