Mariachi Vargas de Tecalitlan Las
Bodas de Luis Alonso
*****Doğru yolda yürüyen bir topal,
Yoldan çıkan iyi bir koşucuyu
geçer.
Francis Bacon
*****
BURADA MI DENİZ?
Burada mı
deniz? Güzel, kapat içeri.
Ver bana
en büyük çanı, evet, yeşil olanı,
hayır, onu değil, öbürünü,
bronz ağzında çatlak olanı,
ve tamam! Yalnız kalmak istiyorum
denizin kendisiyle ve çanla.
Uzun zaman bir şey söylemeyeceğim,
sessizce, öğreneceğim daha birçok şeyi,
öğreneceğim var olup olmadığımı.
Ver bana
en büyük çanı, evet, yeşil olanı,
hayır, onu değil, öbürünü,
bronz ağzında çatlak olanı,
ve tamam! Yalnız kalmak istiyorum
denizin kendisiyle ve çanla.
Uzun zaman bir şey söylemeyeceğim,
sessizce, öğreneceğim daha birçok şeyi,
öğreneceğim var olup olmadığımı.
Pablo Neruda
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
(“El Mar y Las Campanas”dan)
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
(“El Mar y Las Campanas”dan)
*****
BRİÇTE DEFANS
ATAKLAR
‘’En sağlam temellere dayanan ataklar bile bazen yanlış
seçim olabilir. Ataklar borsaya benzer. Bir an için borsada en sağlam hisse
senetlerine yatırım yaptığınızı düşünün, kazanırsınız ama her zaman değil.
Ataklarda böyledir. Siz elinizden gelenin en iyisini yapında, arada bir
kaybettiklerinizde olsun.’’ Mike Lawrance.
Defans atağınızın tarzına karar
verirken, önce deklareleri ve oynadığınız turnuva sistemini gözden geçirin.
Eğer rakiplerin koz fitleri ve bunun yanında uzun yan renkleri olduğunu görüyorsanız,
alacaklarınızı bir an önce tahsil etmelisiniz. Aksi takdirde boş kartlarını
uzun renklerine kaçarlar. İkil turnuvalarda rakibe fazladan bir el vermek size
puan kaybettirir. Takım maçlarında ise bir fazla el yaptırmanın pek önemi
yoktur. Bu nedenle takım maçlarında agresif olabilirsiniz, ancak ikililerde
daha dikkatli olmalısınız.
Hangi tür turnuva olursa olsun,
rakibin oyunu batabilecekse mutlaka batırmalısınız, yoksa size pahalıya mal
olur.
Ataklarda öncelikle sekans kartlar
(dizi oluşturan) tercih edilmelidir. A dışında dizi oluşturan renklerden en büyük ile atak etmek konvansiyonel olarak doğru kabul edilir.
RDVx DVTx VT9x RDTxx
(A) İle başlayan, fakat (R) olmayan
bir renkten açılmaktan kaçınmak gerekir. Ancak ortağınız o rengi deklere
etmişse tereddüt etmeden o rengi açılabilirsiniz
*
NT KONTRATLARINA KARŞI
ATAKLAR
Sanzatuye karşı en uzun renkten
açılmak iyidir. Uzun renginiz bir dizi teşkil etmiyorsa 4. kartı
açılmak tavsiye edilmektedir. Bu açılış sayesinde partneriniz 11 kuralını
uygulayarak deklaranın elindeki kartları öğrenecektir. Eğer açılış renginiz bir
dizi teşkil ediyorsa (bitişik onörlü ise) en büyük kartı oynayınız.
*
11 KURALI
Bu kural, açış kartını oynayan
oyuncunun, o renkten en büyük dördüncü kartını oynadığının bilindiği zaman
kullanılabilecek basit ve hızlı hesap yöntemidir.
Kartın değeri on birden
çıkartıldığında kalan rakam, açılışı yapan oyuncu dışındaki diğer üç oyuncuda o
kartı alabilecek güçteki kart sayısını gösterir.
Örneğin; açıcı karo 6 lıyı atak
etmişse (11-6)=5, diğer üç oyuncuda karo
6 lıyı geçebilecek 5 kart var demektir. Dummy nin eli açık olduğundan, açılış
kartını geçebilecek yerdeki kart adedini
sayarız, sonra elimizdeki karo 6 lıdan büyük kartları sayarız. Elimizdeki ve
yerdeki karo 6 lıdan büyük kart adedi toplamı 5 ediyorsa dekleranın elinde karo
6 lıyı geçebilecek kart yoktur. Toplam 4 ediyorsa, dekleranın elinde o kartı
geçebilecek 1 kart var demektir. Toplam 3 ediyorsa dekleranın elinde o kartı
alabilecek iki kart var demektir.
N
Karo-----D85
W
Dummy E
Karo---???6?
Karo------RT7
Açıcı
siz
S
Karo-----??
Deklaran
Batı karo 6 oynuyor, yer 8 li koyuyor.
Doğu dummy nin (D) ve 8 lininin karo 6 yı geçebildiğini görüyor, kendi elindeki
(R), (T) ve 7 linin karo 6 lıdan büyük olduğunu görüyor. Bu durumda deklaranın
elinde karo 6lıdan büyük kart yoktur. (T) koyarak löveyi alıyor. Aynı zamanda
ortağının elindeki karoların dağılımını da öğrenmiş oluyor.
*
SANZATUYA KARŞI
KONVANSİYONEL ATAKLAR
3 kartlı renkten açılış
AVx RVx Rxx Vxx ARx VTx T9x xxx
4
kartlı renkten açılış
ARVx
ADVx AVTx AT9x ARDx RDVx RDTx RVT9 RT9x
DVTx VT9x
5 kartlı renkten açılış
ARDxx ARVTx ARxxx ADVxx ADxxx RDVxx RDTxx RDxxx
DV9xx VT9xx VT8xx VTxxx ADT9x AVTxx AT98x RVTxx
RT9xx DT9xx Axxxx Rxxxx AVxxx RVxxx DTxxx xxxxx
6 kartlı renkten açılış
ARDxxx ARxxxx ART9xx ADxxxx Axxxxx Rxxxxx Dxxxxx
7 kartlı renkten açılış
ARDxxxx ARxxxxx ARVxxxx ADxxxxx ADVxxxx AVTxxxx Axxxxxx
*
NT YE KARŞI ORTAĞIN
RENGİNDEN AÇILIŞ
Dördüncü büyük kartı oynama durumu,
ortağın renginden açılış yaptığınızda da geçerlidir. Ortağınızın renginden
elinizde (A) varsa renk kontratlarına karşı (A) oynamalısınız ancak NT ye karşı
oynuyorsanız 4. büyük rengi oynayabilirsiniz. Bu durum partnerinizin kendi
renginin nasıl dağılmış olduğunu anlamasına yardımcı olacaktır.
Ortağınızın renginden elinizde bir
onörle başlayan üç kart varsa en küçüğünü oynamak adettir. Ancak ortağınızın
rengi iki kartlı ise her zaman en büyüğü oynanır. Onörsüz üç küçük kartınız
varsa en büyük kartı oynayın, partnerinizin rengi elinizde bitişik iki onörlü
ise büyüğünü oynayın.
Ax Rx Dx Vx DV xx
Axx Rxx Dxx Vxx xxx
Axxx Rxxx Dxxx Vxxx xxxx
Ortağınızın rengi eliniz de 4 kartlı
ve bir onör dizisi oluşurmuyorsa her zaman 4. kartı oynayın. Ancak bir onör
dizisi varsa her zaman büyüğünü oynayın.
ARxx RDxx DVxx VTxx T9xx
Ortağınızın rengi elinizde 5 kartlı
ise, (A) varsa her zaman (A) ile
başlayın, (A) yoksa yine 4. kart ile başlayın.
ARxxx ADxxx Rxxxx Dxxxx xxxxx
*
NT
KONTRATLARINA KARŞI ATAK KURALLARI
1-
Rakipte 5 kartlı olduğu bilinen renk atak edilmez.
2-
Aynı kalitede iki cins 4 kartlı renk varsa, majör olan tercih edilir.
3-
Aynı kalitede olmayan iki cins 4 kartlı renk varsa, hazır löveleri olan renk
değil löve üretebileceğimiz renk tercih edilir.
4-
(R) atağı ortaktan sayı ister. Atak edilen renk elimizde çift sayıda (2-4-6
kartlı) ise büyük kart, tek sayıda (3-5-7 kartlı) ise küçük kart veririz. ( 6
lıdan büyük veya 6 lıdan küçük)
5-
Ortağın (R) atağında elimizde (A) varsa Rua yı As la ezip aynı rengi döneriz.
6-
Ortağın (R) atağına karşı elimizde küçük bir onör varsa, onörü Rua ya veririz.
7-
İki onörlü ve altında T9 gibi markaları olan bir renkten sekans başı ile atak
edilir.
8-
Ortağın (A) atağına karşı Apel ve preferans verilir. (Beğendim veya o rengi
beğenmedim şu rengi gel)
9-
Rakip taraf, uzun minöre dayalı 3NT deklere etmişse, pasif atak iyi sonuç
vermez. Aktif atak yapılmalıdır.
10-
Defanstaki ortakların her ikisi de birer renk deklere etmişse, açıcı kendi
rengi güçlü bir sekans teşkil ediyorsa kendi rengini aksi taktirde ortağının
rengini atak etmelidir.
11-
NT ye karşı atak yaparken 4 kartlı ve tek onörlü renginizi atak etmek iyi değildir.
12-
Şilem ve Grand şilem kontratlarına karşı, ataktan zarar görmemek için pasif
atak yapın.
*
NT KONTRATLARINA KARŞI
PARTNERİNİZ KONTUR ATMIŞSA
1-
Rakipler hiç renk konuşmadan kontratı bağlamışlarsa, konturcu ortağından en
kısa ve onörü olmayan rengi atak etmesini işter.
2-
Rakipler iki renk konuşmuşlarsa, konturcu Dummy nin konuştuğu rengin atağını
ister.
3-
Kontr atan ortak overcall yapmışsa (bir renk konuşmuşsa) yinede kontr atmakla
Dummy nin renginin atak edilmesini ister. Overcall yapan ortak kontr atmazsa
kendi renginin atak edilmesini ister.
4-
Açıcı overcall yapmışsa, partneri kontr atınca kendi rengini değil yine dummy
nin birinci rengini atak etmelidir. Ancak kendi rengi güçlü bir sekans teşkil
ediyorsa, kendi rengini atak edebilir.
*
RENK KONTRATLARINA KARŞI
ATAKLAR
1.
Kozlu oyunlardaki ataklar, NT oyunlarındaki ataklardan biraz farklıdır. Bazı
durumlarda kup yaparak (koz çakarak) kozlarımızı değerlendirmek isteriz. Bu
durumlarda kısa rengimizi çıkarız.
2.
Kısa renk atak etmeyeceksek bitişik onörlü bir renk tercih ederiz ve bu rengin
sekans başı ile atak yaparız. Kozlu oyunlarda sadece iki bitişik onörün
bulunması yeterli sayılmaktadır.
3.
Ortağımız bir renk göstermişse ve bizim daha iyi bir atak seçeneğimiz yoksa
ortağımızın rengini atak ederiz.
4.
Rakibin koz fiti varsa ve bizim belirgin bir atak rengimiz yok ise koz atak
edebiliriz.
5.
Atak renginin kimde kaç adet olduğunu bilmek hem defanstakiler hem de deklaran
için çok önemlidir. Bunun için atak rengi elimizde 3 veya daha fazla sayıda ve
bir dizi teşkil etmiyor ise üçüncü rengimizi çıkarız. Partnerimiz 12 kuralını
uygulayarak kartların dağılımını öğrenir. 12 kuralı da aynen 11 kuralı gibidir.
Atak renginin sayısı 12 rakamından çıkartılır, kalan sayı açıcı dışındaki diğer
üç oyuncuda o kartı alabilecek güçteki kart adedini gösterir. Bazı ortaklıklar
uzun renklerinden 5. Kartı açılırlar bu durumda 10 kuralı uygulanır. 10
kuralıda aynen 11 ve 12 kuralları gibidir. Atak kartının sayısı 10 rakamından
çıkartılır, kalan sayı diğer üç oyuncudaki o kartı alabilecek güçteki kart
adedini gösterir. Diğer bazı ortaklıklarda 4. Kartı açılmayı tercih ederler. Bu
durumda aynen NT oyunlarındaki gibi 11 kuralı uygulanır. Partnerinizin bu
kuralları uygulayabilmesi için kaçıncı kartı açıldığınızı bilmesi gerekir. Bu
nedenle partneriniz ile kaçıncı kartın açılacağı konusunda önceden anlaşmış
olmanız gerekir. Tavsiye edilen şekil NT oyunlarında 4. Kart, koz oyunlarında
ise 3. Karttır.
6. Kozlu oyunlarda ilk atak renginin markasının
küçük olması onör vaat etmez. Ancak ilk ataktan sonra el bizde kalmışsa ve biz
küçük markalı başka bir renk dönüyorsak (2-3-4-5) veyahut oyun içinde el tutup
atak rengi dışında küçük markalı başka bir renk dönüyorsak, o renkten onörümüz
olduğunu ve o renkten iddialı olduğumuzu anlatır. Büyük markalı (7-8-9-10)
dönüyorsak o renkten onörümüzün olmadığını ve başka bir renk dönülmesini
istediğimizi ifade etmiş oluruz. Tek sayılı (7-9) markalar, kalan renklerden
yerin küçüğünü, çift sayılı (8-10) markalar kalan renklerden yerin büyüğünün
dönülmesini ister.
7.
Doubleton kart atakları tavsiye edilmez. Ancak ortağımızın rengi ise
kesinlikle o rengi atak etmeliyiz. Dobleton kart ataklarında büyük markalı olan
kart atak edilir. Doubleton rengin, ortağımızın rengi olması dışında atak
edilebilmesi bir takım şartlara bağlıdır. Örneğin rakibin kozundan bir veya iki
stoperimiz varsa ve kozla el tuttuğumuzda ortağımıza başka bir renkten el
geçirebiliyorsak (Antre varsa) ya da ortağımız kuvvetli bir deklere vermişse
doubleton renkten büyüğünü atak edebiliriz.
8.
Singleton atakları en sık yapılan ataklardır. Fakat bazı tehlikeleri vardır.
Singleton atak renginiz rakibin uzun yan rengi ise ona hamle kazandırmış
olursunuz. Bu nedenle ortağımızda antre olmadığını biliyorsak singleton atağı
yapmamalıyız. Öte yandan kozumuz alıcılı ise ya da 3 veya 4 parça ise yine
singleton atağı yerine uzun rengimizin atağını düşünmeliyiz. Rakibin 4-4 koz
fiti varken sizde de 3 veya 4 kartlı koz varsa singleton çıkıp sonra koz
çakmanız rakibi rahatlatır. Kozlarınız alıcı ise kesinlikle singleton atağı
yapmayınız.
*
a-
Defansta iken alıcı koz ile üste çakılmaz, kayıp kaçılır.
b-
Koz oyunlarında yer kuvvetli değilse As altından atak edilmez.
c-
Vale altından atak edilmez.
d-
Rakip baraj yaparak kontratı bağlamışsa ve sizde de puan çoksa koz atak edilir.
e-
Rakip ikinci rengini oynuyorsa ve siz rakibin birinci rengini kontrol
edebiliyorsanız, koz atağı iyi sonuç verir.
f-
Rakipte sağlam uzun bir yan renk varsa riske gir. Eller
dengeli ise pasif defans yap.
g-
Ortağınız rakibin artisifiyel (yapay) deklerelerine kontur atmışsa, bu kontur
puan vaat etmez sadece atak gösterir. Bu atak rengi ortağın rengidir ve ortağın
renginden açılış şartları geçerlidir.
h-
Oyun sonunda ortak apel vermez, rakip apel verir. Deklaran kart atmakta
zorlandığında direkt apel verir. El tutulunca deklaranın kısalttığı renk
oynanır.
Mehmet Özyeşilbaş’ a teşekkürler
1 yorum:
Post başlığı, Francis Bacon, ve Pablo Neruda ile briçte defans stratejisini
okumak zevkliydi... teşekkürler.
Yorum Gönder