Polkkasikermä
Vanhoja hyviä polkkia
*****Ne yapılacağını sormayanlar için hiçbir şey yapamam.
Konfüçyüs
*****
SORU
Aspro Nedir?
Konvansiyon.
Terence Reese tarafından Astro konvansiyonu üzerine geliştirilmiştir. Trefl
Landy’ye benzer, ancak 5 parça rengi ikinci konuşmasında 2. oyuncu deklare
eder, amaç puanı olan eli yere açtırmamak. 1NT açanın solundaki (2.) oyuncu
2Trefl ile müdahale eder. Bu deklaresi ile en az 5-4 majör gösterir. Cevapçısı
(4. oyuncu) 2 Karo deklare ederek ortağından
elini açıklamasını ister. 2. oyuncu 2. turda beş kartlı majörünü okur. Ortağı
desteklemezse diğer majörü deklare eder.
“celal
haznedaroglu”
*****
AZTEK KADINI
Yürür ırmak
kıyısında, çıplak, sağlıklı, yeni yıkanmış, yeni
doğmuş geceden.
Yazdan derlenmiş mücevherler yanar
göğsünde.
Yanardağın ağzında büyür mavi, neredeyse kara
ot, kurumuş ot,
örterek dişiliğini. Karnında kanatlarını açar
bir kartal, iki
bayrak sarılır birbirine ve su, dinlenir. Çok
uzaklardan gelir,
o nemli ülkeden. Çok az kimse gördü onu.
Gizini açıklıyorum
size: Gündüzleri, bir taştır yolun
kıyısında;
geceleri, bir ırmak, akar erkeğin yanında.
Octavia Paz-
Çeviren: Ali Cengizkan
*****
TRAPPASS ve YENİDEN AÇIŞ KONTURU
TRAPPASS (Tuzak Pası)
Oyun bir renk ile
açıldığında, ikinci pozisyondaki rakip başka bir renk ile araya girdiği zaman,
rakibin müdahale rengi cevapçıda kuvvetli olabilir. Bu durumda Cevapçı skor
hesabı yapmalıdır. Rakibi batırmak daha avantajlı ise Pas geçerek tuzak
kurmalı, avantajlı değilse ve mümkünse NT cevabı vermeli, NT cevabı veremediği
takdirde başka bir cevap vermelidir. Her iki durumda da NegX atmak doğru
değildir.
*
A- Açıcı Multi veya Pre-emptive açış yapmış ise
Trappass yapılmaz. Cevapçı bu durumda rakibi cezalandırmak isterse DBL atar. Bu
kontur negatif değildir, ceza amaçlıdır. Ancak rakip Pre-emtive ile araya girerse Cevapçı Trappass yapabilir.
B- Trappass yapan oyuncunun elinde ortağının açış
rengine fit yoktur.
C- Cevapçı Tuzak pası kurarken, elindeki kartların
ancak rakipler oyun oynadığı zaman daha değerli olup olmayacağına dikkat
etmelidir. Elindeki kartlar zaten değerli ise Trappass yapmağa gerek yoktur.
Örneğin oyun 1 KÖR
ile açılıp ta ikinci pozisyondaki rakip 2 KARO ile araya girdiği zaman,
Cevapçıda ARDx şeklinde karolar varsa cevapçının eli değerlidir ve Trappass
yapmağa lüzum yoktur.
Ancak cevapçının Karoları
RVTxx şeklinde ve verecek başka bir cevabı yoksa Trappass öncelikle
düşünülmelidir. Rakip rengin cevapçıdaki kabuk puanları değil, ara puanları ve
rengin uzunluğu önemlidir. Cevapçı bu şekilde karolara sahip ise ve rakipler
Karoyu koz yaparak oynarlarsa cevapçının elinin değeri artar. Fakat yinede NT
yahut başka bir deklere verme imkanı varsa Trappass yapılmamalı ve NegX
atılmamalıdır.
ÖRNEKLER:
Cevapçının eli:
PİK : x
KÖR : RVTxx
KARO: Rxx
TREFL: xxxx
Oyun 1 PİK ile
açılıyor, Müdahaleci 2 KÖR ile araya giriyor. Cevapçıda ortağın açış rengine
fit yok. NegX atamaz, gösterecek başka bir rengi yok. Pik tek olduğu için NT
cevabı veremiyor. Oyunu kendiler oynadıkları takdirde Kör puanları muhtemelen
işe yaramayacak. Rakipler Körü koz yaparak oynarlarsa el değerlenecek. Burada
pas geçerek tuzak kurmak ve ortağınızdan yeniden açış konturu beklemek doğru
olur.
Cevapçının eli:
PİK : ADTxx
KÖR : x
KARO: xxx –
TREFL: AVxx
Oyun 1 KARO ile
açılıyor. İkinci pozisyondaki rakip 1 PİK ile müdahale ediyor. Cevapçıda açış
rengine fit yok, gösterebilecek başka bir rengi de yok, NegX atamaz. Kör tek
olduğu için NT cevabı veremez. Bu durumda Tuzak pası geçmek gerekir.
**
YENİDEN AÇIŞ KONTURU (Re Opening Double)
Açıcı oyunu
açtıktan sonra, ikinci pozisyondaki rakibin renkle müdahalesi halinde Cevapçı
ve Yükselten pas geçerse açıcının atacağı kontur negatiftir, iyice bir el
gösterir ve yeniden açış konturu olarak adlandırılır.
Açıcı oyunu
açtıktan sonra ikinci pozisyondaki rakip ile Cevapçı pas geçerse, dördüncü
pozisyondaki rakibin renkle müdahalesi halinde açıcının konturu yine yeniden
açış konturudur. Ancak her iki konturun şartları birbirinden biraz farklıdır.
İki pas tan sonra dördüncü oyuncunun
müdahalesi halinde Açıcının yapacağı muhakeme basittir. Ortağı zayıftır, eğer
5+ puanı olsaydı mutlaka konuşurdu. Bu durumda Açıcı pas geçebilir. Ancak eli
kuvvetli ise ve ortağından gelebilecek birkaç puanla bir şeyler yapabileceğine
inanıyorsa yahut rakipleri 1 seviyesinde oynatmaktansa daha az skor vermek
amacı ile batara razı olarak konuşmayı sürdürebilir veya ortağını konuşturmak
için DBL atabilir. Bu kontur yeniden açış konturudur ve negatiftir, ikinci
pozisyondaki rakip konuşmazsa ve rakip renk kendisinde çok kuvvetli olmadıkça
Cevapçı pas geçemez. Ancak her durumda yani ister DBL atsın isterse konuşmayı
sürdürsün, Açıcının elinde en az 17 OP olmalıdır. (İyi 16 olabilir.)
İkinci oyuncunu
müdahalesinden sonra Cevapçının ve Yükseltenin pas geçmesi halinde durum biraz
daha karmaşıktır. Cevapçı gerçekten zayıf olduğu için pas geçmiştir yahut Tuzak
kurmuş olabilir.
Açıcı cevapçının
zayıf olduğunu düşünüyorsa konuşmayı sürdürmek veya Yeniden Açış Konturu atmak
için aynen dördüncü pozisyondaki rakibin müdahalesi halindeki şartlara sahip
olmalıdır. (17 OP).
Açıcı, Cevapçının
Trappass yaptığını düşünebilir. Bu durumda defansta kalmak istiyorsa iyi
dağılımlı ve normal açar puanlı eller ile Yeniden Açış Konturu atar. Eli defans
yapmağa uygun değilse başka bir şeyler söyler.
Açıcı, Cevapçının Tuzak kurup kurmadığını anlamak için bazı
kriterler kullanır.
A- Rakip müdahale
rengi Açıcıda 4 kart ise Cevapçı kesinlikle zayıftır, Tuzak kurmuş olamaz.
B- Rakip renk
Açıcıda 3 kartlı ve onörlü ise Cevapçı yine kesinlikle zayıftır, Trappass
yapmış olamaz. Hatta onörsüz olsa bile Cevapçının Tuzak kurmuş olma ihtimali
zayıftır.
C-nRakip renk
Açıcıda 2 kartlı ise Cevapçının Tuzak kurma ihtimali yüksektir. Yeniden Açış
Konturu için en iyi dağılım rakip rengin 2 Kartlı olmasıdır. Normal açar puanla
DBL atılabilir.
D- Rakip müdahale
rengi Açıcıda tek kart ise, Cevapçının Tuzak kurma ihtimali biraz daha
yüksektir. Açıcının DBL atması halinde Cevapçı bunu cezaya çevirirse tehlikeli
olabilir. Bu nedenle açıcının eli biraz daha iyi olmalıdır. (15-16 OP)
E- Rakip müdahale
rengi açıcıda hiç yoksa, Cevapçının Yeniden Açış Konturunu cezaya çevirmesi
daha da tehlikeli olacağından Açıcıda en azından 17 OP olmalıdır.
F- Açıcının eli
tek renkli ve yan renklerden defans lövesi yoksa Yeniden Açış Konturu atılmaz.
G -Yeniden Açış
Konturu atılmayacak durumlarda, Açıcı elindeki puan ve dağılım durumuna göre
konuşmaya devam edebilir, NT rebid edebilir veya pas geçebilir.
H- Cevapçı
Trappass yapmamışsa, Yeniden Açış Konturuna pas geçemez.
Örnek 1: Açıcının eli
PİK : Rxx
KÖR : xx
KARO: AVx
TREFL: RDxxx 13
OP (14 ODP)
Açıcı Müdahaleci Cevapçı. Yükselten
1 TREFL 1 KÖR PAS PAS
Rakip renk Açıcıda
2 kart, Yükseltenin Pas geçmiş olması Cevapçının Tuzak kurmuş olma ihtimalini
yükseltiyor. Bu el DBL atabilir.
Örnek 2: Açıcının eli
PİK : xx
KÖR : Dxx
KARO: AVxxx
TREFL: Arx 14
OP. (15 ODP)
Açıcı Müdahaleci Cevapçı Yükselten
1 KARO. 1 KÖR. PAS PAS
Açıcıda 14 OP var,
fakat rakibin rengi kendisinde 3 kart ve onörlü, Cevapçı Tuzak pası kurmuş
olamaz. Öyle görünüyor ki rakiplerde Pik fiti de var ancak henüz bulamadılar.
Açıcı bu el ile konuşmayı sürdürürse veya DBL atarsa rakipler Pik fitini
bulabilir. Belki de ortağı 4 kart Pik ile 1 PİK cevabı verebilir, kendisinde
Pik fiti olmadığı için durum daha da kötü olur. Böyle bir el ile en doğru
hareket Pas geçmektir.
Örnek 3: Açıcının eli
PİK :xx
KÖR : DVx
KARO: ARDV
TREFL: RDxx 18
OP.
Böyle bir el ile
Açıcı her durumda Yeniden Açış Konturu atmalıdır.
Not: Trappasa siz düşerseniz, sekanslı bir renginiz
varsa ona kaçın, yoksa boşuna seviyeyi yükseltmeyin. Müdahaleci, Açıcının
Yeniden Açış Konturuna RD atarsa bu Sürkontr S.O.S değildir, Müdahalecinin
elinin sağlam olduğunu gösterir.
“mehmetözyeşilbaş”
a teşekkürler.
1 yorum:
Uzunca bir aradan sonra bu güzel postla tekrar merhaba. dostlukla
Yorum Gönder