13 Nisan 2013 Cumartesi

Ataklar



Mariachi Vargas de Tecalitlan Las Bodas de Luis Alonso
*****
Doğru yolda yürüyen bir topal,
Yoldan çıkan  iyi bir koşucuyu geçer.
Francis Bacon
*****
BURADA MI DENİZ?

Burada mı deniz? Güzel, kapat içeri.
Ver bana
en büyük çanı, evet, yeşil olanı,
hayır, onu değil, öbürünü,
bronz ağzında çatlak olanı,
ve tamam! Yalnız kalmak istiyorum
denizin kendisiyle ve çanla.
Uzun zaman bir şey söylemeyeceğim,
sessizce, öğreneceğim daha birçok şeyi,
öğreneceğim var olup olmadığımı.
Pablo Neruda 
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy 
(“El Mar y Las Campanas”dan)

*****
BRİÇTE DEFANS

ATAKLAR
’En sağlam temellere dayanan ataklar bile bazen yanlış seçim olabilir. Ataklar borsaya benzer. Bir an için borsada en sağlam hisse senetlerine yatırım yaptığınızı düşünün, kazanırsınız ama her zaman değil. Ataklarda böyledir. Siz elinizden gelenin en iyisini yapında, arada bir kaybettiklerinizde olsun.’’ Mike Lawrance.

Defans atağınızın tarzına karar verirken, önce deklareleri ve oynadığınız turnuva sistemini gözden geçirin. Eğer rakiplerin koz fitleri ve bunun yanında uzun yan renkleri olduğunu görüyorsanız, alacaklarınızı bir an önce tahsil etmelisiniz. Aksi takdirde boş kartlarını uzun renklerine kaçarlar. İkil turnuvalarda rakibe fazladan bir el vermek size puan kaybettirir. Takım maçlarında ise bir fazla el yaptırmanın pek önemi yoktur. Bu nedenle takım maçlarında agresif olabilirsiniz, ancak ikililerde daha dikkatli olmalısınız.
Hangi tür turnuva olursa olsun, rakibin oyunu batabilecekse mutlaka batırmalısınız, yoksa size pahalıya mal olur.
Ataklarda öncelikle sekans kartlar (dizi oluşturan) tercih edilmelidir. A dışında dizi oluşturan renklerden en büyük ile atak etmek konvansiyonel olarak doğru kabul edilir.
RDVx              DVTx             VT9x              RDTxx
(A) İle başlayan, fakat (R) olmayan bir renkten açılmaktan kaçınmak gerekir. Ancak ortağınız o rengi deklere etmişse tereddüt etmeden o rengi açılabilirsiniz
*
NT KONTRATLARINA KARŞI ATAKLAR

Sanzatuye karşı en uzun renkten açılmak iyidir. Uzun renginiz bir dizi teşkil etmiyorsa 4. kartı açılmak tavsiye edilmektedir. Bu açılış sayesinde partneriniz 11 kuralını uygulayarak deklaranın elindeki kartları öğrenecektir. Eğer açılış renginiz bir dizi teşkil ediyorsa (bitişik onörlü ise) en büyük kartı oynayınız.
*
11 KURALI
Bu kural, açış kartını oynayan oyuncunun, o renkten en büyük dördüncü kartını oynadığının bilindiği zaman kullanılabilecek basit ve hızlı hesap yöntemidir.
Kartın değeri on birden çıkartıldığında kalan rakam, açılışı yapan oyuncu dışındaki diğer üç oyuncuda o kartı alabilecek güçteki kart sayısını gösterir.

Örneğin; açıcı karo 6 lıyı atak etmişse  (11-6)=5, diğer üç oyuncuda karo 6 lıyı geçebilecek 5 kart var demektir. Dummy nin eli açık olduğundan, açılış kartını geçebilecek  yerdeki kart adedini sayarız, sonra elimizdeki karo 6 lıdan büyük kartları sayarız. Elimizdeki ve yerdeki karo 6 lıdan büyük kart adedi toplamı 5 ediyorsa dekleranın elinde karo 6 lıyı geçebilecek kart yoktur. Toplam 4 ediyorsa, dekleranın elinde o kartı geçebilecek 1 kart var demektir. Toplam 3 ediyorsa dekleranın elinde o kartı alabilecek iki kart var demektir.  
                                                                      N
                                                           Karo-----D85
             W                                               Dummy                                       E
   Karo---???6?                                                                                     Karo------RT7
      Açıcı                                                                                                     siz 
                                                                      S
                                                              Karo-----??
                                                               Deklaran
Batı karo 6 oynuyor, yer 8 li koyuyor. Doğu dummy nin (D) ve 8 lininin karo 6 yı geçebildiğini görüyor, kendi elindeki (R), (T) ve 7 linin karo 6 lıdan büyük olduğunu görüyor. Bu durumda deklaranın elinde karo 6lıdan büyük kart yoktur. (T) koyarak löveyi alıyor. Aynı zamanda ortağının elindeki karoların dağılımını da öğrenmiş oluyor.
*
SANZATUYA KARŞI KONVANSİYONEL ATAKLAR
3 kartlı renkten açılış
AVx            RVx           Rxx        Vxx        ARx            VTx           T9x        xxx

4 kartlı renkten açılış
ARVx           ADVx        AVTx     AT9x      ARDx      RDVx      RDTx     RVT9      RT9x
DVTx           VT9x

5 kartlı renkten açılış
ARDxx         ARVTx        ARxxx        ADVxx       ADxxx      RDVxx       RDTxx       RDxxx
DV9xx          VT9xx         VT8xx        VTxxx        ADT9x      AVTxx        AT98x       RVTxx
RT9xx          DT9xx         Axxxx        Rxxxx        AVxxx       RVxxx        DTxxx       xxxxx

6 kartlı renkten açılış
ARDxxx       ARxxxx        ART9xx     ADxxxx      Axxxxx      Rxxxxx       Dxxxxx

7 kartlı renkten açılış
ARDxxxx     ARxxxxx      ARVxxxx    ADxxxxx    ADVxxxx    AVTxxxx    Axxxxxx
*      
NT YE KARŞI ORTAĞIN RENGİNDEN AÇILIŞ
Dördüncü büyük kartı oynama durumu, ortağın renginden açılış yaptığınızda da geçerlidir. Ortağınızın renginden elinizde (A) varsa renk kontratlarına karşı (A) oynamalısınız ancak NT ye karşı oynuyorsanız 4. büyük rengi oynayabilirsiniz. Bu durum partnerinizin kendi renginin nasıl dağılmış olduğunu anlamasına yardımcı olacaktır.
             
Ortağınızın renginden elinizde bir onörle başlayan üç kart varsa en küçüğünü oynamak adettir. Ancak ortağınızın rengi iki kartlı ise her zaman en büyüğü oynanır. Onörsüz üç küçük kartınız varsa en büyük kartı oynayın, partnerinizin rengi elinizde bitişik iki onörlü ise büyüğünü oynayın.
Ax      Rx      Dx      Vx     DV    xx
Axx    Rxx     Dxx    Vxx    xxx
Axxx  Rxxx   Dxxx   Vxxx  xxxx

Ortağınızın rengi eliniz de 4 kartlı ve bir onör dizisi oluşurmuyorsa her zaman 4. kartı oynayın. Ancak bir onör dizisi varsa her zaman büyüğünü oynayın.
ARxx  RDxx   DVxx   VTxx   T9xx

Ortağınızın rengi elinizde 5 kartlı ise, (A) varsa her zaman  (A) ile başlayın, (A) yoksa yine 4. kart ile başlayın.
ARxxx     ADxxx    Rxxxx    Dxxxx    xxxxx
*
NT KONTRATLARINA KARŞI ATAK KURALLARI
1- Rakipte 5 kartlı olduğu bilinen renk atak edilmez.
2- Aynı kalitede iki cins 4 kartlı renk varsa, majör olan tercih edilir.
3- Aynı kalitede olmayan iki cins 4 kartlı renk varsa, hazır löveleri olan renk değil löve üretebileceğimiz renk tercih edilir.
4- (R) atağı ortaktan sayı ister. Atak edilen renk elimizde çift sayıda (2-4-6 kartlı) ise büyük kart, tek sayıda (3-5-7 kartlı) ise küçük kart veririz. ( 6 lıdan büyük veya 6 lıdan küçük)
5- Ortağın (R) atağında elimizde (A) varsa Rua yı As la ezip aynı rengi döneriz.
6- Ortağın (R) atağına karşı elimizde küçük bir onör varsa, onörü Rua ya veririz.
7- İki onörlü ve altında T9 gibi markaları olan bir renkten sekans başı ile atak edilir.
8- Ortağın (A) atağına karşı Apel ve preferans verilir. (Beğendim veya o rengi beğenmedim şu rengi gel)
9- Rakip taraf, uzun minöre dayalı 3NT deklere etmişse, pasif atak iyi sonuç vermez. Aktif atak yapılmalıdır.
10- Defanstaki ortakların her ikisi de birer renk deklere etmişse, açıcı kendi rengi güçlü bir sekans teşkil ediyorsa kendi rengini aksi taktirde ortağının rengini atak etmelidir.
11- NT ye karşı atak yaparken 4 kartlı ve tek onörlü renginizi atak etmek iyi değildir.
12- Şilem ve Grand şilem kontratlarına karşı, ataktan zarar görmemek için pasif atak yapın.
*
NT KONTRATLARINA KARŞI PARTNERİNİZ KONTUR ATMIŞSA
1- Rakipler hiç renk konuşmadan kontratı bağlamışlarsa, konturcu ortağından en kısa ve onörü olmayan rengi atak etmesini işter.
2- Rakipler iki renk konuşmuşlarsa, konturcu Dummy nin konuştuğu rengin atağını ister.
3- Kontr atan ortak overcall yapmışsa (bir renk konuşmuşsa) yinede kontr atmakla Dummy nin renginin atak edilmesini ister. Overcall yapan ortak kontr atmazsa kendi renginin atak edilmesini ister.
4- Açıcı overcall yapmışsa, partneri kontr atınca kendi rengini değil yine dummy nin birinci rengini atak etmelidir. Ancak kendi rengi güçlü bir sekans teşkil ediyorsa, kendi rengini atak edebilir.
*
RENK KONTRATLARINA KARŞI ATAKLAR
1. Kozlu oyunlardaki ataklar, NT oyunlarındaki ataklardan biraz farklıdır. Bazı durumlarda kup yaparak (koz çakarak) kozlarımızı değerlendirmek isteriz. Bu durumlarda kısa rengimizi çıkarız.
2. Kısa renk atak etmeyeceksek bitişik onörlü bir renk tercih ederiz ve bu rengin sekans başı ile atak yaparız. Kozlu oyunlarda sadece iki bitişik onörün bulunması yeterli sayılmaktadır.
3. Ortağımız bir renk göstermişse ve bizim daha iyi bir atak seçeneğimiz yoksa ortağımızın rengini atak ederiz.
4. Rakibin koz fiti varsa ve bizim belirgin bir atak rengimiz yok ise koz atak edebiliriz.
5. Atak renginin kimde kaç adet olduğunu bilmek hem defanstakiler hem de deklaran için çok önemlidir. Bunun için atak rengi elimizde 3 veya daha fazla sayıda ve bir dizi teşkil etmiyor ise üçüncü rengimizi çıkarız. Partnerimiz 12 kuralını uygulayarak kartların dağılımını öğrenir. 12 kuralı da aynen 11 kuralı gibidir. Atak renginin sayısı 12 rakamından çıkartılır, kalan sayı açıcı dışındaki diğer üç oyuncuda o kartı alabilecek güçteki kart adedini gösterir. Bazı ortaklıklar uzun renklerinden 5. Kartı açılırlar bu durumda 10 kuralı uygulanır. 10 kuralıda aynen 11 ve 12 kuralları gibidir. Atak kartının sayısı 10 rakamından çıkartılır, kalan sayı diğer üç oyuncudaki o kartı alabilecek güçteki kart adedini gösterir. Diğer bazı ortaklıklarda 4. Kartı açılmayı tercih ederler. Bu durumda aynen NT oyunlarındaki gibi 11 kuralı uygulanır. Partnerinizin bu kuralları uygulayabilmesi için kaçıncı kartı açıldığınızı bilmesi gerekir. Bu nedenle partneriniz ile kaçıncı kartın açılacağı konusunda önceden anlaşmış olmanız gerekir. Tavsiye edilen şekil NT oyunlarında 4. Kart, koz oyunlarında ise 3. Karttır.
6. Kozlu oyunlarda ilk atak renginin markasının küçük olması onör vaat etmez. Ancak ilk ataktan sonra el bizde kalmışsa ve biz küçük markalı başka bir renk dönüyorsak (2-3-4-5) veyahut oyun içinde el tutup atak rengi dışında küçük markalı başka bir renk dönüyorsak, o renkten onörümüz olduğunu ve o renkten iddialı olduğumuzu anlatır. Büyük markalı (7-8-9-10) dönüyorsak o renkten onörümüzün olmadığını ve başka bir renk dönülmesini istediğimizi ifade etmiş oluruz. Tek sayılı (7-9) markalar, kalan renklerden yerin küçüğünü, çift sayılı (8-10) markalar kalan renklerden yerin büyüğünün dönülmesini ister.
7. Doubleton kart atakları tavsiye edilmez. Ancak ortağımızın rengi ise kesinlikle o rengi atak etmeliyiz. Dobleton kart ataklarında büyük markalı olan kart atak edilir. Doubleton rengin, ortağımızın rengi olması dışında atak edilebilmesi bir takım şartlara bağlıdır. Örneğin rakibin kozundan bir veya iki stoperimiz varsa ve kozla el tuttuğumuzda ortağımıza başka bir renkten el geçirebiliyorsak (Antre varsa) ya da ortağımız kuvvetli bir deklere vermişse doubleton renkten büyüğünü atak edebiliriz.
8. Singleton atakları en sık yapılan ataklardır. Fakat bazı tehlikeleri vardır. Singleton atak renginiz rakibin uzun yan rengi ise ona hamle kazandırmış olursunuz. Bu nedenle ortağımızda antre olmadığını biliyorsak singleton atağı yapmamalıyız. Öte yandan kozumuz alıcılı ise ya da 3 veya 4 parça ise yine singleton atağı yerine uzun rengimizin atağını düşünmeliyiz. Rakibin 4-4 koz fiti varken sizde de 3 veya 4 kartlı koz varsa singleton çıkıp sonra koz çakmanız rakibi rahatlatır. Kozlarınız alıcı ise kesinlikle singleton atağı yapmayınız.
*
a- Defansta iken alıcı koz ile üste çakılmaz, kayıp kaçılır.
b- Koz oyunlarında yer kuvvetli değilse As altından atak edilmez.
c- Vale altından atak edilmez.
d- Rakip baraj yaparak kontratı bağlamışsa ve sizde de puan çoksa koz atak edilir.
e- Rakip ikinci rengini oynuyorsa ve siz rakibin birinci rengini kontrol edebiliyorsanız, koz atağı iyi sonuç verir.
f- Rakipte sağlam uzun bir yan renk varsa riske gir. Eller dengeli ise pasif defans yap.
g- Ortağınız rakibin artisifiyel (yapay) deklerelerine kontur atmışsa, bu kontur puan vaat etmez sadece atak gösterir. Bu atak rengi ortağın rengidir ve ortağın renginden açılış şartları geçerlidir.
h- Oyun sonunda ortak apel vermez, rakip apel verir. Deklaran kart atmakta zorlandığında direkt apel verir. El tutulunca deklaranın kısalttığı renk oynanır.
Mehmet Özyeşilbaş’ a teşekkürler        

1 yorum:

Mehmet Osman Çağlar dedi ki...

Post başlığı, Francis Bacon, ve Pablo Neruda ile briçte defans stratejisini
okumak zevkliydi... teşekkürler.