Ben kendi hesabıma sanatım olmadan yaşayamam.
Ama, bu sanatı her şeyin üstüne koymuş da değilim.
Tersine, onsuz edemeyişim, onun beni herkesle bir etmesi ve
olduğumdan başka türlü olmaksızın herkesle bir düzeyde yaşatmasıdır.
Sanat, benim için tek başıma tadı çıkarılan bir şey değildir.
Sanat bence, en büyük sayıda insanı, ortak acılar ve sevinçlerle
coşturacak görüntüleri, biçimleri bulmaktır.
Demek ki sanat, sanatçıyı insanlardan ayrılmamaya zorlar.
Onu, en gündelik ve en evrensel gerçeğe bağlar. "
Albert Camus
Albert Camus
*****
MÜCEVHER
Eski bir söylence
der ki:
Şiirin biri
Sultanın elmaslarıyla süslemiş kendisini.
Günler geçmiş ve bir gün
Sultan ölmüş.
Padişahın emriyle
Sultan, elmasları ve şiir
aynı mezara gömülmüş.
Şiirin biri
Sultanın elmaslarıyla süslemiş kendisini.
Günler geçmiş ve bir gün
Sultan ölmüş.
Padişahın emriyle
Sultan, elmasları ve şiir
aynı mezara gömülmüş.
Şêrko Bêkes (d. 1940,
Süleymaniye / Irak) Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****
KONUŞMA ÇEŞİTLERİ
KONUŞMA ÇEŞİTLERİ
SINIRLAYICI
KONUŞMA NEDİR? (Limit Bid)
Ekipteki
oyunculardan birinin elindeki gücün alt ve üst sınırlarını kesin şekilde tanımlayan
ve elde tanımlanacak başkaca yararlı değerler olmadığını anlatan bir konuşma. Örneğin,
ortağın kozunu basit yükseltmek (1H-2H ya da 1d-1NT gibi).
Bu konuşma
“Ortak ben, Zonu ya da daha fazlasını görmüyorum ve kendimi sınırlıyorum”
anlamındadır.
*
DAVET
EDİCİ KONUŞMA NEDİR? (Invitational)
Oyunculardan
birinin, ortağını oyuna ya da şileme davet etmesidir. Davet eden oyuncu,
elindeki puan gücünün üst sınırıyla ortağının vaat ettiği puan gücünün alt
sınırını topladığında, ulaşmayı arzuladığı oyun (ya da şilem) seviyesine çok
yakınlaştığını ifade etmekte ve ortağına şayet azami değerlere sahipse oyunu
kendisinin ilân etmesini istemektedir.
Bu eylem
zorlayıcı değildir; ortak daveti kabul etmez ise, bulunulan seviyede oyun
güvenle oynanabilecektir.
Örnek:
1. Oyun
1NT ile açılıyor. Oyunu açan 15- 17 HCP sınırları içerisinde dengeli bir el
vaat ediyor ve kaptanlığı ortağına devretmiş oluyor.
2. Cevapçıda 9 HCP var. Cevapçı elindeki HCP
gücünün üst sınırı olan 9 HCP‟yi ortağının vaat ettiği puan değerlerinin alt
sınırı olan 15 HCP ile topladığında 9 + 15 = 24 HCP‟ye ulaşıyor. Ancak bu değer
oyun için gerekli olduğu varsayılan 26 HCP için yeterli değil ama çok yakın.
3. Cevapçı Oyun Daveti anlamında 2NT cevabı
veriyor ve ortağına şayet azami HCP gücüne sahip ise yani, 17 HCP‟si varsa
3NT‟yu kendisinin ilân etmesini bildiriyor.
4. Bu
daveti alınca Oyunu Açan, 15 HCP ile pas geçecek, iyi 16 ya da 17 HCP gücüne
sahipse 3NT ilân edecektir.
*
ARTIRMAYI
DURDURUCU KONUŞMA NEDİR? (Preempt)
Artırmayı
Durdurucu Konuşma (Preempt),
“Elin savunma gücünün olmaması nedeniyle, rakiplerin iletişimlerini engellemek
ve aynı anda eldeki değerlere dayanarak, ihalenin tek doğru yerinin bu noktada
ve renkte olduğunu” ifade etmektir. Baraj Konuşması olarak da bilinir.
Preempt,
genelde bir sıçramayla tanımlanır. Preemptle oyunu açan, “rakipler ya da
Cevapçı, bu renkte ve bu seviyede oynanmasına izin verdikleri takdirde, epey
sayıda el (trick) kazanacağına, aksi halde (bilhassa savunmada) elinin hiçbir
değerinin olmadığını” anlatmaktadır.
Preemptte
eldeki HCP gücü, baraj yapılan renkte yığılmış olmalı ve yanda değerler (Aslar
ve Rualar) bulunmamalıdır. Baraj (Preempt) oyun açışları, uzun bir renk yanında
çok az HCP‟nin olduğu (6-9 HCP, 10 değil), savunma gücünün hiç olmadığı elleri
tanımlar.
Sözlük
tanımı: Preempt f. önceden ayırmak; herkesten önce satın almak; herkesten önce
satın alma hakkına sahip olmak. Preemption i. herkesten önce satın alma hakkı.
preemptive s. önceden satın almaya hakkı olan; askeri. kendi memleketini
korumak için önce davranan. preemptive strike düĢmanın muhtemel saldırısına
karşı önceden saldırma.
Oyunu majör
ya da minör bir kozda 3 ncü ya da 4 ncü seviyede, minör bir kozda 5 nci
seviyede açmak “Preempt”tir. Zayıf 2 açışları da bu anlamdadır ve Mini-Preempt
(baraj) olarak sınıflandırılır.
Barajın
temel amacı, rakiplerin konuşma yerlerini daraltmak, rakiplerde karmaşa
yaratarak doğru kontratı bulmalarını güçleştirmektir. Bu konuşma “Ortak lütfen
sus, konuşma! Bu nokta ortaklığımız için en iyi yerdir” anlamındadır.
*
ARTIRMAYI
TERKEDİCİ KONUŞMA NEDİR? (Sign-Off)
Oyunculardan
birinin elindeki tüm değerleri tanımlayarak artırmadan çekilmesi anlamındadır.
Bu konuşma artırmayı kapatmaz; sadece kaptanlığı ortağa devreder. Bu konuşmayı
yapan oyuncunun ortağı, elinde fazladan değerler varsa artırmaya devam
edebilir, ortağını sorgulayarak ilave bilgiler isteyebilir.
*
ZORLAYICI
KONUŞMA NEDİR? (Forcing)
Ortağının
elini en iyi tanımlayan en az bir konuşma daha yapmasının isteyen bir
konuşmadır. Hangi konuşmaların zorlayıcı olacağı sistemlerin kavramsal tanımına
göre sistemler arasında farklılıklar gösterebilirken, Ters Deklare (Reverse
Bidding) briç dünyasında 1 Tur Zorlayıcı bir konuşma olarak kabul görür.
Ters
Deklare, Standart Briç Konuşma (Bidding) teorisinin aksine, oyunun önce ucuz
renkle açılması, sonra pahalı rengin (2 ve daha üst seviyelerde) konuşulmasıdır
(örneğin; oyunu 1C ile açmak ve Cevapçı kendini sınırlayınca 2 seviyesinde bir
majörle devam etmek).
Zorlayıcı
konuşmaya mutlaka cevap verilir ve ortağa bir konuşma hakkı daha tanınır.
*
CUE
BID NEDİR? (Sıra Konuşması)
Sıra Konuşması
(cuebid ya da Q-bid) çok farklı kullanım yerleri de olmakla birlikte genelde 2
tip konuşmaya işaret eder:
1. Rakibin konuşmuş bulunduğu bir rengi konuşmak
2. Şilem araştırması yapmak amacıyla bir renkte
kontrol göstermek.
Direkt
Cue-Bid: Oyun açıldıktan sonra direkt yerdeki rakibin Oyunu Açanın rengini
konuşmasıdır. Standart briçte çok güçlü el (2C açacak güçte) anlamındadır.
Örneğin; Doğu oyunu 1S ile açınca Güney aşağıdaki eli ile
S -/-
H. AKQ10985
D. AQ6
C. K85
2S konuşur
ve çok güçlü bir eli olduğunu anlatır.
Ancak gerçek
hayatta oyun açıldıktan sonra bu şekildeki aşırı güçlü eller nadir gelmektedir.
Bu nedenle standart briçteki geleneksel kullanım günümüzde terk edilmiştir ve
Direkt Sıra Konuşması 5-5 dağılımlı 2 renkli elleri tanımlayan ellerle yarışmak
amacıyla kullanılmaktadır.
“emin
yaykın- sorularda bric"
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder